• Ingen resultater fundet

Samling af Malerier

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "Samling af Malerier"

Copied!
460
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

R a i s o n n e r e l C a t a l o g

o v e r

(%rf>Js<ra.aJ''<3onsul J T E S T ' S

Samling a f Malerier

m e d

I n d l e d n i n g

s a m t L i s t e o v e r

Haandtegninger, F i g u r e r , Kobberstik og t r y k t e Værker Samlingen tilhorende.

Udgivet af ham selv.

E i o b e n h a v n 1 8 0 7 .

T r y k t h o s A n d r e a s S e i d e l i n ,

i s t o r e K a n n i k e s t r æ d e N o . 45.

S* »*.

(2)
(3)

I N D L E D N I N G .

—'•<&<&© ^ ©»»••

I e t L a n d , h v o r Videnskaber v a r e h o i t a g t e d e , h v o r Belærelse o g Kundskaber n o d e e n u d m æ r ­ k e t R a n g i Selskabet, h v o r H o f f e t o g Borger­

s a m f u n d e t l i g e m e g e t skionnede d e n Lærdes O m ­ g a n g , h v o r G r a m , H i e l m s t i e r n e , L a n g e b e c k , Schoning, Schytte, L u x d o r p h , Erichsen, S u h m , C a r s t e n s , A n k e r , G e r n e r , R o t h e , V a h l , W i e d e - w e l t o g d e m a n g e a n d r e g r u n d i g e Videnskabs­

m æ n d n y s b r e d t e L y s o g H æ d e r u d over d e n skionsomme N a t i o n , i e t L a n d , h v o r e n clas- sisk G r u n d v o l d blev l a g t f o r d e n s t u d e r e n d e U n g d o m , h v o r d e t latinske S p r o g v a r d e t ene­

s t e L o s e n ved Hoiskolens Øvelser, o g h v o r m a n a 2

(4)

IV Indledning.

e n d n u ikke t r o e d e , a t det e r s u n d t f o r Staten o g Mennesket a t springe U n g d o m m e n over, og paa eengang sætte Ynglingen ind i den f u l d e M a n d d o m prydet m e d alle de Blomster, som have været plukkede af m a n g e og forskiel- l i g e Videnskabs E g n e ; m e n som ogsaa vLne i det s a m m e Oieblik, de have været holdte til S k u e ; t h i de vare af en alt for forskiellig Natur, plantede for n æ r , og drevrie f o r hastig t i l a t k u n n e fæste R o d ; i e t saadant T.and, som det­

t e , siger j e g , vilde d e t være formasteligt hos m i g at staae f r e m og d o c e r e , hvad Kunsten gialdt h o s Grækere og R o m e r e , hvad Virkning dens Arbeider havde p a a S æ d e r n e , hvormeget deres Statuér o g Malerier talte til H i e r t e t , o g befordrede store D y d e r , endog til religios Ee- geistring. Selv indtil H a a n d v æ r k e r , Ilaandte- r i n g e r og H u u s g e r a a d e t virkede Kunstværker­

n e s jevnlige Beskuelse Forædling. D e skionne F o r m e r af de etruriske U r n e r og Kar lige ind­

t i l L a m p e r , o g H e r c u l a n u m s opgravede Rui­

n e r , som vi n u stræbe a t e f t e r l i g n e , bære h e r o m Vidne. — Og skulde d e t vel være m u ­ ligt endog f o r Phlegrnatikeren a t besee en Sam­

l i n g af Kunstsager, u d e n a t der jo h a n g ved h a m e n uvilkaarlig Foleise, e n eller anden paa-

(5)

Indledning. v t v u n g e n behagelig E r i n d r i n g , e n Lyst til a t fortsætte Nydelsen af d e n Forædling, som Gien- standen nys indgod h a m — det forste Skridt til Kunstens D y r k e l s e ? — E r dette da s a n d t , saa vil det ikke være forklarligt, hvorledes Natio­

n e r hidtil ikke have bestræbt sig f o r a t anven­

de dette sandselige Redskab til almindelig For­

ædling, eller hvad som e n d n u e r m e r e , hvor­

ledes Statsforvaltningen, der vaager over Sæ­

d e r n e , ikke h a r sogt ved slige offentlige Expo- sitioner a t giore Borgerens ledige T i m e r , o m ikke altid f r u g t b r i n g e n d e saa dog sædeligen nyttige for det Almindelige, i det d e drage h a m u d f r a andre Adspredelser, der ere lige skadelige for h a n s H u u s h o l d n i n g , som f o r h a n s H e l b r e d og folgelig f o r Staten. Paris's E x e m - p e l h a r viist d e t t e , da Erkebispens T r o e n e d ­ lagde alle Skuespil o m Sondagen i h i i n store S t a d , m e n snart viste Politiet h a m , at Mis- gierningerne# L i s t e voxte m e e r end fordoblet o m Helligdagene, n a a r Skuespillene vare til- l u k t e , o g h a n s E r f a r i n g gav e f t e r f o r h a n s G r u n d s æ t n i n g e r . — M e n efterhaanden som den­

n e Lyst til Kunsten foroges m e d Kundskaber­

nes Udvidelse, saa foroges o g Enthusiasmen, der h o s Kunstneren ikke sielden e r u d a r t e t t i l

(6)

VI Indledning,

e n cynisk Foragt for enhver anden T i n g end Kunstens Fortienester, • o g hos Samleren u n ­ derliden til a t overtræde den kloge Huushold- nings Skranker, for a t tilfredstille sin Samle- l y s t , der dog er ligesaa ubegrændset som An­

tallet af de Kunstsager, Kloden indeholder. — M e n staaer m a n saaledes F a r e ved Kunstens T r y l l e r i e r a t overtræde Grændserne, saa e r det ogsaa vist, a t u d e n V a r m e , u d e n Enthusiasme gaaei* m a n ikke v i d t , o g a t d e t storste T a l af dens Dyrkere bliver altid inden f o r Grændser­

n e forbedret i sin S m a g , forædlet i sine I'olei­

se r. D e t t e e r altid Virkningen af a t dyrke d e t Skionne, hvad e n t e n det e r i Videnskaber el­

ler i Kunster. Begge ere Composiiioner af sto­

r e N a t u r s c e n e r j de forste i d e t Intellectuelle, hvad e n t e n det saa e r T a l e eller Digtekunsten, der udtrykke Besielelsen af hoie Folelser; de sidste i d e t Corporlige eller Sandselige. I l i n e t a l e b l o t til Forstanden og H i e r t e t , disse til det trofaste Uie, som nedlægger Billedet af Gienstanden i Forstandens Skatkammer H u k o m ­ m e l s e n , naar Forestillingen end ikke længer k a n haves f o r Oine, Savner m a n saaledes f o r E x . i de historiske Malerier de stærke Udtryk, de h o i e I d e e r , som besiele H e l t e n e i de episke

(7)

Indledning. VII eller dramatiske D i g t e , saa seer m a n f o r sig Lidenskaberne, m a n seer T i d e n s Sæder, Drag-t o g R u s t n i n g , m a n seer p a a eengang forskielli- g e Characterer o g Stillinger, o g endelig Colo- r i t e n , som n a a r vel u d f o r t i e t M a l e r i e , skaffer vist nok tilveie e t L i v , som forgieves soges i Digtekunstens eller Billedhugningens Mark.

M e n som i Poesien o g Rhetoriken hver Nation h a r havt sine visse F o r m e r , sin Ordfoi- n i n g ( D i c t i o n ) , sine M a a d e r a t Udtrykke Be­

grebene p a a , saa e r det og i Malerkunsten5 o g denne adskiller sig ikke alene i Composi- tionernes Forskiellighed, i d e m e e r eller m i n ­ d r e ædle M a t e r i e r , m e n og i Forskielligheden af Character og Colorit, hvilken igien h a r u n ­ derordnede A f æ n d r i n g e r , der i d e t s a m m e L a n d adskille d e n e n e Mester f r a d e n anden,

og a t t e r andre i d e n s a m m e Mesters Skole, s o m vise, hvori d e n e n e uddannede Discipel af­

viger f r a den anden D e t m a a altsaa ikke væ­

r e vanskeligere f o r d e t heeltovede Oie a t kien- d e d e n hollandske Skole f r a den f r a n s k e , eller d e n Iranske f r a d e n italienske, end f o r e n kyn­

dig Skriver a t k i ende d e n tydske Haandskrift f r a d e n hollandske eller d e n franske f r a d e n engelske, og saavist som d e t e r giorligt a t gien-

(8)

V I LI Indledning.

kiende bekieudte Mænds U n d e r s k r i f t , der dog k u n bestaaer af nogle Bogstaver, ligesaa gior­

ligt m a a d e t være i e t h e e l t Malerie a t gien-

• kiende e n bekiendt Mesters Tegning, Character, Colorit, L u f t , Draperie og k o r t hele Maneer.

