• Ingen resultater fundet

1 e«, jsWUy øire?de^r

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "1 e«, jsWUy øire?de^r"

Copied!
52
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

4 7 6 .

øire?de^r

1 e«, j s W U y

(2)

' •

(3)

I t r ?

y

n

(4)

$/ .

D e t b e d e s b e m æ r k e t , a t v e d k o m m e n d e Kunstnere ikke e r l æ g g e ncgensomhelst Provision af Salget, saa a t h e l e Salgs­

b e l ø b e t k o m m e r v e d k o m m e n d e Kunstneres K r e d i t o r e r tilgode.

D e m e d * betegnede A r b e j d e r e r e til Salg. E n Pris­

kurant findes b a g i Kataloget. Alle Maal e r e i Centimeter.

E N O G T Y V E N D E T U S I N D .

(5)

a d e n fri Udstilling, som a a b n e d e s i Foraaret, og senere efterfulgtes af sin m i n d r e Broder Høstudstillingen, begge i fuldt Maa! nød P u b ­ likums G u n s t , h a r e n mindre K r e s af K u n s t ­ nere besluttet at e f t e r k o m m e d e n T r a n g , som maa siges at v æ r e tilstede h o s Publikum, til at følge Fremskridtene p a a Maleriets Omraad^, ved a t a r ­ rangere n æ r v æ r e n d ; Juleudstilling D a d e t ved tidligere Kataloger har vist sig at v æ r e e n Fejl, at disse ikke har va:ret illustrerede, have vi d e n n e Gang ladet hver af d e udstillende Kunstnere for­

syne Kataloget m e d en original- h ;andkoloreret Skitse af sit Arbejde, hvilket ogsaa vil h j æ l p e til Publikums r e t t e Forstaaelse af Kunstvæ-kerne, d a d e i H j e m m e n e vil>e kunne gjenkalde Di.: d e for­

skellige Indtryk, som d e have m o d t a g e t p a a U d ­ stillingen. I Lighed m e d d e n i F o r a a r e t udgivne Katalog, vil e n oplysende T e k s t ledsage R e p r o d u k ­ tionerne.

Æ r b ø d i g s t

K O M I T É N .

(6)

%

\ t r y < y '

(7)

VLLL. ULMSEN. H . IOOO. B . 6991li.

1. *En nysgerrig Kvinde.

d e t t e Billede e r anskueliggjort d e n u v e n t e d e Vendensigom, d e r e r e n nysgerrig Kvinde e g e n . Muligvis h a r K u n s t n e r e n o g s a a h e r i g e n n e m t æ n k t sig a t k u n n e bevirke Nysgerriges O m v e n d e l s e .

(8)

r

A >•<

(9)

H A N S P E T E R S E N . H . 6 0 0 . B . 6 0 1 .

i + 1. *Adam og Eva.

e t væmmelig søde Lefleri s o m Malerne hidtil h a r udvist i d e r e s Behandling af A d a m o g E v a — d o g m e s t af Eva — e r ikke tilstede her.

K ø d e t s Skrøbelighed e r særlig g o d t karak­

teriseret i A d a m s Ben, og d e n s m e r t e b l a n d e d e F r y d han føler ved Nydelsen af d e n f o r b u d n e F r u g t s p o r e s tydeligt.

(10)

\

(11)

s

\

V l L L . U L M S E N . H . 300. B . 15 foroven, B . O f o r n .

6 - 7 - 3 .

* En Kvægdriver driver sit Kvæg over en Snedrive.

e d Hensyn til Titlen p a s d e t t e Billede var Ma­

leren i Tvivl om, hvorvidt h a n skulde b e n æ v n e d e t »Landskab m e d Staffage« eller »En Over­

drivert*, m e n af F r y g t for "at E n eller A n d e n h ' r i vilde s e e n Overdrivelse, valgte h a n oven- 51 a e n d e Titel.

R a m m e n hentyder allegorisk til Driverens F ø d e s t e d , »Trianglen«.

