Her'r siiiild
Gaderäb i Danmark
Af Svend. Nielsen
I dag må man nok konstatere, at gaderåbene i Danmark er historie.
Man kan stadig på det gamle grønttorv på Israels Plads i København
høre en svag afglans, når de handlende annoncerer deres varer - en
særlig betoning af ordene og en særlig stemmemelodi, men det er ga¬
detale, ikkegaderåb, ogdet hængersammen med, atdet hererenhen¬
vendelse til folk indenfor enradius af få meter.
Men endnu for 25 år siden kunne man enkelte steder opleve gade¬
handlere, dervirkelig råbte. Devar medtil at sætte koloritpå bylivet,
men deres betydning for byens forsyning med dagligvarer varallerede
da væk.
Anderledes for 50-60 år siden. Dengang satte gadehandlerne med
deres trækvogne helt afgørende deresprægpå byens hverdag, oghvad vigtigere var,så sørgede defor leveringen afenrække af småkårsfolks
fornødenheder. Varerne var ganske vist somoftest af sekundakvalitet
- tingforretningerne ikke villetage hjem, menprisernevartil gengæld små, og det var nok så afgørende i tredivernes og fyrrernes arbejder¬
husholdninger.
Alfred Enevoldsen, København
»Jegkørte mestpå Vesterbro, til alle disse gader ved Dybbølsgadeog Absalonsgade og Saxogade, Dannebrogsgade og Valdemarsgade.
Menså nårviblev trætteafatkøre igaderne-nårformiddagen var
forbi (det var almindeligtat folk spiste middag kl. 12) - så stod vi
nede i Istedgade. Derstod vi i lange rækker lige fra Valdemarsgade
og helt ned til Skydebanegade. Der var tæt besat med forskellige
vogne, ogder varalle mulige frugt- ogfiskehandlere mellem hinan¬
den.«
Og de kunne råbe! Folk, der er gamle nok til at have oplevet, at der
blev råbtmedvarerunderkrigen, vil kunne bekræfte,athvadvikunne
høre afgaderåb i årtierne derefter kun var en svagafglans.
Dengang var det ikke, som det senere blev til, kun frugthandlerne,
der råbte. Der blev råbt med fisk, med aviser, med sand, med rejer og
John Hansson råber medfrugt. John Hansson kom gennem 1970-erne en gang om ugen op gennem Nyrupsgadeog råbte med sineæbler, pærer og anden frugt. (Foto:
Svend Nielsen 1975)
»Denskønne Helene« vignet fra forsiden af skillingsviset¬
ryk fra Julius Strandbergs Forlag1866. (Foto:DFS)
med brænde. Skorstensfejeren anmeldte med råb sit besøg næstedag,
ogskærslipperen tilbød at ordne »alle skærende instrumenter«.
Vi harikkeiDanmarkeksemplerpågaderåbsmelodier, der erældre
endca. 100år, hvorimod dererbevaretenlang række af de »tekster«,
man råbte i 17-1800 tallets København.
Alleredei 1660'erne råbtes der f.eks. med muslingeri gaderne.
»Moos...! moos! moos! moos...ling! herer mosling!«
Disse tidlige gaderåb og gadehandelen dengang giver kulturhistori¬
kerenHugo Matthiessenenutroligt levende ogfængslende skildring af
i ethelt kapiteli sin bog »Københavnske gader 1728-1795«
Fra byer som London og Paris har man imidlertid også eksempler på den melodiske udformning af råbene tilbage i 14-1500 tallet. Me¬
lodierne erbevaret tilvore dage, fordi komponister lod dem indgå i de¬
res musikværker.
Der er næppe heller nogen tvivl om, at traditionen med at rekla¬
mere med råb også herhjemme går adskilligt længere tilbage end til
1660. Egentligerden nok lige så gammel somhandelen selv, for som
vi skal se, erdet at sætte musik på råbet helt enkelt et praktisk hjæl¬
pemiddel til på en gang at spare på stemmen og bære råbet længere omkring.
