• Ingen resultater fundet

Forside Sæt kryds:

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "Forside Sæt kryds:"

Copied!
24
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

Bachelor ___ Kandidat ___ Master ___ Tilvalg ___ HUM-fag ___ Profil-fag ___ Supplering ___ DAV ___

Uddannelse: _________________________________________________________________________

(den uddannelse som du er indskrevet på og som prøven hører under. Fx: Positiv psykologi, Engelsk, Medievidenskab, Idehistorie)

Prøve eller modul (jf. studieordningen): __________________________________________________

(Fx.: Optimale læringsmiljøer, Læring, kognition og udvikling, Propædeutisk sprog: Græsk, Valgfag 1, Studium generale, BA-projekt)

Prøveform: ______________________________________________________ Antal ECTS: _______________

(fx: Fri skriftlig hjemmeopgave, bunden skriftlig, skriftlig med mundtligt forsvar osv.)

Eksaminator/Vejleder: ________________________________________________________________________

Eventuelle bemærkninger: (fx: titel, emne, andet)__________________________________________________________

Afleveringsdato: __________________________

Opgavens antal enheder inkl. mellemrum: _______________

(En normalside svarer til 2400 enheder inkl. mellemrum)

Afleveret af:

Studienr: __________________ Navn: ________________________________________________________

Mobilnr.: __________________ Mail: _________________________________________________________

Studienr: __________________ Navn: ________________________________________________________

Mobilnr.: __________________ Mail: _________________________________________________________

Studienr: __________________ Navn: ________________________________________________________

Mobilnr.: __________________ Mail: _________________________________________________________

Studienr: __________________ Navn: ________________________________________________________

Mobilnr.: __________________ Mail: _________________________________________________________

Dispensation: Ja ___ Dispensationen skal vedlægges

For studerende ved Institut for Æstetik og Kommunikation samt Institut for Kultur og Samfund:

Arkiveksemplar: Jeg har sendt en kopi af min opgave til arkivmailen: Ja Nej

Jeg/vi bekræfter med min/vores underskrift, at opgaven er skrevet af mig/os alene. Jeg/vi har muligvis fået inspiration ved at diskutere opgaven med andre, men der er ikke kopieret fra eget eller andres arbejde uden, at det er angivet. Jeg/vi bekræfter også at alle anvendte kilder i denne opgave, herunder Internet-kilder, er angivet på følgende måde:

- direkte citater er markeret som citater og kilden til hvert citat er angivet

- hvor opgavens tekst udgør opsummering eller parafrasering af andres arbejde, er reference til dette arbejde tydeligt angivet.

- kildeangivelser er markeret på det sted i teksten, hvor materialet er brugt, enten ved at referencen er skrevet ind i teksten eller ved en fodnote.

- Kilden indgår også i opgavens litteraturliste.

(2)

Varme egnsretter og lunken nationalisme

Fremstilling+af+Sønderjylland+i+Spise+med+Price++

+

Hannah Dicta Tappe Clemmensen Studienummer: 201405352 Medieanalyser i kulturelle kontekster

Sommereksamen 2016 23. maj 2016

Vejleder: Camilla Møhring Reestorff Institut for Nordisk Sprog og Litteratur

Aarhus Universitet

Opgaven omfatter 34.416 tegn inkl. mellemrum svarende til 14,34 sider

!

(3)

Indholdsfortegnelse

Indledning ... 3

Tv-køkkenets hyggelige rammer ... 4

Stedets betydning ... 5

Originale honningkager ... 6

Nationale symboler ... 8

Dronning Margrethe som nationalsymbol ... 11

Ringridere ved ringridning – det lokale bliver dansk ... 12

Slaget ved Dybbøl Køkken ... 13

Fiktion og iscenesatte soldater ... 15

Humor og dansk politik ... 16

Det lokale Sønderjylland i det globale Danmark ... 17

Konklusion ... 19

Litteraturliste ... 21

(4)

Indledning

”Vi skal vide hvem vi er. Det er altid godt at være klar over, hvad man er rundet af.”

”Så altså hellere en god frikadelle end en skidt burger”

”Ja det må man sige!”

Sådan&svarer&brødrene,&James&og&Adam&Price,&da&de&i&det&første&afsnit&af&Spise+med+

Price:+egnsretter&bliver&spurgt&om,&hvorfor&man&skal&lave&egnsretter&i&dag&(sæson&8&

afsnit& 1).& Igennem& de& sidste& to& ud& af& i& alt& ni& sæsoner& har& de& madglade& brødre&

udvidet& deres& madlavningsprogram& Spise+ med+ Price+ med& temaet& egnsretter.&

Kørende& i& en& Land& Rover& med& en& campingvogn& med& indrettet& tvGkøkken& som&

påhæng,&kører&de&igennem&12&afsnit&Danmark&rundt&og&smager,&hvad&der&er&tilbage&

af& de& gamle& og& traditionelle& egnsretter.& I& deres& søgen& efter& det& lokale& besøger& de&

bl.a.& Bornholm,& Sjælland,& Fyn,& Sønderjylland,& Vesterhavet& og& Lolland& Faster.& Ikke&

nok& med& at& de& flytter& deres& placering& fra& hovedstadsområdet& til& rundt& omkring& i&

landet,& så& giver& det& mobile& tvGkøkken& dem& også& mulighed& for& at& undersøge& de&

geografiske&og&historiske&steder&i&de&besøgte&områder.&Programmet&knytter&derfor&

egnsretter& og& traditioner,& selvom& der& umiddelbart& ikke& er& nogen& yderligere&

forbindelse&mellem&disse&to,&på&nær&at&de&begge&stammer&fra&egnen.&Dette&betyder,&

at& stedets& traditioner& indgår& i& fremstillingen& af& maden& og& omvendt.&

Madprogrammet&Spise+med+Price& kommer& derfor& til& at& handle& om& mere& end& blot&

mad.&

I& denne& opgave& vil& jeg& derfor& med& udgangspunkt& i& de& to& programmer& om&

Sønderjylland& i& sæson& 8& og& 9& undersøge,& hvordan& Sønderjylland& fremstilles& og,&

hvordan& tvGformatet& og& maden& bruges& i& denne& sammenhæng.& Derudover& er& det&

interessant,&hvordan&denne&rammesætning&af&Sønderjylland&også&rammesætter&et&

særligt& billede& af& Danmark& som& helhed,& da& programmerne& gør& stor& brug& af&

referencer&og&nationale&symboler.&Jeg&vil&derfor&bruge&Dorthe Refslund Christensen og Karen Klitgaard Povlsens definition af terroir til at forklare tilknytningen mellem mad og sted, samt Camilla&Møhring&Reestorff’s&begreb&om&tepid+nationalism&for&at&

kunne&begrebsliggøre&den&nationale&symbolbrug.&&

(5)

Tv-køkkenets hyggelige rammer

Lige& siden& barndommen& har& maden& haft& en& stor& plads& i& de& to& brødres& liv.& I& det&

voksne& liv& har& de& begge& gjort& det& til& en& levevej;& både& som& madskribenter,&

restauratører&og&selvfølgelig&Spise+med+Price+(Kühlmann&2010:&141).&Men&til&trods&

for& brødrenes& store& viden& indenfor& gastronomi& er& programmerne& mest& af& alt&

præget& af& en& afslappet& stemning,& hvor& maden& laves& i& en& hyggelig& atmosfære,& og&

seerne& enten& har& mulighed& for& at& lære& eller& blot& læne& sig& tilbage& og& blive&

underholdt.& Programmet& har& altså& både& en& didaktisk& og& underholdende& effekt&

