• Ingen resultater fundet

Bogen

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "Bogen"

Copied!
1
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

1i

:1

I i

-1

�·

I

I

BOGEN

Hvad er en bog? Spørgsmålet trænger sig på, det stilles næsten al­

drig, eller næsten aldrig skarpt. Edmond Jabes stiller det dog med hele sit værk, og Spørgsmålenes bog (på dansk 1989) rummer i høj grad, fra første side - "Du er den der skriver og bliver skre­

vet" -, spørgsmålet om bogen. Vi ved, at vi bestemmes af sprog, af tekst og diskurs, og at vore skæbner undertiden resumeres i bio­

grafier; men vort forhold til bøger, der eksisterer foruc� for os selv, og som habent sua fata, det vil også sige: hvis skæbner kan blive vore eller bestemme vore? Der leves og døs for bøger, der kæmpes

·-,

og lides, og bøger brændes ligesom mennesker. De er genstand for tro og for frygt. Bogen af sand. De elskes og hades. Forbudte bøger anbringes i bibliotekers 'helveder' (La bibliotheque Nationale, Paris). Om marquis de Sades bøger sagde man, at deres handling­

er var værre end menneskers, fordi de var uudslettelige. Udø­

delige og umenneskelige, uendelige.

Naive mennesker har for nylig ment, at bogen var død, og at vi herefter skulle leve udfra billeder. Men billederne forestiller sta­

dig bøger (filmatiseringer, f.eks.). Computerkulturen frembrin­

ger flere bøger end nogensinde. Som om vi forsøgte at neutralisere bogen som sådan ved at begrave den i bøger. Homøopati. Bogen er der stadig, og dens magt over os er usvækket. Når noget står skrevet, eksisterer det i bogen, det er ført 'til bogs', det kan give sig til at gælde, som om bogen gav det skrevne en krop af guddom­

melig allestedsnærværelse og alletidsnærværelse. En enkelt tekst er ikke hellig, men en bog kan være det.

Bogens volumen gør de mest forskelligartede udsagn til dele af den samme udsigelse. At dele bog med andre tekster gør hver tekst til en udsagnsmængde, hvis betydning ophæves eller udsky­

des, indtil alt er læst omkring den: først interpreteres bogen, der­

efter dens dele, hvis henvisninger til verden ikke kan træde i kraft, før bogens egen henvisning til verden er bragt i stand. Må­

ske kan enkelte udsagn eller tekster kun læses, fordi de forstås som løfter om en hel bog. Når det ikke er et menneske, der taler, men en skrift, inkarneres denne tale i bogen.

Vi ved, at antikkens grækere ikke holdt meget af bøger, de føltes som stridende mod frihedens princip; bogdyrkelsen kommer østfra. Koranen er et af Guds attributter og eksisterer før skabel­

sen. Antagelig er bogen en kvinde, ligesom læseren (La lectrice, Michel Devilles film), og hun må vogtes - af akademier og her­

meneutikker. Præsteskaber. I bebudelsesscenerne har Maria ofte en finger i en opslået bog, antagelig en, hvori tiden overhovedet, det skete og det kommende, står skrevet. Ikke underligt, at bøger indeholder 'ånd', ligesom menneskelige fællesskaber siges at gøre det: ånden er tanker, hvis tid er væsentligt mere omfattende end et menneskes, og deres substrat er da enten et fællesskab eller et bibliotek. I begge tilfælde (som kan falde sammen eller være en modsætning) er denne .ånd et bånd, nemlig et skæbnebånd. Fæl­

lesskabets bog er Histop.en. Som man kan 'gå over i'. Tiden er ind­

hold, skriften er udtry�, og hele tegnet er enten kvinde eller bog eller begge dele. Også k�nder er blevet brændt.

Per Aage Brandt

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

nene og i Nakke*Huulen. Naar man Dagen derefter føler paa Hornene, at de ere varme, da er det godt der; og naar man føler paa Rumpespidsen og bøjer den, og Koen ømmer sig derved,

”Hvis man bare får venner, som også er flygtet, så tror jeg, man får et helt andet blik på Danmark,” siger Klara, og Emma supplerer: ”Man bliver ligesom fanget i sin

Men når man lever et stykke tid uden diktatur, på normal vis, hvor ideologierne blot er måder at tænke på og ikke noget, man er tvunget til at rette sig efter,

Sanders ser mange ligheder mellem vore to bøger med hensyn til de vaktes rolle i forhold til stat og elite, titlerne på de to bøger og en historisk forståelse af den lutherske

Vore indlæg havde flyttet fokus hen på de fremmede jøder og været med til at skabe det Holocaust-center, som Kirchhoff selv nød godt af, men han ville ikke nævne vore bøger

Hvis det helt usandsynlige alligevel skul- le ske, og Rusland invaderede Baltikum, vil baglandet Danmark ikke blive ramt direkte af andet end cyberangreb samt måske

Men som premierminister David Ca- meron i sin berømte tale i januar er det ikke det eksisterende EU, men et genforhandlet britisk medlem - skab, som Lidington taler for..

Vi kastede os ned og krøb tilbage til det Sted, hvor vort Kompagni havde gravet sig ned, og erfarede der, at en af vore Hornblæsere havde faaet et Skud gennem