• Ingen resultater fundet

Kristian Hvidt: Det mousserende element. En jødisk bankierslægt gennem fem generationer. Forlaget Vandkunsten, København, 2016.

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "Kristian Hvidt: Det mousserende element. En jødisk bankierslægt gennem fem generationer. Forlaget Vandkunsten, København, 2016."

Copied!
2
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

567 ninger: rationalismens fornuftsreligion og supranaturalismen. Han ønsker også at vise, hvad der skete med vækkelsen efter 1840 og her især udviklingen hen mod Indre Mission og grundtvigianisme. Re- sultatet af denne analyse er en meget interessant tanke om de tidlige vækkelsers vigtige rolle i dansk historie.

For Rasmussen kan vækkelsen forklare, hvorfor det lutherske over- levede og har stået så stærkt i Danmark fra tiden efter vækkelsen og frem til i dag. I 1901 var knapt 99 % af befolkningen medlem af Den evangelisk-lutherske Folkekirke, og i dag er det stadig næsten 80 %.

Det lykkedes at beholde lægfolk i den fælles kirke, mens man f.eks. i Sverige fik så mange frikirker, at vækkelse for en svensker ofte er ens- betydende med en frikirke. Én forklaring på denne altomfattende fol- kekirke ligger i grundlovens religionstolerante afsnit fra 1849, men det rækker måske ikke som forklaring. Selvom man havde ret til at for- lade den evangeliske kirke for andre religiøse samfund, forblev dan- skerne i folkekirken. Rasmussen mener, at årsagen snarere var, at kir- ken og dens mænd på forskellige måder viste lydhørhed for de vak- tes krav om at holde fast ved den lutherske fælleskultur. Det gælder både supranationalisterne, rationalisterne, grundtvigianismen og In- dre Mission. Folket blev i kirken, fordi folkekirken lyttede til de vakte og forblev tydeligt luthersk.

Dette er værd at tænke videre på. I forbindelse med Reformationsju- bilæet i 2017 er der opstået diskussioner om det lutherskes betydning i Danmark i moderne tid, fra 1850 til i dag, og jeg mener, at Rasmus- sens bog bør læses og begrundes i disse sammenhænge. Det er interes- sant at vide, hvad reformationen gjorde ved Danmark, og hvad dan- skerne gjorde med det lutherske.

Hanne Sanders

| Kristian Hvidt: Det mousserende element. En jødisk bankierslægt gen- nem fem generationer, Forlaget Vandkunsten, København 2016, 234 s., 289 kr.

Den dansk-sefardiske slægt Henriques har med sit næsten ikonisk spanske efternavn tilhørt den dansk-jødiske overklasse langt tilbage i tiden. Da Julius Margolinsky i 1949 udgav Stamtavlen Henriques 1725- 1948, lagde han begyndelsesåret i 1725. Da familien selv i 1989 ud- sendte Stamtavlen Ruben Henriques, lagde man begyndelsen hos grund- læggeren af det kendte bankierfirma, Ruben Henriques, som blev født i 1771 i København.

Kristian Hvidt, som gennem sin mor er en del af Henriques-slæg- ten, sætter begyndelsen til 1528, da købmanden Anrique Dias de Mi-

Anmeldelser

(2)

568

lao de Caceres blev født. Han var fra Spanien, men endte sine dage i 1609 på bålet i Lissabon som kætter, fordi han var en døbt jøde. En af hans døtre, Beatriz Henriques de Milao, blev i 1605 i Hamburg gift med Alvaro Dionis, en portugisisk jøde, der blev hovedrig som alsidig købmand. Det var Dionis, som i forstaden Altona købte det jordstyk- ke, som blev til begravelsesplads for jøderne i Altona, som siden 1611 hørte under den danske konge. Dionis tog navnet Henriques efter sin kone, og Hvidt forankrer nu slægtens ene arm grundigt i de nordiske lande og fører den frem til grundlæggelsen af det berømte bankierfir- ma i 1801 og videre.

I Danmark bliver disse de første danske jøder også de første, som måtte slå sig ned i København, og hvis liv blev reguleret i lovgivningen som medlemmer „af den portugisiske Nation“ i modsætning til de se- nere ankommende (i 1700-tallet) „af den tyske Nation“. Disse to grup- per blev kaldt henholdsvis den sefardiske og den ashkenaziske efter de hebraiske ord for Spanien (Sefarad) og Tyskland (Ashkenaz). Den ash- kenaziske gruppe udviklede sproget jiddish og blev i øvrigt den mest talrige. Den sefardiske gruppe blandede det 1400-tals spanske, de tal- te, med nogle få hebraiske ord, skrev det med hebraiske bogstaver og omtalte det som ladino eller judezmo. De talte ikke, som Hvidt skriver, jiddish. Tværtimod var de portugisiske jøder i 1700-tallets sidste del modstandere af at bruge den edsaflæggelse på jiddish, som var ud- viklet, da de ikke forstod jiddish. Detaljerne kan ses i Martin Schwarz Laustens storværk om kirkelige holdninger til jøderne i Danmark.

Gennem sin mors og mormors fortællinger rækker Hvidts „hukom- melse“ tilbage til midt i 1800-tallet, og vi følger bankierfamilien gen- nem både hukommelsen og udvalgte kilder. Familien havde andre ta- lenter end det med pengene, bl.a. musik, maleri og digtning. Hvidt undgår behændigt det problem, som mange familiehistoriebøger kommer til at lide under, at alle skal omtales for familieskabet, men det bliver de altså ikke interessante af. I Hvidts fortælling har han et godt øje for de talentfulde. Og han er en god fortæller.

Morten Thing

| Henrik Thrane under medvirken af Birgitte Holten: Kongen, Jægermesteren og Livskytten – Frederik den Syvendes arkæologiske mani, Syddansk Universitetsforlag, Nationalmuseet, Odense 2015, 315 s., 300 kr.

Denne bog dokumenterer Frederik 7.s omfattende arkæologiske in- teresse og søger i tilgift at nuancere det portræt af kongen, som i den almindelige litteratur ofte nærmer sig det karikerede. Henrik Thra-

Anmeldelser

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

Generelt viser studier, at sundhedsprofessionelle skal være varsomme med at anbefale patienter med type 1 diabetes til at faste (4).. Dansk selskab for Almen Medicin (DSAM)

I de kommende år fortsætter museet sin ind- samling af historier af samme karakter som dem fra de danske jøder, der under anden Dansk Jødisk Museum, København.. Daniel

Når operatørerne i visse sammenhænge udvælger sig virksomhedens tillidsmænd som sammenlignings-gruppe, opstår et spejl hvori det er operatørernes selvforståelse

To af de breve, som Jacob Sussmann ikke nåede at modtage inden han blev anholdt i København, var skrevet af hans kone, Schonchen bas Schlomo, eller som hun

Det fremgår desuden af den første forhandlingsprotokol, at klubben kaldte sig Vejle Ny Lawn Tennisklub i starten, angiveligt fordi der tidligere havde eksisteret en tennisklub

dene havde undtaget de portugisiske jøder i Gliick*. stadt fra bestemmelsen2), og 1657 udvidedes denne undtagelse til at omfatte alle portugisiske

Den menneskelige delag- tighed kan således forstås ikke alene som en særlig kunstnerisk kunnen, men som en særlig menneskelig klangbund, der er involveret i den æstetiske proces

Fordi sammenligning med relevante outgroups spiller så konstitutiv en rolle i dannelsen af social identitet, centreres Paulus’ argumentation vedrørende kristen identitet om det,