• Ingen resultater fundet

Folklivsforskningen som universitetsämne i Sverige

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "Folklivsforskningen som universitetsämne i Sverige"

Copied!
9
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

SOM UNIVERSITETSÄMNE I SVERIGE

Af Sigfrid Svensson.

U nder 1947 har »N ordisk och jäm förande fo lk liv sfo rsk n in g « in fö rts som exam ensäm ne vid Lu n d s universitet och Stockholm s högskola. Detta ämne om fattar såväl fo lk lig sam fun dsbildning, liv s fö rin g och konstutövning som fo lk lig tro, sed och d iktn ing.

Det nya äm net är alltså en sam m anslagning av de tid ig are sk ild a exam ensäm nena »folkm innesforskning« och »nordisk etnologi«.

Det fö rra har i L u n d representerats av C. W . von Sydow, som 1910— 1940 och 1940— 46 innehade docentur, resp. personlig professur, det senare av S igurd E rix o n , som sedan 1934 in n e ­ h aft den H a llw y lsk a donationsprofessuren v id N o rd isk a museet, men som redan frå n 1929 var exam inator i äm net i U ppsala och senare även i Lu n d , ända t ill dess exam ensbetygens r ik s ­ giltighet genom fördes 1936.

T illk o m ste n av det nya helhetsäm net h a r föregåtts av en tre decennier lång p rin cip d isk u ssio n . Ä v en om det danska examens- väsendet är ganska o lik t det svenska och även om en vetenskaps­

gren i sin tillk o m st och u tvecklin g fö lje r egna n a tio n e lla tra d itio ­ ner, torde det dock vara av intresse fö r denna tid s k rifts läse­

krets att erfara något om m otiveringen fö r den u tfo rm n in g fo lk - livsfo rskn in g en nu få tt som universitetsäm ne i Sverige.

De sk ild a u p p fa ttn in g a r som ända in i det sista gjort sig g äl­

lande återfinnas redan i den polem ik, som 1918 uppstod i Svenska D agbladet m ellan N ils L ith b e rg och G. W 4 von Sydow och som är sam lad fra m stä lld av de båda debattörerna i R ig 1918 och 1919.*) A nledningen t ill p o lem iken var en i L u n d pla-

9 N. Lithberg, Svensk folklivsforskning under sista halvseklet, Rig 1918; C. W.

von Sydow, Folkminnesforskning såsom vetenskap och universitetsdisciplin, Rig 1919.

13

(2)

nerad p rofessu r i »folkm innesforskning« m ed v. Sydow som t ill­

tänkt innehavare. D en sociala och m ateriella fo lk k u ltu re n var icke avsedd att in gå i det föreslagna ämnet, och det är denna k ly v n in g L ith b e rg kritise ra r: »Men kan nu någon säga var grän­

sen m ellan m a te rie ll och a n d lig k u ltu r går hos allm ogen? A tt fö r oss k u ltu rm ä n n isk o r draga gränser på dessa om råden b lir en sn u sfö rn u ftig skolm ästarsyssla, och lik v ä l kom m er det a lltid att stå kvar, att på folksedens om råde m agien a ld rig kan förstås utan kännedom om den m ateriella odlin gen och vice versa.

O ch vart skola sociologien, fo lkp syk olo g ien , allm ogekonsten osv.

föras?« M y cket av vad v i k u ltu rm ä n n isk o r nu uppfatta som and­

lig k u ltu r, säger L ith b e rg vidare, m åste efter ett etnologiskt be­

traktelsesätt snarast fattas som m a teriell och vice versa. H an frå g a r sig också h u r m an sku lle betrakta en etnograf, som reste ut t ill de färgade fo lk e n och upptecknade deras fo lk d ik tn in g utan att taga den ringaste notis om deras dagliga liv, sam hälls­

s k ic k och n ärin g sförh å llan d en . I sitt svar h än visar v. Sydow t ill att utvecklin gen går m ot en vetenskaplig specialisering, och att studiet av allm og eku ltu ren är så om fattande, att en uppdelnin g är nödvändig redan av kvantitetsskäl. H an fra m h å lle r vidare, att den an d lig a och m ateriella k u ltu re n ställa o lik a kra v på fo rsk a ­ ren och hans arbetssätt och kräva o lik a hjälpvetenskaper.