Disse Forskielligheder i Nationernes Stiil have givet Anledning til Benævnelsen af den italienske Skole, den flamske, d e n hollandske o g den franske, af hvilke d e n sidste e r y n g e r e -og lidet andet paa nogle faa Mestere n æ r , e n d

e n pyntelig Afændring, e n affecteret Efterlig­

n i n g af den italienske Sliil. U n d e r d e n itali­

enske lægges ofte i Kunsthistorien adskillige b e r o m t e spanske M a l e r e ; ligesom o g nogle be- r o m t e T y d s k e , som Albert D u r e r , Holbeen, Diederici, F e r g o. fl. gierne underordnes den flamske Skole. •— D e n italienske Skole e r atter afdeelt i d e n romerske, florentinske, venetianske, lombardiske, genuesiske og neapolitanske, i hvil­

k e h v e r b e r o m t Mester atter h a r havt Efterfol- g e r e i sin Maneer. Saaledes h a r og i Flan­

d e r n R u b e n s , David Teniers o. fl. aabnet store Skoler, og h a v t m a n g e Discipler og Efterfolge- r e . 1 Holland i n g e n dannet flere end Rem­

b r a n d t o g Abraham Bioemart; f r a d e n sidste udgik s t o r e M e s t e r e , J e a n og André B o t h , T h .

(9)

Indledning. XX I l a l s , G. og W . H o n t h o r s t , Kniipfer , J. Kuyp, p o e l e m b u r g , J. B. W e e n i n x o. fl. — D e t e r saa­

ledes disse seklergamle Mesterværker, der n u saa begierligen soges af Kunstens Elskere, o g e f t e r Skionhed eller Sieldenhed betales af de rige N a t i o n e r til u h y r e Priser. — E n h v e r D i g t e r i i a r skrevet ringere og bedre Arbeider. Male­

r e n e r ligeledes i sin Composition engang me­

r e ophoiet end en a n d e n , m e r e heldig til a t skaffe e t harmoniskt H e e l t til V e i e , h a r og havt U n g d o m , M a n d d o m og Alderdom, hvis P r o d u c t e r ere hinanden o f t e saa ulige — dette b e s t e m m e r For.>kiellen i Skidnheden af h a n s Ar­

beider. Saaledes træffer m a n h e r i d e t konge­

lige Kunstkammer e n magelos H a c k k e r t o g B o t h ; i Diisseldorphs forrige Galerie e n Ber- c h e m , e n Gerard D o u w , d e n b e r o m t e Charle- t a n , for hvilken Rusland skal have b u d e t 60,000 Rubler, den vatersotigeKone af D o u w i Lonvre, for i T u r i n , P . Potters b e r o m t e T y r i Louvre, f o r i Holland o. fl. o m hvilke det s a m m e k a n gielde, a t de som ualmindelig skionne Arbei­

der e r e s a t t e h e n over a l P r i i s , fordi det e r Nationers H æ d e r a t eie d e m , indtil de endelig engang falde i e n Erobrers H æ n d e r , og vi see, a t endog i vore T i d e r H e r t u g e n af P a r m a bod

(10)

x Indledning.

General Bonaparte c n Million f o r a t beholde sin C o r r e g i o , m e n den forblev en T r o p h e e f o r de f r a n s k e Vaaben. ( s e e H r . LaVallées Beskri­

velse til No. 7g. af Filhuls Udgave ai M u s e u m Napoleon). M e n og i h i n e T i d e r , vidner H i ­ s t o r i e n , var Ærbodighed for Kunsiens F r e m ­ bringelser ikke ringere. Attalus Konge af P e r - g a m u s , bod 2Co,ooo F r . f o r e t Malerie af Ari- stides. Julius Cæsar kiobte for 80 Talenter, o m t r e n t igoooPvdlr. et Malerie, s o m ferestille­

de A j a x ; og Demetrius giorde sin Æ r e det Of­

f e r at hæve Beleiringen for R h o d u s , da h a n ved a t sætte Ild paa de tilgrændsende Huse k u n d e have e r o b r e t d e n , blot for a t skaane e t Male­

r i e af Protogenes. Saavidt om Skionhedenj m e n ogsaa Sicldenheden sætter p a a d e n n e s o m enhver anden Artikel e n P r i i s , f o r hvilken in­

g e n Bestemmelser kan sætte Grændser. Be­

r e g n e r m a n , hvor m a n g e af h v e r Mesters Ori­

ginaler i et P a r Aarhundrede inaa have været fortærede af T i d e n , hvor m a n g e af I l d , af Skib­

b r u d , Revolutioner, Krige og a n d r e Tilfælde, o g d e r n æ s t , hvor m e g e t Smagen for disseKunst- arbeider h a r fordeelt d e m m e l l e m Ruslands o g P o l e n s Slotter o g Engelands skionne L a n d s t e ­ d e r , o g saa fremdeles over hele E u r o p a , saa

(11)

Indledning. XI er (let begribeligt, hvorfor H o l l a n d , Nederlan­

d e n e og Italien, hvor de da f r e m b r a g t e s , o g f a n d t e s til maadelige ja endog ringe Priser, lokkede ved e n ualmindelig Gevinst, befinde sig n u næsten u d t o m t e , og sætte Sieldenhedens Priis paa de overblevne Levninger. — Lægger m a n n u t i l , hvor m e g e t Kunstfliden og dens Dyrkelse gior Fremskridt i m a n g e f o r udyrke­

de L a n d e , og a t e t Nordamerica e r staaet f r e m , som snart vil anvende sin overflodige National- Velstand paa Kunster og Forædling, saa vil go­

d e , originale Kunstarbeider stedse stige i lige F o r h o l d , saa længe m a n ikke vil f o r m o d e , a t Æ r g i e r r i g h e d skal ved stedsevarende Krige læg­

g e d e n h e l e civiliserede Verden u n d e r M o r k e t s o g Elendighedens Lænker. — T a g e r m a n saa­

ledes f o r sig Gerard Hocts Catalog over alle d e M a l e r i e r , der ere solgte ved offentlig Auction i Holland m e d tilfoiede Priser f r a 26de Septbr.

1684 til 2 i d e Novbr. 1768, saa seer m a n , hvor m e g e t Malerier f r a T i d til a n d e n stige i deres P r i s e r , o g hvor m e g e t de siden d e n T i d have foroget sig f o r nogle Mestere t i l m a n g e h u n ­ drede F o l d , f o r a n d r e til t u s e n d e , ligesom o g nogle da agtede Maleres Arbeider, der ere no­

g e t h a a r d e o g k o l d e , som Brcughel, van Kesscl,

(12)

XXI Indlednin g.

P. Brill, Vinkeboom, Xavery, Momper o. fl. ere faldne f r a den H o i d e , hvorpaa d e da s t o d e ; m e n ogsaa Moden h a r i dette s o m m e g e t an­

det sin P e r i o d e , sin Caprice, o g hvo k a n mod- staae den herskende M e n i n g ? D e t , som n u

•saa m e g e t soges, af d e nederlandske Skoler er Rembrandts magiske Colorit , Rubens s naturlige Kiodfarve, geistrige Sammensætninger o g l e t t e spillende Anstrog; van Dy eks Blodhed o g Y n d e ; Gerard Douws l i g e s a a c o r r e c t e U d i r y k s o m m a - gelose F i n h e d ; Sc/talkens kogleriske Lysvirknin­

g e r i h a n s smaa N a t s t y k k e r ; Mieris's ligesaa k r a f t f u l d e som fine P e n s e l ; Adr. van de Werffs ubegribelige Noiagtighed i Forestillingen af de m i n d s t e Gienstande; Ruysdaels stærke Udtryk o g alvorlige E g n e ; Hubbema's dristige Modsæt­

n i n g af Lys og Skygge; Berchems giennemsig- tige L u f t og dunstrige E g n e ; Wouwermans blo- de F i g u r e r , galante Forestillinger, smeltede Penselstrog og skionne L u f t p e r s p e c t i v ; Jean Boths d u f t e n d e Bierge og hede L u f t , o g k o r t alle de Egenskaber, som characterisere h v e r af d e m a n g e a n d r e udodelige M e s t e r e , hvis Nav­

n e o g Værker størstedelen vil n æ r m e r e blive omhandlede i d e t t e Arbeide, og som alle f o r ­ u d e n e n god T e g n i n g have ved Farvernes rig­

(13)

Indledning. XM tige Fordeling, ved jevn Overgang f r a L y s til Skygge og ved bliide Contourer vidst at n æ r ­ m e sig Naturens blode F o r m e r , og hvad som e n d n u er d e t selsomste, skiont o f t e giennenl en modsat M a n e e r og modsatte V e i e , dog alle naaet det fælles Maal Sandheden.

