• Ingen resultater fundet

View of Svag tænkning til stærke ledere

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "View of Svag tænkning til stærke ledere"

Copied!
3
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

1 7 3

a n m e l d e l s e r

2 0 1 1 · n u m m e r 6 2

metode undertiden også være en ud- fordring. Metoden er velkendt: der fremsættes en tese og der hentes ek- sempler vidt og bredt til at bekræfte den. Det kommer der rigtig mange gode analyser ud af og man begaves med en overflod af gode citater, men nogle gange spørger man sig selv om de mange teksteksempler nu også er tilstrækkelige til at overbevise om te- sens validitet. Men man kan jo egent- lig også blot lade være med at stille sådanne bogholderagtige spørgsmål og blot nyde analyserne og det teks- tuelle overflødighedshorn.

Hvorom alt er, har Mikkel Tho- rup beriget såvel terrorismestudi- erne som forskningen i den politiske volds idehistorie med en bog, der i meget lang tid vil være uomgængelig i forskningen i modernitet, terro- risme og staters evindelige legitime- ring af deres voldsmonopol.

m a r t i N s k o V B j E r g j E N s E N

Svag tænkning til stærke ledere

Pia Lauritzen: Filosofi i ledelse - Vil- kår for ledelsesteori og -praksis, Hans Reitzels Forlag, København, 2011, 240 sider, 275 kr.

Filosoffen Pia Lauritzen forsøger i et opråb at nå ledere og studerende, der hvor de er, når de leder. Dette

gør hun i en bog, der tager udgangs- punkt i en kritik af de filosofiske antagelser, som den ser som fun- damentet for langt hovedparten af moderne ledelsesfilosofi. Disse anta- gelser udmærker sig ifølge Lauritzen ved, at de alle er blevet tilbagevist af den historiske tænkning, som med Hegel og Nietzsche indvarslede en ny metode for tænkningen.

Fordi Lauritzen mener, at ho- vedparten af moderne ledelsesfilo- sofi bygger på antagelser, som den historiske tænkning har tilbagevist, bliver historisk tænkning med Gi- anno Vattimo som den fremmeste repræsentant, udgangspunkt for hendes refleksioner omkring ledelse.

Bogen kan derfor i bund og grund bedst sammenfattes som et forsøg på at vise, at Vattimos såkaldte ”svage tænkning” udgør både en kritisk re- plik til, men også en konstruktiv ud- fordring for moderne lederes fore- stillinger om ledelse. Mere konkret skal Vattimo bruges til at vise, at en ledelsesfilosofis opgave slet ikke er at udvikle et ideelt begreb om ledelse, men i stedet at svække de strukturer som fastholder ledere i gængse tan- kemønstre, som kan tænkes at være uhensigtsmæssige. Ledelsesfilosofi skal ikke give svaret, men oplære ledere i filosofiens erfaring med at tænke.

Dette forsøg på at anvende den svage tænkning har to retninger.

For det første skitseres en kritik af

Slagmark 62 materie.indd 173 16/12/11 14.54

(2)

1 7 4 a n m e l d e l s e r

s l a g m a r k · t i d s s k r i f t f o r i d é h i s t o r i e

den “gamle” filosofis skæbnesvangre anvendelse, som allerede antydet.

Her må man medgive, at der helt sikkert er noget om, at en ukritisk overtagelse af forældede filosofiske antagelser kan skade mere end den gavner, hvilket Lauritzen kan under- bygge empirisk med en guldgrube af citater fra frustrerede medarbejdere.

Problemet er dog, at kritikken aldrig bevæger sig videre end blot at kriti- sere en stråmand, da de kritiserede positioner ikke præsenteres retfær- digt, men blot nævnes i forbifarten.

Naturligvis er der i den kritiserede ledelsesfilosofi megen namedrop- ping af store tænkere, som sikkert også oftest tjener til legitimering af egne postulater, men det betyder jo ikke, at alt hvad der er tænkt før Nietzsche ikke med fordel kunne ge- novervejes og aktualiseres.

Den anden retning for anven- delsen af Vattimo er mere håndfast.

Lauritzen har udviklet et konkret ledelsesmæssigt værktøj ved navn STAFETANALYSE(c), som hun endda har taget patent på. Dette værktøjs styrke er, ifølge Lauritzen, at det bærer langt færre forudsæt- ninger i sig og derfor kan bruges i en konkret kontekst uden at mase sin egen logik ned over problemstillin- gen. I stedet er grundtanken i dette værktøj, meget kort sammenfattet, at de enkelte aktører i en organisa- tion – ledere såvel som underord- nede – skal formulere spørgsmål til

refleksion af andre aktører, så der i fællesskab kan deles tanker og un- dren. Her afslører det sig dog hur- tigt, at dette værktøj faktisk slet ikke kan benyttes af en leder, da kun en ekstern konsulent kan gennemføre analysen idet alle aktører i organi- sationen, inklusiv lederen, må være med i øvelsen.

Dette leder til et vigtigt spørgs- mål, for hvem er bogen egentlig skre- vet til? På side 220 skrives der fx.:

“En anden måde at illustrere [...] er at henvise til Nietzsche og Vattimo”.

