Hvad er »virksomhedskultur«
Af
MetteGuldberg
Første gangjeg hørteom begrebet virksomhedskultur, var i 1984, da jegvartil møde påenvestjysk virksomhed, hvor dervartaleom, atjeg
skulle foretage en undersøgelse af virksomhedens betydning for den
lilleby, den varplacereti (1).
Manhavde indkaldt migsom etnolog, ogjeg komog troede, at det
varmig, der havde forstand på kultur.
Men jeg tog fejl. Virksomheden havde netop fået identificeret sin virksomhedskultur,og direktørenoghans direktionssekretærvar me¬
getoptagetafatfortælleomden,hvilket de gjorde medstorbegejstring
ogentusiasme.
Jeg fik præsenteret hele deres introduktionsprogram for nye funk¬
tionærer overet vist niveau. Det bestod af 38 overheads, somgjorde
redefor virksomhedensstart,densmålsætning, dens idegrundlag, dens organisationsplan, dens salgssystem og sidst men ikke mindst: dens
kultur(2). Jeg hørteomværdier, omhumlebier (3) ogom,attopledel¬
senskulleopprioritere kulturbegreberne.Til gengæld hørte jeg ikkeno¬
getomkulturen i den by, virksomheden lå i.
Undersøgelsenom fabrikken idenlille by blev aldrig tilnoget,men minnysgerrighedoverfor virksomhedskulturvarblevet vakt,ogi åre¬
ne,derfulgte, prøvedejegatfølge lidtmedi fænomenet,derfraatvære et nytoverraskende begreb erkommet til at indgå mere ellermindre
ubemærketogselvfølgeligt blandt andre udtryk, der har med manage¬
ment atgøre.
I detfølgende belyses, hvad der ligger i begrebet virksomhedskultur,
oghvordan det erblevet anvendt. Afslutningsvis diskuteres, hvordan etnologer kan forholde sig til dette begreb (4).
Virksomhedskultur
Enafgrundbøgerneinden for virksomhedskultur først i 1980'ernevar de amerikanske managementskonsulenter Deal og Kennedys bog fra
1982»Corporate Cultures«. Den blevudgivetpådansk i 1984 medtit¬
len »Virksomhedskultur-virksomhedslivets ceremonierogritualer«.
Deal og Kennedys udgangspunkt er, at enhver virksomhed og en¬
hverorganisation harenkultur. Kultur omfatter tanke, tale,handling
og kunstprodukter (5), og virksomhedskultur er enkelt udtrykt »den måde,vigørtingenepåheri virksomheden«. Kulturen kanværestærk
eller svag, men den har under alle omstændigheder stor indflydelse
overalti organisationen.
En virksomhedskultur består affølgende 5 elementer:
1) Virksomhedsmiljøet: de omgivelser og betingelser, virksomhe¬
den har såvelgeografisksom forretningsmæssigt.
2) Værdier: de normer, der definerersucces og fastlæggerpræsta¬
tionsstandarder. Værdierne erkulturens kerne.
3) Helte: Mennesker, der personificerer kulturens værdier.
4) Ritualer ogceremonier: Systematiske ogplanlagterutiner.
5) Det kulturelle netværk: Det primære, menuformelle kommuni¬
kationsmiddel. I det kulturelle netværk erderforskellige roller:
Historiefortællere,præster,gråeminencer, rygtesmede, sekretær¬
kilderogspioner.Desudenindeholderdetklikerogsubkulturer.
Pointener, at ledelsen ved at udnytte kulturen kan få medarbejderne
tilatvære meremotiverede foratydeenindsats; en stærkkultur kan
faktisk drive en virksomhed. Den »hjælper de ansatte« til at udføre
deresarbejde lidt bedre, dels fordienstærk kulturgiver uformellereg¬
lerfor, hvordan mennesker skalopføre sig det mesteaf tiden,og dels
fordienstærk kulturgørfolkmeremotiverede foratarbejde hårdere.
DealogKennedymener, atforat retteoppå nedgangeni produkti¬
viteten i det amerikanske erhvervsliv må man vende tilbage til de oprindelige begreber og ideer, som skabte institutioner som NCR,
GeneralElectric,IBMm.fl.Fællesfor disse virksomhederer,atde har
en stærk kultur, og at de harhaft vedvarendesucces i amerikansker¬
hvervsliv.
Selv om kultur altså skal »hjælpe medarbejderne« til at udføre et bedrearbejde, skalmanikketro, atkulturenertil for menneskenes be¬
kvemmeligheds skyld. Dealog Kennedy skriver:
Magtfulde ledere tænker traditionelt først på virksomheden. (De)
»lader(...)virksomheden komme ind i deres hjerte« ogfår således trængt bløde følelser ud. Det er enting, som vore dages ledere kan tageved læreafsommodgift til denmegensnakomerhvervsmæssig
menneskelighed. Menneskelighed er vigtig, men kulturens mål er
detvigtigste. (Dealog Kennedy 1984:74).