Redan 1915 hade K. Rob. V. W ik m a n opponerat emot den av- gränsning, som v. Sydows nya äm ne »folkm innesforskning« in ­ nebar. D et går in te att t ill »etnografien« fö ra enbart m ateriella k u ltu rp ro d u k te r och u rs k ilja p sy k isk a sådana. W ik m a n menar, att en u p p d eln in g i »etnografi« och » fo lkd iktsforskn in g « vore naturligare- L ith b e rg ansluter sig 1918 h ä rtill men fram h åller, att fo lk liv s fo rsk n in g e n i så fa ll måste ges företräde, när det gäller att ordna akadem isk undervisning, eftersom den utgör den grundläggande och u r p ra k tis k synspunkt — fö r blivande m u­

seim än — mest a ktu ella vetenskapen. Samma år tillk o m vid N o rd iska museet professuren i »nordisk och jäm förande fo lk liv s ­ forskning« m ed L ith b e rg som förste innehavare. A v o lik a om ­ ständigheter e rh ö ll dock L ith b e rg exam inationsrätt först 1933 och då i »nordisk etnologi«; donationsbrevet t ill professuren om-

(3)

näm ner därem ot som fo rsk n in g so b jek t både a n d lig och m ate­

rie ll k n ltu r och såväl allm ogens som övriga sam hällsklassers odling.

Gentem ot den ovan näm nda åsikten, att fo lk d ik tsfo rs k n in g e n vore ett m era k la rt a v sk iljb a rt äm ne än fo lk m in n e sfo rsk n in g e n (som om fattade sed, tro och dikt) hävdade v. Sydow m ed a ll rätt, att saga och sägen ej kunde studeras utan kännedom om de trosföreställnin gar, som gett fo lkets d ik tn in g en stor del av dess in n e h å ll och karaktär. H a n fra m h ö ll också, att fo lk d ik tn in g e n gav u p p lysn in g a r om tro och sed av ålderdom liga form er, v ilk a dock ick e k ä llk ritis k t kunde bedöm m as utan kännedom om fo lk ­ diktens lagar. L ik a välgrundad är å andra sidan den m eningen, att m änniskornas tro och sed på det intim aste äro förenade med sam hällsform er och yttre livsbetingelser, och att ett studium av fo lk d ik tn in g e n utan etnologiska synspunkter närm ast fa lle r inom litte ra tu rh isto rie n s och filo lo g ie n s dom äner. M en därav kom m er m an också konsekvent t ill u p p fattn in g en av f o l k l i v s- f o r s k n i n g e n s p r i n c i p i e 11 a k a r a k t ä r a v e t t o d e l b a r t ä m n e . D enna u p p fa ttn in g få r också stöd av den allm änna etnologien, vars främ sta fo rsk arp erso n lig h eter såsom T y lo r, Boas, Græ bner och M a lin o w s k i ick e begränsat sin fo rs k ­ ning enbart t ill den an dliga eller m ateriella sidan av sitt ämne.

H elhetsynen utesluter givetvis lik a lite t h ä r som in om andra vetenskaper en nödvändig specialisering.

Ifråga om n o rd isk fo lk liv s fo rs k n in g h a r Lu n d s universitet fra m fö r a llt under in sp ira tio n av professor M a rtin P:n N ilsso n alltsedan 1925 hävdat, att en u p p d eln in g i två sk ild a d is c ip lin e r icke borde äga rum . Statsm akterna fö ljd e dock ick e tills vidare denna uppfattning, utan »nordisk etnologi« in förd es 1929 som examensämne i U ppsala. I m otsats t ill » fo lk m in n e sfo rsk n in ­ gen« i L u n d om fattade detta äm ne främ st den fo lk lig a ku ltu ren s sociala och m ateriella sida och därm ed förelåg alltså en k ly v ­ ning av ämnet.