(12)
(13)

H A M M E R S L A V . H . 4 4 . B . 5 0 .

200 196. *„Mit Hjem

M O T I V : V i h a r e t H u s ved Alfarvej K u n tarveligt o g lille — .

(Carl Ploug.)

(14)
(15)

O L E A L F R E D S E N . H . 3 0 5 . B . 4 9 9 .

4 + 1 . *Paa Havsens Bund.

tuderingen af dette Motiv h a r h a v t . s i n e V a n d - skeligheder f o r Maleren, idet han h a r m a a t - t e t u d s æ t t e sig for mange V a n d g a n g e , inden h a n h a r naaet a t genfremstille s m e Indtryk p a a L æ r r e d e t . D e t Rædselsfulde e r gengivet b a a d e i Eillede o g R a m m e , dog e r d e t e n Smagssag hvad d e r e r m e s t rædselsfuldt, R a m m e n eller Billedet.

(16)
(17)

V l L L . U L M S E N . H, ioo»/,. Br. 56.

9 - 7 - 3 . *

Ufrugtbarheden.

Radering.

„Ut sementem feceris. ita raetes" (Cicero).

(Som man lægger Sæden, saaltdes skal man heste).

e t k u n d e maaske se u d til a t v æ r e frugtes­

løst a t fremstille U f r u g t b a r h e d e n , m e n K u n s t ­ neren h a r h e r , s o m tidligere, gjort sit til a t afvinde Livet n y e Betragtningssider. Livets ind- adgaaende F o r m e r ogsaa p a a sin Maade e t U d ­ tryk herfor.

(18)
(19)

L. SMØR UP.

55- B. 600.

21 * Circusscene.

cenen e r et herværende Ridehus, tilhørende t/n haabefuld Søns F a d e r . Hestens hurtige G a l c p anskueliggøres ved S t r e g e r ; detaillerede Streger angive d e n s Hoved, K r o p o g H a l e ; e n gros an­

bragte Streger, d e n s Ben, hvilket allegorisk h e n ­ t y d e r til, at Kunstnerens Billeder hurtigt maa f a a Ben a t gaa p a a .

(20)

\

\

(21)

7J}^

V

V l L L . U L M S E N .

t&JT

H . 3 0 . B . 6 0 .

2 x 4- *Guldbryllupstog.

Radering.

e n n e Radering giver e t fyldigt Billede af Guld­

bryllupsfestlighederne, hvilket K u n s t n e r e n — d e r ikke gik i T o g e t — h a r taget f r a K o n g e n s Nytorv. Man ser h e r e n lille Del af d e t store F a n e t o g drage a f s t e d ; forrest Savskærernes o g Skomagernes Sangforeninger »Favnen« o g »Den forgyldte Pløk«, d e r n æ s t Hjælpeforeningen »Se­

venbom« o g endelig »Foreningen til F a l d n e s O p ­ rejsning«. D e t forventningsfulde i Folkestimlen er karakteriseret i d e større Forgrundsfigurer.

D e m a n g e h ø j e H a t t e e r e n fin K o m p l i m e n t til d e t h ø j e Guldbrudepar.

O p m æ r k s o m h e d e n h e a l e d e s p a a , a t d e r af d e n n e R a d e ­ r i n g k u n e r t a g e t n o g l e f a a H u n d r e d e A f t r y k , som ville b l i v e b r a g t e i H a n d e l e n a 10 K r . p r . Stk., h v o r e f t e r P l a d e n b l i y e r tilintetgjort.

(22)

^WT"

(23)

P . MØRCH-SCHØFT. H. 54«/,. B. 30.

256 -r- 247. * Feber fantasi.

a Maleren i F o r a a r e t fantaserede over e n a n d e n b e k e n d t Malers Tilsidesættelse, blev d e n n e F a n ­ tasi til. D e r foresvæver h a m ' nu e t f a n t a ­ stisk H a a b o m at d e n n e vil k o m m e h a m trl H j æ l p , hvis en fanatisk Presse skulde se e n h a a b - løs F a n t a s t s lidet tiltalende Gerning 1 h a n s A r ­ b e j d e .

