• Ingen resultater fundet

Om forholdet mellem skabelse og syndefald hos Grundtvig og Luther

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "Om forholdet mellem skabelse og syndefald hos Grundtvig og Luther"

Copied!
38
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

A f Anja Stokholm

“Når je g ser din him m el, dine fingres værk, / månen og stjernerne, som du satte der, / hvad er da et m enneske, at du husker på det, / et menneskebarn, at du tager dig af det?” S åledes synger den gam m el­

testam entlige digter i Salm e 8 om skabelsens forunderlighed og formulerer dermed spørgsm ålet om m enneskets værd. Et svar på spørgsm ålet følger i digterens videre lovprisning: “Du har gjort det kun lidt ringere end Gud, med herlighed o g ære har du kronet det. Du har gjort det til hersker over dine hænders værk.” D en bibelske skabelses­

tanke betragter m ennesket som selv e skabelsens højdepunkt. M ennesket er skabt kun lid t ringere en d G ud. D et er skabt i Guds billede og efter hans lighed.

D en n e bibelske tanke om m enneskets gudbilledlighed videreføres som bekendt af både Luther og Grundtvig. Om m enneskets skabelsesgivne sæ rstilling kan der ikke herske tvivl. H vad der i nærværende artikel skal tages op til undersøgelse og overvejelse er derim od henholdsvis Luthers og Grundtvigs betragtninger om forholdet m ellem denne skabelsesgivne særstilling og syndefaldet. H vorledes må man med henholdsvis Luther og Grundtvig tale om dette skabte, men faldne m enneskeliv? Hvad der skal undersøges, er altså spørgsm ålet om det naturlige m enneskes status og eksistensm uligheder set i lyset a f både skabelsens positive aspekter og syndefaldets negative konsekvenser. Spørgsm ålet er, hvordan skabelsen og syndefaldet forholder sig til hinanden.

Problem stillingen kan også form uleres som et spørgsmål om forståelsen af gudbilledlighedens status hos det naturlige m enneske. Er gudbilledligheden tabt og derm ed blot en m ulighed, der først kan virkeliggøres for det kristne m enneske? Eller skal gudbilledligheden nærmere forstås som en - betinget - virkelighed allerede hos det naturlige m enneske?

Hertil knytter sig spørgsm ålet, om der for det naturlige m enneske findes en forståelseshorisont for evan geliet og det kristne liv. Er det muligt for mennesket på baggrund a f det naturlige liv at have en forståelse for evangeliets tale? Kan ideen om en sådan forståelseshorisont fastholdes, skal det yderligere klarlæ gges, om forudsætningerne for at forstå evangeliet blot har negativ karakter i form af syndserkendelse, eller om forudsætningerne også kan forstås positivt som en glimtvis erfaring af

(2)

den sandhed, evan geliet henviser til. Luther og Grundtvigs tale om henholdsvis lo v o g e v a n g e liu m og m en n esk e f ø r s t , k risten s å skal således inddrages.

Spørgsm ålet, der skal stilles, er, om der inden for denne problem ­ stilling er overen sstem m else m ellem Luther og Grundtvig. Er Grundtvigs tænkning at betragte som en genuin overtagelse og videreførelse a f det lutherske syn på det skabte, men dog faldne m enneskeliv? Er det m uligt på dette område at forene deres tænkning, eller findes der uoveren s­

stem m elser m ellem dem , der gør en egentlig sam m entænkning a f deres m enneskesyn og kristendom sforståelser umulig? Er Grundtvigs tænkning i virkeligheden nærmere at betragte som et opgør med Luther?

R e g in P re n te r. E t f o r s ø g p å sa m m e n tæ n k n in g

En kraftig understregning a f sam m enhæng m ellem Luther og Grundtvigs tænkning finder man hos blandt andet R egin Prenter. D et afgørende argument for fastholdelsen a f overensstem m elsen m ellem Luther og Grundtvig findes ifø lg e Prenter i Grundtvigs videreførelse a f Luthers reformatoriske hovedtanker med afvisning af m enneskets egen for­

tjeneste, retfærdighed eller m ulighed for frelse.1 H ovedsagen for Prenter er at fastholde, at G rundtvigs tale om den bevarede gudbilledlighed ikke fører til en op h æ velse af Luthers tanke om den trælbundne vilje. Når Grundtvig derfor taler om det naturlige m enneskes gu d billedlighed forstået som tro, håb og kærlighed, skal denne gudbilledlighed ifø lg e Prenter ikke forstås som

en religiøs-m oralsk potens, som selv kan udfolde sig og derm ed nærme sig Gud. D en er overhovedet ikke en m enneskelig indsats, der vil kunne ’sam arbejde’ m ed Gud. Den erden forudsætning, som Gud i sin skabergem ing selv sætter ind og opholder for sin genløser- gerning. D en er derfor, set fra menneskets side, ikke noget aktivt, ingen ytring a f den ’frie’ vilje i luthersk forstand.2

D en afgørende forudsæ tning for med Grundtvig på sam m e tid at kunne fastholde talen om gudbilledlighedens bevarelse (der blandt andet ytrer sig i tro, håb og kæ rlighed) o g tanken om s o la f id e er således under­

stregningen af, at den gud b illed lige rest ikke er et resultat a f m enneskets egen præstation, men derim od et resultat af Guds opretholdelse a f sit skaberværk.

D enne hos Grundtvig så centrale tanke om gudbilledets bevarelse tolkes af Prenter som det skabte m enneskes forudsætning for at kunne

(3)

tiltales af evangeliet. Indholdsbestem m elsen a f gudbilledligheden er derfor ifølge Prenter koncentreret om ordet, talens m ulighed.3

D erm ed er der ifølge Prenter påpeget endnu en overensstem m else m ellem Luther og Grundtvig. D er hen vises således til en hos Luther lignende tanke om m enneskets egnethed til at m odtage evangeliet.

Forudsætningen for at forstå evan geliets tale skulle således hos både Luther og Grundtvig bestå i en “også gennem faldet bevaret passiv bekvem hed hos m ennesket til at høre Guds ord”.4 Kun med skabelsen som forudsætning kan en sand tilegn else a f evan geliet finde sted.

En sådan sand evangelisk sammentænkning af skabelse og genløsning står ifø lg e Prenter centralt hos både Luther og Grundtvig. M ed to forsk ellige udtryk vil de begge understrege skabelsestankens realitet trods syndefaldet. Prenter påpeger således, at der er sam m enfald i tankegangen m ellem Luthers tale om “lov og evan geliu m ” og Grundtvigs tanke om

“m enneske først, kristen så”.5 G rundtvigs udsagn skal ifø lg e Prenter forstås helt i forlæ ngelse af Luthers. A t være “m enneske først” bliver fø lg e lig ensbetydende med at se sig forpligtet a f lovens fordring med erkendelsen af, at en egentlig op fyld else a f loven er um ulig. Sam vit- tighedserfaringen af egen utilstræ kkelighed over for loven og det i loven indeholdte domsord udgør således forudsæ tningen for syndserkendelsen og tilegnelsen af evangeliets syndsforladelse.6 Prenter kan udtrykke tankegangen på følgende måde: “I jaordet til dom m en og i læ ngselen efter genløsning er m ennesket s a n d t m enneske. O g kun når det er sa n d t m enneske f ø r s t, bliver det kristen derefter.”7 A t være af sandhed eller at gøre sandheden er således ifø lg e Prenter ensbetydende med at give loven ret i dens fordøm m else af mennesket. Overensstem m elsen m ellem Luther og Grundtvig understreges yderligere med fø lg en d e udsagn:

A t være sandt m enneske er at døm m e sin falske m enneskelighed sådan, at den eneste m ulighed for at lev e er genløsningen. ’Er kristendom da sandheds sag, om kristen ej han er i dag, han bliver det i m orgen’ (...) Her kan ræ kkefølgen ikke byttes om. Loven må døm m e først, evangeliet frikende derefter. M enneske først, kristen så. D et betyder: Guds fortabte skabning først. D erefter G uds gen løste barn.”8 M ed stor styrke understreges det a f Prenter, at

Grundtvigs tanke ligger helt på linie med Luthers, når han lader lovens tid gå forud for nådens tid. Sandt m enneske kan m ennesket ikke gøre sig selv til. M en m ennesket kan åbne sit øre for sandheds ord og unde Gud sin ære, nem lig når Gud døm m er m ennesket gennem

(4)

sin skabelses lov. D e t er at være m enneske først.9

I en sådan bestem m else a f det skabte m enneskeliv synes negativiteten at have forrang. Som forståelseshorisont for evan geliet er det m enneskelivets negative aspekter, der fremhæves: m enneskets m agtes­

løshed over for loven s krav, lovens karakter af tvang til ydre overholdelse og Guds dom over det syndige og trælbundne m enneske.