Christian Møller Olsen,
Ålborg:
»Der var nogle, der kom og lavede ethelvedes hus over, atjeg råbte for højt, deres børn ku ikkesove. Såsagdejeg: Jamen deterder ikke
noget at gøre ved, det erjeg nødt til. Dem oppe på 5. sal de skal da også høre, atjeger her.
Menjegråbte godt nok frygtelig højt.Jeg ved, atnår jegkørte her¬
inde iKayerødsgade, ogjegråbte, så stod de paratude på Sønderbro,
nårjegkom. De vidste, jegvar på vej. De kunne høre mig helt herin- defra.«
Gaderåbeterétmedgadehandlerens salg ved trækvognen. Denbruges
kun dér. Gadehandleren går ikke hjem om aftenen og underholder
kone og børn med sine råb, lige så lidt som han ville finde på at give
dem til bedste på værtshuset iselskab med kolleger.
Sliber-Jens fra Nordsjælland (postkort fra før1920). Iældre tid gik skærsliberen rundt
med sin sliberbør, men i nyeretid var børen udskiftet med encykel, og senere igen kunne slibestenenvære motordrevet. (Foto: DFS)
Torvehandel medgrønsagerpåHøjbro PladsiKøbenhavn(Postkortfraca. 1900). De, dersom blomsterkonenher, solgte fra faste stader,måtte ikke råbe medvarerne. Det måttekun de omvandrendesælgere. (Foto: DFS)
Og hans råb er en forudsætning for den måde, han sælger sineva¬
rerpå. Nårhan holder op med råberiet, måhan enten slåsig ned med
et fast stade på et befærdet sted, eller han må give sig til at stemme
dørklokker. De fleste frugthandlere valgte den første løsning, skær¬
slipperne den sidste.
Detertilgengældsituationen ogdens krav, derpåvæsentlige punk¬
ter formergaderåbet:
Stemmelejet erhøjtog skarpt, så meddelelsen når langt omkringog skærer igennemal anden gadelarm. De korte afsnit indenfor råbet og den stadige vekslen mellem korte råbte oglængere mere sungnetoner modvirker, at beskeden bliver til »grød«, når råbet gjalder mellem
husmurene. Det er meddelelsen om vare og pris, der er altafgørende.
Melodienerdens lydigetjener, der sikrer,atordene når ud, bliver hørt
og vækker interesse, samtidig med at stemmen trættesmindst muligt,
så den kan klareden stadig gentagneanstrengelse dag ud og dag ind.
Gaderåbsmelodien består af en kæde af melodiske vendinger sva¬
rende til de korte afsniti teksten.
Densammelillemelodistump kan bruges igen ogigen, menvarieres ustandseligt. Den bygges ud ellertrækkes sammenioverensstemmelse
Fiske-Clausundervejs medsin trækvogniVejle. Fiske-Claus,hvis borgerligenavn var ClausSørensen, gik i 52 årogsolgte fisk fra sin trækvogn, indtil hansom mere end 80-åriggik på folkepension. (Foto: Oscar Jensen ca. 1958)
«« i^rtSrT Rejekælling. Forside af skil-
♦ J
f |! (|vvi
*y1 1
lingsvisetryk fra Julius Strand-bergs tryk. (Foto:DFS) ffiariant til ben tefenbte Sang, og til -Dielobi
af øommerreuueu.
Cg:
3eg fibber bag JængdlctS 9Jiurc.
ffiftertrsf forboSe«
Jtobenbaon.
33ern§. SBentifit^mä
medteksten, der heller ikke ligger helt fast, og ihvert fald ændres fra dag til dag alt efter hvilkevarer, der liggerpåvognen, og hvilkepriser,
han skal have for dem. Man kan råbe udelukkende på én tone. I
mange tilfælde er et af tonetrinnene stærkt dominerende, men råbet
gøres levende ved at udsmykke denne råbetone gennem små udsving
tiltonen lige overeller under, eller ved med mellemrum at skifte med
endybere tone.