(Refslund& og& Klitgaard& 2008:& 57)& Den& underholdende& effekt& består& bl.a.& i& det&

stilistiske&udtryk&programmet&forsøger&at&formidle.&Campingvognen&er&derfor&også&

et&vigtigt&element&i&at&skabe&den&rette&stemning&i&fremstillingen&af&Sønderjylland&og&

ikke& mindst& Danmark.& Campingvognens& interiør& ligner& noget,& der& er& taget& ud& af&

80’erne& med& det& brune& Bing& && Grøndal& keramik& og& orange& plastdåser& placeret& i&

forgrunden&af&billedudsnittet&af&tvGkøkkenet.&Scenografien&forankrer&forestillingen&

om& en& særlig& stilistisk& tid& i& Danmark& og& indgår& derfor& også& i& fremstillingen& af&

Danmark.& Spiseområdet& er& pyntet& med&

Dannebrog& på& bordet,& broderede& puder,&

brændende& kærlighedsblomsten& og&

porcelænshøns.& Det& samlede& indtryk& af&

scenografien& henleder& tankerne& til& et&

trygt& og& genkendeligt& miljø,& som& skaber&

en&hyggelig&dansk&stemning.&&

Verbalt&forsøger&brødrene&også&gentagende&gange&at&tale&sig&ind&i&den&sønderjyske&

og&danske&kultur.&Begge&programmer&om&Sønderjylland&indledes&ved,&at&brødrene&

forsøger& at& byde& velkommen& med& sønderjysk& dialekt& samt& hilse& med& den&

sønderjyske& hilsen:& ”mojn”.& Effekten& er& dog& mere& underholdende& end& troværdig.&

Til&gengæld&er&man&ikke&i&tvivl&om&deres&nysgerrighed&og&glæde&ved&madlavningen,&

som& de& tydeligt& artikulerer& gennem& det& danske& sprogs& stolthed:& ”hygge”.& Dette&

næsten&unikke&danske&ord&flettes&på&usædvanlig&vis&ind&i&beskrivelser&af&opskrifter&

Bordpynt. (Sæson 9 afsnit 4)

(6)

og&smagsnuancer&–&f.eks.&beskrives&retten&snysk&således:&”den&begynder&at&jævne&

på&den&hyggelige&måde”&(sæson&8&afsnit&3).&Den&gentagende&brug&af&ordet&”hygge”&

peger&på&en&særlig&dansk&stemning&og&kultur.&&

&

Stedets betydning

Dramaturgisk& er& de& to& sæsoner& bygget& op& omkring& forskellige& steder& i& Danmark,&

hvor& hvert& afsnit& fokuserer& på& et& område& eller& en& landsdel.& I& programmerne&

opsøger& brødrene& lokale& specialiteter& og& besøger& de& lokale& til& en& snak& om&

traditioner,&lokale&råvarer&og&egnsretter.&Der&er&et&forøget&fokus&på&den&stedslige&

tilknytning,&som&kan&betegnes&som&terroir&(Refslund&&&Klitgaard&2008:&51).&&

I& mange& af& programmerne& iscenesættes& madlavningen& i& et& udekøkken,& hvor& den&

aktuelle& råvare& befinder& sig& i& sit& ”oprindelige& hjem”.& F.eks.& da& de& besøger& en&

kvægproducent&på&Lolland&Falster&og&tilbereder&bøfferne&på&den&tilhørende&mark&

omgivet&af&køer&(sæson&9&afsnit&2).&Iscenesættelsen&af&fraGjordGtilGbord&er&ikke&lige&

så& tydelig& i& afsnittene& om& Sønderjylland.& I& stedet& knyttes& maden& i& højere& grad& til&

historie& og& traditioner.& At&produktionen& har& valgt& at& sætte& et& større& fokus& på&

madkulturen,& historie& og& traditioner,& kan& skyldes& at& Sønderjylland& er& et&

grænseområde,&som&ikke&altid&har&været&dansk,&og&derfor&har&netop&den&nationale&

identitet&stået&til&forhandling&her.&Selvom&terroirbegrebet&oprindeligt&omhandler&et&

produkts& dyrkning& og& forhold,& er& terroir& også& en& kulturel& konstruktion,& hvor&

råvarer&knyttes&til&traditioner,&myter&og&historier&(Refslund&&&Klitgaard&2008:&58).&&

For& at& få& et& mere& differentieret& syn& på& terroir,& inddrages& Refslund& og& Klitgaard&

tredeling& af& begrebet& (ibid.).& Inddelingen& er& inspireret& af& turismeforskeren& Nin&

Wangs&inddeling&af&forskellige&former&for&autenticitet&inden&for&turisme.&Refslund&

og&Klitgaard&opererer&med&1:&objektiv&terroir,&som&er&den&stedskonstruktion,&der&

udelukkende& involverer& dyrkningens& fysiske& betingelser& som& f.eks.& jordbund& og&

klima,&og&2:&Konstrueret&terroir,&som&overskrider&de&stedslige&begrundelser,&dvs.&at&

(7)

man& indskriver& f.eks.& traditioner& og& historie,& som& en& vigtig& del& af& terroir& og& 3:&

Eksistentielt& terroir& hvor& stedets& materielle& kvaliteter& overskrides& gennem&

fortællinger,& stedet& i& sig& selv& bliver& mindre& vigtigt,& og& derfor& bliver& relationen&

mellem&sted&og&menneske&essentielt&i&denne&form&for&terroir.&

Terroir& skabes& derfor& ikke& udelukkende& gennem& produktets& fremstilling,& men&

handler&i&høj&grad&også&om,&hvordan&det&skriver&sig&ind&i&en&historisk&og&kulturel&

kontekst&–&både&for&det&enkelte&menneske&og&for&en&hel&kultur.&

&

Originale honningkager

Ved& besøget& i& Christiansfeld,& en& by& som& er& kendt& for& sine& honningkager,& opsøger&

brødrene& Price& den& tidligere& bagermester,& Gottfred& Smolke,& som& efter& sigende&

skulle&have&den&ægte&og&hemmelige&Christiansfelder&honningkageopskrift&(sæson&9&

afsnit&4).&Sæsonerne&om&egnsretter&har&et&større&fokus&på&egnsretternes&oprindelse&

og& udførsel& end& på& de& egentlige& lokale& råvarers& dyrkelse.& Der& er& derfor& tale& om&

objektiv&terroir,&når&brødrene&opsøger&en&ægte&honningkagebager.&Man&kan&vel&at&

mærke&også&få&honningkager&i&resten&af&landet,&men&her&er&der&tale&om&de&originale&

honningkager& fra& Christiansfeld.& Imens& Gottfred& instruerer& i& bagningen,&

præsenteres& honningkagens& historie& gennem& interviewGudformede& spørgsmål& og&

krydsklip& mellem& Gottfreds& stue& og& ældre& klip& af& honningkagebageri.& Klippene&

understøttes&af&en&voiceGover,&der&fortæller&Gottfreds&familiehistorie&om&honningG kager.&&

