Overgang og undergang
Om broen som
symbol
ifolketroen
AfBodil Nørgaard
Derhunnukomtil breden Bro
da snubled hendesGanger påfireGuldsko Fire Guldskoogfemten Guldsøm denJomfru faldt ud istridenStrøm
- fra»HarpensKraft«(1).
I folkevisen »Harpens Kraft« kommer den unge brud ikke uskadt over
broen, midtvejsfalder hun,ogtrolden trækker hende nedi dybet. Men i vi¬
sen har hendes brudgom kraften til, med sin harpe, at spille hende ud af
troldenskløer, så historienkan endelykkeligt.
Dennejomfruerikke deneneste,der skalover enfarlig bro påetvigtigt tidspunkt i livet. Det samme motiv bruges flere steder i folkedigtningen,
både i andreviser, isagn ogieventyr.Deter omdisse vanskeligeovergange,
atdetfølgende skal handle,ogdetervedattolkeviserogeventyr, atjeg vil forsøgeat forstå broensomet symbol i folketroen. Men først lidt generelt
om symboler.
Somdeterkendetegnende for folkedigtningen,erbroenikke bareenbro,
vandeterikke bare vandogtroldenerikke bare trold.Folkedigtningen er fuld afsymboler,ogforatforstå de forestillinger, derligger bag symbolerne,
erdetnødvendigtatgøreetforsøg påattolke dem. Dererabsolutikke enig¬
hedom,hvordan symbolerne skal tolkes;menderliggerenfællesopfattelse bag det overhovedetattolke: Nemlig,atde gamle godtvidste, hvad de gjor¬
de, når debrugte symbolerne.Arbejdet med fortællingerne bliver også langt
merenærværende, nårmanbetragter demsomudtryk forenpersonligop¬
fattelse af livetsvanskeligeoggodesider.
Folkedigtningen eri sin fortællemådeenblanding af det megetfantasti¬
skeogdet heltjordnære. Netop det fantastiske skildres i fortællingerne med
enmassivbrugaf symboler, dergørdetmuligtatfortælleenhistorie på flere planersamtidigt. På den måde opnår fortællerneatfastholde både detfan¬
tastiske vedvirkelighedenogdetvirkelige ved detfantastiske. Deterdette
ForestillingenomNøkkensomdenlokkende spillemandivandetvarisærud¬
bredtiSverige;menden romantiske kunsts flittigebrug afmotivethar også
holdtforestillingen vedlige hosos. (Fra Stattin:»Näcken«).
forhold, der bevirker,atmanheletidenerklarover,atfortællingerne vil én noget mereendblot underholde.
Foratvisepåhvilken mådeeventyrenekanpåvirke de lyttende, harpsy¬
kologer tolketeventyreneogde symboler, deindeholder. BrunoBettelheim
hargivet en grundigog overbevisende skildring af, hvordan børn oplever
det atfå fortalt eventyr(2). JungianerenMarie-LouisevonFranzhar, især
ved brug af trylleeventyrenes symboler, vist hvordan eventyrene skildrer
den menneskelige udviklingsproces- individuationen (3). PsykologenVi¬
beke Arndal hartilsvarendetolketenrækkehenholdsvismandligeogkvin¬
delige udviklingseventyr (4).
Sådanne tolkninger har folkloristerne traditionelt ikke beskæftiget sig
med. Eventyrforskeren Bengt Holbek har imidlertid i sinetolkninger i høj grad gjort brug af symboler, idet han læggervægtpå,atsymbolernerefererer
til begivenheder i fortællernes nære virkelighed. Ved at bruge symboler
kunne fortælleren tale om problemer, håb og ideer i samfundet, som det
ikkevarmuligtattaledirekteom (5). Holbekfastholder dervedhele tiden
forbindelsen til tilhørernesomgivende verden,mensjungianernehenviser
til tilhørernesindre, uerkendte verden.
Når mangennemgår fortællingerneom broer, viser det sig, at der erto træk, dergårigen i alle fortællingerne: delsatovergangen skildressomfar¬
lig, og dels at der sker en ændring undervejs. Her er det vigtigt at lægge
mærketil,atselvehandlingen:»atgåoverbroen« nokbeskrivessomfysisk,
menatændringerne ikke skerpådetfysiske plan. Det,som erkendetegnen¬
de vedfortællingerne,ernetop atdet bådeer enydreog enindre handlingat
passere over enbro.
Idigtningen erdetofte mennesker iovergangssituationer, der bliver ud¬
satfor at skulleoverbroen: børn derblivervoksne, ugifte der skalgiftes.
Deter sværeovergange, somikke alle har held tilatgennemføre.Nårover¬
gangenlykkes, betyder det,atmennesketerklartilatbegyndeet nytliv-på
ethøjere eksistensplan.
Disseovergangefra et livsstadium til detnæste ernoget, derprægeret¬
hvertmenneskeliv. For det enkelte menneske såvel som for samfundeter
det vigtigt, at overgangene lykkes: at barnetløsriver sig fra forældrene, at denugifte ikke mister sig selv ved brylluppet. Foratgøremennesketi stand tilatovergåfraen socialgruppetil dennæste,harmani allesamfund riter
tilat symbolisere disseovergange ogfestertilatmarkere dem(6).
Deriter, dererforbundetmedovergangenfraen gruppetilenanden,er såledessymbolskehandlinger for den sociale situation,overgangen er.Ialle beretningerneombroer symbolisererpassagenoverbroen overgangen fra
engruppetil dennæste. Brohistorierne fokuserer på denfase, hvormenne¬
sket erisoleret fra omgivelserne - adskilt fra både den gamle ogden nye gruppe.Deterdennefase, dererafgørende for, ommennesketbliverparat tiloptagelsen.
På den måde kan man betragtepassagen over broen som et universelt symbolpåenovergangsrite. Nårenbrooptræder ienvise elleret eventyr, betyder det,atsangerenellerfortælleren har villet beretteom en overgangs¬
situation. At »fortælle situationen« harværet en del afden sociale indlæ¬
ring. Fortællerne har,netopvedatbruge den symbolskeform, kunnet frem¬
stille både de reelleogdeskjulte farer vedovergangen,ogfortællingerne har på den mådehaften vigtig, forberedendefunktion.
