• Ingen resultater fundet

GUSTAV VERMEHREN Dm

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "GUSTAV VERMEHREN Dm"

Copied!
37
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

Dm

FORTEGNELSE

OVER ARBEJDER AF MALEREN

GUSTAV VERMEHREN

OG ANDRE DANSKE KUNSTNERE

UDSTILLEDE I

(2)

Potograftsamlmgea

FORTEGNELSE

OVER A R B E J D E R A F MALEREN

GUSTAV VERMEHREN

OG ANDRE D A N S K E K U N S T N E R E

mi

U D S T I L L E D E I

(3)

„Foreningen for national Kunsf's Med- lemskontingent er for indenbys boende 8 Kr. halvaarlig, for udenl)ys boende 6 Kr. ^ halvaarlig. Den aarlige Bortlodning finder Sted i Februar. N y e Medlemmer faar gra- tis tilsendt Foreningens senest udgivne Medlemsbillede, samt, saa vidt Oplaget rækker, Mindeheftet om Gustav Ver- mehren.

(4)

Foto^ralsamlingen

FORTEGNELSE

OVER A R B E J D E R A F MALEREN

GUSTAV VERMEHREN

OG ANDRE DANSKE K U N S T N E R E

m'å

U D S T I L L E D E I

(5)

K

> c..

(6)

NATIONAL KUNST

G

AMLE Prof. F. V e r m e h r e n har engang sagt:

„Vi faar aldrig en stor Kunst uden i Form af en national Kunst".

H v a d vil „national" K u n s t sige? Det var jo et Slagord i H ø y e n s T i d , da m a n lige havde optaget Folkelivsskildringen?

G a m l e V e r m e h r e n udviklede det n æ r m e r e ved en a n d e n Lejlighed i Begyndelsen af „Foreningen for national K u n s t " s Levetid. H a n sagde: „ H v a d d e t k o m m e r an paa her i Foreningen er ikke blot at s t ø t t e „national" Kunst, men i det hele taget at opelske god Kunst, thi . . . " f ø j e d e han til, „god Kunst er altid national!"

Sønnen, G u s t a v V e r m e h r e n , vor Forenings Fader og mangeaarige F ø r s t e k r a f t , f o r s t o d ved „national"

Kunst f ø r s t og f r e m m e s t den Kunst, der f o r t s a t t e den eckersbergske Skoles T r a d i t i o n e r . For ham hvilede al Billedkunst paa Studiet af N a t u r e n . D e n eckersbergske Skoles strenge Krav om et indtræns gcnde Studium, ledet af Æ r b ø d i g h e d for N a t u r e n og Kærlighed til den, gav i h a n s Ø j n e Eckersbergs skolens Principper Gyldighed for alle Tider.

Men nu vi? Søger vi at uddrage, hvad vor T i d har Brug for af dette, og hvad der saaledes bliver Maalet for denne Forenings A r b e j d e , kan det siges

(7)

kort: Vi ønsker, at der skal males paa Dansk i Danmark!

Det betyder: Vi ønsker N u t i d e n s spredte, plan«

løst skiftende Bestræbelser i Kunsten indordnet under de nationale Ejendommeligheder, under det danske Sinds Særpræg, saaledes som det gør sig gældende hos enhver, der ikke blot efter FoIke=

registret er dansk, og som det ses afspejlet i tid«

ligere Generationers danske Kunst.

Der kan være Tider, hvor et Lands Kunst i tek«

nisk Henseende trænger til Impulser udefra, som h e r h j e m m e i A a r e n e før 80'erne. Men hvad det i saadanne Perioder gælder om er, at faa det nye smeltet sammen med det hjemlige, saa det natio=

nalt særprægede kan gøre sig gældende derigen^

nem med ny Friskhed.

I vor Tid skifter de indførte Moderetninger saa hastigt, at de ikke—selv om de m a a t t e være i Stand til det — naar at indgaa nogen virkelig Forbin«

delse med vore egne Traditioner, det vil sige: med det her i Landet foreliggende. Derfor har de gjort Skade, rodløse paa dansk G r u n d som de er, men baaret frem af Sensationsblæst og Reklamebrøl.

Hvis de ikke helt skal fortrænge vort eget, uden at være tjenlige som Erstatning for det tabte, maa de mødes af en fast, national Vilje i Kunsten.

Det var det, Gustav Vermehren havde indset, og det var følgelig konsekvent og af stor Be=

tydning, at han bød det f r e m m e d e T r o d s med det mest kærnedanske, vi ejer af kunstnerisk Tradi=

tion: Overleveringerne fra Eckersbergskolen.

(8)

Men vor Tid er ikke for „Skoler". Desværre!

Den enkelte Kunstner maa vælge selv. Der er andre danske Traditioner, end Eckersbergskolens, og der er mange V e j e i Kunsten. Men dansk er alene den Kunst, der giver U d t r y k for dansk Sind og dets Særpræg.

