• Ingen resultater fundet

View of Idéhistorisk mastodont i særklasse

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "View of Idéhistorisk mastodont i særklasse"

Copied!
3
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

2 0 1 4 · N U M M E R 6 9

Idéhistorisk mastodont i særklasse E s p e n S c h a a n n i n g :

L y k k e n s p o l i t i k k – F r a n s k o p p l y s n i n g s t i d o g s y n e t p å m e n n e s k e o g s t r a f f h o s H e l v e t i u s A k a d e m i k a f o r l a g , 2 0 1 3

5 7 9 s i d e r , 3 9 8 N O K .

For mange er den franske filosof Claude Adrien Helvetius (1715- 1771) nok en af de mindre kendte oplysningstænkere. I sin samtid var han ustandseligt udskældt og ombrust af skandaler, men også læst vidt og bedt. Dette skyldtes særligt hans kontroversielle værk De l’esprit fra 1758, der, som en samtidig teolog erklærede, havde

”samlet alle typer gift som finnes spredt i ulike moderne bøker”

(s. 296). Udskældt fra alle sider – også af encyklopædisterne og les philosophes – og udelukkelse fra det gode selskab har måske været medvirkende til, at han sidenhen ofte er blevet udeladt af filosofi- historien. Det er sjældent, at Helvetius placeres som omdrejnings- punkt og hovedfokus i større idéhistoriske studier af den franske oplysning. Særligt i den skandinaviske forskning bliver han ofte for- sømt eller forbigået. Netop dette forsøger den norske professor i idéhistorie ved Universitetet i Oslo Espen Schaanning dog at rode bod på med mastodontværket Lykkens Politikk. Ved at læse den franske oplysning gennem Helvetius sætter Schaanning sig i denne bog for at undersøge, hvordan nye tanker om særligt strafferet ud- foldede sig i sammenspil med debatter om bl.a. videnskab, religion og opdragelse.

Bogens 13 kapitler er opdelt i 2 dele. I bogens første del be- handler Schaanning tiden op til og omkring Helvetius særligt ud fra centrale problematikker i den franske oplysningstid, såsom videnskab, moral, opdragelse og politisk filosofi. Anden del omhandler Helvetius’ egen fi losofi med fokus på hans syn på men-Helvetius’ egen filosofi med fokus på hans syn på men- neske og straf. Her er særligt værket De l’esprit Schaanning sætter i centrum – både i forhold til dets rent argumentatoriske niveau og dets udgivelses- og receptionshistorie. I bogens afsluttende kapitel

A N M E L D E L S E R

(2)

2 1 4 A N M E L D E L S E R

S L A G M A R K · T I D S S K R I F T F O R I D É H I S T O R I E

forsøger Schaanning endvidere at skitsere forskellige transforma- tioner i den norske strafferetstænkning fra Helvetius’ tid til i dag.

Bogens to dele kan sagtens læses hver for sig som henholdsvis en glimrende introduktion til den franske oplysning samt forskningen tilknyttet denne og et grundigt studie af Helvetius virke og tænk- ning. Helvetius’ syn på menneske og straf var ikke unikke som sådan i den franske oplysningskontekst og pendanter kunne således sagtens findes hos mange andre oplysningsfilosoffer. Det skanda- løse bestod snarere i radikalisereingen af disse tanker. Schaannings argument er således heller ikke, at alle disse tanker startede og slut- således heller ikke, at alle disse tanker startede og slut- ikke, at alle disse tanker startede og slut- tede med Helvetius, men derimod at det er muligt at anskue Helve- tius som et samlingspunkt for og udfoldelse af forskellige tanker i den franske oplysning om straf, samfund og menneske.

Med bogens titel, Lykkens politikk, henviser Schaanning til det, han identificerer som et centralt samfundsprojekt i oplysningen, nemlig projektet om at gøre flest mulige mennesker i samfundet lykkelige. I et straffehistorisk perspektiv forudsætter denne lykkens politik dog paradoksalt nok også en smertens politik i form af en såkaldt tilsigtet smerte. Dette forhold bliver netop eksemplificeret i Helvetius’ syn på menneske og straf. For Helvetius er mennesket først og fremmest styret af at ville undgå smerte og opnå lykke og nydelse. Det er således vigtigt at lovgiveren både belønner sine borgere for samfundsmæssigt gode og fremmende handlinger og ligeledes straffer dem for samfundsmæssigt dårlige og nedbrydende handlinger. Formålet med straffen er således snarere at disciplinere borgerne end at pine den enkelte. Af netop denne grund skal straf- fen også tilhøre og udfoldes i det sociale og offentlige rum. Nøg- lebegrebet i Helvetius’ forestilling om menneske og straf er aner- kendelse. Dette virker muligvis overraskende, som Schaanning også selv fremhæver: ”Lenge før Hegel, lenge for Habermas, lenge før Honneth, pekte Helvetius på anerkjennelsen, interaksjonen mel- på anerkjennelsen, interaksjonen mel-anerkjennelsen, interaksjonen mel- lom borgerne, som det limet som knyttet menneskene sammen”

