• Ingen resultater fundet

Krænkede muslimer

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "Krænkede muslimer"

Copied!
4
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

Da jeg voksede op i Vancouver, gik jeg i en islamisk skole hver lørdag.

Jeg lærte, at man ikke kan stole på jøder, fordi de tilbeder ‘mulah, ikke Allah’, altså penge, ikke Gud. Ifølge min lærer er hver evig eneste jøde kun optaget af forretninger. Men når jeg så mig om i mit nabolag, lag- de jeg mærke til, at de fleste nye bu- tiksskilte var på asiatiske sprog: man- darin, kantonesisk, japansk, kore- ansk, hindi, punjabi og masser af urdu. Ikke hebraisk. Urdu som tales i hele Pakistan. Det virkelighedstjek rejste spørgsmålet: Hvad er det lige min religionsskole har gang i? Un- dervisning eller indoktrinering?

Jeg blev mindet om dette spørgs- mål takket være nyheden om, at Sal- man Rushdie, forfatter af De satani- ske versog ti andre bøger, vil blive adlet af Dronningen af England.

Den 18. juni sagde Pakistans mini- ster for religiøse anliggender, at det i lyset af at Rushdie har optrådt blas- femisk mod islam med provokeren- de litteratur, er til at forstå, hvis vre- de muslimer bliver selvmordsbom-

bemænd på grund af hans adling.

Medlemmer af såvel det pakistanske parlament som regeringen forstær- kede fordømmelsen af Storbritanni- en og fodrede muslimske følelser fra Europa til Asien med høje råb om krænkelse.

I kan bande på, at jeg som muslim er krænket – over disse absurde reak tioner.

Muslimers vold mod muslimer Jeg er krænket over, at det ikke er første gang, at hæder fra Vesten er blevet mødt med vitriol og vold. I 1979 fik den pakistanske fysiker Ab- dus Salam som den første muslim en videnskabelig Nobelpris. Han indledte sin takketale med et vers fra Koranen. Salams fædreland bur- de have fejret ham. I stedet forsøgte demonstranter at forhindre ham i at vende hjem. Pakistans parlament er- klærede ham endda for ‘ikke-mus- lim’, fordi han tilhørte et religiøst mindretal. Hans navn er stadig kon- troversielt og nævnes af statslige

115 udenrigs 2 · 2007

Krænkede muslimer

Irshad Manji

Muslimer burde være krænkede over meget andet

end adlingen af Salman Rushdie

(2)

myndigheder kun med dæmpet røst.

Jeg er krænket over, at der hvert år dræbes flere kvinder i Pakistan for påståede krænkelser af deres fa- milies ære, end der er fanger i Gu- antánamo. Muslimer har med fuld ret kritiseret den usle behandling af Gitmo-fanger. Men hvor er vores for- bitrelse over vore egnes mord på mange flere muslimer?

Jeg er krænket over, at mullaher- ne ved en ekstrem moske i Pakistan i april udstedte en fatwa mod omfav- nelser. Landets kvindelige turistmi- nister havde modtaget et knus eller, beroende på hvilken beretning man skal tro, et anerkendende klap på ryggen af sin faldskærmsinstruktør efter et vellykket udspring ved en fransk fundraising for ofrene for jordskælvet i Pakistan i 2005. Præst - erne erklærede, at hun havde be- gået ‘en stor synd’ ved at røre en mand. De forlangte hende fyret.

Jeg er krænket over deres fatwa, som siger at kvinder bør holde sig hjemme og ellers altid være tildæk- kede. Jeg er krænket over, at de har mobbet musikforretninger og video- butikker til at lukke. Jeg er krænket over, at regeringen lister rundt om deres vanvid, fordi disse præster tru- er med selvmordsangreb, hvis man sætter sig op imod dem.

Jeg er krænket over, at mindst 35 muslimer i Kabul sidste søndag blev sprængt i stumper og stykker af an- dre muslimer, og at 80 andre to dage senere mødte samme skæbne i

Bagdad i et angreb udført af islami- ske ‘oprørere’, uden at nogen offici- el udtalelse fra Pakistan beklager disse angreb på trosfæller. Jeg er krænket over, at det midt under det- te interne blodbad er den erklærede ateist Salman Rushdie, som står øverst på huskesedlen.