Dansk Kunst skal være til for D a n m a r k og f p r det danske Folk. Det er ikke ensbetydende med, at den bliver en Ravnekrogskunst. T v æ r t i m o d ! Den første Betingelse for at Kunst kan faa internatio' nal Betydning er, at den opstod som national.

Rikard Magnussen.

(9)
(10)

U D S T R U P - A N O R E E E N FOT.

GUSTAV V E R M E H R E N 28. 12. ises - 9. 2. 1931

(11)

En Fortegnelse over Priserne paa de Ar- bejder, som er til Salg, er fremlagt i Lo- kalet ved Indgangen til Udstillingen. Mod eventuelle Fejl tages Forbehold. Nær- mere Oplysninger faas hos Foreningens Sekretær, Billedhugger Rikard Mag- nussen, Gothersgade 143 St.,Tlf. By en 542 u.

(12)

A R B E J D E R

AF G U S T A V V E R M E H R E N

De med * betegnede er til Salg. Maalene (cm) er Lysmaal, H ø j d e n er angivet først. Hvor intet an=

det er vedføjet, er Billedet malet i Olie.

1881

1. I N T E R I Ø R FRA K U N S T N E R E N S BARN=

D O M S H J E M P A A C H A R L O T T E N B O R G . 28,5X25. Tilh. Fru Frede F. Vermehren.

2. " S T U D I E FRA E N V A D S K E K Æ L D E R . 28X34.

3. FRA S Ø N N E R N E S V Æ R E L S E I K U N S T . N E R E N S B A R N D O M S H J E M P A A C H A R . L O T T E N B O R G . 22X20,5. Tilh. Fru Frede F. Vermehren.

1884

4. *FRA S K Y D E B A N E R N E P A A A M A G E R . 24X33.

1885

5. B R E D E S T R Æ D E I N Æ S T V E D . 50,5X52, Tilh. Fru K a p t a j n A. G. V. Petersen.

(13)

6. FRA D Y R E H A V E N , E F T E R A A R . SKITSE.

17X25. Tilh. Fru Dr. Greulich.

1888

7. V I N T E R D A G . Studie. 29,5X34,5. Tilh. Ad=

junkt Rafft.

c. 1890

8. FRA D Y R E H A V E N . 38X53. Tilh. Frk.

F2sther Vermehren.

1890

9. P O R T R T AF A G E N T B O R C H S E N I U S . 44,5X33,5. Tilh. cand. theol. Frk. Ruth V e r . mehren.

1891

10. S K O V S T U D I E . 27,5X39. Tilh. Frk. Elisabeth Vermehren.

1892

11. *FRA S Ø N D E R M A R K E N , V I N T E R D A G . Studie. 44X33.

(1893)

12. *„EN K R Æ S E N RAD". Gentagelse, malet 1930—31. Orijiinalen tilh. Statens Museum for Kunst.

1893

13. E N L A N D S B Y S K O M A G E R . 73X59. Tilh.

Fuldmægtig F1 Sahlertz.

(14)

14. • „ M A G D A L E N E " . 81,5X109. Tilh. Kunst=

handler H e n r y Schou.

1896

15. „ E N H J E R T E S O R G " . 81X66. Tilh. Fru Pa=

storinde E h r h a r d t .

16. „ P A P A F E R D I N A N T E " . Figurstudie.

35X23. Tilh. Fru Camilla Vcrmehren.

1897

17. E N G A M M E L SMED I SIT V Æ R K S T E D . 55X42. Tilh. Murermester A n d r e a s Wildt.

1898

18. L A N D S K A B FRA E G E M A R K E . Pastel.

25X39,5. Tilh. Fru Camilla Vermehren.

c. 1900

19. G A M L E M A R I E V E D S Y T Ø J E T . Portræt^

studie. 18,5X13,5. Tilh. cand. theol. Frk. Ruth Vermehren.

c. 1903

20. G A A R D I N T E R I Ø R FRA KRISTIANS^

H A V N . 23X18. Tilh. Fru Frede F. Vermeh^

ren.

1903

21. E N LILLE M O R G E N P I G E . 51X36,5. Tilh.

Fabrikant Chr. Aagaard.

(15)

22. S Ø N D A G M O R G E N . 41,5X55. Tilh. Fru Vera Lorenzen.

23. B A G D E N G A M L E P R Æ S T E G A A R D . 31X43. Tilh. Snedkermester Victor Rasmus^

sen.

1906

24. F O R A A R . Giesegaard. 21,5X31. Tilh. fhv.

Godsforvalter L. Rasmussen.

25. FRA D E N G A M L E G O D S F O R V A L T E R ^ BOLIG. Giesegaard. Skitse. 18,5X23,5. Tilh.

Fru Frede F. Vermehren.

