• Ingen resultater fundet

To danske kulturforskere

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "To danske kulturforskere"

Copied!
18
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

To danske kulturforskere

i

grænselandet mellem historie

og

antropologi

Af

Bjarne

Stoklund

Idagene 29. august-6. september 1980afholdtes på»Schæffergården« nord

for Københavnetnordisk forskerkursus medtemaet: historiskantropologi.

Kurset, som vararrangeretaf medarbejdere ved DanskFolkemindesamling

og Institut for europæisk folkelivsforskning, havde til formål at formidle nogle nye, spændende tendenser i europæisk kulturforskning til nordiske historikere, antropologer, etnologer, folkemindeforskere og andre interes¬

serede.

I temaet for dette forskerkursus indgår to fagbetegnelser: historie og antropologi. Mens den første betegnelse er alment kendt, kan der være

grund til atsigeetparord omden anden. Antropologi (socialantropologi, kulturantropologi) er den angelsaksiske betegnelse for det studium af de menneskelige kulturer, som i Centraleuropa i reglen kaldes etnografi.

Sidstnævnte betegnelse harogså i Danmark væretalmindeligt anvendtom studiet af ikke-europæiske kulturer, mens etnologi først og fremmest er

brugt om studiet af den hjemlige folkekultur, som også kaldesfolkelivs¬

forskning. Når vi her taler om antropologi (og ikke etnografi) skyldes det,

at den nyere teoretiske og metodiske udvikling næsten udelukkende er

foregået i den angelsaksiske verden.

Historiskantropologi eller antropologisk historieerikke nogenfasttøm¬

ret»skole« ellerforskningsretning. Snarere må det betragtessom ensamle¬

betegnelse for en række individuelle, ofte ret forskellige forsøg, som imid¬

lertid har det tilfælles, at de søger at anvende antropologisk metode ved

studiet af historiske samfund. Tilnærmelsen mellem historikere og antro¬

pologerernoget nyt. I detmeste af dette århundrede har detofag udviklet sig i hver sin retning uden nogen indbyrdes kontakt. Antropologerne tog afstand fra historisk rekonstruktion ogkoncentrerede sigom studiet afnu¬

tidige samfund og udviklingen af metoder til analyser af kulturelle hel¬

heder. Historikerne satte kildekritikken i højsædet og interesserede sig

merefor økonomiogpolitik end for kultur.

(2)

Idesenereår har derimidlertidværeten voksendeforståelsefor, atdeto fag må søge sammen, for de behøver hinanden. Historikeren kan lære antropologen, hvordan de skriftlige kilder lader sig bruge til historisk rekonstruktion, og udrustet med antropologiens begreber og metoder kan

historikeren stille nye spørgsmål til gammelkendt kildemateriale ognye

svarfrem. Hånd i hånd med denne tilnærmelseogmetodiske nyorientering gåren nyvakt interesse for »folkekulturen«, for de brede befolkningsgrup¬

perslivsvilkår, levevisogselvforståelse.

Nye tendenser, sometgivet tidspunkt kommer i forskningens fokus,

vil næsten altid vise sig at være foregrebet tidligere af enkelte individua¬

lister, som ergået deres egne veje. Det gælder selvfølgelig ogsåettværfag¬

ligt forskningsområde som den historiske antropologi, som ikke mindst i Danmark har haft flere forløbere. Vi fandt det derfornaturligt at indlede

det nordiske forskerkursus med en præsentation af to danske forskere,

Troels-Lund (1840-1921) og Vilhelm Grønbech (1873-1948), som om¬

kring århundredskiftet hver på deres måde foregreb væsentlige sider afvore

dageshistoriske antropologi.

Troels-Lundog

Vilhelm Grønbech

Sammenstillingen af de to personligheder kan måske virke lidt over¬

raskende, i bund oggrund forskellige somde må sigesat være. Dererdog også lighedspunkter mellem dem. Begge erså afgjort enegængere og svære at sætte i bås. Detervanskeligt at finde direkte forbilleder for deres forsk¬

ning-ogingen af dem kommer for alvor tilatdanne skole. Begge betragtes

med mistro og næserynken af fagfællerne på universitetet, som kritiserer

dem for manglende metodik og ikke mindst for en utilstedelig letsindig brug af de historiske kilder. De får også begge to at vide, at de er mere

digtere end forskere. Bag dette ligger blandt andet, atdeereminente sprog¬

kunstnere med billedmalendeevne ogskabende sproglig fantasi. Hosbegge

kan man påvise betydelige ændringer op gennem forfatterskabet. Troels-

Lundglider fraen nogetpatetisk stil i ungdomsårene overienlavmælt for¬

trolighed, ofte meden lun undertone. Grønbech kan virke lidt tungogfor¬

krampet i sine første arbejder, men skriver senere let og ubesværet, ja endogmuntert.

Deterikkemeningen herat søge nogensamlet karakteristik af de to for¬

fatterskaber, menblotatsepå detoarbejder, somud fra vorsynsvinkel må

være hovedværkerne. For Troels-Lunds vedkommende er der ingen tvivl

om, at»Dagligt Liv i Norden«, som med sine 14 bind blev til gennem en

periode på 22 år, fra 1879 til 1901, er hovedværket. Uden dette arbejde ville Troels-Lundantagelig haveværetglemt idag (1).

(3)

Troels Troels-Lund (1840-1921). Dr. phil. 1871, stipendiat i Geheime-

arkivet 1870-75, historielærer ved Hærens Officerskole 1874-90, titulær professor1888, kgl. ordenshistoriograf1897-1921. Foto i Detkgl. Bibliotek.

57

(4)

Grønbech skrev gennem en uhyre produktiv 50-årig periode en række værker, som med udgangspunkti filologienogreligionshistorien førte ham langt ind på historikernes, etnologernesog litteraturforskernes enemærker.

