• Ingen resultater fundet

Støttende relationer

In document Det levede liv med sindslidelse (Sider 21-42)

Del I  – Hverdagslivsfortællinger

Gruppe 1.  Støttende relationer

De  tre  grupperinger  fungerer  i  det  følgende  som  overordnet  ramme  for  fortællingerne om informanternes hverdagsliv og sociale netværk.  

Gruppe 1. Støttende relationer   

Det  karakteristiske  for  den  første  gruppe  er,  at  personerne  er  opvokset  i  en  velfungerende familie, hvor hverdagen har været præget af en selvfølgelighed i  en  social  kontekst;  hvor  det  har  været  muligt  at  forestille  sig,  hvad  der  var  forventeligt,  dvs.  gennemskuelige  normer  og  mønstre  for  handlinger  i  det  familiære og sociale rum. De fleste har i barndommen haft, og nogle har fortsat,  kontakt til bedsteforældre, onkler og tanter på begge forældres side. Flere af de  interviewede  ser  sociale  kompetencer  som  noget,  de  har  tillært  sig  i  deres  barndom, og som noget, der i den nuværende situation fortsat sætter dem i stand  til at kommunikere og til at skabe kontakter og etablere nye venskaber.  

Gennem  barne‐,  ungdoms‐  og  voksenliv  skabes  venskaber,  og  for  manges  vedkommende  fortsætter  disse  venskaber  og  fungerer  derved  som  faste  holdepunkter i det sociale liv. Nogle af de interviewede ønsker ikke at involvere  sig for at blive venner med mennesker, de møder på behandlings‐ og væresteder  for  sindslidende.  Andre  bibeholder  forbindelse  med  nogle  af  de  gamle  venner,  mens andre venskaber ebber ud, og de er aktive i at etablere nye venskaber, hvor  de kommer, venskaber der også etableres på hospital eller værested.  

Alle i denne gruppe bor i enten lejer ‐ eller ejerbolig, de har fortsat tætte bånd til  familien, og der er syv personer, der lever i ægteskab/parforhold. I denne gruppe  er der flere, der taler om et eksisterende og velfungerende vennenetværk. Der er  en del af de interviewede, der har gennemført uddannelse og efterfølgende har  haft længerevarende arbejde. Én er stadig i fuldtidsarbejde, én er i skånejob, to  forventer  at  vende  tilbage  til  et  arbejde,  og  andre  træner  med  henblik  på  at  komme  ud  i  et  arbejdsforhold  ved  at  deltage  i  et  arbejdende  fællesskab  på  værestedet eller på arbejdspladser, som en medarbejder på værestedet er med  til at skabe kontakt med. 

Familiefællesskab    Anne  

For Anne har familie og venner altid udgjort en vigtig del af hendes liv. Hendes  fortælling  om  netværk  kan  ses  i  lyset  af,  at  hendes  selvforståelse  og  identitet  fortsat  ligger  i,  at  hun  som  noget  selvfølgeligt  og  naturligt  omtaler,  at  familien  altid har fulgt hende, og at den fortsat vil støtte hende. Anne forstår venskaber i  en kontekst af handlinger, hvor hun handler aktivt for at etablere og opretholde  vennerelationer med mennesker, hun møder i sit nuværende liv.  

Anne  har  som  noget  naturligt  antaget  familiens  normer  og  mønstre,  og  den  familiære  kontekst  udgør  den  forståelsesplatform,  der  afgør,  hvornår  hun  har  brug  for  støtte.  Anne  medtænker  ikke  ’systemet’  (behandlings‐  og  socialpsykiatri),  som  en  del  af  hende  nuværende  liv.  Det  vigtigste  for  hendes  mulighed for at komme sig og leve et liv, som hun ønsker sig, er, at hun fortsat  har et ’godt socialt netværk og en god familie’. Hendes sociale netværk udgøres ud  over familien af en kæreste og en kreds af venner, som hun tilbringer en stor del  af sin tid sammen med. 