(24)
(25)

//

O L E A L F R E D S E N . H . 5 0 . B . 2 0 0 .

100 h - go * Stillebens Marine.

e t t e Billede e r fremstillet s o m P e n d e n t til s a m m e Malers »Paa Havsens Bund« E n forsoldet Mand drukner 2 0 Mile fra L a n d . F o r a t gjengive d e t vidtstrakte i R u m m e t e r kun Mandens Ben d e ­ tailleret.

(26)
(27)

L . S M Ø R U P . H . I O . B r . 2 5 .

33 : 3. * Kirkegaard.

d e t t e Billede ^ t a a Modsætningerne s k a r p t over­

f o r hinanden. F o r o v e n d e n lyse, venlige Kirke­

g a a r d , forneden hvad d e n g e m m e r i sit S k ø d : Kadavernes tavse Boliger. Gribes man e n d af I I Uhygge over dette, vil Blikket a t t e r hvile roligere Ih ved hint.

I l R a m m e n e r ligeledes h o l d t i grel M o d s æ t - I l n i n g : d e n livsaandende Engel o g d e sidste Rester U af svunden Kraft. S e t i F o r h o l d til Billedet m a a

Rammen siges a t v æ r e temmelig god.

(28)
(29)

V L L L . U L M S E N . H . 36.- Br. 4 0 .

3X4- * Cocotte paa Jagt i en Beværtning.

e n n e Jagtscene e r i Modsætning til M a k a r t s :

»Dianas J a g t * , fuldstændig b l o t t e t f o r Eflfekt- jageri. D e t fremstiller Livet i al dets hæslige p a a k l æ d t e Nøgenhed. Stillingen a n t y d e r , a t d e r søges givet e t S t ø d (Spark) til Ophævelsen af d e afskyelige Natbeværtninger.

(30)
(31)

m •d

f 1$

R A S M U S K U N G S T A D . H. i o. B. 6.

12 4- i. * En sort Asfaltier.

otivet e r f r a K o n g o s t a t e n , malet under Ind­

flydelse af s m a a Sorte. D e n Citronpalme, som er anbragt i den o m e n Citronskive mindende Rist, antyder, a t »Ich k e n n e d a s L a n d , wo die Citronen bliihen«.

(32)
(33)

F . O . R . L A N G A L T I D ,

p . t. A t h e n . H . i o . B. 20.

7 + 7. Spillemanden.

n p a a Kunstsmøreriets O m r a a d e hidtil uset P r o ­ duktion. Tilhører H . M. Kejseren af China.

Æ g t e Oliemaling. K a n vaskes.

(34)

X

< / # T *

(35)

VlLL. ULMSEN H. 66. B. 66'Zjo.

15 -r- 000. * Lampelys.

nteriør fra et Oplysningsbureau. D e n hastig o m - drejende Bevægelse h o s L a m p e n oplyser o m , a t m a n selv p a a disse Steder, naar d e r er Blus p a a L a m p e n , k a n foretage højst komiske Be­

vægelser, hvilket p a a hanoveransk u d l æ g g e s :

»Kun gjennem Lidelse naar man til Forstaaelse af m i n e Kunster*.

(36)

i

(37)

V L L L . U L M S E N .

I + 15. Portræt.

MEDINE C L A I R , fransk Chantøse. Tilhører »National Galleriet«.

(38)
(39)

V L L L . U L M S E N . H . 3 3 - B . 5 6 ' / , .

SI : 3. * Døvstumme Røvere dele deres Tyvekoster.

e n h ø j s t originale o g geniale Maade p a a hvil­

k e n Kunstneren h a r løst d e n n e vanskelige O p ­ gave vil straks v æ r e iøjnefaldende. H v o r gribes m a n ikke af R æ d s e l over d e t t e sørgelige Skue­

spil : D ø v s t u m m e Røvere henslængte paa e n afsides V e j for a t d e l e Rovet f r a d e r e s natlige Ekspedition.

