Christian Carl Brorson.
Af cand. mag.
Carl Lindberg Nielsen, Varde.
Historiens Skikkelser har det sine Vanskeligheder at
skildre rigtigt.
Allerede deres
ydreLivsomstændigheder
erdet paa
Grund
afKildernes
Magerhed ofte ugørligt at ud*rede i Enkeltheder. Men man?
ge Gange vanskeligere er det
at komme til Klarhed over, hvad der boede i deres Indre.
Og
vanskeligst
er Opgaven,naar det drejer sig om Lokal*
historiens Personer, der som
Regel ikke har hørt til de
al*lerbetydeligste, og som sjældent har efterladt sig
skriftlige Optegnelser, men som det alligevel har sin
store Interesse at lære at kende, fordi de afgiver Vid?
nesbyrd om, hvad der rørte sig i Befolkningen. Den
Mand, som her skal skildres, har gennem sine efter**
ladte Papirer lukket op for sin
Sjæl,
saa at man i altFald til Dels kan se, hvad han har tænkt og troet.
Christian Carl Brorson var en Søn af den navnkun*
dige Psalmedigter Hans Adolf Brorson og født i Ribe Bispegaard den 12. November 1745.
Biskop
Brorson vargift
to Gange, første Gangmed
sin Kusine Cathrine Stenbæk Clausen (født 1706),
der døde 1741, just da Brorson stod i Begreb med at
rejse til København for at modtage Bispevielsen.
Med hende havde han 13 Børn. Det ældste Barn var
Fra Ribe Amt. 8. 33
500 CARL LINDBERG NIELSEN
Nicolai Brorson, født 1723. Fra sit tolvte Aar var han
sindssyg
og maatteholdes indespærret
paa sit Væ*relse. For Døren og
Vinduet
varder
sat Jernstæn*ger;
thi Vanviddet brød stundom
frem iVoldsomhed
og
Vildskab.
Han var tilligelam
iUnderkroppen
ogtalte yderst
sjældent
og da altid med megen Besvær*lighed.
— En Dagkom
en fattig,troende Mand
optil Biskop
Brorson. Han saa sig om iBispegaarden
ogsyntes, at der var meget skønt og pragtfuldt, saa Bi*
skoppen
sagtenskunde
have det godt. Han sagdederfor til Brorson: „De har, Hr. Biskop, sunget saa
skønt og
gribende
om Korset; men Dekender
vistik*
ke selv noget til det."
Biskoppen svarede
intet, mentog
Manden ved Haanden
og førteham hen til det
lille Kammer, hvor den vanvittige Søn
sad bag
Jern*stængerne og
stirrede vildt
paaden fremmede.
Den fattigeMand blev da beskæmmet
ogfortrød
sinUd*
talelse.1)
Biskoppens
anden Hustru var JohanneChristine
Riese (født 1710), hvis ældre Søster var gift med H.
A. Brorsons Broder
Biskop
Brorson iAalborg.
I sitandet Ægteskab fik Brorson Sønnen Christian Carl
og Datteren Cathrine
Stenbæk (født
1753,død
1836)— foruden en Søn, der døde kun 1 Aar gammel.
Christian Carl Brorson blev Student fra Ribe La*
tinskole 1762 og
begyndte
derefter det theologiskeStudium ved Københavns Universitet. Under sit Op*
hold i København har han sikkert haft Tilhold hos sin Halvbroder Broder Brorson
(født 1728), der
paaden Tid var Sognepræst
ved
VorFrelsers Kirke
paaChristianshavn. Den 12.
September 1764 blev C. C.
Brorson, 18 Aar gammel, theologisk Kandidat. Men
kun tre Maaneder før, nemlig
den
3. Juni, varhans
*) John Hansen: „Hans Adolf Brorson og hans Brødre".
Odense 1894. Side 247—248.
CHRISTIAN CARL BRORSON 501 Fader
Biskoppen død,
og denne Begivenhed har mu*ligvis betaget ham
Lysten til at læse paaden
meretvungne Maade, som Forberedelsen til en Eksamen
udkræver, i alt Fald blev Resultatet ikke særlig straa*
lende,
nemlig anden
Karakter.Efter bestaaet Eksamen rejste han
hjem til Ribe,
hvor han blev ansat som Hører ved Latinskolen. Om hans Virksomhed som Lærer har en af hans Discip*
le1) senere givet
ham det Vidnesbyrd,
at „han var enherlig
Mand, som ved utrættet Flid i sit Kald, ved Hjertensgodhed og Blidhed i Omgangvandt
alles Ag*telse og Hengivenhed."