 

Brud på det selvfølgelige  

Annes  sindslidelse  begyndte  for  18  år  siden,  da  hun  var  sidst  i  tyverne.  Hun  fortæller, at med sindslidelsen skete der et ’knæk’ i hendes sociale liv.  

”Det’ 20 år siden… 17­18 år siden, jeg fik min sindslidelse, og der skete et knæk dér, eller et  brud dér, også socialt, hvor jeg så har bygget noget nyt op… Jeg magtede ikke at holde  forbindelsen ved lige med de gamle venner, og det gled ud, ik’. Og jeg trak mig også… Jeg  var så dårlig. Det ku jeg slet ikke. Og så har jeg bygget noget andet op de 18 år” 

(Interview med kvinde, 2009). 

 

Selv om Anne siden har formået at komme sig så meget, at hun kunne bygge nye  venskaber  op,  oplever  hun  fortsat,  at  hun  ‐  både  i  det  sociale  liv  og  arbejdsmæssigt  ‐  ikke  kan  klare  lige  så  mange  aktiviteter,  som  hun  kunne,  før  hendes liv ændrede sig med sindslidelsen.  

Anne har altid haft og har fortsat mange venner, og hun fortæller, at hun fortsat  formår  at  skabe  nye  venskabsrelationer.  Anne  har  ikke  problemer  med  at  kontakte  andre  mennesker,  som  mange,  hun  møder  på  værestedet,  har.  Hun  mener,  at  hun  har  veludviklede  sociale  og  kommunikative  kompetencer,  noget  hun  også  tilskriver,  at  hun  i  sin  ungdom  har  rejst  og  arbejdet  i  andre  lande. 

Gennem sin ungdom og sit voksenliv har Anne altid haft gode veninder, og det  har hun fortsat, selv om nogle er forsvundet, og andre er kommet til. 

”Så har jeg veninder, som jeg har haft faktisk altid, igennem mit voksenliv og min ungdom,  som jeg har passet og plejet! ...Nogle er så skiftet ud, andre er kommet til og sådan! Men  det har altid været en vigtig del i mit liv, at holde det sociale i skak! … Og det har jeg været  god til, synes jeg selv... for det har været så vigtigt for mig, og det er noget, der skal plejes! 

Og måske nogle gange er jeg gået over den modsatte grøft og har været lidt for meget  den, som tog initiativ til, at ’nu skulle vi ses, og nu skulle vi gøre dit, og nu skulle vi gøre  dat’” (Interview med kvinde, 2009). 

 

Når  Anne  reflekterer  over  sine  venskabsrelationer,  har  hun  en  oplevelse  af,  at  venskaber  skal ’passes og plejes’,  og  set  i  lyset  af  hendes  mere  afdæmpede  aktivitetsniveau i dag har hun måske tidligere været for aktiv ved altid at være  den  person,  der  tog  initiativet  til  at  holde  gang  i  aktiviteter  i  vennekredsen. 

Sindslidelsen  bryder  kontinuiteten  i  Annes  hidtidige  liv,  og  i  begyndelsen  magtede hun slet ikke at være sammen med vennerne. Hun trak sig fra sociale  relationer,  og  samværskulturen  i  venskabskredsen  ændredes.  Hun  ser  den  situation,  hun  oplevede  med  at  have  mindre  energi,  som  medvirkende  til,  at  nogle venskaber gled ud.  

Bruddet i Annes sociale liv satte en dæmper, ikke alene på hendes aktiviteter på  venskabssiden,  men  også  i  forhold  til  hendes  uddannelses‐  og  arbejdsliv.  Anne  har  været  i  gang  med  nogle  uddannelser,  men  kunne  ikke  gennemføre  dem. 

Arbejde har fortsat stor betydning for Annes selvforståelse, og som ung har hun  haft  job  som  pædagog.  Anne  deltager  i  arbejdet  på  Fountain  House‐værestedet  for at opøve sine praktiske færdigheder og for at komme ud på arbejdsmarkedet  nogle dage om ugen. 

