• Ingen resultater fundet

7. Analysen

7.7 Artist identitet

7.7.1 Teoretisk behandling af artist identitet

I forhold til specialets teoretiske behandling af artist identitet kan der argumenteres for: Formulering af artist identitet vil altid være en intended identitet, og fans vil gennem co-creation vil være medska-bere af den enacted identitet. Denne proces udgør artist identitet (Jr: Definitionen af artist identi-et). Dertil kan punkterne Ten Rules benyttes som en vejledning for, hvilke elementer en artist identitet skal have (Jr. Ten Rules guideline). Storytelling bidrager både til formidlingen af artist identiteten (Jr.

Identitetsskabelse gennem storytelling), samt den dynamiske og kontinuerlige proces mellem mana-ger, artist og fans.

Ovenstående blev bekræftet i analysen af Gulddrengs artist identitet, der underbygger, at denne pro-ces og definition kan anvendes i praksis. Det ønskes dog at skabe et framework for denne propro-ces og dermed nærmere forståelse af selve processen. Derfor vil dette afsnit analysere de tre managere; John Watson, Henrik Björling og Christian Skjølstrups perspektiv og beskrivelse af, hvorledes en artist iden-titet skabes i praksis.

Håndtering af artist identitet i pop genren:

Det vælges først at analysere perspektivet på artist identitet inden for pop genren.

Skjølstrup beskriver skabelsen af en artist identitet som en brand strategi; “Vi tager artistens identitet og drømme og ønsker og visioner og mål, også ud fra det laver vi en brand strategi omkring det produkt, som artisten har accepteret at være på … fordi det er salg i sidste ende.” (Bilag 1.3:31:01). “Når du byg-ger en artist, tænker du også over hvad for en målgruppe det.” (Bilag 1.3:32:20). Dette perspektiv har et tydeligt forretningsorienteret perspektiv, hvori artisten er produktet, som skaber et salg, hvilket er årsagen til den målgruppeorienterede strategi. Denne formulering imødekommer specialets teoretiske behandling af artist identitet.

Watson ser skabelsen af artist identitet som en branding proces, hvor han bruger Elvis Presley som eksempel: “So you start out with a good looking mommy’s boy who moves his hips and bit but you end up with “Elvis the Pelvis” and people being advised to lock up their daughters when he came to town.” (Bilag 1.3, spm. 12). Eksemplet bygger på Watsons beskrivelse af, hvordan en artist identitets skabes; “He began with something real. He noticed it was reacting with an audience. So he/they stripped away any-thing that wasn’t consistent with that simple version of his reality and then he/they plausibly exagger-ated it.” (Bilag 1.3 spm. 12) Derudover argumenterer han for, at en manager skal finde og frembringe artistens kvaliteter til offentligheden, samt hvilke kvaliteter der skjules eller nedtones. Så ansigtet

69 udadtil er en simplificeret version af den rigtige person: “They look the same and share some triats but the private person is always more complex than the public persona”. (Bilag 1.3 spm. 10). Watsons formu-lering imødekommer specialets teoretiske behandling af artist identitet. Samtidig så formår han i sin forklaring at beskrive processen mellem intended og enacted artist identitet, samt hvordan man som manager imødekommer dynamikken mellem interne forventninger og eksterne reaktioner.

Håndtering af artist identitet i den klassiske genre:

Björlin besidder ikke den samme procesorienterede beskrivelse af en artist identitet, men har dog en stærk argumentation for grundlaget af en identitet: “It is crucial to have an identity. If you are going to be an artist, you need to have something to say. If you don’t have anything to say, you should be quiet”

(Bilag 1.5: 1:32:20). “From that base of a real identity you can shape your persona or the identity you want to show the world” (Bilag 1.5: 1:32:34). Björlins perspektiv argumenterer for, at man skal finde essensen i artistens identitet og budskab, og dét skal formidles til omverdenen. Dette imødekommer Watsons perspektiv på at finde noget ‘real’, som skaber en reaktion blandt fans. Samlet imødekommer Björlins perspektiv specialets teoretiske behandling af artist identitet, samt de øvrige manageres per-spektiv, da der udvises en forståelse for omverdenen som en del af identiteten. Björlin beskriver ikke processen mellem manager og fans i forhold til artist identiteten nærmere.