Det kan utan tvekan sägas, att den oenighet om ämnets s tru k ­ tur, som förelegat m ellan de o lik a forskarna, h a r väsentligt fö r ­ d röjt fo lk liv sfo rsk n in g e n s fasta in ordnan de i den akadem iska

(4)

undervisningen i Sverige. Så föreslog 1937 den dåvarande uni- versitetsberedningen in rättandet av en professur i »folkm innes­

forskning« i U ppsala och en i »nordisk etnologi« i Lu n d , trots att det fö rra äm net då i L u n d genom v. Sydow hade en kvart- sekellång tra d itio n , något som f. ö. inte hin drade att samma fö rslag om ock med lik a negativt resultat återkom 1946 i ett betänkande frå n den nu sittande universitetsberedningen. Avgö­

rande fö r den fortsatta utvecklingen h a r därem ot b liv it det y tt­

rande, som 1939 avgavs av universitetskanslern, nuvarande u trik e sm in iste rn Östen Undén. K a n slern anförde då bl. a.: »Det torde fin n as starka skäl fö r Lu ndasektionens m ening, att ifrå g a ­ varande vetenskapsom råde bör sam m anslås t ill ett examensämne t ill och m ed under den förutsättnin g, att det vore fö reträ tt av två p rofessurer v id vartdera universitetet«. K a n sler föreslog, att en n y professu r inrättades vid båda universiteten, och att dessa p rofessurer borde om fatta såväl »folkm innesforskning« som

»nordisk etnologi«. Så kom kriget, och dåvarande e ckle sia stik­

m in istern avstod frå n att fram lägga nya förslag om nya lä ro ­ stolar. M en riksdagen tog genom statsutskottet själv in itiativet, och så tillk o m 1940 von Sydows personliga professur i »nordisk och jäm förande fo lk k u ltu rfo rsk n in g « . Nam net föregrep kan s­

lerns åsyftade sam m anslagning av ämnena, men m edförde ingen fö rä n d rin g av v. Sydows u n d ervisn in g och exam ination, som fö r ­ blev begränsad t ill fo lkm in n esfo rskn in g en . H e la frågan var dock endast vilande, eftersom v. Sydow in om k o rt in g ic k i em eritus- åldern och saken därigenom på nytt aktualiserades fö r L u n d både beträffan de den akadem iska undervisningen och det med läro sto len förenade föreståndarskapet fö r F o lk m in n e s a rk iv e t*) m ed dess om fattande sam lingar. E ck le sia stik m in iste rn fan n ytterlig are u tredning e rfo rd e rlig och denna uppdrogs åt p ro fe s­

sorerna M a rtin P:n N ilsso n och Sigurd E rix o n . De sakkunniga avläm nade på hösten 1943 en u tfö rlig fram ställning, som u t­

m ynnade i förslaget , att »folkm innesforskning« och »nordisk

i) Rörande detta arkiv, som numera benämnes Folklivsarkivet, hänvisar jag till min uppsats härom i Rig 1948.

(5)

etnologi« sku lle sam m anslås t il ett äm ne benäm nt »nordisk och jäm förande fo lk liv sfo rsk n in g « och att i första hand en o rd in a rie professur i detta ämne sku lle in rättas v id Lu n d s u n iv e rs ite t1).