 

Nanna  

På samme måde som for Annes vedkommende er Nannas naturlige forståelse, at  en  social  hverdagslivskontekst  udgøres  af  familie  og  venner.  Vennerne  er  mennesker  uden  sindslidelse,  det  er  hendes  selvfølgelige  valg,  der  bunder  i  hendes  forforståelse  og  erfaringer  med  familie  og  vennekontekster.  De  udgør  Nannas  støttende  grund,  som  hun  forstår  og  reflekterer  i  forhold  til. 

Sindslidelsen  skabte  en  ændring  i  Nannas  hverdag,  der  bestod  af  et  liv  med  mange  venner  og  fritidsaktiviteter,  af  et  karriereforløb  i  arbejdslivet  og  af  et  familieliv  med  mand  og  børn.  Nanna  ser,  modsat  Anne,  ikke  længere  sig  selv  i 

forhold til et aktivt arbejds‐, venne‐ og fritidsliv. Nanna reflekterer sine tidligere  oplevelser  og  fremtid  på  baggrund  af,  at  hun  har  ændret  sin  selvidentitet  og  selvforståelse  til  at  være  førtidspensionist.  Hun  lever  sit  liv  og  skaber  sine  forestillinger ud fra den selvfølgelighed, denne identitetsidentifikation medfører. 

Hendes fremtidige hverdagskontekst består af et mere passivt pensionistliv, end  hun  har  været  vant  til  i  sit  liv,  før  sindslidelsen  påvirkede  hendes  krop  og  hverdagslivspraksis og ændrede hendes muligheder for et fremtidigt liv. Nanna  mener ikke, at det er realistisk, at hendes liv kommer til at ligne det liv med fuld  fart på alle aktiviteter, hun tidligere har levet.  

Nanna fortæller, at hun er vokset op i en familie, der altid har støttet hende. Hun  har  altid  levet  et  meget  aktivt  liv,  med  familie,  venner,  arbejde  og  fritidsinteresser. Hun har fortsat sin mor, som hun ofte besøger over flere dage  ad  gangen.  Nanna  tilbringer  også  en  del  tid  sammen  med  sine  voksne  børn  og  børnebørn.  Hendes  eksmand  indgår  i  den  sociale  familie,  de  bor  i  samme  nærområde, og de taler ofte sammen.  

”Altså min familie har jo støttet op om mig 100 %, da jeg søgte hjælp og fik det [...] på den  måde, ikke. Så de har været utroligt udholdende, synes jeg. Og rigtig gode til at være der,  når jeg havde brug for det, ikke. Så på den måde er jeg meget heldig, at jeg har et godt  familieliv” (Interview med kvinde, 2009). 

 

Nanna har to børn, der nu er voksne, og hun ved ikke helt, hvor meget de forstår  om hendes sindslidelse. De har oplevet hendes op‐ og nedture, som hun siger, og  børnene ved og accepterer, at hun har brug for ro og ønsker at leve et stille og  fredeligt liv.  

”Jeg lever faktisk ret passivt. Det kan man godt sige. […] Jeg foretager mig ikke ret meget  [griner], […] men jeg synes, det er nok. Og det har noget at gøre med nok den sindslidelse,  jeg har haft, eller måske stadigvæk har, at jeg, da jeg var yngre og var mere frisk og ikke  fik medicin og sådan noget, så, [..] der var jeg enormt aktiv både socialt og med arbejde og  uddannelse og børn og familie, jeg ved ikke rigtig, men det har jeg ligesom udlevet, kan  man sige. Og jeg lever meget stille og roligt” (Interview med kvinde, 2009). 

 

Nanna har ingen venner, der har en sindslidelse, hun foretrækker sine venner fra  før. Nanna vil heller ikke deltage i aktiviteter på et værested. Hun vil gerne male  billeder,  men  det  skal  ikke  foregå  på  et  sted,  hvor  der  er  mennesker  med  psykiske problemer. Hun foretrækker at følge et malekursus på aftenskole, hvor  hun  kan  indgå  på  lige  fod  med  andre  mennesker,  som  hun  kan  identificere  sig  med.  