I øvrigt kan det nævnes, at melodier af denne opbygning indenfor europæisk folkemusikogså kendes fra f.eks. religiøs recitation og fra
delange sungne fortællinger, de såkaldteeper.
En anden måde at råbe på er at begynde råbeteller evt. hver melo-
disk vending højt også lade melodien dale, efterhånden som manån¬
der ud. Denneråbemåde harligheder med det, vimøderide norske og svenske lokk-råb, som hyrdepigerne bruger, når de kalderpå kvæget.
Atråbe sine varerud er enkunst, og som al anden kunst forudsæt¬
ter den medfødte evner, men mindst lige så vigtig er lang tids daglig praksis.Mankan ikke læsesig til, hvordanman skal gøre. Detergodt
at have et solidt kendskab til andre gadehandleres råb, men først og fremmest må nybegynderen arbejde med sig selv i det daglige arbejde
- prøve sine muligheder og findesin form.
VagnHolmboe, København:
»Jeg har i et par enkelte tilfælde fulgtsanges opståen: Etpar arbejds¬
løse, der begyndte med råb, fik mere og mere tone på for til sidstat ende ien (mereeller mindre) fast melodisk form.«
Flintesælger. Énaf tolv folke- livsscener. Et kobberstik med fællestitlen: KjøbenhavnsGa¬
deråb. 1860. (Foto: Køben¬
havnsBymuseum)
Flint, Klint, Flintestene!
KransesælgeriKøbenhavn.
Gouache lavet af ukendt kunstner i 1600-tallet. (Fo¬
toNationalmuseet)
Christian Møller Sørensen,
Ålborg:
»11926begyndtejeg, men det kneb medatråbe. Til sidstvarjegnødt
tilatgå oppåSkovbakken og øveminstemme. Dérlærtejeg migselv det, da jeggik deroppe på Skovbakken og råbte, forjeg kunne godt høre, atdet ikke duede, som jeggjorde det. Jeg skulle finde udafen anden metode.
Også harjeggåetogsungetpågaderne, ogjeghar elsket det liv, når jeggik der mellem stængernepå trækvognen.«
Råbet er nemlig i høj grad personligt. Det formes umærkeligt, så det afspejler den råbendes stemmekarakter ogstemmestyrke, hans tempe¬
rament, hans erfaringerog hans musikalskesmag.
Alt dette bevirker, atderernogenlunde lige såmangemåderatråbe på, som der er folk, der råber. Stamkunderne kan altså uden besvær høre, når deter »deres mand«, der kommer.
CharlesOlin, Kobenhavn:
Dagmar Hansenråbermedfiskpå ØsterbroiKøbenhavnca. 1930. (Foto:Politikens Foto)
»Jeghavde min bestemte mådeatråbepå, så ku de børe detvarmig.
Deterjo stemmen oghele væremåden. Vi råberjo ikkepå din måde,
vel. Se nu, »Gamle Orla« kaldte de ham. Han kørte iIndre by-med
enspædstemme, oghan kom med det her. Menhan kunne sælge. Han havdesine kunder, der kunne høre, det varOrla der kom.«
Derer ingen modsætning mellem denne frihed til personlig udfoldelse
oggaderåbetsomtradition. Tradition behøver nemlig ikke,som mange tror, være en spændetrøje. Så længe traditionen er levende, er den
tværtimodet hjælpemiddeltilatudfolde sig ubesværetogselvfølgeligt.
Råbtraditionen kanvisom sagtfølge fire til fem hundredeårtilbage
i tiden, og den er utvivlsomt langt ældre, men samtidig skabes råbet
fra nyt, hver gang det råbes.
Gadehandleren erpå sammetid sanger ogkomponist. Ingentvinger
ham til atgentage råbet på sammemåde, somhan gjorde før, og fak¬
tisk bliver det sjældent heltens fra gang til gang.