Detervanskeligere éntydigtatfastslå, hvad dererhans hovedværk. Ud fra

vor synsvinkel er det hans første større arbejde »Vor Folkeæt i Oldtiden«

fra 1909-12, som harstørst interesse, men det blev senere fulgt opaf lig¬

nende studierover »Hellas« og over »Hellenismen«. Vedsiden heraf står rækken af studier over mystikere i Europa og Indien, nogle store mono¬

grafier over tyske og engelske digtere foruden flere essaysamlinger. Man

kan imidlertid med nogen ret hævde, at de temaer, som Grønbech i det omfattende forfatterskab gennemspiller med udgangspunkt i vidtforskellig empiri, allerede fremtræder fuldt udformet i det skelsættende arbejde om

»VorFolkeæt i Oldtiden«(2).

Det, vi skal se på her, er altså kulturanalyser afto forskellige epoker i

Norden eller Nordeuropa: Grønbechs af oldtidens slutning og Troels-

Lunds af det 16.årh. Kun enhalvsnesår adskiller detoarbejder i tid, men videnskabshistoriskhører dehjemme i hver sit århundrede.

Dagligt Liv

i

Norden

»Dagligt Liv i Norden« udsprang ikke afet fuldt færdigt koncept. Værket groede langsomtfrem, ændrede retning under væksten, blev beskåretogtog på den måde efterhånden form. Helt færdig blev det vel egentlig aldrig;

trods sitstoreomfangerværket stadigentorso.

Da første bind udkom i 1879, blev det fremlagtsom»første bog« af »før¬

ste afdeling« af et stort anlagt værk med titlen »Danmark og Norges

Historie i Slutningen af det 16de Århundrede«. De treafdelinger, som var

planlagt var 1)en skildring aflandetogfolket i det 16. årh., 2)en politisk historie om Frederik Ils tid og3)en tilsvarendeom Christian IVs mindre¬

årighed. I indledningen taler han begejstret-ogtydeligt inspireret af Jacob

Burckhardt - om dette fantastiske renæssance-århundrede, hvor kirkens magt sprænges, verdensbilledet udvides og menneskeånden beriges ved genopdagelse af den klassiske litteratur.

Der er egentlig intet nyt i Troels-Lunds oprindelige plan for værket.

Også andre større historiske fremstillinger havde bragt almindelige sam¬

funds- og kulturbeskrivelser. Det gjaldt således C. F. Allen's værk om de nordiske riger i begyndelsen af 1500-årene. Den kan megetvel have inspi¬

reret Troels-Lund, som dog i sine beskrivelser har langt større detalje¬

rigdomogbredde.

Første bind gav en beskrivelse af kulturlandskaberne i Danmark og

Norge, de forskellige etniske grupper og rejsemulighederne til lands og til

(5)

vands. 2. bind togfat på bønder-ogkøbstadboliger, ogmed dette bind lan¬

cerer Troels-Lund dentitel, som skulle blive hele værkets: »Dagligt Liv i

Norden i det 16. Århundrede«. Endnu i 10. bind fastholdt han dog den oprindelige planomogsåatbehandle den politiske historie, blotvarbalan¬

cen nuforrykket. Af de ialt 23 bind, som varplanlagt, skulle de 7 behandle politisk historie. I denneplan indgik også tobind om stænderog nærings¬

veje. Manharkritiseret Troels-Lund for kunatskildre folket i festtøjet(3),

men som planen i bind 10 viser, var det tanken også at skildre det arbej¬

dende menneske.

Værkets første 5 bind, sombehandlerdetfysiske miljøogden materielle kultur (boligforhold, klædedragt og fødemidler) er så afgjort de svageste.

Troels-Lund besad ikke noget førstehåndskendskab til disse emner, ogde første bind indeholder mange skrivebordskonstruktioner. Når behandlin¬

gen afemner som bygninger og klædedragt var forældetnæsten før, tryk¬

sværten var tør, så skyldes det dog også, at netop disse temaer blev gen¬

standforenomfattende kulturhistoriskforskning fra 1880'erneogfrem (4).

Mennesket icentrum

Fraog med 6. og 7. bind (Hverdag ogfest, Årlige fester) skifter værket på

flere måder karakter. Detempiriske grundlag, dersomnævntvarsvagti de førstebind, blivernubedre, ikke mindst fordi Troels-Lund nu kan trække på en omfattende ekscerptsamling, som var tilvejebragt afen forgænger i

det kulturhistoriskestudium, biblioteksassistentNicolai Jacobsen.

Samtidig kan man fornemme, at mennesket i stigende grad rykker ind i

detkulturhistoriske søgelys. Fra 8. bindogværket ud samler skildringen sig

om de afgørende livssammenhænge: fødsel og barndom, seksualitet og ægteskab, dødog begravelse. HersynesTroels-Lundfor alvor på hjemme¬

bane. Hansindgang til kulturhistorienvarikke-somfor såmangeandre- tingene, men menneskene. Helt konkretvar det en samling adelsbreve fra

det 16. årh., som han tilfældigt fik i hænde under arbejde på Geheime- arkivet, der vakte hans interesse foretstudium af fordums menneskers vil¬

kår og dagligliv og åbnede hans øjne for de muligheder, som personlige

dokumentersombreveog dagbøger frembød foratkomme tætind pålivet

af fortidens mennesker.

Troels-Lund brugte dette materiale flittigt, navnlig i bindene om tro¬

lovelse og bryllup: »Den samling breve om ægteskabssager, der fra det

16.årh. er nået ned til vore dage, har betydelig historisk værd. Thi på få

eller ingen punkter erdet ellers forundt os så tydeligt som herat kunne iagttage hin slægtansigt til ansigt, på sånærthold lytte til densegneordom det, derlå denmestpå hjertet. Og vedetunderligt træferdernæppe noget

(6)

forhold af de mange, der kunne tænkes at indtræde under de forskellige omstændigheder, udenatvi jo haretbrev, dersvarerhertil.« (5).