Det& konstruerede& terroir& består& af& den& historiske& bevidsthed& om,& at& det& er& den&

oprindelige&opskrift,&som&Gottfred&løfte&sløret&for.&Det&er&afsløringen&af&den&hidtil&

hemmelige&krydderiblanding,&som&nu&blandes&for&åben&skærm.&Denne&autenticitet&

bliver&yderligere&styrket&igennem&Gottfreds&personlige&tilhørsforhold&til&opskriften,&

da& det& var& hans& familie,& der& tog& den& med& fra& Tyskland.& Gottfred& forklarer& også,&

hvordan& hans& bedstefar& selv& har& lavet& de& kageudstikkere,& de& bruger& i& dag.& Hele&

(8)

historien& og& Gottfreds& personlige& tilknytning& frembringer& den& eksistentielle&

terroir,&som&gør&produktet&unikt&og&autentisk.&&

Det&er&de&geografiske&placeringer,&der&driver&handlingen&frem,&og&det&er&derfor&en&

helt& afgørende& konstruktion& for& fremstillingen& af& madlavningen& i& programmet.&

Netop& i& et& tvGprogram& omhandlende& egnsretter& er& det& uundgåeligt& at& inddrage&

stedet& og& kulturens& betydning.& & Derfor& træder& programmerne& også& helt& naturligt&

ind& i& en& debat& om& relationering,& lokalisering& og& globalisering.& Relationeringen&

opstår,& når& de& affektivt& forsøger& at& knytte& menneskers& fortællinger& til& særlige&

steder& og& retter.& Programmet& benytter& sig& også& af& en& lokaliseringsstrategi&

(Refslund&&&Klitgaard&2008:&61),&hvor&de&gennem&hvert&enkelt&programs&hyldest&af&

en& dansk& landsdel,& fremhæver& det& lokale.& De& sætter& fokus& på& de& særlige& og&

særprægede&egnsretter,&som&ikke&forekommer&i&resten&af&landet,&samtidig&med&at&

de& belyser& de& fysiske& steders& kvaliteter.& & Dette& biddrager& til& en&

globaliseringsstrategi& og& det& som& globaliseringsteoretikeren& Roland& Robertsen&

betegner& glokalisering& (Robertson& 1995:& 25G26).& Dvs.& forståelsen& af& at& både& det&

lokale&og&globale&er&til&stede,&og&det&ene&ikke&udelukker&det&andet&–&tværtimod&er&

det&lokale&med&til&at&styrke&det&globale&og&omvendt.&Ved&næranalyse&af&specifikke&

egnsretter,& må& det& globale& kunne& betragtes& som& hele& Danmark.& Glokalisering& er&

altså& bevidstheden& om,& at& begge& konstruktioner& finder& sted.& Terroirbegrebet& er&

derfor&med&til&at&fremstille&det&lokale&som&en&unik&enhed&i&en&global&verden.&&

Brugen& af& terroir& skaber& et& autentisk& billede& af& Sønderjylland,& hvor& der& er&

tilknytning&mellem&sted&og&kultur,&og&hvor&egnsretter&er&mere&end&en&ret,&men&også&

er&en&del&af&traditionernes&vandrehistorie.&Ud&over&at&knytte&maden&til&traditioner,&

igennem& brugen& af& den& eksistentielle& terroir,& forsøger& tvGprogrammet& som& sagt&

også&at&skabe&et&særligt&billede&af&Danmark.&Madens&funktion&som&vandrehistorie&

bliver&derfor&også&en&fortælling&om&Danmarks&historie.&Det&er&klart,&at&den&enkelte&

danskers,&her&sønderjydes,&personlige&historie&er&en&del&af&danmarkshistorien,&men&

også&historiske&nedslag&inddrages&i&programmerne.&De&besøger&bl.a.&Dybbøl&Mølle,&

vægteren& i& Ribe,& den& sønderjyske& og& oprindeligt& middelalderske& begivenhed&

ringridning,&Gram&Slot&og&den&højaktuelle&grænsebom.&I&forhold&til&madlavningen&

(9)

er&der&ikke&den&samme&nødvendighed&forbundet&med&disse&besøg,&som&besøget&hos&

Gottfred,&som&er&i&besiddelse&af&opskriften&på&honningkager.&&

&Selvom&disse&historiske&steder&ikke&er&nødvendige&for&fremstillingen&af&egnsretter&

og&heller&ikke&har&en&specifik&betydning&for&hver&enkel&ret,&så&har&det&alligevel&en&

stor&betydning&i&hele&fremstillingen&af&det&sønderjyske&og&Danmark.&&

&

Nationale symboler

TvGprogrammerne& er& udover& de& geografiske& placeringer& af& det& transportable& tvG køkken,&spækket&med&nationale&symboler.&I&løbet&af&de&to&sæsoner&om&egnsretter&

klippes& eksempelvis& Dronning& Magrethe& og& Dannebrog& ind& flere& gange.& Ved&

opholdet&i&Ribe&inddrages&også&en&vægter&G&et&erhverv&der,&i&Ribe,&blev&ophævet&i&

1902,&og&i&dag&kun&har&funktion&som&turistattraktion&(sæson&9&afsnit&4).&Vægteren&

er& ikke& nødvendigvis& et& nationalt& symbol,& men& udgør& ikke& desto& mindre& en&

historisk&referenceramme,&der&forankrer&programmet&i&tid&og&sted.&Denne&effekt&af&

en&historisk&referenceramme&kan&man&også&tale&om&i&forbindelse&med&besøget&hos&

bagermester&Gottfred,&hvor&Adam&konstant&nævner&årstallet&1785,&som&refererer&

til&honningkagens&lange&tradition&og&historie&i&Danmark.&&

Introens& grafiske& udtryk& har& ligget& fast& siden& første& sæson& i& 2008,& dog& altid& med&

enkelte& variationer,& som& passer& til& hvert& program/sæsons& tema.& I& sæsonerne& om&

egnsretter&er&der&tilføjet&en&række&klassiske&nationale&symboler&og&seværdigheder&

og& disse& kobles& med& danske& madvarer.& I& introen& klippes& der& således& imellem& en&

gris,& Dybbøl& Mølle,& et& får,& en& ko,& vindmøller,& grøntsager,& Øster& Lars& kirke,& H.C.&

Andersen,&et&stykke&wienerbrød,&en&ål,&kartofler&og&en&snaps.&Dvs.&at&man&allerede&

30&sekunder&inde&i&programmet&ved&hvilken&retning&program&tager&og&ser,&hvordan&

bestemte& steder& i& Danmark& kobles& med& både& maden& og& bestemte& nationale&

symboler.&&&

(10)

Brugen&af&nationalsymboler&er&en&visuel&repræsentation&af&en&forestillet&verden,&og&

mange& af& dem& har& funktion& som& det& Camilla& Møhring& Reestorff& betegner+ tepid+

nationalism+ (lunken& nationalisme)& (Restorff& 2016:& 69+20G22).& For& at& forstå&

hvordan& dette& begreb& kan& forklare& symbolbrugen& i& programmet& er& det& først&

nødvendigt& at& forstå& Michael& Billigs& begreber& om&hot+og&banal+nationalism+(Billig&

1995:&44G45).&Han&mener,&at&man&ofte&fokuserer&på&hot&og&ekstrem&nationalisme,&

og&derfor&glemmer&den&banale&og&dagligdagsGnationalisme.&Banal&nationalisme&er&

de& ikkeGreflekterede& rutiner,& som& mennesker& tager& del& i,& og& som& er& med& til& at&

reproducere& nationalstaten& og& det& nationale& tilhørsforhold& mellem& mennesker& G&

dvs.&de&rutiner&og&traditioner,&som&vi&ofte&bare&gør&uden&at&tænke&over&dem.&Billig&

bruger&bl.a.&flaget&som&et&eksempel&på&banal&nationalisme&(ibid.:&49G50).&Flaget&er&

et&nationalt&symbol,&men&forbindes&oftere&med&festlige&lejligheder,&som&fødselsdage&

og& store& sportsbegivenheder.& Intentionen& er& derfor& i& højere& grad& fejring& af& en&

festlighed&begivenhed&end&et&egentligt&udtryk&for&nationalisme.&!