D e t fanatiske Begær staar tydeligt malet p a a H æ n d e r og B e n , og skøndt Maleren h a r villet fremstille døvstumme Røvere, h a r han d o g o p n a a e t at give e t m e g e t t a l e n d e Billede af d e r e s Liv.

(40)
(41)

L . S M O R U P .

19 -r- i. *Et. Stykke med Forskelligt.

orstudier til e t Interiør fra et københavnsk For­

lystelses-Etablissement.

(42)
(43)

F . N Y B E R G . H . 6000. B. 9005.

6x3+1. *Go/d cure.

R a l i e f i G i b s .

ægevidenskabens Triumf. Drukkenskabens B e ­ kæmpelse. F u l d s t æ n d i g O p h ø r af Referater f r a d e n offentlige Politiret. Reliefet e r b e s t e m t for Chicagoudstillingen f o r d e r e f t e r s e n e r e a t a n ­ bringes i »Reaningshjem for Drukne <, til Minde o m d e n sidste Bierfreund.

(44)
(45)

%

H A M M E R S L A V .

2 X 10. Dekorative Fade.

ave fra Kunstneren til H e r r T a n d l æ g e Bramsen, s o m T a k for Udtrækningen af h a n s sidste Mælke­

t a n d .

Barberskiltene h e n t y d e til, a t D o k t o r e n h a r s a m m e R e t til a t t r æ k k e T æ n d e r u d o g F o l k o p (til sig), s o m i sin T i d d e m e d 2 B æ k k e n e r for­

synede Barberere.

(46)
(47)

V L L L . U L M S E N .

105 : 5 . * Keramisk Podemager arbejde.

„ e n f a m i l l e " .

e r e r søgt stilistisk a t fremstille e n Familie bestaaende af F a d e r , Moder o g Barn. D e t m e s t e a r u d f ø r t i højt Relief, d o g e r Barnet gjort m e r e færdigt. Barnet danner her, som altid, Midtpunktet i Familiens Skød. D e sammenfly­

d e n d e Farver udtrykker S a m l i v e t ; P o t t e n s Mate­

riale. L e r e t , d e n faste intime Forbindelse. Pot­

t e n s F o r m er ogsaa saa familiær s o m muligt.

D a P o t t e n s E n d e m a a ! kun e r e t rent ideelt, vilde det v æ r e ønskeligt, o m d e n blev indlemmet i e n eller a n d e n Kunstsamling, hvor d e n sikkert vilde g ø r e sig.

(48)

PRISKURANT.

6 - r 3 . 3 0 0 K r . I T i l f æ l d e af a t Sneen s k u l d e smælt«, d a d e n e r m e g e t naturlig malet, g i v e s P e n g e n e tilbage.

3 3 : 3. I K r . 50 0 . f o r Billedet, 3 K r . 50 0 . f o r R a m m e n . 2 5 6 247. 6 0 0 K r .

100 - j - 9 0 . 5 0 K r .

1. 4 0 0 K r . 3 3 Ø r e . K a n v a s k e s o g vendes.

15 - i - 0 0 0 . 2 0 0 K r . G r a t i s P e t r o l e u m til e n U g e . 2 1 : 3 . Udlejes ti! Skilt til o m r e j s e n d e B e r i d e r e . 2 0 0 -7- 196. F ø r s t e K l . : 10 K r . A n d e n K l . : 5 K r .

1 -f 1. 1000 K r .

51 : 3. Pris s t a a r p a a R a m m e n . R ø v e r k ø b . 4 + 1 . 5 0 K r .

3 x 4 . 6 6 i g a m l e P e n g e . 12 -f 1. E n O m g a n g s m a a Sorte.