 

Sus  

Sus taler sig ind i to forskellige og adskilte hverdagskontekster, når hun taler om  sig  selv  og  sit  sociale  liv.  På  den  ene  side  betragter  Sus  sig  selv  ud  fra  en  patientidentitet. Når hun omtaler sig selv som et menneske, der hører stemmer,  reflekterer og forstår hun sig selv som patient, og hun identificerer og placerer  sig  i  en  kontekst  bestående  af  andre  mennesker,  der  har  behov  for  medicinsk  behandling for en sindslidelse. I denne livsverdens forståelse er hun ude af stand  til  at  varetage  et  arbejde.  Sus’  anden  kontekst  er  hendes  fortidskontekst,  en  verden uden for genoprettelig rækkevidde, fra før hun fik forståelse af, at hendes  høresans fungerede anderledes end den, andre i hendes familie, vennekreds og  arbejdskolleger har. Denne kontekst fra andre menneskers sanselige virkelighed  holder  hun  fast  ved  på  et  kommunikativt  niveau,  når  hun  mødes  med  venner,  familie  og  sin  voksne  søn,  der  ikke  kender  til  hendes  stemmehøring.  Det  er  udelukkende  hendes  mand  og  de  professionelle,  hun  deler  begge  kontekster  med. 

Sus er i 50’erne og vokset op i en familie i et andet land, som ung flyttede hun til  Danmark, hvor hun blev gift og fik en søn med en dansk mand, som hun senere  er skilt fra. Sus bor sammen med sin nuværende ægtefælle, som nu er informeret  og  støtter  hende,  når  hun  hører  stemmer.  Sus  taler  ikke  med  andre  om  sin  sindslidelse, så det er kun hendes mand og de professionelle, der kender til det. 

Hun har heller ikke indviet sin søn i sine psykiske problemer. Sus vedligeholder  fortrinsvis  telefonisk  kontakt  med  familie  og  veninder  fra  sit  hjemland.  Det  betyder, at de, der kender hende fra hendes tidligere liv, ikke kommer for tæt på  hende. Hun og hendes mand har fælles venner, de tager på udflugter, på museer  og går ud og spiser sammen med. Hun fortæller, at vennerne er mennesker uden  psykiske  problemer,  fordi  hun  og  hendes  mand  ikke  ønsker  at  etablere  venskaber med andre mennesker, der har en sindslidelse.  

”Vi har venner, gode bekendte, som vi, de kommer og øh, vi kender ældre mennesker, som,  de vil gerne gå på museum og sådan noget, så de siger, kom” (Interview med kvinde, 2009). 

 

En af grundene til dette valg af venner er formentlig, som Sus giver udtryk for, at  hun  ikke  ønsker,  at  andre  skal  have  kendskab  til  hendes  sindslidelse.  Hun  deltager heller ikke i aktiviteter sammen med andre sindslidende, hun møder på  distriktspsykiatrisk  center.  På  denne  måde  undgår  hun  i  sin  hverdag  at  skulle 

bevæge  sig  inden  for  denne  forståelsesramme  og  kontekst  og  kan  holde  sit  patientliv adskilt fra sit sociale liv. Hun kan således opretholde en commonsense‐ 

forestilling om,  at  hendes  familie  og venner  deler  samme virkelighed,  som  hun  selv er en del af. 

