Arbejdsvise og dansevise
Af ThorkildKnudsen
(i: Nordisk Seminar i FolkedigtningI,
Ålborg
10.-11.september 1961, udgivet afLaurits Bødker, København 1962)De nordiske ballader fra middelalderen erdanseviser -?
Engang blev de danset overaltiNorden.IDanmark,i Norgeogi Sverige.
Men det er længe siden. Allerede kort tid efter middelalderens ophør
blev den urgamle kædedans fortrængt af andre danseformer. Kun på Færøerne,enhåndfuld småklippeøeridet nordatlantiske hav, kommer
balladerne stadig »på gulvet«. Vers eftervers istemmes afen forsanger.
Andre falder ind, så snart verset er sat an, og alle synger med på det stadigt tilbagevendende omkvæd.
Igennemårhundreder har middelalderballaderne ikkeværetbenyttet
som danseviser iNorden, bortset fra Færøerne. Men teksterne og me¬
lodierne blev ikkeglemt. Delevede videre som arbejdsviser. Aften efter
aften blev de sungetsammen med andreviser, nyere viser, somtidkort
for den enkelte og somfælles underholdning under arbejdet.
Denordiske balladererderfor også arbejdsviserog reneunderhold- ningsviser. Kunfordi middelalderballaderne ikke forsvandtsammenmed kædedansen, kender vi dem idag.
IDanmarkerbevaretoverfem hundredeforskellige teksttyper,repræ¬
senteretafutalligevarianter,optegnettilforskellige tiderogiforskellige
egne.Alleredeidet16.og17.århundrede blevmangetekster nedskrevet
afpoesiinteresserede folk af stand, især af adelige damer. Derpå fulgte
Anders Sørensen Vedels trykte udgave af»Ethundrede udvalgte danske
viser« (1591) og Peter Syvs dobbelt så store viseudgave »Ethundrede udvalgte danskeviser... forøget med det andet hundredeviser« (1695).
I begyndelsen af det19.århundrede indledtes den indsamling af tekster
og melodier, som endnu i dag fortsættes, i de seneste år ved hjælp af båndoptagere.11853 påbegyndte denungeSvend Grundtvig den viden¬
skabelige udgivelse af det dengang forbilledlige værk »Danmarks gamle
Folkeviser«.Netop i disse årnærmer udgaven sig sinafslutning.
Nej, så enkelterdet ikke.
Lados stillespørgsmåletpåen anden måde:Erdetrigtigt atbetragte
og vurdere de middelalderlige tekster og melodier, der efter middelal¬
derens slutning blev sunget af den enkelte under arbejdet eller for at fordrive ledige stunder,som genklangen af oprindelige danseviser?
Nej, sandsynligvis er det ikke rigtigt at betragte arbejdsviserne som
ufuldstændige eller forfaldne danseviser.En begrundelse for dettesyns¬
punkt gør det nødvendigt at opsøge Færøerne, hvor ballader fra mid¬
delalderen stadig kommer »på gulvet« i forbindelse med kædedansen.
Folkesangenpå Færøerneertosproget:Dersyngesfærøske ballader, hel¬
teviser,ogdersynges danske ballader.Defærøske balladerermundtligt
overleverede siden middelalderen. Derimod støtter de danske ballader
sig på trykte kilder. Førstret sent kom de til øerne, idet de fortrinsvis gårtilbage til AndersSørensenVedels ogPederSyvstrykte viseudgaver.
Nokbenyttes de danske ballader således til dans, mende erikke kom¬
mettil øerne somdanseviser.
Både defærøskeogdanske balladererfra middelalderen,ogdet hæn¬
der,atderes emnekredserbeslægtet.Menoverværer mankædedansen,
høres detstraks,atde færøske ballader påkarakteristisk måde adskiller sigfra de danske ballader.
Bemærkelsesværdigt er det først og fremmest, at omkvædene i de
færøske balladerermegetlange, ofte fleregangelængere end omkvædene
ide danske ballader,som i visse tilfælde ligefremsavner omkvæd.
Endvidere udmærker de færøske balladersigved en bredde ogvidt¬
løftighedi handlingsforløbet,som næppe ertypisk forvisernefraDan¬
mark.
Endelig kan konstateres en forskel med hensyn til tekstlægningen:
Synges derpåfærøsk,erdet ikke ualmindeligt, atderpå hvert taktslag
falderenhel række tekststavelser. Syngesderpå dansk,erder derimod
en tendens til, at der på hvert taktslag kun anbringes en enkelt tekst¬
stavelse. Fortælletempoet er således hurtigst ogmest flydende, nårder
synges på færøsk.
Langeomkvæd. Bredde ihandlingsforløbet. Flydende fortælletempo.
