Skarn, skrald og affald
- kulturhistorisketræk, der
knytter
sigtil
AFFALD -Af
AnitaMikkelsen
Denneartikelomaffalderetuddragafenkulturhistorisk undersøgelseaf af- faldsbegrebet,synetpåaffaldetogaffaldsbehandlingengennemdesidste 150 år,somjeg foretog i 1990-91. Der findes kunlidt kulturhistorisk litteratur
omdetteemne, somikke harværetbetragtetsomsalonfæhigt.Materialet til undersøgelsenerderfor hentet fra aviser, forrige århundredes sundheds-og renlighedsdebat, fra nyere tids miljødebat samt fra egne interviews i byområderogpå landet. Københavnerden undersøgteby.
Derernoget spændende,menogsånogetparadoksalt vedatbeskæftige sig
medbegrebetaffald, somimpliciternoget,som»ikke skalværetil stede«.
Affalderdet,som ersorteretfra. Det opstårførstsomkategori i de øjeblik¬
ke, hvorvi ordnervoreomgivelserogfinder,atderernoget,vi vil skilleos
af med-ikke vedatsælge eller ombytte,menbarevil af med. I detøjeblik ting anbringes i kategorienaffald,kanmansige,atdebliver til »ikke-ting«.
Deternetopenaf egenskaberne ved affaldet i f. eks. skraldespanden,attin¬
gene ikke længere optræder som enkelte ting, men som del afen blandet, uigenkendeligmasse ogalmindeligvis opfattessomurent.Menhvad derer affaldfordenenekangodtværenyttigt forden anden.Affald blivernoget først, når den enkelte vælgerat betragte det som sådan - og det vilbl.a.
afhænge af de forskellige kulturelleforhold, af tidenogaf stedet.
Påbutikstorvet foranBrugsenogIrmaser mani dag kommunens runde
eller sekskantede beholdere til brugte flasker m.m., UFF's containere til gammelt tøj og sko, og flaskedrengen, der betaler for genbrugsflaskerne.
Alleugensdage, menmestpå lørdage, kommer deomkringboendeogsmi¬
der deleafderes»affald« idisse beholdere. Tommeflasker,somikke giver panttilbage ved aflevering i butikkerne, kastes bragende i flaskecontaine¬
ren, og de udslidte sko og det umoderne, kedelige tøj lempes ind gennem sprækken påcontaineren, der samler ind til ulandene. De kasserede ting
ønsker man tilsyneladende på denne måde skal genanvendes, eller man
forsøger blotat mindske sin dårlige samvittighed, nårman smider endnu brugelige tingbort. Måske vil man bringe orden i sin bolig, eller det kan tænkes, atman gør det,fordi man ermiljøbevidst, vil skåne miljøet forat undgåmiljøkatastrofer.Derkan tænkesmange svar.
Ienrække kommunererdetbestemt,atkøkkenaffaldetnuskalsorteresi forskellige fraktioner i hjemmene, f. eks. i metal, glas ogikke mindst i det
grønne; detsidste til kompostering. Derharsiden 1970'erneværet udført forsøg, hvor beboere i forskellige boligområder harsorteretderesaffald,og hvor det harvistsig,atde harværet megetinteresseredeoghar bakketdisse ordningerop.Forbavsende! Det erdog langtmindre kompliceretatsmide
det hele ud underetienaffaldssæk/spand eller affaldsskakt.Ibyerne haraf¬
faldet siden slutningen afforrigeårhundrede ellers bare skullet væk.Inter¬
essenfor egetaffald harværet megetlille, nårman serbortfra den heltspe¬
ciellesituation, alle kom i under besættelsen mellem 1940-45.
Idag vokser genanvendelsen af affaldetstøt.Hvorfornudennevoksende bevidstgørelseoverfor affald? Hvad kan få såmangetilatændre deres dag¬
lige affaldsvaner? Ser vi anderledes på affaldet i 1991, end vi hargjort de sidste 150 år?
1840-1850: en anderledes
affaldssituation
Affaldsproblemer, etbyfanomen
Affaldsproblemerseri høj grad ud til førstogfremmestatværeopståetsom
byfænomener,og detlænge før 1840. Frederik IV skriver alleredefølgende
tilborgernei København i Forordningen1702:
»den megenUreenlighed, somoveraltpaaTorve,GaderogStræder dag¬
lig tilsamles,ogikke efter derom allernaadigst gjorde Anordning jævnlig bortføres, somsig bør,menatdenderimodpaa mangeStæderikkun bli¬
versammenfeyetogi store HobeogMøddinger henlagt, Staden ikke til ringe Vanhæld, foruden den Vederstyggelighed,somsaadan Uhumskhed
ellers med sig fører...«
Kongen anmoder borgerneom atgøre derespligtog få bragt affaldet væk
fragaderne, menhan måopgiveogetablererenrenovationsordning.
Nårenby nåedeenvis størrelse,oghovedpartenaf byens indbyggerevar
gåetovertil aleneatbeskæftige sig med byerhverv,somhåndværkoghan¬
del, opstod der problemermedaffaldet. Det kan ses som enkombination af,atmangemenneskervarsamletpåetsted,ogatdei hovedtrækkene hav¬
deforladtlandbrugserhvervet, hvor derer ennaturlig recirkulation mellem produktion, forbrug, affald og fornyet produktion. Desuden har mange i byenenboligform, hvor der ikke findes tilstrækkelig plads tilatsmide affal¬
det udenforboligenoglade detligge,oghvorrecirkuleringen ikke længere
har nogenmening.
Problemet blevsærligstortfor København i 1800-tallet. Det varlandets
enesterigtigstoreby, ogden rummede etstadigt stigende antal boliger og
erhvervsvirksomheder. Men selv om byens størrelse spiller en rolle for ændringerne, er det ikke hele forklaringen på, at deromkring midten af
1850 kommer gangi diskussionen omaffaldet. Andre forhold får også ind¬
flydelse på,atflereogflere af byens borgere fåret nytsynpåaffaldet, samti¬
dig medat deforrige århundreders traditionpå affaldsområdet stadigvæk
erlevende.
