• Ingen resultater fundet

BACHELORORIENTERING F2015 Csaudk

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "BACHELORORIENTERING F2015 Csaudk"

Copied!
26
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

Csaudk

BACHELORORIENTERING F2015

9 april 2015

(2)

Vigtige valg

›  Praktiske oplysninger

›  Krav til studieprogrammet

›  valgfrie kurser

›  Optagelse på kandidat

›  Fremdriftreform

›  Disse slides på: cs.au.dk/studieorientering (fra 9.april)

2/22

(3)

Kursustilmelding og skema

› Sker nu (1-10 maj) for hele næste semester

› Prioriter altid obligatoriske kurser over valgfri

›  Manglende obl. Program kan give program ved kandidatindskrivning

Er du i tvivl om noget så book en tid til en samtale:

›  http://www.cs.au.dk/~gudmund/interview.html

› Kontraktgenerator

(4)

Fremdriftreform fra sommer 2015

›  Alle studerende skal tilmeldes 30 ECTS hvert semester

›  En undervisningstilmelding udløser automatisk en eksamenstilmelding

›  Eksamenstilmeldinger kan ikke afmeldes

›  Man bliver ikke automatisk tilmeldt 3. prøveforsøg

›  Hvis en studerende tilmelder sig mere end 30 ECTS på et semester, så vil de

overskydende ECTS indgå i optællingen af ECTS i det efterfølgende semester som et

”overflow”

4/22 SØREN

GUDMUND

GERTH

(5)
(6)

Bachelor og hvad så?

›  Søg optagelse på kand. i IT-produktudvikling

›  En bacheloruddannelse i It med specialisering i produktdesign er adgangsgivende

›  Søg optagelse på kand. i datalogi

›  En bacheloruddannelse i It med specialiering i softwareudvikling

›  Søg ind på PhD-uddannelsen!

›  Du får løn for at studere!

›  Hør Anders Møllers oplæg kl 16.15 imorgen

›  kandidat.au.dk/optagelse

(7)

VALGFRIE KURSER

1.  specialiseringskurser fra andre IT-specialiseringer 2.  søjler fra kandidat i IT-Produktudvikling

3.  Relaterede kurser fra CS 4.  Kurser fra ASE

5.  MM kurser på IÆK

›  Andet...men husk at checke forudsætninger

›  - og sørg for hurtigt at have en godkendt bachelorkontrakt

›  Se kurser på cs.au.dk/it-valgfrihed

(8)

1. specialiseringskurser

fra Andre I IT-bachelor specialiseringer

›  PRODUKTDESIGN

5ECTS Visualisering og projektkommunikation (Q4) 5ECTS Designteori og -historie (Q4)

5ECTS Advanced Physical Computing (Q1) 5ECTS Oplevelsesdesign (Q2)

10ECTS Social og Æstetisk Interaktion (Q3+Q4)

›  FORRETNINGSFORSTÅELSE

10 ECTS Marketing and Consumer Behaviour (Q1+Q2)

›  5   ECTS IS, forretningsprocesser og it-strategi (Q3+Q4)

›  10 ECTS Project Management (Q3+Q4)

›  andre relevante kurser på Institut for Marketing og Organisation

8/22

›  SOFTWAREUDVIKLING

5ECTS Softwarearkitektur (Q2) 5ECTS Distribuerede Systemer (Q4) 5ECTS Regularitet og Automater (Q4) 5ECTS Algoritmer og datastrukturer 2 (Q4) 5ECTS Beregnelighed og logik (Q1)

5ECTS Concurrency (Q1)

5ECTS Programmeringssprog (Q4) 5ECTS Sikkerhed (Q4)

(9)

2. valgfrie søjler

fra Kandidat i IT-Produktudvikling

›  AVANCERET PERVASIVE COMPUTING

›  5ECTS Pervasive Positioning (Q1)

›  5ECTS Context Awareness(Q2)

›  5ECTS Augmented Reality (Q3)

›  INTERNET OF THINGS

›  5ECTS Cloud Computing(Q1)

›  5ECTS Avanceret webprogrammering (Q2)

›  5ECTS Internet of things (Q3)

›  HCI

›  5ECTS Teorier og kvalitative metoder i HCI (Q1)