I Ribe boede hans Moder, der efter sin Mands Død
havde købt et Hus i Byen,
hvor
hun havde tænkt atende sine Dage. Til Ribe kom ogsaa Broder Brorson,
der i 1766 fra Vor Frelsers Kirke blev kaldet til Em*
bedet som Stiftsprovst i Ribe.
Af dette Familieliv udreves C. C. Brorson i 1770,
da han af sin gamle
Farbroder Biskoppen
iAalborg
den 14.
August blev kaldet
ogden
2.November ordi*
neret til Præst for
Hundstrup
ogØsterild,
somden*
gang var et Vicepastorat,
hvortil Biskoppen
iAalborg
havde Kaldsretten. Brorson befandt sig
imidlertid ik*
ke helt vel i Thy, og da det residerende Kapellani ved
Ribe Domkirke i 1773 blev ledigt, søgte han dette
Embede — efter sit eget Udsagn ikke fordi Indkom*
sterne var bedre, men fordi han ønskede at være nær*
mere ved sin Familie. En god Fortaler har han sik*
kert haft i sin Broder Stiftsprovsten, der i første Halv*
del af 1773 var konstitueret
Biskop.
Brorsonfik da
ogsaa
Embedet (16.
Juni1773),
4 Dage efter at Stifts*provsten var død.
Brorson blev i Ribe til 1782, da han under 19. Juni
1) Stiftsprovst C. V. Claudi i Aalborg, død 1829. Se Ribe Skoleprogram 1824 Side 12 og 1830 Side 28.
33*
502 CARL LINDBERG NIELSEN
blev kaldet til Sognepræst i Varde. Aaret før havde
han viet sin Helsøster Cathrine Stenbæk Brorson til daværende Byskriver, senere Byfoged Laurids Fogt=
mart (1748—1821) i Varde, der havde begyndt sin
Løbebane som Tjener og Skriverdreng hos Biskop
Brorson i Ribe. Da
begge
den gamleBispindes
Børnsaaledes boede i Varde, besluttede hun selv at flytte
dertil og tog sammen
med
sin sindssygeStedsøn
Ni*colai Ophold i Præstegaarden, der dengang laa paa
Torvet, der hvor nu Hotel „Varde" ligger. Nogle
Aar senere (1790) døde Pastor Brorsons Halvbroder Sognepræst Hans Adolf Brorson i Emmerlev, og hans
Enke Anna Christine Agnethe Brorson, en Sønne*
datter af Pastor Nicolai Brorson ved St. Nicolai Kirke
i København (Broder til
Biskopperne Brorson),
flyt*tede da ogsaa til Varde, hvor hun til sin Død den 22.
December 1814 boede ved Siden af Præstegaarden i
det lille kønne Hus, der nu tilhører Gæstgiver S.
Sil*
lesen.
Brorson var en rank, høj, ædel Skikkelse med et
skarpttegnet Ansigt, præget af Alvor og
Godhed.
Blid og
ejegod
varhan
i Omgang.Saaledes beskrives
han af en samtidig.
Hans Grundstemning har utvivlsomt været Vemod,
ja Tungsindighed. Mens han var Hører, forelskede
han sig i en Datter af
Købmand
HansGerdes
i RibeAnna Rosa (død 1833 som Enke efter Krigsraad og
Birkedommer Peder Lauritzen af Kjærlingbjerg). Det
synes, at hendes Familie har sat sig
imod
Forbindel*sen, hvilket Brorson tog sig saa nær, at Følgerne deraf
vedvarede for ham Livet igennem. Senere, formo*
dentlig da Købmand Gerdes
gik fallit
i 1769,vilde
Fa*milien nok tillade
Ægteskabet;
men davilde
Brorsonikke paa Grund af hans allerede dengang
derover
be*gyndte Svaghed
ogMelankoli,
ogtil
sinDødsdag
for*CHRISTIAN CARL BRORSON 503 blev han ugift. Det var —
hvad han selv fortæller
i et Brev — dette Tungsind, der pinte ham i hans En*
somhed i
Hundstrup Præstegaard.
