• Ingen resultater fundet

Kafka er din ven er din Kafka

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "Kafka er din ven er din Kafka"

Copied!
3
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

1 1 7

­

A n m e l d e l s e r

I­udgangspunktet­er­det­et­potentielt­problematisk­og­derfor­spændende­møde,­som­re- daktørerne­af­antologien­Franz Kafka: Narration, Rhetoric and Reading­har­bragt­i­stand:­

Fra­den­ene­side­kommer­Kafkas­produktion­med­dens­aldrig­velkendte­uhjemligheder,­

på­en­gang­underminerende­og­insisterende­på­det­singulære­og­enestående­(“stubbornly­

enigmatic”,­kalder­redaktørerne­af­antologien­den).­Fra­den­anden­side­kommer­narra- tologien,­læren­om­fortællinger,­en­systembyggende,­generaliserende­og­til­tider­tenden- tielt­scientistisk­bestræbelse,­der­nok­taler­om­selvberoende­genstande,­men­som­oftest­

bruger­dem­som­eksempler.­Mødet­bliver­ekstra­akut­i­kraft­af­den­valgte­slags­narrato- logi,­nemlig­den­retoriske­narratologi­i­arven­fra­Wayne­C.­Booth.­Den­har­som­en­af­sine­

primære­præmisser,­at­alle­fortællinger,­selv­de­mest­sære­af­slagsen,­er­redskaber­til­at­

kommunikere­med;­at­fortællinger­indpakker­indsigter­i­fortællingens­struktur­med­det­

formål­at­lade­læserens­udpakning­af­disse­indsigter­blive­en­ny­indsigt.­

­ Spændende­bliver­mødet,­fordi­en­retorisk­tilgang­til­Kafka­leder­lige­lukt­ind­i­det­

måske­mest­centrale­spørgsmål,­rejst­af­og­i­Kafkas­værk:­Er­litterær­produktion­en­mere­

egentlig­kommunikationsform­eller­snarere­et­sidste­vidnesbyrd­om­kommunikationsfor- mernes­fallit?­­­­­­­­

­ En­stor­del­af­antologiens­artikler,­hvoraf­hovedparten­er­læsninger­af­enkelttekster­

og­derfor­især­stærke­tekstanalyser,­kan­deles­i­to­lige­store­grupper,­hvad­angår­svaret­på­

det­spørgsmål.­James­Phelan,­Jakob­Lothe,­Anniken­Greve­og­Benno­Wagner­læser­Kafkas­

tekster­som­udfordret­kommunikation,­beregnet­på­at­rokke­ved­læseres­verdensbilleder,­

mens­især­Gerhard­Kurz,­Gerhard­Neumann­og­J.­Hillis­Miller­snarere­læser­Kafkas­tek- ster­som­kommunikationsnegerende.­Som­det­fremgår,­er­det­a-kæderne­fra­henholdsvis­

den­retoriske­narratologi­og­Kafka-receptionen,­der­er­kaldt­ind,­med­en­svag­bias­mod­

det­decideret­modne.­Med­Stanley­Corngold,­Gerhard­Kurz,­Ronald­Speirs­og­Neumann­

stiller­antolgien­med­hele­fire­emeritusser,­som­alle­har­været­og­fortsat­er­centralt­place- rede­i­både­diskussionen­og­disseminationen­af­Kafkas­produktion.­­­

­ Om­de­opbyggelige­bidrag­først.­Phelan,­der­i­dag­står­som­den­mest­indflydelsesrige­

repræsentant­ for­ amerikansk­ retorisk­ narratologi,­ indleder­ antologien­ med­ en­ artikel,­

der­er­lige­så­sikkert­udført,­som­den­er­genkendelig­i­forhold­til­Phelans­øvrige­nyere­

artikler.­Først­en­kort­og­præcis­introduktion­til­hovedideerne­i­Phelans­version­af­retorisk­

narratologi,­så­udvalgte­af­disse­ideer­bragt­i­anvendelse­under­en­læsning­af­en­litterær­

tekst­(her­Kafkas­“Dommen”),­så­en­rekursiv­bevægelse­tilbage­til­teorien­for­at­se,­hvad­

den­kan­og­bør­tage­ved­lære­af­i­mødet­med­teksten­og­endelig­nok­en­rekurs­tilbage­til­