(s. 516). Ifølge Helvetius er anerkendelse den bedste belønning et menneske kan få, mens tabet af anerkendelse omvendt er den vær- ste straf. Det er netop af denne grund Helvetius foreslår offentlig straf, i form af vanære og udstilling, fremfor fængselsstraf som af- straffelsesmetode. Straffen skal således ikke findes i isolation, pisk eller tortur, men i det sociale.

(3)

2 1 5

A N M E L D E L S E R

2 0 1 4 · N U M M E R 6 9

Der er en klar, tilbagevendende og klassisk idéhistorisk ambition med bogen om at afselvfølgeliggøre vores nutidige opfattelse af strafferet og afstraffelsesformer. I det 18. århundrede var fængsling langt fra en almen afstraffelsesform. Hvad der for de fleste i dag synes at være den mest selvfølgelige form for straf, var i tiden før den franske revolution end ikke indskrevet i de franske love. Heller ikke blandt de berømte, franske oplysningsfilosoffer var fængslet og fængslingen den fortrukne eller foreslåede metode. Efter Reforma- tionen og i løbet af det 17. århundrede var den gamle kristne gen- gældelseslære langsomt blevet erstattet med mosaisk ret. Frem for øje for øje blev retfærdighed et styrende princip, med kongen som repræsentant fremfor kirken. Først i det 19. århundrede faldt reli- gionen imidlertid helt som grundsten for strafferetten. Denne ba- seredes herefter på det, man har betegnet som den samfundsmæs- sige retsfølelse. Den menneskelige retsfølelse blev nu forvaltet af staten ud fra rationelle og fornuftige principper. Overgangen til den moderne strafferet, som vi kender den, opstod først og fremmest i Oplysningstiden. Her forsøgte en række tænkere at gentænkte straf- feretten i overensstemmelse med oplysningens nye menneske- og samfundssyn. Én af disse var Helvetius.

Generelt udfylder Schaanning med Lykkens politikk en tom plads i forskningen. Særligt set med skandinaviske øjne har der manglet en samlet fremstilling af fransk oplysningsfilosofi og af Helvetius’

filosofi og syn på menneske og straf. I denne optik er bogen et sær- deles kærkomment bidrag. Bogen tjener på alle måder som en frem- ragende og grundig indføring i Helvetius som tænker og i forsknin- gen omkring ham. Der er tale om et velskrevet, imponerende og særdeles relevant idéhistorisk værk, der henvender sig til alle med interesse for det 18. århundrede og straffetænkningens idéhistorie.

Schaannings fremstilling er både overbevisende og fængende skre- vet, og det er i det hele svært at finde noget negativt at udsætte på værket. Alt i alt er der tale om en læseværdig og anbefalelsesværdig bog.

Eva Krause Jør gensen

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

At hævde, at identitet hverken er fast, uforanderlig eller oprinde- lig, at det snarere end at være ‘naturligt’ på en eller anden måde udspringer fra noget yderst socialt, og at

14 Sagen om blandt andet de jurastuderendes udklædninger medfører dog, at der i 2019 bliver udarbejdet et opdateret praksiskodeks og skærpede retningslinjer

De barnløses tanker og håb om børn og familie kan ikke adskilles fra tanker om husets indretning og beliggenhed: Husets tomme rum har sociale og emotionelle implikationer; tanker

Når de nu har brugt hele deres liv til at skrabe sammen, så vil det jo være synd, hvis det hele blot går i opløsning, fordi næste generation – hvis der er en sådan – ikke

Skønt der både er positive og negative effekter af økologi, mener Lizzie Melby Jespersen 85. stadig, at der overvejende er fordele ved

En anden side af »Pro memoriets« oprør mod den politik, Frisch selv når det kom til stykket var medansvarlig for – og som han senere for- svarede tappert og godt både før og

Således kan man forestille sig en situation, hvor man på landsplan har en stærk holdning til landets fysiske udvikling, og hvor man derfor udstikker en detaljeret politik

I februar 2003 startede et nyt kombi transportsystem, hvor et samarbejde med Railion førte til at Carlsberg Danmark A/S startede en jernbanetransport op mellem de to