Den kulturhistorisk/etnologiske forskning har ofteværetkritiseret for, at den i forhøj grad harværet etstudium af genstande og institutioner, mere eller mindre løsrevet fra deres kontekst. Ellersagtmed Rudolf Brauns ord:

Manbeskæftigede sig mere medbrudekronerne end med motiverne til fal¬

dende og stigende giftemålsalder - mere med gengangere end med døden

selv. (6).

Troels-Lund kan næppe frikendes for medansvar for, at den kultur¬

historiske forskning har faet dette særpræg. Også hos ham ergenstandene

oginstitutionerne, deres formerogderes historie, sati forgrunden. Men der

erhosTroels-Lundnogetandetog mere, som synes atforegribe ennutidig kulturforskning. Nok fortaber han sig i detaillerede skildringer af dåbsgilde

ogbryllupsfest,menhanersamtidig levende interesseret i generativ adfærd

ogfamiliestruktur.

Generativ

adfærd

I 8. bogomfødsel ogdåb finder vi således nok enomstændelig redegørelse

for de mange ceremonier og fester, men også en diskussion af fødsels¬

hyppigheden, dens årsager ogfølger: »Dette talrige afkom skrev sig vel for

endelfra,atmændenestraks indlod sig iet nytægteskabogi reglen meden ung kvinde, såsnart deres hustruer var døde. Men følgerne ville under almindelige forhold vistnok tildels væreblevne udlignede ved, at enkerne gjorde detsamme,ataltsåmange ungemænd ægtede ældre kvinder uden udsigt til afkom. Kvindernes part i hin store frugtbarhed var ikke ringe.

Samme hustru fødte hyppigtetefter nutids forhold megetbetydeligt antal

børn. Christine v.Halle, gift med Henrik Ranzau, fødte således 12 børn,

VibekeGyldenstjerne 13, Hans Blomes anden hustru 15, Birgitte Brocken¬

huus 17, Elsebeth Krabbe 18 børn osv. Marine fra Odense, Poul Over- skærers søster, ægtede først præsten Klaus Juel og fik med ham 6 børn;

derpå gik hun i arv til eftermanden i kaldet, hr. Rasmus Pedersen, med

hvem hun fik lObørn. Fru Birthe Henrik Gyldenstjernes fødte én gang

tvillinger,enanden gangtrillinger. IRibevarendnui det 17de århundrede

antallet aftvillingfødsler langt hyppigere endnutil dags. Disseoglignende eksempler, hvor mange der så end opregnes, betyder enkeltvis kun lidet

ellerintet; men summenaf demsynesathave betydningog gavi hvert fald

tiden sitpræg«(7).

Morsom og karakteristisk for hans stil eroptakten til afsnittet om ihjel- liggelse af børn: »Til etvelordnet hus hørte kun én vugge. Selv tvillinger

måtte kunnerummes i en sådan, ogher fandt de foretår en, omend snæ-

(7)

ver, så dog sikkerogdækket plads. Men når åretvar omme ogdetnyekuld

mødte forat afløse dem, var der ikke andet for, de måtte plantes ud i det

store familiebed, himmelsengen. Dette var en drøj overgang, især hvor

antallet af de ældre søskende var talrigt. Kampen for tilværelsen førtes deroppe med hensynsløs vildhed og for de mindste børn gik det på livet

løs.«(8).

Interessanteogstadig værdifulde bidrag yder Troels-Lund til belysningaf

det 16.årh.ssynpå seksualitetogsamlivogden ændredeopfattelse afægte¬

skab og kønsroller, som den lutherske reformation indvarsler. Det var

spørgsmål, som ikke helt let lod sig fremstille for samtidens viktorianske

læsekreds. Troels-Lund berørte detteproblem fleregange ogfandt det nød¬

vendigtatindlede den 9. bog ombryllup medetforord, derforsvarer nød¬

vendigheden afatskildreting, somsamtiden fandt mindre sømmelige: »At forbigå sligt som upassende ville kun lidet stemme med kravene til en historisk fremstilling. Dens opgave er tværtimod at påvise, hvorledes og hvorfornetopdisse former forekom datiden passende. Hensynet til nutiden

gør mig det imidlertid til pligt på forhånd af henlede opmærksomheden herpå, idet jegsommitegetskøn udtaler,atenkelte afsnit i denne bogikke

egnersig til oplæsning ientilfældig kreds eller læsning for enhver alder«.

Drukkenskab og

livsmønster

Dettebevidste forsøg påatfrigøre sig fra sineegneogsamtidensnormer og

vurderinger og forstå renæssancens mennesker på deres egne præmisser, genfinder vi i Troels-Lunds behandling afetandet tidstypisk træk: Druk¬

kenskaben. Vi står her over for to muligheder, siger Troels-Lund: Enten

har datidensomnutiden opfattet drukkenskaben som nogetfrastødende og

modbydeligt, »eller også har den haftethelt andetsynpå dette forhold end vi. Men hører datidens ejendommelige syn herpå med til den fulde for¬

ståelse. Fordømmelse af tidens levevis lyder imidlertid kun i ringe gradfra

tiden selv. Forklaringen må da ligge i, atden har betragtet det hele ander¬

ledes end vi«.

Også følger disse ganske interessante overvejelser: »Vi står her vedetaf

de punkter, hvor det materielleogåndelige mødes, hvorforbindelsen mel¬

lem et folks fødemidler og rent åndelige livsytringer viser sig. At betegne

det ene blot som årsag, det andet blot somvirkning går ikke an, begge er siderafet og samme, led af livets det fælles kredsløb.

Til hin levevis svarede, på engang som forudsætning og som resultat, begreber på moralens og sundhedslærens område, der var vidt forskellige

fravore.

Undersøger vi nøjere, viser det sig, at under en let fernis af pligtskyldig

(8)

mishag med drukkenskaben en ganske anden opfattelse, der udtrykte

tidens egentlige og sande mening. ». .. Ifølge denne var det atfå sigen rus en iogforsigfortjenstliggerning;et tegn på, at vedkommendevar en brav, flink, hæderlig person. Ret at give sig hen var udtrykket for en god natur, ofte at være drukken prøvestenen for en dygtig mand afden rette

støbning, uden svig.« (9).