I et Nytaarsverstil sin Farbroder i Aalborg siger han om sig selv:
I Hundstrup Præstegaard vi Gud ej nok kan prise
For al den Godhed, han i Fjor mod os lod vise,
Undtagen at jeg selv er hel upasselig,
En Time er jeg glad, en anden sørgelig.
Det var denne ulykkelige Sindsstemning, der
brag*
te ham til at søge Embedet i
Ribe, „fordi
jegønskede
at være nærmere hos min Familie, hvilket en stærk
Tungsindighed gjorde fornødent
formig."1) An*
lægget
til Tungsind
varsikkert
enFamiliearv
—hans
Fader
Psalmedigteren
varikke ukendt med mørke
Tanker, og hans stakkels
Broder
Nicolaihavde
jofaaet sin rigelige
Del
afSlægtsarven.
Men mange sørgeligeStunder voldte Tungsindet ham.
Isaadanne
Øjeblikke kom der gerne en og
bankede
paa hansKammerdør. Det var hans Søster Fru Fogtman,
der
altid kunde bortmane den mørke Stemning ved sin kærlige, blide og fornuftige Tiltale. Det fortaltes, at
Brorson i 1786 skulde have været Stiftsprovst i Ribe;
men da den søsterlige
Skytsaand ikke kunde følge
ham derhen, forblev han i Varde.2)
Hvad hans
præstelige Virksomhed
angaar, siger ensamtidig, da
varhan
Præst somMenneske
og Men*neske som Præst. Vandel og Lære stemmede nøje
overens.
Utrættelig besøgte han de
syge, ogikke
sjældent betalte han Læge ogMedicin,
hvorNøden
havde til Huse. En af hans største Glæder var at un*
2) „Christelig Samler". Udgivet af E. Mau. 14. Bind. 1851.
Side 55.
2) Det stemmer dog vist ikke med Virkeligheden, at Brorson
skulde have været Stiftsprovst; men saaledes fortaltes der.
504 CARL LINDBERG NIELSEN
derstøtte4 de fattige. Da han laa paa sit
Dødsleje,
samlede derfor 19 af Byens mest
velhavende Mænd
en Sum Penge sammen, som de sendte til Brorson, for
at han kunde have den Glæde at uddele dem til de
trængende.
Drukkenskab var ham
modbydelig.
„Om Aftenengaar de og pimper og pimper med
Flasken
i Lommenfor i Mørke at skjule denne Synd." — Engang var
Brorson i et Selskab, der kun bestod af Mænd. Ud
paa Aftenen,
da
Vinengjorde
sinVirkning, aflagde
man al Tvang.
Overgivenheden
togtil med Drik
og Sang iden Grad,
atde
tommeFlasker kastedes
ud adVinduerne. Brorson blev
alvorlig
ogdadlede
— togsin Hat og gik
fortrydelig
hjem.Tidlig
næste Mor*gen
skal
han selvhave opsamlet Skaarene
afde
paaGaden sønderslagne Flasker, hvorved en beskæm*
mende Følelse greb Gaarsdagens overgivne Gæster.
Som Prædikant ragede Brorson frem over det al*
mindelige Jævnmaal. Af hans Prædikener er der be*
varet en Snes Stykker. Med Undtagelse af et Brud*
stykke
af en Ligprædiken fra 1783 stammer de allefra hans Embedstid i Ribe.