Menneskene i organisationen er brikker, som man kan rykke rundt med, og forfatterne menermed Napoleon, at »man leder mænd med
flitterstads [dvs.medaljero.lign.], ikke med ord«. Når deetandet sted
i rosende toner omtaler en virksomhed, hvor medarbejderne får en håndfuld flødekarameller afgrundlæggeren, når dehargjortetstykke arbejde godt,varjegsomlæser påetpunkt, hvorjegbegyndteatundre mig alvorligt over, hvad der egentlig foregik i erhvervslivet. Her skal
detdogbemærkes,atmanudoveratarbejde medforskellige virksom¬
hedskulturer også opererer med forskellige nationale kulturer, og at danske forfattere advarer mod at overføre amerikanske metoder til Danmark.
Deal og Kennedy opstiller fire kulturtyper (også kaldet generiske kulturer, idealtyper eller stammer): Skrap dreng/macho-kulturen,
hårdt arbejde/hård afslapning-kulturen, hold-på-din-virksomhed-kul-
turenogprocedure-kulturen (de engelske betegnelsersesi nedenståen¬
deskema). Kulturtyperne bestemmesaf detovariable, dertilsammen udgør virksomhedsmiljøet: graden af risiko og hastigheden af feed¬
back.
RISIKO høj
lav
Bet yourcompany-kulturen
F.eks.storeudviklingsprojekter.
Virksomheder, der producerer kapitalgoder
Process-kulturen
F.eks. bankerogforsikringsselskaber
Macho/tough guy-kulturen F.eks.politistation, kirurger
Workhard/play hard-kulturen F.eks.salgsorganisationer
lav høj
HASTIGHED AF FEED-BACK Hver af disse kulturer har derestyper af helte, ritualerogceremonier
oghver deres styrkerogsvagheder. Da derertaleomidealtyper, findes
desjældent i »ren«form i virkeligheden.
Meningenerså,atman gennematidentificere sin virksomheds kul¬
tur kan afgøre, om den er hensigtsmæssig eller uhensigtsmæssig for
virksomheden.
Hvis det visersig,aten virksomhed i krise harenkultur, dererhelt uhensigtsmæssig for virksomhedens overlevelse, kan man overveje,
om der skal iværksættes en kulturforandring. Dette er dog en meget
tidsrøvendeogkostbarproces,da kulturerermegetsværeatændre,og
manmåvurdere,om ensådanforandringkanbetale sig, ellerominsti¬
tutionenmådø. I defleste tilfælde vilengennemgribende kulturforan¬
dring ikke kunne betale sig.
DealogKennedymener,atbetydningenafenstærk kulturvil vokse fremover, idet de imødeseren udvikling, der gåri retning af»den ato¬
miserede organisation«, hvor arbejdet udføres ismå autonome enhe¬
der, som erforbundet istore virksomhedervedhjælp af kommunika¬
tions- og edb-midler. Det vil gøre de fleste medarbejdere til en slags selvstændige erhvervsdrivende, og for at holde sammen på dem må
manhaveen stærk kultur(6).
Virksomhedskultur i dansk
udformning
Ogsåi Danmarkervirksomhedskulturbegrebet blevet brugt fra begyn¬
delsen af 1980'erne. Dogopererer manher nok såmegetmedtermen organisationskultur, og på Handelshøjskolen og Forvaltningshøjsko¬
len harmaninteresseretsigendelfor offentlige forvaltninger frem for private virksomheder(7).
Mankan sige, ati den danske udgave lægges dermere vægtpå det,
Deal og Kennedy kalder kulturens kerne: værdierne, end på de mere
farverige, for ikke at sige kulørte, indslag i virksomhedskulturen,
såsom helte, ypperstepræster og grå eminencer. Desuden lægger de
danske tekstervægtpåatseorganisationen ikkesom enrationel struk¬
tur men som det, de kalder etløst koblet system præget af interesse¬
modsætninger både interntogeksternt. De serdetsomkulturensrolle
atsløre ellerfordreje disse modsætninger,ogforatkunne forandreen
organisation må man forstå og afdække modsætningerne. Man kan sige,atde med kulturbegrebetsøgeratpegepå noglenyeproblemfelter
inden fororganisationsforståelsen:atenorganisationer mereenddet, organisationsdiagrammet viser.
Denne mådeatanskue kulturpå anvendesdogi første rækkeaf dem,
derbeskæftiger sig med den offentlige sektor. Når det gælder det priva¬
te erhvervsliv i Danmark, harjeg indtryk af, at det mere følger den
amerikanskemodel,somlægger knap såmeget vægtpåmodsætninger,
men merepå atmålrette virksomhedenskultur.