Troels-Lund går imidlertidetskridtvidereog søgeratse drukkenskaben

og hvad dertil hørersom led i et samlet tidstypisk livsmønster. Han skri¬

ver: »Viharbetragtetde begreber på moralensogsundhedsplejens område,

der svarede til det 16. århundredes levemåde. Vi kan vove os et skridt videre frem ogsøgeat klare osdensindsstemningogdethele blikpå livet, der måtte blive de naturlige under forhold som disse«. Her peger han på voldsomheden med de mange drab, påfrugtbarheden ogusædeligheden og desuden på den overstadighed i glæden, »som uvilkårlig forbavser en

sindigere Tid«. Og videre: »Som enhed af denne voldsomhed i vreden og overstadighed i glæden stod endeligsom fælleskendemærke for hin tiden

egen virkeligheds-betagenhed, en næsten løbsk væren-fuldtud-med i alt, hvadman foretogsig.« (10).

Jeghardvælet så udførligtved disse sideraf den 5. bog, fordideteretaf de steder, hvor Troels-Lund er tættest ved at frem til noget, som man med moderne franske historikere kunne kalde en »mentalitetshisto¬

rie«(11). Det bliver imidlertid ved de spredte tilløb, en sammenfattende syntese,enkarakteristikaf tiden far vialdrig. Hvorfor?

Forsøg på

syntese

Der er ingen tvivl om, at Troels-Lund selv var klar over denne mangel,

oghans samtidigeanmeldere anholdtogså værkets tilbøjelighed til atfalde fra hinandenihundredvisafenkeltheder.

I 1898 brød han den plan, der var skitseret for værkets fuldendelse og udsendtei stedetdets 13. ognæstsidstebog, somfiktitlen»Livsbelysning«.

Om opgaven siger han i indledningen: »Vi have set, hvorledes den slægt,

der levede i Norden i det 16. århundrede, kom til verden, boede, klædte sig, spisteogdrak, giftede sigoglevede somægtefolk. Forinden vi flyr dem til jorde og hermed afslutte betragtningen af datidens »daglige liv«, står imidlertiden afgørende undersøgelsetilbage, den vigtigsteog vanskeligste afdemalle. Det»dagligeliv«erkun rentudvortesopfattet, sålænge vi ikke tilligehave faetetindtrykaf, ihvilken belysninglivetvistesigfor hin slægt,

denfarvetone, derdengang låoveralleforhold,overselvedetatleve.«

Oghan fortsætter: »Denne historiensflygtigste olieeraltså vekselspillet mellem hver enkelt slægt og dens ydre forhold, den duft og farve, der lå

(9)

overdisse for tiden selv, medens den endnu var levende, førend den hen¬

tørretogfladtrykt blev pakket i historiensplantesamling. Man kunne søge atgenfremstille dettevedbetragtning af, hvadder endnuerbevaret fra hin tid, fornemme den stemthed, som datids stuer, bohave osv. virker. Men

hvor ufuldkomment sligter, véd enhver, derer fortrolig med, at stemnin¬

gen er ens egen. Det sete afhænger af øjnene, der se. Og det, vi ønsker at vide, erjonetop,hvorledes hin tid så, ikke, hvorledesviser«(12).

Efter denne optakt venter man, at den analyse, som bl.a. var startet i

5.bog, nuføres til endeogafrundes. Men deternogetandet,man far.

Udviklingslæren

Troels-Lunds værk eri sjælden grad præget af tidens altdominerende for¬

klaringsmodel, evolutionsteorien. At forståetfænomenerfor datiden først

ogfremmestat kende dets oprindelseog udvikling-eller udtrykt her med

Troels-Lunds ord: »Som enhver vækst lader hin tids syn på livet sig kun

fatte ved at følges fra neden af opefter, veden undersøgelse af, hvorforog hvorledes det er blevet til. Som planter har disse følelser og stemninger i

årtusinder skudt opfra bunden, båret afmangeslægtleds tankegang, anta¬

get formogdragetnæring ikke blot af samtids, menogså affortids indtryk.

Som planter forstås de kun i deres helhed, ikke af løsrevne top¬

stykker« (13).

Når Troels-Lund her taler om helhed, så er det altså en diakron sam¬

menhæng, et udviklingsforløb, og i overensstemmelse med dette program søgerhan atfølge nogle af de karakteristiske træk ved det 16. århundrede-

befrielsen fra kirkens magt, naturbegejstringen og djævletroen - i et langt religionshistoriskvue fradetidligste kulturfolkogfrem. Bogen herom blev

imidlertidogså enslags personlig bekendelse til den glade, lyse udviklings-

tro. Den må have imødekommet et behov i tiden, for den blev så afgjort

den mestsolgte af hans bøger.

Som forklarings- og beskrivelsesmodel kommer evolutionslæren igen i

»Dagligt Liv«mange gange ogpå flere planer. Således indledes bindet med kosten med en gennemgang af fødemidlernes udvikling. Hvorforgør han

det? Jo, siger Troels-Lund: »Af denne korte udsigt over fødemidlernes udviklings historie i Norden vil det være klart, hvilken stilling det

16. århundrede indtager i rækken. Vi har vundet forudsætningen for virke¬

ligatforstå det, idet vi harsetdetsomled ien størrehelhed«-sammetan¬

kegang altsåsomi det forrige citat. Mendet 16.århundrede »står ubetinget

som det mærkeligste tidsrum i hele udviklingsrækken, en periode, hvor stærke kræfter mødesogtilsammen give sigetvoldsomt udtryk«. Når vinu

går over til at se nærmere på det 16. århundrede, så må vi, indprenter

63

(10)

Troels-Lund, hele tiden huske på dette århundredes plads i udviklingen;

først da kan vi til fuldeforstådet(14).