26. I N T E R I Ø R FRA K U N S T N E R E N S H J E M . 33X38,5. Tilh. Fru Frede F. Vermehren.

1907

27. „BEDSTEMO'ER B E G Y N D E R A T KOM=

ME SIG. 60X52. Tilh. Postmester cand. jur.

Rud. Gøtsche.

1908

28. BAG E N G A M M E L SMEDIE. 45X48. Tilh.

Fru O. Bohn.

1909

29. FRA B R Ø D E B Æ K V A N D M Ø L L E . 36X37.

Tilh. Fru Jenny Ejlersen.

30. BAG E T G A M M E L T H U S M A N D S S T E D . 41X45. Tilh. Grosserer Aage Christensen.

(16)

31. ' R E G N V E J R . Studie fra Faxe Ladeplads.

36X36.

32. * G R A A V E J R S D A G I APRIL. V e m m e t o f t e . 40X43.

33. * S T U D I E H O V E D . Ung Pige. 24X20.

34. * S T U D I E H O V E D . Gammel Dame. 28X24.

35. *EN SKÆRSLIBER. Studiehoved. 29,5X25,5.

1912

36. J O H A N N E S S T U E I N Y V A N G . 50X42.

Tilh. Bogholder P. Holmstoel.

1913

37. S T U D I E H O V E D . Gammel Dame. 38X34.

Tilh. Enkefru Johanne Scheving.

1914

38. „ F O R A A R S L Æ N G S E L " . 50,5X59,5. Tilh.

Enkefru Carl Nielsen.

39. SOLSKIN P A A E T G A M M E L T HUS<

M A N D S S T E D . 46,5X55,5. Tilh. Fabrikant Chr. Aagaard.

1915

40. K O B B E R T Ø J E T PUDSES. Interiør fra et H u s m a n d s h j e m i H o r n s Herred. 52X48. Tilh.

Grosserer Ch. Vinther^Christensen.

(17)

41. »DET GAMLK H U S M A N D S S T E D V E D R Y G A A R D , Aftensol. Studie. 42,5X52,5.

42. S K O L E M A D E N SKÆRES. 52X56,5. Tilh.

Skibsreder C. Kraemer.

1917

43. G A M L E M A R I E LÆSER I TESTAMEN=

T E T . Interiør fra H o r n s Herred. 52X58,5.

Tilh. Mægler A. Simmelhag.

1917?

44. » G A M M E L T H U S M A N D S H U S . 41,5X50.

1918

45. KOBBERTØ.IET PUDSES. 49X55,5. Privat=

eje.

46. V E D M I D D A G S M A A L T I D E T . Interiør fra Horns Herred. 57X63. Tilh. Bogtrykker Jul.

Skiern.

1919

47. T I D L I G M O R G E N I E T H U S M A N D S ^ HJEM. 52X63. Privateje.

48. E N D A A R L I G E F T E R R E T N I N G . 54X63.

Tilh. Sagfører, Branddirektør Gudmand«

Høyer.

1920

49. ' S O M M E R D A G . Kidserup. 32,5X40.

(18)

30. • A F T E N . Aggcrup. 32X36.

51. »GAMLE MILLES STUE. 29X33.

52. L A N D S K A B . Studie fra Aggerup. 35X41.

Tilh. Pastor Albert Hansen.

1921.

53. I S O M M E R S O L E N . 53X60. Tilh. Ingeniør E. R. Licht.

54. G A M L E H U S M A N D S F O L K . 52X60. Tilh.

Maskinfahrikant H. V. Schwartz.

1922

55. L A N D S B Y M U S I K A N T E N . 29,5X38. Tilh.

samme.

1924

56. I N T E R I Ø R AF G A M M E L T H U S M A N D S . STED. Der males Kaffe. 38X45. Tilh. Ba=

germester Georg Johansen.

1925

57. D E T G A M L E S T E D V E D A A S T R U P SKOV. 28X33,5. Tilh. Læge NieLs Mune.

58. G A M M E L B O N D E S T U E FRA LEJREEG^

N E N . 40,5X45. Tilh. Fru Emilie Stehn.

59. E N H U S M A N D S K O N E , DER SKRÆLLER K A R T O F L E R . 47X57. Tilh. Fabrikant. S.

Jespersen.

(19)

60. » K O B B E R T Ø J E T PUDSES. 45X55. Tilh.

Fru Eugenie Olsen.

1926

61. » A F T E N EFTER R E G N . 42X50,5. Tilh.

Kunsthandler Rich. Wilstrup.

62. K A R E N M A R I E LÆSER I BIBELEN.

41,5X50. Tilh. Fabrikant S. Jespersen.

1927

63. E N LILLE PIGE B R I N G E R V A R E R FRA K Ø B M A N D E N . 42,5X53,5. Tilh. Bagerme.

ster Georg Johansen.

1928

64. E N G A M M E L B O N D E S T U E . 39X44. Tilh.

Fru Postmester Ehrtmann.