København omkring 1840-1850
København eri 1840'erne en by medca. 126.000indbyggere, indespærret bag voldene, med 1500 køer på stald i stadens bryggerier,enbymed 3000
hesteopstaldedeoglatrinkuler i gårdeogkældre. Ottepet. af befolkningen
boende i usundekælderlejligheder-ikke underligt,atlægernem.fl. frygte¬
de,atkoleraepidemien, der havde hærget Europa i første halvdel af århun¬
dredet, skulle nå Danmark. København manglede ordentligt drikkevand,
detvarindtil 1859overfladevand fraSøerne. Gennemtidens aviser fårman
indtrykket af,at gaderne varbeskidte, ogat de offentlige renovationsord¬
ninger ikke fungerede tilfredsstillende. I det lille blad »Politivennen« kom¬
merborgernesutilfredshed til orde ienrækkeindlæg i 1840'erne. Følgende
billedegiverenlæseraf detsyn,der mødte ham, når han kom til byen fra
søsiden ved Københavns Toldbodoggikgennemjernporten:
»En Skarnbunke,Gødning, Aske, Kul ex. alt henkastet til Skraldeman¬
den,naarhan kommer. Gadekommissairen burde ikke tillade, atdet laa lige ved Københavns Toldbod«(l).
Ofte gentages opfordringer til at»belægge Rendestenenemed Brædder« i bladet, ogsåtil husejerne i Vimmelskaftet,enafbyensmestbefærdedega¬
der medmangebutikker.
»Dethænder daofte, især fordamerne vedatskulle skræveoverRende¬
stenen, at defaa vaade fødder«(2).
Nårman serbortfraerhvervsaffaldet,somjeg ikke vil beskæftige mig med her, varderi princippettoslagsaffald ienbysomKøbenhavn: 1. dagreno¬
vationen,sombestodaf det,derblev tiloversi husholdningernesamtgade¬
skarnet og 2. natrenovationen, de menneskelige affaldsstoffer. Men hvor
storemængder drejede det sig om,oghvad bestodfamiliernes affald af?
Den københavnske
dagrenovation
Hvisman kunne trædeind iet københavnerhusi midten afforrige århun¬
drede, ville affaldet og affaldsvanerne nok kunne beskrives som i det følgende:
Detaffald,sommadlavningengavanledning til, harværetbeskedent, og
husdyrene, høns m.fl. har fået deres del. Resten eri nogle tilfælde blevet
smidtpåilden foratgøre ensidstenyttesom varme.Dogikke altid benene,
somkunnesælges til benmel. Men det kunne også ske,atmanhavdeensvi¬
netønde stående, hvor madresterne havnede. Den blev med mellemrum hentet af »Tørvebønder« eller »Mælkebønder« fra Københavns omegn.
Hos velhavendefamilier blevspiseligerestergivet væk ved køkkentrappen
tilfattigfolk. Endelig varder også den mulighed, atubrugelige rester blev
smidt igården elleri rendestenensammenmedhusspildevandet. Udslags¬
vask fandtes visse steder, men vand og affald endte alligevel i gården og nåede sårendestenen, hvor deri forvejen har ligget såmegetandetogflydt,
atmanformodentlig ikkeharsyntes, atlidtmere kunne betydenoget.
Hvermorgen erder blevet raget aske og slagger ud af alle Københavns
ildsteder.Mængdenaf aske må haveværetbetydeligogtilsyneladende også
etproblem.Mankani samtidens aviser læse,atden havdeentilbøjelighed
tilatspredesfor alle vinde,nården skulle bæres udtil skraldevognen. Nogle gemtedog askenfra bøgetræ ienbunkei gården eller foran huset foratkun¬
ne bruge dentil lud ved storvasken. Også det gamle sand fra gulvene blev fejet ud, nårnytskulle bruges pårengøringsdagene.
Husgeråd harhaftenmegetlanglevetid. Vi kan sepåmangeaf de beva¬
rederedskaber,atdeerblevetrepareretigenogigen-nyehanke, lapper på gryderneosv.Nårde såendelig nåede kasseringstidspunktet, blev de deltop i deres bestanddele oglagt i bunker i gården. Med mellemrum kom så den tidsprodukthandlereogkøbte det gamlejernogandrematerialer. Var detet fad, en spølkum eller andet lertøj, dervargåetfuldstændig i stykker, blev
det smidt i skarnet,fejet ud på gaden ognedi rendestenen.
Tøjet gik fra barn til barn imere og mereomsyetstand,ogresternekøbte
kludehandleren. Det var ressourcebesparende, da kludende vandrede vi¬
deretilpapirmøllen foratblivetilpapir,somvi alle kender detfraH.C.An¬
dersens»Flipperne«.
Det københavnske madlavningsaffald repræsenterede heller ikke de
voldsommemængder, somvi kender til i dag. En væsentlig årsag hertilvar det fuldstændige fravær af emballage i affaldet; til gengæld indeholdt det
samlede affald mange brændselsrester. Man købte ind direkte hos produ¬
centen på torvet. Omegnens bønder og fiskere sørgede for varerne, ogde
blevbårethjem i kurve, kun nødtørftigt emballeret. Den første frasortering
af detuspiselige affald foregik påtorvet,ogdet måtte bystyret tagesig af.
Skarnogfej,somdethed, blev kørt ind til Københavnstooffentlige los¬
sepladser,somomkring 1850 endnu lå inden for voldene. Detvarbeboernes pligt at feje skarnetsammen og lægge det ien bunke hver morgen, inden byensvognekomforatafhentedet. Når skralden lødi gaden,ogden kunne
Ci-Ttit££<V«IC.
Satirisk bladfra omkring1840 viseren københavnsk gadepå enaf årets 2 flyttedage. (Københavns Bymuseum).
være sværathøreiside-ogbaghuse, kunnemankomme ud medsin bøtte
ogfå dentømt. Men detvarabsolutforbudtatstille skraldebøttenfra sig.
Detbetød, athvis manvillevære sikker påatkommeaf med skraldet, så
måtteman brugemegentid påat vente,ellermanmåtte opgiveog smide
skraldetirendestenenistedetfor; hvilket naturligvisvarforbudt. Togange
omåret-påflyttedagene-vardettilladtatsmide alt ud på gaden,ogi løbet afdenæste24timerblev det så kørt vækafbyensrenovationsvæsen,
»imedens viarmeIndvaanderesnubledeoverHalm ogMøddinger«(3).