Förslaget tillsty rk e s av Lu n d au n iversitete t m en avvisades av universitetet i Uppsala. D etta senare föreslog istä lle t in fö ra n ­ det av ett nytt ämne »nordisk fo lkm in n esfo rskn in g « i U p psala med nära an kn ytn in g t ill n o rd isk filo lo g i samt ansåg att p e r­

sonlig professur i detta ämne borde in rättas fö r föreståndaren fö r Landsm åls- och folkm in n esarkivet. I L u n d borde enligt U p psala universitetets m ening inrättas en professur i »nordisk etnologi«, som på ett eller annat sätt var ansluten t ill K u ltu rh is to ris k a museet. Sam tidigt föreslogs, att F o lk m in n e sa rk iv e t sku lle sam ­ m anslås med La n d sm å lsarkivet i L u n d 2). Om detta senare föga genom tänkta förslag fra m h ö ll v. Sydow i ett svarsyttrande frå n Lu n d , att det var »helt o rim lig t och visar to ta l obekantskap med härvarande förhållanden« och tillägger, att fo lk m in n e s fo rs k n in ­ gen sku lle lid a obotlig skada av att göras t ill ett annex av f ilo ­ logien. H an fortsätter: » Fo lkm in n esfo rskn in g en är in te m er f ilo ­ lo g isk än historien, vars arbetsm aterial också kan karakteriseras som ’sp rå klig t sett ofta skiftan de dokum ent eller u p p te ck n in g a r’.

Den står betydligt näm are de h isto risk a vetenskaperna än de filo lo g isk a , och grundvalen fö r dess arbetssätt är den h is to ris k ­ psykologiska, inte den filo lo g is k a metoden«-

Riksdagen 1944 fö ljd e de sakkunnigas, universitetskanslerns och ecklesiastikm inistern s förslag och beslöt, att v id Lu n d s u n i­

versitet skulle upprättas en professur i »nordisk och jäm förande fo lk liv sfo rsk n in g , sä rsk ilt etnologisk«, v ilk e n lä ro sto l sedan 1.

ju n i 1946 h ar fö rfa tta re n t ill föreliggande uppsats som in n e ­ havare. Det gjorda tillägget »särskilt etnologisk« åsyftar icke exam ensäm net utan endast innehavarens kom petens, som är o b lig a to risk inom äm nesgrenen etnologi. Ä r denna fö ru tsättn in g

1) Yttrandet återges av Sigurd Erixon i en uppsats Folklivsforskningen som universitetsämne, Folk-Liv 1944.

2) De från Uppsala avgivna yttrandena återfinnas under rubriken Folkminnes­

forskningen i fara som universitetsämne, Folkminnen och Folktankar 1943. De ha kritiskt granskats av Sigurd Erixon i ovan nämnda uppsats i Fo lk-Liv 1944.

(6)

fy lld , s k a ll v id ämbetets tillsä ttan d e specim inering in om ämnets o lik a grenar räknas lik v ä rd ig . P å m otsvarande sätt h a r 1948 vid U ppsala universitetet in rättats en professu r i »nordisk och jäm ­ förande fo lk liv s fo rsk n in g , sä rsk ilt fo lk lo ristisk « , t ill v ilk e n u t­

näm nts Landsm åls- och fo lkm in n esarkiv ets föreståndare Dag Ström bäck. R örande examensämnets o m fattn ing i U ppsala fö re ­ lig g er ännu ick e något d e fin itiv t beslut. Innehavarna av de nya lä ro sto la rn a äro sam tidigt föreståndare fö r sina in stitu tio n e r m ed viss m in sk n in g ov o rd in a rie undervisningsskyldighet. A r k i­

vet i U p psala h a r gentem ot universitetet kva r sin självständiga stä lln in g m ed s ä rsk ild styrelse, under det att arkivet i L u n d är h elt anslutet t ill universitetets fö rvaltn in g .

