• Ingen resultater fundet

Begravelsesskikke i Ribe Amt inden for kirkegårdens port

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "Begravelsesskikke i Ribe Amt inden for kirkegårdens port"

Copied!
16
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

Begravelsesskikke i Ribe Amt

Inden for kirkegårdens port

Af

A. M.

FUttrup

Selvmordere

»IHviding blev selvmordere ikke ført indgennem

kirkelågen,mende blev båretoverdet tilhuggede

korstilvenstreibilledet«. Såledeslyder teksten til

etbillede,somMogens Juhl, Ribe, hartagettilen artikeli Fra Ribe Amt1994, side 204.1bogværket

DanmarksKirker,Tønder Amt,erder side 1149et billede afengravsten,somangivesatvære en »ro¬

manskgravsten«anbragt iHviding kirkegårdsøst- dige. Spørger man om de to billedgengivelserer identiske, måsvaretværeja.

Deter imidlertiduvist, hvornår enanbringelse

afgravstenskorset har fundet sted. Lederen afsog¬

nearkivet i Hviding, Laurids Nygård Nielsen, har foretagetlokaleundersøgelser, der endnuikke har ført til nogetresultat. Der gisnesom,at gravstens- korsets placering har fundet sted veden eller an¬

denregulering eller restaurering. Hvis detertilfæl¬

det, vil en neddykning i arkiver i Landsarkivet i Åbenrå,muligvis give det ønskedesvar.

At det harværet sådan,atselvmordere i sin tid blev førtoverkirkegårdsdiget, erder beretninger

ommangesteder fra, ikke alene fraHviding,men

også fraenanden kant iamtet.Fra Oksbøl forlyder

det fra tidligere kirketjener og graver, William Christensen, at »for mange år siden måtte selv¬

mordere ikke komme ind gennemporten.De blev

trukket over norddiget ved nattetide«. Fra nabo¬

sognetJanderup, har F. Bennetsens enke, Barbara,

berettet om, at det har »været almindelig skik at begrave selvmordere efter solnedgang«. Hun med¬

delerogså, at de der har fundet døden ved egen hånd, skullelægges »i kisten i de klæder, somde

havdepå, da de hængte sig«. Hunbekræfter også,

atselvmordere »skullesættesoverdiget«.

Der findesberetningerfragammel tid derhæv¬

der, atselvmordere, der blevbegravet i »uindviet jord«, blevgravetop af familien»omnatten«,og degravede daenny gravindepåkirkegården'.

I Christian V's Danske Lov (1683) står der, at

»den, som sig selv ombringer ... må ej begraves

enten i kirken eller på kirkegården, medmindre

han gør det i sygdom eller raseri«. Da man var

bange for,atenselvmorder kunne»gåigen«,ville

manhellerikke have,atden, der havde»ombragt sig selv«, blev begravet på et privat jordstykke.

Helst skulle selvmorderen begraves i et stykke jord, der ikke havdenogenejermand »imarkskel, navnlig i trebundet skel, der ingenejermand hav¬

de,påenkorsvej, påetøde sted,ietafsideshus«.2 Jeg erikke bekendt med etbegravelsessted for

enselvmorder i RibeAmt,menAlfred Kaae har i sinbogomUlfborg fortalteom»Larses grav«på UlfborgHede.3 Overleveringen fortæller, at Lars

havdetagetsigselv afdagepåengård, Kærgård,

engang i 1790'erne. Ifølge Alfred Kaae »lagde

manLarsesafsjælede legeme påenfladvogn for¬

spændt medtostude,ogder hvor studene standse¬

de for at græsse, skulle Lars begraves«. Stude¬

spandetvarinde ienanden gård,mendet blev pi¬

sket udafgårdenogtogsåenanden retning. Ude på heden, ca. 20 minutters gang fra gården Østergård, »væltede vognen nærfoden afen to- kupletbakke, just der, hvor vejen deler sig ito,den

ene går brat til venstre, mens den andens dybe hjulspor fortaljer sig indover heden .... Her blev

(2)

Detensommetrækorspä Larsesgravpä Ulfborg Hede. (Foto: A. M. Futtrup, 1993).

Larsbegravet«.Alfred Kaaeerikke helt sikker på,

om»Larsesligfærd hører til det oprindeligesagn«,

men»graven erægtenok«. I 1919vardertodren¬

ge, brødrene Gjaldbæk, der forarbejdede et trækors ogsattedet pågraven.Dette kors endte si¬

nedage på Skjern Museumog»fik etiketteogblev

udstilletsom: »Kors, fundet i selvmordergrav fra

1742 på Ulfborg Hede«. I 1949 satte den ene af brødrene,tandlæge KristianGjaldbæk,et nytkors påLarsesgrav.Bag på korseterfastgjortfølgende

ord, skrevet afhansbroder Hans Gjaldbæk, me¬

dens hanvardreng:

»Livet blev ham forsværtog sorgenforstor;

meningenpræstmåtteoverham taleogbede.

Han måtteej hvile i indviet jord,

derfor fik han sin grav på den store ensomme hede«.

Fra Varde har vieteksempel fra 1822, hvor kisten

med skomager Morten Jonassen i ubemærkethed

blev båret indpå kirkegårdenogbegravet inattens mulm ogmørke.

Morten Jonassen blev den 31.juli 1821 dømt for

at have påsat en brand, som lagde store dele af

Varde i aske. Ikke mindre end 66gårdeoghuse i

(3)

byen lå i ruiner. Dommen indledtes: »Thi kendes

for ret:Tiltalte skomagermester Morten Jonassen

af Varde børat halshugges med økseog hovedet

såvelsomkroppenderefteratlægges påstejle...«.

Morten Jonassenbegærede appel og opnåede, at hans hoved og krop ikke skulle lægges påstejle.

Den 9. februar 1822 blev hanhalshugget veden

gravhøj ikke langt fra Frisvad Mølle nord for byen.

Regningen for denne henrettelseerbevaret.Skarp¬

retterembedet varpådette tidspunkt ledigt, hvor¬

formanmåtte henteskarpretter Stengel fra Oden¬

se.Hans regning lyder: »Foret hovedatafhugge

16rdl.,diætpenge for mig ni dage å 2 rdl.,vogn¬

fragt fra Odense til Varde og tilbage 36 mil å 4

mark 8 skilling pr. mil 27 rdl., drikkepenge for

sammeå 13skillingpr.mil 4 rdl.5 mark 4skilling, fragt med bådovervandetfra Middelfart til Snog¬

høj ogtilbage 2 rdl. Tilsammen 67 rdl. 0 mark 4 skilling. Varde 9. februar 1822. Stengel, skarpret¬

ter«.