Gadefejningen af byens centrale gaderogtorvehavde detsiden 1822været overladttilfattigvæsenetatudføre,mendaKøbenhavn mangledeordentlig vandforsyning, foregik renholdelsen af gaderne ved hjælp af kosteogvand¬
kander. Resten afgaderne var overladt til ejernes forgodtbefindende og oplevedes således: »man vader i Dynd og Skarn!«. - »Visank i Dyndtil
overAnklerne, min Kone mistedesinene Skoei Skarnet!«(4).
Københavns natrenovation
København havde intet ordentligt kloaksystem. Voldgravene blev beskre¬
vet som nærmest renovationskuler, fordi rendestensudløbene ofte endte
der eller i det indre af havnen. Byenvaromkring 1850 såstorogtætbebyg¬
get, atdenne delaf affaldetnetopblevetmarkantogmegetsynligt problem
ibyrummet.
I første del af1800-tallet var latringruberne i gårdene det almindelige
nødtørftssted.Forslagomatanvende tøndervarfremme,mendettogman¬
geår,før det blev almindeligt. Man har først tal for fordelingen mellemgru¬
berogtønderi 1865,ogdafordeltedetsigpåhenholdsvis510og3051. Ideen
med tøndernevar,atde skulle udskiftes,nårdevarfulde, menvirkelighe¬
den var,atde bare blevtømtoverinatmændeneslatrinvogne.
Dervar offentlige priveter for enden afMagstræde ogHyskensstræde,
menmangebenyttede også gaden, fremgår det afprotesteri aviserne. En¬
kelte velhavende familier havdeindrettet sig med vandklosetter med fald¬
stammer. Manpumpede vandetop tiletagerne ogskyllede ud. Men hvor¬
hen? Ned ien sumpi gården eller ud i de åbne rendestene, hvilket byens styre forbød i 1856. Omkring 1858 fik de bedrestillede et alternativ med Marinos Kloset, der mekanisk adskiltedefasteogflydendeekskrementer.
Det nedsatte lugtgenerne, men forringede gødningsværdien, fordi urinen
ledtes ud ikloaken.
Natmandslavet havde fragammeltid monopol påat tømmeog renselatrin¬
gruberne. Selvetømningen af kulen ansås foretbeskidt ogubehageligtar¬
bejde,og detvar nogetborgernegerne betalte lidt ekstraforat få gjort så
skånsomtsom muligt, somdetfremgår afenerindringfra Nyboder:
»Naar Kulen var fuld - dog sjældent før den truede stærkt med Over¬
svømmelse- anmeldtes dettepå Kommandantskabets Kontor,hvorfra
derudgik Ordre til Renovationsselskabetomat tømmeden. DetteArbej¬
de udførtes om Natten, og man maatteAftenen forud stille et Lys paa Køkkenbordettillige med Drikkepenge til Natmændene, der sørgede for,
atGriseri i Køkkenet kom tilat staaiforholdtilGratialetsStørrelse. Ku¬
lentømtesvedHjælp af Spande, dermaattebæresgennemKøkkenet ud til enKassevognpaa Gaden«(5).
Natrenovationen blev anbragt ien kule uden for Amagerport indtil 1854.
Her tørrede man og solgte det til gødning. Senere, efter næringslovens ophør, fikandrevognmænd udenfor natmandslavetrettilatkøre Køben¬
havns natrenovation væk - i mange år til arealerne ved Lersøen og
Rådmandsmarken, hvormanforsøgte sig medengødningsfabrik.
En københavnsk losseplads. Udsnit af aktiebrev til »Dagrenovationssel¬
skab«, dateret 1884. (Københavns Bymuseum).
Udgifterne til Københavns dagrenovation blev også organiseret, så de
blev mindst mulige for byen. Private vognmænd fik i sidste halvdel af
århundredet koncession på bortkørslen og kørte dagrenovationen til en
rækkeprivatejede lossepladser,somkøbte byens husholdningsaffaldog ga¬
deskarn. Det varaktieselskaber, som ejede og drev disse områder. Losse¬
pladserne havde såansat et antal »pillere«,enslags klunsere, derfik deres
udkomme ved at frasortere ben, metal, klude o.a. fra affaldsbjergene. De
vadede rundt sammenmedflere hundredesvin, som rodede det hele godt igennem, spiste og tilførte blandingen gødning. Denne gennemarbejdede dagrenovation kunne så sælgessomgødning til landmænd. De frasorterede ben, metal,osv. afhændedes til andre liebhavere. Svinenegavogsåindtæg¬
ter-altialtenfinforretning,indtil kvægpesten i 1887 fik myndighederne
tilatforbyde denne fremgangsmåde.
Synet på affaldet
I »Dagligt Liv i Norden« har Troels-Lund det følgende citat fraenforord¬
ning for København i 1647, hvor det fremgår, hvordanmansåpå,atborger¬
neudførtenatmændenesarbejde:
Natmandensvogn.Halmen påvognenblev brugt tilatblande i latrinen forat dæmpe stanken. (Københavns Bymuseum).
»Befindes nogenudi Bøtter, Ballier, Spande eller i anden Maade Menne¬
skeskarnatudbære eller udbærelade ogdeti eller ved Stranden,paaTor¬
vene,ved Volden ellerpaaandresFortovathenkaste, bør saavel den, der
lader det bestille, som den, der overtager sig det, første Gang paa det højeste straffes. Sker det oftere, skal deagtesfor Folk,somNatmændene
falder iBestillingen oglænger ej lidesi Menigheden«(6).
Det menneskelige affald er tabubelagt, og overskridelserne straffes med
udelukkelse. Endnu omkring 1840varder i byerneen social udskillelse af
de grupper, der måtte tage sig af det »urene arbejde«, bl.a. affaldet -
natmænd, rakkerog bøddel. Tabuforestillingeri forbindelse med affaldet, specielt det menneskelige, afdækker en række sociale barriererog klasse¬
markeringer. I løbet af sidste halvdel af århundredet bliver denne skarpe adskillelsemellem den»urene«gruppe ogrestenaf samfundet mindresyn¬
lig-samfundets demokratiseringognæringsfriheden spiller sandsynligvis
enrolle. Men denholdning,atdeterforbundet med lav socialstatus atvære
skraldemand,erikke væk endnu i dag, til trods foratdetnu eretvellønnet job.