Virksomhedskulturbegrebet
Mens der hersker nogenlunde enighed om, hvad virksomhedskultur
er, er der større uenighed ombegrebets status, om hvordan det skal
bruges. Jeg har forsøgtatudskille fire forskellige måderatbruge begre¬
betpå-fire måder, somikke nødvendigvis holdes adskilt hos denen¬
kelteforfatter ellerbruger.
1) Kulturibredforstand
Mankanopfatte virksomhedskultursomkulturibredforstand-noget der præger hele samfundet, og som også påvirker virksomhederne;
virksomhederne erså at sige en del af kulturen. I denne opfattelse af begrebet kan kultur ikke eller kun vanskeligt ændres.
2) Virksomheden: etminisamfund
Virksomheden kanopfattes som enminimodel af samfundet, og som ethvert andetsamfund har den enkultur. Men da det kun er enmini¬
model, er kulturen meget lettere at påvirke end i det »rigtige« sam¬
fund,så menneskene,ogisær lederne,erstort setherreroverkulturens udformning. Desuden behøver lederne ikke helhjertetatdeltagei kul¬
turen,de kan»tagedenpå«, nårde kommerpåarbejde,ogde kan skif¬
te den, når de skifter arbejde- deterbarenoget, man leger.
Atforstå virksomhedskulturpådenne mådegørdenmereanvende¬
lig for karrieremennesket; for hvis detvarsværteller umuligtatskifte
fra en virksomhedskultur til en anden, ville karrieremulighederne
være stærktbegrænsedeog fusionerværeumulige.
3)Metafor
Kulturen kanopfattes som en metafor for virksomheden, en mådeat beskrive denpå,somkan give størreforståelse for den. Andre metafo¬
rer, der har væretbrugt til at beskrive virksomheder, er en maskine,
hvor ingeniøren er eksperten, og en organisme, hvor biologen er
eksperten.Nuerdet altsåkultur,hvor ekspertenikkeeretnologen eller antropologen menfilosoffen, derundersøgermeningerogholdninger,
eller eventuelt kunstneren. At eksperten ikke er etnolog/antropolog,
må man formode skyldes den gammelkendte modvilje mod at blive
studeret pålige fod med »de vilde«.
Alle disse ekspertrollererdogogsåmetaforer, for eksperten vil i de
fleste tilfælde være konsulenten.
4) Stærk kultur/korpsånd
Kulturen kan opfattes som noget, ikke alle har, men som ergodt at have,og som man kan værestoltaf. At have kulturopfattes hersom detsammesomathave stærkkultur,athave korpsånd. Især denne be-
tydning,menerjeg, harmedvirket tilatgørebegrebet bådeinteressant
og succesrigtsom managementbegreb.
Virksomhedskultur som
styringsform
Under alle omstændigheder kan det slås fast,atvirksomhedskulturer ledelsensbegreb og i forlængelse heraf, atvirksomhedskultur eretle- delsesbegreb.Virksomhedskultur skal bruges tilatfå virksomheden til
at køre bedre.
Det gøres ved, at kulturen udstikker nogle retningslinier og nogle værdier, der erfælles for alle i virksomheden, således at enhver ved, hvad derervirksomhedensmål,oghvad han eller hunderfor skalgøre i en bestemt situation.
EteksempelpådetteerSAS,somvel nokerdenvirksomhed i Skan¬
dinavien, der mest iøjnefaldende har taget denne ledelsesstil til sig.
Her kører man efter en servicemanagementmodel, hvor man gør mødet mellem kundenogdet, mankalder frontmedarbejderen,til det vigtigste samtidig med,atmansatserpåenbestemt delaf markedet for
at blive The businessman's airline. Enhver ansat i SAS skal arbejde
med disse mål forøje.
Atstyre vedhjælp af kulturer enstyringsform, der kanses somfor¬
skellig fra andre styreformer, for eksempel regelstyring, hvor der er helt faste regler for, hvad den enkelte medarbejder skalgøre i enbe¬
stemt situation. Når detgælder kulturstyring,erdetikke ledelsensop¬
gave at fortælle medarbejderne, præcis hvad de skalgøre oghvordan
de skal gøre det, men atudstikke nogle retningslinier mod det fælles
mål. Regelstyring og kulturstyring kan være mere eller mindre hen¬
sigtsmæssig ienorganisation,ogde kan ogsåkombineres. Nedenståen¬
de diagram erhentet fra bogen »Organisationskultur i det offentlige«
af Gundelach og Sandager.
REGELSTYRING høj
lav
Bureaukrati f.eks.IBM.
konsulentfirmaer Forsknings- koncernledelser institutter græsrodsbevægelser
lav høj
KULTURSTYRING GundelachogSandagerfinder,atdetbedsteeratkombinereenhøjre¬
gelstyring med en høj kulturstyring, sådan som man finder det hos
IBM. Etaf midlerne tilatgennemføredette eratfortælle »historier«.