Men udviklingstankegangen følger med helt ned i behandlingen af de

enkelte genstande. Klarest sesdet vel i 2. bindomboligen, hvor han frem¬

stiller konstruktions-og møbelformernæsten somlevende væsner oglader

den ene form fødes direkte af den anden. Hererder dog mere tale om en måde atgørebeskrivelsen levende på end etanalytisk middel. Kosteligter f.eks. skildringen afovnens metamorfoser fra lerpotter til jernpladerog fra bilægger til vindovn. Sådan beskrives övergångsformen med ovnpotter yderst ogjernplader inderst: »Som hine gamle ovne skød de sig langstrakt

ind istuen, kakkelklædte på kroppen; men hvilende på deres firenyeben,

med det oprejste jernrør til hale og den uvante åbne jernmund, hvorfra ildenglødede, kunne de nok mindeometlevende uhyre ogskræmme dem,

der førstegang så dem«. Deres liv måtte dog blive kortvarigt, thi »dækket

med kaklertogjernkakkelovnen sig lige så latterlig udsom en ridder i fuld rustning med en uldtrøje trukken over brynjen. Den tid måtte hurtigt komme, da jernovnen rystede kaklerne af sigogviste sig frioguskæmmet i

sin fuldepragt. ..«(15).

Side om side medudviklingstanken finder vi implicit hos Troels-Lundet kulturbegreb, somopfattede kulturensom summen af de bestanddele, som

indgik i den. At forstå kulturen var således et spørgsmål om at udforske

dens enkelte elementer. Noget forenklet kan man sige, at udfra en sådan opfattelseerforståelsenetspørgsmålomsimpel addition.

Hvorfor udeblev syntesen i Troels-Lunds værkom det 16. århundrede?

Måske er endel afforklaringen, athan med dennekulturopfattelseogmed

evolutionslæren som vigtigste forklaringsmodel var slet rustet til at gen¬

nemføreensynkron kulturanalyse.

Grønbechs

kulturopgør

Den 14. og sidste bog af »Dagligt Liv« kom i 1901. 2 år efter, 1903,

udsendtes hele værket ien samletfolkeudgaveogfik først dermed sinstore udbredelse. Samme år afbrød den30-årige Vilh. Grønbechenlovende filo¬

logisk forskerbane, som året førvar kulmineret med en disputats om tyr¬

kisk lydhistorie, for i stedet at fordybe sig i religions- og kulturhistoriske

studier. Disse studier, som blev udmøntet i værket »Vor Folkeæt i Old¬

tiden« 1909-12, blev samtidig optakten til et personligt opgør med sam¬

tidens vesteuropæiske kultur, et opgør, som Grønbech viderefører i det

mesteaf sitsenereforfatterskab.

Grønbechs kritik retter sig mod den arv fra det 19. århundrede, som Troels-Lundvarudpræget enrepræsentant for. Den varfor det første et

(11)

Vilhelm Grønbech (1873-1948). Dr. phil. 1902, docent i engelsk sprog og litteratur v. Kbh. Universitet 1908-11, i religionshistorie 1911-15 og pro¬

fessoridettefag 1915-43. Foto i Detkgl. Bibliotek.

65

(12)

opgør med evolutionsteorien, med hele udviklingstanken, som for Grøn¬

bech var en myte i negativ forstand, en naiv forestilling om menneske¬

heden på vandring gennem tiden mod stadig højere mål, et stadig mere

»udviklet« stade. Han i disse forestillingeret middel til legitimering af

denvestlige verdens politiske magtogden europæiske kulturs dominansog

samtidig grobund for en etnocentrisme, som blokerede for mulighederne

foratforstå andre mennesker.

Iet essayi 1930 harcellerer han overvirkningerne af evolutionsteorien:

»Denfrugtbareste opdagelse i moderne tidvardetatsøgeoplysning i histo¬

rien, nemlig vedatundersøge, hvorledes mennesketerblevettil, eller,som mansiger, har udviklet sig fra dyr tilenhøjere form, thi derved kunne man finde frem til det menneskelige i renkulturog vænne sig til de mere sam¬

mensatteformer. Dennehjælpehypotese, evolutionen, erblevetvejledende

for den videnskabelige søgen efter det menneskelige, og selv om den ikke

hargivetnogetresultat, har den i hvert fald gjort det,som erlige så vigtigt, nemligat stille problemet skarpt og klart. Mennesketerganske ogaldeles forsvundet... den opdager aldrig mennesket, fordi den ikke kender til mennesket.«(16).

Detersymptomatisk,atGrønbech forathente inspiration til sit historie-

ogkultursynmå bagom det 19. århundrede med dets udviklingstro ogdets

historisme til Johann Gottfried Herder(1744-1803), hos hvem han finder

en optagethed af de menneskelige kulturers brogede mangfoldighed og en

opfattelse af mennesket sometvæsenbetingetog formet afnaturoghisto¬

rie ogbundet til en lokal ekstistens. Herders kulturbegreb er fjernt fra det

19.århundredes partikularistiske kulturopfattelse. Han betoner enheden, harmonien, og Grønbech finder hos ham kimen til en holistisk kultur¬

opfattelse, somhan kan byggeviderepå.

Ligesom HerderserGrønbech i historien kun en broget mangfoldighed afformer, hver med sit særpræg, men ingen af dem højere eller bedre end

andre. For hamer formålet med den historiske indsigt at lære mennesker

bedre atkende, atudvide sin vennekreds,somhansiger,atdragenye men¬

nesker ind forat lære sig selv dybereat kende ved atse, atlivet har større ogrigere muligheder end dem, vi selv har nåetatvirkeliggøre.