Prenter synes im idlertid også at ville fastholde en forestilling om det naturlige m enneskelivs p ositive aspekter som forudsætning for at høre og tro evangeliets ord. Forestillingen om et sådant sandt naturligt m enneskeliv udfolder Prenter i forlæ ngelse af Grundtvigs tanker om Guds opretholdelse a f sit skaberværk gennem ordet og ånden. D et er i denne sam m enhæ ng, Grundtvigs tale om gudbilledlighedens bevarelse skal forstås. Som en rest a f gudbilledligheden er m enneskeordet og m enneskeånden et resultat af skabelsens nåde, og således ikke udtryk for m enneskets egen præstation, men derimod Guds opretholdelse af skaberværket.10 N etop på grundlag af denne skabelsens nåde er der mulighed for en eksistensform , der ligger nær skabelsens oprindelige sandhed. En eksistensform , der dog ikke er uantastet. Prenter formulerer det på den måde, at “Gud ikke kan opretholde m enneskeliv, uden at det i nogen grad ligner, hvad det er bestem t til”. 11 K onsekvensen a fe n sådan forståelse bliver, at m ennesket, allerede på baggrund af sit naturlige liv, har positiv erfaring og forståelse for evangeliets tale. Udtrykt med Prenters ord:

Hvor m ennesket ikke under Skaberens hånd i det fo lk elig e væ kkes til at se, hvad liv o g sandhed er, og dermed længes efter det og læ nges efter befrielse fra synden og døden, der kan det ikke frivilligt tage imod befrieren, når han ydm ygt kommer, klædt i m odersm ålets dragt.” 12

Prenters forståelse a f det naturlige livs sandhedsbegreb er altså ikke entydig. D er tegner sig derim od to - måske m odstridende - tendenser i fortolkningen a f sandhedsbegrebet. På den ene side bestem m es sandhed som identisk med det skabte m enneskes syndserkendelse og jaord til Guds dom over synderen. H vad der her er i fokus er således tanken om den falske m en n esk eligh ed 13 og synet på det naturlige m enneske som en m agtesløs og fortabt sk ab n in g.14 D enne negative bestem m else a f det skabte m enneskeliv fremtræder hos Prenter som den væ sentligste forståelse. D en ovenfor refererede betragtning af sandhedsbegrebet som en positiv ek sistensm ulighed allerede for det naturlige m enneske spiller

(5)

derim od en langt mindre rolle. D en n e forskel kommer særlig tydelig frem i S k a b else o g g e n lø sn in g , hvor den positive bestem m else af sandhedsbegrebet er begrænset til en kort passage i en ekskurs,15 mens tanken om syndserkendelsen og G uds dom over det falske m enneskeliv står centralt i hele værket. B em æ rkelsesvæ rdigt er endvidere, at Prenter i 2. udgaven af S kabelse o g g e n lø sn in g har fjernet udsagnet om , at “Gud ikke kan opretholde m enneskeliv, uden at det i nogen grad ligner, hvad det er bestem t til”, 16 hvilket yderligere understreger Prenters interesse i at betone syndsaspektet.

D et viser sig altså, at Prenters sam m entænkning a f Luther og Grundtvig lader Grundtvigs tæ nkning ligge helt i forlæ ngelse af Luther.

Grundtvig er ifølge Prenter en sand arvtager a f en luthersk m enneske- og kristendom sforståelse.

Flere spørgsmål trænger sig im idlertid på efter en gennem gang af Prenters forståelse af forholdet m ellem Luther og Grundtvig. Først må der sættes spørgsm ålstegn ved Prenters identifikation af Grundtvigs tanke om

“m enneske først, kristen så” med Luthers tale om lov - evangelium . V ed denne identifikation bestem m er Prenter G rundtvigs sandhedsbegreb negativt og forstår det som Guds dom over den falske m enneskelighed.

Spørgsm ålet er imidlertid, om det er en retm æssig indholdsbestem m else af Grundtvigs begreb “m enneske først, kristen så?”.

Som vist er dette imidlertid ikke den eneste måde, hvorpå Prenter bestem m er Grundtvigs begreb. Skønt nedtonet fastholdes også forståelsen af sandheden som en positiv eksistensform allerede i det skabte liv.

Spørgsm ålet rejser sig derfor, om Prenter her ikke modsiger sig selv? Kan b egge aspekter af sandhedsbegrebet fastholdes sam tidig, eller udelukker de to forståelser hinanden? V iser det sig, at en sammentænkning er mulig, må dog det spørgsmål stilles, om man med Prenter må insistere på den negative forståelses forrang frem for den positive.

D erudover må også det spørgsm ål stilles, om Grundtvigs tanker om viljen ligger helt på linie med Luthers, eller om der hos Grundtvig findes afvigelser, der indebærer, at man ikke umiddelbart kan tale om en overtagelse a f Luthers tanker om den trælbundne vilje? Kort sagt: er forskellen mellem Luther og Grundtvig i virkeligheden større end Prenter (og m ed ham store dele af den danske forskningstradition) vil være ved?

Et svar på ovennæ vnte spørgsm ål kan kun udfærdiges ved en tilbagevenden til kilderne selv - det vil sige ved at undersøge Grundtvigs syn på det skabte, men faldne m enneskeliv og sidestille det m ed det m enneskesyn, som kommer til udtryk i Luthers tænkning. D et er netop frem gangsm åden for nærværende artikel. Først skal således G rundtvigs

(6)

skabelsesforståelse, hans forståelse af syndefaldet og dets konsekvenser, samt synet på den efter syndefaldet fortsatte skabelse klarlægges. Efter en sådan undersøgelse kan en sidestilling med det lutherske m enneskesyn foretages, og derm ed et svar på ovennæ vnte problem stilling forsøges formuleret.

G ru n dtvigs sk a b e lse sfo rstå e lse

Grundtvigs skabelsesforståelse er som nævnt koncentreret om menneskets særstilling. B ib elen s tale om m enneskets skabelse af støv og ånd i Guds billede afslører ifø lg e G rundtvig noget væsentligt om m ennesket og dets eksistensvilkår.

M ennesket er ingen A bekat (...) men han er en m ageløs, underfuld Skabning, i hvem G uddom m elige Kræfter skal kundgiøre, udvikle og klare sig giennem tusinde Slægter, som et Guddommeligt Experiment, der viser, hvordan Aand og Støv kan giennem trænge hinanden, og forklares i en fæ lles guddom m elig B evid sth ed .17

Sådan lyder G rundtvigs berøm te tolkning af m enneskets skabelse i N orden s M y th o lo g i (1 8 3 2 ). Som citatet antyder, består det underfulde i denne skabelse ifø lg e G rundtvig i foreningen af det him m elske og det jordiske, det åndelige og det legem lige eller blot: ånd og støv.

