• Ingen resultater fundet

Jeppe Stavn. En vestjysk herregårdskunstner og hans samtid

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "Jeppe Stavn. En vestjysk herregårdskunstner og hans samtid"

Copied!
35
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

Jeppe Stavn

EN VESTJYSK HERREGÅRDSKUNSTNER

OG HANS SAMTID

Af Carsten Teilman Hald

længe manbeskæftiger sigmed de kunstnere, deri sid¬

ste halvdel af det 18. århundrede virkedei hofkredsenog inden for hovedstadenscirkler, er man sånogenlunde hel¬

digt stillet, idet hofregnskaber og kunstakademiets arkiv

kan give mangt et fingerpeg om denne tidsalders kunst¬

nereogderes produktion, selvom manoftemå erkende,at

vorviden om selv de bekendteste kunstnere til tider erret

mangelfuld, såledessom f.eks.tilfældetermed den dansk¬

russiske hofmaler Vigilius Eriksen (1722-82), om hvis re- præsentationsbilleder både fra det kejserlige russiske og fra detkongelige danskehofmankansigeen heldel, men

omhanspersonvedmansåuendelig lidt.

Undre kan det derforikke,atnårmanvenderinteressen bort fra hof-oghovedstadsområdetogbeskæftigersigmed

de i provinsen virkende kunstnerei decennierne omkring

år 1800, der hovedsagelig fandt deres klientel blandt de

velhavende herregårds- og kirkeejere, så eroplysningerne

om disse og deres produktion meget mangelfulde. Om

deres uddannelse, deres familieforhold og deres virke i al almindelighed ved man som regel så godt som intet, og i mangfoldige tilfælde kendermanfra vedkommende kunst¬

nershånd kun etenkelt signeret arbejde, således som til¬

fældetermed det fra Gjellerupholm Samlingen ved Varde

stammende billede af Antoinette Elisabeth v. Rosenørn

(1745-69), hvor en påskrift på maleriets bagside har den

meget sigende oplysning: »Malet af en bonde fra Aakjær gods P.Buck«; udover denne oplysning ved man kun, at den portrætterede først erblevetmalet efter hendes død.1 Andre arbejder fra denne øjensynlige habile bondes hånd

(2)

kendes ikke i dag. Eller hvem er den Martin Lund, der i

1763udførteetalterbillede tilBillum kirke-nuanbragtpå alteretsbagside-hvadhar han ellers malet, hos hvem har

hanlært malerkunsten osv? Iflere tilfælde kendermandog

flere arbejder fra samme kunstners hånd, således som til¬

fældet er med Andreas Fich, der har malet en akvarel af

den falske Caroline Mathilde, der i dag findes på Rosen¬

borg,et billede, der egentlig forestilleren Bodil Sørensdat¬

ter,derudgavsigfor dronningen. Til denne kunstnerspro¬

duktion henhører endvidere eti privateje værende billede

afRibe-bispenStephanTetens.

I enkelte tilfælde kan man ligefrem tale om et maler¬

værksted,hvoren mesterhar haft flere eller færrelærlinge

ogsvende under uddannelseogiarbejde, således f.eks. det

afAnders Nielsen Windfeld (-1757-69—) i Farupved Ribe

drevneværksted, hvor manved,athan har haft den iTjæ¬

reborg fødte Truels Pedersen (1742-1816) gennem 8 år

som medhjælper, idet vedkommende 12 år gammel blev

sat i lære hos ham. Af dette værksteds produktion skal i

denne forbindelse kun omtales den altertavle, som Wind¬

feld i 1757 leverede til etatsråd A. C. deTeilman til Nør¬

holm tilopstillingi Torstrup kirke,entavle der siden 1925 harværetdeponeretpå NationalmuseetiKøbenhavn.2

Fælles for de fleste af disseprovincial-kunstnereer,atde

idefleste tilfældeegentligerhåndværkere,dereruddannet

og udlært af tidligere generationer af håndværkere, der ligesom de selv ingen eller kun ringe kontakt har haft

med kunstakademiet i København, men i besiddelse afet større eller mindre kunstnerisk talent. Fælles for disse kunstnereerendvidere,atderesarbejdsfelt harværetstort, hvorfor de bliver endnu vanskeligere at rubricere, således

atman f.eks. må nøjes med at konstatere, atde ved siden afalmindeligt håndværksmæssigt arbejde har udøvetenel¬

ler flere af kunstens discipliner, således portrætmaleriet, billedskæreriet, dekorationsmaleriet osv. Som eksempel

(3)

herpå kananføres Jacob Lange (1747-1818), der, somud¬

dannet i faderens malerværksted i Fåborg, hovedsagelig

levede afalmindeligtanstrygerarbejde,men somogsåefter lejlighed og ønske hos kundekredsen udførte portrætter, landskaberogperspektiver.

