3784 lotografissiiilingen
FORTEGNELSE
OVER
AFDØDE LANDSKABSMALER
CARL MØLLERS
EFTER LA D TE MALERIER OG STUDIER
DER UDSTILLES I UDSTILLINGSBYGNINGEN VED CHARLOTTENBORG
FREDAG d. 8 ., LØRDAG d. 9., SØNDAG d. 10. OKTOBER HVER DAG KL. 10-4
SÆLGES VED AUKTION
SAMMESTEDS
MANDAG
D.11. OKTOBER 1920 KL. 12
Fotografisaiiilingen
D
ANSK Landskabsmaleri h ar mange Grupper, øser baade af Stemnings- og Lærdoms-Kilder og de bedste af vore Landskabsm alere - d e m , der h a r ment det alvorligt med Kunsten - fandt Vej til et særligt F orhold til og Syn paa vort Lands Natur. - F o r Carl Møller gik Rejsen ad de gammeldags Stier; han oplærtes i Maler- haandværket i en sjællandsk Provinsby, drog derefter til Kjøbenhavn, hvor han arbejdede som Malersvend og hurtigt vandt Anerkjendelse som dygtig i Dekoration.
Han naaede gjennem det tekniske Institut til Akademiet, hvis Skoler h an gennemgik. - Til nogen bestemt - af en Maler særpræget - Skole sluttede han sig ikke, m en han
kom tidlig i Forbindelse med en anden Landskabsmaler, der ligesom han var oplært ved Haandværket i P ro
vinsen, nemlig C. F. Aagaard. Denne Kunstner trængte hyppigt til Hjælp ved de mange større Dekorations
arbejder, h an forestod; h an saa snart, at Carl Møller var en Mand, der kunde sine Ting, og for Aagaard malede han i 1882 de rige og skjønne Blomsterguirlander, der pryde Landbohøjskolens Festlokaler. Dog, dengang var han alt traadt i et næ rm ere og betydningsfuldere F o r
hold til to af vore ældre, bedste og alvorligste Kunst
nere: O. I). Ottesen og Villi. Kyhn. Til den sidstnævnte Malers nære Venner hørte han gjennem mange Aar og han var en af den lille Kreds, der jævnlig fulgte Kyhn paa hans Studierejser til Bye, en af dem Kyhn satte særlig Pris paa. - »Fremfor alt, tab ikke Modet« - skriver Kyhn til ham , da en større Skuffelse havde ram t h am -
»og bliv ikke bitter, søg at være som Fuglen, der syn
ger glad uden at tænke paa Dagen i Morgen, da den h ar Visheden, at den faar Føden . . . .Vi vide ikke, hvor
for dette er godt, og end lever den Gamle af Dage.« - Og Carl Møller havde virkelig lidt af Fuglens glade og lykkelige Natur, hos ham var ringe Jordbund for Bitter
h e d . - Midt i Firserne udførte han for Kysthospitalet paa Refsnæs en Række Dørstykker og Vægbilleder i Hospi
talets store Gang. Det er lyse og venlige Motiver fra Fuglelivet paa Mark og ved Strand, Billeder, der h ar glædet de smaa syge Børn saavel som de Voxne, der færdes derude. Chr. Richardt har skrevet Smaavers der
til og Hospitalets faderlige Ven, Dr. med. Engelsted for
anledigede, at Billeder og Vers kom frem i en lille Bog, der udkom 1887. - F ra 1874 h a r Carl Møller hørt til Charlottenborgs faste Udstillere, og flittig som han var, er Bækken af hans udstillede Arbejder meget stor. Han h a r naturligvis opnaaet de for talentfulde Malere be
stemte Opmuntringspræmier: den Sødringske og den Neu-
hausenske. - Han blev fortrinsvis en Landskabsmaler, der søgte Motiver med stor F o rgrund og h ar i mange Billeder med afgjort Talent gjort sine Studier af den blomsterrige Eng og de frodige M arkgjærder til en Hovedsag i sine Landskabsbilleder. Men iøvrigt h ar han fra alle D anm arks Egne hentet Rigdom af Motiver - ogsaa fra Strand- og Kystegne, i hvilke den stærkt fyl
dende, blomstrende Forgrund ikke er det fremherskende.