Hos IBM lyderen af dem sådan her:
ThomasWatsonJr.,sønaf IBM'sgrundlægger, yndedeatfortælleen historieom ennaturelsker,somgodt kunnelideatsedevilde ænder flyve sydpå i store flokke hvert år i oktober måned. Af sit bedste hjerte begyndte han at læggefoder ud til dem i endami nærheden.
Efter etstykke tid var der nogle af ænderne, som ikke længere gad flyve sydpå; de overvintrede i dammenoglevede af hans foder. Ef¬
terhåndenfløj de mindreogmindre. Eftertreeller fire år blev de så
fedeogdovne,atdeefterhånden fandt det vanskeligt overhovedetat flyve. Watsonhavde fået øjepå dennehistorie iSørenKierkegaards
skrifter.Og han sluttedealtid med pointen,atmankantæmmevilde ænder, men man kan aldrig gøre tammeænder vilde igen. Watson tilføjer herudover, at »den and, derertæmmet, flyver aldrig nogen
stedermere.Vieroverbevistom, aterhvervslivet har brug for vilde ænder, oghos IBM forsøger vi ikkeattæmmedem«.
Watson fortalte denne historie om og om igen for at videregive
folk denafvigelsesværdiogden tolerance for fredløse helte, dervari
en virksomhed, som var velkendt for konformitet og standardise¬
ring. Imidlertid varderengang enansat, somskal havesagttil Wat¬
son»selvvilde ænderflyver i flok«. Denne lille tilføjelse blev omgå¬
ende endelaf historienom de vildeænder, netop fordi den tilføjer
endnu etvigtigt punkt vedrørende kulturen: vi går alle i sammeret¬
ning. (Deal ogKennedy 1984:109) (8).
Kulturstyring forudsætter, at alle i virksomheden har eller kan have
fælles mål,nemlig virksomhedens mål, hvilket somregel vil sige øko¬
nomisksucces for virksomheden.Detgælderomatfå medarbejderne
til at føle sig solidariske med virksomheden, at identificere sig med
den. Man taler om, at i dagens splittede samfund skal virksomheden givemedarbejdernedenidentitet, somdetidligere kunne finde i fami¬
lien, fagforeningen, de politiske partier, lokalmiljøet eller religionen.
Det fremstilles som værende i den enkeltes interesse at gå ind for målet,ogde, derikkegørdet,somnogle, der »endnuikke« har indset,
hvorspændende deter.
Jan Carlzon, direktør for SAS, skriver i sin bog »Riv pyramiderne
ned« om, hvordan han »endnu ikke« harfået overbevist fagforenin¬
gernei SAS. Han skriver:
Altformangetillidsmænd følerdetnaturligtatnæremistro til ledel¬
sen og dens ideer. Når virksomhedsledelsen tilbyder samarbejde,
bliver rollenuvantoguklar.
Deterendnuikke heltlykkedesosatgøredet klartfor alle de fagli¬
gerepræsentanter, atden nyerolle er mereinteressantogkrævende
end dengamle. (Carlzon 1985:104).
Denideellemedarbejdererdenmedarbejder, der lægger hele siniden¬
titetoghele sit engagementi virksomheden, ellerdenselvstændigeer¬
hvervsdrivende, dererknyttet til virksomheden, for »folker mereef¬
fektive, når de har kontrol overderes egen skæbne«, mener Carlzon.
En egentlig lønarbejder, der ikke lægger andetengagement i virksom¬
heden end detattjenepenge, eruinteressant ud fraetvirksomhedskul¬
tur-synspunkt.Derfor kunnemanfå det indtryk,atvirksomhedskultu¬
ren stopperved etvistniveau i organisationen. Men selv den laveste lønarbejder børværeprægetaf kulturen, hvilketenaf Carlzons favorit¬
historier viser:
Et skoleeksempel erhans historie om to stenhuggere. Desad begge
oghuggedeenblok granit firkantet. Enmand komforbi ogspurgte, hvad de lavede. Den enesvarede: »Jeg hugger deher stenfirkante¬
de«. Den anden svaredeglad: »Jegermedtilatbyggeenkatedral«.
Og såtilføjer Jan Carlzon: »I SAS vil vi gerne, at hvert menneske
skal have en vigtig rolle medatbygge vorkatedral«. (Larsen 1984:
46).
Mankunne så spørge, til hvisære SAS byggeren katedral.
DealogKennedygivereteksempel på, hvordanenamerikansk virk¬
somhed sikrersig, atmedarbejderneermotiverede. Mansørgerfor,at medarbejderne kommer igennem en lang og omhyggelig ansættelses¬
procedure; f.eks. indkaldte man enmand fire gange til samtale til et job somlagerassistent. På den måde sikredeman sig, atmandenfølte
sigsom nogetsærligt, da han blevansat.
»Det
Nye Menneske«
Nårmanagementfolkene skal forklare, hvorfor virksomhedskulturbe¬
grebeterblevet aktuelti 1980'erne,eretaf de forhold, der læggesmest vægt på, ændringerne i medarbejdernesindstilling ogkvalifikationer.