 

Louise  

For  seks  år  siden  blev  Louise  pludselig  psykotisk.  Psykosen  blev  ledsaget  af  brændende  smerter  i  hele  kroppen.  Louises  kontekstuelle  virkelighedsbillede  indeholder en særlig sanselig verden, der adskiller sig fra en commonsense og en  medicinsk  forståelse  af  verdenen.  Louise  har  gennem  mange  år  arbejdet  med  spirituel  udvikling  og  healing.  På  linje  med  andre  mennesker  med  samme  spirituelle  verdensbillede  definerer  Louise  sine  oplevelser  som  en  Kundalinirejsning. Det kan opstå, når quienergien bliver for kraftig til, at legemet  kan mestre den energimængde, der er lukket op for. Det kan medføre psykotiske  tilstande og en følelse af, at hele kroppen brænder. Det er en smertefuld tilstand  både  fysisk  og  psykisk,  så  man  kan  i  den  kontekstuelle  sammenhæng  sige,  at  Louise har mistet herredømmet over sig selv og sine kræfter. Man kan ikke tale  om  et  brud  på  selvidentitet  og  selvforståelse.  Det  hører  med  til  en  Kundalinirejsning, at der både er fysiske og psykiske problemer forbundet med  det. Fysisk er det brændende smerter i kroppen, og psykisk kan der forekomme  svære  psykoser.  Disse  to  elementer  er  ofte  beskrevet  som  elementer  i  en  Kundalinirejsning.4  Louise  bliver  behandlet  medicinsk  for  sin  psykose,  så  hun  kan  komme  sig.  Der  er  ingen  uoverensstemmelse  mellem  den  alternative  forståelse af behandling at få medicinsk behandling for en psykose, der er udløst  af en Kundalinirejsning. Der er større problemer den anden vej med at acceptere,  at en Kundalinirejsning kan være årsag til udvikling af psykose.  

 

Sociale relationer  

Louise  er  vokset  op  i  en  familie  med  sin  mor  og  en  bror.  Hun  har  ofte  kontakt  med  sin  mor,  og  broren  taler  hun  i  telefon  med  i  flere  timer  et  par  gange  om  ugen. Louise har været gift og har to børn, der nu er voksne, begge børn kommer        

4 Der findes en del hjemmesider om Kundalinikraften og Kundalinirejsning. Se f.eks. 

www.kundalini.se 

og  besøger  hende  ofte,  de  har  støttet  hende  under  hele  forløbet.  Da  Louise  pludselig blev psykotisk, fik datteren hende tvangsindlagt.  

Louise har haft en lang periode, hvor hun har haft angst for at gå ud blandt andre  og  har  isoleret  sig  i  sin  bolig.  Derfor  har  hendes  læge  foreslået  hende,  at  hun  skulle tage hen til et værested for sindslidende.  

”Rent mentalt. Altså, det kan godt være, at jeg ikke er helt med mentalt endnu, men psykisk  og mentalt er jeg langt væk fra dem af, og jeg har ikke lyst til at sidde og høre på  sygdomme. Jeg har ikke lyst til at være sammen med syge mennesker en hel dag. Det er jeg  for kreativ til. Jeg maler og skriver og kan godt få tiden til at gå, ikke”. 

I: ”Så du har det fint med at lave nogle ting selv”. 

”Ja”. 

I: ”Så hvad er motivationen for, at du skulle være sammen med andre fra (navn på  værested)?”  

”For at bryde isolationen. De synes, at jeg skulle bryde min isolation. Det synes jeg da også,  altså den sociale isolation, den kan da være hård, men det skal ikke være de betingelser, at  jeg skal sidde sammen med en masse psykisk syge, det er jeg slet ikke interesseret i” 

(Interview med kvinde, 2009).  

 

I  den  medicinske  kontekst  er  Louise  en  sindslidende  blandt  andre.  Men  det  er  ikke  foreneligt  med  Louises  selvforståelse,  hendes  identitet  er  ikke  som  sindslidende,  og  ud  fra  hendes  omverdensforståelse  er  hun  langt  fra  de  mennesker, der kommer på et værested. 

