• Ingen resultater fundet

Indledning: Kognition

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "Indledning: Kognition"

Copied!
2
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

3

CHRISTIAN KORDT HØJBJERG

KOGNITION

Antropologien har en rig tradition for at udforske kulturel betydning og naturen af kulturel viden, som den kommer til udtryk såvel på et specifikt lokalt plan som i sin globale og universelle udformning. Studiet af klassifikation og kategorisering er et klassisk eksempel på denne erkendelsesinteresse, som imidlertid er under konstant fornyelse inden for antropologien. Den del af kognitionsforskningen, som studerer forholdet mellem kultur og kognition, er et godt eksempel på en sådan fornyelse af et klassisk antropologisk forskningsområde. Begrebet kognition er afledt af det latinske ord cognocere, som betyder at erkende, og studiet af kognition retter sig mod en række beslægtede emner med tilknytning til den menneskelige bevidsthed som fx læring, perception, hukommelse, planlægning, dømmekraft, evaluering, problemløsning, følelser, intentioner og tro.

De kognitive videnskabers dagsorden består overordnet set i at udvikle en forenet forståelse og forklaring af den menneskelige bevidstheds kapaciteter og frembringelser (menneskets måde at tænke, huske, evaluere, dømme, føle på etc.). I den forstand falder det kognitive projekt sammen med hovedtræk i den vestlige filosofis historie. Til forskel fra ca. 3.000 års filosofisk refleksion, eller spekulation om man vil, arbejder den eller de kognitive videnskaber imidlertid ud fra et videnskabeligt grundlag. Moderdisciplinerne i det, der er blevet kaldt den kognitive akse, består således af eksperimenterende videnskabelige discipliner som fx psykologi, neurovidenskaber og lingvistik, men omfatter også logik, filosofi, antropologi m.fl. Der har i udgangspunktet eksisteret et naturalistisk konstituerende grundlag for de kognitive videnskaber – en „naturvidenskabelig“ teori om den menneskelige bevidsthed. Man taler i den sammenhæng om en metodologisk naturalisme eller en naturalisering af epistemologien, for så vidt at bevidstheden anskues som en samling af kapaciteter og dispositioner i nervesystemet, der på sin side opfattes som en producent af sansninger, tanker og handlinger. I denne naturalistiske synsmåde ligger der et opgør med de „to kulturer“, dvs. med sondringen mellem naturvidenskab og kultur/samfundsvidenskab, eller mellem biologi og kultur.

I modsætning til flere af antropologiens klassikere har der i den moderne antropologi, hvis fokus har ligget på fortolkning, imidlertid vist sig en stadig stigende skepsis over for forsøg på at anskue sociokulturelle forhold ud fra et naturvidenskabeligt grundlag med fokus på forklaring og afdækning af årsagssammenhænge. Som det var tilfældet i kulturantropologiens opgør med sociobiologien i 1970’erne har der i det seneste tiår også Tidsskriftet Antropologi nr. 53, 2006/2007

TA 53 Kognition 168 sider.pmd 3 28-03-2007, 13:29

(2)

4

eksisteret en udpræget skepsis med hensyn til kognitionsforskningens relevans for studiet af kulturel betydning og menneskelig adfærd. Både sociobiologien og kognitions- forskningen er blevet kritiseret for at være udpræget reduktionistiske i deres tilgang til sociale og kulturelle forhold. I virkeligheden er det dog langtfra alle „kognitive discipliner“, der bekender sig til det metavidenskabelige grundlag (visionen om en enhedsvidenskab og målsætningen om en generaliserende, lovfremsættende videnskab). Kognitions- videnskaberne udgør ikke et monolitisk imperium. Bag den fælles reference til det

„kognitive“ tegner der sig snarere et univers af mangeartet og sammensat forskning.

Herunder også inden for antropologien og fx religionsvidenskaben, som er repræsenteret i dette nummer af Tidsskriftet Antropologi. Foruden at lade sig inspirere af indsigter vedrørende den menneskelige bevidstheds form og funktion, produceret af den etablerede kognitionsforskning, bidrager antropologien samtidig til at spørge til og modificere nye selvfølgeligheder ved at studere menneskets måde at udtrykke sig og handle på blandt andre mennesker i naturlige sociokulturelle omgivelser. Som sådan bidrager antropologien ligeledes til at ophæve det århundredgamle skel mellem de „to kulturer“ og det uden at give køb på faglige færdigheder.

TA 53 Kognition 168 sider.pmd 4 28-03-2007, 13:29

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

Konsulenternes forskellige måder at positionere sig på i forhold til det opsøgende arbejde illustrerer, hvordan aktørers meningsskabelse er tæt forbundet med en

Ved en vurdering af sikkerheden ved en foreslået opbevaring af tromler med bitumenindstøbt lav- og middelaktivt affald, der er indpakket i en cement-ler blanding, er det nødvendigt

Nu skal Danmark ikke længere være blandt de bedste i 2015, men i 2020: “Det er den største investering i vækst, som nogensinde er set i Danmark (...) Danmark skal i 2020

De fem kompetencer er læsekompetencen (man skal kunne afkode og forstå tekstens grundlæggende udsagn), konventionskompetencen (børn skal være fortrolige med ”hvor finder man

Mitchell gør her spørgsmålet om bil- leders vilje til et rent receptionsteo- retisk – og dermed traditionelt – pro- blem igen: vi skal ændre vores spør- gen til billeder, for på

stein selv foretog – dette antydes også tidligt i Kerrs roman, da morderen slår personen med kodenavnet Bertrand Russell ihjel: Den virkelige Russell var en filosofisk faderfigur

En sådan ‘svag’ whorfi ansk hypotese hævder således, at kulturelle modeller påvirker bestemte typer kognition, men den hævder ikke, at kulturer deter- minerer den

Vi har bevæget os fra en synlig og be-grundet tillid med Hattie over de rene forhold hos Giddens, som kendetegner den moderne tillid, og via Løgstrup funderet tilliden ontologisk