Menhvordanmanidendaglige samtale påtrappen, i gården eller i huset
harudtrykt sigomaffaldetogaffaldsbehandlingen,erdetsvært atfinde do¬
kumentation for. Ommanharføltulystoverfor affaldet, der låogflød, eller
det harværet en selvfølge, som man ikke lod sig anfægte af, ernoget, der sjældent findes udtrykt i kilderne.Menindimellem stikker utilfredse borge¬
realligevel hovedet frem,somdetidligereogde kommende eksemplerkan
vise. OmAdelgadei København hedder det f.eks. i 1845:
»I dennevinterligger mellem isbunkerne halm, aske, fejeskarnogetpar stedermenneskelige ekskrementer. Rendestenen harpåflere steder ikke
væretophugne. Man skulletro,denne gade havdeprivilegium på svineri,
ikkeadel«(7).
Gammeltorv ligner et morads, og folk piller brolægningenop, så de kan
skaffesig afløb for deres beskidte spildevand fra ejendommene, og inden
bunkernefjernes af renovationsvognene, når deatspredesaf trafikken-det
ernogleaf klagerne fra byens borgere. Andremener,atder burde betalesen
afgift af hver husejer, som så skulle gå til offentlige retirader. Det ville
skærme husene ogbidrage til »Moralitetens og Sædelighedens Fremme«,
hvis der kom »Forbud mod, paaoffentlig Gade og Stræde at forrette sin Nødtørft«(8).
Købstædernesgadenavne harofte kunnet fortælle historieom, hvad der foregik i ogomkring husene -en Skindergade, Yognmandsgade, ogtillige
en SkidenstrædeellerSkidentorvhavdebyerne ofte. Men efterhånden for¬
svinder de sidstnævnte. Pludselig månavnenehavegeneretstedets beboe¬
re, for bystyret anmodes om, at gaden, torvet, må få navneforandring. I
København ansøgtenoglegrundejere i 1842 kancelliet,ogSkidentorv kom
til at hedde Nørretorv - Skidenstræde varnogle år før blevet til Krystal¬
gade^).
Forandringerne
somde begynder
i1850Dervaromkring 1850 kommet bevægelse i diskussionenom,hvordanman kunnefå affaldet vækpåenbedre måde. Væsentlig indflydelse fikensund¬
hedskommission, der blev nedsat i 1851med dr. med.EmilHornemannsom
leder(lO).Denskulle komme med forslag til forbedringer af de hygiejniske forhold,såmankunneforebyggeenkoleraepidemi. Lægekredse havde i fle¬
reårarbejdet forenbedresundhedstilstand, inspireret af de undersøgelser,
somnavnlig England havde foretaget foratdokumenterenødvendigheden afat skafferenluft,jord ogvand tilsinebyer.
Flere aftidligere århundreders affaldsvaner medatsmide husholdninger¬
nesskarn i fællesmøddinger på gade eller i gård,atbenyttefælles latringru-
ber, eksisteredeendnu i 1850, men deaccepteredesikke længereaf dele af borgerne. Der var ved at ske en privatgørelse af affaldet. Latringruberne
forsvandt til fordel fortønderne,somkangøresprivateoganbringes inde i
husenepåtrappenoghelt inde i lejligheden.
Derforekommerogsåændredeopfattelser af, hvadmanbørgøreoffent¬
ligtoghvadprivat, atmanf. eks. ikke længere bør forrette sin nødtørft i det offentlige rum. Fællesmøddingerne forsvandt, skraldet hoppedeopi skral¬
debøtter,som den enkelte husstand selv måtte bringe udogvedkendesig.
Længst, helt frem til 1890, holdt tidligere tiders kollektive affaldsordning sig i tilladelsen tilpå åretstoflyttedage fortsatatmåttesmide alt ud påga¬
derne.
I defølgende årtier komenrækkeændringerogforslag til flere:enbegyn¬
dendekloakering i 1860'erne, enbedre vandforsyning, bedre boliger til de dårligst stillede, somf. eks. Lægeforeningens Boligerogandet.Oftenævnes
koleraen ogfrygten for epidemiersomårsagertil de ændrede affaldsnormer
og vaner, men borgernes ændrede syn påbehandlingen af affaldet havde
været undervejs i længere tid, og processen med at usynliggøre affaldet
fortsætterresten af århundredet. Koleraepidemien i 1853 kannærmere ses som katalysator for forbedringer og ændringer af affaldsforholdene end
somårsagtil disse.
Det
usynliggjorte affald
iKøbenhavn 1880-1890
En række fremtrædendeembedsmænd, herafmangelæger, søgtei den of¬
fentligesomfaglige debat i 1880'erneatfremmeen merehygiejnisk affalds¬
behandling. De besøgte en række store,europæiske byerog deltogaktivt i
den voksendehygiejnebevægelse. Dr.med. D. Cold var enaf dem, oghan
kommenterede situationen i Københavnsgader såledesi 1884:
»Bortførelsen afSmudsetiGaardene, fra Stalde ogfra industrielle Fore¬
tagendersker ved privat Initiativ, medens GadesmudsetogFejeskarnet,
Asken og Kjøkkenaffaldet bortføres ved de saakaldte Skraldevogne til
PladserudenforByen. Paalæsningen af disse Vogne med Fejeskarnosv.
ermeget primitiv, og enhverafos harvistnok adskillige Gange mærket Ubehagelighederne ved dem, hvorfor det vildeværemegetønskeligt,om denylig projekterede lukkede Skarnbeholdere i Gaardene, der skulle byt¬
tes daglig, kunne vinde Indgang. - Exkrementerne opsamles som be- kjendt i Tønder, der ugentlig borttages og ombyttes med tomme Tøn- der«(ll).
Til 1850'ernes videnom, at rentvand,jordogluft varafgørendefor folke¬
sundheden,føjede sig i 1880'erne kendskabet tildebakteriologiske forhold.
