• Ingen resultater fundet

View of Kulturbegrebet introduceret

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "View of Kulturbegrebet introduceret"

Copied!
2
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

202

ANMELDELSER

Kulturbegrebet introduceret

Kirsten Hastrup: Kultur. Det fleksible fællesskab, Aarhus Universitetsforlag, 2004, 204 sider, 198,00 kr.

Tøger Seidenfaden forsøgte en- gang en lille test med sine læsere.

Spørgsmålet lød noget i retning af:

”Hvad har en muslim, en universi- tetsstuderende, en polospiller, en ukrainer og en IT-nørd tilfælles?”

Svaret er simpelt: Det kunne være den samme person.

Jeg indrømmer gerne, at jeg blev snydt. Så forskellige ’identi- teter’ har ikke noget at gøre med hinanden, og flere af dem opleves som intuitivt modsatrettede. Hvad denne lille test afslører – ud over hin enkeltes private fordomme - er den grundighed, hvormed en helt bestemt version af begrebet kultur er indlejret i vore hoveder. For ud over at kunne fungere som karak- teristika for et enkelt individ, er vi nok mest vant til, at ovenstående prædikater definerer en bestemt kultur.

Om Kirsten Hastrup også læste Tøgers indlæg vides ikke, men hun har i hvert fald sat sig for at intro- ducere til kulturbegrebet, uden at ville falde i den grøft der absoluti- serer kulturbegrebet ud fra en vul- gærherdersk model. Derfor deler Hastrup på fornuftig vis introduk- tionen op i forskellige facetter af kulturbegrebet. Alt efter funktio- ner trækker begrebet i forskellige retninger, en funktionalisering der

hjælper med til at opløse begrebets to- talkarakter, men også til at undgå en lige så ulidelig gummiagtighed.

Derfor optræder kulturbegrebet i mange roller. Som noget absolut (Thai- landske forældre til børneprostituerede er immune overfor kritik. Det er jo nu en gang en del af deres kultur), som no- get krigerisk (folkets skæbnefællesskab som latent aggressivitet overfor andre skæbnefællesskaber), som kundskaber (det sted hvorfra vi starter med at lære, og som er forudsætningen for, at vi se- nere kan flytte os) og som noget meget fleksibelt (’inde’ i enhver kultur foregår mange ting som gennem ’strategi’ og

’improvisation’ ændrer på kulturen uden at være i opposition til den). Jeg kunne blive ved, for der er rigtigt man- ge eksempler og definitioner undervejs i bogen.

Det er så også denne vidtstrakte nu- anceringsbestræbelse, der blokerer lidt for min forståelse. Det at kulturbegre- bet præsenteres i tematiske kapitler får ofte den konsekvens, at den egentlige

’kulturbegrebslige’ landvinding ved dette eller hint eksempel utydeliggøres.

De forskelle, der er mellem politik, etik og æstetik eller mellem etnicitet, nationalitet og religiøsitet, sløres måske mere end godt er, og efterlader ofte læseren lettere forvirret. Ikke at tan- kerne, Hastrup præsenterer, er uklare, der er blot mange eksempler, felter og definitioner. Man bliver helt forpustet.

En anden og anderledes orkestreret indføring i antropologiens univers (som er mere end blot kultur, på samme måde som kulturbegrebet ikke er forbeholdt

(2)

203

ANMELDELSER

antropologien) kunne være Thomas Hylland Eriksens Små steder – store spørgsmål. Her optræder kulturbegre- bet i samspil med en række andre kernebegreber, og vinder derved en anden tydelighed.

Jeg er dog glad for bogen. Sjældent har jeg set et mere salomonisk bud på kulturbegrebet, der insisterer på, at det kan være alle Herders for- bandelser men også kan så meget mere. Sigtet om at præsentere et afbalanceret kulturbegreb er pris- værdigt. Det kan vise, at et ’ube- slaglagt potentiale for forandring’, er centralt for kulturbegrebet. Læser man bogen om kulturens fleksibilitet, Hastrups dominerende bestemmelse af kulturbegrebet, er der ikke længere nogen undskyldninger for at dumpe i Tøgers test.

Frank Beck Lassen

Krig

Arr – Idéhistorisk tidsskrift nr. 2/3 – 2004, tema: Krig, kan bestilles på www.hf.uio.no/iks/arr

Slagmarks norske pendant hedder Arr og har denne gang det des- værre altid aktuelle emne krig som tema. Nummeret kommer ganske vidt omkring fra Norges fredstra- dition, krigsmindemærker, urban krigsførelse, anden verdenskrig som den model vi tænker krig indenfor, krig i film og litteratur, nye former for krigsførelse osv. Specielt kan

anbefales Iver B. Neumann: ”Det er typisk norsk å krige, Susan Sontag:

”Et bilde av andres lidelse samt Rolf Hobson: ”Fra den innhegnede til den privatiserte krigen”. Tag også et kig på deres katalog over tidligere numre i selve bladet eller på hjemmesiden www.hf.uio.no/iks/arr. Der er masser at hente for idehistorikere af alle slags og med alle slags interesser.

Mikkel Thorup

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

og ’’enkeltmandspræstationer’’ får man selvfølgelig ikke bredden med og kulturbegrebet bliver da også noget indsnævret. Argumentet for, at det alligevel er

Hvis kultur ses fra et praksisteoretisk perspektiv, hvilket vil sige, at kultur ses som konfigurationer af praksisser, er det muligt at begrebsliggøre, at aktører udfører

Han vækkede hende ved at hælde koldt vand i sengen. Ved at fortæller, hvordan noget bliver gjort. Det ligner det engelske by ....-ing. Jeg havde taget et startkabel med, det skulle

Men altså, jeg tror ikke, der skete noget på et redaktionsmøde, som fik ind- flydelse på mit arbejde med Det Perfekte Menneske.. Vi lavede som sagt hver især vores

Det kan da godt være, det så tåbeligt ud, men når folk opstillede forundrede miner, spurgte jeg lettere henkastet: ,,Hvordan kende danseren fra dansen?" Min læge hævdede,

Begrebet synes at være iboende en forskydning imellem "das Offene" og "das Offne", idet det åbne hverken er forskelligt eller identisk.. En minimal diskrepans, der

Når "Time out" så holder fotografiet af væren frem, og vi ser, at det forestiller ikke-væren, er det ikke ensbetydende med at teksten har blotlagt litteraturens

Det vil være naivt at tro i dette tilfælde, så det betyder, at fi- nansieringsomkostningerne ved at vende tilbage til drakmer vil blive meget belastende (Og hvad med snakken om,