Disse tre egenskaber karakteriserer især de færøske ballader i forhold
til de danske ballader og gørdem særlig velegnede som danseviser.
Delange omkvæd samler kædedansens mænd ogkvinder ikke bloti dans,men også isang.Allesyngermedpå omkvædet,ogmelodien bliver
voldsom ogbetvingende, hvergangdet stadig tilbagevendende omkvæd
som en af havets bølger rejser sig og skyller gennem dansestuen. Sam¬
tidig giver de lange omkvæd forsangeren lejlighed til at gennemtænke
198
og forbedre det derpå følgende vers, så handlingsforløbet føres videre på den mestvirkningsfulde måde.
Handlingens breddeeraf tilsvarendestor betydning for de dansende.
Skal visens indholdopleves af alle og udtrykkes idansen, da måhand¬
lingen ikke afvikles for hurtigt. Heltenmådø, måske,oglivetgåvidere.
Menførst,nårhele denfølelsesspænding,som ensåvoldsom begivenhed fremkalder, erforløstidansen. Kædedansen har sit egetfølelsesforløb,
og enhelt bør ikke døiløbet af blot étenestevers:Ti,tyve vers,såkan
detgå.
Detflydende fortælletempo bidrager til at gøre beretningennærvæ¬
rende ogde indlagte ordskifter realistiskeogfængende.
Defærøske balladerersåledes ideelledanseviser, ikke mindst pågrund
af de egenskaber, som adskiller dem fra de danske ballader.
Erdetteetbevis på,atdedanske ballader ikkeeregentlige,oprindelige
danseviser?
Selvsagt ikke.
Imidlertid findes der indenforfolkesangenpå Færøerneetandetom¬
råde,somkankaste lysoverde danske balladers forhold til de middelal¬
derlige danseviser: sangenunder arbejdet, arbejdsviserne på Færøerne.
Færøskeog danske ballader bliversungetidansestuen. Visernekom¬
mer »pågulvet« iforbindelse med kædedansen.Menballaderneerikke
kun danseviser.I gammel tid blev der sunget hver aften,nårhusfolket
samledesidesmåhuseimørkningen foratkarteogspinde. »Kvøldseta«
kaldes på Færøerne dette samvær om arbejdet, og »kvældsædeviser«
kaldes de viser, som blev sunget under arbejdet. Ikke alle sang. Den,
som havdeevner eller talentderfor,sang ogforkortede tiden for andre
og gav hverdagens lange timer etrigere indhold.
Alle slags viser blev sunget under kvældsædet, og dermed også de ballader, der blev sungetpådansegulvet,nårdervarfest. Ogdogerdet
ikke de sammetekster ogmelodier, udformningenerforskellig.Isærde
færøske ballader,men også de danske tekster og melodier, fremtræder
ienhelt andenform, nårde syngesaf den enkelte sanger underkvæld¬
sædet somarbejdsviser eller som rene underholdningsviser.
Omkvædeneer korte eller falder helt væk. Kun i første vers synges hele detlangeomkvæd,somhører dansevisen til. Efter de følgendevers syngeskun første linje eller måske kun deførste ord af dansevisens lange omkvæd, og først efter sidste vers høres hele omkvædetigen.
Handlingsforløbet koncentreres.Dansevisensvidtspundne udmaling
af hverepisodeopgives,oggentagelserne kan udeladesaf den godesan¬
Endeliger tempoetmerefrit ogrytmen mindremotorisk ensformig,
når visen høres som arbejdsvise,som kvældsædevise.
Korte oguregelmæssige omkvæd.Koncentreret handlingsforløb.Frit
og bevægeligt tempo. Som arbejdsviser savner de færøske ballader de egenskaber, der »på gulvet« især udmærkede dem som danseviser.
Detteernaturligvis interessant i sig selv,fordi forholdetviserteksters
og melodiers foranderlighed og afhængighed af deres funktion i det folkelige miljø. Interessant er de færøske balladers fremtrædelsesform
som arbejdsviserogsåafen anden grund: Sungetunder kvældsædetsom
arbejdsviser, adskiller de færøske ballader sig ikke længere i væsentlig grad fra de danske ballader, således som det var tilfældet, når viserne
blev danset. Tværtimod er ligheden slående.
Ligheden er påfaldende, ikke mindst med hensyn til forholdet mel¬
lem vers og omkvæd. Karakteristisk er i begge tilfælde forekomsten af
forholdsvis korte og lejlighedsvis højst uregelmæssige omkvæd.
