• Ingen resultater fundet

guldalderkonstruktion Bag æstetikteoriens moderne guldalderkonstruktion: 1700-tallets æstetiske sansninger

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "guldalderkonstruktion Bag æstetikteoriens moderne guldalderkonstruktion: 1700-tallets æstetiske sansninger"

Copied!
3
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

bag æstetikteoriens moderne guldalder-

konstruktion: 1700-tallets æstetiske sansninger

Af Jørn Erslev Andersen

Elin Andersen: Kroppens sublime tale.

Om tableau og levende billede hos Diderot, Lessing og Lenz (Aarhus Universitetsforlag 2005, 340 sider) Det spændende og frapperende ved at læse Elin Andersens velskrevne og op- lysende studie i tableauets dramahisto- rie fra Diderot og frem er hendes ele- gante og elliptiske behandling af Kant.

Han er stort set fraværende, hvilket giver god mening i bogens perspektiv.

Det er jo sådan i almindelighed god tone, også (her) på bjerget, at gøre ær- bødig hilsen til Kant som den omsig- gribende æstetikteoris founding father.

Hvad der kom før (Baumgarten og måske også Burke) var tilløb, hvad der kommer siden står ikke mål: store dele af de toneangivende moderne æstetik- teorier henviser gerne og ofte til Kant som den systematiske kategoriker og det sublimes analytiker par excellen- ce, som der så kan tænkes videre på.

Især dette med Kant at skelne mellem tingen i sig selv og tingen for os i ka- tegoriale og systematiske forsøg på at

begribe objektets strukturelle og for- melle indretninger betragtes som en- hver æstetisk videnskabs credo. Sådan spiller klaveret ikke for Elin Andersen.

Med sin afhandling tilstræber hun at give et ikke-kantiansk syn på fænome- net æstetikteori.

Afhandlingen analyserer i et dra- ma- og teaterhistorisk perspektiv tab- leauets funktion fra midten af 1700- tallet og ind i det 19. århundrede med fokus på Diderot, Lessing og Jakob Lenz. Vejen går ad detaljerede be- grebskritiske udredninger og tekst- og dramaanalytiske afsnit med et stort og velfunderet udblik især til 1700-tal- lets franske, tyske og engelske drama- og skuespillerteorier. I fokus står – i overensstemmelse med toneangivende trends i 1700-tallet – sansningen og dens repræsentationer, fx Diderots spasmatologi og Burkes begreb om det sublime. Enhver form for utidig frem- stilling af tidens oplysningstænkning og klassicisme som vindtørre regelfan- tasier eller feberforvildede sanseexces- ser undgås til fordel for en grundig læsning af sansning som funderet på udvekslinger mellem kropsfænome- nologiske og virkningsæstetiske begi- venheder. Gennemgående for dette er da analyserne af – blandt meget andet tilstødende – tableauet. Mod slutnin- gen af bogen spørger Elin Andersen sig selv om det eksaminerede tableau i bund og grund fremstår som et lidt

anmeldelseR

Peripeti #4 | 2005 | www.peripeti.dk

(2)

117 Anmeldelser

for smidigt begreb. Tableauet er al- drig et billede slet og ret, skriver hun, men har med billedlighed at gøre, det peger både mod konkrete bille- der (virkningseffekt) og indre billed- dannelser (sansning) og fremstår som

»en bestemt anvisning i dramaet, en specifik sproglig-metonymisk teknik i romanen og poesien, en særegen komposition i det maleriske motiv og endelig som et samlende begreb i en skuespillerkunstnerisk teori« (op.

cit., s. 287). Det er, fortsætter hun, dog i analyserne blevet vedholdende opfattet som en øjeblikkelig, kropslig iscenesættelse i et narrativt eller dra- maturgisk forløb med suggestiv appel til en visuel fantasi og tro på kunstens overtalelsesevne. Det er udtryk for et tidstypisk begær efter at synliggøre det uudsigelige i kunsten og er altid for- bundet med en vis patos.

Det er ikke her muligt at præsen- tere bogens mange analyser og nyt- tige oplysninger om og referencer til originalteksterne. De er velskrevne og veltilrettelagte, men af og til savnes et mere prægnant overblik over de man- ge facetter og en mere koncis æstetik- historisk og –teoretisk indramning af det spændende materiale.

Elin Andersen må flere gange in- sistere på at korrigere ellers udbredte (mis)-læsninger og (mis)-opfattelser især af Lessing og Lenz. Misopfattelser, der hidrører, bemærker hun, fra den udbredte omgang med materialet i undervisning og bredere receptions- sammenhænge, hvor værkerne enten kun læses sporadisk eller med henvis-

ning til kanoniseret, men altså pro- blematisk, sekundærlitteratur. Dette i vor branche desværre ikke sjældent forekommende problem vedrører ikke kun Diderot, Lessing og Lenz.