Fra Kjøbenhavns Gader paa Flyttedagen.
Øverst: EnJlyttedagsscene.Nederst: Skraldebøtter bringes ned til skraldevog¬
nenaftjenestepiger.EftertegningafPaul Fischer1883.(KøbenhavnsBymu¬
seum).
Mendehygiejniske hensyn finderman nuogsåuløseligt knyttet til æstetiske overvejelser.
Lugteni gårdene mindede til stadighed beboerne omdenuæstetiske af¬
faldsbehandling.Etskønsiger,atderdagligt i 1880'erne blevtømt300.000 potterudi kloakkerne i København,enten i gårdenes afløb eller i lejlighe¬
dernes vaske. Et forhold, sommåhaveværet svært atsebort fra.
IUgeskrift for Læger skrev dr.med. V.Budde,atdet ikkevarsåprimitivt,
atmanhavdegruber,menat etkøbenhavnskgårdlatrinvaryderst ubehage¬
ligt atbenytte, »en Kilde til Infektion«, ogden manglende ventilation fra
klosetterilejligheder gjorde,at»enfin Næse« ville kunnespore»dederfra udgående Emanationer gjennem en stor del af den paagjældende Lejlig- hed«(12).
Som Soya skriver i »Min Farmors Hus« om de borgerlige hjem, at der
»havde manlugteni stuerne,men mantalteikke omdet«. I det heletaget taltemanikke iborgerlige kredseommennesketsaffaldsstoffer,oghvor de
blevaf. Detvarettabubelagt område,som sammenmed andetaffald skulle usynliggøres. Man dølgede de ubehagelige lugte vedatoverstænkelejlighe¬
derne med »Eau deCologne«,somOtto Rungfortæller det fra sin barndom, ligesom han mindes, hvorledes hansomlille dreng diskret skulle bringeen æskeafformsom enhøj hat forbi damerne i salonen til de trængende herrer
i herreværelset.
Deborgerlige hjem i 1880'erne med deres højpolerede bordeogklunker
overalt viste i deres boligindretning også den mest udtalte lukkethed om
privatsfæren. Deterligeledes i denne kulturellegruppe,atman finder det
størsteønskeomatgøre alleforhold,der haratgøremedaffald fra indivi¬
det, såafsondret fra offentlig beskuen sommuligt. Man overlader tiltyen¬
detatbringe affaldet ud i det offentligerum ogtillægger renlighed i hjem¬
met overordentlig stor betydning. Emma Gads bog: »Vort Hjem«, som
ganskevist først kom i 1903,ergennemtrængtaf disse tankeromrenlighed,
selvomder kungives få rengøringsråd til selve klosettet eller skraldespan¬
den. Men læserneafbogen skulle heller ikke selv tømme, skylle og lægge
sodai;detvarhenlagt tilenandengruppei samfundet. Borgerskabet kunne
med sin afstandtagen til altsnavs ogmedsine renlighedsnormer skabeen
socialkontrol, der kunne væremedtilatmarkeregrænserbl.a. overforen fremvoksende arbejderklasse.
Bogen »VortHjem«ertillige eksponent forenandenaf borgerskabets dy¬
der,sparsommelighed, somogså har medaffaldsbehandlingen atgøre.Det
varønskværdigt at være sparsommelig i alle livets forhold. I Emma Gads bog hedder det:
»I enhverHusholdning, storellerlille, vil der kunne spares ikkesaafaa
Penge,naarHusmoderenstadig haret vaagentØje med,ataltvedligehol¬
des,og intet faarLovtilatforfalde«(13).
Sparsommelighed var ensbetydende med »at holde hus«. Intet brugeligt
måttegåtil spilde,ogdetvarnaturligvis i endnu højere gradennødvendig¬
hed for andre mindre velstillede dele afbefolkningen. Men dermed blev ogsåaffaldsmængderne stærkt begrænset. Den første undersøgelse af ind¬
holdeti det københavnskeaffald finder førststedi1902-04,ogdenviser,at halvdelenerforrådnelige dele, hovedparten afrestenerfortsat brændselsre- ster,mensklude, ben,glasogmetalkun udgør ganske lidt. I altpr.indbyg¬
gerca. 180 kgpr. år(14).
Byens hovedproblem var bortskaffelsen af natrenovationen. Lægerne
mente, atetsåkaldt »Tout ål'égoutsystem«med vandklosettervarløsnin¬
gen. Det skulle koste 100 kr. pr. husejer. Byens ledelse varderimod bange
foratforurene havnenogsundet vedatudlededen samledenatrenovation dertil, ogsocialdemokraterne ville ikke, atafgifter på dette område skulle uddybe klasseforskellene. Bønderne havde derimod helt andre synspunk¬
ter: Den rålatrin skullebrugestil gødning. Tankeromatbrænde hushold¬
ningsaffaldet,som manhavdesetforsøg med i England,oglederestenaf af¬
faldet iØresundfikmodsætningerne mellem byoglandssynpåaffald tilat fremståskarpt hen imod århundredskiftet. Bøndernemente:
»at i et agerdyrkende Land bør de store Byer ikke tilintetgjøre dette kvælstof-og fosforsyreholdige Affald; tværtimodbør det behandles paa saadanneMaade, atdet kommerAgerbrugettil Gode, ogVexelvirknin-
genmellem LandogByblivermererationel iagrikulturøkonomiskHen¬
seende«^).
Københavnsborgerevarafenandenmening. For demvardetaf betydning,
ataffaldetblevusynliggjortogfjernet af hygiejniskeogæstetiske grundeog gernesåbilligtsommuligt. For Sjællands bønder repræsenterede byensaf¬
fald enværdi, ennytteværdi, de ønskede atgørebrugaf.
Affald
-ikke eksisterende på landet
»Affald? -vi havde slet ikkenoget affald dengang«. Sådan huskedeen nu
ca. 60-årig gårdmandskone forholdene i sin barndom i 30'erne, ogdet er
sandsynligt, at det er en lignende opfattelse, der har været gældende på
landet i sidste halvdel afforrige århundrede.Affald, i betydningen værdilø¬
seting, harman næppehaft megetaf.