Deteridenneforbindelseværdatbemærke,atdeimetrisk henseende
så ejendommelige omkvæd,som findesioptegnelser af danske ballader, aldriger forklaretpå nogen indlysende tilfredsstillende måde. De snart
længere,snartkortere,inogle tilfælde megetkorte eller helt manglende omkvæd,ersimpelthen konstateretoggodtagetsomhørende til den dan¬
skeballadestil. Når derimod de færøske balladersynges somarbejdsviser,
fremkommer deuregelmæssige omkvæd ganske naturligt,ogdeforklares
utvungetud fra de omstændigheder,hvorundervisernesynges.
Påbaggrund heraf bliver det muligtatgiveenganske enkelforklaring på den udstrakte overensstemmelse mellem de færøskeballader,sunget
som arbejdsviser, kvældsædeviser, og de danske ballader i den form,
hvori de foreliggeroptegnet:
Dedanske balladerforeliggeroptegnetikkesom engenklang af mid¬
delalderens danseviser i forfaldenskikkelse,menderimodsom arbejdsvi¬
serellerrene underholdningsviser med dissevisegenrerskarakteristiske
tekstforløb og melodiforløb. Ikke den middelalderlige dansevise, men
arbejdsvisen er bevaret i de danske ballader. Spindevisen, kartevisen,
bindestuevisen.
Straks melder sigda spørgsmåletom, hvorledes arbejdsvisen udvik¬
lingsmæssigt bør vurderes iforhold til den antagne, menukendte mid¬
delalderlige dansevise:Erballadernei Danmarkopståetsom danseviser,
dersenereblev forvandlet tilarbejdsviser, såledesat deoptegnede danske
ballader repræsenterer en yngre, afledt tradition - er dansevisen den oprindeligevise, balladens udgangspunktog første tilstandsform?
Igen vil det være nyttigt at vende sig mod folkesangen på Færø¬
erne. Når der er fest på Færøerne, kommer balladerne »på gulvet« i
kædedansen. Danseviserne er lange - en enkelt vise kan vare en time
ellermere-ogderes antalerstort.Adskillige af balladerne høres derfor
kun som danseviser med længere tids mellemrum, for der skal mange
danseaftener til, før en bygds forsangere er nået igennem hele deres repertoire: I gammel tid ønskede sangerne ofte kun at synge hver vise
én gang om året.
Kunfra tid til anden er der imidlertid fest på øerne. Derimod sam¬
les husfolket omkring arbejdet hver aften. Balladerne var hverdagens arbejdsviser, aften efter aften lød viserne i de små stuer i bygdernes
huse. Ikke i dansestuen,menved kvældsædet blev balladerne plejet og overleveret. Kun lejlighedsvis kom de samme viser »på gulvet« som danseviser.
Samstemmende berettergamle folk på Færøerne, at blev balladerne
ikke regelmæssigt plejet ved kvældsæderne, ville de hurtigtblivesungeti stykker eller falde fra hinandenimeningsløse brudstykker.Etfordrings¬
løst rim eller et par løst sammenkædede vers ville nok kunne tralles
uskadt på dansegulvet igennem generationer og stadig bevare deres ukomplicerede identitet. Men en sindrigt opbygget og meningsfyldt
ballade villenæppe kunne fastholdes under de sammebetingelser.
Antager man denne fremstilling og argumentation, da må dansevi¬
sen og arbejds- eller underholdningsvisen betragtes som to samtidige
tilstandsformer og udformninger af balladen. Der foreligger næppe rimelig grund til atbetragte den eneform som primæreller oprindelig
og den anden som sekundær eller afledt. Balladen som sådan er ikke
enten en dansevise eller en arbejdsvise, men både en dansevise og en
arbejdsvise, og indtil videre er det enklest at forestille sig, at det altid
har væretsådan.
Undersøgelsens resultaterda følgende:Deoptegnede danske ballader
er arbejdsviser ellerrene underholdningsviser,der ikkemå betragtesog vurderes som ufuldstændige eller forfaldne danseviser, men tværtimod
anskuessomled i enubrudt ogoprindelig tradition, der rækkertilbage
til dettidspunktimiddelalderen, da balladerneblevsungetførstegang,
i dansen og under arbejdet.
Ladostil slutopholdeosved detinteressanteogbetydningsfulde øjeblik,
da balladerne-som danseviserogarbejdsviser-blev tilogsungetførste
gang. Trods det hidtil fremførte vil der da alligevel vise sig mulighed for,atdansenvil hævde sigsomballadedigtningensmestoprindeligeog
uundværlige forudsætning.
samstemmende, at ingen ny vise nogensinde kan optages i et folkeligt miljø, dersomden ikke kan synges.Ogkun denvisekan synges, somer forbundet medenallerede kendt melodi eller i hvertfaldmedetmelodi¬
mønster,dererioverensstemmelse med miljøetsmusikalske forestillinger
og erfaringer.