*

F o lk liv s fo rs k n in g e n h a r ett ytterst m ångskiftande fo rsk n in g s­

om råde men sam m anhålles dock t ill ett enhetligt äm ne genom den betydelse den nedärvda tra d itio n e n h a ft fö r de o lik a t ill­

hörande kulturelem entens u tfo rm n in g och fortlevnad. Studiet av lagarna fö r trad itio n en s liv såsom dessa kom m it t ill u ttry ck i an d lig a och m ateriella tin g och i sam fun dsförhållandena är en av fo lk liv sfo rsk n in g e n s viktigaste u ppgifter. Svårigheten att behärska äm net i dess helhet bör kom penseras av en m etodisk kännedom om den tra d itio n sb u n d n a kultu ren s grundvalar, va ria tio n sm ö jlig h e te r och u tvecklin g slin jer. Såväl t ill art som om fång ha de tid ig a re äm nena etnologi och fo lk m in n e sfo rsk ­ n in g h a ft sam m a h uvudkaraktär: det är tra d itio n sfo rsk n in g det g äller och i centrum fö r fo rskn in g e n står den gam la allm oge­

ku ltu ren . B enäm ningen fo lk liv anger, att det över huvud taget är de sam fällda, icke de in d iv id u e lla företeelserna, som äm net studerar.

M a te ria le t fö r det nya äm net h a r insam lats genom en enhetlig och gemensam insam lingsverksam het. I F o lk liv s a rk iv e t i Lu nd, i E tn o lo g isk a undersökningens a rk iv vid N o rd iska museet i Stockholm och i Landsm åls- och fo lkm in n esa rkiv et i U ppsala fin n a s väldiga sam lin gar såväl rörande »andlig« som »m ateriell«

k u ltu r utan att det d ock vore m ö jlig t att k la rt avgränsa detta

(7)

m aterial i två sk ild a avdelningar. »Folkm innen« h a r i in sam ­ lingsarbetet h a ft betydelsen av a lla upptecknings- och avbild- ningsbara m innen av den gam la fo lk k u ltu re n . I statuterna fö r Lu n d aarkivets insam lingsverksam het av 1920 är u ttry ck lig e n fram hållet, att denna s k a ll gälla allm ogeku ltu ren i dess helhet.

E fte r den lin je n h a r också a rk iv e t byggts upp m ed bl. a. sär­

sk ild a b ild - och gårdsarkiv. U n iversitetskan slern m otiverade också sitt ovannäm nda ställningstagande genom att hänvisa t ill att i L u n d fanns redan ett in stitu t som m otsvarade fo lk liv s - forskningens hela äm nesom råde. Detsam m a gäller U ppsala, och här synes det istä lle t vara just sam hörigheten m ed ett d ia le k t­

institut, som i fram tid e n kan verka ko m p liceran d e fö r den a d m i­

n istrativa ledningens in ordnan de såsom nu skett under en p ro ­ fessur i fo lk liv sfo rsk n in g .

Redan i sin p o le m ik 1919 m enade v. Sydow, att det vore att d riva utvecklingen baklänges att sam m anslå de båda fo rsk n in g s­

grenarna. Sett enbart u r exklu sivt vetenskaplig syn pu n kt kan denna anm ärkning ha sitt berättigande så t ill vida, att de stu­

derande med den b ib e h å lln a d iffe re n tie rin g e n ändock sku lle h a ft m öjlighet att genom studier i båda äm nena — tills vid a re dock vid o lik a läro an stalter — sk a ffa sig den fö r fo rtsatt fo rsk n in g behövliga kringsyntheten.

M en h u r m ånga studenter ha m öjligh et att i fortsättningen enbart ägna sig åt fo rskn in g! D et ä r d ä rfö r i främ sta han d u r den p ra k tisk a u tbildn in gen s synpunkt som in fö ra n d e t av ett sam lat ämne, »nordisk och jäm förande fo lk liv sfo rsk n in g « , v a rit m otiverat. Det nya äm net m edför bredare u tb ild n in g sm ö jlig ­ heter med därav fö ljan d e fö rd e la r v id yrkesvalet.