Forklaringen på denne forening skal findes i B ibelens udsagn om m enneskets skabelse i G uds billede. D et væ sentligste aspekt ved m enneskets gu dbilledlighed er ifø lg e Grundtvig, at m ennesket på underfuld m åde er i slæ gt m ed Gud selv. D ette slægtskab træder sæ rlig tydeligt frem i m enneskets beherskelse a f ordet, i talens m ulighed - som a f Grundtvig bestem m es som en genlyd a f Guds eget o rd .18 M ed det m undtlige ord er der således ifø lg e Grundtvig forbundet en livskraft, som ikke er m enneskets egen præstation, men som peger på en magt uden for m ennesket selv. A t m enneske-ordet er at betragte som et genlydsord, er et tegn på, at Guds kraft er nærværende i ordet. M enneskets delagtighed i denne livskraft betyder, at det ikke kun er legem ligt, men også åndeligt bestemt. M ennesket kan således betegnes som et åndsvæ sen m ed m ulighed for at erfare det åndelige og det usynlige, der hører Gud til.

Som det guddom m elige ord rummer også m enneske-ordet en vis grad af livskraft, sandhed og k æ rlighed.19 A llerede fra skabelsens side har m ennesket altså fået del i d isse ordets kendetegn. Som skabt i G uds b illed e har det erfaring for en eksistens i troens tillidsfuldhed, håbets rettethed og kæ rlighedens fæ llessk ab .20 Som skabt ud a f sandheds æ dle

(7)

stam m e kan det fra sit eget liv kende sandhed fra lø g n .21 A fgørende er, at d isse m enneskelige egenskaber ikke betragtes som m enneskets egen præstation og dermed isoleres fra gudstanken. Grundtvig fastholder derim od, at der er tale om et lån fra G ud.22 M enneskets egenskaber er altså at betragte som en fra Gud delegeret gave, et udtryk for skabelsens nåde.

Som et sam menfattende begreb for disse tanker henviser Grundtvig til m enneskets hjerte. Hjertet bliver derm ed et udtryk for det specifikt m enneskelige og kom m er ofte til at fungere som et synonym for gudbilledligheden.23 D et er således i kraft a f hjertet, at m ennesket er i stand til at forstå og tage im od G uds ord.24 Grundtvig udtrykker det på denne måde: “Hjerterne [er] G uds Næster, Kun med dem Han taler selv !”25 Kun fordi Gud er hos m ennesket m ed sin skabermagt - Guds ånd har forbundet sig m ennesket - kan der i ordet ske et m øde m ellem Gud og m ennesket.

Karakteristisk for G rundtvigs skabelsesforståelse er altså, at m enneskets åndelige såvel som leg em lig e side understreges. M ennesket er - som skabt af støv og ånd - b eviset på, at det legem lige og åndelige ikke er absolutte m odsætninger. En bestem m else af m ennesket som m uldets frænde26 eller jord-klim p27 hindrer derfor ikke, at m ennesket sam tidig kan være åndeligt bestem t.

G r u n d tv ig s f o r s tå e ls e a f s y n d e fa ld e t o g d e ts k o n s e k v e n s e r

M ed syndefaldet er der im idlertid påført “M enneske-L ivet i Guds B ille d e ” en “Grund-Skade”.28 H vor langt denne grundskade - det vil sige syndigheden - strækker sig, kan m ennesket ifø lg e Grundtvig aldrig kom m e til fuld erkendelse af. H vad der derim od kan fastslås er, at skaden, synden, er så stor, “at den i det hele kun lader sig helbrede ved Guds Søn s Fornedrelse og O pofrelse, o g selv a f G uds Søn kun lader sig helbrede med en virkelig G ien fød else og N ysk ab else”.29 Grundtvig understreger faldets og syndens alvor.

Årsagen til faldet er at finde i m enneskets m anglende tro på Guds ord.

H vor der før herskede tro og tillid, er tvivlen nu frem herskende. I stedet for at lade sig tiltale af G uds ord har m ennesket sat sig selv i Guds sted.

E genm æ gtigt vil Adam - m ennesket - tage det liv, der kommer fra Gud, i egn e hænder. Synden består til enhver tid i m enneskets selvrådighed og selvtilstræ kkelighed.30 Grundtvig understreger heroverfor, at i sig selv er m ennesket intet. Om m ennesket efter syndefaldet siges der: “Ser jeg ind i Hjertekamret / Og i H jem eskrinet mit / Overalt je g sporer D øden, / Ser og

(8)

mere Sort end H vidt.”31 M enneskets hjerte er forstenet - kun en nyskabelse kan forandre d et.32 Tankegangen udtrykkes tydeligst m ed følgende ord: “I os se lv er intet Godt / M en kun Ondt, desværre, / Thi der er slet intet G odt, / U denfor Vorherre.”331 det naturlige m enneske er det synden og døden, der hersker.

D øden betragtes a f G rundtvig som den alvorligste side af syndefaldet - i sine m ange skikkelser er den m enneskets arvefjende.34 B ag døden står ifø lg e Grundtvig en personlig ond magt. M enneskets eg en tlig e fjende er D jæ vlen. Grundtvig siger om D jæ vlen, at han er: “M enneske-M orderen af B egyn d elsen (...) han er L øgnens Fader, (...) lige saavel M enneskets som Sandhedens arrige F jen d e.”35 D enne ihærdige understregning a f D jæ vlen som en personlig ødelæ ggelsesm agt - en ontologisk størrelse, der præger m enneskets tilvæ relse - er hos Grundtvig i sæ rlig grad vendt mod sam tidens m onistiske tendenser.

M ed denne fasth old else a f D jæ vlen som en virkelig og personlig magt kom m er dualism en til at sp ille en afgørende rolle i Grundtvigs tænkning.

M ennesket befinder sig midt im ellem Gud og Djævel - m ellem skaberen og løgneren. D et er løgnen - det vil sige Djæ vlen, bagtaleren - der er syndens rod.36 D jæ vlen er fristeren, der bedrager m ennesket ved at omvurdere alle værdier.37 Grundtvig forstår således syndefaldet som D jæ vlens forførelse a f m ennesket.

Sam tidig m ed denne kraftige understregning af D jæ vlen s magt og syndens alvor spiller d og tanken om en delvis opretholdelse a f den o p ­ rindelige skabelsestilstand en afgørende rolle i Grundtvigs tæ nkning.

T ydeligst kom m er tanken frem i Grundtvigs understregning af, at der også efter syndefaldet findes en rest af gudbilledligheden hos m ennesket - en tanke, som G rundtvig udfolder i direkte polemik m od en syndsfor- ståelse, der i sin iver for at understrege syndefaldets alvor og g e n lø sn in ­ gens kraft forstår gu dbilledligheden som fuldstændig udslettet og m enne­

skelivets oprindelige godhed som helt tilintetgjort.38 G rundtvig retter en voldsom kritik m od en syndsforståelse, der ved at gøre syndigheden større vil understrege g en løsn in gen s herlighed - og derved må betragte m ennesket som “et blot Dyr, eller dog et U -M enneske”.39 En sådan fo re­

stilling er ifø lg e Grundtvig teologisk uholdbar. Grundtvig skriver: “H ele den saakaldte B ib el-H istorie kan (...) kun være sand under den Forud­

sætning, at M enneske-L ivet, før og efter Syndefaldet og før og efter G ien ­ fødelsen, er aldeles eensartet o g igrunden det selv sam m e.”40 S kabelsen i Guds billede er en forudsæ tning for at genløsningen kan ske, thi

dersom M ennesket ikke var skabt i Guds B illede (...) da var det

(9)

um uligt for M ennesket at have nogen sand og levende Forestilling om Gud eller hans Egenskaber, hvortil M ennesket kun er bekvem t, naar der er N o g et i M ennesket a f A lt h v a d d e r er i G u d 4]

N etop fordi der er en rest tilbage a f Guds gode skaberværk i m ennesket, kan det forstå Guds henvendelse o g fø le sig tiltalt a f hans ord. M ennesket er også efter syndefaldet et åndsvæ sen, der har m ulighed for både at udtrykke og have erfaring for en åndelig og ev ig sandhed.42