I mangfoldige tilfælde er det muligt at konstatere, at

herregårdskunstnerne efter oprindelig at have været om-

kringrej sende, senere har knyttet sig til en bestemt slægt

eller slægtskreds, således at kunstneren enten har været i

fast ansættelsesforhold hos denpågældendeherremand, el¬

lerogsåhar han blotværetlogerende, dererblevet lønnet

fra arbejde til arbejde. Derhaves en del eksempler på, at

enkunstner harfulgt bestemte slægter, således J.Hinrichs (-1800-), der virkede på Fyn hovedsagelig for slægterne

Winterfeld og Steensen. Endvidere kan nævnes Christian

Ulrik Milan(-1728-61),der virkedesomdekorationsmaler

ogportrættørpå Clausholmog GI.Estruphoshenholdsvis slægterne Reventlowog Skeel. Fra slægterne v.Heinen og

Schaffalitzsky de Muchadell kan nævnes Christian Rafn (1740-1825). Fra Muleslægten på Serritslevgård og for¬

mentlig også fra de med dem beslægtede Lautrup'er på EtsrupHovedgård kendes Johan ChristianRemin (-1757-), af hvem nogle habilt udførte portrætter af Muleslægten i dag opbevares på Koldinghus, medens de Lautrupskeer i privat ejeudenforlandets grænser.8

Den sidste halvdel af det 18. århundrede blev denstore

byggeperiode blandt de vestjyske herregårde, der for ho¬

vedpartens vedkommende i Ribe amt var i slægten Teil-

mans eje.Nyeavlsgårdeog harmoniskenyehovedbygnin¬

ger blev opførti en stilart, man med envis retkan kalde

den »TeilmanskeKlassicisme«, udførtvidt videsistørre eller mindre omfang efter herremændenes egne tegninger

og udkast med Peter Frisvad og hans efterfølger Mikkel Stobberup som murermestre.4 Denne byggeaktivitet, først

ogfremmestpå BrammingeHovedgård, Nørholm, Lunde-

(4)

rupogEndrupholm, har medførtetvistbehovfor dekora¬

tions- og malerarbejde, og en tradition i den Teilmanske

familie ved også at fortælle, at i 1780'erne kom maleren JeppeStavntilEndrupholmogsøgtehusly forennat, men da dennevaromme,havde hanbefundet sig sågodt,ogda

dervar arbejdeat udføre pågården, foretrak han atblive

etpardagetil,ogpådennemåde blev han påEndrupholm

indtil sindød.

I litteraturen ses Jeppe Stavn omtalt første gang af dr.

phil. Oluf Nielsen, deriHistoriskeEfterretninger fra Skads

Herredomtaler,5atEndrupholms daværendeejer,etatsråd Tøger Reenberg de Teilman (1721-88) lod Jeppe Stavn male egnens dyr, planterogfugle, ogat denne samling af fuglebilleder blev solgt ved auktion i 1852. I Ribe Stifts¬

tidende6 erfuglebillederne omtalti forbindelse med etin¬

terview af cand. agro. Tøger de Teilman, Gjellerupholm,

hvor der gives de første nogenlunde samlede oplysninger

om kunstnerenoghans produktion. IHistorisk Årbogfra

Ribe Amt er han omtalttogange, den ene gangi relation

tilfuglebillederne,7 den anden iforbindelse med en artikel

om herregårdsmøblerpå Vardemuseum,hvor der omtales

to billeder, som Jeppe Stavn har kopieret efter David Te-

niers den Yngre.8 Oplysningerne i sidstnævnte artikel har

som kildeennotits af kantorV.Marke, deri sinegenskab

af museumssekretær i museumsprotokollen har noteret

følgende:

»Jeppe Stavn var født i Lemvig-egnen 1747, kom somung mand til Endrupholm, hvor hanlevede restenaf livet sommaler, tjener, hus¬

ven og hofnar. Mangesidig kunstnerisk begavet, udførte bl.a. en

mængdebotaniske afbildninger forsinlærde herre«.

I museumstidsskriftetArv &C Ejehar dr. phil. Erik Moltke

i forbindelse med en artikel om oldtidsforskeren Martin FriederichArnth9offentliggjorten akvarel afJeppeStavn,

der skal forestille denberygtede antikvar. Endelig skalogså

5

(5)

museumsinspektør Gudmund Boesens artikel i Weilbacks

kunstnerleksikon omtales;10 denne såvel som alle de tid¬

ligereilitteraturen forefundne kilderbygger alle på mundt¬

ligeoplysningerfra den Teilmanske familie, muligvis Oluf

Nielsen dog undtagen, dersom barnefødtpå Endrupholm

eventuelt kan havesinviden andetsteds fra.