Derertovæsentligeårsagertil,atbegrebetaffald erblevetopfattet som
»ikke eksisterende«på landet. Denførste erdenudprægedegenanvendelse
aftingene, og den andenerden betydning, somgårdens mødding har haft
for engårds drift. Her recirkulerede man flest mulige organiske stoffer til gødning. Genbrugvar normen,ikke undtagelsen: Det gjaldt bygningsmate¬
rialer, det gjaldt tøj, husgerådogmøbler-for de sidstes vedkommende ofte
ienny form eller funktion.
Genbruget var i høj grad et udtryk for en sparsommelighed, som var
nødvendig, men somogså vargodbondeidelologi. Genanvendelse erden
mestmarkante spareform på landet, samtidig med at denforhindrede, at affaldet blevsynliggjort. Men denvarogsåudtrykforenlivsindstilling, der hangsammenmedgudsfrygt. Detvarhelligbrøde atlade Gudsgavergåtil spilde. Specielt madenmåttemanvise respekt, den smedmanikke væk. Til frasorteredeting havdemandesuden dyrene, defik skrællerogandet,og re¬
stenafaltorganisk fra dyrsommennesker gik på møddingen-ekskremen¬
ter, resteraf dyre-ogfuglevildt, gulvaffejet ellerresterafetgammelt stråtag.
Den var»Sjælen i Agerbruget«.
Møddingen lå ofte mellem gårdens længer, og forskellige erindringer fortælleromstolthedenovermøddingen. Ind igennem de åbentstående vin¬
duer lugtede bonden om sommeren velsignelse og velstand for gården,
mensbyboen kun mødtesafubehagelige lugte.Opfattelsen af affalderkul¬
turelt bestemt. JeppeAakjær omtaler Niels Bak på Bakgårdens ømhedsfø-
lelseroverfor sinmødding på denne måde:
»Dens duft var ham kjærere end Rosens, som han ikke fandt løjtet af møj.«
Martin Andersen Nexø, dersom ungarbejdede på en gård,følte derimod afsky for dette ælte, han med skræk for atmiste balancen måtte køre den
enetrillebørudi efterden anden. Ietgammelt sjællandsk mundheld hedder
det: »Vis mig din mødding,ogjeg skal sige dig, hvad mand duer«. Eller i Vestjylland: »En mand skal kendespåhansmødding«.
Møddingerne havde også egnskulturellesærpræg ogblevvurderet deref¬
ter. Således så en vestjysk bonde sin sjællandske kollegas halmstrittende møddingsomudtryk for ødselhed.Ihansegnblandedemantørvi møddin¬
gen ogbrugtehalmen til foder, så der iengodmødding intet halmstrå måtte
væresynligt. Mens halmen på Sjælland blev brugtsomblandingsmateriale.
Møddingen som gødning repræsenterede en væsentlig værdi og kunne endog brugessomvare.Mangehusmænd kunnepræsteregødning fra fami¬
lienogetpardyr,menhavde ingen jordatbruge dentil. Gødningen kunne
de såsælge mod »atsåstil halvs«, det vil sige, athusmanden fik tilsået et stykkejord svarende til halvdelen af den gødning, han leverede.
Også de gamle ordsprog taler deres tydelige sprog om denøkonomiske
betydning,manhartillagt møddingen: »DeterMøget,dersætteKagenpaa
Bordet«, eller »I æSkidtgror æPænng«. Møddingerne viste sigat væreet markant middel for bonden til kulturelt at kommunikere sine værdinor¬
mer.
Derer, som deterfremgået,storekulturelleforskellepå,hvordanmanser
påaffald afhængigt af, hvilkengruppe mantilhører. Set med bondens øjne
eraffaldsbegrebet »ikke eksisterende«,mensdetfor byboeneretreeltpro¬
blem,somskalfjernes. Medvoredagesudligning af levevilkår på landogi bybliver disse forskellesværereatfå øje pånu, mendekom dog til udtryki
denkarakteristik,som enkøbenhavnskpræstgavaf sin nabo ienligprædi¬
ken forenhalvsnesårsiden. Præsten havde inogle årværet præstpåAskøi
Smålandshavet og nabo til den ældre gårdmand, som han begravede, og hvis mødding lå ud til vejenogind mod præstens indkørsel. Denne land¬
mandseftermæle blev konkretiseret således: »Hansdyr fik altidfoder til ti¬
den, oghan passede sin mødding.«
Københavns
affaldsbehandling
i 1.halvdel afdette århundrede
Ibegyndelsenaf det tyvende århundrede fik København endelig den ønske¬
dekloakering, så der kunne installeres vandklosetter i dennyerebebyggelse
ogi dele af den gamle. Men i 1938varder endnu 4600 tønderat tømme.La¬
trinenvartidligeresammenmed andet affald blevet bragttil lossepladser
fortrinsvispåAmager. Bøndernesinteresse forataftage latrinen faldtom¬
kring 1900 i takt med importen af kunstgødning. Doggenoptogmansalget
af Københavns latrin under 1.ogtil dels 2. Verdenskrigafressource- og va-
lutamæssige grunde. Men bortset fra disse korte tidsrum pumpedemanla¬
trinenudiØresundsammenmedresten afbyensnæstenurensede spilde¬
vand.
Det varomkring år 1900 almindeligtathavemindre beholdere af galva¬
niseretjern i lejlighederneskøkken eller ude på køkkentrappen. Beholderne
vardog så små, at de kun kunne indeholde en dags affald og blevtømt i
størrebeholdereihusetsgård. Fra sidst i 1800-tallet til 1940 holdtorganisa¬
tionen afdagrenovation i Københavnsig stort setuændret, ogskraldevog¬
neneså således ud: Det varhestetruknekassevogne med fire dæksler, der hvilede over enbom henovermidten afvognen,ogbag påvognen var an¬
bragt engreb, enskovl og en kost,posenmedfoder til hestenogdestørre kasserede genstande, der dinglede mod bagsmækken. Skraldebeholderne
varfirkantedejernkasser,somblev henteti gårdeneogbåret ud pånakken
af skraldemænd medetlæderstykkeoverskuldrene. Ofte stod deren»stam¬
per« oppei læsset, som for sin hjælpogmodenmindre afgift fik lov til at
Skraldevogn tilhørende C. M. Christensen Ejby. Orla Bock 1907. (Køben¬
havnsBymuseum).
klunse undervejs. Det var lidt afet multifunktionelt køretøj, hvis sidste repræsentanterførst ophørte medatkørei 1958.