Grundtvig udtrykker også tankegangen på den måde, at en m enneske­

lig m ulighed for “G odvillighed” må forudsættes, hvis genfødselen skal kunne finde sted.43 Til belysning af tankegangen henviser Grundtvig til skriftens fortælling om den fortabte søn og understreger samtidig, at talen om godvilligheden ikke er ensbetydende m ed en tilbagevenden til gem ingsretfæ rdighed.44 Hvad Grundtvig vil gøre klart, er således, at forestillingen om en delvis bevarelse a f m enneskelivets oprindelige godhed og herlighed kan og skal fastholdes sam tidig med tanken om frelse ved troen alene. Troen, håbet og kærligheden er trods syndefaldet og syndens virkelighed stadig en realitet i det naturlige m enneskeliv, hvilket blandt andet kommer til udtryk i forholdet m ellem forældre og børn og m ellem mand og kvinde.45 G rundtvig skriver:

saaledes fulgde ogsaa en L evning af Troen, af Haabet og af K iærligheden det faldne M enneske ud af Paradiis og ind i Ørken, hvor de vistnok alle, med Afm agten og det d ø d elig e Saar, som var Syndens H andsel, rim eligviis snart maatte uddøe, m en kunde dog m ueligviis ogsaa af Guds Naade vidunderlig opholdes og styrkes, og i T idens Fylde af samme Guds N aade i h ele sin R igdom s A abenbarelse gienfødes og fornyes efter Hans B illed e, som skabte o s.46

G rundlæ ggende for hele Grundtvigs tænkning er hans skelnen m ellem Guds nåde i skabelsen og nåden i frelsen. Når det skabte m enneske fra sit eget naturlige liv har erfaring for kærlighed og sandhed, er det et udtryk for, at skabelsens kraft - trods syndefaldet - sætter sig igennem . Gud har ved sin nåde opretholdt en m ulighed for en sand eksistensform , en eksistensform , der dog på grund a f synden ikke er uantastet. D erfor må G rundtvig, når han har sagt: “7 os se lv er intet G odt,” fortsætte: “H o s os d og en Sm ule.”471 sig selv er m ennesket intet. Isoleret set hersker kun synden i mennesket. M en i kraft af skabelsens nåde er der “N o g et i M ennesket af A lt hvad der er i G ud”.48 G rundtvig formulerer tanken kort og præcist således: “A lt Guds Laan, trods Synd og D ød, / L eve skal og lykkes.”49 Tanken om en naturlig godhed og sandhed er ikke et udtryk for

(10)

en m enneskelig præstation, men er netop et lån, en gave - et udtryk for Guds nåde.

Understregningen af skabelsens nåde betyder ikke, at nåden i frelsesspørgsm ålet bliver overflødiggjort. M ennesket har fortsat behov for Kristi genløsende værk - intet m enneske kan ved egen kraft overvinde synden. D enne dobbelthed i Grundtvigs tænkning bliver særlig tydelig i hans opgør med sine modstandere. På to fronter kæmper Grundtvig for en sand evangelisk kristendom sforståelse. M od den kristendom sforståelse, der ved sin ivrige betoning a f m enneskets syndighed ifø lg e Grundtvig reducerer m ennesket til et dyr eller en djæ vel, fremhæver han, at der er sam m enhæng m ellem det skabte, men faldne menneskeliv og det genløste m enneskeliv. D er er i frelsen netop tale om en g e n -løsn in g og en g e n - fødsel - en delvis bevarelse af skabelsens oprindelige sandhed er ifø lg e Grundtvig den n ødvendige forudsætning for inkarnationen og for at m ennesket kan frelses. Frelsens nåde forudsætter skabelsens nåde. D enne tanke betyder imidlertid ikke, at Grundtvig nedskriver syndefaldets alvor, hvilket særligt tydeligt viser sig i hans opgør med den naturalistiske udlæ gning af syndefaldet og frelsen. Grundtvigs uenighed m ed natura­

listerne gæ lder spørgsm ålet om , hvordan syndefaldets ø d elæ g g else overvindes. Grundtvig skriver i N o r d e n s M y th o lo g i: “Sagen er kun, o m S k a d en kan h e lb r e d e s paa n a tu r lig M aade eller ikke, og (...) her er ingen M iddel-V ej.”50 G rundtvig understreger sagens alvor - der er tale om et enten-eller. M ens naturalisterne vil hævde, at m ennesket ved egen kraft kan helbredes fra synden, må en sand evangelisk forståelse fastholde, “at M enneske-N aturen ved Faldet er blevet s a a fordærvet, at al eg en lig H elbredelse er u m u elig” hvorfor man må “prise D a a b e n som et virkeligt G ie n fo d e ls e n s B ad .”51 D et bliver således tydeligt, at G rundtvigs tanker om m enneskelivets iboende godhed ikke betyder en svæ k k else eller banalisering a f syndefaldets alvor. Dåben, som selve nerven i Grundtvigs kristendom sforståelse, understreger en sådan tolkning. G odheden og synden må fastholdes på sam m e tid.

D et er denne dualism e m ellem godheden og synden, der efter syn d e­

faldet bestem m er m enneskets eksistens. I egentlig forstand er dualism en et udtryk for den kamp m ellem Gud og D jæ vel, m ellem liv og død, som m ennesket befinder sig midt i, og som gælder for alle tilvæ relsens områder. D er er tale om en uforsonlig kamp, en åndelig strid, som kun kan kom m e til ophør m ed den ene parts undergang. Liv og død er uforenelige m odsætninger. D et er Gud og D jævel, der som tilværelsens to grundmagter står over for hinanden. Hvad der hører til hos Gud, kan aldrig forenes med, hvad der hører til hos Djævlen. Sandhed er uforenelig

(11)

med løgn, lys med mørke, godt m ed ondt - liv er uforeneligt m ed død.

D enne “M odsigelsens G rundsæ tning” eller “Sandhedens G rundlov”,52 som Grundtvig kalder den, er det grundvilkår, der bestem m er ethvert m enneskes eksistens.

D et er på baggrund a f denne stærke understregning af adskillelsen m ellem Gud og D jæ vel, at Grundtvig afviser tanken om, at m ennesket ved syndefaldet skulle være blevet så frem m ed for Gud, at det kommer til at høre til hos Djæ vlen. M ennesket hører oprindelig til hos Gud, det er skabt a f Gud, og også efter syndefaldet har det en rest a f noget guddom m eligt hos sig. Selv om m ennesket er antastet af og delvis i D jæ vlens vold, kan det derfor aldrig i egen tlig forstand høre til hos dets skabers modstander. Som Gud m å også m ennesket have D jæ vlen til fjende.53

Grundtvigs forståelse a f den fo rtsa tte skabelse ,

M enneskets dobbelte situation må altså ifølge Grundtvig fastholdes: både synden og skabelsens herlighed er virkeligheder i det naturlige menneske.

Spørgsm ålet er nu, hvordan Grundtvig forestiller sig, at denne bevarelse af den oprindelige skabelse kom m er til udtryk i m enneskelivet? Hvori består den gudbilledlige rest?