Påden anden side skal han heller ikke for en hver pris »fornysig«.
Her, som i al anden folkemusik, kommer forandringerne og fornyel¬
serne, nårde ydre omstændigheder gør dem ønskelige, nødvendige og
selvfølgelige.
Almindeligvis var gadehandlerne anonyme, men der var i Køben¬
havn én undtagelse, og det var fiskehandleren Dagmar Hansen. Som
det ses på fotografiet (s. 80), var hun en stortrivelig dame, men det,
somgjorde særligt indtrykpåfolk,var hendes stemmepragt oghendes
råb eller hendes sang.
Jeg har snakket med flere gamle mennesker, der huskede specielt
hende oghendes råb med fisk, og i enaviskronik i 1929 fortæller ar¬
kitekten Steen Eiler Rasmussen næsten forelsket om sine oplevelser
med hende oghendes råb.
Steen Eiler Rasmussen
»Hvor har jeg ikke mange morgener, nårjeg sad ved mit arbejde og skulde skrive, hørt Dagmar Hansens Sang (Det er ikke den bekendte Dagmar Hansen, dermerehavde ydre endstemme, men enfiskerkone,
dergår ogsælger sildi Østerbros sidegader, og som formig er lutter
stemme. På lang lang afstand hørerman hendes skingrerøst:-Silder
godt, sildergodt-. Jo merejeg tænkerpaa det, jo mere gaardet op
formig, hvilket Unikum hun er, hvor fortræffelig hendes Sanger. Der kan hungå dag udogdag ind, iregn ogslud, så tyksom huner lang, indbyltetiviolette ogblå strikkede trøjer, skubbesin lille, vogn foran sigog synge ivilden sky, udenatdernogen sindeer tale om, athuner
indisponeret. Forholdene er nu også ganske gode at virke under; thi
man kan sige megetugunstigt om Østerbros sidegader, men resonans deterder.
Man siger, atvisse storegamle domkirkergavgenlydpaa en særlig maade, ideten bestemttonekunne blive vedatlydeigen under dehøje hvælvinger. Hver kirke havde derforsin egen tone, og detmåtte man
regne ned, naar manskulle komponereMusik, der skullespilles iden.
Selve kirkerummet måtte benyttes som et instrument, og dets tone
være dominanti melodien. På den måde skulle så forskellige skoler i kirkemusiken være opstået. -Jegtror næsten, atDagmar Hansenhar fundet Livjægergades særligetone, derslår igenfrahuseogbrostenog
genlyderi100metersafstandienlangsyngen.Ihvert faldpasserdisse
materialers hårdegenklang til hendes skingre organ.«
Dagmar Hansens måde at råbe på var helt hendes egen og skilte sig markant ud fra alle andre gadehandlendes. Den var opbygget af en række sekvenser, der iogfor sig hver kunne fungere somselvstændige
i X"
tV y b" 1
t]'
rbl' 1
J cT, a
ait
sil « 4*t sTor forske sil <A \o\dT~jpt sil <X S Tor f&rfke S«l di jot
"~3 £-"1 1 ? S
lyjjKerier
tøspatterhtf-rj 1 m tlT) ? I »ff
i
"før** « livendt tdr»W<#
pn Star tor« <8 f
i i . . t- ■— T» i -
ri n
iy n 1111 i
ii
liamjitK
mm
erjot hornfitk *r rforføkc
ut
ii ' r i i
fart«*,
tjv-e ør
Dagmar Hansensgaderåb, således somVagnHolmboe nedskrev det efter enlakpla¬
deoptagelse fra 1934. I sin bog »DanishStreet Cries« (København 1988) har Vagn Holmboe splittetråbetop i seksmindre enhederoganalyseretdem hver for sig, men
Dagmar Hansens råberformetsomenmusikalskhelhed,ogda denerkendtfra flere forskellige optegnelser,ved vi,atdet musikalske forløbtrodsforskelle, derskyldesdet varierende udbud affisk, i det store og hele er fast. Dagmar Hansens Gaderåb kan hørespåkassettebåndet: Her'ersild (Kragen DFS K 103).
råb, mende erbundetsammen påenmåde,så manfornemmeren mu¬
sikalsk helhed, der gennemløber en udvikling, før den afsluttes. Det bliver faktisk etlille musikstykke.