Mingennemgangaf viserogeventyrerdeltopefter deforskellige livssta¬
dier, de omhandler. Barnetsovergangtil det voksneliveretvigtigttemai
mangeeventyr.Brylluppet skildres ofte både isagn,i viserogieventyr.Kun
etenkeltsagnomhandler ligogbroer;menbroenbrugesoftesomsymbol på
vandringen til detnæsteliv»broentildethinsides«. Danaturen spilleren vigtig rolle i alle beretningerne, vil jeg begynde medetafsnitommenneske¬
nesforhold til denfarligenatur. Herkommer jeg også ind på ofringer i for¬
bindelsemed broer.
Den
farlige
naturDet er sagnene, der stærkest udtrykker menneskenes forhold til naturen, hvordanmanfærdes iden,hvilke forholdsreglermanskaltage,foratklare sig. I de sagn, der handler om broer, er det naturligvis særligt vandets kræfter,dererinteressante.
Ifolketroenoptræder vandløbene oftesom entryllegrænse, hvorover det
onde-heksen ogtrolden -ikke kan følge én. Til gengæld findesvæsener, der kan lokke menneskene i vandet. Nøkken kendes især fra svenskesagn, hvor han lokker børnogkvinder til sig (7), i DanmarkerdetÅmanden,der tagerofre (8). Sagnet om
Åmanden
kendes fra mange egne af landet; detfortællerom en å, der hvertår kræveretoffer. Når råbetlyder:»Tidenog stundenerkommen,men mandenerikkekommen« så vedman,atnogen straks efter vil drukne i åen. Alle beretningerne bærer præg af en tung skæbnetro,ogde skal velforklare demangedrukneulykker ved vandløbene.
Detervandet,som erdetfarlige,ogbroenermenneskenes mådeatkom¬
me overdet; dengiver mennesketmagtovernaturen.Hvornaturensorden brydes, vilnaturens væsenersamlesforatforhindre det,og vover man sig
udpå broen,er manudsatfor disses angreb. Trolden kan ikke følgemenne¬
sketover vandet; men denkanbeherske broen ogdem, der gåroverden.
Noglegangekan menneskenenarretrolden vedsnedighed eller vedoverna¬
turligeevner, menandregangetrækkes mennesket ned i vandet, for aldrig
atkommetilbage.
Hos mangenaturfolk opfattesvandetikkesomfarligt,men somlivgiven¬
deoghelbredende (9).Derfor betragter freudianerne vandetsometsymbol påfrugtbarhedogseksualitet. Jungianerneserderimod vandetsomsymbol på detubevidste, deuerkendte følelser. Bengt Holbekargumentererfor, at vandet i eventyrene i særlig grad symboliserer det kvindeligelivsprincip,
ofte idets seksuelleaspekt (10).
I fortællingerneombroerervandet ikke umiddelbart livgivende, deter førstogfremmest farligt;menkommermanoverdet,er manblevet styrket.
Idissefortællinger optræder vandet oftesometkvindeligt princip, isærsom
denfølelsesmæssige side af det kvindelige. At bestigeetbjergeretkonkret symbol påatovervinde forhindringerogblive stærkere. Bjerget kan betrag¬
tessomdenmaskuline, fysiske vej tilatblive stærkere, vandetsomdenfe¬
minine, følelsesmæssige vej.
Sagnene udtrykkerstor angst fornaturen; menspørgsmåleter, om men¬
neskenevirkelig harhaft så dybenangstfornaturen.Vi måtro, atde kend¬
telandskabetbedre, endvigørdeti dag;atde kendte defarer, dervarvedat færdesude,ogatdevidste, hvordan de kunne undgå dem. Deovernaturlige
væsener, derforhindrer menneskene iatkommefrem, hører ikke naturen til;deterindredæmoner, der dukkerop,når mørketognaturensænker sig
omén. Deterdem, derforhindrermennesketiat»kommeover«de proble¬
mer, someventyretellersagnetomhandler. Når dæmonerneisagnenegives fysisk gestalt somtroldeog genfærd,erdet den uforklarlige frygt, der for¬
tolkes.
Ofre for brobyggeri
Atbyggeenbro harværet etfysisk hårdtogslidsomt arbejdeogogsåfarligt påanden måde,fordimangrebforstyrrende ind inaturensgrænsedragning.
Ligesom ved kirkebyggeri greb trolden tit ind iarbejdetog revnedomnat¬
ten,hvad menneskene havde bygget i løbet af dagen. Derfor blev menne¬
skene nødttilatgåtil trolden foratbedeomhjælp. Menhjælpenvarikke gratis, og ofte måtte man love trolden den første skabning, der gik over broen. Denknibe reddermansig ud af ved atladeen lille hund løbeover broen først, så er trolden narret (11). I andre tilfælde skal byggeriet være
færdigt inden hanegalog man narrertrolden vedatfå hanen til atgalese¬
nere(12).
Motivet med disse»djævlebroer«erkendtfra Sicilien til Skandinavien
ogkanjævnføres med de andre bygmestersagn (13). I det danskemateriale
harjeg kun fundettresagn omtrolde, der bygger broer (14),menderfindes flere, hvor troldenebyggerdæmninger til gengæld forenmenneskesjæl (15).
Som vedbrobyggerietnarresdeog får ikke deres løn.
Sagneneombroofre bekræfter,atbroervarvigtigeogfarlige steder,ogat det krævedeofreatbryde ind i troldens revir. Deterværdatbemærke, at trolden næsten altid bliver snydt for sin løn, hvad
Åmanden
ikke gør.Åmandenfår fortsat hvert år sitoffer,ogdeternetopkarakteristisk,atman ikke kunneundgå sin skæbne, når først råbet havde lydt.