De studenter, som m edtagit studiet av fo lk lig k u ltu r i sin examen fö rd ela sig fra m fö ra llt på m usei- och lärarbanan. T ill m useiäm nena h a r räknats »nordisk etnologi« m en ick e » fo lk ­ m innesforskning«. D etta h a r m edfört att studiet av fo lk d ik tn in ­ gen i regel uteslutits u r m useim ännens akadem iska u tb ild n in g , eftersom arkeologi, ko nsthistoria, h isto ria e lle r kla ssisk forn- kunskap räknats som m er m eriterande, och antalet äm nen i examen av p ra k tisk a skäl måste begränsas.

(8)

F ö r h u m an istiska lä ra re v id fo lk h ö g sk o lo r och sem inarier vore det berättigat, att stu dier av fo lk lig k u ltu r o b lig a to riskt in gin go i u tblidn in gen . M en denna lärarexam en sku lle dock b liv it fö r betungande, om det krävdes, att fö ru tom o rd in a rie läroäm nen såväl »nordisk etnologi« som »folkm innesforskning«

sku lle medtagas, v a rtill kom m it att sådana studier fo rd ra t vistelse vid annat universitet. Det sam m anslagna äm net »nordisk och jäm förande fo lk liv sfo rsk n in g « utgör h ärvid lag en m otsvarighet t ill geografi, som sam m anhålles t ill ett examensämne, trots att p rofessurer vid sam m a universitet nu tillk o m m it såväl i fy sisk geografi som i ku ltu rg eog rafi, och där sk illn a d e n m ellan ämnets delar är så stor, att de båda fö reträ d arn a i fortsättningen avses att tillh ö ra s k ild a fakulteter. Även i t. ex. b o ta n ik med i fy sio lo g i och system atik uppdelade lä ro sto la r bibehålies ett gemensamt examensämne. Det är u r vetenskaplig synpunkt av vikt, att den grundläggande u tb ild n in g e n icke göres fö r snäv och det är fö r den senare yrkesutövningen av sitt p ra k tisk a värde, att studen­

ternas akadem iska u tb ild n in g ick e är fö r specialiserad.

Tvärtem ot vad som m an velat göra gällande visar det sig d ä rtill, att m ellan de på om rådet arbetande fo rsk arn a varken ifrå g a om a n stä lln in g eller p ro d u k tio n finnes en uppdelning, som svarer emot den fö ru t gällande klyvn in g en i examensämnen.

Förestån daren fö r fo lkm innesavdelnin gen vid arkivet i U ppsala h a r sedan länge v a rit docent i »nordisk etnologi«, och den ny- utnäm nde föreståndaren fö r N o rd isk a museets allm oge­

avdelnin g h a r sin tid ig are akadem iska u tb ild n in g som »folk- m innesforskare«. D etta betyder givetvis icke att fo lk liv s fo rsk a rn a sku lle behärska hela det sam tagna studiet av den fo lk lig a k u l­

turen, men sp ecialiseringen fö lje r därem ot inte snävt en u p p ­ deln ing i »andlig« och »m ateriell« ku ltu r. T y v ilk e n av dessa etiketter kan t. ex. sättas på avh an dlin gar som J. Ejderstam , Å rseldarn as sam band m ed boskapsskötsel och åkerb ru k i Sve­

rige (U ppsala 1943) e ller A. Eskeröd, Å kerns ärin g (Stockholm 1947)? E n lig t den äldre term inologien äro de närm ast att ru b ri­

ceras som fo lkm innesundersöknin gar, men båda äro akadem iska avh an d lin g ar i »nordisk etnologi« fö r Sigurd E rix o n .