Kafka­er­din­ven­er­din­Kafka

Franz Kafka: Narration, Rhetoric and Reading. Columbus:­Ohio­University­Press,­2011,­251­

sider.­

(2)

passage | 66 |vinter 2011

1 1 8

teksten­for­at­se,­hvad­den­nu­let­ændrede­retoriske­teori­kan­sige­om­den.­Fokuspunktet­

er­på­det,­Phelan­kalder­“judgements”,­hvorved­han­forstår­de­domme,­der­fældes­dels­

inde­i­en­fortællings­univers,­dels­af­læseren­over­hændelser­i­den­fortalte­verden.­Det­

særligt­vellykkede­ved­Phelans­omgang­med­Kafkas­drilske­tekst­viser­sig­i­den­omhu­og­

omtanke,­hvormed­Phelan­bevæger­sig­frem­og­tilbage­mellem­tekstens­singularitet­og­

teoriens­generaliseringer.­Phelans­læsning­forbliver­ærlig­over­for­dens­egne­iagttagelser,­

selv­hvor­de­modsætter­sig­eller­i­hvert­fald­kræver­justeringer­af­den­retoriske­teoris­tiltro­

til,­at­en­fortælling­altid­ved,­hvad­den­vil­sige,­og­at­den­har­kontrol­over­sine­virkemidler­

(her­den­overraskende­slutning).­I­“Dommen”­udpeger­Phelan­med­stor­tekstanalytisk­

skarphed­en­“stubbornness”,­en­ureducerbar­stædig­antihermeneutisk­rest,­som­udgør­

såvel­tekstens­formelle­innovation­som­det­sted,­hvorfra­dens­“uncanny­elements”­udgår.­

Om­man­så,­som­Phelan,­deraf­vil­slutte,­at­“the­implied­Kafka­[…]­wants­to­unsettle­us­

because­he­believes­it­will­be­for­our­own­good”­(38),­det­afhænger­nok­af­den­enkelte­læ- sers­temperament­(et­forhold,­som­Phelan­sikkert­ville­være­den­første­til­at­anerkende).

­ Den­retoriske­narratologi­spiller­ligeledes­en­stor­rolle­i­Jacob­Lothes­fine­læsning­af­“I­

Straffekolonien”.­I­en­formelt-historisk­analyse­viser­Lothe­anvendeligheden­af­en­række­

af­de­centrale­begreber­fra­Phelans­tilgang.­Indrammet­af­sikre­indplaceringer­i­forhold­

til­receptionen­af­Kafkas­lange­novelle­stiller­Lothe­skarpt­på­begyndelsen­af­teksten­og­

viser,­hvordan­allerede­den­første­sætning­inviterer­læseren­ind­i­et­spændingsfyldt­teks- tuelt­rum,­hvor­“no­available­perspective­is­ethically­unproblematic”­(165).­

­ Hos­ henholdsvis­ Wagner­ og­ Greve­ spiller­ de­ retoriske­ pointer­ noget­ mere­ tilbage- trukne­roller.­Førstnævnte­læsning­af­Kafkas­kineserhistorier­fra­1917­konfronterer­Karl­

Heinz­Bohrers­ideer­om­litteraturen­(den­virkelige­litteratur­med­stort­L)­som­en­auto- nom,­selvberoende­og­ubesmittet­sfære­hinsides­hverdag­og­socialitet­med­en­Greenblatt- inspireret­tilgang­til­Kafka,­som­fastholder,­at­“Kafka’s­narratives­are­only­conceivable­

through­close­analysis­of­precisely­those­cultural­forms­and­historical­events­that­sur- round­them”­(59).