Seti dette forholderderenmegetspændendeberetning fra Sjellebro, ved
hvis vadestedÅmandenhvert årtog etliv. En gammel mand, der berettede
omåmandsskriget tilTangKristensen, fortalte:»Nuharvi fået det kvalt, si¬
den vi fik denny landevej og denstore bro ved Sjellebro« (16). Nårførst
broen bliver såstor, atdeterfysisk ufarligtatpassereden, såmister
Åman¬
densinmagt.
Enmegetsenereoptegnelsefra Dansk Folkemindesamling lyder: »Derer kun held vedbrobyggeri,nårderofresetmenneske. 130'erne, daLillebælts-
Trolden erfrygtet af alle børn. Her har Erik Hjorth Nielsen illustreretden
lille Bukkebruses mødemeddengrummetrold.
broen blevbygget, sagde folk beroligende i Nyborg, at nu varderheld ved arbejdet, daen arbejder faldt nedogdræbtes.«
Denneberetning står i modsætning til de underholdendesagn omdjævle-
broerog er merei overensstemmelse med
Åmandssagnenes
skæbnetro. Deunderholdende sagn og de jeg-fortalte sagn (memoratet), står altså i modsætning til hinanden. Memoratet siger,atder måofres ved brobygning
ogatskæbneneruafvendelig. Sagnet siger,atselvDjævelen kannarres,hvis
manersnedig nok.
Overgangen
fra barn til voksen
Etaf de allerbedstebørneeventyr,somalle børn vil have fortalt igenogigen,
ereventyretom»DetreBukkebruse« (17).Hermøder denlille Bukkebruse
troldenpå broen;men da hanerfor lille tilatbekæmpeden, måhan klare sig ved snedighed og ved at stikke af. Det samme gælder den mellemste
Bukkebruse.Endelig kommer den store Bukkebruse, dererstornoktilat stange trolden ned i vandet, så han aldrig mere skal forskrække nogen.
Eventyret fortæller børnene, atjo større de bliver, jo letterevil de kunne
klaresig overfor trolden-de voksne.
Troldensidder under broen foratfåetoffer fradem, derpassererbroen;i
andretilfældebruger hanmereeffektive midlertilatskaffe sigdem. Ieven¬
tyret»Denglemte kæreste« (18)bliverenmandoghans konestoppetmidt påenbroefter solnedgang,entrold kommerop ogvil ikkegive dem fri, før
konen har lovet hamdet, hun »bærerundersit forklæde«.Uvidendeomat deterderesufødtesøn,lover de det,ogda drengenbliver 12, kommer trol¬
denoghenter ham,ogeventyretkan begynde. Ienaf variationerne,Jomfru Nøggel, fortælles det sådan:
»DahanvartolvAar, sendte de hametSted hen medenlille Bylt under Armen,saadantehan kunde kommeoverBroen. Dahan kommidtpaa
den, sank han nedogblev vedatsynke længe,indtilhan komtilen grøn
Sti,ogden fulgte han, til han kom tiletlille Hus. Der gik hansaaned. I Kakkelovnskrogen sadengammel Heksoghan havdealdrigsetsaagrim
engammelKjælling.« (19)
I detteeventyrerdenkendteforestillingombrooffer blevet brugtsom mo¬
tiv tilat startehistorien.SomHolbek harpåvist, fortæller dentypeeventyr
om enlilledreng, der kommerhjemmefraogudattjene, hvad derer uover¬
skueligt for ham. Her billedgøres det ved,athan synkerogsynker nedivan¬
det,i andre udgaver vedathan skaligennemenstorskov.Vandeterselvføl¬
gelig vand; men ligesom skoven er også det et billede på noget dybt og
ukendt, hvorimankan fare vildogopsluges.
Dadrengenførstegangkommertil broen,erhanikke modentilatændre sig fra dreng til mand, derfor synker han i vandet. Vandet symboliserer
følelserneogseksualiteten,somopsluger hamidennefase.Førstda hanfår
forbindelse tildetkvindelige-ogerkender,athanikke kan klare sig uden-
bliver han til en selvstændigt handlende, voksen mand.
Sandhedsbroer
Iflerefortællingerombørn, dererpåvej tilatblive voksne, optræder broen
som en sandhedsbro, der skal røbeombørnene ersandfærdige mod deres
liv. Iførsteeksempel optræder ikkeenbro;hererdetetvadested, der skal symbolisere den vanskeligeovergang.
»PaaVejen mellem TøvingogFlade,paaMors,erderetlille Kiær,som kaldesPigens Vadested. En fattig Pige fra Tøving kom tilattiene hos for¬
nemme Folk, der opklædte hendeog behandlede hende som dereseget Barn. Derover blev hun, Tid efter anden, Hovmodig, og vilde neppe kiende sinfattige Slægt. Engang vilde hun dogfor Syns Skyld besøge sine
Forældreogiførte sig da sit bedste Stads, forret athovmodesig. Midtveis
standsedehun vedKiæret, ogda hunnu saae,athunikke kunde komme
H. C.Andersen haromskrevet sagnetomPigens Vadested til
en moralskhistorieom en hov¬
modigpige: »Pigensomtrådte på Brødet«. Ihansversionhar pigenallerede frastarten»en
dårliggrund«, oghan udpensler
hendesnegativesider forat
retfærdiggørestraffen. Hun syn¬
kerpågrund afsinforfængelig¬
hed.
(III: LorentzFröhlich).
Tørskoetover,toghun det Brød,somhun skuldebringe de fattige Forældre,
kastede det ud i Kiæret, for derpaaatkunde trædeover. Men da hunsatte sin Fod paa Brødet, sankdet, og hun sankefter, og der blev intet tilbage
uden Stedet, som sidendenTidkaldesPigens Vadested.« (20)
Selvsmå,tilsyneladende ufarlige vandløb kan opsluge én, hvis ikkeman er parattilatpassere grænsen, ogdet erpigen her ikke. Hunerkommet væk fradetsted, hun oprindeligtstammerfra,ogvilnuikke kendes vedsinher¬
komst. Deterhendesskyggeside, dertrængerfrem: Den, der lægger forme¬
getvægtpåden ydre fremtræden-ogglemmer deindre værdier.Derforkan
hunikke sedeværdier,derligger i hendes tidligere liv.