D et er som allerede omtalt blandt andet troen, håbet og kærligheden, der ifø lg e Grundtvig er vidnesbyrd om en bevarelse af den oprindelige skabelse. Grundtvig skriver: “ T r o , Haab og K iæ rlighed’ udtrykker hele den m enneskelige indvortes B illedlighed med G ud.”54 Det er afgørende at bem ærke sig, at Grundtvig her bestem m er gudbilledligheden i form af tro, håb og kærlighed som indvortes. Når Grundtvig derfor et andet sted siger: “I os selv er intet Godt, H os os d og en sm u le,” skal dette udsagn ikke forstås således, at det, der er hos m ennesket, kun er noget ydre. Når troen, håbet og kærligheden bestem m es som indvortes, betyder det, at det er i hjertet, menneskets lighed m ed dets skaber er funderet. Trods synden har m ennesket stadig “Hjertet paa det rette S ted”.55 Det er tillige den forståelse, der er baggrunden for Grundtvigs allerede citerede udsagn om, at der er “N oget i M ennesket a f A lt hvad der er i G ud”.56 D er er således tale om en virkelig tro og en virkelig kærlighed, som gør sig gæ ldende i både en ydre og en indre sam m enhæ ng. I Danskeren 1851 siger Grundtvig således i en tale om danskerne:

vi er M ennesker, og har, som M ennesker, baade Liv og Lys i Sandhed og Kærlighed, som vel er snarere for lidt end for m eget, men er dog af alt virkeligt det virkeligste, og a f alt godt det bedste, vi kiender, saa vi

(12)

maae n ødvendig troe, at det lille Sandheds-Lys, der aabenbarer det lille K æ rligheds-L iv, naar vi ærlig bekiender hvad der rører sig inden i os, det har sin Grund i et stort Sandheds-Lys, der aabenbarer et stærkt K iæ rligheds-L iv.57

M ed sin grund i Gud må m enneskets kærlighed være et udtryk for noget oprigtigt og sandt. K æ rligheden er mere end blot en fø le lse i hjertet, den er Guds fortsatte virke i m ennesket. Gud selv er kærligheden (1 Joh 4

,

8).58

D et sted, hvor denne sid e af den guddom m elige rest på tydeligste måde kom m er til udtryk i m enneskelivet, er ifølge Grundtvig i æ g­

teskabet, i den naturlige kærlighed m ellem mand og kvinde og i kær­

lighedsforholdet m ellem forældre og børn og m ellem søskende indbyrdes.

Grundtvig skriver således:

baade var Æ gteskabs-Forholdet fra Begyndelsen M enneske-K iæ r- lighedens V u g g e, og maa i det gienfødte M enneskeliv ligefuldt være det, da al K iæ rlighed til Næ sten nødvendig maa begynde med Kiærlighed til den A llernæ rm este.59

D en naturlige kæ rlighed, i sæ rlig grad den kærlighed, der eksisterer inden for fam iliens rammer, er altså ifø lg e Grundtvig grundlaget for al anden kærlighed.

Troen, håbet og kærligheden må Grundtvig derfor fastholde som noget alment m enneskeligt. B åde det faldne og det genløste m enneske har erfaring for en eksistens i troens tillidsfuldhed, håbets rettethed og kærlighedens fæ llessk ab .60 O m d isse tre siger Grundtvig således, at de er

“langt fra at være noget Splinternyt, der først blev til m ed Christen- dom m en”, men at de “tvertim od er saa gam le som M en n esk eslæ gten .”61 Som tidligere nævnt er det ikke alene troen, håbet o g kæ rligheden, Grundtvig henviser til, når talen er om den gudbilledlige rest. D et tyde­

ligste tegn på, at m ennesket trods syndefaldet ikke er b levet fuldstæ ndig væ sensfrem m ed for sin skaber, findes ifølge Grundtvig i den ken d s­

gerning, at m ennesket stadig har “Aands-Ordet i sin M und”.62 O gså i ordet har m ennesket beholdt en kendelig lighed med Gud. Ordet er for Grundtvig netop det åndelige livs udtryk. M ed det talte levende ord er der således bevaret et bånd m ellem det him m elske og det jordiske, m ellem Gud og m enneske - et bånd, som er opretholdt af Gud selv.

Skal ordet ikke reduceres til at være et tomt og blot lydeligt udtryk, må det imidlertid forudsæ ttes, at der i menneskets indre er noget, der svarer til det ydre talte ord. G rundtvig understreger derfor sam m enhæ ngen

(13)

m ellem ordet og hjertet. A t m ennesket og så efter syndefaldet ifø lg e G rundtvig har “Hjertet paa det rette S ted”63 er allerede blevet beskrevet.

H erm ed har Grundtvig udtrykt, at den rest a f m enneskets lighed med skaberen, der på trods af syndens ø d elæ g g else er bevaret, er funderet i m enneskets inderste - det vil sige er en del a f det egentligt m enneskelige.

D erfor kan der være overensstem m else m ellem det hjertet føler og det ordet udtrykker - og omvendt. Ordet er ikke blot tom m e lyde, men det er

“A andens Spejl og Hjertets Sprog”.64

M ed sammentænkningen af ordet og hjertet er der i Grundtvigs tæ nkning sat lighedstegn m ellem eksistensen bestem t af tro, håb og kæ rlighed og ordets virkelighed. B åde triaden o g det talte ord er et udtryk for skabelsens bevarelse og ligheden m ed Gud, og således forudsætter de hinanden. Når Grundtvig bestem m er ordets indhold, sker det derfor helt i forlæ ngelse af, hvad han siger om den alm enm enneskelige triade. H vad der kendetegner m enneske-talen er således en større eller mindre grad af kraft, sandhed og kærlighed. U den et vist indhold a f disse egenskaber måtte talen betegnes som død, tom , falsk, hjerteløs - i egentlig forstand u m en n esk elig.65

D et står således fast, at det naturlige m enneske i kraft af skaberens fortsatte bevarelse af gudbilledligheden har fået skænket m uligheden for en eksistens bestemt af både sandhed, kærlighed og godhed. M ennesket har således glim tvis erfaring for en eksistens, hvor sandhed er skilt fra løgn, godhed fra ondskab og kærlighed fra had. En fornem m else for livets uforenelige modsætninger findes allerede på det skabte naturlige plan.

D et er for Grundtvig selve forudsætningen for, at genløsningen kan finde sted. V ar ingen rest af m enneskets sk ab elsesgivn e herlighed bevaret, var m ennesket fuldstændig berøvet m uligheden for at op leve kærlighedens livsfuldbyrdelse, ordets, frihedens og sandhedens kraft, men havde det kun erfaring for en eksistens i selvisk h ed en s o g selvtilstræ kkelighedens ufrie skikkelse, da havde det ingen forudsæ tninger for at forstå, røres af eller m odtage evangeliets forjættelse. For Grundtvig udgør det naturlige skabte m enneskeliv den nødvendige forståelseshorisont for evangeliets tale. H elt tydeligt siges det med d isse ord a f Grundtvig:

H vor længe det nem lig end har været overset, og hvor dristig man endnu tit benægter det, saa er det d og lige klart og lige vist, at det g am le M enneskes Tro, Haab og K iæ rlighed maa være eensartede med det ny M enneskes, da det ellers var um uligt, at det gam le M enneske kunde ved nogen som helst A abenbaring faa en rigtig Forestilling om det ny M enneskes Tro, Haab og K iæ rlighed, som han dog nødvendig

(14)

maa have for at eftertragte dem og for at gienkende dem hos sig, og at derfor maa K iæ rligheden m ellem Forældre o g Børn og den æ gteskabelige K iæ rlighed m ellem Mand og K vinde i det gam le M enneske-L iv, for saavidt den findes og saavidt den gaaer, være a ld eles e e n sa rtet m ed K iæ rligheden m ellem den him m elske Fader og hans him m elske Børn, og med den ægteskabelige K iæ rlighed m ellem Christus o g hans M enighed i det ny M enneskeliv.66

Ikke blot er der i det naturlige m enneskeliv givet forhold og ek sisten s­

muligheder, der ligner de him m elske og guddom m elige forhold, m en Grundtvig går så vidt som til at hæ vde, at hvor den naturlige kærlighed på jorden råder, er der tale om egentlig iden titet med kærligheden, der udgår fra Gud selv. K æ rligheden m ellem m enneskerer af Guds egen kærlighed.