Reestorffs& begreb& lunken& nationalisme& tager& afsæt& i& Billigs& ide& om& banal&

nationalisme.& Men& hvor& den& banale& nationalisme& er& rutinepræget& og& til& tider&

næsten& usynlig,& gælder& der& for& lunken& nationalisme,& at& den& er& artikuleret&

(Reestorff& 2016:& 22).& Den& lunkne& nationalisme& tager& både& afsæt& i& etablerede&

nationale& symboler& og& opfinder& nye& nationale& symboler,& dermed& udvides& og&

reproduceres& de& nationale& symboler& og& det& nationale& symbolske& repertoire& med&

formålet&at&beskytte&en&i&forvejen&eksisterende&nationalstat&(ibid.:&83).&Hun&bruger&

bl.a.& den& tidligere& danske& VKGregerings& omfattende& kanonprojekt,& som& et& udtryk&

for& lunken& nationalisme.& Både& fordi& kanonen& udvider& og& opfinder& nationale&

symboler& og& forsøger& at& beskytte/oprette& en& relation& mellem& individ& og&

nationalstat.&Kanonprojektet&er&altså&en&tydelig&artikulation&af,&hvad&der&menes&at&

høre&til&dansk&kultur.&Kanonen&opfinder&flere&nationale&symboler,&og&disse&bruges&

som&et&forsøg&på&at&sikre&den&nationale&identitet&som&primær&identitet&(ibid.).&Det&

er&denne&form&for&lunken&nationalisme,&der&gør&sig&gældende&i&Brødrene&Price.&Som&

allerede&introen&viste&udpeger&programmet&en&række&symboler&som&eksempelvis&

Dybbøl& Mølle,& og& der& skabes& en& fremstilling,& hvor& disse& symboler& kobles& til&

(11)

eksempelvis& wienerbrød& og& snaps,& som& dermed& bliver& en& del& af& den& lunke&

nationalismes& symbolbrug& og& fremstilling& af& hvad& Danmark& er.& & I& forhold& til&

madprogrammet&er&det&endvidere&interessant,&at&symbolerne&klippes&sammen&med&

grøntsager& og& fødevarer,& hvorved& disse& råvarer& kommer& til& at& skabe& en& lunken&

nationalistisk&fremstilling&af&dansk&madkultur.&&&&

Lunken& nationalisme& lægger& sig& derfor& imellem& hot& og& banal& nationalisme.& Det&

både&opfinder&nye&og&trækker&på&i&forvejen&kendte&symboler,&men&formålet&er&langt&

mere& direkte& og& tydeligt& end& ved& den& banale& og& uartikulerede& nationalisme.&

Lunken&nationalisme&er&ikke&hot,&men&den&kan&bruges&til&aggressivt&at&opretholde&

nationalstaten& og& skabe& eller& fastholde& en& i& forvejen& eksisterende& national&

identitet.&&

Det&er&ikke&kun&visuelt&at&introen&sammenkobler&nationale&symboler&og&elementer&

fra& den& danske& madkultur;& det& auditive& har& også& en& vigtig& funktion.& & Den& faste&

introGjingle& består& af& et& jazzGmusikstykke,& som& læner& sig& tæt& op& af& kendingsG melodien& fra&TV=køkkenet.& Dog& forekommer& der& en& ændring& i& programmerne& om&

egnsretter.&I&midten&og&i&slutningen&af&jinglen&klippes&brudstykker&af&melodien&fra&

Danmarks& nationalsang& ”Der& er& et& yndigt& land”+(Oehlenschläger& 1819)& ind.& Først&

melodien&til&stroferne&”der&er&et&yndigt&land,&det&står&med&brede&bøge”&og&bagefter&

”Det&bugter&sig&i&bakkedal,&det&hedder&gamle&Danmark”.&Ligesom&flaget,&som&Billig&

bruger& som& et& eksempel& på& banal& nationalisme,& er& nationalsangen& også& en& del& af&

denne&form&for&nationalisme&–&Fodboldfans&synger&den&stolt&til&fodboldkampe&og&

universitetsstuderende& skråler& den& til& Kapsejladsen.& Men& fordi& den& her&

iscenesættes&i&en&kendt&titelmelodi&til&et&madprogram&er&der&ikke&længere&tale&om&

banal&nationalisme&men&i&stedet&lunken.&Ligesom&sammenkoblingen&af&billedet&af&

Dybbøl&Mølle&og&en&gris,&fremstiller&grisen&som&en&del&af&den&danske&madkultur,&så&

iscenesætter& lydklippet& fra& ”Der& er& et& yndigt& land”+også& den& danske& nationalstat.&

TvGprogrammets& reproduktion& af& de& danske& nationalværdier& bliver& altså& anslået&

fra&start&både&via&det&visuelle&og&auditive&medie.&&

(12)

Dronning Margrethe som nationalsymbol

Brødrene& Price& har& fra& start& været& enige& om,& at& programmet& aldrig& skal& fremstå&

som&direkte&tv.&I&stedet&skal&det&være&gennemarbejdet&og&redigeret&og&fremstå&som&

en&helhedsoplevelse&(Kühlmann&2010:&10).&Det&er&derfor&typisk&for&programmet&at&

gøre& brug& af& medieklip& fra& andre& tvGproduktioner.& I& fremstillingen& af& den& danske&

nationalstat&inddrages&kongehuset,&hvilket&sker&i&flere&af&afsnittene&om&egnsretter.&I&

begge& afsnit& om& Sønderjylland& er& der& klippet& klip& ind& fra& tidligere& begivenheder&

med& Dronning& Margrethe.& Imens& sovsen& jævnes,& klippes& der& til& en& sekvens& fra&

dronningens&nytårstale&i&2014&(sæson&8&afsnit&3).&Hvis&man&betragter&nytårstalen&

og&madprogrammet&som&to&medieformer,&kan&man&tale&om,&at&brugen&af&talen&som&

en&del&af&programmets&udtryk,&kan&betegnes&som&remediering,&eftersom&der&er&tale&

om&en&mediepræsentation&i&et&andet&medie&(Bolter&&&Grusin&2001:&45).&&

Nytårstalen& i& sig& selv& fungerer& som& banal& nationalisme,& når& den& indgår& som& fast&

ritual&på&de&fleste&danskeres&tvGskærme&nytårsaften&kl.&18.&Klippets&placering&i&et&

andet& medie& ændrer& dets& betydning,& og& det& er& ikke& længere& banal& nationalisme.&