Medarbejderneacceptererikke længere hierarkiske opbygninger,siger
man, og den type af veluddannede, selvstændige og opfindsomme
medarbejdere, manhar behov for, ønsker udfordrende arbejde af høj
kvalitetoglader sig ikke lede med regelstyring.
Carlzon talerligefremomDet Nye Menneske, som erveluddannet
ogselvsikkert i modsætning tilden mennesketype, dereksisterede fra
feudalsamfundets dage og op til midten af dette århundrede. Dette
nye menneske findes på alle niveauer, og det er det, der skal i cen¬
trum (9).
DeteraltsåfordiDetNye Menneske kræver det,atvirksomhedskul¬
tur erin. Men man kunneogså vende det om ogsige, at med den ar¬
bejdsløshed, der har været et markant træk ved 1980'erne, har virk¬
somhedernehaftmulighed foratvælgenetopdemedarbejdere, dervar mest engagerede og veluddannede. Mulighederne for de mennesker,
hvis hænderer»skruetgodt på«,men somikkeerså stærke på det bog¬
lige område, erblevet stærkt forringede, både hvad angår muligheden
forat få etrimeligt job og forat få etjob overhovedet. Befolkningen
som helhed ermåske nok blevet mere veluddannet, menvirksomhe¬
derne harogså mulighedforat vælge de mest veludannede. De men¬
nesker, som ikke fik jobbet somlagerassistent efter fire samtaler, har ingen interesse ud fra et virksomhedskultur-synspunkt.
Resultatet afet årtis diskussion af virksomhedskultur erblevet, at det i det store oghele opfattes som en given realitet, at enhver virk¬
somhed har sin kultur. Desuden at kulturen kan bruges af virksom¬
hedsledelsen tilatfremme virksomhedens mål. Til dette formål må le¬
delsen sørge for at være bærer af kulturen og udbrede kulturens
værdier til heleorganisationen (10). Kanledelsenikketrængeigennem
medsineværdier, kan den blivetvungettilat startesin virksomhedet andet sted. Detvarforeksempel tilfældet,daTuborgskulle udvide sit bryggeri. Ledelsen kunne ikke komme igennem med sine ideer på det gamle bryggeri i København, hvor der var en stærk fagforening, der
holdt på sine tilkæmpede privilegier (eller »endnu ikke havde indset ...«). Altså startedemandetnyebryggeri i Fredericia, hvor arbejderne
ikkevarpåvirket afden»skadelige« kultur (til gengæld fikmansåpro¬
blemer medgærkulturen!).
I et sådant tilfælde kan en stærk virksomhedskultur være uhen¬
sigtsmæssig for ledelsen. En stærk kultur kan ogsågøre virksomheden
ufleksibelover forydre forandringer, og hvis to konkurrerende virk¬
somheder skalfusioneres, kandetværenæstenumuligt, hvis de begge
har stærkekulturer, dersiger, at netop deresvirksomhed erden bed¬
ste.
Hvilken kulturmedarbejderen eventueltmåtteværei besiddelse af,
ermindreinteressant, den skal blot tilpasses virksomhedens mål.
Atskelne således mellem kulturbærendelagogden kulturløse under¬
klasse, som skal bibringeskultur, har lange traditioner, især når man talerom det, man kalder finkultur.
Hervil detværepåsinpladsatse nærmere påkulturbegrebetforat diskutere, hvorforordet kulturervalgt, oghvorfor det harhaft såstor gennemslagskraft.
Kulturbegrebet
Kulturbegrebeter enomdiskuteret størrelse. 1 1952 kunne Kroeberog Kluckhohn opregne 162 forskellige kulturdefinitioner, og antallet er sikkert ikke blevet mindre siden.Deterderforettaknemmeligt begreb
atkastesigover,daingen harpatentpå det,og manfølgelig kan lægge
næstenhvad somhelst i det, uden atandre kommer ogprikker én på
skulderen.Mankanogsåudtrykke det således,atderikke findesnogen alment anerkendt videnskabelig definition på kultur.
Nårdet gælder den daglige anvendelse af kulturbegrebet, kan man identificeretoforskellige måderatbruge det på; mankunne kalde det
et bredt oget snævert kulturbegreb.
Detsnævrekulturbegreb, det manogså kalderfinkultur, ernokden
ældste måde at bruge begrebet kultur på. I 16-1700-tallet begyndte
manatbruge detsom enmetafor for dyrkelsen af åndeligeaktiviteter- enmetafor,manhentede fra dyrkningen afjorden: agrikultur. I denne betydning kanman sættekulturlig med dannelse,og kulturernoget,
manhar eller ikke har.