Endvidere:Idetfolkelige miljøer enmelodi idenneforbindelse alene
atopfattesom ensungettekst.Atvælgeenmelodisomgrundlagforen ballade vil derfor være at tage en allerede sunget tekst som udgangs¬
punkt, ogat synge en balladefor første gang eratudskifteen indtil da
sungettekst med et nyttekstforløb.
Ikke blot på Færøerne, men overalt er det nærliggende at tage al¬
lerede kendte melodimønstre som udgangspunkt for nydigtede, ikke
førsungne tekstforløb. Men i folkesangen på Færøerne erdet således,
atnåren nytekst digtes tilog synges på en allerede kendtmelodi, der stadig opfattes som et sunget tekstforløb, da bliver i mange tilfælde
dele af den oprindelige tekst stående og indrammer eller afslutter den
nye tekst.
I balladerne består selveversetnormalt afto eller firelinjer. Næsten
altider de anvendte melodier længere, dobbeltså lange eller tregange sålange. Balladeverset lægger derfor ikke beslagpåhele melodien,men fortrænger blot nogle af linjerne i det oprindelige, sungnetekstforløb,
som ermelodien.
Den sungne ballade består da afto eller fire verslinjer, indrammet
eller afsluttet aftekstled, dereroverskydende tekstlediden oprindelige,
allerede kendte melodi. Sådanne overtagnetekstled bliveri balladen til omkvæd, og i mange tilfælde har omkvædene derfor ingen som helst meningssammenhæng med balladeversene. Dog skerdet,atomkvædene
består aflyriske udbrud,som anslår balladens grundstemning,forintet
forhindrer naturligvissangereniatudskifteogså de overskydende ledi
denoprindelige melodi medfaste tekstled, deri forhold til balladeversene
er meningsfyldte.
Såvel historiskesomaktuellevidnesbyrdbeskriverpå Færøernedisse
forhold ogdenne fremgangsmåde. Afgørende er det endvidere, at bal¬
ladernesforening eller sidestilling afversenesfortsatte handlingsforløb
med omkvædenes almene lyriske udbrud taler for berettigelsen af at antage allerede kendte og i anden forbindelse sungne melodier som balladedigtningens forudsætning og udgangspunkt.
De danske ballader adskiller sig ikke fra de færøske ballader i
denne henseende. Også i Danmark står omkvædsteksten i en ballade
ofte som selvstændige billeder uden meningsforbindelse med selve
balladeteksten.
202
Spørgsmålet er da: Blev engang i middelalderen den første ballade digtet som enfornyelse af tekstforløbetien alleredekendt melodi?
Ladosantagedetsomdenenkleste forklaring.Isåfaldmådeældste
ballademelodier beskrivessom engenklang af endnu ældre melodiereller
melodimønstre.Ogdefineresenmelodi stadigsom ensungettekst, inde¬
holder balladerneslyriske afsnitog udbrudresterneaf den oprindelige, lyriske digtning.Igennem balladerne fra middelalderen aner vi således
endnu ældre melodimønstreogendnu ældrelyriskevers.Melodiernemå
haveværet afensådan art, at de iforbindelse med nydigtede ballader
kunne dannegrundlag for kædedansen.
Tør vi på dette spinkle grundlag forestille os den forsvundne sang
som enlyrisk dansevise? Måskeikke.Mentrods alterder gode grunde
tilatfastholdemuligheden af,atsenmiddelalderens episke danseviseog arbejdsvise-den nordiskeballade-efterfulgteenlyrisk dansevise,som
samtidigvar enaf balladernes forudsætninger.
Deherforsøgte slutningerstøttersig ialtovervejende gradpåoptegnelser
efter denfolkelige visetraditionsamtpåudsagn afsangereidet folkelige miljø. Detbørdaheller ikke glemmes,atde fremdragne oplysningerikke
blot angårselve balladens oprindelse og udvikling. Samtidig kastes lys
netop over visernesom en del af den traditionelle folkekultur.
Balladerneerikke teksterog melodier alene.Hverenkelt balladeop¬
tegnelseer entekstog enmelodi,somersungetafen folkesanger veden
bestemtlejlighedidet folkelige miljø,som sangerentilhører: Balladerne
erfolkeviser,ogballadeforskningen måtagehensynhertil, selvnården
udelukkende sigter mod en beskrivelse og vurdering af teksternes og melodiernes formogopbygning.
L j
TV-underholdning
Grand Prix
Katja ogSamer var blandt de965.000 danskere, derså med, da Rusland vandt det europæiske Melodi Grand Prix 2008,og Danmark blev nummer 16.