  Jonas  

Jonas  italesætter  sig  med  en  identitet  som  værende  anderledes  end  andre  mennesker.  Han  har  altid  adskilt  sig  gennem  sin  genetiske  herkomst  med  en  grønlandsk  mor,  og  han  forventer,  at  dette  fortsat  vil  influere  på  de  sociale  relationer,  han  kan  blive  en  del  af,  men  endnu  ikke  er  blevet.  I  sit  nuværende  livsrum oplever han sig som adskilt fra andre mennesker, og både på værestedet  og i det nære miljø forestiller han sig selv som muligt mobbeoffer. Det gør han af  to grunde: fordi han ser ud, som han gør, og fordi han adskiller sig fra andre uden  for  værestedet  pga.  sin  sindslidelse.  Hans  handlinger  både  afspejler  disse  forestillinger om, hvad der kan ske i sociale kontekster, hvis han bliver en del af  disse, og bryder med dem. Jonas tager ikke selv kontakt med folk på værestedet,  han  lader  dem  om  at  tage  initiativet,  men  samtidig  er  han  den,  der  tager  telefonen og ringer til medlemmer, som ikke er dukket op. Han er også den, der  ringer rundt for at indgå aftaler for værestedet.  

Jonas  er  først  i  30’erne,  han  er  vokset  op  hos  sine  forældre  sammen  med  to  brødre.  Den  ene  bror  er  som  Jonas  sindslidende,  men  ifølge  Jonas  har  broren  ikke helt så mange problemer. Jonas har et identitets‐ og følelsesmæssigt stærkt  tilhørsforhold  til  sin  familie,  hvor  han  udgør  en  del  af  en  gruppe,  han  altid  har  tilhørt.  Det  understreges  af,  at  han  har  en  selvfølgelighedsfølelse  af,  at  hans  barneværelse  i  forældrenes  hjem  står,  som  det  altid  har  gjort,  og  han  bor  ofte  flere dage ad gangen som søn i hjemmet. Som barn følte Jonas sig ensom i skolen,  hvor både han og hans bror blev mobbet. Han mener, at det var, fordi familien  boede i et lille samfund, og fordi familien med en grønlandsk mor så anderledes  ud end de andre familier. Denne erfaring sidder i kroppen, og giver ham fortsat  en forestilling om, at livet nu som før vil gøre ham til mobbeoffer.  

Jonas’ sindslidelse brød frem, mens han gik i gymnasiet, hvor han fik problemer  og havde meget fravær, så han stoppede efter 2. g. 

”Ja, det kom selvfølgelig efter folkeskolen, så skulle jeg i gymnasiet, men så droppede jeg ud  efter 2. g. Fordi det kunne jeg ikke. Og det skulle der jo være samlet op på der. Men der var  ikke en kæft, der vidste, jeg havde skizofreni dernede på det tidspunkt. Det var sådan  lukket land, det er sådan nogle sindssyge, der render rundt oppe ved Oringe. […]ja, altså jeg  kan se tilbage på de symptomer, jeg har haft, som psykiateren sagde er skizofrenien, og  dem havde jeg dengang” (Interview med mand, 2009).  

 

Jonas  reflekterer  og  efterrationaliserer,  han  tilskriver  den  manglende  handling  på  sine  problemer  med,  at  der  herskede  uvidenhed  om  sindslidelse  i  det  lille  samfund,  han  voksede  op  i.  Andre  steder  fandtes  en  viden  om  sindslidelse  hos  unge,  men  han  blev  ikke  behandlet  medicinsk.  Jonas  taler  på  samme  måde  om  manglende viden og handling fra lærernes side, når det gælder mobbeadfærd i  skolen. Der blev ikke fra lærernes side grebet ind, fordi det var en accepteret del  af kulturen i hans barndom.  

”Altså det er jo så også, min bror og jeg blev udsat for meget grov vold i folkeskolen. Og der  var ingen, der gjorde noget. Vi sagde det til lærerne, de gjorde ikke noget, inspektøren  turde slet ikke gøre noget, der var ingen, der gjorde noget”.  

”Altså det er jo så også, min bror og jeg blev udsat for meget grov vold i folkeskolen. Og der  var ingen, der gjorde noget. Vi sagde det til lærerne, de gjorde ikke noget, inspektøren  turde slet ikke gøre noget, der var ingen, der gjorde noget”.  

In document Det levede liv med sindslidelse (Sider 21-42)