›  5ECTS User Experience (Q2)

›  5ECTS Social and Collaborative Computing (Q3)

cs.au.dk/it-valgfrihed

(10)

3. relaterede kurser

fra Institut for Datalogi

›  10 ECTS Introduktion til Digital Audio (Q1+Q2)

›  10 ECTS Digital Kontrol i en Fysisk Verden (Q3+Q4)

›  5 ECTS Design af Interaktive teknologier (Q4)

›  5 ECTS Participatory Design

›  5 ECTS Science-based It-entrepreneuship and Innovation (Q1)

10/22

cs.au.dk/it-valgfrihed

(11)

5 ECTS Science-based It-entrepreneuship and Innovation (Q1)

›  Nyt kursus fra 2015

›  CS udgave af iNano "Sciencebase Innovation and Entrepreneurship"

›  Undervises af Rajiv Void (tidligere CEI) med It innovations cases som

grundlag

(12)

4. Kurser fra IHA/ASE (Ingeniørerne)

›  5ECTS Smartphone Applications (Q1, Q4) (ITSMAP)

›  Virtuel Instrumentering (Q3)

12/22

(13)

5. kurser på IMV/IÆK

›  EFTERÅR

›  15 ECTS Digital æstetik (Q1+Q2)

›  10 ECTS Digital kultur (Q1+Q2)

›  30 ECTS Urban Computing (Q1+Q2) Projektorienteret forløb studerende.au.dk/urbancomputing

›  FORÅR

›  10 ECTS Lyd & Interaktion (Q3+Q4)

›  10 ECTS Audiovisualitet (Q3+Q4)

›  10 ECTS Computerspilsteori (Q3+Q4)

›  10 ECTS 3D interaktion (Q3+Q4)

›  Andre relevante muligvis også mulige…søg vejledning hos SP/GSF

(14)

q4 Valgfri

Social og Æstetisk Interaktion Valgfri

q3 Valgfri Valgfri

q2 Bachelorprojekt (49) Oplevelsesdesign Softwarearkitektur

q1 Advanced physical computing Databaser

q4 IT Produktdesignprojekt

q3 Interaktionsdesign Fysisk design Webteknologi

q2 Calculus 2 Visualisering og proj. Komm. Programmering 2

q1 Calculus 1 Store it-innovationer Introduktion til programmering

q4 Statistik og databehandling Designteori og -historie

Praksisprojekt q3 Algoritmer og datastrukturer 1 Informationsteknologiens og datalogiens

videnskabsteori

q2 Computerarkitektur Organisering og Forretningsmodeller for IT-

innovationer Innovation og Udviklingsmetoder

q1 Pervasive Computing Interaktive medier

q2 Valgfri Valgfri

2/3 søjle

q1 Valgfri

q4 Innovationsprojekt

q3

Søjle

Urban Intervention

Søjle

q2 Interaktive Rum

q1 Shape Changing Interfaces

(15)

q4 Valgfri

Social og Æstetisk Interaktion Valgfri

q3 Valgfri Valgfri

q2

Bachelorprojekt Oplevelsesdesign Softwarearkitektur

q1 Advanced physical computing Databaser

q4 IT Produktdesignprojekt

q3 Interaktionsdesign Fysisk design Webteknologi

q4 Statistik og databehandling Designteori og -historie

Praksisprojekt q3 Algoritmer og datastrukturer 1 Informationsteknologiens og

datalogiens videnskabsteori q2 Computerarkitektur Organisering og Forretningsmodeller for

IT-innovationer Innovation og Udviklingsmetoder

q1 Pervasive Computing Interaktive medier

(16)

q4 3D Interaktion/

ESEA/

Computerspilsteori Social og Æstetisk Interaktion 3D Interaktion/

ESEA/

Computerspilsteori q3

q2

Bachelorprojekt Oplevelsesdesign Softwarearkitektur

q1 Advanced physical computing Databaser

q4 IT Produktdesignprojekt

q3 Interaktionsdesign Fysisk design Webteknologi

q2 Calculus 2 Visualisering og proj. Komm. Programmering 2

q1 Calculus 1 Store it-innovationer Introduktion til programmering

q4 Statistik og databehandling Designteori og -historie

Praksisprojekt q3 Algoritmer og datastrukturer 1 Informationsteknologiens og

datalogiens videnskabsteori q2 Computerarkitektur Organisering og Forretningsmodeller for