Italiens rige Skoler, der bleve Monsteret f o r alle de ovrige, bære saaledes m e d Rette F o r t r i n e t saavel i Henseende til \st Stilen, det e r : a) Tegningen, b) Æmnet, c) dets Sam­

mensætning o g Udtryk, som i Henseende t i l 2det Coloriten.

ist Stilen. Grækernes ædle Simpelhed, d e r i Italien var daglig beskuelig i S t a t u e r , R e ­ liefs, C a m e e r , a n d r e Antiker og alle d e t stolte RomsFvuiner, der tildeels vare l y g t e paa græ­

ske Grundsætninger, m a a t t e , forenet m e d d e n l e t t e r e Atmosphære og blide H i m m e l e g n , i n d ­ gyde Componisten ganske andre Folelser o g e n anden A a n d , e n d de almindelige Gienstan- d e i det lave Hollands eller de f u g t i g e Neder­

landes t u n g e Dunstkreds. D e r f o r sogte o g sci- g e e n d n u alle Kunstnere d e r h e n ; t h i h a r F r a n ­ kerigs Seiervindinger bortfort de kostbareste Antiker o g de m e e s t b e r o m t e M a l e r i e r , saa have de dog ikke k u n n e t bortfore Alderdom­

(14)

xiv Indledning.

m e n s L e v n i n g e r , R u i n e r , Stotter og Fresco- m a l e r i e r n e , ligesaalidet H i m m e l e g n e n , Kunst- aanden o g d e n ovrige M æ n g d e af Kunstens Værker. E f t e r saa stor en Skionheds Ideal som Venus af Medicis, Venus der gaaer u d af Ba­

d e t , Apollo Belvedere o g alle de ovrige Ariti- k e r m a a

a) Tegningen eller Formen nodvendigviis blive m e r e correct, Contourerne blodere, m e r e af­

r u n d e d e , Characteren tækkeligere end e f t e r d e n bedste levende Model, der dog stedse h a r U f u l d k o m m e n h e d e r eller Feil. Savnet af dis­

se anLike Statuer afhielpes vel ved Afstobnin- g e r i Gyps saavel h e l e F i g u r e r , som Buster,

* L e m m e r , Reliefs i Bosse, som kan faaes f r a M u s e u m Napoleon ved a t henvende sig t i l d e n administrerende Secretair La Vallée eller til Getti, F o r m e r f o r M u s e u m * ) ; m e n uforbigaaeligen nodvendigt e r d e t f o r den, d e r vil skaffe sig Styrke o g Sandhed i T e g ­ n i n g e n , a t studere det Nogne — altid Na­

t u r e n , hvad e n t e n d e t e r i Mennesker, D y r eller E g n e .

*") G e t t i , m o u l e u r d u musée N a p o l e o n , h o t e l d ' A n g i v i . H e r s , r u r d e l'orittoirc a Furis.

(15)

Indledning. x v

Æmnet eller Materien e r e n t e n a) allegorisk, p) historisk eller ) efterlignende.

a) D e n allegoriske eller idealske Composition e r f o r det m e s t e h e n t e t af Fablen eller M y t h o l o g i e n , o g e r , naar den er tilstræk- keligen characteriseret eller sand h o i I d e a l , unægteligen den hoieste Spids af Geniets og Kunstens Frembringelser, m e n e r ofte m i n d r e a g t e t , fordi d e n er van­

skeligere forstaaet; d e n noies h e l l e r i k k e m e d almindelige Characterer, d e t m a a være overna u r l i g s , idealske, himmelske T r æ k , som adskille den personifierede D y d f r a d e t dydige Menneske; d e t e r P r o p h e t e n s , det e r Digterens Inspiration, i det hans Aands Varme h a r hævet h a m over d e n t u n g e D u n s t k r e d s , f o r i de let­

t e r e Regioner m e d Indbildningens Oie a t besee m e r e forædlede, m e r e oplofte­

d e , m e r e ætheriske Væsener. — Raphael Mengs siger: D e n uendelige Viisdom h a r givet Mennesket e t blot synligt Begreb o m F u l d k o m m e n h e d , o g d e t e r d e t vi kalde Skionhed. — Plat o i h a n s P h æ d r a kalder Foleisen af Skionhed e n blot Er­

indring af d e n hoieste F u l d k o m m e n h e d ,

(16)

Indledning.

m e n for a t finde d e n n e Definition til­

fredsstillende, m a a t t e m a n forst m e d Pla­

tonikerne antage e n Tilværelse f o r den­

n e , f r a hvilken enhver Kundskab var Re- miniscents. — Apollo Belvedere, Venus, Laocoon etc. ere saaledes overmenneske­

lige F i g u r e r , e r e sande I d e a l e r ; til disse r e g n e r m a n og nogle af Michel Angelos Compositioner, o g m a n h a r giort d e n Forskiel imellem h a m o g Raphael, d e r begge have forestilt Skaberen, der gav Eva til A d a m , a t d e n forste viste i Ska­

b e r e n en G u d , d e n anden e n Fader. — O g vist nok horer mangen Madona op a t være Gudsmoderen i det Oieblik, m a n t a g e r Attributet Glorien bort.

D e n historiske derimod forestiller blot Mennesker og deres store Tildragelser;

d e n forstaaes l e t t e r e end d e n allegoriske, o g virker paa H i e r t e t saavel som paa F o r s t a n d e n ; i begge m a a M a l e r e n være D i g t e r , i d e n n e sand o g f u l d af Udtryk, i hiin forstaaelig og sublime. — D e n h i ­ storiske er undertiden efter d e g a m l e Classiker, Historien eller F a b l e n , m e n o f t e r e , f o r d i de fleste Malere manglede

(17)

Indledning. xvn classisk Opdragelse, af d e n hellige Skrift, o g d e t som er e n d n u uheldigere f o r Kun­

s t e n , f o r det meste Forestillinger af Chri- sti Fodsel, Korsfæstelse, Gravkegning, Op­

standelse m . v, samt Martyrers og Hel­

genes Eventyrer ; t h i o m m a n vilde korsfæste eller i Martyrstilen giennem- b o r e med Pile det skionneste Venusbil­

lede, saa blev dog Maleriet aldrig skiont, f o r d i Æ m n e t , Materien var uædel, var g r u m . T i l a t levere et skiont Malerie e r det altsaa ikke n o k , a t Forestillingen e r sand — m e n Valget skal være skiont, t h i Skionhed e r e n væsentlig Egenskab;

m e n dette udelukker ikke tragiske sor­

gelige Scener, t h i endog i Sorg kan der være Skionhed o g Adel. Dette e r vist nok e n nodvendig Folge af Catholicis- mens ivrige Dyrkelse o g d e n da hersken­

de S m a g ; m e n ogsaa denne gav de store Kunstnere e n riig og hædrende O p m u n ­ t r i n g , i d e t de stedse arbeidede for an­

selige Klostere, Kirker og Capeller, o g k u n d e sieldent fyldestgiore d e n Begier- lighed, hvormed deres Arbeider sogtes, m e d e n s de fleste af slige Stiftelsers Op-

b

(18)

xvxii Indledning.

hævelse have ophævet d e n n e vigtige Op­

m u n t r i n g t i l store Arbeider, o g lade d e n n y e r e Historiemaler, n a a r h a n ikke h a r h a v t e n sær heldig Leilighed t i l at giorc sit T a l e n t gieldende, næsten doe af Man­

g e l i sit Værksted, o m r i n g e t af sine Ar­

beider.

y ) D e n efterlignende e r d e n , s o m e r h e n t e t af almindelige Naturscener, være sig d e n levende, d e n dode eller livlose Natur, L a n d s k a b e r , H y r d e l e v n e t , Soestykker, I l d e b r a n d , Architectur, K r e a l u r e , k o r t : alt hvad der horer til Livets almindelige Tildragelser. D e n h a r altsaa i n g e n a n ­ d e n Rettesnoer end Naturen selv, og jo n æ r m e r e d e n k o m m e r d e n eller Sand­

h e d e n , des storre blive Arbeidets For- t i e n e s t e r ; m e n som deri h a r Lov til a t c o m p o n e r e , og forene N a t u r t i n g , der vel ikke e r e saaledes til i Virkeligheden, skiont d e ved deres F o r e n i n g skaffe e n sand H a r m o n i e til V e i e , saa e r stedse Valget af d e t Skionne, d e t Æ d l e , d e n store L o v , d e n eneste Betingelse, u d e n hvilken Arbeidet, e n d o g m e d alle a n d r e Fortienester ikke t o r v e n t e sig Smagens

(19)

Indledning, xrx 0 1 Kunstdommens almindelige Bifald; o g j o m e r e e n saadan Composition n æ r m e r sig til d e t Idealske. d e t S k a b e n d e ; jo m e r e den forraader dyb Lærdom i alle de m a n g e P a r t i e r , der udgiore den sto­

r e M a l e r - D i g t e r , jo storre bliver h a n s K r a n d s ; derfor e r Nicolas og Caspar Pous- sin storre end Claude Lorrain, fordi M a ­ l e r n e bedommes af æslhetiske Kunst­

d o m m e r e , eg disse k n n n e ikke give Op de Folelser, som Studering o g forædlet æsthetisk Aand have indgivet dem. M e n i den efterlignende S'tiil have Italiener­

n e m e g e t m i n d r e a t opvise e n d Hollæn­

d e r n e ; det e r altsaa til disse vi ville h e n f o r e f o r d e t Ovrige.

c) Sammensætningen o g Udtrykket. F o r d e n n e Deel af Kunsten k a n m a n lægge til G r u n d d e n almindelige Lov f o r e t h v e r t æsthetisk P r o d u c t simplex duntaxat et unum, ikkun een eneste H a n d l i n g , o g atter e f t e r H o r a t s nil nisi quod ad rem, i k k u n saa m a n g e Perso­

n e r eller F i g u r e r o g Decorationer, som be­

høves til a t udtrykke H a n d l i n g e n ; saaledes indeholde Raphaels fleste Stykker — t h i vi tale ikke o m h a n s Frescomalerier — ikkun

b 2

(20)

XX Indledning.