Ligetblev lagt i kiste og gravetned ved selve

retterstedet. Derfortælles,atengruppemændom natten gravede kisten med den døde op og førte

den til den nuværendegamle kirkegård ved rådhu¬

set,hvor degravedeen gravmidtvejs igangen,der løb midtvejs mellem kirkegårdsdiget og Torvet,

sænkede kisten ned og gik bort efter omhyggeligt

at have udslettet sporet af deres natlige færden.

Om kisten erblevet båret gennemkirkegårdspor¬

tenelleroverdiget,nævnerkilderne desværreintet

om, menshansvennerhardogment, athan skulle

hvile i vietjord.4

Denstrengebestemmelse i Danske Lovangåen¬

de gravstedfor selvmordere erder i følge profes¬

sorP. G. Lindhardt(Begravelsesritualets historie)

»sketenmildnelse i forholdet tilselvmordere«, så det blev »skik« at føre kisten med selvmorderen

overkirkegårdsmuren. Når kisten med selvmorde¬

renskulleover murenogikke føresgennemkirke¬

gårdsporten, hang detsammenmed den tids folke¬

tro.Ifølge Feilberg havde »hvert menneske sin be¬

stemtetidatlevei; afkortes denne tid, detværesig

ved egenhånd eller vedenulykkelig hændelse, vil

dendødeikke findehvile, han vil færdesomkring hjemløsog fredløs, til hanstiderudløbet«,og

ville han få fred. Indtil da gjaldt det om, at den

fredløseikke fandt vej til hjemmet, og denne vej

kunnelettes, dersom han fandt kirkegårdsporten.

Som tidengik modnedes den tanke,atman-i føl¬

ge P. G. Lindhardt - kunne »finde undskyldende

momenterog anbefaledeenvis »moderation« ef¬

ter omstændighederne, endda så vidt som til at jordpåkastelse i visse tilfælde kunne finde sted. I

1866 afkriminaliserede enny straffelov selvmor¬

det, og selvmorderen havde derefter ret til be¬

gravelse i viet jord medpræstogjordpåkastelse«.

Indstrandedelig

Dervarandre end selvmordere ogdødsdømtefor¬

brydere, der ikke på legal måde blev begravet på

enkirkegård. Først ved nogle forordninger i 1876

og1877 kunnemanvedhenvisning til disse kund¬

gørelser begrave indstrandedeligpå de danskekir¬

kegårde på legitim måde.

Lederen af Darum Sognearkiv, J. Hedegård Rasmussen, har ienartikel, der harsomoverskrift:

Et blad af kirkegårdens historie, bl.a. fortalt, at DarumKirke ienfjern fortid, 1607,varkommeti

besiddelse afendeljordegods. En lille del af dette

»gods« på ca. 600 kvadratmeter hører til kirke¬

gården. Hvad erså dettejordstykke blevet brugt

til? Hedegård Rasmussen svarerpå denne måde:

»Derkannæstenkunværedenforklaring,atman

på dette stykke kirkejord derude ved havkanten

harbegravet ilanddrevne lig«. Det hedder videre i

artiklen: »En lignende plads havde man i Tjære¬

borg lige uden for kirkediget«. Og så slutter arkiv¬

lederen dette afsnit af artiklen med at gøre op¬

mærksom på, at »i næsten alle kystsogne finder

mande såkaldtedødemandsbjerge«.

Museumsinspektør Søren Manøe, Ølgod, har i

FraRibe Amt 1981 ieninteressant artikelomDø-

(4)

Dødemandsbjerge ved Vejers

ogGrarup Strand.

(Efter kort i Fra Ribe Amt 1981,s.185).

demandsbjergeogDødemandsdalefortaltomden særlige mådemanbegravede ilanddrevne ligpå.5

Ifølge Søren Manøe er »Dødemandsbjergenes

funktion formelt ophørt ved lovens indførelse i

1872,menud afkirkebøgerne kanvise,atdet må

væresket mellem 1843 og 1860afhængig af for¬

holdenede enkelte steder.Ændringen hængeran¬

tageligsammenmedoplysningstidenoghumanis-

Fig. 4.

©Kjærgård dødemandsbjerg.

®Børsmose døtiemandsdal.

®Grærupdødemandsbjerge.

©Grærupdødemandsdal.

®Begravelsespladsen ved Engsø i Vejers.

(5)

mens udbredelse«. Søren Manøe oplyser også, at

eteksempel fra HenneogLønnepegerhenimodat

ennyindstillingvarpå vej. Ophavsmanden til ek¬

semplet har Søren Manøe fra Torben Klinting, der

fortæller: »Flere forstandige og indflydelsesrige

mænd i Henne ogLønne sognearbejdedepåatfå

indført en mere hæderlig begravelsesmåde for strandlig«. Det lykkedesatfå »indført den regel,at strandlig skulle begraves i indviet jord,ogatder til stadighed skulle henståtoatrereservekister iHen¬

neKirketårn«.6

kirkegården

»Er der et særligt hjørne af kirkegården, dervar forbeholdt»fattiglemmer«ogselvmordere«? Pået sådant spørgsmål har de fleste sognei amtet sva¬

ret, atdet har derværet. Oftesvaresdetsådan, at selvmordere,fattiglemmer,forbrydereog»særlin¬

ge«, somdet bemærkes fra Alslev måtteværefæl¬

lesomdenudpegedebegravelsesplads.7

Fra Hunderup oplyser T. Kragelund i NEU-un- dersøgelsen: »På Hunderup Kirkegård lå der ved

denøstreendeetbredtbælte,der kaldtesfællesjor-

den-stykketvartilgroet medgræs ogbuske, kort sagt etvildnis. I dettestykkeblev degamle frafat¬

tiggårdenbegravetsamtomvandrendetiggere lig¬

gende døde ienlade eller vedetdige,hvor dervar læ. Selvmordere blev også begravet i fællesjor-

den«.8 I Janderup er selvmordere begravet i det sydøstlige hjørne, ifølge arkivleder Viggo Mikkel¬

sen.FraHvidingoplyser Laurids Nygaard Nielsen

i spørgeskemaet, at optanter ikke måtte begraves på sydsiden af kirken.