­ Greves­“The­Human­Body­and­the­Human­Being­in­‘Die­Verwandlung’”­sætter­(som­

en­del­andre­læsninger­af­just­den­Kafka-tekst)­i­gang­med­konstateringen­af,­at­tekstens­

samtidighed­af­familiedrama­og­uforklaret­fysisk­transformation­udfordrer­gængse­læse- metoder.­Hendes­egen­læsning,­som­hæfter­sig­ved­forholdet­mellem­kroppen­og­sindet,­

kunne­vinde­i­overbevisningskraft­ved­at­blive­konfronteret­med­nogle­af­de­mange­læs- ninger,­der­i­forvejen­eksisterer­af­Kafkas­tekst­og/eller­ved­at­inddrage­mere­aktuelle­

fænomenologiske­tilgange­til­spørgsmålet­om­forholdet­mellem­krop­og­bevidsthed.

­ Disse­mere­eller­mindre­erklærede­retoriske­tilgange­til­Kafka­kommer­til­at­udgø- re­modstemmer­til­den­herskende­opfattelse­af­forfatterskabet.­Det­gør­de­især­ved­at­

fastholde,­at­der­er­modstemmer­i­Kafkas­tekster,­at­der­er­afstande­mellem­forfatter­og­

fortæller,­som­giver­plads­til­både­ironi­og­sympati.­Målet­er­dog­ikke­at­erstatte­et­so- lipsistisk­dogme­med­et­opbyggeligt­og­harmoniserende,­men­det­mere­sympatiske­og­

frugtbare­sigte­at­skabe­plads­til­forskellige­positioner.

­ Hvis­Booths­ideer­om­bøger­som­venner­ligger­som­en­skygge­bag­denne­første­gruppe­

af­ artikler,­ så­ er­ det­ snarere­ Derridas­ og­ Blanchots­ ideer­ om­ betydningsglidningernes­

primat,­der­rumler­under­den­anden­af­disse­positioner,­fornemmelig­især­i­Millers­læs- ning­af­Slottet­og­i­Neumanns­læsning­af­“Der­Heizer”.­Miller­interesserer­sig­for,­hvordan­

adgangen­til­andre­menneskers­indre­liv­eller­rettere:­begrænsningen­i­adgangen­til­an-

(3)

Anmeldelser

1 1 9 dres­menneskers­indre­liv,­på­både­tematisk­og­formelt­niveau­er­udslagsgivende­i­Slottet,­

såvel­som­i­de­fleste­andre­Kafka-tekster.­Spørgsmål­om­mind reading­eller­Theory of Mind­

har­fyldt­en­del­i­de­senere­års­narratologiske­debatter,­især­som­følge­af­kognitive­nar- ratologers­nybrud­i­arbejdet­med­bevidsthedsfremstilling­i­og­uden­for­fiktion,­men­Miller­

styrer­behændigt­helt­uden­om­denne­diskussion.­Hans­pointe­bliver,­at­Slottet­“dramati- zes­the­consequences­of­not­being­sure­what­other­people­are­thinking­and­feeling,­wha- tever­they­say”­(121).­

­ Hos­Neumann­drejer­det­sig­om­de­udfordringer­til­ideen­om­en­sammenhængende­

livsfortælling­–­og­om­sammenhængende­fortællinger­i­det­hele­taget­–­som­Kafkas­pro- duktion­rejser,­ikke­mindst­via­prosastykket­“Der­Heizer”.­Det­fungerer­som­bekendt­både­

som­kort­selvstændig­novella­og­angiveligt­som­første­kapitel­i­den­aldrig­færdiggjorte­