Dettelivernetopsymboliseret af brødet,somhuntræder på. I alle land¬
brugssamfund betragtes brødetsomhelligt-deterdetlivsnødvendigeslut¬
produktafenlangproces.Idet hun træder påsine oprindeligeværdier,syn¬
ker hun til bunds. Det væsentlige i sagnet er, at hun synker netop på
grænsentil sin barndoms landskab. Sagnet fortæller,atmanmåkendes ved
sin herkomst foratklaresig i livet,manmåkunneoverskridegrænsenmel¬
lem detgamle ogdetnyudenattræde påsin barndoms værdier.
Bådei dettesagn ogieventyreti forrige afsniterdetovergangenfra barn
tilvoksen, der tematiseres. Vi får ikke beskrevet drengensværdier,menfor-
di detereteventyr,ved vi, athanergod. Derfor må han, når han synker,
kommetiletsted,hvorfra han kan komme videre. Pigen isagnethar vendt
op ognedpåværdierne,og derfor må hun gå til grunde.
Heller ikke selv om der erbygget en bro, er man sikker på at komme
tørskoet over. Defleste kender vel visenom Hans, der havdeværetuden¬
landsogpraledestygt. Hanfulgtes med sin far,ogde skulleundervejsover
enbro,somlodløgnerestyrtened.UndervejsformindskerHanssit praleri,
og han når lige at få det rigtige forhold fremsagt, inden de når frem til
broen.
Detersandsynligt,atdettemotivstammerfra forestillingenombroentil dødsriget, der bliver smal for de falskeogbredfor de retfærdige. Opfattel¬
senafovergangen sometudsat sted for dem, derikkeersandfærdige mod
deresværdier,erimidlertid densamme somligger bag »Pigens Vadested«.
Hvorpigen bliver opslugt fordi hun ikke forstod, (og heller ikke blev vej¬
ledt), så kommer Hanspåbedre tanker, hanfår balance mellem sin pralen¬
de skygge og sit indre, og kommer uskadt over broen. Man kan også se broen som en overgang fra en ungdommelig tilstand, hvor det kan være nøvendigt atpraleforatklaresig, til den voksne tilstand, hvormanklarer sig ikraft af sin position somnetopvoksen.
I eventyrtypen »Prinsessen i højen« optræder også motivet med broen,
der dømmer(21). Dette eventyr omhandler også brylluppetog foregriber
derfornæsteafsnit, der skal handleombroens rolle ved bryllupper.
Enprinsesse bliver af sin farsatienjordhøj, fordi han ikkesynes omhen¬
des frier. Der sidder hun i syv år, så erhendes ledsagere døde, og maden spistop.Dahunfårgravetsig ud, ved hun ikke, hvor huner; menhun ender
medatkommeitjenestesomhønsepige påetkongeslot, hvor prinsen,som
erhendesoprindelige frier,netopskal giftes meden,han ikke holder af. På bryllupsdagen viser det sig, atden falske brud ermed barn ognetopskal føde,såprinsessenmåtagehendes plads. Pårideturen på vejen til kirke skal
deover enbro,somikke vil ligge stille underetbrudetog, hvor denene eraf kongeligætogden andenikke. Da siger prinsessen: »Bro bro lig stilla! Två
ädla kungsbarn öfver dig rida«. Prinsessen bliver gift med prinsen og til
sidst bliverforbytningen redet ud.
I løbetafdesyv åri jorden bliver pigen voksen. Jordhøjen symboliserer
vel detkvindelige princip »Moder Jord«.Dahun kommer ud,eraltforan¬
dret, fordi hun selv er forandret, og hun må prøve at finde tilbage til sit oprindelige landskabog sinfrier.
Hun kommeroppå slottetogopdager,atdeterdenforkerte, prinsen skal giftes med. Hun måværeprinsessens skyggeside, der forentid stikker frem.
Men dabrylluppet skal stå,erdet hendesegetjeg, dertageraf sted. Havde
hun sendt skyggen, som i »Pigens Vadested«, såvardet gåetgalt. Nu kan
hun frejdigt sige til broenomatligge stille, for deterhendeselv, der kom¬
mer, oghuneraf kongeligæt.
Ialle eksempler lykkes detatkommeoversandhedsbroen. Detlykkelige
udfaldskyldes imidlertid ikke,atpersonernepåforhånderfejlfri, det skyl¬
des,atde harvidst,atde ville blive udsat foren prøve.Devarforberedteog kunne møde prøven i deres rette skikkelse. Broen ersåledes ikke blot en prøve, der skal sorterede falskefra; dens tilstedeværelse ermedtilat ud¬
viklepersonerne, så deeristand tilatforbinde fortid med nutidognutid
med fremtid. Sandhedsbroen harenvigtig rolle, idet bevidstheden om,at deneksisterer, fårpersonerne tilat handle rigtigt.
De følgende fortællinger om broens rolle ved brylluppet i henholdsvis
sagn, eventyrog viser, skal på sammemåde advareog forberede deunge mennesker på de farer, der lurer ved en så vigtig begivenhed som gifter¬
målet.