I sinNEU-beretningfraMandø hævder Johanne Nielsen,atmanhavdeethjørne af kirkegården, det nordvestre,beregnet tilat begrave »strandlig«,og atselvmordøen næstenikke fandtsted.9

I Kristian Kristensens lokalhistoriske bog om

Fåborg sogn erderet lille afsnit om begravelser,

vistnok fortalt afJeppeRavn.1"Herfra skal citeres

følgende: »Ved kirkensatteskisten først påetpar små ligbænke uden for ligporten, indtil præsten kom til stede. Derfra førtes den lige til graven.

Hverken dendøde ellerfølget kom i kirken«. Der

fortælles videre, at præstenefter jordpåkastelsen

holdtligprædiken, nogle mænd ringede medkirke¬

klokkerne, og en salme blev sunget ved graven.

Herefter »tog de fire mænd, der havde båret og sænket dendøde i graven, fat på skovlog spade,

som stod parat i jordhøjen, og fyldte graven til,

mensfølgetstodog så derpå«. Efterendt arbejde

med at fylde graven til medjord lagde de fire

mænd »håndværkstøjet ned på graven, to og to

overkors«.

I Starup kanmani hovedtræk berette omnoget lignende. I L. Jespersens bogomStarup Sognfor¬

tælles derogsåom,at »kisten kom ikke ind i kir¬

ken; den blev båret til graven. Præsten talte også

ved graven og »kastedejord på«. Graven blevka¬

stettilafnogle mænd. Skovleogspader blevogså lagt over kors »på den tilklappede grav««." L.

Jespersengiver ikkenogetbud på,omdervar no¬

gensærlig grund til denne korstegning. Men»man togvist varselaf, om enspade ellerenskovl kom

til atliggeøverst,omdennæstedøde skulle blive

enmand ellerenkvinde«. H. F.Feilberg giver i sin bog: Dansk Bondeliv den oplysning, at en skovl

skalkendetegneenkvindeogenspadeenmand.12

»Ligetskal kommefraden kantafsognet,hvorhen

skaftet vender«.

Nr. Nebel harogså kendt til skikken med skovl

ogspadelagtoverkors på dentilkastedegrav.Det fremgår af Nr. Nebelpræsten Jørgen Stampes »be¬

mærkninger angående de religiøse og verdslige

skikke iNørre NebelogLydumsognefra omkring

midten afforrige århundrede«. H. K. Kristensen

harientilføjelse til Stampes optegnelser bl.a. op¬

lyst følgende: »I gammel folkemålerspade han¬

kønogskovl hunkøn, ligeledes på tysk ... Mange

steder i Tyskland og Schweiz tages de samme varsler«.13

(6)

IHunderup har detværetsådan,atfør1900 kom

der ingen kister ind i kirken.14 Det samme var tilfældet i Seemifølge Andreas Nørgaards Træk af

Seem Sogns historie. Theodor Korsager, Holsted,

eraf denmening,atdetvaraf økonomiske grunde,

kisten og følget ikke kom ind i kirken. Detvar i

»tiendeejernes tid«.Hanformulererdetsådan i sin

meddelelse til Nationalmuseet: »Det var kun de

højeste velhavere, der kom i kirken. Andre blev båretlige tilgraven«.15Også i Oksby førtes kisten lige til graven ogblev »straks sænket ijorden«.16

Lokalarkivet i Billummeddeler,ati»detteårhun¬

drede har detværetskikatsamles i kirkenførst, in¬

denman gik tilgraven«.Aastrup Sognearkiv ved Olga Pedersen oplyser, atdet først omkring 1895

blevalmindelig skikatsamles i kirken, indenman

gik til graven. I Bramming skete dette »først i 1900-tallet«, oplyses det fra lokalarkivet i Bram¬

ming idet tilsendtespørgeprogram.

IStrellev fortællerHolgerØllgaard,havdeman den skik vedrørende tilkastning af graven, at

»bærerne trak frakken af ogkastedegraventil med

detsamme, mensfølget såtil«.171 Ølgod,fortæller Øllgaardvidere, har dette ikkeværetskik. Tilkast¬

ningentoggraverensig af, nårfølgethavde forladt kirkegården. Senere efterspisningenkom »famili¬

enogtogsyn over graven«.

»Følgetfulgtemedtil Vorbasse kirke. Og efter

atmanhavdespændt fra, samledes man.Præstog

degn stod foran kisten, og medens klokkernetog til at ringe og degnen sang Her mødes alle veje,

blev kisten båret direkte til graven«. Således var fhv. gårdejer Petersens melding tilNationalmuse¬

etsetnologiskeundersøgelser.18

Skalmanpå grundlag af ovenstående beretnin¬

gerkomme medetbud på,hvornårdet blev almin¬

delig skikatsamles i kirken først, inden kistenog

følget gik til graven, vil årene omkring 1900 nok

være sandsynligt. Kirkeordinansen af 1537-1539 siger,at»altforegårvedgraven,kirkentagesikke

ibrug«. SelvomOrdinansensigerdette,så ved vi,

atderføri tiden harfundetbegravelse sted inde i

selve kirken. Således skriver Jens Hedegård Ras¬

mussen,Darum, i sin artikel, at »indtil et stykke

ind i 1700-tallet begravedes herremænd, præster ogkirkeværger ofte inde i selve kirken, herom vid¬

nerendnu detremindestene i tårnrummet i Darum kirke«.191 1805 kom der forbud modatbegrave in¬

de i kirken. Kirken måtte ikke længere være be¬

gravelsesplads. Den pladsvarude på kirkegården.

Skulle der hersomslutning på dette afsnitnæv¬

nes en tredjebegravelsesform, kan vi gå tilbage i

tiden til slutningen af 1600-tallet. I Den danske

kirkes Historie hedder det: »Kun ordentlige kri¬

stenfolks lig skal præsten begrave. Da kommer sørgefolkene tilgravenmed liget, somstraks ned¬

sænkes. Og præsten kaster jord påtre gange. Og

mens ligbærerne kaster graven til, synges f.eks.

samlerne fra kirkensgamle dødsofficium Mens vi

leverpå jorden herog Med glædeog fred far' jeg

nu hen ellerenandenpassende salme. Så går alle

ind i kirken oghører ligprædiken. Præsten oplæser

den dødes liv og levned for menigheden Gud til

æreog andre tilet godt exempel. I sin prædiken

handler hanom de ting, derangårdøden, en god

beredelse og en glædelig opstandelse af den. Og

hanvogtersig,athans ord ikke bliver til»panegy¬

risksnak«,så han besmitter sithellige kald. Og be¬

gravelsen sluttes med Herrens bøn og salme¬

sang«.20

Tregangerundtomkirken

Engang heri foråretkom derenforespørgsel,om

jeg vidsteomdet havdeværetskikengangatbære

kisten med dendøde tre gangerundt om kirken.