Da den således foreliggende litteratur om Jeppe Stavn justikke kan siges at være særlig righoldig, og i det hele

tagetmere misvisende end vejledende, skal derpå grund¬

lag af de i dag forefindende arkivalier og med udgangs¬

punkt i hans kunstneriske efterladenskaber her tegnes et

portræt af denne mand, der, medens han levede, var en

kendt skikkelse blandtegnensbeboere.

Fra Jeppe Stavns egen hånd foreligger der oplysninger

omhansfødested, idet han harhuggetsinegen»gravskrift«

i et lille alabastrelief (kat. nr. 76), bestående af en ind- skriftstavle, der krones af en medaljon indeholdende hans

navn og omhængt meden Louis XVI guirlande, hvor der

står:

Barnfødi StavnBye Aar 1747.

KomtilEndrupholm førsteGang 1774 ogandenGang 1776oghar sidenværet herpaaEgnen.

Hovedkilden tilvorvidenomJeppe Stavn skyldes imidler¬

tid hofjægermesterog kammerjunker Andreas Charles de

Teilman til Kærgård (1786-1852), søn af etatsråd Tøger Reenberg de Teilman og hustru Sophie Amalievon Gers- dorff, der ejedeEndrupholm,da Jeppe Stavn kom både før¬

ste og anden gang. Hofjægermesteren har bag på Jeppe

Stavns selvportræt (kat. nr. 19) på sine gamle dage ned-

noteretkunstnerensbiografi, der lyder således:

KunstnerenJeppePedersenStavn.

Fød vedLemvig iJuli1747,død på Endrupholm1826.

Detvarenbravogærlig Mand medetstortTalentafNaturen. Han malede, hvilket han havde lært afenEllermann,dervarPortraitmaler;

(6)

desuden arbejdede han godt med Gravstikkenog efterlod flere Kob¬

berstik.Stavn skar i Signeterogarbejdede godti Jern,Elfenben,Rav

etc. VarBøssemager, spillede næstenalle Instrumenter. Var en ivrig Jægeroggod Skytte. Han harisær maletmange Fisk,Fugle, Planter fraEndrupholm, hvor han opholdt sigfra1789-1826.

Herefterligger det fastihenhold tilJeppeStavnsegne op¬

lysninger, at han er født i Stavn by i Farstrup sogn, Slet herred, Ålborgamt, hvor kirkebogenogså oplyser, athan

erfødt som søn af Peder Christensen og Karen Christens-

datterogdøbt28. maj 1747.11Udgået således fraetbonde¬

miljø, men som hofjægermesteren oplyser fra naturens hånd begavet med kunstneriske evner er han formentlig tidligt blevet sat i malerlære. Biografien oplyser »hos en Ellermann«, der formentlig er identisk medW.Ellermann (-1781),afhvem deridag kunerbevarettosignerede olie¬

portrætter, forestillende etatsråd Jens Fædder til Refs og hustru Anne Marie Charisius, altså et herremandspar fra

den Stavnskefødeegn.Fra JeppeStavnshånd harmanidag

kun kendskab til tresignerede oliemalerierpå lærred (kat.

nr. 8, 9, 10), hvoraf de to forestiller bjergruiner og det tredjeetstilleben, allei småformater, somimidlertid med

altydelighedrøber, athanhverkenmagtedeeller mestrede

denne måleformsteknik,endsigevaristand tilatgrundere

etlærredordentlig. Herefter stiller detsignogettvivlsomt,

omhan hos Ellermannhar lærtatmale,ial fald kendes der ingen portrætmalerier på lærred fra Stavns hånd. End¬

videreerdetbemærkelsesværdigt,atdetreher omtalte bil¬

lederermaletåretfør hansdød,ogdetomed borgruinerne

erkopieretefter David Teniers denYngre,formentlig efter kobberstik, dakoloritten ide Stavnske billeder ersåfjernt

fraden,somTeniersplejede atbenyttei sinefestligste hol¬

landske barokbilleder. En vis forudsætning for Jeppe

Stavnskunstneriske kunnenmå ial faldsøgeside engelske

og franske landskabsstik, der dukkede op herhjemme i

midten af det 18. århundrede, og hvoraf derpå Endrup-

5*

(7)

holm fandtes adskillige. Selv om han ikke hos Ellermann

hartilegnet sigoliemaleriets teknik, så kan han godt have tilegnet sig malerfagets og tegnekunstens elementære grundsætninger. Menendeligerder denmulighed, athof¬

jægermesteren har forvekslet Ellermann med f.eks. O.

Wassmann(ca. 1730-84),der virkedesomdekorationsmaler

oghavde værksted i St.Arden, og som vides athave lavet

de endnu eksisterende dekorationsmalerier på Villestrup.

Eller harJeppeStavnværetiforbindelse med Viborg-male¬

renJ.BaltzarReimar (ca. 1724-79),der førteMogensThra¬

nes værksted videre, først og fremmest som dekorations¬

maler? Interessant erdet i al fald at konstatere, at man i dag ikke har mulighed forat tidsfæstnenoget arbejde fra

Stavnshånd før efter1797udover3rullegardiner (kat. nr.