9 - ^ - 3 . 5 0 K r . 25 Ø r e .

6 x 3 + I . 6 0 0 0 K r . f o r d e t H e l e . D e l e deraf s æ l g e s e f t e r V æ g t 1 K r . 75 Ø r e p r . K i l o .

19 — I . Balkonen 50 Ø r e , L o g e p 1 K r . , G u l " e t t K r . 25 Ø r e .

105 • 5. E n h e l B a l l e f u l d f o r I b Ø r e .

RITTELSKR: (105 : 5 ) P o d e m a g e r , l æ s : 'Pottemager.

E n Samling A k v a r e l l e r f r a L a n d o g By e r t a g e t til­

b a g e af Maleren, d a b a n f r y g t e d e , at d e s k u l d e friste s a m m e S k æ b n e som d e l i t e r æ r e F o r s ø g af s a m m e N a v n .

(49)

' FOS'? FISTUM: * !

V h /, i t u

o m d e t formodentlig alferede v i l j v æ r e Publi­

kum b \ k e n d t { h a r vi forgæves søgt# o m e t U d ­ stillingslokale^ h v e r LAraet k o m m e r ind f r a Gulvet, altsaa ^ n e d N e d e n l r ø i£ S t e d e t f o ? j d e t foræl­

d e d e Ovenlys, u d e n a t d e t e n d n u e r lykkedes o s at finde e t saadant. Vi have d e r n æ s t t æ n k t os at a f h j æ l p e d e t t e ved at belægge Gulvet m e d Spejle o g h æ n g e Billederne omvendte, o g e n d e ­ lig have vi t æ n k t o s a t formaa d e t besøgende Publikum til a t gaa p a a H o v e d e t . Da, s o m sagt, e n d n u ingen af d e t o første Projekter k u n n e r e a ­ liseres, o g vi frygte, a t d e t sidste vilde s t r a n d e p a a Publikums Ulyst, have vi været n ø d t e til at o p s æ t t e Udstillingen indtil vi k u n n e faa e t L o ­ kale indrettet m e d d e p a a t æ n k t e Forbedringer.

Da Kataloget imidlertid var trykt, besluttede vi os til foreløbig at udgive d e n n e s o m e n A r t Æ k v i ­ valent f o r den Sp ænding, hvormed n æ r v æ r e n d e U d ­ stilling e r imødeset, o g overgive vi herved d e t t e til Publikums og Pressens foreløbige, forbaabentlig velvillige, Kritik.

Æ r b ø d i g s t

" KOMITÉN.

(50)

WILLIAM CHRISTENSEN,

21, Frederiksberggade,

— c K Ø B E N H A V N . c v ~

N

(51)
(52)

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

Pyrus pyraster findes i det meste af den tempererede og mediterrane del af Europa og kaldes derfor også europæisk vild pære. De mest almindelige andre vilde pærearter er

stående. Det samme gælder hvis der mod øst står en gran som kan blive ramt af stormfald når nobilis bliver skovet. - Ejerens risikoprofil har betyd- ning. Skal man tage indtægter nu

Damp- skibsexpeditør Hans Tobiesen.. 55 UDSIGT I

af Lover af Ridiuger malede af Bock stukket af W in d msterdam, dito,

Kræftens Bekæmpelse har arbejdet på at øge den kliniske forskning, som sikrer, at behandlingen af kræftpatienter hele tiden udvikles og forbedres. I 2000 begyndte vi

 Det er barnets møde. Derfor deltager barnet altid, uanset alder. Barnet har altid en bisidder med 4.  Familien, sagsbehandleren og samordneren beslutter i fællesskab, hvem

Selv om denitrifikationen i søer og vandløb er en relativ langsom proces, må den ikke undervurderes, og flere undersøgelser bør foretages for at klarlægge dens

E r Paludan­Müller altså i almind- elig forstand en af litteraturens klassikere, en af dem hvis værk- er man altid ville kunne gå til og føle sig klogere af at være gået til,