Et brederekulturbegreb, detmanogså kunne kalde detantropologi¬
ske kulturbegreb, finder vi i 1800-tallet, hvor Edward B. Tylor i 1871
fremsatte sin bredekulturdefinition, hvorkulturomfatter kundskab, tro,kunst, moral,retsfølelse, skikkesamtalle andrefærdighederog va¬
ner, somet menneske hartilegnet sigsommedlem at etsamfund.Her
erkultur ikkenoget,manhar,mennogetman erendelaf,ogdeterdet¬
tekulturbegreb,antropologienogetnologienmereellermindre bygger
videre på.
Ombegrebet virksomhedskultur kanman sige, at detprimært hol¬
dersig til den antropologiske definition,menatdetspiller på dobbelt¬
hedenfinkultur/bred kultur. Sammenstillingen af virksomhed ogkul¬
turvirkede overraskende, da begrebet kom frem. I hvertfald gik min
første reaktion i retning af,atdet nok dækkede,at virksomhedensør¬
gedeforatfå hængt kunstoppåvæggene,elleratde havdeen persona¬
leforening, der dyrkede kulturelle aktiviteter ibetydningen finkultur.
Ligesådanermit indtryk,atmangevirksomhedsledere opfatter kul-
tursomnoget,manhar-dvs. finkultur-ogatdei førsteomgangbli¬
ver lidt smigrede over at få at vide, at deres virksomhed har enkul¬
tur.
Man kunne have kaldt detmeget andet end virksomhedskultur, for eksempel virksomhedsstil, virksomhedsideologi, virksomhedspolitik, virksomhedsreligion, virksomhedsånd, Carlzons klister ... kulturbe¬
grebetgiver ikke sig selv. Men jegmener,atderi hvert faldertrevigti¬
getræk ved kulturbegrebet, dergør, atman netophar valgt det:
1) Det erkonsensusorienteret- kulturernoget,man erfælles om.
2) Det har enpositiv klang.
3) Det erdobbelttydigt.
Isin dobbelttydighedrepræsentererkulturbegrebet bådenogetalment
ogneutralt på denenesideognogetpositivt, fintogsmigrende på den
anden side. For eksempel var det tydeligt, at man på den vestjyske virksomhed, der omtaltes i starten, var stolt ikke bare afathave den kultur, man havde,men i det heletaget afat have (en) kultur.
Groftsagtmedvirker kulturbegrebet tilatforskønne nogle hensigter,
derfraetandetsynspunkt ville kunne beskrives negativt,ogkulturbe¬
grebeti sig selv medvirker til at tilsløre modsætninger.
Etnologi
ogvirksomhedskultur
Hvilken relevans har nu virksomhedskultur for etnologer? Man kan
startemedatkonstatere, atdeterminimalt, hvad »udøverne« af virk¬
somhedskultur mener at kunne bruge etnologerne til. På trods afen
antropologisk-etnologisk inspiration i konstruktionen af begrebet har
deøjensynligt ikke fundet,at dervarret meget andet endtermerne at hente hos etnologerne.
Setfra etnologens synsvinkelerdertoprincipielt forskellige måder
at anskue virksomhedskulturbegrebet på. Denene erat se det somet managementfænomen, som mankan studere pålinie med andrefæno¬
mener. Det er det, jeg har forsøgt her, og det er nok det,jeg ville fo¬
retrækkeatholde mig til.
En anden måde atundersøge begrebets mulighederogbegrænsnin¬
geri etnologisk sammenhæng. Skulleman gøredet, kan jeg ganske kort
pegepåfølgende problemfelter, somkun ertre blandtmange.
Kulturbegrebet bliver ikkemerehåndterligt eller mindre problema¬
tiskaf, atmanopdeler kultur i mangedelkulturer. Harman sagtvirk-
somhedskultur, måman ogsåsige boligkultur, forbrugskultur, fritids¬
kulturosv. osv. -det kan opsplittesi detuendelige.
Yirksomhedskulturbegrebet, som det hidtil erblevet anvendt, luk¬
ker i de fleste tilfælde af fornæstenenhverform forkulturrelativisme.
Derfindes én kultur, som errigtig, nemlig den, der fremmervirksom¬
hedens mål. Andre kulturer tolereres kun, hvis de ikke modarbejder
den.
Den samme kritik, som i sin tid blev rettet modlokalsamfunds¬
studierne foratse lokalsamfund som ensluttethelhed, kanman også
rette mod virksomhedskulturbegrebet: det ser kun på virksomheden
ogikkepå dekontakterogrelationerogden baggrund, dens medlem¬
merhar udenfor virksomheden.