2 eller 5 F i g u r e r , o g o m d e t e r storre Ar­

der, da i k k u n saa m a n g e , som udkræves til a t fuldbyrde Udtrykket. Hovedpersonerne i Handlingen m a a e nodvendigviis være stil­

l e d e i d e t meest beskuelige m e e s t fordeel- agtige L y s , saa at de tildrage sig fortrinli- g e n Beskuernes Opmærksomhed, medens d e u n d e r o r d n e d e Handlende synes alene an­

b r a g t e for a t t i e n e Hovedpersonerne til a t udfore Handlingen, og m a a staae i den noie- s t e Forbindelse m e d ./Emnet; m e n d e t e r ikke n o k , a t Handlingen e r e e n — Kunsten kræver ikke som D i g t e t e n Begyndelse, e n M i d t e o g en E n d e , den taaler k u n e t eneste Oieblik af d e n enkelte H a n d l i n g , og d e t m a a være d e t , der giver det hoieste U d ­ t r y k , d e n storste Interesse. F o r a t oplyse dette m e d E x e m p e l henviser jeg til Male­

r i e t No. 104 i vor Samling, Jeroboam der o f r e r t i l Guldkalven af Lairessc. Offerfesten h o l d e s , alle Tilberedelser ere d e r , Kongen staaer ved A l t e r e t , allerede h a r P r o p h e t e n f o r k y n d e t Afgudsdyrkernes S t r a f , allerede h a r Kongen befalet a t paagribe d e n forma­

stelige Sandsiger, allerede begynder H ø ­ vedsmanden a t udfore den kongelige Befa­

(21)

Indledning. XXI l i n g , m e n n u skeer M i r a k l e t , Alteret r e v ­ n e r , og Kongens H a a n d v i s n e r — d e t t e e r Oieblikket af Handlingen. — D e n n e s a m m e Lairesse h a r saa vel s o m flere, der have skrevet Regler f o r K u n s t e n , fastsat, a t e t Malerie ikke m a a indeholde flere end tolv F i g u r e r , m e d mindre Æ m n e t skulde u d ­ kræve d e t , som F e s t e r , Folkeforsamlinger o g deslige. — Heller ikke taale enkelte Compositioner Episoder, m e d m i n d r e d e e r e k n y t t e d e i saa n o i e ' Forbindelse m e d Hovedsagen, a t de saa at sige udgiore e e t m e d d e n , t h i ellers syndes der m o d E e n - h e d e n , og Opmærksomheden afvendes f r a Hovedgienstanden selv. Mengs bebreider Nicolas Poussin sine sindrige Episoder, o g anseer d e m som e n P r a n g e n m e d Lærdom.

Fiorillo, der vel ikke n æ g t e r , at d e jo stun­

d o m skade E e n h e d e n , finder h a n s D o m f o r h a a r d , o g synes a t elske disse P i y d e l s e r hos den philosophiske Maler y overhovedet k a n m a n n o k a n t a g e , a t Episoder aldrig m a a e være s o g t e , m e n synes a t tilbyde sig selv som h e n h o r e n d e t i l S c e n e n , o g vil sted­

se bruges m e d Vaersomhed hos F o r f a t t e r e af stræng Stiil og h o i Sands f o r Simpelhe­

(22)

X X I I Indledning.

dens Storhed. Ofte kræver Æ m n e t nogne F i g u r e r - s o m d e t stærkeste U d t r y k , m e n al­

drig e r Blufærdigheden s a a r e t , e n t e n be­

skyttes d e n ved e n vis given Stilling, eller ved e t anbragt Dække. Biting, Redskaber, H u u s g e r a a d , Boger, eller sligt Æ m n e t til­

h o r e n d e , pleier d e n italienske gode Stiil b l o t a t vise., -uden a t udarbeide d e m m e d d e n F l i d , m a n finder hos-Hollænderne, o g e r e , som m a n da kalder d e t , o p o f r e d e , f o r ei a t drage Opmærksomheden f r a Hovedsagen.

T i l Sammensætningen og Udtrykket ho­

r e dernæst Costumet og Draperiet, d e t sidste m a a være simpelt m e d l e t t e , r u m m e l i g e , nedflydende Folder j t h i s m a a , sammenpak­

k e d e Folder give e t stift o g t v u n g e t Udse­

e n d e , der t r æ t t e r O i e t , o g stoder a n m o d Blodheden i F o r m e r n e j det m a a i de snevre Partier være som kastet over L e g e m e t , saa­

ledes a t Legemets Omrids synes a t vise sig derigiennem. Costumet, som bestaaer i Drag­

t e r , R u s t n i n g , Kar, Vaser, Candelabrer, Red­

skaber,. Biting lige indtil Architectur, hæn­

ger af Vedtægter hos d e Nationer, hvis H a n d l i n g forestilles. Jodernes Bygninger f.

E x , forestiller i l d e n s og flere ved snoede

(23)

Indledning. x x n i

Piller udgravede m e d Figurer eller Hiero«

glypher. Poussin derimod giver Architectur i græsk Stiil ved Forestillingen af Barnet M o s e s , der træder paa Pharao's K r o n e , af Nadverens Indstiftelse o. fl. Ellers anven­

des Grækernes f e m Ordener i Architecturen e f t e r Scenens Local, m e d m i n d r e m a n skul­

d e falde paa a t m a l e e t gothisk Æ m n e , da m a n nodvendigviis maatte anbringe gothisk Bygningsstiil. — Forestilles f. Ex. e n græsk H e l t , saa h a r h a n e n Kappe, chlamys, ka­

stet over sin Curasse eller T u n i k , de Civi­

l e d e n fiirkantede K a p p e , pallium o. s. v.—- Saaledes havde og Qvindekionnet sine sær­

skilte D r a g t e r , som m a n b o r studere h o s Winckelman eller André Lens i h a n s Le co- stume ou essai sur les habillements etc. Liege 1776, m e d 1 6 0 F i g u r e r , hvilket findes i S a m - lingens trykte Sager No. 1 2 ; og m a n l æ r e r da h e r a f , at e t vel componeret Malerie kræ­

ver en viid udstrakt Kundskab ikke alene i T e g n i n g , Anatomie, G e o m e t r i e , Optik, P e r - spectiv, H i s t o r i e , F a b e l , Digtekunst, Love, Critik, Oldsager, Dragter og Sæder, m e n og i Farvernes chemiske Forhold og d e n under­

f u l d e Virkning af deres Anvendelse, som er

(24)

xxrv Indledning.

d e t , der b e s t e m m e r , hvad jeg h a r kaldet Kunstens anden Hoveddeel

idet Coloriten. Vanskeligere f o r d e n blotte T h e o r e t i k e r end noget andet P a r t i e af Kunsten e r Coloriten eller Farvegivningen. H a n f r e m s æ t t e raisonnerede Grunde, Sammenlignin­

g e r og Resultater, saa e r alt e t M o r k e u d e n Praktik. D e n , der ikke selv forstaaer a t l æ g ­ g e H a a n d paa Arbeidet, b o r altsaa tie o m Maa- d e n , hvorpaa Coloriten bliver den eller den, o m Farvernes Forhold og Blanding o g sammes Virkning o, s. v. M e n jeg t o r gaae videre o g s i g e , a t selv den storste Maler h a r forfeilet sit M a a l , n a a r h a n h a r giort sig nok saa m e g e n U m a g e f o r theoretisk at docere d e n n e Kunst.