Sagnet om
bruden
påkirkebroen
Nogleafsagnene omkirkebygning ved Djævelens hjælpskiller sigud,fordi Djævelen her skal have den første brud, der køreroverkirkebroen. Derfin¬
des 9 sagn, som alleomhandler den sammekirke, nemlig Borbjerg Kirke
ved Holstebro(22). Sagnet fra Borbjerg fortælles således:
»PaadenøstreEndeafBorbjærgKirkeerder højtoppeiGavlenindmu¬
ret to storetrekantede Sten. De skalangive HøjdenpaatoKjæmper, der
havdepaatagetsigatopføre Kirken. Men detvaretvanskeligt stykke Ar¬
bejde, for alt, hvad der blevmuretop omDagen, detblev brækket nedom Natten ogførtbort tilenBakke,somhedderGedebjærgogliggeretlille Stykkeøstfor. Fornuatfaarotilatopføre Kirkenpaadet Sted,hvor de
havdebegyndt,maattedetilatgjøre den Akkord med Fandenomikkeat forstyrre dem, da det jo varham, dervar paaSpil. Han skuldesaahave
Lovtilattagedetreførste Brude, der komoverdenlille Bro,somfindes
nede i Lavningen mellem detoBakkerog føreroverden Aa, somløber
derognordpaatil Søen. Nu blev Kirken færdig,ogSognefolkenevargla¬
de. Men da saa enskjøn Dagen Brudkom kjørende østfra foratblive vietiKirken, da lagde der sig pludseligentætTaageoverDalen,ogdasaa
Følget havdenaaetKirkenvarBrudenforsvunden, for Fanden havdeta¬
get hende. Siden den Dag har ingen Brud turdet kjøreoverden Bro,og ethvertBrudefølge,der kommerøsterfra, kjørerhelt nordenomSøenfor
atkommevesterind tilKirken, hvilket gjørVejenenhalvMil længere,og
dette sker denDagi Dag.« (23)
Sagneteri høj gradetlokalsagn, inæstenalle beretningerne gives der hen¬
visninger til kendte steder. Tang Kristensen harenoptegnelse(24), hvoren
meddeler fra egnenfortæller,atda han i 1833spurgte,omingen brud endnu
havde dristetsig tilatkøreoverKirkebakken, fik han detsvar,atder ende¬
lig for kort sidenvar enkommenoverder;mendetvarsketafvanvare,for¬
di brudefolkenevarukendtepåegnen.Derskete ikkenogetmed brudenog
»Man har heller ikke hørt noget til at bruden senere er kommen galt af
sted«.
Deterkendetegnende for allesagnenemed brude,atdet går galt, debli¬
verfaktisktagetaf Djævelen. Dissesagnharmangetrækfælles medsagnene omdjævlebroer bortset fra, at dér kunnemanredde sig ud af faren vedat
narreDjævelen. Brudeneerimidlertid i forvejen udsatte for fare, fordi deer ienovergangssituation, derforerde letteofre for Djævelens onde greb. Det
erpåvejen til kirken,atbrudenebliverrøvet,altså påvej fra deres hjem til
denkirkelige vielse.
Idet brudenforlader sine forældreshjem,starterdetritual, der skal ændre
hendesstatusfraugift til gift. Når hun køreroverKirkebakken,erhunlige netopmidt i bryllupsritualet, oghunerpåen mådehedning, fordi forbin¬
delsen ikke har fået en kirkelig velsignelse. Hun befinder sig i et ingen¬
mandsland, huntilhørerikkesine forældreogheller ikke brudgommen, hun
erhelt overladt til de dæmoniske kræfter. Turenoverbroenforstærker hen¬
des udsatteposition, idetbroenogsåsymbolisereretingenmandsland.
Det erikke en trold, der tagerhende, det erden Slemme selv. En trold
kunneværeetbillede af brudensfar,oghanvil kunne bekæmpes, som man serdet i eventyrene.Menhererdetnetop noget,somikke kan bekæmpes,
der tager bruden; alle beretningerne læggervægt på, at folk erhelt hand¬
lingslammede.
Det erkun i denciteredeberetning, atdet erkæmper, der laveraftalen
medDjævelen, ellerserdetpræsteneller»man«eller»de«,hvilketmå hen¬
tydetil de lokale folk.Deteraltsåfolk, hvis døtre skal giftes i kirken, der la¬
veraftalerogdermedudsætter disse forenfrygtelig skæbne.
Denenesteforklaring jeg kan finde påsagneter,atdetskal virkeafskræk¬
kende, det skal forhindrebrudeiatkøreoverbækken.Fra demange sagn
ombjergtagne brude vedman,atbrudeersærligt udsatte. Man ved også,at deterfarligtatpassere enbro; der knyttesmangedæmonertil sådanetsted,
og manharvillet undgåatudsætte brude, der skulle til BorbjergKirke for
ensådan fare. Derforerdet hellerikkeentrold,somjo kan bekæmpes, der optrædersombruderøver, deterFanden selv, oghamundslipper ingen.
Afoptegnelsernefårmandetindtryk, atdet harværetenfast overbevis¬
ning blandt folk i Borbjerg-heltoptil 1830'erne,atmanikke skulle køreen brud overKirkebakken. Det måbetyde, atder harværet»nogen«, der har
væretklaroverfaren vedatkøreenbrudover enbroogderforharholdtfast
i det sagn, somskulle forklare hvorfor. Når manhar læst beskrivelsen af,
hvordan den første brud forsvinder i tågen, så vil man heller ikke være tilbøjelig tilatudsætte andrefordensammeskæbne. Deteretsagn, der har opfyldt sit formål.
Bryllup
ogeventyrbroer
I trylleeventyrene kan broerne have egenskaber, somligger sagnenesfore¬
stillinger fjernt. Det er ikke naturens uhygge, der omgiver dem, men en mereoverordnetuberegnelighed.
I »Denfortryllede prinsesse« skal helten skaffe forskellige ting til veje for
atløseprinsessen aftroldensfortryllelse,ogdenenetingerenspoleaf guld.
Før helten nårfrem tilprinsessen, skalhanbetvingetrehekseogkrydseen flod. Hanbruger spolentilatdanneenbroved atkaste denfremogtilbage
overfloden. Da han selverløbetoverbroen, nårhanattrække dentil sig, så
heksene ikke kan komme efter ham.EventyrtolkerenvonFrantzmener,at
»Denneguldtråder enhemmelig forbindelse til den dyberemening, der fin¬
desi det ubevidste. Den erdetusynlige bånd, somkædertingenesammen
...Påetfarligt stadium holderspolen balancen mellem denuvissenutidog denumiddelbarefremtid, indtilbroenerstabilnok.« Først nårbroenersta¬
bilnok, kan han gåover, dvs.ændresin indstillingogdermedblive klartil brylluppetmedprinsessen (25).