- Æ r l i g og trofast, som Carl Møller var i sin kunstne
riske Stræben og i sit Forhold til Venner og Kaldsfæller, h a r hans Karakters Bravhed ogsaa vakt Opmærksomhed blandt Kunstnere, han ikke personlig stod nær. 1 1879 skriver Kr. Z ah rtm an n til en Ven, der ønskede Baad:
»Ham, som jeg vil anbefale, er Carl Møller, den Samme som h a r malt Din Kakkelovnsskærm. Han er ubetinget baade dygtig og samvittighedsfuld, og ved slige Bestil
linger h a r det sidste den største Betydning. Han er nok fortrinsvis Blomstermaler, men f. Ex. i hans sidste, al
deles mageløse Billede med Blomster og Rug, der var kastet om af Blæsten, som vi saa paa, den Dag vi var paa Udstillingen, var Landskabet excellent, det var et Landskab med Blomster.« - En saadan Udtalelse, der naturligt og upaavirket frem kom m er fra en Kollega, er altid værdifuld. I dette Tilfælde giver det i knap F orm et tro Billede af den afdøde Kunstners bedste Egenskaber.
A U K T IO N SV IL KA A R
K
u n s t v æ r k e r n e, der tilh ø rer den afdø de K u n s tn ers Bo, sælges som de er ved H am m e rslag et, og iøvrigt uden Ansvar for Boet eller Undertegnede.De henligger fra H a m m e rslaget for Køberens Regning og Risiko, udleveres efler Udleveringsseddel og m a a være a f h e n t e d e in d en Kl. 4 Dagen efter A u ktionsdagen, idet de i andet- F a ld ud en Varsel p a a n y k an bortsælges under- h a a n d e n eller ved Auktion for første Købers Regning, saa- ledes at d en n e er pligtig at tilsvare det mulige T ab , m en ikke h a r Krav p a a det mulige O verskud .
D e n , som b yder for en A n d e n , forpligter sig derved som Selvskyldn erkautio nist.
Betalingen s a m t 10 pCt. i A u k tio n s o m k o stn in g e r erlæg
ges ko n tan t. Dog k a n vederhæftige K øbere, som er mig bekendte, eller som in den A uktionen h en v e n d e r sig til mig, vente 3 Ugers Kredit, eventuelt m o d at stille S ikkerhed.
F in d e r Betaling ikk e Sted i rette Tid, svares 6 pCt. p. a.
fra H am m erslagets Dag, og Køberen er i Tilfælde af Søgs- m aa l pligtig at betale skadesløse O m k o s tn in g e r og al give Møde for K øb e n h av n s F orlig sk o m m is s io n og J u ris d ik tio n efter Varsel som til i n d e n b y s Boende sam t u n d erk as tet Retsforfølgning efter Lov 11. April 1916 Kap. 41 (Frdn.
25. J a n . 1828) og U d p a n tn in g efter Lov 11. April 1916 Kap. 54 (Lov 29. Marts 1873).
Tillæg til V ilkaarene forbeholdes.
København, i Oktober 1920.
A X EL S T E E N B U C H
Ove rr e tssagf ør er
Nørrevoldgade 9.
K om m issione r m odtages af K u n s th a n d le r n e J. C. Stock
h o lm , Petersborgvej 1, Rich. Wilstrup, Vim m elskaftet 34, V. W inkel & Mag nussen, H øjbroplads 7.
t - ' s ' , » ' . »* • •
• ■
K yst en ve d Rørvig. Katl. Nr. 29.
Maalene angivne i Centimeter, H øjd em aate t først.
1. Ved Ry Sø. 37 X 55.
2.
E n Andrik. 19 X 31. 1898 Agersø d. 20. Aug.3.
Tidligt F o r a a r i Egebæ ksvang. 37 X 55. 1918.4.
Bygevejr over Himmelbjerget. 20 X 31. Ry. 1896,5.
Store Steni
Bækken. E gebæ ksvang. 37 x55. Maj 1914.6. E n Marksti. 36 X 53.
7.
Vej gennem Skoven. Efteraar. 37 x 55. 1911.8. L a n d s k a b ved K o rshøjga ard n æ r Slagelse. 18 X 30.
8. Aug. 1891.
9.
P erik o n o. a. Blomster. 39x35. Skelskør 18. Aug. 1881.10.
Kilden i Greve. 37 X 60. T u n e 4. J u li 1873.11.
Slotsbjergby Kirke. 38 X 54. 21. J u li 1887.12.
Skovvej efter Regn. 37 x 55. O k to b er 1918.13.
Skagen. 18x38. 4. Aug. 1911.14.
Bag B o ndegaarden. 39 X 45. 1884.15.
Hvide Aakander. 36 X 40. Ry 31. Aug. 1894.16.
Ved Aaens Udløb. 36 X 54. Silkeborg 20. Sept. 1887.17.
Den første Sne. 29 X 47. Novbr. 1909.18.
Fra Gam m el-Skagens Klitter. 37 X 55. Juli 1911.19.
Vandplanter. 37 X 53. Ry 27. Aug. 1894.20.
