• Ingen resultater fundet

Besættelsestiden i erindring

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "Besættelsestiden i erindring"

Copied!
1
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

Besættelsestiden i erindring

Af

Jørgen

Dieckmann

Rasmussen

Den 9. april i årvardet 50år siden, tyskerne

besatte Danmark. Deteren mærkedag i dansk historie, ikkenoget atfejre,mennoget atmin¬

des. Med den tyske besættelse blev Danmark nemlig inddraget i 2. Verdenskrig, ogder kom tilatmereendfem år, førder blevfred igen.

enmåde kom 2.Verdenskrig,ogherunder

den tyske besættelseafDanmark, som enfor¬

ventelig afslutning pået tiår med økonomisk

kriseogstoresocialeogpolitiske spændinger, i

Danmarksåvelsomi udlandet.

2.Verdenskrigeren gang nær ogsamtidig fjern. Mange danskere husker stadig krigen,

fordi de selv haroplevet den. Dererimidlertid ogsåmange, somperioden slet ikke sigernoget.

Deharsammeforhold til 2. Verdenskrig, som de fleste afdenældregeneration har til 1. Ver¬

denskrig: det erhistorie, noget man læser om og som man i bedste fald husker ved årstalog markantebegivenheder.

Dererdog god grundtil fortsatatinteressere sig for 2. Verdenskrig og være vidende om, hvad der hændte. Nazismen blev ikkeudryd¬

det. Det vidner de ny-nazistiske strømninger

om.Anti-semitismen leverogså fortsat. Viden

om2.Verdenskrigogdensefterspilerendvide¬

re en forudsætning foratforstå udviklingen i Østeuropai det sidste års tid ogforeningen af Tyskland. Sådan kanmanfortsætte.

Takket være enomfattende historisk forsk¬

ning i Danmark er mange forskellige sider af

besættelsestidens historie blevet undersøgtog

belyst. Deterf.eks.blevettil adskillige dispu¬

tatseromemnet.

Deterdognæppedenneform for litteratur,

defleste nysgerrige læsere umiddelbart vil ka¬

ste sig over. Der er erindringer langt bedre.

fordi de med udgangspunkt i enkelte menne¬

skersoplevelsertegneretbillede, deterlettere

atidentificeresig med.

Også for historikerne er erindringerne om besættelsenvigtig, forperiodens historiesetpå påindivid-plan findesiligesåmangeversioner,

somdervarmenneskerdengang.Så forskellige

var oplevelserne, selv i et så forholdsvis lille landsomDanmark.

Deterderforvigtigt,atde, der endnu erind¬

rerbesættelsestiden,går igangmedatfå oplys¬

ningerne bevaret for eftertiden. Har man let vedatskrive, kanman begyndeatskrivened, hvadmanhusker. Harmansværtvedatskrive, kanmanindtale sineerindringer på bånd.

Næste skridt er at sørge for,at båndet eller manuskriptet kommer videreendskrivebords¬

skuffen, for selvomdetsikkertligger godtdér,

kommer det på langt sigt kun en forholdsvis

snæver,privatpersonkredstil glædeog gavn.

Det bør imidlertid også komme ud til en størrekreds. I denforbindelse kan det anbefa¬

lesathenvendesig tildetstedlige lokalhistori¬

skearkiv med sit bånd eller sitmanuskript,for erindringer interesserer flereend blotfamilien.

Ella Hansenserindringombesættelsestideni Skads, som følger umiddelbart herefter, er et

glimrende eksempel herpå. Hun har skrevet beretningen til sine børn, så de kunne forstå dentid, devarkommettilverdeni.Islutningen

afmarts 1990 vistehunmig sit manuskript,og

jegsyntes,detfortjenteatkommeudtilenstør¬

re kreds - tiloplysning såvel som inspiration.

Detgengives herefter med Ella Hansens tilla¬

delse.

Jørgen Dieckmann Rasmussen,f. 1954, cand.mag., leder af Esbjerg Byhistoriske Arkiv.

115

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

Dermed bliver BA’s rolle ikke alene at skabe sin egen identitet, men gennem bearbejdelsen af sin identitet at deltage i en politisk forhandling af forventninger til

De havde ikke opdaget eller i hvert fald ikke forberedt sig på, at ikke blot var ungdomsårgangene nu blevet meget større, men det var også en større pro- centdel af disse store

På denne baggrund skal der her gives en kort skitse over Noras og beslægte- des opfattelse af kollektiv erindring og af forholdet mellem historie og

Der er ikke rig- tigt nogle navne, der ser bekendte ud – hel- ler ikke, selvom der står “ægte granit” eller..

skulde skrive derom, så meget mere, som han i fors vejen havde beskæftiget sig ikke så lidt med spørgs*.. maalet,

Men den drøm er kun egentlig valuta, hvis den får form i tilskuerens fantasi og ikke på scenen, og derfor er denne drøm, denne sag, netop det, han ikke kan sige – eller netop det

Markedet (er ikke noget sted), er bogstaveligt talt et medie-stunt: en ekvilibristisk fremvisning af mulighederne i det, som Nielsen i et manifest har lanceret som mediets teater:

Dermed bliver man som samtalepartner ikke bare ringet op af en eller anden Souptic fra Calcutta til en uforpligtende, eksotisk snak, men er også blevet ringet op af hele