H a r n o g e n af Rubens's m a n g e Discipler nogen­

sinde k u n n e t n a a e Mesterens l e t t e , g i e n n e m - sigtige Anstrog ? H a r nogen af R e m b r a n d t s tal­

rige Skole k u n n e t afbilde den H i n d e eller H u d , hvormed h a n s gamle Ansigter og deres R y n k e r e r e o v e r t r u k n e , eller skulde en Fader ikke h a ­ ve betroet dette Arcanum til sin S o n , o m d e t var muligt at m e d d e l e d e t ? Vi have s e e t , hvor­

ledes Skribenterne have bestræbt sig a t forkla­

r e M a a d e n , hvorpaa Rembrandt f r e m b r a g t e det­

t e Tryllerie i Coloriten, hvordan Tizian skaffede

(25)

Indledning. XXV d e n n e sande Kiodfarve, skiont det H e l e nærved synes e e n enfeste Farvetone ; m e n havde d e truffet det Sande, hvorfor udrettede ikke d a deres Grundsætninger d e t , som Hines Skolarer, d e r h o r t e deres Læreregler, og saae d e m arbei- d e , aldrig naaede? Claude le Lorrains hede, giennemsigtige D u n s t e r , ja endog d e kolde, f u g t i g e i e n tidlig M o r g e n , Esrchems svævende Luftperspectiv k a n foles, studeres og efterlig­

n e s , m e n ikke forklares ved Kunstens Haand- g r e b ; t h i vi tale ikke h e r o m d e n almindelige Praktik af Farveblandingen. J e g antager derfor m e g e t m e r e , at den sande fine Colorit ei e r e n G r u n d s æ t n i n g , m e n e n Foleise, der ikke lader sig m e d d e l e , f o r k l a r e , er Udtrykket af Menne­

skets eiendommelige A a n d , og jeg finder m i n Sætning derved b e k r æ f t e t , a t d e t e r især ved Coloriten, a t m a n adskiller den flittigste Copie f r a Originalen. Noiagtighed i Omrids, Charac- t e r e r , Hovedfarver, fiin Udarbeidning k a n brin­

g e Copien aldeles nær Originalen, m e n det sid­

ste Anstrog, den lette subtile Berorelse, Kun­

stens Livsaande, o m jeg saa t o r d e kalde det, er umeddelelig, uopnaaelig. H v o r stort For­

hold der er mellem T o n e r og F a r v e r , e r nok­

som beviist ved de F o r s o g , d e r have været

(26)

X X V I Indleclhiiig.

giorte paa Farvernes H a r m o n i e ; i begges Ud­

tryk ligger der noget saa l i i g t , a t jeg til Be­

kræftelse f o r m i n Sætning tor anfore d e n a n ­ t a g n e S a g , a t m a n vil gienkiende o g skielne f r a enhver anden en bekiendt Musikers Anstrog eller Udtryk paa hans I n s t r u m e n t , o g e r dette, andet end hans Følelses Udtryk og Aande, h a n s Kunsts Colorit? *). D e r f o r staae Corregio o g

* ) O m jeg uden a t ansees f o r a t blive sværmerisk t o r y t t r e d e t , saa gaae m i n e F o l e l s f r , siden disse e r e Le- detraaden i Smagens A r b e i d e r , endog d e r h e n , a t jeg ilike h a r k u n n e t gier? m i g f r i f o r d e n T a n k e , a t d e r jo m e l l e m nogle M a l e r e , Digtere og Tonekonstneve e r e t vist F o r h o l d , som stedse b r i n g e r d e m sammen i Tnm I n d b i l d n i n g s k r a f t ; m e n saa ubetingede og uover­

t æ n k t e som disse Folelser e r e , saa e r e d e dog grunde­

d e p a a en d u n k e l Fornemmelse af visse Lighedspunk­

t e r , hvori h i n e Mestere b e r o r e h i n a n d e n — en Sæt­

n i n g , der h e l l e r i k k e e r nye, — Jeg t æ n k e r m i g saa- ledes sammen i Coloriten Shakespear og R e m b r a n d t , begge lige stærke i Lys og Skygge, l i g e k r a f t f u l d e i a t slaae deres Tilskuere m e d en f o r t r y l l e n d e Glands, som flod f r a en A a n d , d e r k i e n d t e og t a a l t e ingen a n ­ d e n R e g i e n d sin egen I l d , sin egen Begeistring. — Jeg h a r stedse h o l d t sammen Milton og R u b e n s , beg­

g e af e n uudtommelig I n d b i l d n i n g s k r a f t , en Fylde af I d e e r , som flyder h e n over alle Grændser af F o r m , R e g l e r og æsthetisk Mi il. — J e g vilde sætte R a p h a e l og H o m e r s a m m e n , dersom jeg h a v d e studeret d e n sidste i Origir.al blot saa m e g e t , som jeg h a r den f o r - ste ; m e n jeg vover a t samle Mozart og Dominichino, som b e g g e , ndrijstede m e d den inderligeste, dybeste

(27)

Iudledning. x x v n

Tizian der begge magelose, og enhver af de a n d r e store Mestere e f t e r vor antagne Grund«

sætning uopnaadige. H i i n sogde egentlig ved dyb Studering af Lys o g Skygge a t f r e m b r i n g e Masser af b e g g e , der rigtigen u d d e l t e , stillede f j e r n i en magelos K r a f t , i e t næsten virkeligt L i v , d e n yndige Skikkelse, som h a n s blide, sode og smeltende Aand skabte; d e n n e f a n d t g i e n n e m e n anden V e i , og ved bestandig a t

T a n t e , hæve bestandig F o l e l s t r n e og Forstanden t i l e n lioi og ædel S t e m n i n g , og synes b e g g e giennem Gienvordigheder a t h a v e svunget sig op til denne sto­

r e A a n d s k r a f t , som udmærker d e m . — D y b Kundskab, Rigtighed i G r u n d s æ t n i n g e r , m e n I l d , Dristighed o g sværmerisk F l u g t i T a n k e n , undertiden endog t i l det B i s a r r e , forevige ligemeget Haydn og Giulio Romano.

N i c . Poussins l æ r d e , philosophjske, moralske o g s t r æ n - ge F o r e d r a g f o r e n e r sig f u l d k o m m e n m a d Handels s t o r e , simple og kydske S t i i l ; hans Landskaber og Virgils Ecloger h a r m o n e r e p a a det noieste, og Pous­

sins og Håndels simple og hoie Sammensætninger synes a t h a v e b e r o r t Racines Aand. — D e t spillende Genie, d e n meest spøgende P h a n t a s i e , det S i n d r i g e , Sode og T æ k k e l i g e herske eens i Paisello, Albani og Ovid — og jeg k u n d e blive ved a t d r a g e slige P a r a l e l e r , n a a r det i k k e var overflodigt f o r K u n s t n e r e n , og inaaskee anstodeligt f o r den s t r æ n g e D o m , a t overlade sig t i l sopliistiske Sammenligninger af saa forskiellige G e - nieproducter — m e n e r e i k k e h i n e Mestere a l l e Dig­

t e r e , d e r h a v e d a n n e t h i n a n d e n i n d b y r d e s ? — og n a a r m a n h a r givet Kunsten s i t , og Critiken s i t , saa.

m a a m a n og i n d r o m m e Indbildningskraften noget.

(28)

XXVIII Indledning,

forfolge N a t u r e n i alle dens Skikkelser, Midler t i l at efterligne dens optiske Bedrag, og med­

dele sine Forestillinger et L i v , som gav h a m d e n forste R a n g f o r Sandheden, som Corregio f o r d e t Yndige og Raphael for Udtrykket Hvad jeg h a r f u n d e t skionnest og meest indlysende skrevet o m disse t o stbrste Mænd i d e n n e D e e l af K u n s t e n , h a r jeg samlet u n d e r hvers Cha- r a c t e r i s t i k , hvortil jeg h e n f o r e r , saavelsom i Henseende til de i denne De^l meest b e r d m t e M e s t e r e af d e n hollandske og nederlandske Sko­

l e ; m e n overhovedet t a g e t , saa k a n m a n ansee d e n italienske Colorit som foririnligen v a r m , kraftig o g h a r m o n i s k , nogle Mestere undtagen, som Michelangelo Carravaggio o g adskillige h a n s E f t e r f ø l g e r e , hvor Overgangen f r a Lys til Skygge e r afskaaret, eller alt f o r pludselig, u d e n M e l l e m t o n e r , m e d e n s hos Carlo Dolci, Leonard da Vinci, nogle af Guide?s Arbeider o.

fl. Kiodfarven er saa n a t u r l i g , a t m a n troer a t see Blodet rinde under H u d e n .

M u l i g e n t o r d e d e n systematiske F o r m , h v o r u n d e r jeg h a r tilladt m i g a t fremstille m i ­ n e Betragtninger over Kunsten, blive anseet sophistisk, eller i d e t ringeste u n y t t i g hos dem, s o m ville , a t Kunstens skionneste P r o d u c t e r

(29)

Indledning. x x i x

skal være blot Naturgave, blot Geniets Stude­

r i n g af N a t u r e n , og jeg m a a da a n m æ r k e , at m a n saaledes vil i Henseende til Stilen ikke gaae længere end H o l l æ n d e r n e , o g a t jeg al­

drig k a n t æ n k e m i g nogen Studering grundig, som ikke e r b y g t paa faste Grundsætninger, og hvor der ikke gaaes f r e m efter Orden o g Methode. D e t e r d e n n e , som skaffer os klare Begreber o m hver enkelt T i n g for sig, som adskiller det Væsentlige f r a d e t Tilfældige, og anviser hvert af d e m sit Sted. M e n e r d e n hoie Kunst en biensynlig Forening i een Cha­

racter af de fleste Videnskaber lige indtil Psy- chologien, Lidenskabernes T o l k , saa m a a me­

g e n Orden i T a n k e r n e være gaaet f o r u d , in­

d e n saadan e n stor Kunstproduct fik Tilværelse«

D o g d e t er ligesaa m e g e t over m i n e E v n e r som u d e n for m i n Plan a t foreskrive Kegler for K u n s t e n , m e n blot a t meddele den Studeren­

de til nogen Veiledning Resultatet af m i n e Be­

tragtninger over K u n s t e n , saaledes som de h a ­ ve ordnet sig i m i n Forstand efter at have stu-?

d e r e t Mesternes Arbeider o g de anforte S k u - bentere.