Det er meget karakteristisk for ham og for
Tiden,
at hans Prædikener saa godt som
ikke
erdogmatiske,
men af moralsk Indhold. F. Eks. har han efterladt sig
tre
Aftensangsprædikener til Skærtorsdag (1775,
1778 og
1782);
ialle
trePrædikener omtales Fodtvæt*
ningen,
derimod
nævnesNadveren
ikke med et Ord.I Stedet for taler han om „Jesu Eksempels Efterføl*
gelse som et ægte Bevis paa en sand
Kristendom"
el*ler „Jesu Afsked fra Verden borttager alt det ubeha*
gelige fra en Kristens Afsked." Brorson siger selv:
„Blot
dogmatiske
Prædikener bør kun sjælden haveSted, der bør stedse drives paa at forbedre Menne*
. sker, at danne dem til
gode
Kristne og gode Borgere,CHRISTIAN CARL BRORSON 505 retskafne Husfædre og
Husmødre, lydige
Børn, tro Tjenestefolk o. s. v."Brorsons Prædikener er affattet i et for den Tid
smukt og tiltalende Sprog,
behageligt
fri forde
uen*delig
lange
ogindviklede Sætningskæder, hvormed
Datiden forstod at tilhylle Tankegangen — kort og
knapt
sigerhan
sin Mening.Slutningen
afhans
Præ*diken paa
Skærtorsdag
1782vil kunne
være etEk*
sempel
paa,hvor smukt
hanformaaede
atbehandle
sitModersmaal:
Uden Tro og Tillid til Gud, uden et levende Haab
om en
salig Evighed,
saa synes vived Døden
attabe
alting: Venner, Formue, Fornøjelser, Ære, Fortrin.Men Jesu Afsked lærer hans
troende,
at det er saa langt fra,de taber ved Døden,
atde
meget mere vin*der
uudsigelig
meget. Her staar ejalene: „Han skuU
de gaa af denne
Verden"
[Johannes 13,1];
men derstaar og, hvor han gik hen: „til Faderen" 3: til den ubeskrivelige Herlighed og Salighed, han fra Begyn*
delsen af havde hos Faderen i Faderens Skød. Men vi har jo
allerede hørt,
atdisse
Jesuforunderlige
Gange, da han
gik
fraFaderen
ogkom til
Jorden, ogda han forlod Jorden igen for at gaa til
Faderen,
detvar ej for
hans
egenSkyld,
men for vorSkyld.
Hanvil føre os med sig til Faderen, hjem til hans Faderhus, hjem til hans
Faderherlighed.
Dersom vi da dørmed
ham, tager
Afsked
somhan, kan
vida kun tabe ved
at dø? Kan vi tabe ved at komme i en nærmere For*
ening med Gud? Umuligt! At komme til Faderen
ved Sønnen er jo den højeste
Lyksalighed,
vikunde
ønske
O,
hvoj: salig
erda
en KristensAfsked
fraVerden!
Hvor
rolig kan han
sigeVerden Godnat; thi han ved,
hvor han gaar
hen,
han gaartil Faderen.
506 CARL LINDBERG NIELSEN
O, lyksalige Dag, naar det Baand brister, der her
nøder hans udødelige Sjæl til at være bunden til
Jorden! >
Brorson har ikke indskrevet sit Navn i Historien
som en stor Theolog. Ikke lidt forbavsende virker
derfor den
Oplysning,
atdenne
itheologisk
Hense*ende ellers
ganske ukendte
Præsthar
væretMægler
i en kirkelig Strid i den lutherske Menighed i Am¬
sterdam. Menigheden her var i sidste Halvdel af det
18. Aarhundrede i en blomstrende Forfatning. Den
talte 25—30000 Medlemmer og havde 6 Præster. Tre
af disse sidste mentes imidlertid under deres Studier ved tyske Universiteter at være blevet paavirket af
rationalistiske Tanker. I Slutningen af 1786 indgav
derfor 126 Menighedsmedlemmer en Klage over disse
tre Præster, der blev beskyldt for at føre Vranglær*
domme.1)
Mellem Vestjylland og Holland var der paa
den
Tid en ikke
ubetydelig Handelsforbindelse,
og blandtdem, der handlede paa Holland,
havde
Brorson en be*kendt, en Købmand Haugaard, som havde faaet til*
sendt Klagen over Præsterne. Han anmodede Bror*
son om at meddele sin
skriftlige Betænkning derover.
Denne blev meget forundret over
Haugaards
Anmod*ning og indvendte, „at han i saa betydelig en Sag ej
burde henvende sig til saa liden en Prose,2) men til de
*) Nærmere Oplysninger om denne hollandske Kirkestrid fin?
des i „Bericht der allgemeinen kirchlichen Versammlung der Evangelisch*Lutherischen Gemeine in Amsterdam. Aus dem
Holländischen mit einem Vorbericht und Anmerkungen von
E. H. Mutzenbecher" Lingen 1792 og Theodor Fliedner: „Collek*
tenreise nach Holland und England" 1. Bind Essen 1831 Side
95—114. — Disse to Værker omtaler ikke Brorson.
2) Praas.