Ietandeteventyrmedkvindelig hovedperson »Min hjærtens Ven« (26)
fårpigen også hjælp til at kommeoverbroen. Pigen skal henteetbrude- smykkei Hekkenfeld ogfår blandt andetenpind, somhun skallæggeover enbro,»Forellers vildensynke meddig, når duerpåtilbagevejen«. Hun lægger pinden på broen ogkommer uskadtover, hvorved hun dannerfor¬
bindelse til det dæmoniske i Hekkenfeld. Påtilbagevejen bliver hun forfulgt
afenkælling,ogda denårtil broen,råberkællingen: »Synk med hende, lille Bro, såerduflink«. »Nej, sagde fjælene i Broen, hun har givetosKlædning,
hendevil vi ikkesynke med«. Pigen har altså sikret sit tilbagetogfra dæmo¬
nerne, ogderfor »Kunde den gamle Kjælling ingen Færd få på Pigen«.
Broen er heren forbindelse til en underverden, som pigen får kontakt med,men somhun lærer,atdetervigtigtatkunne forladeigen. Hunerble¬
vetstyrket ved besøget, idet hun har fået fat i brudesmykket,og erførstnu klartilat blivegift.
Ieventyret»Tvillingebrødrene«erdetførst efter,atdragenerbekæmpet
ogdenenebrodergift med prinsessen, atbroen dukkerop(27). Helten går
nede ved strandenpådet sted, hvor han bekæmpede dragen, ogher møder
hanengammel kælling-dragensmor.Hun lokker ham med sig ud tilsinø ogfår ham tilat gentage:»Broæforogbrist æbag«, så kan de gå tørskoede igennem vandet.Påden mådefår kællingen ham tilatglemmevejen tilbage
ogderved får hunmagtoverham. Han løses,da broderen kommerogsiger:
»Bro æforoghold fast æbag!«, for han kunne nok forstå,at der varnoget lumskeri ved dengamle kælling. Han ved, ligesom pigen i det foregående eventyr, atdetervigtigtatholde forbindelsen bådefremadogtilbage (28).
Ieventyret»Defrelste Prinsesser« (29) skaltresoldaterfrelsetreprinses¬
ser, som erspærret indepåetslot. Soldaterne skalsiddepåslottetetårog tredage;mendeopgiver midtvejsogstikker af. Mellem slottetogomverde¬
nengårenstorbro,ogden brydersammenefter soldaterne medet stortra¬
balder. Senere, da de vender tilbage,erbroen blevethel igen. Kun denene
af soldaterne klarernuopgaven ogfrelser alle prinsesserne.Daderømmer slottetogskaloverbroen, bryder densammen såtidligt, atsoldatensprin¬
sessefalder ned ivandet; menhan trak hendeop ogdelevede lykkeligt...
Broenforbinder her mændenes verden medkvindernes, eller måskesna¬
rere manden med hans kvindelige side. I eventyret har mændene ikke tålmodighed tilatlære kvindesiden atkende,og derfor stikker de af. I det
sammespringer broen i luftensometsymbol på,atforbindelsenerafbrudt.
Demister kontakten med detkvindelige,ogderfor klarer de sig ikke. Da de
vendertilbage, fordi de har fundet ud af,atdeterdenenestemåde, de kan
klaresig på,erbroen heletigen. Så længe de har kontakt med den kvindelige side, bevares forbindelsen tildenmandlige;mendet modsatte gælderikke.
Dasoldatenogprinsesserne flygter fra slottet,styrterbroenigensammen, ogsoldatensprinsesse falder i vandet. Huner somvordende brudmereud¬
satend deandre, ogfor hendeer overgangentil den mandlige side særligt skæbnesvanger. Somi »Harpens Kraft« får helten hende trukketop,ogdet mandligeogdet kvindelige forenes ved brylluppet.
Broer, brudeog
folkeviser
Iflere folkeviseroptræder broennetopi forbindelse med brylluppet,ogdet
erklart,atbroen haren dybbetydningsomsymbolskovergang.
Ideversfra»HarpensKraft«,somindlederdenneartikel,erbruden midt
iovergangen(30). Forhistoriener,athunsidderogspiller guldtavl med sin fæstemand,oghan undrersigover,athun græder:omdeterfordi, hun har noget atudsætte på ham;menhunfastslår,atdetikkeerham, derernoget galtmed»Deter ogmedmin vilje, jegerblevet edersmø«.Dethun frygter,
ernogetlangt mereuhåndgribeligt:
»leggrædermerefor Bro hin Blide
somieg skalloverride.
leggrædermerefor Blide Bro
der druknedemine Systre tho.« (opskriftB)
Hendesfæstemand ladersig berolige af dette overskuelige problemoglover
atbeskytte hendemed12 eller100 svendeogenddai nogleafskrifteratbyg¬
gebroen bredere. Trods dette skrider hesten alligevel, ogjomfruenfalder i vandet, hvor troldentagerhende. Hr.Villemanderdogikke handlingslam¬
met,han lader hente sin harpeogspiller jomfruen ud af troldens klørsam¬
men med hendesto søstre,der ogsåfaldt i vandetpåderes bryllupsdag.
Broenerheretsymbol påovergangenfra ugift til gift,ogvisenbekræfter,
atdeter enfarlig situation. Jomfruenergodt klaroverdet, hunhar sineto søstre som afskrækkende eksempel. Da det netop drejer sigom søstre, er troldensandsynligvisetsymbol på deres far. Iennorskvariation af visener det enddafaderen,derudsiger forbandelsenoverhende: »StoltGudmund
til festarmann du aldrig få, for skal på havsens botten rotnedit hår« (31).
Hvad der sker i situationen er vanskeligere at tolke. Freudianerne ville
måskemene, at pigerne har haftetincestuøst forhold til deresfar (32). En jungiansk tolkning ville sige,athun overvældesafetnegativ billedeaf far¬
arketypen, hvilket måske udtrykkeren frygt forat den tilkommende skal
besidde desammenegative træk.Under alleomstændighedererløsrivelses-
processen smertefuld.