N æ r som d e n flamske o g hollandske Sko­

l e ere h i n a n d e n beslægtede, o g ofte f r e m s a t t e

(30)

XXX Indledning.

u n d e r een Benævnelse af d e n nederlandske Skole, saa h a r jeg dog ved deres væsentlige Forskiel- lighed afhandlet h v e r f o r sig i d e t t e Arbeide, alt i chronologisk O r d e n , saavidt enkelte be- r o m t e Mesteres specielle Skoler lillode det, hvis Arbeider da ere anforte samlede, f o r a t vise Stilens Afændring hos de forskiellige Sko­

larer. I denne Orden ville vi blot kaste e t Blik over d e n

Flamske Skole, da deels Exemplerne f o r Oiet virke m e e r end G r u n d s æ t n i n g e r , o g deels Critiken over hver Mester især i det Fol- g e n d e gior Igientagelsen h e r oVerflodig.— Den­

n e Skoles store M a n e e r grændser n æ r m e s t til d e n italienske saavel i Stiil som Colorit, m e n e r i Almindelighed m i n d r e s t u d e r e t , m i n d r e stræng i T e g n i n g og U d t r y k , som o g m i n d r e k r a f t i g og h a j m o n i s k i Colorit} iigesaa langt b o r t e f r a hiins hoie Ideal og ædle Simpelhed, s o m Hollændernes Drikkegilder e r e f r a Rubens eller Crayor, de have i deres Characterer sogt blot N a t u r e n , m e n end ikke m e d Valg; ogsaa deres Stillinger, deres Gebærder have e n T u n g ­ h e d , e n T v a n g , e n Mangel paa G r a c e , s o m ligger i Nationalcharacteren, og characteriserer lige saa m e g e t M e s t e r n e , som d e t Kunstlede

(31)

Indledning. xxxx det Affecterede forraader Franskmanden. — S o m Stifter af den flamske Skole angives m e d R e t t e Ottovenius, hvis L æ r d o m og Kunststadering i Iialien giorde ved hans Tilbagekomst til Ne­

derlandene d e n store Stiil m e r e herskende; o g efterlod h a n sig vel ikke m a n g e M a l e r i e r , d a h a n tillige var Skribent, saa bære disse Vidne o m h a n s Stiils R e e n h e d , og give h a m hos m i g o g i det ringeste efter d e t M o n s t e r , vor Sam­

ling k a n f r e m v i s e , e n R a n g , som efter m i t Skionne ikke viger for hans Lærling P. P. Rubens, der e r bleven tillagt Navn af Fyrsten f o r d e n flamske Skole. Under hiin classiske Lærer gik Rubens f r e m i Kunsten m e d classiske Skriben­

t e r i H a a n d e n , indtil h a n sogte I t a l i e n , h v o r h a n udviklede sit store T a l e n t , o g blev e n af de storste allegoriske og historiske Malere i Henseende t i l Opfindelse og Geniets Fylde, s o m K u n s t e n k a n opvise. Galeriet i Palais L u x e m ­ b o u r g i Paris bærer h e r o m Vidne, 0111 ikke al­

l e store Cabineter bekræftede det samme, Og- saa ved Sprogkundskab , t h i m a n tæller syv, hvori h a n c o r r e s p o n d e r e d e , ved Statskunst, Fredslutninger, diplomatiske Missioner o g d e n ædleste, meest uddannede Character giorde h a n sig saa b e r o m t , forenet m e d h a n s store Kunst­

(32)

xxx ii Indledning.

t a l e n t , a t indtil d e n n e D a g holdes hans Navn i saadan Veneration i Nederlandene, a t e t Brev skrevet af h a n s I l a a n d skattes som en Klenodie, o g giemmes i Archiver; jeg h a r selv seet t o eller t r e paa L a t i n og ligesaa m a n g e paa F l a m s k ; i n t e t U n d e r d e r f o r , o m et Malerie udkastet af h a m , u d f o r t af en Skolar, og termineret af h a m selv, s o m var hans almindelige M a a d e , da h a n s R y g t e voxte m e d h a n s Skole, betales m e g e t d y r t , m e n e t i d e n sande Forstand blot Hoved, endog tvivlsomt, o m Alt af h a m , blev kiobt i m i n Nærværelse af l i r . de Schamps i G e n t som e t Tillæg til h a n s smukke Cabinet, f o r j o o L o u i s - d'or contant. I H r . van Avonts Familie i Ant­

w e r p e n , som nedstammer f r a h a m , befindes k u n s fire Malerier alle af h a m * ) , e t Landskab, Portrait af begge h a n s Koner o g endelig af e t u n g t F r u e n t i m m e r , som h a n siges a t have væ­

r e t forelsket i ; d e t t e sidste e r blot Buste m e d t o H æ n d e r , som dog have været tilsatte a f R u ­ bens selv paa t i l l i m e t T r æ e , u d m æ r k e r sig f o r ­ u d e n d e n flittige Udarbeidning, skiont ikke i Brystets T e g n i n g , ved e n Skygge, som hendes H a t kaster over e n D e e l af Ansigtet, der ved

B a F a m i l i e n nys e r u d d o d j saa v i l d e f a l d e t i l e n Sidelinie*.

(33)

Indledning. X X X I I I

det reflecterende Lys gior d e t Afstikkende i Virkningen, h a r givet dette Billede Navn af chapeau de paille, Straahatten, og e r bekiendt, jeg t o r sige , af de fleste videlystne Reisere, som siden Rubens s Dod have passeret igiennem Antwerpen. At m a n g e rige Reisende, henrev­

n e over dette Stykkes R y g t e , have l u d e t e n betydelig Priis f o r a t besidde d e t , vil m a n til- t r o e i det ringeste Engelskmænd, m e n jeg t o r foie t i l , a t da Prof. Vanbrée i Antwerpen brag- de i Aaret 1805 Josephine, forste Consulens G e ­ malinde d e r h e n , for a t see dette Arbeide, og h u n spurgde E i e r e n , hvor hoit h a n anslog det, svarede h a n , der har været budet 50,000 Gyl­

d e n for d e t , m e n jeg vil ikke sælge det. — O g E x e m p l e t l æ r e r , a t Producter have ingensteds saa stadig og indvortes e n Værd som i det L a n d , hvor de bleve f r e m a v l e d e j derfor holde gode italienske Malerier i Italien, hollandske i Holland, og flamske i Nederlandene stedse en vis Priis.

I den store Stiil gik Rubens saaledes f r e m , fortryllende E n h v e r ved hans ophoiede Genie, hans naturlige Kiodfarve, h a n s ovrige skinnen­

d e Colorit, o g d e n Vished ved lette dristige P e n ­ selstrøg a t f r e m k a l d e Liv o g H a n d l i n g som af i n t e t , m e n F y r s t e , som h a n fortiener a t kaldes,

c

(34)

xxxiv Indledning.

f o r d e n flamske Skole, saa k a n m a n h v e r k e n t i l e g n e h a m Rigtighed i T e g n i n g , Skionhed i F o r m e r eller Ynde i C h a r a c t e r e r ; h a n s n o g n e F i g u r e r e r e tvertimod alt f o r svære o g muskel­

s t æ r k e , o f t e h i u l b e n e d e , o g Boininger o g For­

kortninger utækkelige. I Ovrigt vise alle h a n s Compositioner Digteren, d e n Lærde, Chemisten, k o r t d e n store M a l e r o g især det f y r i g e ska­

b e n d e G e n i e , der synes, som e n vældig Strorn, a t bryde h e n over sine e g n e B r e d d e , o g rod- de alle Grændseskiel b o r t f o r a t u d t o m m e sit Overflod.