CHRISTIAN CARL BRORSON 507
Stjerner af første
Størrelse,
der glimrer paaden dan?
ske Kirkes Himmel, saasom en Bastholm, Janson, Hviid, Moldenhawer, Hornemann,1) en af vore be*
rømmelige Biskopper
o. s. v." Dogkunde han ikke
undslaa sig for at opfylde Begæringen og
nedskrev
en•► udførligBetænkning,
der sammenmed Prædikenerne
afgiver et ikke uinteressant
Vidnesbyrd
om en jævnPræsts Tænkemaade i den
Overgangsperiode,
som Slutningen af det 18. Aarhundrede var.Brorson virkede paa Rationalismens Tid. Men det
vilde være forkert at kalde ham Rationalist. I det
væsentlige var han rettroende, dog
ikke ortodoks
idet
16. eller 17. Aarhundredes Forstand.
I nogle Henseender afviger han fra den ortodokse
lutherske Dogmatik, saaledes naar han tvært
imod
den ortodokse Lære om, at alle Hedninger uden Und*
tagelse er
hjemfalden
til evigFortabelse,
i sinBetænk*
ning forsvarer den Sætning, „at
Folk
af alleReligio*
ner kan blive
salige",
og paastaar, atdenne
Lære „ergrundet ikke alene
iFornuften,
men ogsaa iden hel*
lige
Skrift" (Apostlenes
Gerninger 10,34—35).
„Jeg synes," fortsætter han, „det er næsten enGudsbespot*
telse at ville sige, at
Menneskets
evigeSalighed beror
alene paa den Religion, i hvilken han er født og op*
draget; thi dette strider jo ganske
imod
GudsVisdom,
Godhed og
Retfærdighed.
Kander derimod
værenogen mere frydelig Tanke end denne, at Himlene
faar Indvaanere fra alle Verdens Hjørner og Egne, af
alle Hedninger og Stammer og Folk og Tungemaal?
Af alle menneskelige Lyster synes mig ingen
1) Den kgl. Konfessionarius Bastholm samt Professorefne
Hviid, Moldenhawer og Hornemann var Rationalister, medens
Universitetets Prokansler Janson betragtedes som ortodoks (stod
paa omtrent samme theologiske Standpunkt som Balle).
508 CARL LINDBERG NIELSEN
mere ubegribelig end Lyst til at gøre snævre Himle
og
udvidede Helveder."
Et andet Punkt, hvor han er i Uoverensstemmelse
med Ortodoksien, er Læren om Genfødelsen. Paa*
virkningen fra hans pietistiske Slægt er her tydelig.
Mens den ortodokse Lære er, at Genfødelsen finder
Sted ved Daaben, lærer Brorson i sine Prædikener li*
gesom Pietisterne, at Genfødelsen sker ved Omven*
delsen.1) Her er der
dog den Mærkelighed,
at Bror*son i en
Ligprædiken, der ganske
vistkun
forefindesi Afskrift, men som dog efter al Sandsynlighed stam*
mer fra ham,2) meget inkonsekvent lader Genfødelsen
og Daaben falde sammen.3)
Dybe Indtryk har Brorson sikkert modtaget fra sit
pietistiske Hjem. I sine
Prædikener
driver han paaOmvendelse, og
han begrunder
sinOmvendelsespræ*
diken ved at henvise til Menneskets totale Fordærvel*
se (saaledes
navnlig
iPrædiken
paa 19.Søndag
efter*) F. Eks. i Prædiken paa 19. Søndag efter Trinitatis 1773:
„Den Forandring, som sker med et Menneske, naar han ved
Troen til Jesum faar sine Synders Forladelse, kalder vi Igenfø*
delsen."
2) „Personalia over MadE?_ Susanne Ølgaard, fød Borch,
som døde i Warde d. 4^e Augusti 1783." — Paa Omslaget af
den bevarede Afskrift har Universitetsbibliothekar P. G.
Thorsen skrevet: „Talen er vist af C. C. Brorson og her skre*
vet af Fru Fogtman" (Brorsons Søster). Til yderligere Bes styrkelse kan det anføres, at Brorson stod i et meget venskaber ligt Forhold til den Øllgaardske Slægt (han har saaledes skrevet Digte til Medlemmer af denne Familie), og at baade ifølge Reg*
lementet af 28. December 1731 og det af 10. September 1783 ved*
rørende Embedsforretningernes Deling mellem Sognepræsten og
den residerende Kapellan i Varde tilkom Ligprædikener Sogne*
præsten.