Helhedsopfattelse afkulturen

Kravet om, at en kultur skal studeres som en helhed, har han måske for¬

muleret klarest i bogen om Primitiv Religion fra 1915: »Det, det gælder

om, eraterkende hver kulturogreligionsomethele, der har absolut værdi

i sig selv. Det er somet hele, den bærer de mennesker der lever inden for den, og somethele skal dentagesforatkunne forståsogfortolkes. Enkelt-

(13)

hederne farderesindhold fradetcentrum, de rotererom. Lad f.ex. de for¬

skelligefolks tankeromderes dødes livværeså beslægtede de værevil, lad

være, at tankerne ved at rives ud af sammenhængen kan fortolkes som identiske - deres værdi afhænger dog afsyntesen: den harmoni i tanken,

som giver forholdet kraft til at stå livets svære kampe igennem til daglig sejr« (17).

Oghvaderda kulturefter Grønbechs mening? 11916 udtrykker han det på denne måde: »Kultur, det erden ejendommelige kosmos, i hvilket fol¬

kets verden genskabes inden i sjælen, eller måske tydeligere, det er det ukendte, skabt imennesket tilenverden. I verden indgårtoelementer, det

der kommer udefra ogdetsommøderindefra,oggennemderes vekselvirk¬

ning fødes nytte og hjemfølelse, form og skønhed« (18). Ejendommeligt formuleret, ja,men alligevel ganske præcist udtrykt.

Grønbechshelhedsopfattelse af kulturen far ham også tilatreagere nega¬

tivt mod flereafprocedurernei det 19. århundredes kulturforskning. Han

vender sig således mod letsindig og overdreven tale om kultur»lån«, lige¬

somhanerskeptiskoverfor mulighederne foratbygge rekonstruktioner på

»survivals«, som han sammenligner med »rodløse former, der løst hælder sigopad omgivelserne uden organisk tilknytning«, oghangøropmærksom på, at »det erjo ikke alene sjælen som omskiftes i et levn, der fortsætter

livet udoverkulturensundergang. Med udrykkelse afsyntesen følgerenten omvurdering eller også irrationalitet« (19).

Der er i hans kulturbegreb, så vel som i den analytiske brug afdette begreb, stærke mindelser om funktionalisternes, men det synes selvstæn¬

digt udviklet. Om nogen påvirkning fra f.eks. Émile Durkheim (1858-1917) er der ikke tale, og det er værd at erindre sig, at »Vor Folkeæt«kom 13 år førde britiske funktionalisters toklassikere: RadclifFe Browns »The Andaman Islands« og Malinowskis »Argonauts of the

WesternPacific«.

Grønbechs

arbejdsmåde

Grønbechs kulturbegreb blev udviklet under arbejde medoganvendti' den analyse af de germanske folks kultur og religion ved oldtidens slutning,

som fremlagdes 1909-12 i »Vor Folkeæt i Oldtiden«. Kildematerialet er

gammelkendt, først ogfremmest den islandske ogdenangelsaksiske littera¬

tur, men måden at bruge dette materiale på er ny. Den kan minde om socialantropologernes feltarbejdsteknik, og det er næppe en urimelig anakronisme at kalde det, som Grønbech her gennemfører, for en

historisk-antropologisk studie (20).

Inden hangår i lag med det historiske kildemateriale til belysning afger-

(14)

manernes kultur, har han skærpet sit blikgennem læsning af etnografiske

beskrivelser af andre folkeslag. Inoterne til bogen siger han herom: »Man kan ikke skriveen enkelt kulturssjælehistorie, hvis man ikke alvorligt har søgt at liste sig ind i forståelsen afen del andre end den, man gør til sit

emne.«Dermå altsåliggeetalvorligt etnologisk forstudium til grund, men de enkelte samfund måalligevel hver for sig »underkastes enundersøgelse,

hvoringen utidig sammenligning slører de vigtige særegenheder« (21).

Nok så vigtigtsom dette etnologiske forstudiumerdog et bevidst forsøg på at trænge forskerensegen kultur i baggrunden, at møde det undersøgte samfund uhildet som muligt. Det er dobbelt vigtigt, fordi informatio¬

nernei dette tilfælde må hentes ud af skrevne ord ogsætninger, som i for¬

menliggertætvedforskerensegetsprog.

Grønbech har kun foragt tilovers for leksikografens tro på, at det lader siggøreuden videreat oversættefortidens begreber med moderneord: »En ordret gengivelse er værdiløs ... og ofte misvisende, fordi den lader de associationer, der udgør ordenes mening ude af betragtning« (22). I stedet

søgerhan- ikke ulig den antropologiskefeltforsker-at indkredse ordenes betydning vedatsedemi stadignyekontekstuelle sammenhænge.

Det gørhan bl.a. i værkets første bog, hvor han søgerat bestemme ind¬

holdet aftretilsyneladende velkendte ord: ære, lykkeogfred, somimidler¬

tid visersig athave en ganske anden oglangt mere omfattende betydning.

Menselvetordsomdøderdetikkenemt atkomme tilrettemed. Brugervi

ordet i voregen forstand, om hjertedøden, da rammer vi ved siden af. At

væretil erathavedelagtighed ietbestemt liv, ogdette fællesskabsprænges ikke ved døden, det føres videre affrænderne. Det kan derimod sønder¬

rives, hvis én stemples som niding. »Nidingen er den, der med rette skal bærenavnetdødning, thi hanerdendiametrale modsætning til det levende

menneske . . . Hans våben bider ikke mere. Hans skib kan ikke fange børen længer. Den kraftstrøm, somopholder hansbedrift, standser: agrene

sviesaf, kreaturernestyrter«(23). En passus somdenneerkarakteristisk for

Grønbechsmådeatindkredse ordogbegreberpå.

Gave-institutionen

I tredje og fjerde bog behandles en række centrale institutioner: at blote,

bøn og offer, leg og løfte, madfællig, navnefæste og arv og gaveskifte for blotatnævne nogleaf dem. Fælles for dem alleer, atde erdybtforankret i

det beskrevne samfundoggår på tværsaf de sektorer, som de kunne søges

opdelt i. Deharatgøremedbåde økonomi, social organisationogreligion.

Deer»totale« sociale fænomener.

