• Ingen resultater fundet

5.2
 Nyhedskriteriernes
betydning

5.2.1
 Hvordan
nyhedskriterierne
var
ment

Når
man
skal
finde
frem
til
nyhedskriteriernes
oprindelse,
henviser
dansk
og
international


faglitteratur
gerne
til
Johan
Galtung
og
Mari
Ruge,
og
deres
studie,
”The
structure
of
foreign
news”,
 der
blev
udgivet
i
Journal
of
International
Peace
Research
i
1965.



I
en
gennemgang
af
”de
klassiske
nyhedskriterier”
i
bogen
”Nye
Nyheder”
står
der
i
indledningen,
 at
nyhedskriterierne
blev
”beskrevet
akademisk
af
Johan
Galtung
og
Einar
Østgaard
i
1960´erne”


(Kabel,
1999
p
39).
Marie
Ruge
er
udeladt,
men
til
gengæld
er
Østgaard
nævnt,
hvilket
er
 sjældent
i
international
faglitteratur
om
nyhedskriterierne,
hvilket
vil
blive
uddybet
senere.


Men
ellers
indeholder
de
danske
journalistiske
grundbøger
stort
set
ingen
referencer,
hvorfor
det
 kan
være
svært
at
spore
oprindelige
kilder
og
blandt
andet
finde
ud
af,
om
grundbøgerne


refererer,
tolker
eller
omskriver
den
akademiske
teori.


Derfor
kan
det
være
relevant
at
se
nærmere
på,
hvad
henholdsvis
Galtung
og
Ruge
og
Einar
 Østgaard
egentlig
bidrager
med
i
forhold
til
nyhedskriterierne.



Einar
Østgaards
artikel

”Factors
influencing
the
Flow
of
News”
(Østgaard,
1965)
har
fået
noget
 mindre
opmærksomhed
for
sin
andel
i
forståelsen
af
nyhedskriterierne,
og
det
er
en
skam,
mener
 den
norske
medieforsker
Sigurd
Allern,
der
påpeger,
at
Østgaard
får
forklaret
flere
basale


relationer
i
nyhedsprocessen
end
Galtung
og
Ruges
”perception
model”
(Allern,
2002
p
141).


Galtung
og
Ruges
fokus
på
modtageren


De
norske
freds‐
og
konfliktforskere,
Johan
Galtung
og
Mari
Ruge,
er
synonym
med


nyhedskriterierne
på
samme
vis,
som
Hoover
er
blevet
synonym
med
en
støvsuger
(Harcup
&


O´Neill,

2001
p
262).


I
bogen
”Internationale
TV‐nyheder”
fra
1995
påpeger
medieforskeren
Stig
Hjarvard
Galtung
og
 Ruges
enorme
betydning
for
næsten
al
senere
teoridannelse
og
forskning
om
nyhedsforhold,
og
 deres
teori
er
blevet
efterprøvet
empirisk
i
en
lang
række
undersøgelser
i
de
følgende
årtier
og
 stort
set
fundet
korrekt
(Hjarvard,
1995
p
64).


Megen
faglitteratur
nøjes
med
at
referere
til
Galtung
og
Ruges
12
såkaldte
nyhedskriterier,
 hvorfor
deres
teori
af
nogle
bliver
tolket
som
en
opskrift
for
journalister
på,
hvad
der
er
god
 nyhedsjournalistik
(Allern,
2002
p141).
Men
den
norske
medieforsker
Sigurd
Allern
pointerer,
at
 denne
forståelse
af
nyhedskriterierne
som
retningsgivende
for
måden
at
bedrive
journalistik
på,
 er
stik
imod
intentionerne
fra
ophavsmændene,
de
norske
freds‐
og
konfliktforskere
Johan
 Galtung
og
Mari
Ruge.



Tværtimod
fremkom
de
med
en
fundamental
kritik
af
det
internationale
nyhedssystem


(Hjarvard,
1995,
p
64),
som
de
blandt
andet
fandt
havde
for
meget
fokus
på
konflikter
og

anlagde
 et
vestligt
magthaverperspektiv
på
begivenhederne.
De
var
bekymrede
for,
at
”International
 action
will
be
based
on
the
image
of
international
reality”.
(Galtung
&
Ruge,
1965
p
64),
altså
at
 det
internationale
samfund
vil
reagere
på
konflikter
ud
fra
det
billede,
mediedækninger
giver
 frem
for
substansen
i
konflikterne.


Det
centrale
spørgsmål,
de
norske
forskere
søgte
at
besvare
i
deres
forholdsvis
enkle
studie,
var:


”Hvordan
bliver
begivenheder
til
nyheder?”