3) „Saa snart ske kunde efter Fødslen, blev vor salige opof*
ret til Gud i den hellige Daab, hvorved hun blev en igenfødt
Kristen."
CHRISTIAN CARL BRORSON 509 Trinitatis 1774). I en
underlig Modsætning hertil
staar hans Forsvar i
Betænkningen
for, „at endogHedninger undertiden har
gjortgode
Gerninger og erderved blevet behagelige for Gud. Bort med
de gamle urimelige Talemaader, at Hedningernes bed*
ste Gerninger var ikkun glimrende Synder, væk med
denne sorte,
menneskefjendske Tanke, der uden
Tvivlførste Gang maa være avlet i en dum Hjerne eller et
ondt Hjerte."
Dog synes han
ikke
at have manglet Blik for Skyg*gesider ved
Pietismen ogdens undertiden overdrev
vent følelsesbetonede Kristendom. Naar Brorson saa*
ledes i en Prædiken1) advarer mod at „fordre bestan*
dige Følelser
som et Bevis paaGuds Fred"
forder*
efter at fortsætte med følgende atter
overstregede
Ord: „Mange har saaledes efterhængt den
Lærdom
om Følelser, at det er bleven til smudsige Begreber,"
er disse Ytringer sikkert rettet mod Pietismen.
Paa enkelte Punkter kritiserer Brorson direkte Kir*
kelæren, saaledes Brugen (men ikke Indholdet) af
Ordene „Person" i
Treenighedslæren
og „Natur" iKristologien.2)
Og hans Lære om Djævelen og deonde Aander er i alt Fald begyndende Rationalisme.
Saaledes opfatter
han de
ureneAander, hvorom der
erTale i Lukas 11, 24—26, ikke som
virkelige Aander,
men som
„syndige
oglastefulde Bevægelser
iSjælen."
I det hele søger han at reducere Djævelens og de onde
Aanders umiddelbare Virkninger til et Minimum og
siger: „Vort eget
fordærvelige
Hjerte, vore egne uor*dentlige, sanselige Begærligheder er den farligste Djævel, fordi den altid er os nærmest."
Man vil heraf se, at ligesom Tiden var en Overgangs*
tid, var Brorsons Tanker en
Blanding
af gammelt ogx) Paa 4. Søndag i Advent 1779.
-) Læren om Kristus.
510 CARL LINDBERG NIELSEN
nyt. Man kan derfor ikke uden
Modifikationer
hen*føre ham til en af de tre almindelige Grupper Orto*
doksien, Pietismen eller Rationalismen. Han rum*
mede noget af alle tre Aandsretninger, maaske dog
mest af Pietismen; men hans Tankegang synes
ikke
at have været ganske konsekvent. —
Brorsons Betænkning over
Klagen
over Præsterneblev oversat til Hollandsk af den før nævnte Køb*
mand Haugaard og sendt til
Amsterdam.
Den ind*läder sig
ikke
paa atbesvare Spørgsmaalet,
omde
trePræster i Holland virkelig var skyldige i det,
de
blevanklaget
for. Den forsøgerkun
atudglatte
og for*milde og tolker Præsternes Udtalelser saa ortodokst
som
muligt. Betænkningen skal
væreblevet vel mod*
taget, og en stor Gave af Krydderier og Kolonialva*
rer blev senere sendt Brorson som Tak derfor. Dog
synes den ingen
Indflydelse
at havehaft
paa Begiven*hederne i Holland, idet Uroen og Misfornøjelsen ved*
varede, og 1791 skilte de
ortodokse
sig ud og dan*nede en ny saakaldt „genoprettet (hersteld) evange*
lisk*luthersk
Menighed."
_ é
— Foruden at være Præst gav Brorson sig ogsaa af
med
Digtekunsten,
og han har udgivet 5Lejligheds=
digte til Bryllupper og Begravelser, det ene mere for*
færdeligt end det andet. Det er
ubegribeligt,
hvadsmukt St. St. Blicher har fundet i et Mindedigt, Bror*
son skrev i 1779 over en afdød Ungdomsven Hospi*
talspræst Volquartz i
Kolding,
saa athan endog fandt
sig foranlediget til at genoptrykke dette Makværk i sit
Maanedsskrift „Nordlyset" 1829.1) Lige saa
smuk
og naturlig Brorsons Prosa er, lige saa skruet og
kun*
stig er
han
somRegel
i sine Vers. De er Beviser paa,*) Side 113—124. „Tanker ved Hospitalspræstens Velædle og Velærværdige Herr Richard Hagerup Volquartzes salige Dod i
Colding den 1ste May 1779."