1-3). Disse er nydeligtdekorerede rokokolandskaber, ma¬

let på ostelærred, med jægere, hunde, klappere, sø, skov,

træeroghollandske huse.Tegningen på gardinerneersik¬

ker, konturerne trukket op med blyant, men farverne er

tungeoglerede, de mangler fuldstændig rokokoens letteog

elegante toner. Disse gardiner stammer fra det Endrup- holm, dermåttevigepladsen, damani 1805fuldendte den

nyehovedbygning (fig.1).

Da man således kun har mulighed for at identificere 3 rullegardiner fra etatsrådTeilmanstid, måman antage,at

Jeppe Stavns hovedbeskæftigelse indtil århundredskiftet

harværetanstrygnings-ogdekorationsarbejde, der ved den

senereruminddeling på Endrupholm ergåettil grunde. At Jeppe Stavns anden periode begynder i 1776 på Endrup¬

holm må vistsesisammenhæng med de byggearbejder, der

det pågældende år blev indledt på avls- og staldbygnin¬

gerne.Endvideremå manantage, athan også har arbejdet på egnens andre gårde, således også hos etatsråd A. C.de

Teilman på Nørholm. Ligeledes blev egnens forskellige

kirker i dette tidsrumistandsatte, således f.eks.VesterNy¬

kirke, hvor bl.a.prædikestologaltertavle blev nystafferede

(8)

Fig. 1.Rullegardin fra Endrupholm.Kat.nr.1.

(9)

F/'g.2.Gravlæggelsen.Kat.nr.S.

med grå maling og forgyldninger, efter man først havde

ætsetalle gamlefarver, indskrifter ogmulige billeder af.12

I alteretstopfeltpå den gamle egetræsplade blev anbragtet nyt maleri af korsfæstelsen og i hovedfeltet et maleri af

nadverens indstiftelse. Disse to tarveligt udførte malerier

har i deres jævne malemåde så meget til fælles med de to bevarede religiøse billeder, der ersigneret af Jeppe Stavn fra 1807og1808, atmanuden betænkelighed kan tilskrive

disseto alterbillederhans hånd. Disse to religiøsebilleder

bekræfter med alterbillederne,at oliemaleriet ikkeerhans felt, thi her møderviatterdesammelerede farver,somhan brugte, da han malede rullegardinerne. Kompositionen er bedsti»gravlæggelsen«, hvor billedeterbyggetopomkring

frelserensafsjælede legeme,derbelyses afenosende fakkel,

såledesatbilledetsperiferi fortonersig imørket (kat.nr.5) (fig. 2). Det andetbillede »Petersfornægtelse« (kat. nr. 4) falderfuldstændigt fra hinandenogvirker dårligtgennem¬

arbejdet.

(10)

I 1801 overtogTøger deTeilman (1776-1827) efter sin moder, etatsrådindeSophie Amalie v. Gersdorff, fædrene¬

gården Endrupholm, ligesomhan kom til atforestådriften

af Kærgård for sin yngre broder, tidligere omtalte hof¬

jægermesterA. C.deTeilman til Kærgård.Detobrødre be¬

sad en udpræget historisk interesse, hvortil kom en stor naturglæde forenet med et dybtgående kendskab til bota¬

nikogzoologi.13Inspireret affaderensven,naturhistorike¬

ren O. F.Muller (1730-84), deri sin tid havde satsinbro¬

der til at afmale diverse dyr til værket Zoologia Danica,

satte den unge herremand Jeppe Stavn til at male egnens

flora og fauna, og efterhånden som arbejdet skred frem, nøjedesmanikke blot medafbildninger afegnensdyr,men gengavogsåfugle,manhavdeiudstoppetstand på gården.

Billederne er udførte i vandfarve og gouache med papir

sommalergrundlag. Gouacheer en dækfarve,derfremstil¬

les ved, at vandfarve opløses i æggehvide eller gummi- arabicum. Disse billeder er ikke udførte med indramning

ogophængning forøje,menudelukkendesometvidenska¬

beligt bilagsmateriale, der for fuglebilledernes vedkommen¬

de kulmineredemed udgivelsen afA. C.de Teilmans »For¬

søgtil beskrivelse af Danmarks ogIslands fugleliv«, trykti Ribe 1821, etarbejde, deri samtidenvar megetpopulært,

og som har givet hofjægermesteren værdigheden som

grundlægger af den danske ornitologi. Værket blev også hårdt angrebet, bl.a. af auditør Fr. Faber fra Slesvig, deri

sine ornitologiske notitser fra 1824 fremkommer med en kritikaf det Teilmanskearbejde,der påmangemådernær¬

mer sig det usagligeogpersonlige, hvilket manogså i dag

indenfor denornitologiske forskning har erkendt.14

Det er først og fremmest disse fugletegninger (kat. nr.