De
anlægger
en
perceptions‐psykologisk
tilgang
i
deres
studie
ved
at
tage
afsæt
i
et


tankeeksperiment:
tænk
nu,
hvis
alle
begivenheder
og
informationer
i
verden
strømmede
til
os
 helt
usorteret,
hvad
ville
så
fange
vores
opmærksomhed.
”Since
we
cannot
register
everything,
 we
have
to
select,
and
the
question
is
what
will
strike
out
attention”.
(Galtung
&
Ruge,
1965
p
65)
 Her
opstiller
de
en
række
hypoteser,
blandt
andet
at
jo
mere
uventet
eller
dramatisk
en


begivenhed
er,
jo
større
chance
må
der
være
for,
at
den
tiltrækker
sig
opmærksomhed,
mens
 meget
langstrakte
og
mindre
dramatiske
forløb
nok
ikke
tiltrækker
sig
opmærksomhed.
De
 nævner
også
entydighed
(forståelighed),
kulturel
nærhed
og
meget
andet.
I
alt
12
hypoteser
 bliver
det
til.


Deres
hypoteser
skal
ikke
gennemgås
her
i
detaljer,
men
alene
føre
frem
til
pointen
om,
at


forskwerne
tester
deres
hypoteser
på
fire
norske
avisers
dækning
af
tre
internationale
kriser,
og
 Galtung
og
Ruges
studie
viser,
at
medierne
i
påfaldende
høj
grad
synes
at
tilfredsstille
en


modtagerpsykologi.
Det
fremmer
historier
af
negativ
karakter,
der
betoner
det
uventede
og
 dramatiske,
og
gerne
omhandler
forhold,
der
kan
personliggøres
(Galtung
&
Ruge,
1965
p
84).


De
slutter
artiklen
af
med
at
opfordre
medierne
til
at
være
sig
disse
mekanismer
bevidst
og
nogle
 gange
bryde
denne
mekanisme
og
eksempelvis

skrive
mere
om
”non‐elite
nations”,
”more


reference
to
positive
events”,
”Journalists
should
be
better
trained
to
capture
and
report
on
 longterm
development
and
concentrate
less
on
”event””
(Galtung
&
Ruge,
1965
p
84‐85)
 


I
sin
gennemgang
af
Galtung
og
Ruges
metode
og
teori
påpeger
Stig
Hjarvard,
at
deres
bidrag
på
 26
akademiske
sider
”i
realiteten
er
en
kreativ
men
løs
sammenføjning
af
gode
iagttagelser
og
 ideer”,
(Hjarvard,
1995
p
91)
men
at
den
er
blevet
modtaget
og
opfattet
som
en
omfattende
og
 konsistent
nyhedsteori.
Styrken
ved
deres
teori
er,
at
den
siden
har
opnået
validitet
gennem
 empirisk
forskning
(Hjarvard,
1995
p
91).


Nyheder
til
salg


Galtung
og
Ruges
teori
omhandler
rent
deskriptivt,
hvordan
medierne
afdækker
begivenheder,
og
 de
giver
ikke
nogen
forklaring
på,
hvorfor
medierne
følger
denne
modtagerpsykologi.


Den
opgave
tog
deres
kollega
fra
Peace
Research
Institut
Oslo,
Einar
Østgaard,
sig
af
i
samme
 udgave
af

Journal
of
International

Peace
Research.
Med
artiklen:
”Factors
influencing
the
Flow
of
 News”
(Østgaard,
1965)
bygger
han
videre
på
Galtung
og
Ruges
studier
og
kombinerer
deres
teori
 med
anden
medieteori
og
forskning.


Hans
fremgangsmåde
var
at
søge
at
blotlægge
nyhedens
iboende
karaktertræk,
”factors
inherent
 in
the
news
process”
(Østgaard,
1965
p
45)
og
nævner,
at
det
er
disse
faktorer,
som
på


redaktionerne
hedder
at
gøre
en
nyhed
nyhedsværdig,
interessant
eller
spiselig
(”palatable”)
for
 modtagerne.


Heri
ligger
en
forståelse
af,
at
man
på
redaktionerne
bearbejder
eller
konstruerer
nyhederne
alt
 efter,
hvad
de
måtte
mangle
for
lettere
at
glide
gennem
nyhedsstrømmen.

Østgaard
skriver
 blandt
andet
om
dette,
at
journalister
gør
”meldingene”
forståelige,
at
”de
gis
en
form
og
et
 innhold
som
gjør
at
de
bliver
forstått”
(Østgaard,
1967
p
40)



Det
er
faktorerne
eller
ingredienserne
i
denne
formning
af
nyheder,
han
forsøger
at
beskrive.