Man kunne godt forestille sig, at en etnologfik til opgave at iden¬
tificereenvirksomheds kultur.Menskulleenetnolog selvtilrettelægge
en undersøgelse afen virksomhed, ville virksomhedskultur nok ikke
væredetmesthensigtsmæssige begrebattageudgangspunkti-jeg vil¬
lei hvert fald ikke haveopfundet det, hvisdet ikkefandtes. Jeg ville
nok foretrække at tage udgangspunkt i de mennesker, der arbejder i
virksomhedenog sepåhelheden afderes liv. Deterkunendelaf dette liv, dertilbringes i virksomheden, ogkun i meget få tilfælde vil virk¬
somhedens kultur/åndpræge heleindividet. At sevirksomhedensom
det, der skalgive den enkelte identitet, må siges i bedste fald at være
ren ønsketænkning fra virksomhedsledelsens side og i værste fald at have uhyggelige konsekvenser for den del af befolkningen, som ikke
harnoget arbejde.
Det,brugerneaf virksomhedskulturbegrebetsøger, erikkeetvelud¬
viklet kulturbegreb til opnåelse afstørre erkendelse, men eteffektivt ledelsessystem. Her har kulturbegrebet vist sig brugbart, i hvert fald
forenperiode (11).
Jegsynes,atvi skal lade konsulenterne beholde kulturbegrebetsom
enmetafor elleretledelsesinstrument.Jegtror, atudøverneselverklar
oversvaghedernei det ud fraetkulturvidenskabeligt synspunkt, men blev desvaghederrettet, erdetikke sikkert, det længere ville egnesig
somledelsesbegreb. Der kanvære mangegode grundetil,atetnologer beskæftiger sigmed erhvervslivet,menbegrebetvirksomhedskulturer ikke enaf de bedre.
Noter:
1 Nærværendeartikelblevoprindelig holdtsommagisterforelæsning på Institut for Eu¬
ropæisk Folkelivsforskning, Københavns Universitet, juni 1989. 2 Stikord tilatkarak¬
terisere denne virksomheds kulturvar:»Handlekraft,mandsmod,ansvarsfølelse,entre-
prenør-ånden,tropå vækst, kan selv,vestjyskprofessionalisme,igangsætter,der skal ske noget nyt, springeudivandet,humlebi, klarmålsætning,allehjælper hinanden, ingen smålighed, fælles målogfjende, der skal skenoget,venligogdirekte, realiteterogkonse¬
kvens,foran,helhed«. 3 Humlebiener enpolulærmetafor inden for virksomhedskul¬
tur.Aerodynamiskeeksperter harfundetudaf,athumlebiensvingererforsvage ogkrop¬
penfortungtil,atinsektetkanflyve.Men det ved humlebien ikke, så denflyver alligevel.
Budskabeter,atmankan klare alt,hvismanhar selvtillidogudholdenhedtilatprøve.
4 Jeghar valgt atfokuserepåvirksomhedskultursom managementbegrebogdermed
kunantydet-eller helt afskåretmig fraattrække-mangeandrelinier,somogså kunne
værerelevante. 5 DealogKennedy har hentet deres kulturdefinition fraWebsters lek¬
sikon: »Kultureretintegreretmønsteraf menneskelig adfærd,somomfattertanke, tale, handlingogkunstprodukterogafhænger afmennesketsmulighed foratlæreogoverføre viden til efterfølgende generationer«. 6 Et udtrykfor denne tendens erfranchise- systemet,somanvendesaf eksempelvis burger-kædenMcDonalds. Hererforhandlersy¬
stemetorganiseret sådan,atden enkelteforretning drives afenforhandler, der i princip¬
peterselvstændig,men somnedtildemindsteenkelthederfølger modervirksomhedens direktiver forvaresortiment, butiksindretningogkundebetjening.McDonalds »stærke«
virksomhedskultureropsummeret imottoet: kvalitet, service, renlighedogvalutafor
pengene. 7 F.eks. Peter GundelachogHanneSandager: Organisationskultur i det of¬
fentligeogSøren ChristensenogJ.Molin: Organisationskulturer. Disse forfattereereni¬
ge omfølgende definitionpåorganisationskultur: »Organisationskulturerorganisatio¬
nenssærlige, traditionsbestemtemønsterafmyter,normer ogrutinersom-overleveret fra'generation' til 'generation'-fårbestemtetyperaf forklaringeroghandlingertilat fremståsomindlysendeognaturlige«. 8 Litteraturenomvirksomhedskultur vrimler medhistorier af denneslags,gernemedlitterær inspiration,ogvirksomhedskulturlittera¬
turener somhelhedenunderholdendeogletlæstgenre. 9 Denne»skandinaviske«op¬
fattelse står imodsætning tilDealogKennedy,som serkulturensometmiddel tilatven¬
detilbage til de »gamle« værdier. 10 Ledelsen skal ikke fortælle medarbejderne,at virksomheden harenbestemtkultur,menden skalsørgefor,atde centraleværdier bliver slåetfastogstår klart for medarbejderne. F.eks. brugte Carlzon i de førsteåri SAS halv¬
delenaf sin tidpåattaletil folk.Dereretelement af showbizogteaterihans»optræ¬
den«,oghanmener,atovertydelighed i budskabeterbedre, endatbudskabet ikkenår frem. 11 BøjeLarsen, lektor vedHandelshøjskolen i København, taleromledelsesteo¬
riensevige svingning mellem de hårde traditioner (det formelle, det strategiskeogdet strukturelle)ogde blødetraditioner (værdier,normer,mennesker)(Franssonm.fl. 1984).