Amerika­og­følgelig­ikke­rigtigt­som­nogen­af­delene.­Neuman­stiller­skarpt­på­det,­han­

opfatter­som­et­uafgørligt­spil­mellem­adskilte,­men­samtidige­narrative­niveauer,­der­

udstiller­uden­entydigt­at­svare­på­spørgsmålet­“whether­there­are­still­any­narratives­

available­for­the­telling­of­individual­uniqueness,­for­the­recounting­of­that­inalienable­

‘naked­life’”­(91).­­

­ En­af­de­ting,­der­lykkes­for­antologien,­er,­at­den­i­sit­anslag­og­i­de­fleste­af­artiklerne­

styrer­uden­om­fristelsen­til­at­tænke­i­modsætninger­eller­konfrontationer.­Når­der­i­ste- det­tænkes­i­kiastiske­figurer­(Kafkas­fortælleindsigter,­fortælleindsigternes­Kafka)­skyl- des­det­nok­også­positive­indflydelser­fra­den­retoriske­læsnings­genuine­intentioner­om­

udveksling­og­gensidig­forståelse.­Samlet­set­kan­bogen­ikke­frasige­sig­en­vis­skizofreni:­­

afstanden­mellem­den­retoriske­narratologis­sympatiske,­men­ikke­altid­uproblematiske­

tiltro­til­meddelelsens­primat­og­kafkaforskningens­mindre­opbyggelige­raids­ned­i­me- ningsløshedens­mudrede­dybder­bliver­ikke­nødvendigvis­mindre,­men­den­bliver­synlig­

og­dermed­til­at­tænke­med.

­ Opsummerende:­Med­internationalt­anerkendte­eksperter­i­god­form,­en­stram­re- daktion­(stort­set­ingen­artikler­falder­igennem)­og­et­professionelt­udført­stykke­bog- håndværk­(udstyr,­opsætning,­alle­Kafka-citater­i­tosproget­gengivelse­osv.)­giver­redak- tørerne­af­Frank Kafka: Narration, Rhetoric & Reading­den­interesserede­læser­en­tur­på­

litteraturkritikkens­første­klasse.­At­der­også­i­disse­luftlag­hersker­meget­forskellige­ud- lægninger­af­en­af­de­mest­kanoniserede­moderne­forfattere­skal­ikke­ligge­denne­udgi- velse­til­last;­tværtimod­står­det­som­en­af­dens­fortjenester,­at­forskellige­positioner­her­

står­skarpt­aftegnede,­klar­til­at­blive­mødt­af­nye­indvendinger.­

Anmeldt­af­Stefan­Iversen

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

Det bliver fattigt, at borgere ikke kan møde mennesker, når de har brug for vejledning. Det går ud over arbejdsglæden, når man kan se, det kunne gøres bedre

får­ at­ vide­ af­ en­ tilsyneladende­ autoritativ­ stemme,­ at­ Messias­ “vil­ komme,­

der­ er­ udstødt­ fra­ det­ organiserede­ samfund,­ og­ på­ tilsvarende­ vis­ er­ Kafka­ blot­. det­ seneste­ eksempel­ på­ “typificeringen”­ af­ pariaen­

Klaus­Wagenbachs­billedbiografi­Franz Kafka – billeder fra hans liv­og­en­tysk,­forbed- ret­udgave­af­en­oprindeligt­hollandsk­udgivelse­af­Kafkas­tegninger, ‘Einmal

Årtusinder inde i skriftkulturen oplever vi ikke længere teksten som fossilering eller grav, men som skriftlig, det vil egentlig sige metaforisk, ste=e?. Teksten er

Hermed skal ikke forstås autobiografien som genre men som form, som et moment i skriften hvor navnet Franz Kafka indgår i en vedvarende positionel og temporal

Hvis du har brug for at læse dette dokument i et keyboard eller skærmlæservenligt format, så klik venligst på denne

Dette at alle er lige for loven, betyder naturligvis ikke at alle skal behandles ens.. Men det betyder, at det lige