Denne& genforhandling& af& klippets& betydning& i& et& nyt& medie& kan& betegnes& som&

refashioning,&som&er&en&særlig&form&for&remediering&(ibid.:&49).&Denne&betegnelse&

gælder,& når& f.eks.& en& tvGudseendelse& låner& fra& en& anden,& og& der& derfor& sker& en&

betydningsændring.&Det&korte&klip&af&dronningen&repræsenterer&et&nationalsymbol&

og&en&udbredt&nytårstradition.&Når&klippet&indgår&i&madprogrammet,&fungerer&det&

derfor&som&lunken&nationalisme,&da&det&peger&på&maden&som&noget&særligt&dansk.&

I&det&indsatte&klip&siger&dronningen:&”I&skal&ikke&blive&glemt”.&Ytringen&er&en&del&af&

hendes&hilsen&til&sydslesvigerne&og&grænselandet.&Udsagnet&stammer&fra&Christian&

d.& X& tale& til& sydslesvigerne& under& Genforeningen& i& 1920& (Dronning& Margrethe&

2014).&Man&kan&derfor&argumentere&for,&at&dronningen&udøver&en&form&for&lunken&

nationalisme,&når&hun&bruger&Christian&d.&X’s&ord&som&en&hilsen&til&grænselandet.&&

Med& hånden& på& hjertet& svarer& James& på& dronningens& værdiladede& ytring& med&

ordene:&”nej&nemlig,&det&vil&de&nemlig&ikke!”.&Denne&korte&”ordudveksling”&mellem&

dronningen& og& James& kan& derfor& forstås& som& en& del& af& programmets& kamp& for&

(13)

egnsretternes& plads& i& det& danske& køkken,& ligesom& dronningens& anerkendelse& af&

grænselandets& plads& i& den& danske& nation.& Programmet& peger& derfor& på,& & & at&

hverken& sønderjyderne& eller& egnsretterne& er& glemt,& men& er& en& integreret& del& af&

Danmark.&&

Det& er& interessant,& hvordan& både& remedieringen& og& den& lunkne& nationalisme&

arbejder&sammen&om&at&fremhæve&klippet&af&dronningen&i&en&anden&kontekst,&og&

derved& ændrer& på& klippets& symbolværdi.& Remedieringen& fjerner& klippet& fra& sin&

oprindelige&kontekst,&og&det&får&dermed&en&ny&betydning.&Den&lunkne&nationalisme&

gør&opmærksom&på&det&nationale&i&den&lokale&madkultur,&og&derfor&rammesættes&

brødrenes&madlavning&som&noget&særligt&dansk.&&

!

Ringridere ved ringridning – det lokale bliver dansk

I& Sønderborg& køber& brødrene& lokale& sønderjyske& ringriderpølser& (sæson& 8& afsnit&

3).&Man&kan&derfor&tale&om&terroir,&da&pølsen&har&en&tilknytning&til&stedet.&Begrebet&

udvides,& da& slagteren& Sune& Hansen& afslører& det& hemmelige& tilsatte& krydderi.& Da&

brødrene& griller& pølserne,& omtales& de& ikke& længere& som& ”ringridere”& men& som&

”Sunes& ringridere”.& Der& er& derfor& tale& om& alle& tre& former& for& terroir& –& objektiv,&

konstrueret&og&eksistentiel.&Vinklingen&af&slagterbesøget&og&brødrenes&fremstilling&

af&forbindelsen&mellem&pølsen&og&slagter&Sune&formår&at&skabe&stærk&tilknytning&

mellem&produkt&og&lokation.&

Brødrene&Price&griller&”tilfældigt”&ringriderpølserne&op&ad&en&ringriderbane,&hvor&

sporten& netop& udøves.& De& knytter& derfor& både& terroir,& madvaren& og& en& gammel&

dansk& sport& til& hinanden.& Der& opstår& derfor& et& skred& fra,& at& ringridning& kun& er&

forbundet&med&det&lokale,&til&at&det&bliver&artikuleret&både&som&noget&lokalt&og&som&

en& særlig& dansk& tradition.& Denne& artikulation& og& det& sprogligt& humoristiske& i& at&

spise& ringriderpølser& på& en& ringriderbane& sammen& med& ringriderryttere&

rammesættes&derfor&som&lunken&nationalisme,&hvor&de&opfinder&et&nationalsymbol,&

(14)

Pølsespisningen&på&ringriderbanen&er&et&godt&eksempel&på,&hvordan&de&udnytter&og&

udvider& den& lokale& vares& terroir& og& gennem& lunken& nationalisme& rammesætter&

pølsen&som&noget&særligt&dansk&og&en&del&af&fremstilling&af&nationalstaten.&

Slaget ved Dybbøl Køkken

Som&tidligere&nævnt&besøger&brødrene&Price&historiske&og&geografiske&steder&med&

særlig&betydning&for&området.&Dog&har&mange&af&disse&steder&sjældent&en&egentlig&

tilknytning& til& madlavningen.& Det& ses& bl.a.& ved& besøget& på& Bornholm,& hvor& de&

kokkererer& brændesnudeGsuppe& ved& Øster& Lars& kirke& (sæson& 8& afsnit& 1).& Kirken&

nævnes&ikke&yderligere&i&passagen,&men&fordi&den&alligevel&indgår&i&programmet,&er&

der& tale& om& lunken& nationalisme,& da& den& rammesætter& maden& i& en& kulturel&

forståelse&af&Bornholm.&

Den& lunkne& nationalisme& artikuleres& endnu& tydeligere& ved& besøget& ved& Dybbøl&

Mølle&(sæson&8&afsnit&3).&Her&foretages&en&meget&levende&iscenesættelse&af&Dybbøl&

Mølles&historie,&betydning&og&symbolværdi.&Dybbøl&Mølle&som&erindringssted&er&et&

nationalsymbol,&da&det&vidner&om&en&historisk&tid,&hvor&Danmark&blev&mindre.&Ved&

ankomsten& antydes& dette& nationale& vendepunkt,& da& James& præsenterer& stedet:&

”man&kan&ligefrem&mærke&historiens&vingesus”,&imens&billedet&klipper&til&møllens&

vinger,&og&der&spilles&en&langsom&klavermelodi&i&mol.&James&fortsætter:&”det&var&her&

det&hele&brød&løs&den&18.&april&1864”,&og&billedet&klipper&til&en&kanon&ledsaget&af&en&

ikkeGdiegetisk&lyd&af&kanonskud.&Den&historiske&kontekst&bliver&derfor&rammesat&af&

stemningssættende& musik,& lydeffekter& og& James’& dvælende& refleksioner& over& det&

historiske& sted,& og& man& glemmer& for& et& øjeblik& programmets& egentlige& udgangsG punkt&i&egnsretter.&&

Efterfølgende& ”skydes”& madlavningen& i& gang& med& klaptræet,& hvis& egen& diegetiske&

lyd& er& blevet& erstattet& af& en& ikkeGdiegetisk& lyd& af& et& kanonskud.& Madlavningen&

siddestilles&med&den&historiske&kontekst,&den&befinder&sig&i,&som&om&det&var&slaget&

(15)

ved& Dybbøl,& der& skulle& udkæmpes& i& køkkenet.& Dette& eksemplificerer,& hvordan&

maden&og&historien&kombineres&som&et&redskab&i&fremstillingen&af&Sønderjylland.&&

Der& reflekteres& ikke& kun& over& møllens& reference& til& 1864,& men& også& senere& tids&

referencer&inddrages.&Imens&mandlerne&til&riskagen&hakkes&fint&i&foodprocessoren,&

som&var&det&mel&i&møllen,&spilles&sekvensen&”Dybbøl&Mølle&maler&stadig&og&maler&

rigtigt& nok”& (Jakobsen& 1971).& Strofen& stammer& fra& politikeren& Erhard& Jakobsens&

sarkastiske& modsvar& til& ”Der& er& noget& galt& i& Danmark”& (Mogensen& 1971).& John&