Jeg måttesvare,atjeg i øjeblikket ikkevari besid¬

delse afoplysninger, derkunne bekræfte skikken

medatgå rundtomkirken inden begravelsen prak¬

tiseres idagnogetsteds iamtet.Men jeg tilføjede

i mit svarbrev, at der ikke er nogen tvivl om, at skikken harværetudført. Nårdennetilføjelsekom

(7)

med,skyldtes det bl.a.,atbåde FeilbergogTroels-

Lund har skrevetomskikken.

H. F.Feilberg omtaler i Dansk Bondeliv,at»ki¬

stenbaresrundtomkirken medsolen, d.e.fraven¬

stretilhøjre,enellertregange.Detteerjo heltop¬

hørt«.Feilberg skrev sin bog i slutningen af forri¬

ge århundrede,og han har i forbindelse med ud- syngningen fra hjemmet en bemærkning om, at

»sine steder har detværet skik, at kisten skulle i døråbningentregangesænkes«.21

Troels-Lund har i sit værkDagligliv i Norden i

det 16 århundrede enlidt mereudførlig skildring

af skikkenvedrørenderundgangenomkirken. Ef¬

terankomsten tilkirkegårdslågen, og »følget var ordnet«,gikmanunder salmesangogklokkeklang

»ind (på kirkegården) omkring kirken«. Ifølge ældgammel skik tre gange omkring kirken. Man tager næppefejl ved at antage, at således havde

manogså båret sig ad, da i længst forsvundne dage påsamme plet lå ikkeenkristenkirke,menethe¬

denskgudehus. Skikkens oprindelse fra soldyrk¬

ningens tid røbersigkun i,at toget(følget)skulle bevægesig med solen fravenstretilhøjre«22Det¬

te varjo hedenskab, men i stedet for at forbyde

skikken »kristnede« Romerkirken detregange om kirken. Den katolske kirke »fortolkede den som

noget,der skete Treenigheden til ære.Få eller in¬

gen af deltagerne gjorde vel rede for, hvad det egentlig betød..«. Troels-Lund mener at vide, at dennehandling formange »varden sikreste måde

atbinde dendøde til sitnyebosted«.

Stadig ifølge Troels-Lund, så havde »den lu¬

therske gejstligheden fornemmelse af, athervar noget galtpå færde«. Der måtte et forbud til, og det kom i 1591. Ikke alle rettedesigefter det, ak¬

kuratsom da sjæleringningen blev forbudt. Man opnåede kun,atdetregange omkirken blevned¬

sattil én gang.Troels-Lund bemærkeri øvrigt i sin bogomalmueskik i Nørrejylland i 1807: »Tilforn

vardetbrugatgå kirkentregangerundt med liget, før det sattesigraven. Derefter blev denne rund-

gåen indskrænket til éngang, hvilket dognæsten skalværegået af brug, såatmangårdennærmeste vej tilgraven«.Iovergangstiden, indtil skikkenvar

gået helt af brug, herskede der dog nogen forvir¬

ring. Således skulleegneneved

Åbenrå

ogFlens¬

borg»længere end andetstedsathave vedblevetat bære dendøde tre gange omkirken. I Sønderjyl¬

landshedeegne barmanendnu 1863 den dødeen gang om kirken.23 Med disse sidste oplysninger

skulle derværehåbomatsikresigvidenom,hvil¬

ke sogneder i det sønderjydske har praktiseret den gamle skik med rundgangomkirken.

I Jerne harmanifølgeJohanne Munkikke gjort

det. I sin NEU-meddelelse erklærer hun kort og klart: »Man bar ikkekisten rundtomkirken«.24

Åbenbarthar detogsåværetskik medenanden

»rundgang«, nemligatgå rundtom gravenmed ki¬

sten.Feilberg har i Dansk Bondeliv gjort opmærk¬

som på, at »enkelte steder er kisten, inden den

sænkedes (i graven) blevet båret rundt om gra¬

ven«.25 Muligvis erdet sket andre steder i landet

endivortamt?

Kirkegården

Der skal ikke hergøresforsøg påatkomme nær¬

mere indpåkirkegårdens historie. Dels har andre gransket i den,ogdelserder nutidige undersøgel¬

serpå vej. Jeg skal blot henvise til Bent Bang Lar¬

sens artikel De dødes have i Vendsyssels

Årbog

1992.

Menetparcitater fra lokalhistoriskeberetninger

her fraamtetskal med. Dengamle degn i Grind¬

sted, J. K. Nielsen, der virkede i sit embede fra slutningen af forrige århundrede indtil 1930, for¬

tællerienartikelomGrindsted kirkegård bl.a.,at

»i ældre tidhenlåkirkegårdensom engræsmark«.

J. K. Nielsen har fra en gammel mand hørt om, hvordanmanbarsig ad, nåren gravskullegraves.

Førstafskrælledes»engræstørvafgravensstørrel¬

se. Den rulledes op, og når graven vartilkastet, lagdes den ovenpå med græssiden opad«. Den

(8)

Kirkebetjent Karen Marie Jørgensen med sin riveDarumKirkegård.Fotofra omkring 1900. (Foto: Darum Sognearkiv).

samme fremgangsmåde har væreti anvendelse i

Darum. I denførnævnte artikelomDarum kirke¬

gård hedder det: »Når dervarbegravelse på den gamle græsklædtekirkegård, var manmegetom¬

hyggelig med atjævnegraven oglæggede afgra¬

vede sader(græstørv) på plads igen«.

Både i Grindsted ogiDarum har sognetsfolk

været i gang med at udbedre kirkegårdene med jordarbejdeogbeplantning. I Grindsted blev arbej¬

detpåbegyndt i 1888ogi Darumomtrentsam¬

me tid. I Darum blev »sognetinddelt i seks dele,

og enmand fra hver ejendom, indtilensjettedel af sognetsfolk,mødte en ugeigennempå kirkegår¬

den, ogdermedvardetarbejde gjort«. Detvarså kirkeejernes job at»beplante kirkegårdenog lade digetopsætte«.