(9)

Det sagda kara k te rise ra r tillrä c k lig t den ka rika tyrm ä ssig a överdriften i det från U ppsala gjorda uttalandet, att det sam m an­

slagna äm net sku lle vara »en oform lighet, ett konglom erat av sk ild a fack, som a ld rig bör eller kan erkännas som en vetenskap­

lig d is c ip lin eller ett universitetsäm ne« och att dess in fö ra n d e sku lle vara »att sänka universitetsundervisningen ned t ill skolans eller folkh ögskolans plan«. U niversitetskan slern h a r i stället uttalat som sin m ening: »I fråga om m ånga andra universitets- äm nen kan det fö rh å lla sig på det sätt, att äm net om spänner om råden, som äro sinsem ellan re la tiv t olikartade. A v en p ro ­ fessor i ett sådant kan icke krävas, att han arbetat vetenskap­

lig t in om a rtsk ild a om råden, b lo tt han är i stånd t ill att i u n d er­

visning och exam ination beakta även sådana delar av ämnet, där han icke själv va rit vetenskapligt verksam«- I sitt uttalande 1943 säger kan slern ytterligare ifrå g a om »nordisk och jäm ­ förande fo lk liv sfo rsk n in g « : »Även efter sam m anslagningen sk u lle äm nesom rådet b li avsevärt m indre om fattande och m in dre d is ­ parat än å tsk illig a nu b e fin tlig a examensämnen«.

A tt fo lk liv sfo rsk n in g e n h a f en vida o m fattn ing och in n e h å lle r högst o lika rtad e beståndsdelar, är dock å andra sidan o frå n k o m ­ ligt. E tt fra m tid a önskem ål sku lle d ä rfö r vara, att det sam m an­

slagna äm net företrädes vid varje universitet av två lärostolar, v ilka s innehavare representerade o lik a delar av ämnet. V id U ppsala universitet ligger en sådan fö rd e la k tig lö sn in g in om de nära m öjligheternas gräns genom att den nuvarande förestån­

daren fö r Landsm ålsarkivets folkm in n esavd eln in g docenten Åke C am pbell på lik n a n d e sätt som professor Ström bäck utses t ill professor i ämnets »etnologiska« del. V id Stockholm s hög­

skola finnes redan en docentur i » fo lkd iktsforskn in g « , som in n e ­ has av W ald em ar Liungm an . V id Lu n d s universitet måste d ä r­

emot undervisningens d iffe re n tie rin g t ill vidare lösas enbart med h jä lp av tillfä llig t biträdan de lärare. Så ha t. ex. under vårter­

m inen 1948 anordnats ku rser i folksagoforskn ingen s m etodik samt i gårdsuppm ätning, representerande ämnets k o n trä ra y tte r­

om råden.

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

Skälet till att han går i polemik är detsamma som Hoppes, nämligen att Berg har luftat kritiken mot ordboken i en vetenskaplig skrift (festskriften till Adolf

Fast det inte sägs uttryckligen är det uppenbart att basordboken är tänkt för finskspråkiga användare och att man inte särskilt har beaktat behoven hos dem som har finska

Från början voro ock munkarne förpligtade att hålla skolor, hvadan kloster och skola fordom hade ett gemensamt namn (Monasterium). De första kristna skolorna äro att söka

De intervjuade sagespersonema har här i Sverige behållit mycket av sina matvanor. Kanske kan de bero på att de även tidigare tillhörde en minoritetskultur och var vana att anpassa sig

gen inden fo r kasse- og regnskabsvæsenet.. K om m unens omsætningspapirer skal, fo r så vidt de ikke sikres på anden lige så betryggende måde, forsynes m ed påtegning om,

tementets bilagor t ill budgetpropositionerna för åren 1960 - 2000. T ill detta kommer krim inalp olitiska debattskrifter publicerade under samma period. I denna

D å visar sig allm änheten icke vara strängare än praxis (Bondeson 2003, 68 ff) och tom m ildare än dom arna själva, fastän dessa tror att allm änheten är m er repressiv

Främja tillgången till läromedel för barn, elever och vuxna med funktionshinder och därigenom underlätta för skolhuvudmannen att skapa en likvärdig skola..