Mogensens& sang& fra& 1971& var& en& protestsang& mod& den& industrialisering& og&

urbanisering,& der& foregik& i& Danmark& (SmithGSivertsen& 2011).& I& sangens& omkvæd&

bruger&han&Dybbøl&Mølle&som&en&metafor&for&Danmark:&”Dybbøl&Mølle&maler&helt&

ad& helvede& til”.& Jacobsen& svarer& igen& ved& at& genbruge& møllens& metaforiske&

symbolik.& Man& kan& derfor& tale& om,& at&Spise+med+Price& remedierer& denne& tidligere&

uenighed& om,& hvorvidt& Danmarks& udvikling& gik& i& den& rigtige& retning.& I& denne&

remedieringsproces& får& Jacobsens& sang& en& ny& metaforisk& betydning,& hvor& Dybbøl&

Mølle&bliver&et&billede&på&den&danske&kultur&og&de&traditioner,&hvor&f.eks.&egnsretter&

indgår.& I& denne& kontekst& kan& strofen& derfor& forstås& som& en& kommentar& til,& at&

traditionerne& ikke& er&helt+ ad+ helvede+ til& men,& at& de& faktisk& stadig& fungerer& og&

afvikles,&hvilket&deres&søgen&efter&egnsretter&jo&netop&beviser.&&

Price& bruger& altså& Dybbøl& Mølle& meget& aktivt& i& deres& artikulation& af& den& lunkne&

nationalisme.& Ved& at& fremhæve& møllen& som& et& nationalsymbol,& er& de& med& til& at&

afgrænse& nationalstaten,& samtidig& med,& at& de& producerer& den& bl.a.,& når& de& giver&

sangen& en& ny& betydning.& Derudover& kan& man& også& tale& om,& at& den& tydeligt&

markerede&historiske&ånd&ved&stedet,&besjæler&den&mad&der&fremstilles&(Refslund&

og&Klitgaard&2008:&60).&Selvom&riskagen&ikke&har&en&særlig&tilknytning&til&Dybbøl&

Mølle,&får&den&stadig&en&historisk&karakter&og&betydning,&og&derfor&kan&man&stadig&

tale&om,&at&der&er&knyttet&eksistentielt&terroir&til&kagen.&&

(16)

Fiktion og iscenesatte soldater

Imens& udbyttet& af& kampen& i& køkkenet& nydes& i& selvskab& med& sønderjyden& Ruth,&

tales& der& om& egnens& historie,& krigen& i& 1864& og,& hvordan& den& påvirkede& mange&

sønderjyske& familier.& Imens& snakken& går& inde& i& campingvognen,& klippes& der& til&

udenfor,&hvor&soldater&marcherer&ind&i&billedet&bærende&på&Dannebrog&og&gør&sig&

klar&til&at&affyre&kanonerne.&Der&er&derfor&tale&om&en&iscenesættelse&af&Slaget&ved&

Dybbøl&Mølle.&Narrativet&udenfor&campingvognen&skrider&frem&i&takt&med&samtalen&

skrider& frem& inde& i& campingvognen:& ”så& man& kan& stadig& mærke,& at& historien&

virkelig& lever& her?”& ”ja”& […]& ”man& kan& godt& forestille& sig& at& det& nærmest& giver&

genlyd”.&Det&iscenesatte&slag&er&derfor&en&direkte&illustration&af&brødrenes&og&Ruths&

artikulation& af& det& historiske& sted& og&

besjælingen& af& stedet.& Igen& kan& man&

tale& om& lunken& nationalisme,& idet& det&

tydeligt& artikuleres& både& indenfor& og&

udenfor& campingvognen& –& hvor&

kampen& for& det& danske& både&

fremstilles& gennem& Ruths& fortælling&

og&skuespillerne.&

Besøget&ved&møllen&er&derfor&præget&af&en&humoristisk&tone,&som&går&igen&mange&

steder&i&programmerne.&Det&er&på&grænsen&til&at&være&plat&humor,&at&James&først&

betragter& møllen& i& et& øde& landskab& og& mærker& ”historiens& vingesus”,& for&

efterfølgende& at& mærke& ”vingesuset”& blive& vækket& til& live& igennem& marcherende&

soldaters& rystelse& af& campingvognen.& Fremstillingen& af& nationalsymbolet& Dybbøl&

Mølle& fremstår& derfor& lettere& ironisk,& når& de& karikeret& fremstiller& sønderjyden,&

Ruth,&med&det&nære&forhold&til&krigen,&imens&den&fiktionaliseres&i&baggrunden.&&

&

Kanonskud foran campingvogn (sæson 8 afsnit 3)

(17)

Humor og dansk politik

Som& en& del& af& besøget& i& Sønderjylland,& bevæger& brødrene& Price& sig& ned& til&

grænseovergangen& ved& Kruså& (sæson& 9& afsnit& 4).& Besøget& indledes& med,& at&

brødrene&kritiserer& danskernes&massive&forbrug&af&importerede&dåser&–&indtil&de&

selv& ”opdager”& de& lave& priser& og& fylder& en& indkøbsvogn.& Dette& (selv)ironiske& klip&

understøtter&den&tidligere&nævnte&tone&i&programmet,&hvor&brødrene&ikke&forsøger&

at&hæve&sig&op&som&belærende&og&bedrevidende.&Dette&forsøg&på&at&udvise&humor&

og&selvironi&understøtter&den&hyggelige&og&folkelige&ramme&programmet&forsøger&

at&skrive&sig&ind&i.&&

Humoren& benyttes& også& som& et& mere& kommenterende& og& debatterende& redskab,&

hvor& den& nærmer& sig& ironi.& Ved& grænseovergangen& skal& de& kokkerere& tysk&

sauerkraut&og&dansk&gås.&De&spiller&derfor&tydeligt&på,&at&Sønderjylland&ikke&altid&

har& hørt& under& Danmark.& Campingvognen& er& opsat& på& den& tyske& side& og&

kuglegrillen&står&på&den&danske&side.&&

Da& de& skal& ud& og& vende& gåsen& på&

grillen& ledsages& det& af& James’& voiceG over:&”Vi&sniger&os&ind&i&Danmark&og&

hen& til& kuglegrillen”.& Stemmens&

artikulation& af& nødvendigheden& i& at&

skulle& snige& sig& ind& i& Danmark,& kan&

læses& direkte& ind& i& den& højaktuelle&

debat& om& flygtningestrømmen& mod& Europa.& Håndteringen& af& dette& problem& kan&

betragtes& som& en& væsentlig& del& af& de& seneste& par& års& kulturkamp& i& dansk& politik.&

Reestorff& beskriver&”kulturkamp”& som& et& kulturelt& og& politisk& fænomen& opstået&

som& følge& af& lokale,& regionale& og& nationale& konflikter,& og& diskussion& om& hvem&

nationalstaten&er&til&for&(Reestorff&2016:&42).&&

Imens& brødrene& spiser& deres& veltilberedte& gås,& kommenterer& de& yderligere& på&

denne&kulturkamp&og&den&siddende&VenstreGregerings&overvejelser&om&midlertidig&

De sniger sig ind i Danmark (sæson 9 afsnit 4)!