I skemaettillokalarkiverne blev derspurgt: »Er sognetskirkegårdenslags »miniature« afsognet«.

Det har det været før i tiden, hvor»sognets geo¬

grafiharværetførtind på kirkegården«. Sådan har

Jens Jermiin Nielsen,præstfor Tjæreborg-Sneum

sognesagtomSneum kirkegård. FraØlgodsvarer arkivleder Nich. Riis sådan: »Dererenkeltegamle gravsteder, dererplaceret på denne måde, f.eks.

havde folk fraøstersognet i ældre tid deresgrav¬

pladsøstfor kirken, som skikken bød. Nu erdet

(9)

noktilfældigt«. I Janderup kendermanogså til,at kirkegården engang har været inddelt sådan, at gravstederne er anbragt på den side, der vender

mod »hjemstedet« og henviser i øvrigt til Knud

Jensens afhandlingDe dødes sogn,der harværet bragti FolkogKultur 1975. Og så kan jeg føje til,

at H. K. Kristensen ikke varheltenig med Knud Jensen,ogdetgørhan rede for åretefter.26Der skal

ikke hergøresnærmereredefor enkelthederne i de

to artikler, somjeg kan anbefale at læse. Ligeså tidligere museumsinspektør iVarde Hasse N. Jør¬

gensens artikel i Mark og Montre 1989 om syd¬

vestjyske kirkegårde. I denne artikel nævnerHas¬

se Jørgensen, at det stadig er muligt at iagttage,

hvad han kalder »nabobegravelser«, nabo i livet-

nabo idøden.Ålkirkegårdnævnes someksempel:

»Her blev folk fra densøndre del afsognetbegra¬

veti et,omendreguleret afsnit, syd for kirken og folk fra Borre øst for kirken«. Idagerdentopo¬

grafiskeplacering af gravpladser på de fleste kir¬

kegårde blot historie. Praktiske hensyn prioriteres højere end gamle familieskikke.

Kranse ogblomster

Deteridag i hvert fald i byerne det almindeligste,

atenblomsterhilsen er enekspeditionssag foren

blomsterforretning. Ens personlige indsats har højstværet atudfyldeetkort-leveretaf forretnin¬

gen-der med trykte bogstaver udtrykker »venlig deltagelse«, også har manselv medtaget kransen

eller bårebuketten til begravelsen. Men det sker vel,atmanlader »den sidste hilsen« medetforsy¬

netvisitkortvære ene om atvære til stede veden

begravelse.

Dentidligere kirketjener Maren Karkov, Tjære¬

borg, har fortalt mig,athun lagdevægtpå,at»man selv gav de pårørende kortene, der ervedhæftet

blomsterhilsenen«. Afleveringen af disse kort er ellerslangt de fleste steder noget, sombedeman¬

den eller kirketjeneren påtager sig som service.

Sådan har det ikkeværetskikføri tiden.Dengang

vardetmestalmindeligt,atdehjemmegjorte kran¬

seblevlagtpågraveneeller bragttil hjemmene.

Ane Marie Nielsen, Fåborg, oplyser i spørge¬

skemaet,atmanbrugte kranseiældretid,og man bandt dem selv. IÅrre blev kransebrugt ved be¬

gravelser »så længe nogen kan huske«. Fra Hostrup foreligger der oplysninger om, hvilket

materiale de hjemmegjorte kranse blev lavet af.

Detvargran ogefeu.Øjensynligtharmanogså her

iHostrup kendt til perlekranse. »Ofte blev detaget medhjemogsatiramme oghængtopvæggen.

Ofte varder et Kristus-billede i midten af kran¬

sen«.27 I Hunderup var perlekranse også kendt.

Kragelund fortæller,atomkring 1900vardetme¬

getalmindeligtatkøbe kranse af perler, der »blev hængt på træ ellermalmkors«.28 Perlekranse var megetholdbareogkunne hænge i flere år. I 1919

havde AnnaThøgersen, Alslev, seten perlekrans:

»Imidten afperlekransenvarderetbuet glas med

etkorsbagved«. Anna Thøgersenfortæller,atman i årene mellem 1925 og 1950 kunne se »enkelte sølvkranse. De varenten afegeblade eller bøge¬

blade«. Det sketemantog disse kranse med hjem

»og satteafdødes billede i«, så de på denne måde

»kom iglasogramme«.29 Spørgeskemaet fraHor¬

ne meddeler, at man »hængte kransen op på de gravminder, hvor der varjernkors«. Viggo Mik¬

kelsen i Janderup, har et billede fra hans farfars

båre i 1925, hvor dervarkranseafpalmegreneog blomster. Han fortæller:»Omkringårhundredskif¬

tetvardetalmindeligtatsamle ind tilensølvkrans

blandt naboer og venner.Motivet i kransen skulle

forestillebøgeblade og stængler. Der kunne også

været etportrætaf afdøde placeret midt i en ram¬

me. Kransen blev lagt på kisten, og den skulle

helstværesynlig, sigesdet. Efter begravelsen blev sølvkransen tagetmedhjemoghængtop i daglig¬

stuen«.3" Marie Jensen fra Malt kender også til perlekranse, hvor der i midten af kransen kunne

være anbragtetbilledeafenengel elleretkors.11 Noget sådant kendtemanikke til i Vorbasse. Peter

(10)

Enstand medkransefraenblomsterudstilling i Odense 1946. (Efter Blomster, Nordisk tidsskrift for BinderiogBlomster, 29. år¬

gangnr.JO).

Jensen beretter i hvertfald: »Perlekranse ogmetal-

kranse kendes ikke, men palmeblade dekoreret

medbåndvarikke ukendt«. Peter Jensen fortæller

også, at »førhen kom folk selv med deres krans, lagde den vedkirkelågeneller vedkirken.Nu brin¬

gergartneren dentil kirken. Kransenebliver lig¬

gende pågraventil de visner,menved højtiderog

festlige lejligheder kommer der kranse og blom¬

stergravene.Detsørgerslægtog vennerfor«.32

Det kunne være et problem med disse kranse og blomster veden bisættelse. At smide dempå los¬

sepladsen lige med detsammekviedemansig ved.