H a n s talrige Skole, der opviser m e e r e n d 2 4 navnkundige M a l e r e , f u l g t e hans S p o r , o g giorde d e n store Stiil m e r e almindelig i disse E g n e , altid gierne afstikkende, o m ikke h a r ­ m o n i s k e , ved g l i m r e n d e Farver. I Coloriten o g d e n f y r i g e Aand k o m i n g e n af Skolarerne M e s t e r e n saa n æ r s o m Jac. Jocrdaens, hvorfor o g h a n s Arheider lioit skattes i Nederlandene, m e n h a r m a n Foie t i l e i a t b e u n d r e Mesterens F o r m e r o g C h a r a c t e r e r , saa h a r m a n ikke m i n ­ d r e t i l a t misbillige Lærlingens, d e r u d a r t e ved svære Muskler o g Fordreininger til næsten b l o t Caricatur. Caspar Craycr, Rubens's Sam­

t i d i g e , arbcidede m e d næsten lige H e l d og li-

(35)

Indledning. XXXV

gesaa dristig og l e t e n P e n s e l , m e n f o r d e t meste i Kirkestilen af e n Storrelse, s o m u d e ­ lukker h a n s prægtige Arbeider f r a d e fleste Ca- bineter $ h a n s Sammensætning var simplere, T e g n i n g e n rigtigere og Stilen overhovedet m e ­ r e stræng. Van Dyck, der vel havde modtaget Undervisning i Rubens's Skole o g venskabelig Understøttelse af h a m t i l sin Reise til Italien, valgte sig snart sin egen M a n e e r , d a n n e t ved a t studere de store M e s t e r e ; m e n sporer m a n saaledes hos d e n n e sieldne M a n d , der ogsaa meest opofrede sig til P o r t r a i t e t , m i n d r e d e n f y r i g e Indbildningskraft, d e n store skabende A a n d , saa seer m a n og stedse Italiens ædle Simpelhed, e n correct T e g n i n g , e n Smeltning i Coloriten, en Tækkelighed i Stillingen og e n Finhed i Udforeisen, som m e d Piette giver h a n s P o r t r a i i e r e n R a n g mellem de skionneste i Ver­

den. Ogsaa denr.es Disciple f u l g t e d e n store S t i i l , o g foruden disse adskillige a n d r e , som havde dannet sig i Italien. Theod. Rombouts, d e r af Avind opfordrede Rubens a t m a l e p a a Prove m e d s i g ; Jlbraham Jansens, hvis dristi­

ge M a n e e r o g glimrende Colorit gav h a m e t fortient N a v n , hvoraf e n d n u i Magistratens Forsamlingsstue i Stadhuset i Antwerpen e n

c 2

(36)

xxxvi Indledning.

p r æ g t i g P r o v e , e n n o g e n F i g u r , forestillende, saavidt jeg m i n d e s , H a n d e l e n ; Langhen Jan, Jean Erasme Quellin, Pierre van Lirit, Berth.

Flematl o. m . f L , t i l hvilke jeg e n d n u vil foie L u t t i c h s berointe M a l e r , Gerard Lairesse, d e r e n d o g n æ r m e r sig Nic. Poussins M a n e e r , o g hvis store T a l e n t e r jeg n æ r m e r e h a r udviklet u n d e r h a n s Characteristik No. 104.

I Ovrigt h a r Mængden af d e n flamske Sko­

l e f o r e d r a g e t almindelige G i e n s t a n d e , som m a n p a a Fransk kalder le genre, d e r , f o r u d e n d e store F o r t i e n e s t e r noie a t n æ r m e sig N a t u r e n , stedse blive Bidrag til T i d e n s og Sædernes H i ­ s t o r i e , landlige F e s t e r , E e r m e s s e r , Drikkegil­

d e r , D a n d s e , d e t I n d e r e i H u s e n e m e d air H u u s g e r a a d e t , k o r t : d e t kiendeligste P o r t r a i t af det s i m p l e , landlige L i v , endvidere skionne L a n d s k a b e r , hvor Alt e r Sandhed og N a t u r , b l a n t disse behover m a n blot a t nævne David Teniers, Mart. Zorg , Jac. Jrlois o. fl.

Den Hollandske Skole, d e r e r talrige­

r e e n d d e n flamske, h a r almindeligen f u l g t blot d e n efterlignende Kunst. F a a , u a g t e t m a n ­ g e have s t u d e r e t i I t a l i e n , have hævet sig t i l Allegoriens eller Historiens hoiere Æ m n e r . — I m i d l e r t i d have vi F r e d e n s l u t t e t i Mtinster,

(37)

Indlednin g. XXXVII bestaaende af 9 6 P e r s o n e r , m a l t af G. Terburg, Fredslutningen 1609 af Barth, van der HeLst i Piaadhuset i A m s t e r d a m , hvilke dog e r e egent- ligen Portvaiter; nogle historiske Arbeider ;if A. P,Lamaerl, Goltzius, G. Honthorst, faa af Rem­

brandt, d e r hverken k u n n e anbefale sig f o r T e g n i n g eller Sammensætning, o g nogle af h a n s store Skolarer, Jan Victors, G. van den Eckhout, Govaert Flink, A. van Gelder; m e n disse have aldrig t r æ n g t f r e m til n o g e t stort Navn,- t h i deels synes de selv a t have givet d e n efterlig­

n e n d e Kunst F o r t r i n e t , deels have d e heller ikke f u n d e t O p m u n t r r n g hos deres Medborge­

r e , som i Almindelighed robe liden Sands f o r d e n store Stiil; t h i indtil d e t t e Oieblik findes i de skionneste Cabineter i Amsterdam og R o t ­ t e r d a m i n g e n Malerier i d e n store Stiil, i k k u n h o s U r . de Smith i Amsterdam eet eller t o af Rubens o g e e t af van Dyck, a n f o r t h e r i S. 146, og hos H r . Brentano sammesteds, I t a l i e n e r af F d d s e l , nogle faa italienske M e s t e r e ; i Ovrigt e r e de hollandske Cabineter indskrænkede t i l d e n nationale S m a g , der foretrække? de fine­

ste hollandske Arbeider, det I n d e r e af Huse, D r i k k e g i l d e r , Forestillinger af Markskrigere, comiscke S c e n e r , Pudserligheder, Smudsighe­

(38)

X X X V I I I Indledning.

d e r , L a n d s k a b e r , Soestykker, B l o m s t e r , D y r levende eller d o d e , k o r t ; Naturen afbildet m e d d e n fineste flittigste Pensel og den meest smel­

t e d e Colorit u d e n Hensigt til ÆJmnets Værdig­

h e d , e n S m a g , som m a n g e Malere have beva­

r e t til T r o d s f o r alle de Forædlinger, som de­

r e s Reiser i I t a l i e n tilbode d e m , m e n disse N a t u r t i n g ere o g udfort« til en Grad at Sand­

h e d o g B l o d h e d , som u a g t e t Æ m n e t s R i n g h e d s æ t t e r d e m h e n o v e r alle L a n d e s Kunstpro- d u c t e r i d e t t e F a g , o g giver Arbeiderne e n P r i i s , som m a n b u r d e kalde overdreven, d e r ­ s o m d e t var m u l i g t a t lægge ligesaa m e g e t af d e t t e Kunsttalent i e n Vægtskaal, som dei k a n lægges Guld i d e n a n d e n , og faae Vægten til a t hvile $ m e n Aarhundreder skabe ikke e e n Both, Berchem, G. Douw eller Ostade, m e d e n s

d e t mexicanske Riges M i n e r y d e h v e r t Aar n o g l e t u s e n d e C e n t n e r Guld o g Solv. M e n og L y k k e , a t Guldet ikke kan tilkiobe sig Talen­

t e t , det k a n alene, ved a t tilkiobe sig dets pro- d u c t , forhoie dets Værd.

J e g t i l s t a a e r , a t den dode N a t u r , H a r e r , S v a n e r , Agerhons o g deslige f o r e k o m m e m i g e n upassende Forestilling, i d e t d e r er stedse n o g e t G r u m t , n o g e n ubehagelig Varsel i Vold

(39)

Indledning. xxxix o g D 5 d , e g d e n t i e n e r ikke til noget h o i e r e e n d a t vise Kunstnerens T a l e n t , m e n n a a r m a n siger m i g d e t s a m m e o m Hollændernes almindelige Naturscener af S o m m e r , Vinter, Soegang indtil Blomster o g R o s e r , saa bliver m i t Svar: Jeg elsker Rosen, j e g elsker m i n V e n , o g k a n jeg ikke see d e m selv, saa giv m i g deres Billede. Malerkunsten b o r være e t Speil af den hele synlige N a t u r , o g dens Fuld­

k o m m e n h e d bestaaer ikke b l o t i Efterligning, m e n m e g e t m e r e i Valg af d e t Skionne, o g i a t give de afbildede Gienstande L i v , hvilket a l e n e naaes ved Forening af alle Kunstens H o ­ veddele, T e g n i n g , U d t r y k , o g Colorit, hvori det Klardunkle og Halvtinterne spille saa b e ­ tydelig e n Rolle. D e t e r især ved H i e l p af dis­

se H a i v t i n t e r , d e n n e Farvernes blode Samnienr s m e l t n i n g , a t d e n hollandske Kunst bliver for­

tryllende i sin magelose Efterligning af Natu­

r e n , lad være a t d e t e r k u n b l o t Efterligning, k u n valgt o g m e s t e r l i g , o g jeg seer da i den, hvad j e g troer a t see i Digternes I d y l l e r , el­

l e r hvad j e g virkelig seer i N a t u r e n , t h i jeg kaldte K u n s t e n e t Speil 5 jeg seer d e n s landli­

g e Tildragelser, H y r d e l e v n e t , Naturmenneskets H u u s h o l d n i n g , o g tarvelige m e n folte Glæder,

(40)

X L Indledning.

k o r t : d e t hvorfra vi k o m , o g d e t , hvortil vi, n a a r t r æ t t e af Verdens Nydelser og T o m h e d e r , maaskee skulle onske igien a t k u n n e vende t i l b a g e , og n y d e , som de.