1929

65. E N G A M M E L H U S M A N D S K O N E , DER LÆSER. 41X47. Tilh. Grosserer L. V. Erichs sen.

1931

66. » F O R A A R S D A G . Fra Fuglsang i SydsjæU land. 40X50.

67. FRA J U N G S H O V E D . Skitse. 24X31. Tilh.

Frk. A n n a Mølsted.

(20)

UDATEREDE BILLEDER

(1886—88?)

68. E N G A M M E L B O N D E G A A R D . 41X60.5.

Tilh. Fru Camilla Vermehren.

69. BAG E N G A M M E L G A A R D . 23X30,5.

Tilh. samme.

70. FRA D E T G A M L E S T O K H U S . Interiør^

studie. 33,5X28. Tilh. Fru O. Bohn.

71. M A R K V E J V E D HESEDE. 15,5X24,5. Tilh.

Fru Dr. Gteulich.

72. L A N D S K A B S S T U D I E . 30X34. Tilh. Ma=

gister Th. Faaborg.

(21)

ARBEJDER AF ANDRE DANSKE KUNSTNERE

J Ø R G E N A A B Y E 73. Lille fynsk Pige. 41X37.

74. ' F i s k e r k o n e hviler ved Strikketøjet. 38X33.

75. *Laura strikker p'aa den store Uldtrøje.

38X33.

76. *Fra et Skagenskøkken. 44X42.

77. ' G e o r g i n e r i en Fajanceterrin. 57X62.

78. *Zinnier i et Tinkrus. 64X57.

79. ' G e o r g i n e r . 65X58.

80. »Efteraarsblomster. 67X59.

V I L H . A R N E S E N 81. *For stiv Nordvest. Gilleleje. 1931.

100,5X80,5.

82. ' O r l o g s s k i b e t Niels Juel modtager Flyvers post. 1931. 48X73.

83. ' U r o l i g Formiddag i Øresund. 1929. 29X40.

84. ' S t o r e Skyer over Øresund. September. 1931.

28X42.

C H R . A S M U S S E N

85. ' S n e t y n g e n d e Graner. 33X42. Træsnit.

86. 'Helligdomsklippen, Bornholm. 30X23. Træ^

snit.

(22)

87. *Holkegade i Faaborg. 35X42. T r æ s n i t . 88. * Vedels G a a r d i Faaborg. 30X25. T r æ s n i t .

CHR. F. BECK

89. *Formiddagssol. Interiør f r a G a a r d e n . 90. „Skibet" i T o r v e g a d e . Akvarel. 1931. 78X56.

91. - R e g n v e j r . Ligeledes. 1931. 71,5X59.

92. »Eftermiddag. Ligeledes. 1931. 74,5X60,5.

93. 'Svalegangen. Akvarel. 1931. 44X33,5.

B E N T Z E N ^ B I L K V I S T

94. *Efteraarsdag i Landsbyen. 1930. 60X79.

95. »Thorsø ved Virklund. 1931. 52,5X76.

96. ' S t o r e T r o l d h ø j ved G e m . 1925. 50X72.

C;ERHARD BLOM 21. Fcbr. 1866—16. Sept. 1930.

97. *1 Skovbrynet. Motiv f r a Bidstrup Hegn.

1924. 71X100.

98. *Fra Frederiksborg Slot. 1922. 25,5X21.

99. *Fra U d k a n t e n af Bidstrup Hegn. 1928.

20X33.

100. »November. 1 Baggrunden Furesøen. 1928.

27X36.

101. »Foraarsdag i Rude Skov. 1928. 22X26.

Fra Pisa. 1912. 24X21.

102. »Aage Bertelsen maler. 1927. 31X24.

103. »Foraar. Fra Birkerødegnen. 1926. 22X23.

104. *Juni. L a n d s k a b fra Birkerødegnen. 1927.

21X37.

(23)

105. *Fra Engene ved Furesøen. 1928. 26X32.

106. *Skærveslager. 1929. 22X27.

CARL J. B O N N E S E N . M. A., R. af Dbg.

107. T h o r i Kamp med Jætterne. Skitse i Gips.

108. *Flugten til Æ g y p t e n . Skitse i Gips.

109. *Salomon og Sulamith. Gips.

110. *Attilas Mænd. Skitse. Bronze.

111. *Løvinde med Unger. Bronze.

112. *Gammel Hest. Bronze.

H. A. B R E N D E K I L D E 113. *Fra Landsbyen. 49X57.

114. *Gammelt Kloster ved Ponte molle. 47X37.

115. *Fra Borghese. 49X39.

116. »Landsbygade. 31X42,5.

R A S M U S C H R I S T I A N S E N

117. *Udsigt over et Mosedrag til Kattegat. 1931.

47X71.

118. *Køer paa Marken ved Gjerrild. 1931. 47X71.

S. C L O D . S V E N S S O N

119. »Gammel H e d e v e j paa Mols. 1929—30.

94X123,5.