Dette sidste erikke Grønbechs ord, men et udtryksom blev lanceretaf

(15)

Durkheim-eleven Marcel Mauss i 1925, da han udsendte sin nu klassiske

»Essai sur le don«(24). Mauss bygger sin analyse af gaveudvekslings-

institutionenetbredtmateriale, samlet fra såvel etnografiskebeskrivel¬

ser som historiske kilder. To steder i verden finder han gaveinstitutionen i særlig klarogveludviklet form: hos melanesierne oghosgermanerne. Når

det drejer sig om de førstnævnte, så kan Marcel Mauss bygge på den

udtømmende analyse, som Malinowski gav af Trobriandernes kula- institution i »Argonauts of the Western Pacific«. Den gamle germanske

institution kan han kunantyde på grundlag af forskellige studierogkilder.

Hvis han havde kendt »Vor Folkeæt i Oldtiden«-som imidlertid først i 1931 blev oversat til engelsk- så ville han have fundet en kongenial for¬

skers analyse af det germanske gaveskifte netop som den »totale« institu¬

tion, Mauss ønskede at se den som. Et par citatervil vise dette: »På den

mestfremtrædendeplads i germanernessamfundsliv står »købet«, detstore symbol på omgængelighed og omgængelse. . . . Ægteskabet er det store gaveskifte, gaveforbundet fremfor andre. . . . Men i sagens inderste

kærne adskilte brudekøbet sig ikke fra venskabet, der også var et køb og

også kom i stand ved gaver. . . . Gavens forpligtende kraft åbenbarer sig vældig i germanernes retsbegreber. ... En gave uden løn, uden forpligtelse kan germanerne ikke forestille sig. . . . Gaven er en social

faktor. Idet den går fra mand til mand og til mand igen, gennemtrækker

den samfundet med et netværk afforpligtelser, så stærkt at man bevæger

helestaten,hvismanblot farrettageteller andet punkt af kæden.

Mangen én kommer det vel for, som var han falden iblandt sjakrere, sjakrere af højeste lyst og højeste begavelse. »Gaven ser altid efter gengæld-« et valgsprog der passer fortræffeligt i munden på slige tuske¬

genier. Går man nu om på den anden side, og tager man i øjesyn deres samvittighedsfuldhedmedatpasse detrette forhold mellem ydelse og gen¬

gæld, fristes man måske til atopstille taknemmelighed somdet storeprin¬

cipi deres etikogjura.

Vore forfædre selv skal nok læreosbedre. De ladertaknemmelighed og

beregningvære, hvad de er, uden at skamme sig ved nogen af delene. De går forbi alt tilfældigt, lige ind til genstanden selv. Deterikkegivelsen, der virker, siger de, mendeter gaven. Ingen kan, far viathøre, befri sig for den indflydelse, tingene omkring ham har, de dereri hansegetværge, ogde der liggernærnok tilatblive indfiltrerede i hans handlinger«(25).

Også går Grønbechovertilatvise,atselven tingsomguldbegær ikkeer eténtydigt fænomen, menkulturelt bestemt: »Nordboerne bekender åbent,

at de er trælle afguldet og sølvet - og jærnet. Og så opstemmer de en

hymne til metallerne, som må skurre mod al pekuniær sømmeligheds¬

følelse. De digter frejdigt deres højeste digtning om guldet, og belærer os

69

(16)

med livetsuimodståelige logikom, atguldvejen ind i mennesket ikke ender

blindt i de lavere passioner, men skærer de ypperste ånds- og lidenskabs-

centra. ... Denne heroiske trang til at passe på guldet og bronchen og ophobe dem i rummelige kældre og storstuer, gennempulserer sjælene,

uden at man derved mærker nogen udslettelse af alle store følelser, eller

nogen fortørrelse af sindet. Tværtimod, jo større karakter, des klæbrigere hænder. . .. Antog griskheden heroiske former, var dens modstykke, gav¬

mildheden ikke mindrestorvorn«(26).

Brug

afkilder

»VorFolkeæt i Oldtiden« blev som nævnt mødt med megen kritik, mere eller mindre velunderbygget. Meget af kritikken gik på hans brug af kil¬

derne: De hentes fra forskellige miljøer og tider, de tolkes meget frit, de

dokumenteres ikke medtilstrækkelig gode henvisninger (27).

Denne kritik var kun tildels berettiget. Grønbech kunne med rette hævde, at han ville noget andet med kilderne end historikerne. Det var ikke de direkteudsagn, men det der lå bag dem, der interesserede ham. Et stedudtrykker han det på følgende måde: »Det er interessant og somme¬

tiderafbetydningatfinde ud af, nårog hvor en kamp stod, mendet eraf

endnustørrebetydningatspørge om,hvad kamp i hine tidervar.«(28).

Mere kritisabel erutvivlsomt den luftige ogabstakte måde, som Grøn¬

bech behandlergermanernes kultur på. Billedet stykkes sammen af kilder fra meget forskellige tider og steder - og den rekonstruerede kultur frem¬

træder som en homogen størrelse på tværs af betydelige økologisk¬

økonomiske ogtidsmæssige skel. Deternok denne basisløse kulturabstrak¬

tion,somdetersværestforosatakceptere idag.

Topionerer

Jeg har med disse linjer villetpegetobetydelige danske pionérer i kul¬

turforskningen og vise, hvorledes de hver på deres måde har foregrebet problemer, synsvinkler eller metodikker, som eraktuelle for dagens histo- risk-antropologiske forskning.

Troels-Lund førtekulturhistorienhelt til bunds idagligdagen, så snavset, mørket og larmen kunne føles, og han satte de elementære menneskelige livssammenhænge i første række som kulturhistoriens studieobjekter. Han

varimidlertid isin forskning bundet af det 19. århundredeogsavnede red¬

skaber til en gennemført synkron kulturanalyse. - Grønbech derimod,

(17)

gjorde radikalt op med historismen og evolutionismen oggennemførte en af de første antropologiske helhedsanalyser afen kultur påhistorisk mate¬

riale.