Maren Karkov, Tjæreborg, harfortalt mig: »Ved brænding, detvil sige bisættelse, kom blomsterog kranse udpå gravstedet, hvisetsådant fandtes, el¬

ler de blevlagtud ved granitkorset ude ved kirke¬

gården«.

Etproblemomend afenandenart,varatskaffe sig materiale til kransebindingen. På Mandø måtte

man somme tider »plyndre sine egne potteplan¬

ter«.Johanne Nielsen meddeler isammeNEU-be-

retning, at ved vintertide var det sparsomt med

kranse. Omsommeren vardet selvsagt flere, der

blevlagtpågraven.Og såfortællesder,atkranse¬

ne også kunne være forarbejdet af hindbær. Det

var en skik, »der var født af en præstefrue, Th.

Rasmussen«, beretter JohanneNielsen.13

Bårebuketter og blomster pågravene er senere blevetmereanvendt end kranse. Ganske vist for¬

tæller skemaetfraVejrup,atmankendte til »friske

(11)

Gravmindepå kirkegården i Sønderho afgranit med navneplade isortmarmor.På gravstedet liggerenkonkylie,ogtilsvarende ud¬

smykning findes flere stederpå kirkegården-jvf. artiklen i Fra Ribe Amt 1992,s.424. (Foto: Torben Meyer,1995).

blomsterkranse for 100 år siden«. Men hvornår be¬

gyndte blomsterhilsener, bårebuketter,at fortræn¬

gekransene? Dentidligere ejeraf Blomsterhuset i Esbjerg, Carlo Kristensen, mener, atblomsterbu¬

ketterne erobrede sinførsteplads engang i besæt¬

telsesårene. I hvert faldsolgte hanmangebuketter

i 1940. Carlo Kristensen kunne også oplyse,aten krans kostede 2 kr. i 1935. Med bånd måtte der be¬

tales det dobbelte. Efterkrigenvarprisenpåenal¬

mindeligkrans 10 kr.,mens enbårebuket kostede

2-3 kr. Carlo Kristensen kunne også fortælle, at han harværetmed tilatgravekransebåndenenedi

graven,når de visne kranse skulle fjernes.

Pyntning i kirken medblomster har mankendt

tiletgodtstykketid bagud. Jørgen Bruun medde¬

ler i skemaet, at i Øse var det nabokonerne, der pyntede i kirken med blomster. Den tidligere kir¬

ketjener iTjæreborg, Maren Karkov, pyntede end¬

nu sidst i 1980'eme kirken. Hun føjertil, at »før

vardetfamilien derforetog pyntningen«.

Gravminder

Da det ikke harværet meningen herat bringeen

udførlig omtale af gravminder, skal jeg blotgøre opmærksompåetparartikler, der har interesse for

vort område. Arkivar Jeppe Tønsberg fortæller i

Fra Ribe Amt 1981 omgravkors afstøbejern.34

Støbekorsenevaribrug fraca. 1820'erneogeb¬

bede vel ud omkring år 1900. Af oplysninger fra

lokalarkiverne fremgår det, at man stadig kan se

(12)

amtet.Somførnævnthar HasseJørgensen i Mark

og Montre 1989 skrevet om sydvestjyske kirke¬

gårde, hvor bl.a. andre typer på gravminder end gravkorseteromtalt.Udviklingen i materialet har

i grove træk været træ, jern og sten. Skulle det

væresærlig flot, brugteman marmor, somVilliam

ChristenseniOksbøl bemærker det i sin besvarel¬

seafspørgsmålet: »Hvilke former for gravminder

harmanbrugt«.

Engang har der på vore kirkegårde været såkaldte »ligtræer«. Hedegård Rasmussen, Da¬

rum,fortæller,athanfra H. F.Feilberg ved,»atdet

i gammel tid var skik i Vestjylland at lægge et gravtrægraven«.Etsådanttræharmankendt til

redegørelsen om Grindsted Kirkegård oplyst, at der endnu i 1887 fandtes »enkelte sådanne lig¬

træer«på kirkegården. Hanfortæller videre,atdis¬

seligtræervar»afrundet på denøversteside, hvor

der stodnogle ulæselige bogstaver,ogfladepå den

nederste. De var pilrådne og omtrent overgroet med græs«. Som gravminde har der også været korsaffyrretræ.J. K.Nielsen beretter videre: »På

træetvarmaletafdødesnavne,fødsel-ogdødsdag

samtet Fredvære med dit støv,Elsket og savnet ellerlignende. Påenkelte korsvarder lige i kryd¬

setfastgjortenoval træplade, hvorindskriftenvar sat,undertiden bare med blæk«. Sologvind gjor¬

de det af med disse gravminder. Der fortælles vi-

(13)

dere,atfra ældre tid stod dernogle metalkors, der

har holdtsig fri forrustogi god stand. Der står ad¬

skilligeendnupå kirkegården (1936),oginskripti¬

onerneviser,atenenkeltnær erde alle minder

overfolk frabyen Eg,ca. syvkm.vestfor Grind¬

sted. Detteviser,atiEg boede demestformuende bønder i sognet. »Småfolk har slet ikke haft råd til

at anlægge sådanne kors«. Metalkorset blev ikke

ved med at være på mode. Der kom en periode,

hvormananvendtecementsten.Dereringen tilba¬

ge af dem. »Hen i halvfemserne«, fortæller J. K.

Nielsen,»anvendtesendelstenafRønnegranitaf¬

rundet foroven ogmedforsiden slebet glat,ogher anbragtes inskriptionen med gyldne bogstaver. Et stykke hen i detnyeårhundrede blevnaturstenene

Fotofra 1943 af sørgende hinde medsortestrømperogsørge¬

bindærmet.Denlyse frakkeskyldes formodentlig krigsti¬

densmangelpabeklædning. (Foto i privateje).

kendt. Om disse sten hedder det, at på nogle af

dem er der farver eller former, som »er ganske grimme, men det har ikke så meget at sige, bare

manermedpå moden«. J. K. Nielsen lægger ikke skjul på sin indstilling.Det vidner slutningen afre¬

degørelsenomdeforskellige gravminderom, som herbringesi sinfuldelængde: »Nårenafdød har

fået singravsten,ersageni god orden, har famili¬

enikkeråd, løberengodvenaf den rundt meden liste og samler det nødvendige beløb. Følgen er blevet, at kirkegården bliver ganske oversat med

sten,hvoraf de fleste ikke holdesvedlige ellerer

glemtom30år. Alleredenusættes stenoverafdø¬

de,som erglemt af familien, hen ved siden af kir¬

kegården. Det kan bliveennetsamling med tiden.