120. »Udsigt mod Sindbjergaasen, Jylland. 1929.

44X66,5.

121. »Riva della Pieta,Venezia.Vernis mou. 33X21.

122. »Gamle F y r r e t r æ e r i H o r n b æ k Plantage.

Radering. 33X21,5.

O V E H A A S E 123. »Nelliker. 1931. 42X31.

(24)

124. *Gule Roser i et Vandglas. 1931. 33X28,5.

Tilh. Fru Lektor Petersen.

125. ' T u l i p a n e r og Tazetter. 23X18.

126. Tulipaner. 21,5X17,5. Tilh. Fru Postmester Ehrtmann.

C A R L H A N S E N 127. *Høstlandskab. 1931. 34,5X41,5.

128. »Gammel Vandmølle ved Holbæk. 1931.

36,5X33,5.

129. »Skovinteriør. 1931. 35X38,5.

130. »Gammel Bondegaard ved Holbæk. 30X36.

E L L E N H O F M A N Æ A N G 131. »Fra Venedig. Studie. 26X21,5.

132. »Fra Venedig. Studie. 25,5X21,5.

133. »Fra Venedig. Studie. 25,5X21,5.

134. »Udsigt fra Piazzettaen. Venedig. 38,5X25,5.

135. »Fra Voldgraven. Rothenburg. 26X21.

136. »Herreportræt. 23,5X19,5.

137. »Studiehoved. 24,5X18.

C A R L H O L S Ø E 138. »Interiør. 39X32,5 139. »Interiør. 38,5X32,5.

140. »Torv i Ravello. 36X38,5.

O L U F J E N S E N

141. »Hængeask. Farvelagt Radering 1930. Plade-- størrelse 25,7X20.

(25)

142. *Nellikerod. Farvelagt Radering. 1926. Pladen størrelse 28X20.

143. "Georginer. Farvelagt Radering. 1926. Pladen størrelse 26X20,7.

144. *Rose. Farvelagt Rardering. 1920. Pladestør^

relse 19,2X18.

A X E L J O H A N S E N

145. *Fra Kristianshavn. E f t e r Nedrivningen af

„Børnehuset". 1929. 58X66.

146. *Fra U d k a n t e n af Sundbyøster. Ved Ting^

vejen. 1928. 49,5X64.

147. ' H a v n e n ved Brogade.1929. 26X22.

H A R A L D K I Æ R 148. *Kvæg i en Skov. 1930. 72X91,5.

149. ' G æ s bag en Gaard. 1931. 44,5X51,5.

150. »Alléen ved Kristiansholm. 1929. 59X56.

151. ' E f t c r a a r . U d k a n t e n af en Skov. 1931. 62,5 X73.

EMIL K R A U S E

152. *Taarnet paa Frederiksø. 1931. 91X75.

153. *Gadcn paa Frederiksø. 1931. 73X60.

154. »Havnen ved Kristiansø. A f t e n . 1931. 49,5 X67.

155. »Portræt. 60X45.

156. »Asfaltarbejdere. Radering. Pladestørrelse 36X48.

157. »Sølvgadens Kaserne. Radering. Kunstner^

tryk paa .Japanpapir. 35X40,5.

(26)

A D O L P H L A R S E N

L58. ' K v a r t e t t e n . Radering. 1899. Pladestørrelse 21X26.

159. ' I n d g a n g e n til Frederiksberg Have. Radering.

1926. Pladestørrelse 19X26.

160. ' V a l l ø Slot. Radering. 1903—4. Pladestørrelsc 27X19.

161. ' V e d Søndersø. Radering. 1927. Pladcstør^

relse 18,5X24.

G U D R U N K N U D L A R S E N

162. ' E f t e r a a r s b l o m s t e r . AkvareL 1929. 38X48.

163. ' V i l d e Blomster i et Vandglas. Akvarel. 1930.

28,5X24,5.

164. ' V i l d e Blomster. Akvarel. 1929. 21,5X17.

165. *Blaa Buket. Akvarel. 1928. 20X16.

T H O R V A L D L A R S E N

166. ' E f t e r a a r s d a g i Mosen. 1931. 76X98.

167. ' N y t a l d e n Sne. 1931. 68X75,5.

168. ' K l a r Frostdag efter Sne. 1931. 68X76.

169. ' A a l ø b . Tidligt Foraar. 1931. 56X68,5.

V. M A G A A R D . 170. ' E n k e m a n d e n . 49X56,5.

171. ' T o gamle Mennesker. 40X47.

A N N E M A R I E M A N D E L f. K R A U S E 172. 'Flamingoer. Farveradering. Pladestørrelse

17X27.

(27)

O S C A R M A T T H I E S E N

Professor M. A., R. af Dbg. Dbmd. p. p.

173. »Krogerup Allé ved Humlebæk. 1931.

64X56.

174. »Kronborg, set f r a N o r d . 1926. 49X64.