Deterikke umiddelbartfæstemanden, hunængstes for, oghan viser sig
daogsåi stand tilatredde hende udaf troldens greb;meni selveovergangs¬
situationenerhun alene, påtrodsaf demangesvende.Deteruundgåeligt,
athunfalder i vandet,hunernødttilatkonfronteres medsit inderste, før
hun kan indgå forbindelsen med manden. Som Villy Sørensen skriver: »I
forlovelsessituationen ønsker mennesketatgive sig henogængstesdog-for
at mistesig selv« (33).
Iopskrift AenderHr. Villemand med at tagejomfruenop på sin hest.
SomVilly Sørensen bemærker, burde han have gjort det med det samme;
men detvarhan netopikke i stand til, han skulle bekæmpe trolden ipigen, før han selv kunne overgive sig. I vore dage bærer manden bruden over dørtærskelensom etsymbol på, athanhjælper hendeoverdenvanskelige
overgang.
I enhverovergangssituation konfronteresmanmed dæmonen,ogderer to mulige udfald: sejr overdæmonen eller undergang. I eventyrene ender
det altid medsejr, her kommer helten eller heltinden styrket udaf konfron¬
tationen; men deterogsåjordiskevæsener,de møder. Isagneneender det
ofte medundergang,fordi mødet med dæmonerneerskæbnebestemtog un¬
dergangen uundgåelig. Detsammegælderi flere af folkeviserne, bl.a.»Ger¬
mandGladensvend«, somVilly Sørensen også behandler (34).
I visen »Hr. BøsmeriElverhjem« ses, påvisse punkter, enkønsmæssig omvendingaf Harpens Kraft,menmedulykkelig udgang (35). Hererdeten Havfrue, der er den aktive part, hun ønsker atgå til Hr. Boldering, hvad
hungør,klædersig afogspringer isengentil ham. Hun tilsiger hamatmøde
hendedagenefter, han sadler sin gangermed guldsadelogrideraf, men:
»Der han kompå Havsbredens Bro,
da snubler hansGraagangerpaafire Guldsko.
Fire Guldsko ogtoog tred've Guldsøm
Hr. Bolderingfaldt ned for striden Strøm.«
Hansfald beskrives altsånøjagtigtsomjomfruens i Harpens Kraft. Herer dogfor alvor taleom enundergang,for Havfruen byder ham påvin,så han glemmer sin fæstemøog dermederi Havfruensmagt.
Hr. Boldering er også i en forlovelsessituation og derfor udsat, han
drømmer om natten om den dejligste havfrue, og for at understrege det
seksuelle i forbindelsen lader visen ham »falde i Havfruens Skjød«. Han
møderi drømmeenkvinde(-lighed)somhansfæstemø ikke kan leveoptil.
Derfor glemmer han hende. Visen har en ulykkelig udgang for hans fæstemøogforældre, hvad der udtrykkes i en senereudgave(36);menHr.
Boldering selv ertilfreds: »I havet har jeg min kjær Fæstemø, med hende
saaagterjegatleveogdø«-omdeter enindre ellerenydrekvinde, han har
kontaktmed, erikke godtat vide. Visen udtrykker ganske sikkert denfor¬
nemmelse, noglejomfruer har haft af deres ægtemænds inderste:at der al¬
tideretuopnåeligt kvindeideal atleveop til.
I»AgneteogHavmanden«ses,påvisse punkter,enkønsmæssigomven¬
ding af Hr. Bøsmer i Elverhjem (37). Visen begynder inæstenallevariatio¬
ner: »Agnete hun gangerpå Højelands Bro, da kom deren Havmand fra
Bunden op«. Han frier til hende, og huntager med ham ned på havsens
bund. Her lever hun iotteår ogfårsyvbørn. En dag hører hunkirkeklokken
ogbeder omlovtilatkomme op i kirken, hvor hun møder sin mor. Hav¬
mandenfølger efterhendeogbeder hende såmindeligtatfølge med tilbage
tilhavet, hvad hunafslår. HereftermåHavmandentagealenetilbage,mens
Agnete hånende ler ad ham.
Agnete-visener enaf demestkendteogmest omdiskuteredeaf folkevi¬
serne.Dettepåtrods afatdentilsyneladendeernogetyngreend defleste vi¬
ser, ogtil forskel fra disse skrevet til papiretogkun mundtligt overleveret
efterflyveblade (38). Både Piø og Meisling mener, at visen erdigtet over
gamle viserogtro,som en»ironisk« efterligning. Når visen virker ironisk,
erdetfordipersonernehandler modsat de»rigtige« folkeviser: Havmanden
eruden svigoghandler omsorgsfuldt (39), ogpigen handler selvstændigt,
hvadfolkevisernes kvinderellersikkegør(40).
Jegopfatter visensom enbeskrivelse afen ungpige, der kaster sig ud iet
ægteskabudenovervejelserover,hvadhunvil.Agnetegårhelt frivilligtog
ganske aleneud på broenogtagerudenovervejelser med Havmanden. Han forhindrerhendeiathave kontakt mednogenudenfor hans verden: »han stoppedhendesøren,han stoppedhendes mund, såtoghan hendetil hav¬
sensbund«. Hun lever i 8 år under vandet ogføder 7 sønner. Vandet kan symbolisere,atAgnete,i deårhun føderbørn, leverienanden verden, hun tilsidesætter i den tid sine bevidste tankerogfølelser. Ialle versionerneer det 7 sønner, hun får, hvilket betyder, at hun eralene kvinde på havsens
bundomgivet af det maskuline.