Hvad skal eftertiden gøre med dem? De får nok

lovatståen tid, indtilenmindrepietetsfuldslægt

får dem slået i skærver oganvender demsomvej¬

materiale, ellerkrig gørlandet så fattigt,at selve nødvendigheden sætteren stopper for yderligere tilførsel«.

I 1986 kom deren lovom Folkekirkens kirke¬

bygningerogkirkegårde. En af lovens bestemmel¬

serer,atbevaringsværdige gravminder skal beva¬

resefternogle særlige kriterier. Så vidtjeghar for¬

stået det, skal de fredede gravminder fortrinsvis

blivepågravstedet,menhvis det ikkeermuligt, så

iet såkaldtlapidariumellergravmindepark.35 Der

foreståret omfattenderegistreringsarbejde, derer blevet pålagt sagkyndige museumsfolk somkon¬

sulentopgave. Denneopgave måvelaffødenogle undersøgelser, der kan kastenytlysover vorekir¬

kegårdes historie,og sommuligviskan anvisean¬

dreveje, når det gælder planlægning afnyekirke¬

gårde.

Urnegravstederne, der i disse årerblevetman¬

gedoblet, har deresegenkarakterogkunne måske indgå i kirkegårdens struktur påen anden måde,

end detertilfældet idag.

I HaderslevStiftsbogfor 1994 slutter L. P. Jung¬

green Have,

Åbenrå,

en artikel om kirkegården

(14)

medatskrive: »Nye begravelsesformerogændre¬

dekirkegårdsanlæg vil stadig forekomme. Dese¬

nesteår har f.eks. bragtskovkirkegården frem,en ny-egentlig gammel-formfor begravelsesplads,

der har fået megenopmærksomhed,men somend¬

nu kunerforsøgt få steder med godt resultat. Jeg tror,deter enreaktionpådestoregræsarealer, der

præger mangekirkegårdesanonyme grave«.

Sorg

Ifølge Troels-Lund var der ikke mindre end tre måderatsørgepå. Det kunne ske i»sorgesengen«.

Som eksempel nævnes, at på Læsø omkring år

1800 »skulle hun (enken) ligge til sengs på be¬

gravelsesdagen, men da også græde og klage«.36

Den andenmåde at signalere sorgvar at gå i sørgedragt.Til denne dragt hørteatgå»medtilhyl¬

let pande og mund«. Dette sidste har åbenbart

været meget nødvendigt, »thi intet smil måtte ses«.37OttoRungnævneri bogen Fra min klunke¬

tid,atendnu i 1890'erne»vardersørgefloromalle begravelsesherrernes høje silkehatte,oglangeen¬

keslør dulgte de kvindelige efterladtes tårer, der

var for hellige til at beskues affølget«. På vore kanter har der de fleste steder ikke væretanvendt

enspeciel sørgedragt udover,atmangik iensort påklædning. »Kvinderne kunneværeiførten sort frakke og hat med sørgeflor. Mænd satte sorte båndomhatten«.381Janderup har detværetsådan,

atkvindernevarklædt iensortkjole af »finere el¬

ler groveretøj,oftehjemmelavede«,ogmændenes tøj var af sort eller blåt vadmel. Enkelte kunne endogværei»diplomatformmedskødefrakke«.39

Detsortearmbind, som varpåsyet beklædningen,

harogsåværetkendt,mendetsynesatværegået af brugefter 2. verdenskrig. Påklædning vedenbe¬

gravelseharogså undergåetenforandringi hvert

fald i de størrebyer.I dagerdetikke ualmindeligt

atmødeop tilenbegravelse ienpåklædning, der

har andre farver end den sorte. Man kunne også

»sørgeaf«,somdet harværettilfældet i Sønderho.

I Kromannsbog Gammelmands snak, skriver han:

»Indgikenenkeinytægteskab, skulle hunenbe¬

stemttid lang efter forlovelsen klæde sig i halv¬

mørkdragt,idethun skulle begyndeat sørgeaf ef¬

tersinførste mands død«40På Fanø harmanhaft

enspeciel enkedragt. IenoversigtoverFanødrag¬

terfremgår det,atved »helsorgvarhele dragten i

sort,også knapperne. Enken bar denrestenaf livet,

med mindre hun giftede sig igen, men det skete yderstsjældent. Eftermangeårs forløb kunneen¬

kenovertil blå skørt med blå bånd forneden,

men den sorte nattrøje og forklædet bibeholdt

hun«.Tørklædetvarblåt, ved»festligheder« blev

detudskiftet medetgrønt,menknappernevar sor¬

te.

Dentredje form forsorg var »sorg i kirken«. I

min artikel i Fra Ribe Amt 1992 blev der fortalt

omenkernes kirkegang med skørtetoverhovedet

og om,athun blev siddende på kirkebænken, når

den evangelietekst blev læst eller velsignelsen

blevlyst. En sådan skik harværetpraktiseret andre

stederi landet. H. F. Feilberg har i sin føromtalte bogomDansk Bondeliv fortalt,atenken søndagen

efterjordefærdenskulle i kirken forat sørge.»Fra

Furfortælles,athun mødte medsortskørtoverho¬

vedet, så hun hverken kunneseellerses, menmåt¬

teledesind af to,dergik på hver sin side af hende.

I stolen knælede hun tilgudstjenestenvarforbiog fortsatte såledestresøndage itræk«.Feilbergfor¬

tæller, at »i vesteregnen tog de sørgende kvinder plads inderstvedvæggen og rejste sig ikke under evangeliet og velsignelsen«.41 Endnu erdet ikke lykkedes at opspore underretninger om, hvor på vesteregnen denne skik har været praktiseret. Ej

heller harjeg kunnet findeenforklaring på, hvor¬

for enkernefraveg den almindelige orden i kirken,

hvormanpåhører læsning af evangelietogmodta¬

gervelsignelsen stående. Muligvis skalenbegrun¬

delse findes i noget folkereligiøst. Jeg skal ikke

her kommenærmereindpå den folkereligiøsetan-

(15)

kegang, men blot understrege, at man ikke kan

sætte lighedstegn mellem folkereligion og evan¬

geliet.