En And. 16 X 31. Agersø 20. Aug. 1898.21.
Fra Mosen v. Sønder Bjerre. 5 3 x 7 8 . Bjerre 6. Aug. 1892.22.
Ulefossen i T ele m arken. 61 X 42. 5. Aug. 1904.23.
Æ nde r i Gadekæret. 32 X 45. Agersø 1898.24.
N y s udspr un gen Bøgesk ov. 36 X 55. Maj 1918.Udst. Charlottenborg 1919.
25.
Ved et Siengærde. 37 X 61. Rørvig Juni 1885.26.
Store Sten ved Stranden. Iseljord. 3 7 x 5 6 . Malet 1902.27.
A n em o n er i E rm elu n d en . 37 X 56. Maj 1897.28.
Ved en Stente. 44 X 63. Karise Juni 1879.29.
Kysten ved Rørvig. 38 X 56.30.
En D a m m ed Iris. 37 X 55. Espergærde 23. J u n i 1905.31.
Ved Rørvig Strand. 55 X 40. Rørvig 20. Jun i 1890.32.
Regnfang paa et Gærde. 53 X 79.33.
Svaleu nger i Reden. 33 X 23. Jægerspris 28. Juli 1902.34.
Maj. 37 X 55. 1918.35.
En Baad paa Stranden v e d Rørvig. 36 X 55. 1890.36.
Blom strend e Hyld. 39 X 37. T u n e 30. Jun i 1894.37.
I Udkanten af Egebæ ksv ang. 37 X 55. 1919.38.
Egebæ kken . 30 X 46. Juni 1906.39.
Naar Løvfaldet k o m m e r . 60 X 90. 1916.Udst. Charlottenborg 1916.
40.
Gam mel Skagen. 30 X 46. Skagen Aug. 1911.41.
D u n h a m m e r e ved Ry Aa. 37 X 53. Ry Sept. 1895.42.
L an d sk a b fra Tu ne. 53 X 78. Juni 1893.42a.
Forgrundsstudie. 40x
63. 1878.43.
Kaprifolier. 45 X 37. Jægerspris Juli 1881.44.
Se ptemberdag i Sk oven. 37 X 55. 1911.45.
Baad ved en Vase. 37 X 55. 1897.46.
En gb lo m ster. 42 X 45. Karise 18. Jun i 1879.47.
Un ge Piger ved Sk ag en. 29 X 46. Gammel-S ka gen.Aug. 1911.
48.
Pil ved D a m m e n . 37 X 55. Espergærde 20. Juni 1906.49.
Strand ved Jægerspris. 37 X 55. Juli 1902.50.
Fra Him melbje rgegne n. 30 X 53.51.
S k o v b u n d tidlig om Foraaret. 66 X 100. 1919.Udst. Charlottenborg 1919.
52.
Hvide Aakander. 37 X 53. Ry 4. Sept. 1895.53.
Ege bæ kken. 37 X 55. 1918.53a.
Skrænt ved Søen. 37 x 56. 1888.54.
Strand ved Jægerspris. 37 X 56. Malet 1902.55.
N ovem berdag i Egebæ ksv ang. 3 0 x 4 7 . 25. Novbr. 1904.56.
Snerre ved et Stengærde. 3 7 x 5 7 . Rørvig 8. Juli 1889.57.
Majdag ved Ud kanten af Skoven. 29 X 46. 1919.58.
R ose nkatost ved Stranden. 45 X 64. 20. Aug. 1879.59.
M ølle sko ve n ved Ry. 37 X 55. Sept. 1902.Udst. Charlottenborg.
60.
L a n d sk a b fra Gund sømag le. 53 X 80. 11. Juli 1880.61.
Solstrejf i Sk oven. 30 X 46. Sept. 1913.62.
Blomstr end e Rør. 37 X 55. Ry 18. Sept. 1901.63.
En Andrik, der hviler sig. 21 x 3 1 . Agersø 23. Aug. 1898.64.
Trollhåttan. 41 X 64. 13. Aug. 1904.65.
Frodig Forgrund ved Stranden. 37 X 58. 1887.6 6 . Septemberdag. 37 X 55. 1919.
67.
S k o v b u n d i April. 3 7 x 5 5 . E rm elu n d en 28. April 1897.Udst. Charlottenborg.
6 8 . J u n id a g i E ge b æ k svan g. 37 X 55. 1917.
69.
Stenet Strandbred. 37 X 55. 1902.70.
Som merefterm id da g paa Agersø. 53 X 78. 1895.71.
Gule Iris. 37 X 53. 28. Jun i 1905.S o m m e r e f t e r m i d d a g paa Agersø 1895. Katl. Nr. 70.