CHRISTIAN CARL BRORSON 511
at han kendte de
forskellige
Versemaal; men medPoesi har de i det store og hele intet at gøre.
Hans Mangel paa Smag og Takt træder frem paa
adskillige Steder, f. Eks. i det højtidelige
Mindedigt
over Volquartz, hvor
pludselig
det rædselsfulde Ord„Pladdergejst"
skratter igennem,eller
naar hani et Digt ved
Biskop
J. K. Blochs Begravelse i Ribe 17731) kalder dekongelige
for „Guderne paa Jorden"og siger, at de „salige drikker af Gudernes Vin."
Toppunktet i Smagløshed naar han dog i følgende
„BrudesengsSkrivt" i
Anledning
af BispedatterenFroken Charlotte Blochs
Bryllup:
Saa lig da saa blødt, som det Frøkner kan tjene,
Naar de skal forvandles til Frue fra Mø!
Saa stræb da, at Blochen faar Stamme og Grene Og Skove med Tiden udvikles af Frø o. s. v.2)
Hans Lejlighedsdigte er paa en enkelt
Undtagelse
nær alle bestilte, og man mærker tydeligt, at han dig*
ter kun, fordi han skal, ikke fordi en indre Glød dri*
ver ham til det. I et af sine Lejlighedsdigte3) udstød
4
1) „Echo af den Klage*Tale, som blev holdt i Cimbrernes Tempel den 25de Januarii 1773", trykt i Broder Brorsons ,,Liig*
Prædiken over Jørgen Karstens Bloch, S. S. Theolog. Doctor og Biskop over Riber*Stift, paa Hans Biesettelses Dag den 25. Ja#
nuarii 1773 udi Riber DomsKirke" Haderslev (uden Aar) Side
45—68.
-) „Hyrdindens Drøm i Ribe*Enge om Ægte?Foreeningen imel#
lem Herr Th. Friderich von Jessen, Kongelig Dansk Resident og
Consul i Lybek, samt Frøken Charlotte Bloch, fuldbyrdet i Ribe*
Bispegaard den 9de September 1784" Haderslev (uden Aar)
Side 31.
3) „Tanker ved Urnerne, som giemmer Støvet af Frue Oberst*
inde Sophia Hedevig von Brockdorff, født Grabov, Frue til
Grundet, Hoigaard, Bratschou etc., og af Hr. Adam Carl von
Luttichau paa Thiele" Viborg 1784 Side 4.
512 CARL LINDBERG NIELSEN
der han derfor et lille Suk og klager over Mindedigt
tes
Upaalidelighed:
Den daarlig handler, som vil døde dømme, Dog man dem og for meget kan berømme.
Det hvide Marmor lyver tit og skaber
Af fejge Helte, vise Mænd af Aber.
Her Pen og Mejsel skejer let og irrer,1)
Helst naar man Ros med gyldne Sporer pirrer.
Og dog — trods alle Indvendinger, man kan gøre,
havde Brorson arvet noget af sin Faders Digtergave.
Følgende
følte Linier ved etBryllup bærer Vidne
derom:
O, du himmelske Velgører,
Kanæ Højtids store Gæst!
Hør de Bønner, vi fremfører, Hellige vor Bryllupsfest!
Helligt skal det Alter være,
Som vi nu vil ofre paa,
Helligt Løfte vi frembære,
Sæt din Naades Segl derpaa!a)
Og skøn og poetisk er den Indskrift, han satte paa
sin
ulykkelige, sindssyge Broders
Gravsten:Indsvøbt i Nat din Sjæl ej her udviklet blev,
Hist over Stjerners Vej dit Liv begyndte!
Men smukkest er dog den Sang, han skrev, og som
blev sunget
ved denne Broders Begravelse
i 1791. Det*) Tager fejl.