30-58) (fig.3),dererbaggrunden for, atJeppe Stavnsnavn ikkeergået i glemme, thi her har hans kunstneriskeevner fundet deres felt, idet de alleerudført med minutiøs nøj¬

agtighed,farvegengivelserneersmukkeog præcise,således

(11)

Fig. 3.Tornskade.Kat.ttr.30.

at man næsten fornemmer fjerenes naturlige spil, der er

dybdeogharmoniidefleste af disse billeder, dersomregel

erafbildet medenblå himmel som baggrund.Disse fugle¬

tegningervar envisårgangaf hofjægermester Teilman ud¬

lånt tilornitologenN.Kjærbølling, der benyttede demsom grundlag for sin beskrivelse i sit værk Danmarks fugle, 1852,ligesom de af hofjægermesteren efter 1821foretagne ornitologiske iagttagelsererindarbejdetiteksten.15

Af de botaniske arbejder er der ikke bevaret et eneste udover det tidligere omtalte nature morte billede med nogle citroner, æblerog pærer. Af dyre- og fisketegninger

kendes der idag kunetparenkelte (kat.nr.59-61) (fig. 4);

dyretegningerne er formentliggåettabt, eller også har de aldrigværetsærligomfangsrige, hvorimod fisketegningerne påetparenkeltenærblev af hofjægermester Teilman bort- givet til prins Frederik (VII), og disse gik til grunde ved Christiansborgs brand i 1884.

Blandt de Stavnske fuglebilleder findes et af en eng¬

lærke,19 der ifølge påskrifterskudtogtegnet afTøger de

(12)

Fig. 4.Fisketegning.Kat.nr.59.

Teilman. Herved får man etfingerpegom, atJeppeStavn har virket som tegnelærer for etatsråd Teilmans børn, og

formentlig har etatsrådenogsåselvtagetdelidenneunder¬

visning, da derfra hans hånd erbevaret noglehabileteg¬

ninger.17

Samtidig med påbegyndelsen af de zoologiske arbejder begyndte han atmale miniaturemalerierpåelfenben.Dette

er enkunstgenre, der blandt herregårdskunstnerne kun har

haft få udøvere, idet denne stedse har været dyrketi til¬

knytning til fyrstehofferne, hvor man siden renæssancens

dage har bortgivet medaljer præget med fyrstens billede,

senere hen et emaljeportrætog fra begyndelsen af det17.

århundredeetminiaturebillede somtegnpå gunst.18Male- grundlaget forminiaturebillederne var oprindelig krideret

kartonellerpergament,der fra omkring1750'erneblevaf¬

løst af elfenben, og efterspørgslen på dette materiale blev

stor, atman selvi Romikkevaristand tilatfremskaffe

dennødvendigemængde, hvorformanimangetilfælde be¬

nyttede ægyptisk nilheste-fortænder.19 Betegnelsen minia-

(13)

ture dækkerikke, som oftest antaget,over et bestemtlille format, men over en speciel maleteknik. Ordeter afledt af

det latinske »minium« - dvs. mønje-og betegnelsen bør retmæssigt kun bruges i forbindelse med billeder malet i gouacheogvandfarve medminutiøspenselføring.

Selv om teknikken ved de små malerier på elfenben er den samme som ved dezoologiske billeder, virker detfor¬

bløffendeidetsydvestlige Jyllandatfindeenmand, derbe¬

herskerenkunstart, hvisegentlige stederblandt hofkunst¬

nerne. Vel var Christian VII's regeringstid højdepunktet

forminiaturemaleriet heri landet, idetkongenhavde ikke

færre end 2 hofminiaturemalere, Cornelius Høyer (1741- 1804) og W.A.Muller (1733-1816), hvortil kom en del

andrekunstnere, derinyog næleveredeminiaturertil hof¬

fet.Med disse kredsesesJeppe Stavn ingenkontaktathave haft,lige så lidtsom han f.eks. kan sesat haveværet lær¬

ling eller svend idet relativ kendte Thorborgske værksted,

hvor Andreas Thorborg (1730-80), assisteret af et større

ellermindre antal svendelevede af atafmale andre kunst¬

neres arbejder, en produktion, der må betegnes som væ¬

rende afjævn håndværksmæssig kvalitet. Naturligvis kan

dernævneseksemplerpåminiaturemalere uden for hoved¬

stadens område, men disse er karakteristisk nok først og fremmestatfindeihertugdømmerneogherfra kannævnes

Carl Abelgaard (ca. 1749-95), Henrich Jacob Aldenrath (1775-1844), Friederich Carl Gräger (1765-1838) ogGott¬

liebWestphal(1775-1833).