IT-innovationer Innovation og Udviklingsmetoder

q1 Pervasive Computing Interaktive medier

(17)

q4 Valgfri (BSS tilvalg) Valgfri (BSS tilvalg) Valgfri

q3 Valgfri (BSS) Valgfri (BSS tilvalg) Valgfri

q2

Bachelorprojekt Valgfri (BSS tilvalg) softwarearkitektur

q1 Valgfri (BSS tilvalg) Databaser

q4 IT Produktdesignprojekt

q3 Interaktionsdesign Fysisk design Webteknologi

q4 Statistik og databehandling Valgfri (designteori og –historie)

Praksisprojekt q3 Algoritmer og datastrukturer 1 Informationsteknologiens og

datalogiens videnskabsteori q2 Computerarkitektur Organisering og Forretningsmodeller for

IT-innovationer Innovation og Udviklingsmetoder

q1 Pervasive Computing Interaktive medier

(18)

q3 Informationsteknologiens og

datalogiens videnskabsteori Optimering Algorithm Engineering

q2

Bachelorprojekt Softwarearkitektur Concurrency

q1 Beregnelighed og logik Databaser

q4 IT Produktdesignprojekt

q3 Interaktionsdesign Fysisk design Webteknologi

q2 Calculus 2 Visualisering og proj. Komm. Programmering 2

q1 Calculus 1 Store it-innovationer Introduktion til programmering

q4 Algoritmer og datastrukturer 2 Regularitet og automater

Praksisprojekt q3 Algoritmer og datastrukturer 1 Statistik og databehandling

q2 Computerarkitektur Organisering og Forretningsmodeller for

IT-innovationer Innovation og Udviklingsmetoder

q1 Pervasive Computing Interaktive medier

(19)

q4 Innovationsprojekt

q3 Søjle Urban Intervention Søjle

q2 Søjle Interaktive Rum Søjle

q1 Søjle Shape Changing Interfaces Søjle

q4

Speciale q3

q2 Valgfri Valgfri Valgfri

q1 Valgfri Valgfri Valgfri

Avanceret Pervasive Computing Q3 Augmented Reality

Q2 Context Awareness Q1 Pervasive Positioning

Internet of Things Q3 Internet of Things

Q2 Avanceret Webprogrammering Q1 Cloud Computing (E2015) HCI Q3 Social and Collaborative Computing

Q2 User Experience

Q1 Teorier og kvalitative metoder I HCI

(20)

Studievejlederen på Institut for Datalogi

›  Husk, at studievejlederen kan hjælpe dig:

›  Jacob Albæk Schnedler

›  Email: studievejleder.it@au.dk

›  for træffetid, telefontid, email m.m. se studieprotalen

›  Mulige emner:

›  studieskift, -forsinkelse, -orlov, eller –stop

›  sygdom

›  studieordningen,

(21)

Udland ?

- TuE i Eindhoven har et godt modul fra deres ID Master modul der nemt kan importeres til et AU IT-Produktudviklingsprogram:

-  Programmerne er meget forskellige og ændrer sig hurtigt så undersøg det selv

-  En god måde at finde relevante steder er at browse opslag fra denne liste , eller at søge vejledning hos Trine Ji Holmgaard eller Søren Poulsen

(22)

BACHELOR Fysisk Design

IT-Produktdesignprojekt

Social og Æstetisk Interaktion Advanced Physical Computing Bachelorprojekt

KANDIDAT 3D-prototyping

Shape Changing Interfaces Interaktive rum

Urban Interaktion Innovationsprojekt

labtools@cs.au.dk

Nu med

Stibitz!

(23)

Laser workshop i Chomsky 11 og 12 april facebook.com/chomskylab

›  Chomsky Lab afholder workshop om brugen af vores nye laser cutter,

›  Maks deltagere: 30

›  Lørdag og Søndag, begge 10:15 - 16:00

›  Plan Lørdag:

›  10:15 - 12:00: Intro

›  12:00 - 13:00: Frokost

›  13:00 - 15:30: Design Challenge: Visitkort

›  15:30 - 16:00: Opsamling og vinderholdet kåres. 