Ellers kunne detgodtværeskik,atdepårørende gik til gudstjeneste den første søndag efter be¬

gravelsen på normal vis, f.eks. i Ølgod, Malt og

Næsbjerg.I dag sker det vel,at»enkeltegørdet«,

somdet oplyses i spørgeskemaet fra Henne. Ien NEU-meddelelsefraTjæreborg harjegnoteret, at det harværetskik,atdepårørende gik til alters den førstesøndag efterbegravelsen.42En husbond eller

madmor kunnemindespåden måde,atderes plads hjemme stodtomved bordeti den første tid.

Sørgetiden har de fleste steder haftenvarighed påetår. IØlgodvarede denV2 år.431den tidvarder noget, manhelstikke måtteforetagesig, f.eks.at danse,ligesom kortspil ikkevarønsket. Man kun¬

ne se mere eller mindre strengt på disse påbud.

Tækkemand Hans PeterNielsen, Janderup, oply¬

ser,atmanikkeret gerneså,atungdommen gik til

dans detførste år efterenbegravelse,»mendeter derikkenogetom nu(1957). Jeg har oplevet tilet bryllup,atbrudgommensfader lålig«.44

Fra flere steder iamtetmeddeles,atdet ikkevar

god tone foren enke eller enkemand at gifte sig igen det første år efter ægtefællens død. I hvert fald

ikke i Alslev: »Enker og enkemænd måtte ikke

gerne gifte sig før sørgeåretvar omme. Brødman denneskik, såvarfolkesnakken igang.Detgikan, dersomenenkemand havde småbørn, meningen undskyldning forkvinder«.45»Det hørte til godto¬

neat vente medat gifte sig til sørgeåretvar om¬

me«, forlyder der fra Jerne.46 I Ølgod har man åbenbart været lidt mildere stemtover forenker, idetman igennemfingrene med, athungiftede sig, inden sørgeåretvar omme,dersom hun havde

»uforsørgedebørn«.47

Enslags efterord

Af de 55 spørgsmål, der i sin tid blev stillet i de spørgeskemaer,der blevsendt til sognearkiverne i

amtet,erdernogle, der ikkeerblevet behandleti

detreartiklerombegravelsesskikke, der harværet bragt her iårbogenFraRibeAmt.Det skyldesen¬

ten pladshensyn eller manglende tid til grundige undersøgelser, især i forbindelse med de spørgs¬

mål, hvorsvarene ikkeerfyldige noktilatdrage

konklusioner.Jeg siger tak for demangebesvarel¬

ser.Deudfyldte skemaervil tilgå Esbjerg Byhisto-

riske Arkiv.

Troels-Lund har nævnt i sit værk om Dagligt

LiviNorden,atskikkene vedjordefærdharforan¬

dretsig »medfeberagtig hast«.Atder ogsåersket forandringer medbegravelsesskikkene idesidste

parmenneskealdreeruomtvisteligt. Forandringer

skerstadigvæk. Med H. F. Feilbergs ord: »Alt ord¬

neskortere,simplere, med færre former«. Det kan

manså sukkeover,hvismanhar sind til det!

Noter:

1. Nationalmuseets Etnologiske Undersøgelser (NEU)2592, Janderup.

2. J.S.Møller: Festeroghøjtider, bd. 1,s.446.

3.Kaae, bd. 1,s. 12f.

4.C.Lindberg Nielsen: Varde Bys historie, 1942,s. 115-124.

5.Søren Manøe:Dødemandsbjerge i Ribe Amt i Fra Ribe Amt 1981.

6.Søren Manøe:Dødemandsbjerge i Ribe Amt i Fra Ribe Amt 1981,s. 192.

7. NEU22.061,Alslev.

8. NEU10.784,Hunderup.

9.NEU11.233, Mandø.

10. Kristian Kristensen:FåborgSogn,s.326.

11. L.Jespersen: Starup Sogn,s.242.

12. H. F.Feilberg: Dansk Bondeliv, bd. 1,s.406.

13.SognepræstJacob Stampes optegnelser i særtryk af Kirke¬

historiskeSamlinger.

14. NEU 10.764,Hunderup.

15. NEU27.525,Holsted.

16. NEU5.995,Oksby.

17. NEU 15.001,Ølgod.

18. NEU15.744, Vorbasse.

19. J.Hedegård Rasmussen: Et blad afkirkegårdens historie.

20.(Hal Koch,red.)Den danske kirkesHistorie,bd. 4,s.407.

21. DanskBondeliv, bd.2,s.117og119.

22.Folkeudgaven,14.bog,s.193f.

23. H. F.Feilberg:Fra heden.

24. NEU15.359, Jeme.

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

nen, 73 mod Præsten, om det skulde gaa efter Loven... Men det gjorde det ikke i Jylland. »Thi fordi her er ingen vis Taxt paa, hvad enhver aarlig skal give, saa giver enhver, hvad

ret, at en Undersøgelse kunde lønne sig; det var den nordligste i Amtet, paa Lydum Hede, lidt nord for Lydum Aa. Her ligger en Gruppe Oldtidsagre paa. diluvialt Sand, skraanende svagt

tysk (frisisk) lydende Navne synes de sydlige Herreder ikke at vise nogen Forskel fra de nordlige.. BØNDERNAVNE I RIBE AMT 227 Andre Tillæg er „Herr" til Præster:

og Fællesskab af Sognets eller Byens Folk; rejst midt.. i Hjemmenes Kreds staar de og taler

en eller flere Gaarde i de andre Byer Del, nogle havde dog kun faa Agre, Præstebølle havde saaledes ikke Jord. i den 7. Tægt, i den havde alene Nebel

ser I—IV (1923—1928) gør han udforlig Rede for sine Indsamlingsrejser, også i Ribe Amt, hvorfor det er meget. praktisk ud af Minder og Oplevelser at opnotere hans Rejseruter i

Jigere Valgmenighedspræst i Grimstrup og VestersNys kirke) mig, at Gaardejer Søren Hansen, Grimstrup Østergaard, Grimstrup Sogn, for nogle Aar siden ved Pløjning paa sin Mark var

(Du skulle have været der) er produceret i et samarbejde mellem Odsherred Kulturfestival, Waves Festival (Vordingborg) og Viborg Festuge. Instruktion: Lukas