Efter de 8 år hører hunpludselig kirkeklokkerne, hendes bevidsthed duk¬
keroptil overfladen,oghun opdager,atderernogethun har glemt-ergået glip af. Hun møder sinmoder i kirken ogmoderenspørger,hvad hun har
fået »forærendin«, ogAgneteopremserguldbånd,guldkniv, guldspænder, guldharpe- alt sammenting, der både reelt og symbolsk indeholderstor værdi, hun haraltsåfået ting af værdi,menmangler alligevelnoget.Dadet
erkirken, hungår ind i,måmantro,deteretåndeligt liv, hun vil hengive sig til; menvisen giver ikke indtryk af,atdetteeretpositivt valg.Detene¬
ste,dererklart,er,athunforladerbåde mandogbørn,ogkun harenhånen¬
de lattertiloversfor dem (41).
Nårvisenersåomdiskuteret,erdet sikkertfordi,den ikkeefterladerno¬
get, dergør os i stand tilat »forstå«Agneteshandlinger. Det usædvanlige
ved visener,atingen afparterneviser dybere følelser. Hovedtemaeti folke¬
viserneerofteulykkelig kærlighed,ogi de fleste ligger sympatien klart hos
denenepart. I denne må sympatien ligge hos begge, for ingen elskermere end denanden,ogingen handler imod moralen. Man forstår godt,atAgne¬
te»såhjærteliglo«, da hun endelig får kraft tilatgive Havmanden Fanden (42),og manføler med Havmandenssavn,dahan måtagealenetilbage til
havsens bund.
Netop fordi visen er så»uforståelig«, har forskellige sangere forsøgt at ændrepåden vedatgive denenlykkelig slutning;men, somPiø bemærker,
virker det underligt påklistret. Når visen har været så brugt, erdet fordi,
den rører ved noget meget menneskeligt. Jeg kan ikkese noget »komisk«
vedden,somPiø hævder. Tværtimod viserdenenhåbløssituation mellem
toægtefæller,somikke kan løses, udenatmindst denenebliver ulykkelig.
Deterdentilfældigeogtilsyneladende følelsesforladte måde, begge handler på, der taler til fantasienoggiver mulighed for tolkninger.
Folkeviserne kan-ligesomeventyrene-tolkessomkunstneriske udtryk
for de heltjordnære problemer i forholdet mellem mandogkvinde; men disseprosaiske tolkninger lykkes først, hvisman ogsåservisernesomud¬
tryk for de dybere, erkendelsesmæssige problemer, der følger med tilknyt¬
ningen til det modsatte køn.
Ligover
bro
Ved mennesketssidsteovergang-fra livet til døden-har broen også betyd¬
ning. Menhererbetydningen forskellig for den dødeogfor deefterladte.
I deforestillinger, somudtrykkesi Danske Sagn,ersjælen farlig for de le¬
vende,og manskalsørgefor,atdenbliver ordentligt begravetsammenmed liget.Ifleregravebådefra oldtidognyeretiderden dødeblevet dækketaf
storesten,eller dererstukket pæleigennem liget. Altsammenforatforhin¬
dre den dødeiatgå igen. Også for den døde selvvardetafgørende, athan
blevsikret modatgåigen, da detvar enuendelig trist skæbne.
Nårfolk ellerkøretøjer bliver holdt tilbage ved broer, erdet gernedøde sjæle, dererskyldige. Man løser dem vedatnævneGudsnavn; mendeter kunfå, dertørmødegenfærdene.Isagnetom»Spøgelset vedGinding Bro«
erdetenfremmed, der lader håntomde lokales advarsler, hankørerover broen og møder spøgelset. Ved at nævne Vorherresnavn skaber han det frygtedegenfærdomtilensølle skikkelse, derertrætafatgå der ved broen.
Oveni bliver manden vist hen tilen høj, hvor der liggeren skat »ogsiden
varderingen tingatmærke ved den bro« (43). Hererdet mødetmedenkol¬
lektivdæmon, derberiger den angstfri fremmede.
Men de dødes sjæle kunne væreubehagelige for dem, der ikke turde se dem i øjnene, og her varbroerne særligt farlige steder, hvor genfærdene færdedes istorttal. Nårmanbyggedeenbro,vardetikke blot menneskene,
menogsådæmonerne, der kunne kommeover,for vandetsgrænsemagtblev
brudt. Man kunneafværge dæmonerne ved at spytte i vandet eller vedat bede Fadervor, mens man gik over (44). Fik man en dæmon med over
broen,forblevmanidens vold. Forikkeatfå den dødes sjæl medover van¬
det, sågik ligtog nogle stedergennem vandet istedetfor overbroen forat forhindresjælen i atgåigen (45).
Disseforanstaltninger kendes fra tyske kilder, fra Danmark kendes kun følgende beretning:
»Sagnet vedligeholder sig endnu i Borbjærg med hensyn til fartenover
Kirkebækken,ogjeg véd,atenkeltefør deres død hartagetløfte af deres
efterlevendeomejatføre deres ligoverdenne bæktil kirkegården. Doger der i de sidsteåringer ført enkelte lig af børn og andre, som ej brød sig derom, derover, ogintet uheldermødt derved.« (46)
Det »uheld«, der tales om, er nok, at man ikke får sjælen med over broen.
Detervanskeligtatsige,om deterdensammeopfattelse, der ligger bag;
menFeilberg harennotitsomat»Bro, hvoroverligtog eller brudefolk har passeret,harmagiske kræfter«og enanden, der siger: »modkighoste virker
Vejentil Hel. Midgun vogterbroen der føreroverGjølåenide øde, sumpede
egne. Denedbøjede skikkelsersvarertil den tristhed, derventerdemidøds¬
riget. (LouisMoe, 1928).
melgrød kogt på en bro, hvorover ligtog har passeret« (47). Under alle omstændigheder antyder disse,atdetikkeeralmindeligt,atligtogpasserer broer, ogdet kannetopskyldesangstfor, atden dødeskulle gå igen.
Broen til det hinsides
Forestillingenomatsjælen efterdøden skal vandreenlangogtornefyldt vej
og somdetsidstepassere overetsund ellerenflod, findes i flere arkaiskere¬
ligioner.Ide ældste kulturererdetfærgemanden, dersørgerfor fartenover
vandet, først dadeførstebroerrejses i 7. århundrede f.Kr. kommer broen
ind i billedet (48).