En højere lovprisning a f den naturlige kærlighed kan ikke tænkes. D et er på den baggrund, G rundtvigs tale om det naturlige liv som forståelses­

horisont for evan geliet skal forstås. I kraft af m enneskelige erfaringer om kærlighedens livsfuldbyrdelse kan mennesket forstå, røres og glæ des over evangeliets forjæ ttelse om den kærlighed, der ikke er truet af nedbrydelse og ød elæ ggelse. Fordi vi kender den m enneskelige betydning af ordene far, mor, barn, bror o g søster, kan vi forstå, hvilken betydning det har, at Gud er vor far og vi hans børn.67 V ed at bevare kæ rlighedens m ulighed blandt m ennesker har Gud selv opretholdt forudsætningen for, at genløsningen kan finde sted.

Skal G rundtvig på sam m enfattende vis give en karakteristik af det fra skabelsen bevarede m enneskeliv, sker det med udsagnet om , at m ennesket er “A f S a n d h ed s æ dle Stam m e”.68 O gså det naturlige m enneske har “G lim t a f A and og G nist af Sandheds-K iæ rlighed”.69 D et er denne bestem m else a f det naturlige menneskeliv med understregningen af ordets kraft, troens, håbets og kærlighedens virkelighed sam t fastholdelsen a f m enneskets sandhedsbevidsthed, der er baggrunden for Grundtvigs berøm te udsagn: “M enneske først og Christen saa.”70 D et naturlige m enneskeliv må på positiv måde udgøre forståelseshorisonten for kristendom m en. Kun den, der er af sandhed, kan høre Guds ord.71 Skal m ennesket kunne m odtage kristendommen på sand vis, må det først være sandt m enneske, det vil sige have erfaring for skabelsens sandhed som den - under en konstant trussel om nedbrydelse - kom m er til u dfoldelse i det naturlige m enneskeliv.72 Har m ennesket denne erfaring, da har det også en naturlig læ ngsel efter at høre sandhedens - det vil sige.

evangeliets -o rd . D et er sådanne tanker og den heraf fø lg en d e protest mod sam tidens overfladiske og ufrie m issionspraksis, der får G rundtvig

(15)

til at digte Menneske fø rst og Christen saa. K. E. B u gge har i artiklen

‘M enneske først - Grundtvig og h ed n in gem ission en ’ (se note 73) redegjort for baggrunden for og tilb livelsen a f Grundtvigs digt. B u gge anfører her, at Grundtvigs digt m ed stor sandsynlighed er et svar til et andagtsstykke med overskriften Intet Menneske, ingen Christen forfattet af den tyske præst Heinrich M üller.73 M üller påpeger her n ød ven ­ digheden af at være m enneske, førend man kan b live kristen. D et er sondringen m ellem det gam le og det nye m enneske, der optager M üller.

D et gam le m enneske bestem m er M üller nu som et um enneske og en synder. Skal m ennesket blive et sandt m enneske, en kristen, må det først erkende sig selv som um enneske og synder. H eraf udtrykket: “Intet M enneske, ingen Christen.” Skønt Grundtvigs udtryk: “M enneske først og Christen saa” i ordlyd ligger helt i forlæ ngelse af M üllers, må Grundtvigs digt i et helhedsperspektiv betragtes som et opgør med M üllers forståelse. B u gge skriver:

M ens for M üller det egentlige m enneskelige bestod i syndsbevidst- heden, var det for Grundtvig de p ositive m enneskelige egenskaber, der var afgørende, f.eks. ‘Glim t a f Aand og G nist af Sandheds- K iæ rlighed’, samt villigheden til at åbne sit øre for ‘Sandheds Ord’.74 D et er afvisningen af “m iskendelsen af m ennesket og det egentligt m en­

n esk elig e”,75 der er baggrunden for Grundtvigs digt Menneske fo rs t og Christen saa. Som forståelseshorisont for evan geliet må m enneskelivets positive frem for dets negative sider frem hæ ves.

D et er altså i en vis forstand den lutherske forestilling om lovens teologisk e brug, det vil sige forestillingen om , at det er loven, der bringer m ennesket syndserkendelse og derm ed fungerer som “tugtem ester” til Kristus og som forståelseshorisont for evangeliet, Grundtvig retter en indvending imod. Interessant er det således at undersøge, hvad Grundtvig på mere direkte måde siger om sin forståelse a f loven og om dens forhold til evangeliet.

I artiklen ‘M oses og Jesus’ fra D ansk K irketidende (1 8 5 2 ) udfolder G rundtvig sin forståelse heraf. Grundtvig påpeger, at skønt Luther er nået langt i forståelsen a f forholdet m ellem loven og evangeliet, så har han alligevel ikke formået at løse “Haardeknuden”.76 V ed at fastholde de ti bud som en del a f den kristelige børnelærdom har Luther ifø lg e G rundtvig selv gjort sig skyldig i en sam m enblanding af loven og evan ­ geliet. Intet bud, end ikke det dobbelte kærlighedsbud, kan stilles i spidsen for den kristelige børnelærdom. I stedet for må der som un­

dervisning og forberedelse for kristendom m en hen vises til dåben og

(16)

trosbekendelsen, som lyder her. Og i dåben er det netop ikke

“Lovkyndighed og endnu mindre nogen Slags Retfærdiggiørelse af Loven, men kun, hvad der fra først til sidst er Sjælen i hans [Kristi] egen Lærdom, nemlig Omvendelse og Tro”,77 som er i centrum. Omvendelsen kommer ifølge Grundtvig til udtryk som forsagelsen af Djævlen.

Forsagelsen og trosbekendelsen er netop ifølge Grundtvig dåbspagtens to uadskillelige dele.78 Det er modsigelsens grundsætning eller sandhedens grundlov, det vil sige den uforsonlige kamp mellem Gud og Djævel, mellem liv og død, mellem sandhed og løgn og mellem lys og mørke, som kommer til udtryk i dåbspagtens to dele. Grundtvig fastholder, at det er bevidstheden om denne strid - i langt højere grad end kendskab til lovens bud - som er den nødvendige forudsætning for at forstå evangeliet.

Alligevel kan også Grundtvig tale om loven som en forberedelse til kristendommen. Det særlige ved Grundtvigs syn på loven er dog, at han i stedet for at tale om loven som en tugtemester til Kristus taler om “Moses som ‘Skolemesteren’ for al Verden, som fører hvem der ønsker det til Jesus”.79 Også i synet på loven står Grundtvigs tanke om friheden centralt: loven betragtes som en “Oplysning som man frit benytter sig af, som man kan og vil”.801 den grundtvigske forståelse bliver loven således et middel til folkeopdragelse. Lovens opgave er at gøre ethvert folk

“velberedt til Christendommens Velsignelse”.81 Således er loven at betragte som en “menneskelig Børnelærdom (...) en aandelig og hjertelig Forberedelse”.82 Det interessante er nu, at Grundtvig, når han taler om en sådan forberedelse, henviser til skabelsesberetningen fra Første Mosebog.

Den nødvendige forudforståelse for evangeliet må findes i

en tydelig Forestilling om den sande Gud, som Himmelens og Jordens Skaber, om Skabelsen ved Ordet, som den sikkre Almagts-Gieming, der maa være vor Maalestok for alt hvad der kalder sig guddommelige Tegn og Vidunder, og da især om Menneskets Skabelse efter Guds Billede og Lignelse, med Paradis og Syndefald; thi først ved denne Oplysning af første Mosebog tændes der et Lys i vor Tankegang om det oprindelige Forhold mellem Gud og Menneske og om det syndige Menneskes Trang til en guddommelig Frelser.83

Grundtvigs tale om loven skal altså forstås i meget bred forstand: loven inkluderer hele skabelsen. Denne tendens viser sig også ved, at Grundtvig hellere end “loven” bruger udtrykket “Moses og Profeterne”. Det er skabelsen frem for loven forstået som forbud og påbud, der vidner om forholdet mellem Gud og menneske og om menneskets livsvilkår. Loven

(17)

er skabelsens lov, som giver kundskab om det skabte livs dobbelthed: den bevarede gudbilledlige herlighed og menneskets nedbrydelse af denne herlighed. Det må imidlertid påpeges, at det også i denne tekst er menneskelivets positive fænomener, Grundtvig hæfter sig ved. Tanke­

gangen i artiklen ‘Moses og Jesus’ ligger således helt i forlængelse af det, Grundtvig udfolder i digtet M en n eske f ø r s t o g C hristen saa. Det er erfaringen af skabelsens sandhed, der er den primære kilde til forståelse for evangeliets tale.