Somden Stavnskeminiatureproduktionpåelfenbenidag foreligger, kan den ikke siges at være særlig omfattende (kat. nr. 19-23, 27-28),menher må man regnemed, at ta¬

bet harværetstort,idet det virkertemmeligtpåfaldende,at

der i denne sammenhæng mangler billeder af Tøger de

Teilman og hustru Else Hansen, af hofjægermester Teil-

man,hvorimod derforeligger billeder af herremandensmo¬

der, etatsrådinde Sophie Amalie v. Gersdorff, af sønnen

(14)

Fig. 5. Jeppe Stavn. Kat.nr.19.

Tøger Reenberg de Teilman, afsøsteren Ingeborg Christi¬

ane de Teilman og af hendes mand, pastor Peter Petersen

fraVarnæs,dertidligere havdeværethofmester påEndrup-

holm foretatsrådens børn ogsåledes daglig omgangsfælle

medJeppe Stavn.20Uden forden Teilmanske familiekreds

har han desuden malet den tidligere omtalte akvarel af

FriederichArnth,af hvem han ogsåvides athave maleten i dagforsvunden miniature.Desuden har han maletetmi¬

niaturemaleri afsigselv.

(15)

Bagselvportrættet (kat. nr. 19) (fig. 5),dererholdtien

leretkolorit, fornemmer man Andreas Brunniches mørke palet, hvis kunst Stavnhar haft rigelig lejlighed til at stu¬

derepåEndrupholm ogdeøvrige Teilmanske besiddelser,

idet hele Teilman-slægten omkring 1765 var blevet por¬

trætteret af denne kunstner. Selvportrættet er fortrinligt komponeret på billedfladen på en baggrund uden acces- sorier af nogen art og i en meget simplificeret farveskala, opbygget på en gråsort baggrund og med en intens brun

farveifrakken; den hvidevestmedenstribegulogorange bringer en vidunderlig virkning i den ellers noget sonore

farvesammensætning. Hertil kommer ansigtets rødbrune teint,de mørke øjneogdetgråsprængte,mørke hår.

PortrættetafpastorPeter Petersen (kat.nr.20) erudført

sometprofilportræt, hvis populariteti datiden ikkesåme¬

getskyldtes,atdetvarletatmale,men snarereetsværmeri forantikken, ihvisreliefskulpturer profilenvarettilbage¬

vendende fænomen, og som var i overensstemmelse med fysiognomikerne, der lærte, at et menneskes karakter kan

læses af hans ansigts omrids, hvilket bl.a. Goethe havde gjort sigtil talsmand for.

Barnets bløde, pastelagtige farver har Jeppe Stavn for¬

måetatgengive i den smukkeminiature afTøger de Teil-

manssøn,TøgerReenberg de Teilman til Endrupholm, St.

Hebo ogSøviggård(1805-52),dererholdtide af kunstne¬

renyndede blåligetoner(kat.nr.23).

Beggede bevarede kvindeportrætter har haften temme¬

lig grum skæbne, idet billedet af Sophie Amalie v. Gers- dorff (kat.nr. 22) harværet antændt afetstearinlysog se¬

nere været underkastet en hårdhændet restaurering, så¬

ledesat denoprindelige lethed i farvernes blå-grønlige to¬

nerer blevet ødelagt. Billedet af datteren, Ingeborg Chri¬

stiane de Teilman (kat. nr. 21), er et fragment, idet kun

halvdelenerbevaret,men dogtilstrækkeligt til,atmantør

udtale,atdennevel nokerkarnationen afhans kunstneri-

(16)

Fig. 6. Tøgerde Teilman. Kat.nr.25.

Fig. 7.Else de Teilman. Kat.nr.26.

skeformåen. Miniaturens sarthed beror på udnyttelsen af elfenbenet, der kommer til syne under hudens farve, idet

benets hvid-gulligetonerharen blødhedog liv, som intet andet materialehar, når det skal gengive ansigtets natur¬

ligefarver. Forhøjet med lidt hvidt glanslysogskyggetmed

lidt blåtgiverdetidealbilledet af denunge,forfinede herre¬

mandsdatter, hvisempiredragts blålige, pastelagtige farver

røberenkunstner, derermereendamatør.

Et er imidlertid, at Jeppe Stavn behersker gouachetek¬

nikken og miniaturemaleriet på elfenben, et andet er, at hans benyttelse af elfenbenet som naturlig hudfarve væk¬

ker enbetydeliginteresse, idet detteviser, athan har haft

et dybtgående kendskab til det internationale miniature¬

maleri. Denne specielle teknik er først blevet benyttet af

den italienske malerinde Rosalba Carriere omkring år 1700,hvis malerierforårsagede, atCorneliusHøyeroptog dennemalefacon.21DetStavnske kendskab hertil stammer

efter alt at dømme fra Joseph Seréne d'Acquéria (1764- 1853), dersom fransk emigrant i 1793 slogsigned i Hor¬

sens som miniaturemalerogtegnelærer.Hanmå, somud¬

dannet i de franske malertraditioner, have haft kendskab

(17)

til denneteknik,ogda hanseneregiftedesigmed Tøgerde

Teilmans kusine, Gerhardinev. Gersdorff tilMerringgård

og Ussinggård, af hvem han malede en i dag forsvunden

miniature,der fandtes påEndrupholm, erder herved dan¬

netenvisnaturlig forklaringpåden videnogdetkendskab,

somJeppeStavnharhaft til den internationale malerkunst.