J e g e r k i e n d e r , a t d e n , d e r engang h a r Sands f o r d e t Skionne, d e t I l o i e , d e t T a n k e ­ f u l d e , og e r æsthetisk s t e m t , m a a nodvendig- viis fole e n Afsmag ved a t see Brauwers o g n o g l e af Ostades uædle og p l u m p e Ærnner ved Siden af d e n oploftede Nic. Puussin, m e n d e t ­ t e formindsker ikke Fot'tienesten af d-nes Co­

l o r i t , og f o r d i Ovid, Petronius o g selv H o r a t s have stundom t r a a d t Sæderne for n æ r , saa m a a m a n dog beundre Coloriten af deres Pensel.

M e n n a a r m a n h o r e r , a t d e j som h a v e dan­

n e t sig alene e f t e r d e n italienske Stiil, vrage o g forkaste ganske d e n flamske og hollandske, saa f o r e k o m m e r d e t m i g , som n i a n vilde u d ­ kaste d e n lyriske Poesie af Digtekunstens Rige, o g l a d e blot H e l t e d i g t e t o g d e t hoiere D r a ­ m a Marken. M a n stille sig saaledes f o r e n Caspar Poussin o g e n Ruysdael, m a n foriolge hiins romantiske E g n e , fortryllende Beliggen­

h e d e r , o g m a n foler sig henrevet som i e n poetisk D r o m , m a n t r æ d e d e r f r a over i Ruys- daels vilde eensomme E g n e , o g m a n vil f o l e j

(41)

Indledning. XLI a t i d e t e n e seer m a n d e n lioie Forædling, i det andet u p y n t e t S a n d h e d , i h i i n t seer m a n M a l e r e n , i dette N a t u r e n .

E f t e r a t have forudskikket disse Betragt­

n i n g e r over Kunsten o g Skolerne, haaber jeg, a t den O r d e n , jeg h a r f u l g t i nærværende Ca- l o g , skal l e t t e d e n Uerfarne Arbeidet t i l a t sammenligne D e l e n e og overskue det Hele, der bestaaer af 66 hollandske M a l e r i e r , 4 7 flamske og 55 italienske , hvorunder h o r e 2 spanske og 4 franske 5 og jeg smigrer m i g med, a t faa private Cabineter skal i Almindelighed indeholde e t b e d r e Valg, saavel i Henseende t i l Skolerne, som til M e s t e r n e ; t h i i forste Henseende skal der især af den italienske Sko­

l e lykkelige Omstændigheder til a t f o r e n e saa m a n g e sieldne M e s t e r e , o g i d e n sidste h a r j e g giort m i g d e t til Lov hellere a t indskræn­

k e Antallet, e n d a t sætte i Classe m e d de meest ansete M e s t e r e de M a l e r e af r i n g e r e Værd o g Fortieneste, som ellers findes i Galerierne i P a r i s , Diisseldorph, W i e n o. s. v . , hvis Arbei­

d e r , f o r sig selv b e t r a g t e d e , e r e unægteligen gode o g i enkelte Dele skionne, m e n k u n n e ikke taale at maale sig m e d h i n e , o g ville saa­

ledes m e r e tiene t i l a t vise Kunstens Historie

(42)

X L I I Indledning.

o g F r e m g a n g , hvilket og m a a være e t Natio­

nalmuseums M e d h e n s i g t , e n d just til a t dan­

n e Smagen og udgiore e t passende H e e l t , som var Maalet f o r m i n e Onsker. Jeg h a r derior u d e l u k t af d e n n e Samling gode Arbeider af Vinkeboom, Breughel, Alex. Kennx, van Kessely Emelraet, Reg.Seeman, van der Pool, Drogsloot, Esaias van de Velde, Gilles Hondekoter, Rol. Xa- vzry, endog lians classiske Arbeide Orpheus, anfort af Dcscamps og Houbraken, P. Baut, Bou- douins og Schovaert, ZucareLli o g m a n g e flere bekiendte M e s t e r e , af hvilke adskillige e r e end­

o g anbefalede i Le Bruns V æ r k , o g Monstere angivne i Kobber. M e n d e n n e selvsamme Sam­

l i n g , s o m jeg n u kalder udsogt, vilde under- g a a e d e n s a m m e U d r e n d s n i n g , dersom jeg k u n ­ d e berige d e n m e d en Raphaal, e n Claude Lor- rain, e n Potter, o g flere udmærkede Mestere, som jeg savner j dog der blive altid Grændser f o r vore O n s k e r , o g som Samlingen n u e r m e d dens Beskrivelse, underkaster jeg d e m d e n san­

de Kienders D o m } t h i d e n n e e r altid upartisk, lærerig og fblgelig kierkommen 5 m e n til a t være Kiender e r d e t ikke n o k a t være habil K u n s t n e r , o g til at skrive Regler f o r K u n s t e n e r det ikke n o k a t være Kiender. K u n s t n e r e n

(43)

Indledning, X L I I I

h a r studeret visse M o n s t e r e , valgt visse Meste­

r e t i l sin P r o t o t y p , disse kiender h a n , m e n a t kiende de forskiellige Skolers mangfoldige P r o - d u c t e r er e t særskilt Studium for s i g , der lig­

g e r som oftest u d e n f o r h a n s T i d o g Onsker, og ikke k a n forfolges u d e n a t have m e g e n Lei- lighed til ofte a t s t u d e r e de s a m m e M e s t e r e i deres forskiellige Arbeider. Ved stedse a t see o g sammenligne erhverves tilsiat saa skarpt e t S y n , saa vist e t O i e , a t m a n b l o t ved e t Blik vil adskille Copie f r a Original og den e n e M e ­ s t e r f r a d e n anden. Hvorvidt d e n n e Færdig­

hed k a n bringes, seer m a n Exernpler n o k paa i Holland og Nederlandene hos d e m a n g e M a ­ leriehandlere og S a m l e r e , som ved det forsle Oiekast b e s t e m m e e t Stykkes Værd, o g dog al­

drig f o r t e Penselen 5 m e n dette lader sig o g lettere giore m e d de smaae nederlandsk®

Arbeider end m e d den store italienske Stiil, h v o r Penselens f r i e Forelse alene b e s t e m m e r M e s t e r e n , og adskiller h a m f r a den Mæng­

d e store E f t e r l i g n e r e , som d e r have ovet de­

res Kunst. O m alle d e æsthetiske Dele af e t M a l e r i e , dets Virkning og almindelige Fortie- nester k a n d e n b l o t t e T h e o r e t i k e r d o m m e rig­

t i g e n , m e n o m Kunstens Vanskeligheder, den

(44)

XLIV Indledning.

praktiske Analyse m a a h a n t i e , n å a r h a n selv ikke e r vant t i l a t lægge H a a n d e n paa Arbei- d e t ; derfor siger Fiorillo etsteds i d e n n e An­

l e d n i n g : Vilde m a n være t r y g ved a t b e t r o e sig o g Skib a t styres i Havn af e n M a n d , s o m aldrig havde Erfaring af Styrmandskunsten? — Le Brun ansees saaledes m e d R e t t e som classisk Kiender eller K u n s t d o m m e r , fordi h a n som h a ­ bil M a l e r f o r e n e r m e d theoretisk Kundskab o m Mesterne e n u d s t r a k t E r f a r i n g , en vedli­

geholdt Beskuelse af de bedste Arbeider. — M e n sielden flyde de D o m m e , d e r fældes over Kunstens Arbeider, af saa r e n e Kilder, jeg vil ikke tale o m d e m , som Misundelse, D a die syge, Lyst til a t lægge for Dagen sin Skarpsindighed, sin S m a g , m a a e tilveiebringe, m e n især stoder M æ n g d e n a n paa d e n Klippe, a t det ikke k a n være en saailan berornt M e s t e r , fordi den eller d e n T i n g m i s h a g e r , der e r e n Feil i T e g n i n g ; d e n Character e r ikke ædel, h e r e r Coloriten skiærende, d e t t e e r f o r koldt eller s l i g t , som i sig selv ofte k a n være g r u n d e t , m e n som dog ikke forringer Arbeidets Værd, eller for­

a n d r e r Originaliteten, fordi m a n hos ingen M e ­ s t e r finder alle eller endog de s a m m e F u l d ­ k o m m e n h e d e r f o r e n e d e , og noget altid k a n si-

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

mellem geografiske områder), som tanglus, små krabber, tanglopper, rejer, og flere arter havbørsteorme. Af fisk æder ålen unge og voksne ålekvabber, hundestejler, kutlinger og

influences handover problems. This indicates the need for hospital and department culture to mature towards awareness that, with regard to patient safety, handovers constitute a

Problemet i den type analyser er at vurdere, om forskel i studieresultat afhængigt af brug af platformen blot skyldes selvselektion, hvor de stærke studerende bruger platformen

[r]

[r]

Det er ganske rigtigt, at de større Museer udenfor Hovedstaden ofte har en ikke uanselig Samling af gamle Billeder og Malerier af lokalhistorisk Betydning; men

273 Skalleslugere.. Ud sigi over K jertem inde. Opper- nuinn.. l.jalte. Marie

- Litografiet kan le- veres opklæbet paa Insulite og i haandforgyldt Ramme for ialt 80 Kr... Johannsens Farvelitografi efter