(18)

biler&generer&gennem&de&nedrullede&gardiner,&og&Adam&udbryder:&“hvem&ligger&og&

krydser& grænsen& ved& denne& tid?& men& det& er& slut& når& de& bomme& kommer”.&

Efterfølgende&skåler&de&i&rødvin,&og&Adam&afslutter:&”så&skærmer&vi&os&lidt&mere”.&

Humoren&og&ironien&lægger&sig&tæt&op&af&hinanden&i&dette&klip,&men&jeg&vil&påstå,&at&

det&i&højest&grad&spiller&på&de&ironiske&undertoner.&Ole&Togeby&skriver,&at&ironien&

deler&mange&egenskaber&med&humoren,&men&også&adskiller&sig&fra&den.&Ironien&er&

ikke&primært&skabt&til&underholdning&og&glæde,&men&til&værdikritik&(Togeby&2013:&

22).&Så&selvom&ironien&også&oftest&fremstår&humoristisk&er&den&i&lige&så&høj&grad&en&

ytringshandling& (ibid.)& Brødrenes& interne& kommunikation& kan& forstås& som& en&

ironisk&opbakning&til&regeringens&overvejelser&om&at&skærme&nationalstaten,&som&

de&egentligt&er&modstandere&af.&&

Humoren& og& ironien& giver& dem& et& kommunikativt& større& råderum,& hvor& de& kan&

tillade& sig& at& være& mere& debatterende& og& kritiske& uden,& at& de& virker& stødende& og&

provokerende.& Det& tilføjer& ofte& også& en& aktualitet& til& programmet,& hvor& man&

mærker& en& snert& af& samfundssatire& og& man& bliver& som& seer& udfordret& på&

spørgsmålet&om,&hvad&nationalstaten&skal&indebære.&&

&

Det lokale Sønderjylland i det globale Danmark

I&forsøget&på&at&fastsætte&en&specifik&kultur&i&fremstillingen&af&Sønderjylland,&opstår&

der&automatisk&en&differentiering&af&Danmark.&Vil&man&have&riskage&og&ringridere,&

må& man& rejse& til& Sønderjylland.& Ligesom& de& krakkede& sild& kun& fås& på& Bornholm.&

Man&kan&derfor&igen&tale&om,&at&der&benyttes&en&glokaliseringsstrategi&(Robertson&

1995:& 26),& hvor& programmet& gør& opmærksom& på& de& kulturelle& forskelle,& som&

adskiller& det& lokale& fra& det& globale& Danmark.& Deres& undersøgelse& tager&

udgangspunkt& i& egnsretter& og& lokale& specialiteter,& men& fordi& campingvognens&

mobilitet& gør& det& muligt& at& overskride& de& klassiske& fysiske& rammer& for& et& tvG køkken,& undersøger& de& desuden& den& geografiske& og& stedsbundne& kultur,& når& de&

f.eks.& kokkererer& ved& Ribe& Vesterå& eller& med& Dybbøl& Mølle& som& nabo.& Madens&

(19)

konstruerede& og& eksistentielle& terroir& knytter& således& den& sønderjyske& historie&

med&madlavningen&og&udgør&programmets&fundament.&De&historier&og&traditioner&

som&de&knytter&maden&til&er&alle&sammen&forbundet&med&Sønderjylland.&Det&er&ikke&

muligt&at&få&denne&lokale&oplevelse&et&andet&sted&end&lige&her.&Derfor&fremhæver&

programmet&det&lokale&(Sønderjylland)&i&en&global&ramme&(Danmark).&&

Denne& rammesætning& af& lokalt& og& globalt& kan& derfor& beskrives& ud& fra& Thomas&

Hylland& Eriksens& begreber& om& disembedding& og& re=embedding,+ som& opstår& i&

globaliseringen& (Eriksen& 2007:& 143).& Disembedding& er& et& begreb& for& den&

aflokalisering&som&globalisering&medfører.&Lokationer&er&blevet&mindre&vigtige&i&en&

verden,& hvor& afstande& er& blevet& et& mindre& problem& –& helt& konkret& kan& dette&

medføre&at&steder&bliver&mindre&kulturelt&forankrende&(ibid.:&8).&Som&modsvar&til&

dette& indfører& Eriksen& begrebet& re=embedding,& som& beskriver& reaktionerne& på&

globale& forandringer,& som& disembedding& har& medført& (ibid.:& 9).& ReGembedding& er&

derfor& den& modvirkende& kraft,& som& genforhandler& det& lokale& og& den& autentiske&

kultur.&&

Det&er&netop&denne&reGembeddingsGproces&som&Spise+med+Price+sætter&i&gang,&når&

de& leder& efter& rødderne& i& dansk& madkultur.& De& er& bevidste& om,& at& de& færreste&

kender&til&de&forsømte&egnsretter,&men&ved&at&sætte&dem&i&højsædet&forsøger&de&at&

forhandle&det&lokale&tilbage&på&de&danske&spiseborde.&De&genforhandler&den&danske&

kultur& ved& brugen& af& nationale& symboler,& seværdigheder& og& tydeligt& artikuleret&

lunken&nationalisme,&i&håbet&om&at&få&lokale&egnsretter&tilbage&i&det&danske&køkken.&

I& brødrenes& undersøgen& af& egnsretter& trækker& de& også& på& disembeddingsG processerne& i& et& forsøg& på& at& inkorporere& de& lokale& retter& i& en& mere& global&

sammenhæng.&Eksempelvis&udvikler&brødrene&det&italienske&solæg&og&thaiGægget&

efter,& at& de& har& smagt& på& det& sønderjyske& solæg& (sæson& 8& afsnit& 3).& Dette& viser,&

hvordan& de& forsøger& at& vække& det& lokale& i& den& globale& verden,& dog& stadig& med&

bevidsthed&om&de&udvidede&muligheder&globaliseringen&har&skabt.&&

Brødrene& Price& fremstiller& altså& Sønderjylland& som& en& unik& del& af& Danmark,& men&

(20)

hele& tiden& med& øje& for& at& skabe& et& helhedsbillede& af& nationalstaten.& Programmet&

forsøger& at& fremvise& de& unikke& landsdele& bl.a.& gennem& eksistentiel& terroir,&

historiske&nedslag&og&faste&traditioner&samtidig&med,&at&reproduktionen&af&national&

kultur& og& symboler& forsøger& at& pege& på& et& samlet& Danmark,& hvor& de& unikke&

landsdele&hver&især&indgår.&Det&fremstiller&derfor&den&samlede&danske&nationalstat,&

men&med&en&forståelse&for&de&variationer&og&kulturelle&forskelle&som&hver&enkelt&

område&indeholder.&

&

Konklusion

Brødrene& Prices& ottende& og& niende& sæson& af&Spise+ med+ Price& handler& stadig& om&

mad&–&og&mere&til!&&De&undersøger&pølsens&krydderier&og&wienerbrødets&sprødhed.&

Men&i&lige&så&høj&grad&dykker&de&ned&i&Sønderjyllands&traditioner&og&historie&–&både&

dem&der&kan&knyttes&til&maden,&men&også&de&selvstændige&historiske&nedslag.&&

Præsentationen& af& madens& terroir& handler& derfor& ikke& kun& om& mad,& men&

indbefatter& også& det& kulturelle,& historiske& og& det& personlige,& når& de& invitereres&

indenfor& i& de& sønderjyske& hjem.& I& disse& tilfælde& fungerer& maden& i& et& vist& omfang&

som& en& katalysator& for& en& længere& snak& om& Sønderjyllands& kvaliteter& og&

traditioner.&&

I& koblingen& mellem& mad& og& kultur& peger& de& derfor& på& det& som& kendetegner&