›  Plan Søndag: 

›  10:15 - 10:30: Introduktion til dagens Design Challenges

›  10:30 - 12:00: Design Challenges: Lampe eller Moving Parts. 

›  12:00 - 13:00: Frokost

›  13:00 - 15:30: Design Challenges: Lampe eller Moving Parts. 

(24)

24

IT-specialer cs.au.dk/itspecialer

›  Tactile Guidance in extreme Sports: Exploring the Design Space through Kiteboarding.

›  Designing Wearable ICT to assist People with social anxiety Disorder.

›  Coffee is not enough: A Case Study of introducing user-centered Design into the software development Process.

›  Exploring In-Air Gestural Interaction with Home Lighting.

›  Swipe What You Like. Creating Experiences with the Ibeacon Technology showcased through the Media Industry.

›  Wearable Support for News Consumption: Research through Design of the GlassNews App.

›  Afhjælpning af FIRST LEGO League deltagernes vanskeligheder med at løse robotopgaven.

›  Exploration of a Design Space for Communicating and Experiencing Craftmanship through Tangible Interaction and Augmented Reality.

›  Activating The Aroused. A Design Oriented Study on Engagement and Particicpation In a Social Housing Area.

›  EUD For Childrens´ Fee Play With Building Toys: Exploring EUD Design Considerations For Remote Controlling LEGO.

›  From Consumers To Co-creators: A Case Study Of How To Implement a Web-based Platform For Co-creation.

›  Exploring Personal Navigation: How Different Design Approaches Can Affect The Driving Experience.

›  Developing Methods for Transportation Mode Detection using Real-World Mobile Sensing.

›  Gamification in a Rehabilitation Process: Exploring Technology Based Solutions for Heart Patients.

›  Developing Multi Touch Interactive Visualizations to Explore Big Data.

›  How Contextual Understanding and Existing Knowledge Lead Towards Natural Interaction

›  Ad Hoc Interfaces: A Tangible Approach to On-demand User Interfaces

›  An Exploratory Case Study on Motivating Employees in an Open Office Environment

›  Context Aware IT Support for Children with ADHD - Development and test of the CASTT Prototype

›  Wind Power and Electricity Price Prediction Using Artificial Neural Networks to Support Decision Making in the Danish Electricity Market

›  Let´s Graffiti! Designing and experimenting with a collaborative drawing tool for children based on Clark´s concepts of Common Ground

›  Styrkede sportsoplevelser: Udviklingen af CAP Frameworket……

(25)

facebook.com/datalogi

facebook.com/ituddannelsen facebook.com/SOFAIT

facebook.com/chomskylab

(26)

A A R H U S U N I V E R S I T E T

Datalogisk Institut

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

Der er ikke noget publikum/læseren ikke forstår, men nok noget kritikeren ikke formår at fremstille klart nok.. Eller skarpere sagt: kritikeren må lære at sige det han/hun ikke

Hvordan påvirker anvendelsen af velfærdsteknologiske hjælpemidler i dagligdags aktiviteter i hjemmet oplevelsen af aktivitetsdeltagelse samt livskvalitet hos borgere med

Social og Æstetisk Interaktion Informationssystemer og forretningsprocesser q3 Distribuerede

Organisk Kemi IIIa: Eksperimentel Organisk Syntese eller Molekylær Biofysisk Kemi eller Fysisk Kemi II!. eller

 Programmet skal indeholde videregående studieelementer inden for medicinalkemi af et omfang på mindst 90 ECTS, inklusiv speciale, herunder de obligatoriske kandidatkurser

 Programmet skal indeholde videregående studieelementer inden for kemi af et omfang på mindst 90 ECTS, inklusiv speciale, herunder det obligatoriske kandidatkursus i kemi:..

6. Mere fleksibilitet mellem bachelor- og kandidatuddannelser Se mere på: http://studerende.au.dk/fremdriftsreformen/.. AARHUS

Social og Æstetisk Interaktion Advanced Physical Computing Bachelorprojekt. KANDIDAT