Altså
den
uudtalte
praksis,
selvfølgelighederne
og
mavefornemmelsen.



Forståelighed
anser
han
for
en
afgørende
ingrediens
i
nyheder,
da
”Det
sier
seg
selv
at
en
 meldings
nyhetsverdi
bliver
større
jo
bedre
den
bliver
forstått”.
(Østgaard
1967
p
36)
 Men
måske
mere
centralt
er
hans
påpegning
af,
at
alle
nyheder
indeholder
ingredienser
af
 identifikation
(personliggørelse,
kulturel/geografisk
nærhed)
og
sensation
(det
uventede,
det
 opsigtsvækkende,
det
usædvanlige),
uanset
hvor
seriøst
mediet
prøver
at
fremstå.
(Østgaard,
 1965
p
50)


Denne
vægtning
af
det
nære
og
personlige
eller
det
opsigtsvækkende
og
usædvanlige
er
for
 Østgard
en
følge
af
den
simple
men
helt
afgørende
logik,
at
nyheder
er
til
salg,
hvilket
også
er
 titlen
på
hans
bog
fra
1967,
”Nyheter
til
salgs”,
hvor
han
mere
udførligt
gør
rede
for
sin
teori.


Med
til
salg
mener
han
ikke
alene,
at
nyheder
er
en
vare,
som
medierne
får
penge
for,
men
lige
så
 meget,
at
de
som
afsendere
kæmper
for
at
tiltrække
sig
modtagernes
opmærksomhed.
Det
er
 netop
denne
bestræbelse
eller
rækken
ud
efter
sin
læser,
der
så
at
sige
skaber
dynamikken
i
 nyhedsstrømmen
og
kan
forklare
mediernes
måde
at
forme
og
prioritere
nyheder
på
og
forklare
 modtagernes
måde
at
afkode
dem
på.


Et
eksempel
kan
være,
hvis
Århus
Stiftstidende
skriver
på
sit
nyhedssite:
”Lyntoget
fra
København
 ankom
til
tiden”,
så
ved
vi,
at
mediet
vil
sige
os
et
eller
andet.
Hvorfor
er
det
så
magtpålæggende
 for
Stiftstidende
at
fortælle
os
om
det
lyntog?
Jo,
nyheden
kan
næsten
kun
afkodes
sådan,
at
toget
 plejer
at
komme
for
sent.
Det
er
altså
opsigtsvækkende
(sensation),
at
toget
nu
endelig
kommer
 til
tiden.


Denne
rækken
ud
efter
modtagernes
psykologi
ved
at
spille
på
det
personlige,
det
nære
eller
det
 opsigtsvækkende,
er
ikke
et
særkende
for
medierne.
Det
er
nogle
træk,
der
gælder
i
mange
andre
 sammenhænge,
for
”den
som
formidler
nyheter,
alltid
må
ta
hensyn
til
det
publikum
meldingerne
 er
beregnet
på
å
nå.
Det
må
også
predikanten,
dørselgeren,
læreren,
politikeren
og
statsmannen,
 hver
på
sin
måte”
(Østgaard,
1967
p
28).

Østgaard
påpeger,
at
også
hebraiske
skrifter,
egyptiske
 papyrusruller
og
oldgræsk

litteratur
først
og
fremmeste
behandlede
naturkatastrofer,
krig
og
 andre
sensationelle
handlinger,
og
således
har
mange
af
de
samme
træk,
som
kan
findes
i
dagens
 nyheder
(Østgaard,
1967
p
76).




Medierne
følger
altså
en
modtagerpsykologi
i
deres
udvælgelse
og
bearbejdning
af
nyheder,
men
 hvordan
ved
journalister
og
andre
mediefolk,
hvordan
de
tilfredsstiller
modtagernes
”intuitive”


ønsker?
Dette
spørgsmål
søger
Østgaard
også
at
besvare
ud
fra
pointen
om,
at
nyheder
er
til
salg,
 nemlig
at
”løssalgsstatistikken
studeres
nøye”
(Østgaard,
1967
p
28),
og
han
tilføjer,
at
mediefolk
 selv
er
borgere
med
hverdagserfaringer.
Pointen
med
løssalgsstatistikken
er,
at
medierne


gennem
historien
har
lært
og
indarbejdet
de
faktorer,
der
gør
deres
nyheder
salgbare.
De,
der
 ikke
følger
denne
logik,
taber
modtagernes
interesse
og
dermed
oplag.