V A L D E M A R M A U

175. *Klar Vinterdag ved den gamle Vandmølle.

1931. 72X100,5.

176. *Januar. Henad A f t e n . 44X59.

177. »Liseleje Strand. 49X49.

178. »September. 70,5X97.

J A C O B MEYER

179. »Jyllinge. Vinterdag. 1928. Farveradering.

Pladestørrelse: 19,7X24,5.

180. »Holte. Toneætsning. 1923. Pladestørrelse:

16X13,6.

K N U D M A X MØLLER

181. »Ræv. Farveradering. Pladestørrelse 16X19.

182. »Skrigende Havørn. Forarbejde til en Farve«

radering. 1931. 29X27.

183. »Raadyr. Stregætsning. Pladestørrelse 16,5 X19.

184. »Fugl. Toneætsning. Pladestørrelse 13,5X10.

185. »Fugl. Toneætsning. Pladestørrelse 13X10.

P. M Ø N S T E D , R. af Dbg.

186. »Solklar Vinterdag. Odnes. (Valdres, Norge).

1931. 50X70.

(28)

187. *Elven bryder op. Klar Aprildag ved Fager«

nes. (Valdres, Norge). 1931. 50X70.

A R T H U R N I E L S E N 188. »Efteraar. 95X127.

189. »Ordrup Mose. 68,5X97,5.

B E N J A M I N O L S E N 190. »Ved Løkken Strand. 1931. 58,5X88.

191. »Isvinter i Øresund. 1924. 36X56,5.

K N U D H. O L S E N

192. »Vinterdag i Færgelunden ved Frederiks«

sund. 1929. 74X89.

193. »Skoven i Februar. 1930. 56X77,5.

194. »Gammelt Udhus. Faxe Ladeplads. 1929.

41,5X55.

195. »Aabenraa Fjord. 1930. 25X33.

R U D « P E T E R S E N

196. »Gammel G a a r d fra Egnen ved Bramsnæsvig.

1930. 50X62.

197. »Fra Haven paa Fjordvang. Graavejr. 1930.

36,5X45,5.

198. »Skyet V e j r . September. Bramsnæsvig. 1930.

45X60.

199. »Fra Stranden ved Fjordvang. 1927. 38X53.

200. »Dejlighedsbakken. 1927. 30X43.

201. »Landskab. I Baggrunden Rygaard Skov.

1930. 31X44.

202. »Gamle Bøge. Rygaard Skov. 19.30. 31,5X40.

(29)

BERTEL H A N S E N = S V A N E K E .

203. Portræt. Tilh. Bygmester P. Kofoed. 1931.

99X79,5.

204. »Interiør. 1931. 64,5X46.

205. *MDtiv f r a Svaneke. 20,5X25.

206. »Graavejr. 1931. 27X31,5.

G E R D A STRØM.

207. »Vintereftermiddag i Skoven. 1930. 35X43.

208. »Gærdet i Sne. 1930. 22X26.

209. »Evighedsblomster. 1928. 25X26.

C. V. STUBBE T E G L B J Æ R G

210. »Vejen til N a k k e . Radering. 1922. Pladestor.

relse 24,5X28.

211. »En gammel Spange. Radering. 1930. Plade, størrelse 20X31,5.

212. »Vinterdag. Radering. 1929. Pladestørrelse 25X28.

213. »Landskab med Stubmølle. 1930. Pladestor.

relse 20,5X34,5.

F R E D E F. V E R M E H R E N .

214. »Gadekæret i Kirke Sonnerup. 1919. 33X40.

A A G E Ø B R O

215. »Landskab med T r æ r . 1930. 55X71,5.

216. »Aaens Udløb. 1931. 45,5X58,5.

217. »Flommen ved Soro. 1931. 45,5X48.

(30)

I N D K Ø B T E BILLEDER,

erhvervede før denne Udstillings Afholdelse til Bortlodning i Februar dette A a r ved Lodtrækning i Foreningen for national Kunst. Yderligere Indkøb til Brug for dette A a r s Bortlodning foretages ved

Udstillingens Aabning.

A A G E B E R T E L S E N

218. Ved Fiskebæk i Maj. 1930. 58X74. Købt paa Den frie Udstilling 193L

CARL H A N S E N

219. Sollys Eftermiddag. 1928. 29X31,5.

CARL H O L S Ø E

220. N a t u r e morte. 38X43,5. Købt paa Foraars=

udst. paa Charl. 1931.

221. Interiør. 59,5X53,5. Købt. paa Foraarsudst.

paa Charl. 1931.

V. I R M I N G E R

Fhv. Professor ved Kunstakademiet M. A., R. af Dbg. Dbmd.

222. En f r æ k lille Fyr. 1927. 44X54.

AXEL . l O H A N S E N

223. Fiskekvaser ved Brogade. 1929. 21,5X26,5.

224. Fra Kristianshavns Kanal. 1929. 33X39.

P. M Ø N S T E D . R. af Dbg.

225. Gamle Blokhuse i Odnes. Valdres, Norge.

1931. 49X68,5.