Gaderåbsnedskrifter
Teksterne til gaderåb findes der somnævnt tidligt kilder til. Det skyl¬
des dels, at de gengives i forbindelse med de billeder med forskellige gadehandlende, der helt tilbage i 1600-tallet fremstilles på tryk med salg for øje. Og dels, at de citeres iskillingsvisetryk entenpå forsiden
ellersom en del afvisen.
Anderledes med melodierne; de blev ikke publiceret på samme måde. Når vi i dag overhovedet kansigenogetmereindgåendeomden
musikalske karakter afgadehandlerens råb, dengang de endnu var al¬
mindelige, er det derfor først og fremmest komponisten Vagn Holm¬
boe, vi kan takke for det.
Som der nok ikke er mange der ved, var den unge Vagn Holmboe dybt interesseret i musik-etnologi.
Efterathaveafsluttetsinkonservatorieuddannelse rejstehan tilRu¬
mænien, og her studerede og indspillede han i et år hyrdernes fløjte¬
spil.
Her ærejer ergodt
/: her er skær-slipperen. :/
Nedskrevet af Vagn Holmboe i september1937 iRingkøbinggade
efteranonym mand.
rejerergodtfemogtredvemålet.
Sild her silægot b b »
fem ogtyve* øre.
Nedskrevet af Vagn Holmboe i juni 1937 i Ringkøbinggade efter
anonymmand.
rv
Blommer ty• ve ør.
Nedskrevet af Vagn Holmboe i august i Øresundsgade efterJensen (ca 35år).
Søde blommer ty-ve ør,
to h«l'-kilo femtredveør.
Sygdom tvangham hjem, ogdet var, da han kom tilbagetil Køben¬
havn i 1935, at hanfik ørerne op for det særlige ved gaderåbene.
Han havde nok hørt dem tidligere, men ikke tænkt nærmere over dem-blotopfattet gaderåbene sometkarakteristiskogmorsomt ind¬
slag i gadebilledet. Nu hørte han dem pludseligt somet særligt musi¬
kalsk sprog, som hangav sig til at studere.
I de kommende fem år cyklede han det meste af København tyndt
foratopsøge gadehandlere, der råbte. Detvar mestenformiddagsfor- nøjelse, for det var på den tid, at de hyppigst var attræffe.
Når han så fandt frem til engadehandler, fulgte han ham et stykke tid,mens han i sin lillemedbragte notesbog optegnede råbmelodien,og
så vidtmuligtopsøgte han den samme fleregange, dels for atkontrol¬
lere sin nedskriftogdels for eventuelt atopfange mulige variationer.
242 råbmelodier fik Holmboe pådenne måde nedskrevet, men der¬
udover lykkedes det ham at finde frem til mere end 100 gaderåbsme- lodier, der i tidens løb (de ældste fra 1880) var nedskrevet af andre i såvel København som iforskellige provinsbyer.
Med udgangspunkt i disse melodier gennemførte han så en dybt¬
gående analyse af gaderåbet såvel musikalsksom sprogligt.
Efter 1940 fik Vagn Holmboe imidlertid travlt med mange andre
musikalskegøremål,ogselvomhans afhandling i detstoreoghelevar færdig, blev den liggende i enskrivebordsskuffe i mange år, ogførst i
1988 blev den udgivet på engelsk under titlen »Danish Street Cries«.
