• Ingen resultater fundet

En Jøde i Ribe 1676

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "En Jøde i Ribe 1676"

Copied!
3
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

En Jøde i Ribe 1676.

Af Johan Hvidtfeldt

Første gang, man finder jødernes forhold i Dan?

mark nærmere bestemt, er ved forordningen af 6. fe*

bruar 1651, hvorved der under 1000 rigsdalers bøde forbydes dem at komme ind i

landet uden

»voris

special och serdelis geleitsbrif«1).

Dette

forbud blev

ved at bestaa i den følgende tid, idet man dog alle?

rede den 24. maj 1651 ved et missive til lensmæn*

dene havde undtaget

de portugisiske jøder i Gliick*

stadt fra bestemmelsen2), og 1657

udvidedes denne

undtagelse til at omfatte alle portugisiske jøder, der

ansaas for finere end de tyske og polske jøder3). Men

først under den følgende konge Christian den femte

synes jøderne for første gang at have faaet tilladelse

til at bosætte sig her i landet; den første, der vides

at have faaet en saadan tilladelse, er Israel Fiirst, som

25. januar 1673

fik lov til

at

slaa

sig

ned

i

Køben?

havn som

tobaksspinder4).

Det var ingen

tilfældighed,

at den første kendte, i Danmark bosatte,

jøde drev

denne næringsvej;

thi det

samme er

tilfældet med

næsten alle de

jøder,

man i

den følgende tid

møder

her i landet, især var det

dog

de tyske

jøder

»smau*

1) V. A. Secher: Corpus Constitutionum Daniæ VI 3f.

2) Sammesteds: 21.

3) Benj. J. Balslev: De danske Jøders Historie 9 f.

4) Sammesteds: 14.

(2)

EN JØDE I RIBE 1676 111

ser i gemen kaldet«, som gav sig af hermed. Ogsaa

de jøder, som boede i Fredericia omkring 1700, var

ivrige

tobaksspindere,

og de har sikkert i

høj

grad

været medvirkende til at

grundlægge

og udforme

denne

bys

ret

betydelige tobaksavl

og

tobaksspinderi1).

De vandrende

jøder

gav sig især af med

juvelhandel,

slet ikke saa

sjældent

møder vi dem i datidens told*

regnskaber.

Samme aar som den nævnte Israel Fiirst fik til*

ladelse til at bosætte sig i København, fik en anden

jøde, Simon Hertvigsen, der ogsaa var

tobaksspinder,

lov til at slaa sig ned i Ribe, der saaledes utvivlsomt

er den første danske

provinsby,

hvori jøder

har

faaet

opholdstilladelse.

Simon Hertvigsen flyttede senere til

Aarhus, hvor han drev kornhandel fra 1689 til 1696.

Da han

gik fallit, flygtede

han til Fredericia, idet han

benyttede

sig af denne bys

asylret.

Han var gift med

Rachel Isachsdatter, der

formodentlig

er datter af den

i det følgende nævnte jøde Isaack2). Han var

dog

i

den følgende tid ikke den eneste jøde i Ribe. Der

nævnes saaledes i 1694 Levin Moses og Nathan Mo*

ses. Den sidste blev 1675 grebet i Aarhus med falsk

toldseddel og flygtede 1697 for sine kreditorer til Fre*

dericia, hvor han fik 3 aars moratorium3).

I det følgende skal meddeles et

uddrag

af Ribe

stifts

landemodeprotokol

1674-16824), der kaster et ej*

endommeligt

lys

over

jødernes daværende

forhold og myndighedernes stilling til overgreb overfor dem.

»Anno 1676, den 11. januar, har jeg5) ladet den jøde Isaack, som har

klaget

for mig, at de af skolen,

1) Vejle Amts Aarbøger 1935. 100.

2) Balslev: anf. sted 14,' Fra Ribe Amt VII 103.

3) Fra Ribe Amt VII 318.

4) Fol. 12. Ribe stiftsarkiv i Landsarkivet i Viborg.

5) Formodentlig biskoppen Peder Kragelund (1650 1681).

(3)

112 JOHAN HVIDTFELDT

som ginge med diskanten1)

hellig

tre kongers aften,

havde gjort ham gewalt i hans hus og slaget hans

vinduer ind, for mig incitere, desligest rectorem scholæ

med alle hørere,* udi doktor Ludvichis2) og magister

Niels Serups3) nærværelse den sag at forhøre. Og ef*

terdi det befandtes, at hørerne samtlige var

uskyldige

og

ikke »eenglig« kunde

gøres bevislig,

hvo

af

dren#

gene det havde gjort,

begærede den

jøde

Isaach

intet

videre, end han herefter maatte nyde fred og rolig#

hed, og børnene maatte paamindes derom, hvilket

rectori og hørerne blev befalet alvorligen at forholde disciplene at holde sig fra saadan

»insolentz«4),

saa#

fremt de ikke exem piariter vilde straffes, om de deri

skulde findes skyldige, hvormed ogsaa jøden var

til#

freds«.

1) Diskant var navnet paa det kor af skoledrenge, der

fire gange om aaret (nytaars-, hellig tre kongers-, Mortens-

og juleaften) drog rundt i byerne og sang.

2) Ludvig Pouch, født 14. oktober 1620, død 18. april 1681.

Dr. med. kannik og residerende medikus. (Fra Ribe Amt VII 326).

3) Niels Jørgensen Seerup, født 9. marts 1621, sognepræst

ved Domkirken fra 1653, død 1685. (Kinch: Ribe Bys Historie

og Beskrivelse II 449, Fra Ribe Amt VII 335).

4) Uforskammethed.

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

Antike Rammer, Antikviteter og gamle Møbler, portugisiske Fajancer etc... William Olsen,

Men i forbindelse med den spanske og portugisiske kolonisering af Amerika og mødet med den oprindelige amerikanske befolkning blev der rokket ved hvedens centrale rolle for krop

De russiske jøder tilhørte den store østeuropæiske gruppe af ashke- naziske jøder, der talte jiddisch (eller jødetysk som man kaldte det), et gammelt germansk sprog med slaviske

Og hvis kalkmaleriers jøde- fremstillinger, som hævdet af Ulla Haastrup, skulle godtgøre, at der faktisk hav- de boet jøder i datidens Danmark, kunne man med samme ret hævde, at

Modviljen blev ikke mindre af at de portugisiske kolonier nu også begyndte at blive inddraget, således at Danmark ville komme til ikke alene at blande sig i andre nationers

Når store dele af Mea She’arims hare- di-jøder og jøder bosat andre steder i Is- rael, ikke adlød statens COVID-19-re- striktioner, handler det altså delvist, men ikke

Er Israel skabt som et refugium for alverdens jøder, der skulle gøre jøder til herrer over egen skæbne, eller er det en jødisk stat, hvor jødiske love og normer flyder sammen

Jeg lærte, at man ikke kan stole på jøder, fordi de tilbeder ‘mulah, ikke Allah’, altså penge, ikke Gud.. Ifølge min lærer er hver evig eneste jøde kun optaget