2) „Thieles May*Glæde i Anledning af den lykkelige Foree*
ning imellem Herr Jens von Jermiin, Deres Kongel. Majests.
Kammerjunker samt StamsHerre til Ausumgaard, og Frøken
Helle Sophia von Liittichau, som blev fuldbyrdet paa Thiele
den 4de May 1781" Haderslev (uden Aar) Side 21.
CHRISTIAN CARL BRORSON 513
er ikke et bestilt og
betalt
Digt, men Tonen kommerfra Hjertet, enkelt og enfoldigt:
Jeg levede i Skjul paa Jorden,
Til Graven skjulte al min Ve.
Nu kan jeg først i Engle*Orden
Guds skjulte Hensigt med mig se.
Tak, ubegribelige Gud,
Som førte alting herlig ud!
Min Sjæl, som her kun laa i Dvale,
Nu smiler i en evig Fred.
Fra Jordens taagefulde Dale Jeg hævedes til Salighed.
O, Jesu Christ, al Verdens Trøst,
Nu skuer jeg din Naades Høst!
Saa skal da hist en Frugt indhentes
Af Frø, som her umodnet blev.
Lyksalig Stund, da Livet endtes, Og Sjælen sig fra Støvet rev.
O, ubegribelige Gud,
Hvor salig førtes alting ud!
Er dette Digt
ikke tilstrækkeligt
til aterklære
Bror#son for den
gamle Psalmedigters
ægte Søn? —Et
elskeligt Menneske
og enbrav
Præstemand —det er det Indtryk, man faar af Brorson. Men kun
kort skulde hans Virketid blive. Efter et længere
Sygeleje kom Døden,
som han længtes efter. Den 1.April
1795 gikhan
bort, ikke fyldt 50 Aar, ogblev begravet
9. April.„Kiøbstædens
værdigeEmbeds*
og
Handelsstand, der med
en 30andre Mænd
vareindbudne til Følge, viiste sin
Hengivenhed
og Ære*frygt ved efter egen Tilskyndelse at bortbære hans
afsjælede
Legeme til det Sted paaJacobi Kirkegaard,
han selv havde
valgt;
henved 100 afMenighedernes
øvrige Mænd kom uden Indbydelse, og Parviis i Sør*
geklæder
ledsagede tilligemed omtalte Følge
Liiget;514 CARL LINDBERG NIELSEN
derforuden vare paa Byens
rummelige
Torv og paaKirkegaarden nogle
100Mennesker forsamlede."
Provst Clausen fra Ho holdt
Ligtalen
iKordøren
iSt.
Jacobi Kirke
overOrdene
i 1.Mosebog 49,
18:„Herre, jeg
bier
efterdin Frelse",
og af H.A.
Bror?sons Psalmer blev der sunget: „Saa kom forønskte
Dødens Stund" og „Nu har jeg
vunden".
Brorsons gamle Moder fulgte ham i
Døden
etkvart
Aar senere, den 4. Juli, og blev begravet ved hans og
Nicolai Brorsons Side.
Paa hans Gravsten, et anseligt Sandstensmonument,
der endnu er at se paa Varde
gamle Kirkegaard,
satteRektor L. Hanssen i Ribe, der havde været Discipel
i Ribe Latinskole, mens Brorson var Hører, og som
senere blev dennes
Kollega sammesteds,1) de sande
Linier:
Ei Avind Selv saaes smile ved Din Død,
men Armods, Dyds og Vénskabs
Taare flød.
(Hvor intet andet anføres, er Kilden til denne Fremstilling
Universitetsbibliothekets Haandskriftsamling Additamenta No.
620 in 4 °, hvor Universitetsbibliothekar, Professor P. G. Thor#
sen (1811—83), der var barnefødt i Varde, har samlet en Mæng
de „Brorsoniana", dels i Original, dels i Afskrift, saaledes Bror
sons Prædikener, hans Betænkning over den hollandske Kirke
strid, Digte, et enkelt Brev, en Silhouet, Sørgedigte fra hans Død
og Begravelse, forskellige Optegnelser om Brorson, bl. a. nogle
interessante Meddelelser af en anonym Vardeborger, samt en
paabegyndt, men desværre ikke fuldført Levnedsskildring af
Brorson ved P. G. Thorsen m. m.)
l) Ribe Skoleprogram 1824 Side 38 og 1830 Side 35