Gaderåbsoptagelser
Udover deskriftligt bevarede råbmelodier harvigudskelov ogsåetlille
antal lydoptagelser af gaderåbene. Det drejer sig ikke om megetmere
end fyrre i alt, men gennem dem får vi en chance for at få et første¬
håndsindtryk af, hvordan de engang lød. At vi har disse optagelser, skyldes først og fremmest to personer, først radioreporteren Sven
Carstensen og senere den daværende politibetjent og folkemindesam¬
ler Anders Enevig.
I 1941 lavede radioreporteren Sven Carstensen en af de reportager,
som hanvar så kendtfor. »Gadehandelens romantik«.
Med den storeradiovogn med indbygget udstyr til atskære lakpla¬
der drog han rundt i byen og opsøgte gadehandlere, der råbte: avis¬
sælgeren på Rådhuspladsen, fiskehandleren, sandsælgeren, blomster¬
handleren. Manhørte deres råb, ogbagefter lavede SvenCarstensenet lille interview med hver af dem. Optagelserne har speciel værdi, fordi
de er optaget i gaderåbenes storhedstid.
Atten årsenere,i 1959, varpolitibetjenten AndersEnevig begyndtat optage mere bredtiKøbenhavn, efter idetstore oghele athave afslut¬
tet sine banebrydende lydoptagelser blandt klunserne på Nørrebro.
Her faldt han ved forskellige lejligheder over handlende, der råbte.
Handelen med fisk fra vogn var forvundet fra Nørrebro, men der var
enrække forskellige frugthandlereogblomsterhandlere, der brugtega¬
deråbet somsalgsmiddel, ogdem fik han optaget igademiljøet.
Han havde samtidigt blandt klunserne et par stykker, der havde
været rundt i landet som skærslippere, og også dem fik han til at de¬
monstrere deres salgsråb.
Indenforvorofficielle musikherhjemmeergaderåbetenydmyggenre.
Bortsetfraeninformativ lille artikel iEncyclopædienerdet svært at finde den omtalt i de gængse opslagsværker.
Gaderåbetudgør imidlertidet spændende hjørne af den musikalske folkekultur, der altid har eksisteret, og somstadig lever.
sildergodt ferske sildergodt!
Ker' skrub-b(h)er!
Optagetaf AndersEnevigd. 8.au¬
gust 1959 i TønnesgadeiVejle ef¬
ter Claus Sørensen, kaldet Fiske-
Claus. Råbet findes på kassetten:
Her'ersild! (KragenDFS K 103).
Her* stor1 levendesaltvandsål!
biltvands-&1! æh her!
Litteratur
Holmboe,Vagn:DanishStreet Cries. Kbh.1988 Nielsen, Svend: Her'sild. (kassetbånd) Kbh.1988.
Rasmussen,SteenEiler:enbogomnogetandet. Kbh. 1940 Rasmussen,SteenEiler: På sangensvingerKbh.
Sagers, Fr.: »Amsterdamsche Straatrope« iTidj der Vereiniging voorNoord-Nederlands Muziekgeschiedenis. 1919
Suliteanu, G.: DinStrigateleMuncitorilor, Bukarest 1960
Summary
Callerherring!
- Street cries inDenmark
Thestreetcriesthatwere once sowidespread have almost disappeared today.Itwas adif- ferentmatter 50-60 years ago,when thestreets were still full of lively shouting. In those days thestreettraders with their barrows helpedtobring colourtothe everyday life of the city.Thisarticle is about thestreet-criers'textsand the melodies of thesetexts.
Thestreettraders cailedout to attract customersfor theirwaresandservices-they could shout about anything from fish to chimney-sweeping. The street cry was crucial to the
streettrader's sales.
We have many street crytexts going all theway back to the Copenhagen of the eig- hteenth and nineteenthcenturies,and the author pointsoutthat the tradition of advertis- ingby shoutinginthiscountrygoesfurther back than 1660. Butwehaveno examples of street-crymelodies in Denmarkmorethan aboutahundredyearsold.