I det hele taget er det spørgsmålet, hvorvidt Jeppe Stavn ikke er kommet til Vestjylland fra Horsens-egnens gårde,

hvor etatsråd Teilmans svogre residerede, den ene major Poulv. Gersdorff tilHanstedgård,dervarindgifteiLillien- skjoldernesfamilie, den anden, kammerherre Chr.Chrff.v.

Gersdorff, dervargift medendatter af den bekendtestor¬

købmand Gerhard Hansen de Lichtenberg, der rundt om

på sine gårde beskæftigede adskillige kunstnere, bl.a. den tidligere omtalteMogensThrane. Kendterdetial fald,at

den vestjyske murermester Mikkel Stobberup er kommet

til Teilman-slægten fra Gersdorff'erne på Merringgård.22

Nær op af miniaturemaleriet på elfenben ligger hans sølvstiftstegningerpåkarton,hvoraf deridag haves kend¬

skab til 3. De to er fremragende i deres omhyggelige ud¬

førelse og gengiver i profil Tøger de Teilman og hustru

ElseHansen (kat.nr.25-26) (fig.6og7).Omkring deovale

billeder harStavn tegnetenfirkantetramme medmarmo¬

rering,som han har kopieret efteren ramme,der omgiver

en pasteltegning fra anden kunstners hånd af hofjæger¬

mester Teilman.23 Disse to tegninger bærerJeppe Stavns signaturogårstallet1810. Dentredje sølvstiftstegning, der ligeledes forestiller Tøger de Teilman, er usigneret, men

dennegangi halvprofil; sidstnævntetegning virkerældre,

idet kunstnerensteknik ikke her harnåetdenfuldstændig¬

hed, som man vil kunne iagttage ved de to først omtalte (kat.nr.24).

Året 1805 betegner afslutningen af byggearbejderne på Endrupholm, ogfra dette årforeligger der et par smukke gouache-tegninger af den nye hovedbygning, malet i de

(18)

Fig.8.Endrupholm 1805. Kat.nr.14.

smukkesteblålige farver, såledesathimlenoghavenstræer

tonersammen, og midtidenne symfoni ligger denharmo¬

niske røde bygningmed de hvide gesimser (kat. nr. 14 og 15) (fig.8). 11822maledeJeppeStavn pånydesamme mo¬

tiver, men nu fornemmer man den efterhånden aldrende kunstner, idetligesåfremragende kolorittenvaridet før¬

stesættegninger,ligeså svagterdenidet andet,men sta¬

dig er detaljerne udført med minutiøs nøjagtighed; nu er farverne blevetgrønne,næsten lysegrønne, såledesatdisse

billeder virker noget afblegede i forhold til dem fra 1805 (kat.nr. 16og17)(fig.9).

Til denne serie af billeder henhører også et megetfor¬

nøjeligtet, hvorman julemorgen ser TøgerTeilman med

familiepå vej til kirke. I forreste kaneser man herreman¬

den medhustru varmtindpakketikørepelseogtæpper og med en langhåret,gyldenbrun gravhund liggende for fød¬

derneikanen.Bagvedses en anden kane,som ligeledeser parattil afgang. Farverneerlette ogfestlige, og overbille¬

det hvilerenhyggelig stemning(kat.nr. 18) (fig. 10).

(19)

Fig.9.Endrupholm1822. Kat.nr.16.

Sideløbende med desmåbillederpåelfenbengavhansig af med udskærings- og drejearbejder i samme materiale.

Det ældstearbejdeerformentligtetaflangt skrin (kat. nr.

69),hvor bundeneraftræ, siderne elfenbensbladeafsam¬

metykkelsesomdem,dererblevet knyttet tilminiaturerne;

lågeterpolygomformet, hvor benpladerneerpåsømmeten

træklods, således at toppladen er udskåret i et gennem¬

brudtmønster.Både siderneoglågeterbemalet medgrøn¬

brunlige stiliserede blomster (fig. 11). Fradenneretprimi¬

tive konstruktion formåede han at udvikle sit elfenbens- drejeri tilnæsten detfuldkomne, hvilket kan iagttagesved

detreiøvrigtkendte æsker fra hans hånd. Disseerrunde, hvor to afdem ligner hinanden meget, udført helti elfen¬

ben,forsynet med etskruelåg, derergennembrudt af skæ¬

ringer (kat.nr. 70og71) (fig. 12). Dentredje,somharvæ¬

ret en tabatiere, er indeni beklædt med skildpadde, og i låget har der oprindeligt siddetetminiaturemaleri, derse¬

nere erblevet erstattetmed en af Jeppe Stavn skåret falk,

(20)

Fig. 10.Julemorgen.Kat.nr.18.

ligeledes i skildpadde; herudenom er dergraveret en å la grecqué-kant (kat.nr.66).