Jeg er frem for alt krænket over, at så mange andre muslimer ikke er krænkede nok til at demonstrere vidt og bred mod Guds selvudpege- de ambassadører. Vi klager over, at islam bliver udnyttet af fundamenta- lister; men når der viser sig en lejlig- hed til massivt at modsætte sig deres råberi, bliver vi mærkværdigt tavse.

Men i en kamp mellem flammende fundamentalister og umælende mo- derate, hvem tror I mon vinder?

Stop hykleriet i islams navn Jeg siger ikke, at det er let at mod- sætte sig intimidering. Og her i for- året gjorde den muslimske verden det endnu meget sværere. De 56 medlemmer af Den Islamiske Konfe- rences Organisation fik FN’s Råd for Menneskerettigheder til at vedtage en resolution vendt mod ‘krænkelse af religion’. Pakistan ledede angre- bet. Med sit fokus på islam snarere end religion i almindelighed giver resolutionen repressive regimer til- ladelse til at tage endnu kraftigere kvælergreb om friheden til at følge sin samvittighed – et kvælergreb for - klædt som folkeret.

Lejlighedsvis tilkendegiver paki -

116 udenrigs 2 · 2007

IRSHAD MANJI

(3)

stanerne dog, at de ikke vil tvinges til tavshed af præster og politikere.

Sidste år vendte nogle borgergrup- per sig verbalt imod et sæt kvinde- fjendske love, der var tredive år gamle og angiveligt baseret på Kora- nen. Henvendelsens religiøst re- spektfulde form fik selv mullaher til at antyde, at disse love er menneske- værk og ikke givet af Gud.

Og her i juni tvang pakistanerne deres regering til at slække på pres- serestriktionerne. Det er ikke så mærkeligt, at min egen bog oversat til urdu bliver downloadet i læssevis fra min hjemmeside. De religiøse autoriteter tillader ikke, at den sæl- ges på markedet. Men de kan ikke afholde pakistanerne – eller andre muslimer fra at slukke en ægte tørst efter ideer.

Det er faktisk på høje tid at ‘forby-

de’ hykleri i islams navn. Salman Rushdie er ikke problemet. Det er muslimerne.

Den oprindelige pris på Rushdies hoved svarede til $2 millioner. Den steg først til $2,5 millioner, siden endnu mere. Irans regering hævde- de, at den havde investeret hoved- stolen fordelagtigt. Heraf den nævn- te forøgelse. Det er åbenbart ikke kun jøderne, der kan gøre gode for- retninger.

Irshad Manji er senior fellow ved Euro - pean Foundation for Democracy og har skrevet bogen “The Trouble with Islam Today: A Muslim’s Call for Reform in Her Faith”. Kommentaren er oversat af Klaus Carsten Pedersen fra netudgaven af The New Republic den 22. juni 2007 og bringes med forfatterens tilladelse.

117 udenrigs 2 · 2007

Krænkede muslimer

(4)

118 udenrigs 2 · 2007

Fra Jerusalem Post

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

På dette stadie i udviklin- gen af vores profession har vi ikke brug for udefra- kommende kontrolforanstaltninger til at fortælle os hvordan vi gør det rigtige for de elever, vi

Den ikke-ekspressive, men likevel eksplisitte kroppsliggjøringspraksisen som anvendes i Breiviks Erklärung, er kjent fra ulike reenactment-formater (jf. Denne praksisen

Med Bevar mig vel har vi arbejdet hen imod en værkforståelse, som stiller sig imellem to dominerende værkbegreber. På den ene side idealet om det interaktive værk og på den anden

Ikke for at motivere det sunde eller rigtige valg hos individet, men for at styrke arbejdet hos de, der arbejder med mad som professionelle – i sundheds- væsenet, i forskningen,

Den affektive subjektivering er med til at forme den måde, de arbejdsløse forholder sig til sig selv på gennem de subjektiveringstilbud og stemninger, atmosfærer og forskel-

Skønt der både er positive og negative effekter af økologi, mener Lizzie Melby Jespersen 85. stadig, at der overvejende er fordele ved

Flere kvinder dyrker sport end tidligere, og kvinder afstår ikke fra at dyrke sport, når de bliver ældre (Fridberg 2000)..

hold til ikke blot den lybske mark, men også den hollandske gylden.7 Vil man for længere tidsrum have en for­. ståelse af værdien af varer og arbejde, kan det være