(31)

226. Isblokkene køres i Land. Fagernes. Valdres, Norge. 1931. 34X49.

SALLY P H I L I P S E N

227. Sommermorgen i en kristianshavnsk Gaard.

1930. 71X59. Købt paa Foraarsudst. paa Charl. 1931.

R U D . P E T E R S E N

228. Fra Rygaard Dyrehave. 1930. 38X50. Købt paa Foraarsudst. paa Charl. 1931.

J O A K I M S K O V G A A R D

Fhv. Professor ved Kunstakademiet, M. A., K'''. Dbmd. p. p.

229. Fra Forum Romanum Kirken. S. Francesca.

Romana. 1930. 30,5X39. Købt paa Den frie Udstilling 1931.

BERTEL H A N S E N ^ S V A N E K E

230. Kyststrækning ved G u d h j e m . 1929. 51X68.

231. Klippe ved G u d h j e m . 1929. 29X39.

J O H A N N E S W I L H J E L M . M. A.

232. G a d e i St. Paul. 1930. 64X53. Købt paa For=

aarsudst. paa Charl. 1931.

(32)

LIDT OM VOR F O R E N I N G OG DENS ARBEJDE

D

e n første Linie i „Foreningen for national K u n s f ' s Love lyder saaletles: „Foreningens Formaal er at virke for Fremme og Udbredelse af god dansk Kunst."

Fremme og Udbredelse! Der er altsaa to Sider ved Sagen? Ja, men ret beset er de eet. Udbredel«

sen sker ved Indkøb af Kunstværker til Bortlod' ning blandt Medlemmerne. Derved støttes den gode Kunst; men der arbejdes ogsaa paa mange andre Maader til dens Fremme: der afholdes Ud«

stillinger, fordeles Reproduktioner, udgives nogle Gange om A a r e t illustrerede Medlemsblade, lejlig?

hedsvis Smaaskrifter og store Kunstnermonogra=

fier.

Ja, men Bortlodningen er dog det vigtigste, me^' ner D e ? Maaske, men der skulde jo gerne være Kunstværker her i Landet, der egnede sig til Bort=

lodning! Vi her i Foreningen bryder os ikke om at faa hvad som helst stukket ud under Betegnelsen Kunst. D e r f o r maa vi være med til at støtte den Kunst, vi holder af. T o Sider af Sagen, og dog er de eet.

I de sidste tyve A a r har Foreningen været saa nogenlunde ene om dette A r b e j d e . Saadan følte i

(33)

hvert Fald Gustav V e r m e h r e n det. Foreløbig sker der næppe nogen Forandring i saa Henseende. Det vi her i Foreningen bryder os om og ønsker frem=

met, er ikke velsignet med Tilskud u d e f r a og baaret oppe af A u t o r i t e t e r og Blade, saaledes som meget af det, vi netop ønsker at m o d a r b e j d e . Vi maa være os selv nok foreløbig, men er vi mange n o k ? Der er gjort et mægtigt A r b e j d e her i Fors eningen, men der skal meget mere til, om den Kunst, vi har Interesse for, skal gennemleve disse trange A a r og samle K r a f t til at gøre sig gældende, som den f o r t j e n e r det.

Vi er langt den største Kunstforening i Landet;

men vi er endnu meget for faa i Forhold til den store Opgave, vi har at løse.

H a r De ikke Lyst til at være m e d ?

Da „Foreningen for national Kunst" holdt 25 Aars Jubilæum for 6—7 A a r siden skrev Gustav Vermehren lidt om, hvad der var u d r e t t e t i Aare=

nes Løb. H a n omtalte Foreningens Udstillinger paa Charlottenborg og nævnede en Del N a v n e paa Kunstnere, der havde h a f t Særudstillinger i Fors eningen. Her er nogle af dem: Janus la Cour (Stus dier og Tegninger, senere i 1928 den store Mindes udstilling), O t t o Bache, Edvard Petersen, Carl Bloch, Jørgen Roed, Harald Foss, Kabell, Brendes kilde, Chr. Mølsted, Vilh. Arnesen, Carl Neus mann, Vilh. Rosenstand, Chr. Blache, Carl Thoms sen, O t t o Haslund, Thorvald Niss, N. P. Mols,

(34)

Therkildsen, H a n s Dali, H a n s Nic. Hansen o. fl. a.

foruden de mange blandede Udstillinger, Forenin?

gen har afholdt. Fra de senere A a r skal vi blot minde om den store Jubilæumsudstilling og om den endnu større Udstilling i Fjor i Anledning af Forbigaaelserne paa Kunststævnet i Forum.

Vcrmehren nævnede dengang ogsaa, at der til Indkøb af Kunstværker til Bortlodning var an«

vendt over K Million Kroner, og Indkøbet er jo fortsat siden.