Begge fortjener atblive læst eller genlæst idag- og begge burde indtage

enfremtrædendeplads i den internationale kulturforsknings historie.

Noteroghenvisninger:

1 OmTroels-Lundoghansforfatterskab,seKnud Fabricius: Troels-Lund (Kbh. 1921), Ellen Jørgensen: Historiens studium i Danmark i det 19.Århundrede(Kbh. 1943)ogErik Kjere¬

gård: Mandenogværket. Indledning til 6. udg. af Dagligt Liv i Norden (Kbh. 1968). 2 Om Vilh. Grønbech og hans forfatterskab, se P. M.Mitchell: Vilhelm Grønbech. En indføring (Kbh. 1970), Ejvind Riisgaard: Vilhelm Grønbechs kulturopgør I—II (Kbh. 1974). Denyeste behandlingerergivet af J. Prytz Johansen i Københavns Universitet 1479-1979 bd. XIogaf

Arild Hvidtfeldt i Dansk Biogr. Leks. bd. 5 (Kbh. 1980). 3 Axel Steensberg: Dagligliv i Danmarki det nittendeogtyvendeårhundrede I (Kbh. 1963)seIndledningen,s.8. 4 Om Troels-Lund og bygningsforskningen, se B.Stoklund: Bondegård og byggeskik for 1850 (3. opl., Kbh. 1980). 5 Troels-Lund: Dagligt Liv 6. udg., 5. bd. s.70-71. 6 Rudolf Braun: Problem des soziokulturellen Wandels im 19.Jahrh., (Wiegelmann ed.: Kultureller

Wandel im 19.Jahrh., Göttingen 1973) 7 Troels-Lund: Dagligt Liv 6. udg., 4. bd.,s.396.

8 Smst. s.399. 9 Troels-Lund: Dagligt Liv 6. udg., 3. bd. s.237-39. 10 Amst.

s.246-254. 11 Sef.eks.Jacques LeGöff: Mentaliteterna, entvetydig historia (NoraogLe Goff: (ed) At skriva historia, Stockholm 1980, s.244-62). 12 Troels-Lund 6. udg. 7. bd.

s.9-10. 13 Smst.s. 10. 14 Troels-Lund 6.udg. 3. bd.s.25-26. 15 Troels-Lund 6. udg.

1.bd. s.404-05. 16 Kvindesagogarbejderbevægelse (1930), i V. Grønbech: Kampenom mennesket (Kbh. 1930) s. 167f. 17 V.Grønbech: Primitiv Religion (Kbh. 1915) s.3.

18 Kultur og virkelighed (1916), i Vilh. Grønbech: Kampen om Mennesket (Kbh. 1930)

s.41 19 VorFolkeæt iOldtiden, 2. del (Kbh. 1955),s.382-83. 20 Arild Hvidtfeldt hari

sin artikel omGrønbech i DanskBiogr. Leks. en interessant påvisning af mulig påvirkning (specielt med hensyn til fremstillingens teknik) fra Valdemar Vedels »Kulturpsykologiske«for¬

fatterskab (1901-11), men han betoner dogsamtidig de afgørende forskelle mellem de to forskere. 21 VorFolkeæt, 2. dels.347. 22 Smsts.s.339. 23 VorFolkeæt, 1. dels.279.

24 Marcel Mauss: Essai surle don, forme archaique de l'échange (Paris 1925); engelsk ud¬

gave: The Gift, Forms and Functions of Exchange in Archaic Societies (London 1954).

25 Vor Folkeæt 2.del, s.9-13. 26 Smst. s. 13-15. 27 En udførlig gennemgangaf kri¬

tikken findes iEjvind Riisgaards anførte arbejde. 28 VorFolkeæt, 1. del,s.339.

Summary

Two Danish Scholarsin

Study ofCulture

This paper was given as a lecture at a Nordic interdisciplinary seminar on historical anthropologyat»Schæffergården« (north of Copenhagen) 29th August-6thSeptember 1980.

Thepaperconcernsitself with thetwoDanish scholars involved in the studyof culture: Troels

Lund(1840-1921) and Vilhelm Grønbech (1873-1948). Each in theirown way anticipated problems, viewpoints and methodologies ofcurrentinterestto »historicalanthropology« of today.

In 1879 Troels-Lundpublished his first volumeofa»Historyof Denmark andNorwayin

the end of the 16thCentury«.The bookwasplannedas aclassical historicaldescription, but

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

Krieger i sin dagbog at Troels-Lund havde ”Ry for Upaalidelighed, fremkaldt ved hans Lyst til feuilletonagtig Udsmykning af haandskrevne Kilder.” 32 Udsagnet synes

Der er tale om et konkret lokalt, nationalt og klassemæs- sigt funderet forsvar mod kapitalens flugt fra det lokale, som for at lykkes kræver international solidaritet og fælles

Grundtvigs I Kveld: Nogle overvejelser fra et angelsaksisk perspektiv Med henblik på udgivelse i første bind af Sang-Værk til den Danske Kirke (1837) skrev Grundtvig en række

Bidragene i dette bind omfatter emner, der rækker fra historiske og litterære til kirkelige og teologiske emner.. Bindet indledes med en hidtil utrykt Grundtvig-tekst,

Det gjorde i højere grad ledelsen af indsamlingen af prishistorisk materiale 1946-49, der blev grundlaget for første bind a f den danske prishistorie, som udkom 1958

Flere af de første slagterier valgte derfor at ansætte direktøren i så god tid, at han kunne tage på studieophold i England, medens slagteriet blev bygget.. Der kan

Nobelkomiteens formand Harald Hjärne udarbejdede en specialud- talelse, som blev indskrevet i selve komiteindstillingen, og som konklu- derede, at en pris til Troels-Lund ikke

Men få år senere fik Troels Dahlerup lejligheden til at skrive historie, som han ville, i Gyldendals og Politikens Danmarkshistorie bind 6 om det