Enkeltenyere ejendomme havde fået indrettet nedfaldsskakte, hvor be¬
boerne kunne kaste deres affaldbort, udenat det kunneidentificeres som tilhørende den enkelte-affaldet varher nået tilatblivefuldstændigusyn¬
ligt.
Affald
somnational symbol
Med besættelsenfikaffaldsbehandlingenogopfattelsen af affaldeten uven¬
tetdrejning. Krigen kom til atføre enbetydelig knaphedstilstand med sig foret råvarefattigt land som Danmark,ogher fik affaldet sin storebetyd¬
ning. Allerede isommeren 1940 så manLAB'svogne(Landsforeningen til Arbejdsløshedens Bekæmpelse) køre rundt i København med højttalereog storeskiltepå ladet, hvor der stod:»Spilderikke SpildnaarSpildsamlingen
faar det. En national Opgave.« LAB-manden eller spildmanden,som han kaldtes, blev populær, han modtog klude,flasker, metalosv. ogbyhusmo¬
deren sorteredesit køkkenaffald, så detkunne indsamles til svinefoder til
Klunserfra perioden 1940-50. (Københavns Bymuseum).
20.000 svin. Det bleven national opgave. Man viste sin danskhed ved at give sit affald til LAB-manden, som man viste den, når man gik til al¬
sang.
Besættelsestidens knaphed betød naturligvis, at sparsommelighed med
ressourcerne var en nødvendighed. Genbrugogattergenbrugvarligeledes selvfølgeligt. Bøjedesøm rettes ud, ølkapsler afleveredes, korkpropper og
elastikker blev gemtsammenmed det glattedeindpakningspapir. Børnene
rullede staniol til kugler, og disse afleveredes på politistationen sammen
med mælkekapslerne. En transparent fra besættelsestiden illustrerer gen¬
bruget: »Uden Klude Ingen Klæder«. Også de foregående årtiers affald gjordegavn.Man gennemgravede lossepladserneogsigtede i alt 250.000 hl
såkaldte»pillekoks« ud af dyngerne.
Sparsommeligheden havde i årtier væretopfattet afmange sometideal
forengod husmoder. Besættelsestidens sparsommelighed udsprangikke af
tidensnødvendighed alene,menden blevmeresynlig i disse år,ogenaf ti¬
denstegneserier blev »Peter SparogSøren Sold«,som mangevoksne endnu
kan huske.
Ibesættelsestiden fårsynetpåaffaldenanderledesdrejning endførhen.
Tidens vilkårnødvendiggjorde dyder som sparsommelighed,men det var ikkenyt,oggenbrugvarogså velkendt. Detnye var,athusmødreidestore byergav sig til at sorterederesaffald ogtage noget op af skraldespanden,
som de ellersville have kasseret. De gavsig tilat kategorisere deresaffald påen nymåde,i fraktioner, de ikke før havde anvendt. Detvarikkesitua¬
tionens nødvendighed, der alene var afgørende for de nye affaldsvaner,
mendervar nuknyttetenvæsentlig symbolkraft til denyerutiner. Her kun¬
ne mandagligt visesit nationale sindelag. Affaldet varheretmiddel tilat signalere dansk sammenholdoverforbesættelsesmagten,envilje tilatklare sig-enaf den almindelige danskers kommentarer til nationensspecielle si¬
tuation i de år.
Tiden
efter 2. Verdenskrig
Fra1950-1970 ændredes Danmark fraet mangelsamfund til etoverflods¬
samfund. Fra 1960-73 fordobledesbruttonationalproduktet, verdensmar¬
kedetsråvarepriser faldt,ogdetkunne dermed bedre betalesigatkøbeny
råvarerendatgenvinde dem af affaldet. I løbet af disse 10 år kom 330.000
kvinder ud på arbejdsmarkedet, det husligearbejde måtte rationaliseres,
der komselvbetjeningsbutikker med frysevarer, halvfabrikata, dåserog an¬
dre indpakninger, der ændrede affaldet.
Lossepladsen kanfortælle kulturhistorie,ogi 1960'erne afslørede den, at danskerne havde ændret deresdaglige tilværelse. Resterne fra den materiel¬
le kulturhavde skiftet udseende.Mængden af emballagevarstærkt stigen¬
de,ogtingene havdefåetenmegetkortlevetid.»Kassér, Kassér, detgørfler
ogfler«, hed det ien af Erik Knudsens studenterrevyer. Og hvorfor skulle
manogsågemme,nårmantroede påfortsat vækst? Mange følte,atde ende¬
lig havde fået råd tilatbruge løs,ogdebrugteogsmed væk-ud, væk uden
forøjets rækkevidde. De gamle normer om detvæsentlige i at være spar¬
sommeligogskønne på,atmanhavde detdaglige brød,varformange unge uforståelig tale. De ikke heltunge, som trodsede tidens åndog stadigvæk gemte, varlidt til grin. I 60'erne smedman ikke alene det helt ubrugelige ud,men også det umoderne eller bare detikke helt perfekte.
Affaldsbehandlingen »moderniseredes« med papirsække og komprima- torvogne, der gjorde den enkeltes affald uigenkendeligt. Lossepladserne
krævedestadig mere plads, og rotteplagen varmærkbar. Alt pegede frem
mod bygning af forbrændingsanstalter, der blev løsningen mange steder omkring 1970. På denne måde opnåede man at usynliggøre affaldet fuldstændigt, ingen tænkte mere på det, når detforsvandt op i røg. Men
oliekrisenssynlige ændringer af de vestlige landes økonomierogdenplud-
9. klasse på Vallerød-skolen sorterer deres eget husholdningsaffald. Fra
»Genbrugogdig«, Kommunetryk 1976.
selig meget påtrængende debatom den globale forurening bragte i begyn¬
delsen af 1970'ernepåny affaldet i søgelyset.