Ten Rules som tjekliste

Alle tre managere lægger vægt på, at det handler om at finde artistens kernekompetence. Her har Skjølstrup og Björlin den mest detaljeret beskrivelse, i forhold til hvordan det er muligt at finde frem til, hvad Watson beskriver som ’real’. Det er dog ikke beskrevet nærmere, hvilke elementer der udgør præcist disse kernekompetencer. Derfor er det relevant at medtage de 10 punkter fra Ten Rules, som specialet benytter som tjekliste for artist identitet (Jr. Ten Rules guideline). Den primære empiri i form af de tre interviews med managerne imødekommer specialets teoretiske behandling af artist identitet.

Der savnes dog en mere detaljeret forklaring af, hvad der gør den formulerede intented artist identitet succesfuld, derfor anbefales det at medtage de 10 punkter, som fungerer som en ’tjekliste’ af artistens identitet.

Storytelling som formidlingsværktøj

Björlin argumenterer for, at det er vigtigt at have styr på artistens historie. I denne forklaring nærmer han sig samme perspektiv som Skjølstrup og Watson i henhold til at finde grundlaget for artistens identitet: “You need to know what the story is. You need to find the essence. What are the artist’s values?

What does he or she want to tell the world? You have to create a persona…The artist need to know his core values and the story they want to tell the world. You have to find a good way of telling it. It has to be simple for people to understand your message” (Bilag 1.6:1:21:34). Björlin argumenterer dog særligt for, at der skal være en historie, ligesom det er vigtigt at have et tydligt budskab. Perspektivet

imøde-70 kommer specialets teoretiske behandling af storytelling, som kan anvendes i formidlingen af artist identiteten.

I forhold til formidlingen af artist identiteten beskriver Watson, at det er ’simple version’ af artistens identitet, som man vælger at overdrive på baggrund af reaktionen fra fans. Han forklarer dog ikke, hvordan man ’overdriver’ artisten. Derfor er det valgt at benytte eksemplet med Gulddreng. Her kan man argumentere for, at teamet valgte at overdrive hans karaktertræk, som skabte yderligere reaktio-ner – solbriller, guld, champagne, mystikken og attituden. I denne proces blev det bærende element storytelling i formidlingen. Det imødekommer specialets teoretiske argument for, at storytelling kan anvendes som formidling af artist identiteten.

I analysen af Gulddreng blev det tydeliggjort, at storytelling imødekom hans fansene som medskabere af artist identiteten. Samtidigt fik artistens identitet plads til at udvikle sig og forandre sig. Hertil ar-gumenterer Watson, at: “Often branding/storytelling is more about what you don’t do than what you do.

It’s about avoiding anything that’s not consistent with the story we’re telling so what’s left is, ‘on message’

by definition.” (Bilag 1.3: spm. 10). Ligesom Björlin argumenterer Watson også for et tydeligt budskab, hvilket også beskrives i specialets teoretiske behandling af storytelling (Jr. Definitionen af artist identi-ty).

Derfor kan man argumentere, at storytelling både på baggrund af den primære og sekundære em-pire kan anvendes i formidlingen af artist identitet på sociale medier.

Artist co-creation

Skjølstrup og Watson argumenterer for, at fansene er medskabere af artistens identitet. Skjølstrup anser dette i et af salgs- og målgruppe perspektiv, hvorimod Watson beskriver det som en reaktion fra fansene, som agerer medskabere af identiteten. Watson uddyber derudover, at det er reaktionen fra fans, som bliver den afgørende faktor for bestemmelsen af identiteten for artisten. Tidligere i analysen blev det tydeliggjort, at fandoms og deres artist co-creation kan have betydningsfuld effekt for deres succes, ligesom det er en del af processen for den enacted artist identitet. Artist co-creation er dermed et eksempel på, hvordan fans kan være medskabere af en artist identitet, og hvorledes processen med enacted artist identitet finder sted.

 Det anbefales derfor, at managere bevidst og strategisk imødekommer fans reaktioner og de-res tilhørsforhold til artisten på sociale medier. Dette kan skabe et frugtbart grundlag for ud-viklingen af fandoms og artist co-creation, som er en betydningsfuld faktor for en artist succes.

71