Foreningen har udsendt en Række Raderinger og Fotogravurer som Medlemsbilleder. Blandt de første er A r b e j d e r af Thorvald Niss, Edvard Peters sen, T o m Petersen, V. Magaard og Emil Krause — bl. a. Dannevirkebladet —, medens Fotogravurerne har gengivet A r b e j d e r som: Eckersbergs P o r t r æ t af Thorvaldsen, Carl Blochs: Prometheus, Arbejd der af L. A. Schou, Ernst Meyer, Marstrand, Frants Henningsen (Niels Kjeldsens Kamp med de tyske Husarer), Janus la Cour o. m. fl. En Del af disse Blade er genoptrykt og kan erhverves efter nærmere Aftale, ligesom de fleste (dog ikke alle) H e f t e r af Foreningens illustrerede Medlemsblad.

Desuden har Foreningen udsendt en Række kunsthistoriske Skrifter, saaledes 3 A r b e j d e r af fhv. Docent ved Kunstakademiet P. Johansen (Maleren Jørgen Sonne. 1902. Nordisk Oldtid og dansk Kunst. 1907. Før Thorvaldsen, Rom—Køben=

havn. 1910), et af Prof. Vilh. Wanscher om Arku tekten G. Bindesbøll, et af Dr. Vilh. Lorenzen om Maleren I lilker, et af Sophus Michaélis om Billede

(35)

huggeren J. A. Jerichau, desuden A. Røders Skrift om P. C. Skovgaard, Helena N y b l o m s om Jørgen Roed og Røders om Maleren Bendz.

Alle disse Skrifter er udsolgt. Men siden har Foreningen udsendt Magister Th. Faaborgs store Monografi om Maleren J. F. N . V e r m e h r e n og fem A a r senere Bogen om Janus la Cour. I det sidste A a r har Foreningen medvirket til at udbrede Kendskabet til Carl Bloch ved at bortlodde 100 Eksemplarer af den af G a d s Forlag udsendte Monografi. Baade Vermehren^Bogen og Bogen om la Cour kan erhverves til reduceret Pris af nye

— saa vel som ældre — Medlemmer.

Det er jo ikke saa lidt at se tilbage paa. Men tænk saa paa, hvad Betydning dette A r b e j d e har h a f t for Kunstinteressen og Forstaaelsen af dansk Kunst! T æ n k paa, hvor mange Gange et Salg til Foreningen har medvirket til at holde Modet oppe hos en Kunstner, har hjulpet til at bringe en ung Kunstner frem, opmuntret til nye Anstrengelser, fordi Kunstneren saa, at der dog eet Sted var For«

staaelse at finde.

Men vi maa blive mange flere, om Foreningen skal naa videre frem mod de Maal, den kæmper for. T r o r De ikke, De skulde melde D e m i n d ? Vi er 1700 for Tiden, eller lidt flere. D e t er jo sløje Tider; men vi skulde da gerne op paa de 2000 i Aar — og siden paa meget mere. Indmeldelse kan ske ved Indgangen. E f t e r Udstillingen sker Ind^

meldelsen til Foreningens Kontor, som foreløbig er

Set. A n n æ p l a d s 10. Sekretæren.

(36)

Danmarks

Kunstbibliotek

(37)

PL A N T E R :

Thorvald Petersen, Jagtvej 74

EGMONTH PETERSENS KGLHOFBOOTBYKKEni

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

staver inden for én fibertype markerer en signifikant forskel mellem svinetyper/TVamercc distribution of muscle fibre types in M.longissimus dorsi and M.biceps

13.30 Flemming Johansen, Rådg., Effektiv drift med I-o-T, Bornholm 14.00 Jørgen Søndermark, Realdania By &amp; Byg, Sund Bolig, Stage II 14.30 Pawel Wargocki, DTU-BYG, Indeklima

Det er den ikke blot derved, at de er sat i et repræsentationsforhold til resten af gruppen, hvilket gælder alle medlemmer af de stående udvalg, men også derved, at de til forskel

anden Skæppe, og mens han ved sit Gartneri indbragte over 200 Dollars aarlig, tjente hun ved sit Arbejde en lignende Sum; 97 flyttede de til New York for at danne et Hjem for de

Based on historical data on the soil it was possible to evaluate long and short-term effects o f soil management on soil tilth.. Although the proposed spade analysis method is

vægelsen umiddelbart efter 1864. Den store søgning, skolen fik, dens kvali ­ ficerede lærerstab med Jørgen la Cour i spidsen og den heldige forening af vækkelse og

Produktpriserne lå for både surkirsebær og solbær på et relativt højt niveau, mens de for jordbær lå omkring et gennemsnit for de senere

der dette i den f o r s t e Begeistring, den forste Kjcrr- lighed til det Evige, det forste Mode af Menneskets Aand og Guds Aand. Alle store Gjerningers, alle