Miljødebatten
Voresaffaldogspørgsmåletom,hvadvi skalgøremed det, harsiden begyn¬
delsen af 70'erne været et centralt spørgsmål i den offentlige debat. Så væsentligtetproblem,atmanhar kunnet vælteindholdet afenskraldepose
udpå bordet vedenforelæsning eller ienskoleklasseoggive sigtilat sortere affaldet. Detvillehave væretenutænkelig tankefor 100 årsiden.
I 1978-80fikman for førstegangved enrepræsentativaffaldsundersø- gelseetbillede af, hvad danskerne smider ud-vortaffald deltopi fraktio¬
ner. Det er gennemsnitstal, men de kan alligevel give et indtryk af mængderne,ogaf fordelingen mellem materialerne. I alt producerede hver
dansker 234 kgdagrenovation i 1990 fordelt som detfremgår af diagram¬
met næsteside(16).
Hvis mansammenligner tallene for affaldsmængderne fra etagelejlighe¬
deri 1978-80 med 1902erderforbavsende nokmegetlidt forskel. Forkla¬
ringener,at denvæsentligste mængde affald tidligerevarbrændselsrester.
Disseer nuvæk, ogemballage har blandt andeterstattet dem.
Indtilførstehalvdelaf1970 harder,somdeterfremgået af det foregåen¬
de,væretenhøj grad af kontinuitet i affaldsvanerne i destørrebyer:Affal-
ej brændbart
papir og paf andet brændbart
plast
meta
madaffald
ugeblade
Danskdagrenovation1990. Gennemsnitligfrembringer hverdansker234kg
pr. år. Kilde: a/sgendan.
det skulle væk.Affaldsbehandling har også hele tidenværetspørgsmåletom atfindeetstedatsmidedet. Menomkring 1970 kommerenrækkenyefak¬
torer til også at spille en rolle. Det er den internationale diskussion om
»GrænserforVækst«,omverdens begrænsederessourcer, omdenstigende forureningsrisiko, om pladsmangel m.m. Alt detgjorde pludseliggenbrug populært. Miljøet fik betydning. Bekymringerne for kommende globale miljøkatastrofer ved forøget dannelse afC02, vedmuligedioxinudslip ved forbrændingsanlæg, ved nedsivning fra lossepladserogdermed forurening
afgrundvandet, harsiden da ført tilenmiljølovgivning, der stiler mod,atvi
år 2000genbrugerhalvdelen afvort affald. Hertil kommer,atingen vil bo
ved siden afet affaldsbehandlingsanlæg-NIMBY, not inmyback yard.
Fra 1990erdet pålagt kommunerneatsørgefor,ataviserogblade,flasker
ogglasindsamles fra private i bymæssig bebyggelse. Desuden kan kommu¬
nerne pålægge borgerne at sortere det øvrige affald, i f.eks. organiske/
grønnefraktionerogi andre dele. Detteerde ydresamfundsmæssige sam¬
menhænge,menhvordanserforskellige mennesker i dag på deres affald,og hvilke affaldsvanereralmindelige?
Eksemplerfra en rækkeinterviewsom daglige affaldsvaner
Intervieweneerforetaget hos familier på landetogi Københavns-området.
Spørgsmålene drejede sig ihovedsagenomdedaglige affaldsvaner,oghvad
manbetragtedesomaffald,samthvordan affaldsbehandlingen havdeværet ibarndomshjemmet.
På landetvar detprimært emballage, somblev opfattet somaffald. De
fleste andreresterfrahusholdningen blev,somdetaltid havdeværettilfæl¬
det, genanvendt. I det undersøgte område, Askø i Smålandshavet, havde
mani 1990ikkenogenform for genbrugsordninger eller indsamlinger. Men
forenlang rækkefamilier gjaldt det, atmansamledeflasker, glasogkasse¬
rettøjsammen ogbragte det med færgenoverforataflevere det i containe¬
reellerindsamlinger i Maribo i stedet foratkaste deti papirsækken hjem¬
me. Avisernegik tilenaf gårdenes halmfyr.
Flere havdeforskellige beholdere i køkkenet,såde kunne opdele deresaf¬
faldogbringe spiseligerestertil dyrene eller på møddingen. Devaruforstå¬
endeoverfornogetubehag vedaffald, dog måtte det ikke lugte. Mangeen¬
gangsemballagersomymerbægreogikke mindst plasticposer blev genbrugt.
En yngregårdmandskone sagde:
»Engangskrus, dererjeg lidt nærig...mankan udmærketgodt vaskeen-
gangskrus noglegange,de gårlige så godt i opvaskemaskinensomaltan¬
det.«
Ienperiode havdehunsom ungpige boet ienbyogfølt det forkert,athun
måttekastebrugeligeresteri skraldeposen, det havde hunsyntesvarnoget
»griseri«. Dervarhos hende stadigvækenopfattelse af, atkun ganske lidt
kunneopfattessomegentlig affald.
Flereaf de meremidaldrendegavudtrykfor, at defandt, atmanburde
væresparsommeligogkom med udtalelser i lighed med denne:
»Jegerforfærdeligtilatsamle alting...jegsparerlidt formeget,mennår
man ervanttil detoglærtoptil det, såerdetsvært atlaveompå.« »Ja, jegeroplærttil det, alt hvadmankunne bruge.«
Denneindstilling,atdetikkeerheltrigtigtatsmide »værdier« ud,ogatdet
ernoget,manhar lærtsombarn, går ogsågennemflere af mine interviews i byområder. Mest udpræget blandt den mere modne del af befolkningen,
somnårde tænkertilbage på 60'erne huskede, atde også havdehaftsvært vedhelhjertetatfølge med i »brugogsmid ud« filosofien.
Nogle af de interviewede deltog i kommunale forsøg med sorteringaf af¬
faldet ikøkkenetogi det heletagetenopdeling af alt affaldet isektionertil genbrugafmaterialerne. Gennemgåendevarderstorvillighed tilatgøredet
ekstraarbejde med sorteringenogafleveringen,og manytrede ønskeomat fortsætte efter forsøgsperioden. Mange fandt, at det varrigtigt, men med forskelligebegrundelser.
Almindeligvis eraffaldet i byerne blevet opfattetsom enudifferentieret