O veren sstem m else m ellem G ru n d tvig o g Luther?

Det afgørende spørgsmål er nu, om der er sammenfald mellem den grundtvigske forståelse af forholdet mellem skabelsen og syndefaldet og Luthers forståelse heraf. Er det korrekt, med blandt andet Prenter, at fastholde sammenhængen og identiteten mellem Grundtvigs og Luthers tænkning? Prenter vil som anført i indledningen understrege, at både Luther og Grundtvig afviser tanken om menneskets egen fortjeneste eller mulighed for frelse. Også hos Grundtvig findes ifølge Prenter tanken om viljens trælbundethed. Det er denne understregning af overensstemmelse, der får Prenter til at sætte lighedstegn mellem Luthers tanke om “lov og evangelium” og Grundtvigs forestilling om “menneske først, kristen så”.

Ifølge Prenter giver begge udsagn udtryk for et ret forhold mellem skabelse og genløsning. Afgørende er nu, at Prenter tolker Grundtvigs udsagn “menneske først, kristen så” ved hjælp af lutherske termer. Som beskrevet i indledningen bliver Grundtvigs forståelse af det at være

“menneske først” ensbetydende med erkendelsen af egen utilstrække­

lighed og magtesløshed. Kun som sandt menneske, det vil sige kun med bevidstheden om at være fortabt under Guds dømmende lov, kan den enkelte tilegne sig evangeliet. Forudsætningen for evangeliets modtagelse bliver således af negativ karakter: nemlig i form af syndserkendelse og tilslutning til Guds dom over den falske menneskelighed.

At det næppe er sådanne tanker, Grundtvig vil udtrykke med formu­

leringen “menneske først, kristen så”, skulle være fremgået med tydelighed af artiklens tidligere afsnit. Med ihærdighed understreger Grundtvig, at det er på baggrund af menneskelivets p o s itiv e sider, at evangeliets forjættelse bliver meningsfuld: for at skønne på Guds kærlighed må mennesket have kendskab til kærlighedens mulighed allerede fra sit eget naturlige liv, for at have tillid til Gud Fader må den enkelte have menneskelige erfaringer for tillids- og kærlighedsforholdet mellem forældre og børn - kort sagt, mennesket må have erfaring for “de

(18)

aandelige Grund-Ord ‘Sandhed’, ‘Samvittighed’, ‘Frihed’ og ‘Kiær­

lighed’.”84 Skal mennesket have mulighed for at forstå og tilegne sig evangeliets tale, må det først have erfaring for, hvad sådanne ord betyder i en ren menneskelig sammenhæng. Det er på den baggrund Grundtvigs udtryk “menneske først, kristen så” skal forstås. At være sandt menneske bliver således i en grundtvigsk forståelse netop ensbetydende med at lade sådanne positive forhold være bestemmende for eksistensen. Muligheden herfor har mennesket, fordi det er “af Sandheds ædle Stamme”85 - mennesket har også efter syndefaldet del i skabelsens oprindelige sandhed. Eller med et andet grundtvigsk udtryk: også det naturlige menneske er af ånd - hvilket for Grundtvig vil sige, at mennesket har del i Guds ånd. Mennesket har bevaret en kendelig lighed med sin skaber. En lighed, som Gud selv i kraft af sin fortsatte skabelse opretholder i mennesket. Det er tanken om menneskets bevarede gudbilledlighed, der ligger bag Grundtvigs udsagn “menneske først, kristen så” og bag forestillingen om den sande menneskelighed. Ved sin skaberkrafts nåde skænker Gud mennesket de positive eksistensmuligheder, som er forud­

sætningen for at genløsningen kan finde sted.

At det ikke er syndserkendelsen og bevidstheden om den falske menneskelighed, der for Grundtvig er den primære kilde til forståelse af evangeliets forjættelse, bliver bekræftet af Bugges artikel om baggrunden for og tilblivelsen af Grundtvigs digt Menneske fø rst o g Christen saa. Er Grundtvigs digt et resultat af et opgør med den tyske præst Müller og den kristendomsforståelse, han repræsenterer, så har Grundtvig jo i virkeligheden selv med udtrykket

‘menneske først, kristen så’ afvist den forståelse, som Prenter til­

lægger ham. Det egentlige menneskelige er for Grundtvig ikke syndserkendelsen, men ‘først og fremmest menneskets Gud-givne positive egenskaber’.86

At man ikke umiddelbart kan sætte lighedstegn mellem Luthers “lov- evangelium”-tanke og Grundtvigs forestilling om “menneske først, kristen så”, bliver yderligere bekræftet af Grundtvigs bestemmelse af lovens rolle i artiklen ‘Moses og Jesus’. Artiklen er på flere måder et vidnesbyrd om den forskydning, der findes mellem Luthers og Grundtvigs kristendomsforståelser. For det første bliver det her tydeligt, hvordan Grundtvig betoner modsætningen mellem liv og død, det vil sige mellem Gud og Djævel, frem for modsætningen mellem lov og evan­

gelium. Det er erfaringen af striden mellem tilværelsens to grundmagter mere end lovens synds- og domsforkyndelse, der er den nødvendige

(19)

baggrund for at tilegne sig evangeliet. Grundtvig forudsætter et almentmenneskeligt kendskab til b å d e livets o g dødens fænomener.

Således må dåbens forsagelse af Djævlen og bekendelse til Gud stadfæstes som den sande og egentlige børnelærdom frem for lov - evangelium problematikken. Det er i dåbens sakramente, at uforene­

ligheden mellem liv og død - mellem Gud og Djævel - bliver tydeligst.

Også på anden måde adskiller Grundtvigs tænkning sig i artiklen

‘Moses og Jesus’ fra en traditionel luthersk lovforståelse. Loven bliver i en grundtvigsk forståelse nærmest identisk med en skabelseslov. Loven er oplysning om menneskelivets skabelse i Guds billede og om syndefaldet, der delvist har ødelagt ligheden med skaberen. Afgørende er tillige, at denne lov ifølge Grundtvig skal modtages i frihed som livsoplysning.

Loven giver i højere grad kundskab om skabelsens sandhed end om men­

neskelivets manglende sandhed. Aronson udtrykker tankegangen således:

Utmärkande för Grundtvigs lagbegreb är emellertid att det är knutet till skapelsen. ’Sanningen’ driver människan, inte direkte in i evangeliet, utan djupare in i hennes mänsklighet. Den viktigaste faktom i det mänskliga är att vara skapad av och till Gud, alltså att vara av sanning. D e t ä r upplevelsen a v san n in gen om d e t m änskliga som f ö r en m änniska till K ristu s. Evangeliet kommer således till en människa via skapelsen (...) Omvändelsen till tro sker därigenom att människan inser sanningen och vänder sig bort från lögnen.87 Også Aronson må således rette indvendinger mod Prenters Grundtvig­

tolkning:

Lagen är hos Grundtvig nära förknippad med livet (...) Tillsammans med den principiella synen på döden medverkar dessa omständigheter till att lagen får en annan karaktär än i paulinskt-luthersk teologi. Dess funktion bliver snarare ett kunskapsmeddelande om det skapade livets villkor än en direkt drivkraft till evangeliet. Det drivande momentet ligger just i själva livsvillkoren, inte i en lagkodex. Därför torde det vara alltför lutherskt uttryckt av Regin Prenter, när han säger: ’Faldets egentlige elendighed er for Grundtvig den, at menneskets forhold til Gud er kommet til at stå i den uopfyldelige lovs tegn’ (...) Grundtvigs människosyn ger föga plats för lagens aktivt nedbrytande funktion.