Hvem hjælper denne illustration?

Lauritzen vil både møde lederne, hvor de er når de leder, men hvilke ledere har overskud og forudsætnin- ger til at høre anekdoter om Vattimo i de konkrete udfordringer, man som leder står i? Man må vel gå ud fra, at en leder skal rives ud af praksis og sættes i en undervisningssitua- tion før Vattimos ord bliver vedkom- mende, hvilket er en sådan fjernelse af lederen fra den konkrete praksis, som Lauritzen ellers er meget kritisk for.

Hermed når vi til et grundpro- blem med bogen, for koblingen mellem kritikken af den etablerede ledelsesfilosofi og Lauritzens nye værktøj overbeviser desværre ikke.

Bogen startede med at ville nå ledere og studerende der hvor de er, når de leder, men det bliver langsomt tyde- ligt, at dette indebærer både filoso- fihistorisk dannelse og at man hyrer

Slagmark 62 materie.indd 174 16/12/11 14.54

(3)

1 7 5

a n m e l d e l s e r

2 0 1 1 · n u m m e r 6 2

en filosof til at benytte Lauritzens værktøj på sin organisation. Man kan lidt provokerende spørge, hvor- for en leder så overhovedet skulle læse bogen?

Til gengæld sandsynliggør flere oplysende casebeskrivelser, at meto- den har et konstruktivt potentiale for organisationer. Lauritzens værk- tøj forekommer derfor brugbart, men her må man igen spørge, om bogen ikke operationaliserer filosofi på nogenlunde samme måde, som de teorier den kritiserer? Bogen ved- kender sig jo åbent, at den benytter forsimplinger af filosoffer. Denne gang er det bare Nietzsche og Vat- timo i stedet for fx Sokrates.

Det afgørende spørgsmål for enhver forsimpling og operationali- sering af filosofiske tænkere må være, om man bruger tænkeren som en udfordring, der kan inspirere til og begrunde overvejelser, eller om man omgås filosofiske teorier som sand- hedsmodeller. Bogen har her en klar og vigtig pointe i, at hvis ledere blot bliver undervist i visse teorier, så vil de være tilbøjelige til at forstå inden- for rammerne af disse, hvorfor det gælder om at lære lederne at tænke selv. Det bliver bare aldrig klart, hvordan værktøjet STAFETANA- LYSE kan løfte denne opgave.

Disse kritiske bemærkninger er et forsøg på at yde bogen retfær- dighed ved at tænke videre over de problemstillinger, som bogen rejser.

Bogen er nemlig en velkommen og forfriskende udgivelse på dette felt.

Mest af alt fordi den i dens konklu- sion ikke anbefaler en given teori, men i stedet forsvarer noget så uvi- denskabeligt som mavefornemmel- ser, skud fra hoften osv. Man skal ikke have talt med mange ledere før man finder ud af, at de stoler meget mere på egen dømmekraft end på den sidste nye ledelsesteori.

Bogens største styrke er, at den holder sig fra ledelseslitteraturens to allestedsnærværende faldgru- ber: enten fremføres en bog, som blot endnu et perspektiv, som man kan bruge eller lade være, eller også fremføres den nyeste teori, som teo- rien, der bryder med alle fortidige fejltagelser. Lauritzens giver et bud, som er provokerende og i bedste forstand indbyder til at tænke imod hende, fordi hun starter med at po- stulere, at filosofferne nu engang er dem, som har øvet sig længst på at tænke, og denne evne bør moderne ledere forsøge at udvikle. Hvis man er enig i dette, så er denne bog værd at læse, selvom den desværre ikke formår at møde hverken ledere eller studerende udenfor humaniora i øjenhøjde.

Slagmark 62 materie.indd 175 16/12/11 14.54

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

ordet kunne i gamle dage også betyde andet. Det. kunne betyde: bevæge sig. »Er ilden stoor

Mændene, som fravalgte hjemmefødsel, var fokuserede på, at noget muligvis kunne gå galt, hvorimod kvinderne, der alle valgte hjemmefødsel, var bevidste om en mulig risiko

Ofte inddrages ekstern partner (måske inddrage personer eller virksomheder) Krav om undersøgelse, innovativt løsningsforslag samt vurdering af løsningsforslaget. Krav ved

Dette peger igen på, at sammenhængen for henvisninger til Luther/luthersk er en overordnet konfl ikt omkring de værdier, der skal ligge til grund for det danske samfund og at

At hævde, at identitet hverken er fast, uforanderlig eller oprinde- lig, at det snarere end at være ‘naturligt’ på en eller anden måde udspringer fra noget yderst socialt, og at

Når de nu har brugt hele deres liv til at skrabe sammen, så vil det jo være synd, hvis det hele blot går i opløsning, fordi næste generation – hvis der er en sådan – ikke

Han vækkede hende ved at hælde koldt vand i sengen. Ved at fortæller, hvordan noget bliver gjort. Det ligner det engelske by ....-ing. Jeg havde taget et startkabel med, det skulle

Og bliver det ikke meget underligt, hvis man læser en tekst, som er beregnet til at blive lyttet til?” Spørgsmål som disse har jeg ofte fået i de seneste år, efterhån- den som