Andersens korrektioner virker vel- funderede og bør under alle omstæn- digheder tages ad notam i branchen.

Bogen åbner endvidere i et mere over- ordnet perspektiv for nogle indsigter, der uden videre lader sig indføje i en kritisk eksamination af æstetikhisto- riske dogmer, herunder dogmet om Kant som æstetikkens fremmeste su- blime tænker. For det er jo indlysende for enhver, der har gjort sig bekendt med Kants tre kritikker, at æstetik har at gøre med tilforordning af erkende- evnen (den transcendentale æstetik i Kritik af den rene fornuft) og at det su- blime har at gøre med denne erkende- evnes grænser. I det dynamisk sublime (det natursublime) går indbildnings- kraften momentant i sort og forstan- den tømmes for materiale. I det mate- matisk sublime overgår forestillingen fremstillingsevnen. Dette har sådan set intet med kunsterfaring at gøre, i hvert fald ikke hos Kant. Det har deri- mod erfaringen af det natur- og det kunstskønne, hvor indbildningskraft og forstand er momentant i fuldendt harmoni med hinanden, dvs. forstan- den undlader for et kort øjeblik at terrorisere og snylte på indbildnings- kraften. Problemet er jo blot, hvad Kant bedyrer igen og igen, at alt dette beror på sansninger, der på én gang er udvirket af objektet og på den anden side intet reelt kan sige om det, dvs.

Peripeti #4 | 2005 | www.peripeti.dk

(3)

118 Peripeti 4 at objekt og begreb er fundamentalt adskilt i forstandsaktiviteten. Denne prekære, for ikke at sige enigmatiske, sanseeffekt, der enten går forud for en given begrebsdannelse eller, som der står i Kritik af dømmekraften (§ 53), udvider et begreb gennem fantasi og sansning ved at frisætte indbildnings- kraften er ofte helt og aldeles under- belyst i mange moderne æstetikteo- riers omgang med kantske systema- tikker. Kant kalder fænomenet for

»intellektuel anskuelse«, hvilket uden videre kan forstås som en ’skjult’ og

’syntetisk’ (syntetiserende) forbindelse mellem flere adskilte dele: objektets sanseeffekter og disse sanseeffekters transformationer gennem kroppen via intellektuelle anskuelser til systemati- ske begrebsdannelser.

Denne synsvinkel på Kant lader sig kun vanskeligt foretage ved udeluk- kende at fokusere på toneangivende dele af aktuelle Kant-receptioner. Den lader sig derimod langt nemmere ud- vikle gennem en systematisk læsning af fænomener såsom fantasi og ind- bildning og kunstværkets autonomi (Baumgarten), afstanden mellem det sublime og det skønne (Burke), krops- lig spasmatologi (Diderot), ægte entu- siasme (Shaftesbury), sund hhv. sinds- syg entusiasme (Kant) og sanseeffek- ter (indre og ydre). Altså af begrebs- korrigerende analyser af en lang række fænomener og tankemåder, som har været udbredte i tiden lige før og un- der Kants virke, og som uden videre lader sig fremlæse som medvirkende intensiteter i Kants kun på overfladen

knirkende og tørt kategoriale excesser.

Elin Andersens bog bidrager med sin store indsigt i 1700-tallets utal af be- greber om æstetisk sansning på bedste vis til en sådan videre kritisk under- søgelse, hvorfor den anbefales til alle læsere med æstetikhistoriske og –teo- retiske interesser.

Peripeti #4 | 2005 | www.peripeti.dk

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

Man forestiller sig, at gæsten har det avancerede IT-system med de forskellige teknologier til at påvirke sanserne hjemme hos sig selv, og at der på besøgsstedet er en form

tisk, der har sine rødder tilbage i 1700- tallets rationalistiske kritik, og hvis nyeste skud på stammen er Foucaults analyse af det moderne fængsel; en so- ciopsykologisk

 Pensionen for socialrådgivere ansat som leder eller souschef ved forsorgshjem og krisecentre hæves med 0,37 % til 18,73 %..

Det umiddelbart overraskende i disse linier er Kants konstatering, at Kritik af dømmekraften ikke vil have nogen pendant i den doktrinale frem- stilling, hvor dog Kritik af

Så når folk planlagde deres fester eller arbejde, slog de altid først efter i kalenderen, om ________ var en af de dage, hvor månens stilling kunne gavne arrangementet.. En

I de sidste to artikler flyttes fokus fra de mere kulturanalytiske tilgange til diskussio- ner om politiske rettigheder for religiøse samfund i Vesten, herunder

Sagt på en anden måde: I tilståelsen er der en sigen af begivenheden, af det, der er sket, som producerer en forvandling, som produ- cerer en anden begivenhed, og som ikke bare

De bedste markører for kancellistil er imidlertid måske de ord, der ikke har en leksisk alt for høj s-passivprocent, men en s/blive-procent på over 50, noget der