Lagens ’andra bruk’ är flyttat in i skapelsen och via skapelsen, som i sig sluter starka element av ’lag’, kommer människan till sanningen om sig själv. D enna sja lv fo rstå else ä r inte p r im ä r t tänkt i n eg a tiva utan i p o s itiv a kategorier. Den sker emellertid mot den mest negativa

(20)

bakgrund människan känner: döden.88

Det må mod Prenter fastholdes, at den primære kilde til forståelse for kristendommens tale ikke hos Grundtvig som hos Luther består i samvit- tighedserfaringen af egen utilstrækkelighed og magtesløshed over for lovens krav. Det er ikke erkendelsen af den “falske menneskelighed”,89 men tværtimod erfaringen af det naturlige menneskelivs sandhed - det vil sige kendskabet til de af Gud opretholdte sande eksistensmuligheder - der åbner menneskets øre for evangeliets sandhed. Netop sammenhængen mellem det menneskelige og det kristelige er en af hovedtankerne hos Grundtvig: evangeliets sandhed forudsætter skabelsens sandhed. Eller formuleret på en anden måde: Guds skabelsesnåde er baggrunden for modtagelsen af Guds genløsende nåde. Således må man med Grundtvig nærmere tale om en skabelseserkendelse end en egentlig accentueret syndserkendelse.

Det betyder imidlertid ikke, at synden og den enkeltes erkendelse heraf slet ingen rolle spiller i Grundtvigs teologi. Hovedsagen for Grundtvig består derimod i at nå frem til en ret forståelse af forholdet mellem skabelsens sandhed og synden. Det er således Grundtvigs pointe, at alvoren i syndens og dødens ødelæggelse kun kan erfares på baggrund af et forudgående og fundamentalt kendskab til skabelsens sandhed og menneskelivets godhed. Syndserkendelsen beskrives derfor af Grundtvig som en sorg over tabet af det skabte livs godhed. “Ingen har G uld-Taarer fældet / Som ei Glimt af G uldet saae.”90 Skabelsens sandhed og syndens nedbrydelse forholder sig således ikke til hinanden som ligeværdige størrelser. Det væsentligste og mest fundamentale træk ved tilværelsen er skabelsens sandhed - med et fortættet udtryk: livet. Synden og døden eksisterer kun som nedbrydelse af det skabte liv — som fordærvsmagt, der hindrer livets vækst. Livet er den egentlige eksistensform - synden og døden den uegentlige.

Det spørgsmål kan rejses, om der ikke i Luthers teologi, på trods af den åbenlyse fremhævelse af syndserkendelsen som forudsætningen for modtagelse af evangeliet, findes en lignende forståelse af forholdet mellem skabelsen og synden. Også Luther understreger vel skabelsens forrang frem for synden, når han skelner mellem det naturlige skabte liv i dets væsen og den skikkelse, som det syndige menneske ved sit misbrug giver dette liv. Det er ikke det naturlige liv i sig selv, der skal forsages, men alene selviskheden, der fordærver det naturlige liv. På den måde må også hos Luther skabelsestanken være det primære og synden det sekundære, det uegentlige. Netop denne forståelse af forholdet mellem

(21)

skabelse, syndefald og genløsning er i særlig grad hos Gustaf Wingren understreget som en sand evangelisk og luthersk tanke.91

Har Prenter så alligevel ret i den måde, hvorpå han sammentænker Luther og Grundtvig? Er deres to forskellige udsagn: “lov-evangelium”

og “menneske først, kristen så” udtryk foren sammenfaldende tanke om en ret forståelse af forholdet mellem skabelse, syndefald og genløsning?

Er der i virkeligheden med disse udtryk kun tale om en nuanceforskel, hvor forskellige sider af samme forhold betones forskelligt? Helt så enkelt forholder det sig nok ikke. Luthers forståelse af den fortsatte skabelse adskiller sig nemlig på afgørende punkter fra Grundtvigs.

Hos Luther tolkes det naturlige liv, fra den konkrete legemlighed til familie- og samfundsforhold, som et udtryk for Guds velsignelse og videreførelse af sit skaberværk. Det naturlige liv er på den måde at betragte som en daglig gave fra skaberen. Den fortsatte skabelse er en måde, hvorpå Gud på trods af menneskets uindskrænkede syndighed kan opretholde muligheden for en egentlig sameksistens mennesker imellem.

I mennesket kommer denne skabelse blandt andet til udtryk som en fomuftsevne, der sætter den enkelte i stand til på det rent verdslige plan at skelne mellem rigtigt og forkert. I kraft af fornuften og den naturlige lov, der som kærlighedsbudet stiller krav om kærlighed og tjeneste for næsten, kan det naturlige menneske på ydre vis gøre godt. En ydre lovover­

holdelse er betingelsen for sameksistensens beståen.

Netop tanken om, at den fortsatte skabelse kommer til udtryk som noget ydre, er af afgørende betydning for Luthers tænkning. Skønt der således i kraft af Guds fortsatte velsignelse af det naturlige liv kan tales om menneskelivets godhed, er der dog dermed intet sagt om menneskets indre, om dets sindelag - det vil sige om det egentlige menneskelige. En bestemmelse af det egentlige menneskelige kan ifølge Luther som bekendt kun ske ud fra en betragtning af den enkeltes gudsforhold. Og her kan der kun være tale om et enten-eller. Enten står mennesket ved sin vantro i et falsk gudsforhold og er således alene at betragte som kød, eller det er i kraft af træ n og retfærdiggørelsen sat i et sandt gudsforhold og kan derfor betegnes som ånd. Denne skarpe skelnen mellem det ikke- retfærdiggjorte menneskes kødelighed og det retfærdiggjorte menneskes åndelighed resulterer i, at Luther nødvendigvis må fastholde det naturlige menneskes uformåen til andet end synd. Det naturlige menneske er ifølge Luther alene kød. Det betyder, at skønt dette menneske på rent ydre vis kan være redskab for Guds fortsatte velsignelse og skabelse af det naturlige liv, så er der dog i menneskets indre alene tale om synd og hykleri. Det er selviskheden, der ligger bag den ydre “godhed”.

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

at indføre parameteren forvent- ning om koreference er vi blevet sat i stand til at skelne mellem de prototy- piske refleksive situationer, de situationer der altid markeres med

ne af moderne hushold i dag typisk tilbringer en stor del af deres tid væk fra hjemmet. De mange aktiviteter uden for hjemmet betyder, ifølge DeVault, at husholdets medlemmer lever

positionen af tale og fortælling - brugen af lange passager med direkte tale uden afb ry delse, så hurtige skift mellem disse, så blot en enkelt sætnings direkte tale skudt

»ville alt opgive for at holde os i live«, men denne sammenhæng fremgår netop ikke af salmebogsversionen , som blot postulerer den (eller måske antager den for

Når dertil kommer, at forfatteren ikke føjer afgørende nyt til det billede, der hersker i Grundtvig-forskningen af forholdet mellem Luther og Grundtvig, så vil

Et emne er adjunkters mulighed for at forbedre deres undervisning, et an- det er om forholdet mellem universitetet og den ydre verden, og hvordan det indvirker på undervisningen,

Dertil kunne måske siges, at netop Hegels hævdelse af, at hans filosofi var målet for den historiske udvikling af filosofien, og dermed af verdensånden som

Adjunkt Thomas Enemark Lundtofte fra Syddansk Universitet og lektor Stine Liv Johansen fra Aarhus Universitet, diskuterer, med udgangspunkt i en interviewbaseret undersøgelse med