Medtilden»bløde« tradition i1980'erne harhørtTimeManagerfænomenet,somsatser påatforbedreden enkeltemedarbejders forvaltning af sin tid.
Litteratur:
Carlzon, Jan: Rivpyramidernened! EnbogomChefen,LederenogDetNyeMenneske.
København1985.
Christensen,S. ogJ.Molin: Organisationskulturer.København 1983.
Christensen,S.,m.fl.:Carlzons klister. Kulturogforandring i SAS. København1984.
Deal, T. E.ogA. A. Kennedy:Virksomhedskultur.København 1985.
Fransson, Hanne m.fl. (red.):Virksomhedskultur-teoriogpraksis. Referat, forårskon¬
ference10.maj 1984.DanskInstitut for Personalerådgivning, København1984.
Gundelach, P.ogH. Sandager: Organisationskultur idetoffentlige. Traditionogforan¬
dring. Teknisk forlag 1987.
HåndbogforManagere. Enpraktisk guide til succesfuldledelse. København 1987.
Klausen, Arne-Martin:Antropologiens historie.Oslo 1981.
KroeberogKluckhohn: Culture. A Critical Review ofConcepts andDefinitions.New York 1952.
Larsen,Henrik Holt: Virksomhedskulturogerfaringslæring-belyst vedkulturrevolutio¬
neni SAS.København 1984.
Summary
Corporate
Culture
Atthebeginning of the1980's theconceptof»corporateculture«begantoappearincon- nection with modern managementstrategies.Theconcept,forexample,waspresentedin
theAmericanbookCorporate Cultures in 1982, where thetwoauthors Deal and Kenne¬
dy describetheconceptofcorporateculture and (alsodescribe)how itcanbeemployed in connection with management.Deal andKennedy believe thateveryenterprisehasa culture, and thatthisculturecanbemore orlessexpedient forthe survivaloftheenter¬
prise. Corporate culture consists of the five elements Business Environment, Values, Heroes, TheRites and Rituals, and the Cultural Network. Byidentifying the culture ofa
Corporation itcanbedecidedwhether the culturefitstheenterpriseornot.If theenter¬
prise hasan unsuitableculture,anattemptcanbe madeat initiatingachange in cul¬
ture.
Theconceptofcorporateculture also establishedafooting in Denmark, where it has
beenemployed both within the publicadministration and in private enterprises.
Therearemanydifferentwaysof usingtheconceptofcorporateculture, butinmost
casesthe conceptis employed in connection withmanagement.Corporatecultureisto contributetomarkingoutthe generallines accordingtowhich employeesmustwork,
andasuitableandstrong corporateculturecantherefore almostrun anenterpriseonits
own.On the otherhand,anunsuitablecorporateculturecandestroyanenterprise, since itcausestheemployeesto aetagainsttheinterests oftheenterprise.Itis the task ofmana¬
gementtoensurethat the cultural valuesarepassedontothe membersof the staff of the enterprise.Inthiswaythemanagementoftheenterprise becomes therepository of the culture, whomustsupply culturetothe culture-less lower levels. Therearelongtraditions
tothisapproach and thereasonthatitcanbeappliedherecanbe found in theduplicity of theconceptof culture.
Roughlyspeaking the word »culture«canbe usedintwodifferentways.We could call them thenarrowand thebroad conceptsof culture. Thenarrowconceptof culture,»re-
finement«, equatesculture with good breeding and manners, somethingone canand oughttoacquire. Thisconceptof culture has itsrootsbackin the 17thcentury. Inthe broadconceptof culture, the anthropological/ethnologicalconcept,cultureis something
oneisapartof, andE. B.Tylorsdefinition of culture from 1871, culture comprises all the abilities andhabits whichahumanbeing acquiresas amemberofasociety.
Theconceptofcorporateculturehas itssourceintheanthropological/ethnographical definition but itplaysontheduplicity refinement/broad culture. Theconceptisnotself- evident. Itmight have been calledanumberof otherthings:corporate style,corporate ideology, corporatepolicy, corporatereligion orcorporate spirit. The reasonthat the conceptofculture has been chosenmustbefound in it beingconsensusorientated, that it
hasapositive ringtoit,and thatit is equivocal andambivalent.
Eventhough theconceptofcorporatecultureis formedonthebasis of the anthropolo¬
gical/ethnological concept of culture, it is very limited how much anthropology and ethnology have beenapplied in the developmentof theconceptofcorporateculture. Itis developedtobeaneffective instrument ofmanagementandnot togaingreaterrecog- nition. Seen from an ethnographical viewpoint theconcept does not appearto bein- dispensable.