Sønderjylland,&og&hvordan&det&adskiller&sig&fra&de&resterende&landsdele&i&Danmark.&

Samtidig& sættes& Sønderjylland& også& hele& tiden& i& forhold& til& Danmark& som&

nationalstat.& Det& er& her& den& lunke& nationalisme& sættes& i& spil,& når& den& forsøger& at&

trække& linjer& mellem& den& sønderjyske& kultur& og& den& danske& nationalstat.&

Eksemplet& med& Dybbøl& Mølle& viser,& hvordan& et& i& forvejen& eksisterende&

nationalsymbol& reproduceres& og& i& sammenkoblingen& med& den& sønderjyske&

madkultur&peger&på&noget&særligt&dansk.&En&anden&brug&af&lunken&nationalisme&ses&

i& besøget& ved& ringriderbanen.& Her& er& det& kombinationen& af& mad,& terroir& og&

(21)

traditioner,& som& rammesætter& det& lokale& som& noget& særligt& dansk,& og& der&

produceres&derved&et&symbol&for&dansk&kultur.&Det&er&derfor&ikke&entydigt,&hvordan&

den&lunkne&nationalisme&kommer&til&udtryk,&når&der&veksles&mellem&at&producere&

og&reproducere&nationale&symboler.&&

Men&netop&denne&symbolbrug&rammesætter&Sønderjylland&og&madkulturen&som&en&

del&af&den&danske&kultur.&Så&selvom&hvert&enkelt&program&dykker&ned&i&det&lokale&

Danmark,& og& resten& af& Danmark& derfor& implicit& kan& kaldes& global,& forsøger&

programmet&alligevel&i&dets&konstante&kobling&mellem&lokal&og&global&at&slå&fast,&at&

det&er&dansk&at&være&lokal.&&

&

&

&

&

&

&

&

&

&

&

&

&

(22)

Litteraturliste

Billig,!Michael!(1995):&Banal+Nationalism.&London:&Sage.&

Bolter,!Jay!David;!Grusin,!Richard!(2001):&”Immediacy,&Hypermediacy&and&

Remediation”&i+Remediation+–+Understanding+New+Media.&MIT&Press.&s.&20G 62&

Christensen,!Dorthe!Refslund;!Povlsen,!Karen!Klitgaard!(2008):&”Mad,&terroir&

og&tv:&Smag&på&Danmark!“,&Mediekultur+nr.&45,&s.&51G64,&Århus:&SMID.&!!!

Eriksen,!Thomas!Hylland!(2007):&Globalization+–The+Key+Concepts.+Berg&&

Kühlmann,!Lone!(2010):&Brødrene+Price+–+maden,+musikken,+livet+og+kærligheden.&

Gyldendal,&2.&udg.&

Reestorff,!Møhring!Camilla!(2016):&Culture+War,+ikke&udgivet&endnu&&

Robertson,!Roland!(1995):&”Glocalization:&TimeGSpace&and&HomogeneityG Heterogeneity”.&I&Feattherstone,&Mike;&Lash,&Scott;&Robertson,&Roland&

(red.):&Gobal+modernities.&London:&Sage&s.&25G44&&

Togeby,!Ole!(2013):&”Ironi&som&effektiv&kommunikation”.&I&Birkelund,&Merethe&

(red.):&Ironistik:+Ironi+i+et+multidisciplinært+perspektiv.+Aarhus&universitet.+

S.&9G24&

&

TvTklip!!

(23)

Spise+med+Price&G&Sæson&8&

Spise!med!Price,!egnsretter:!Bornholm.!Afsnit&1.&Internetadresse:&

https://www.dr.dk/tv/se/spiseGmedGpriceGegnsretter/spiseGmedGpriceG egnsretterG1G6#&&

Spise!med!Price,!egnsretter:!Sønderjylland.&Afsnit&3.&Internetadresse:&

https://www.dr.dk/tv/se/spiseGmedGpriceGegnsretter/spiseGmedGpriceG egnsretterG5G6&&

Spise+med+Price&G&Sæson&9&&

Spise!med!Price!egnsretter!II!(2:6)&afsnit&2.&Internetadresse:&

https://www.dr.dk/tv/se/spiseGmedGpriceGegnsretterGii/spiseGmedGpriceG egnsretterGiiG2G6&&

Spise!med!Price!egnsretter!II!(4:6)&afsnit&2.&Internetadresse:&

https://www.dr.dk/tv/se/spiseGmedGpriceGegnsretterGii/spiseGmedGpriceG egnsretterGiiG4G6&&

&

Internetkilder!!

Andersen,!Thomas!Nørgaard!(2015):&”Støjberg&overvejer&midlertidig&

grænsekontrol”&i&Politiko.&Internetadresse:&

http://www.politiko.dk/nyheder/stoejbergGovervejerGmidlertidigG

(24)

Dronning!Margrethe!(2014):&”Nytårstalen&2014”+i&kongehuset.dk.&

internetadresse:&http://kongehuset.dk/menu/nyheder/lasGnytarstalenG 2014&besøgt&14.05.2016&

SmithTSivertsen,!Henrik!(2011):&”Da&John&Mogensen&satte&fut&i&fejemøget”+i&

Videnskab+dk.&Internetadresse:&http://videnskab.dk/ugensGhit/daGjohnG mogensenGsatteGfutGiGfejemoget&besøgt&18.05.2016&(artikel)&&

&

Sange!

Jakobsen,!Erhard!(1971):&”Dybbøl&Mølle&maler&stadig”.+Internetadresse:&

https://www.youtube.com/watch?v=z6w7mS4SN08&(20.05.2016)&(sang)&

Mogensen,!John!(1971):!”Der&er&noget&galt&i&Danmark”.&Internetadresse:&

https://www.youtube.com/watch?v=82jhIdM0ykM&(20.05.2016)&(sang)&&&

Oehlenschläger,!Adam!(1819)&”Der&er&et&yndigt&land”&i&Jensen,&Rene&A.&(red.):&

Højskolesangbogen.+18.&udg.&FFDs&forlag.&Nr.&347&

&

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

Emne:Partiprogram, partiprogrammer, program

Copyright: Billedet er muligvis beskyttet af loven om ophavsret Kommunalvalgets regler & taktik 3.. Kommunalvalgets regler & taktik 4 Kommunalvalgets regler & taktik

B1DWXUB%DJJUXQGVQRWDWB%LODJ.. Lokalitet 225 – nord Foto 1461 .ULHJHUV)ODN+DYPºOOHSDUNB990. B1DWXUB%DJJUXQGVQRWDWB%LODJ.. Lokalitet 225 - nord Foto

[r]

[r]

Poul Kofoed af Ballerup driver handel i Ballerup kommune som eneste ansvarlige indehaver af firmaet Ballerup Frimærkehandel v/Poul Kofoed. Prokura er meddelt Lis

Carl Erik Christensen af Virum driver handel i Lyngby-Tårbæk kommune, som eneste ansvarlige indehaver af firmaet:. „Christensen &

København: Laura & Ane (forelæsere), Søs (1) & Ane (2) (holdundervisere) Århus: Karen Ida Dannesboe (holdunderviser) & Laura & Ane (forelæsere) Overordnet