Fra disse æskearbejder er der en naturlig overgang til

hansøvrigeelfenbensarbejder, derstartermedenprimitivt, groft skåret vestjysk bondekone med tophue og forklæde (kat. nr. 62), for ved det næste arbejde, der kendes, at

enmerefuldkommenteknik, etarbejde, derergåetunder betegnelsen»jagtenstrofæer« (kat.nr.63). Detteforestiller

enhareogtoagerhøns udskåretietstykke ovalt elfenben,

oghar oprindeligværetberegnetsomethalssmykke. Nær

dette arbejde ligger en overdådig skåren frugtkurv, lige¬

ledes beregnet som halssmykke, men næsten dobbelt så

stor i forhold til »jagtens trofæer« (kat. nr. 65). Men det

mestfuldkomne af dissesmåbilledskærerarbejdererimid¬

lertid »Denromerske Gud« (kat. nr. 64), derforestilleren nøgen mandsperson, der drejer ansigt og krop ind mod

væggen. I dette lille arbejde når Jeppe Stavn faktisk det fuldkomne, således at det egentlig godt tåler sammenlig-

6

(21)

Fig. 11.Elfenbensskrin.Kat.nr.69.

Fig. 12.Elfenbenscesker.Kat.nr.70, 71.

ningmedLorenz Spengler (1720-1807),der velnokerden

bekendteste elfenbensskærer vi har haft her i landet, og hvisfornemmearbejderidagopbevarespåRosenborg.

Ligesom LorenzSpengler slebJeppeStavnogsårav,men her vanskeliggøres eftersøgningen noget ved, at medlem¬

meraf den Teilmanske familie eller med demindgifte fami¬

lierhar behersketdennekunst,24men af arkivalisk vej kan

manidagial fald udpegeto arbejder; det ene eret meget smukthovedvandsæg (kat. nr. 74) (fig. 13), derer lavet i hjertefacon som en nøjagtigkopi af dengængse sølvform.

Det andet arbejde er en gravstøtte over etatsråd Teilman (kat.nr.75) (fig. 14);tretilsvarendestøtterfandtes på Gjel¬

lerupholm år 1900,menidagerdetkun muligtatfindeet

fragmentaf deneneaf disse.

OgsåsilhouetkunstenharStavnbeskæftigetsigmed, idet

bevaret er en silhouet af Tøgerde Teilman på oprindelig

hvidbaggrund, der er gulnet med årene, ogindfattet ien

(22)

Fig. 13.Ravhovedvandsceg. Kat.nr.74.

Fig. 14. Rav-»gravvase«. Kat.nr.75.

ramme, dermegetvel kanværesammenflikket af ham selv (kat.nr.77).Derimod stiller det sigtvivlsomt, hvorvidt han

harklippet silhouetten afElseHansen, derersortgrøn

baggrund og indfattet i en firkantet mahogniramme med

oval udskæring.Dennekan formentlig tilskrives Franz Li-

borius Schmidt(ca.1762-1827),der levedesomomrejsende silhouetklipper,og somialfald videsathave klippeten gar¬

verGotfredseniVarde.

AtJeppeStavnhar skåretsigneterladersigikke bestride,

men en identifikation af de af ham skårne erikke mulig,

idet det vides, at slægten Teilman også har ladet andre

skære deressignetstamper,deridag forefindes bådeisølv, messing ogjern; alle de bevaredesigneter gengivervåben¬

skjoldet irokokoform, således atdet heller ikkeer muligt

af stilhistorisk vej at foretage en udskilning. Detkan i al

faldanføres, atf.eks. Jochum BötticheriRibe hargraveret Teilman-våbenet, således somdet bl.a. kanses idetisølv

udførte skilt til brug for herresædet Endrupholms jagt¬

betjent.25

6'

(23)

Når hofjægermester Teilman oplyser, at Jeppe Stavn

har efterladtsigflere kobberstik,mådeterkendes,atdisse

er sporløst forsvundet. Men der er en vis sandsynlighed for, at jægermesterenhar tænkt på de kobberplader, som

J.M.Preisler (1715-94) ogJonas Hass (ca. 1720-75) havde

stukket tilbrug for det af etatsrådT. R.Teilmani 1769ud¬

sendte værk: »TøgerReenbergsSamlede poetiske Skrifter«,

og somberoede hos broderen på Endrupholm. Atenerin¬

dringsforskydninger mulig bestyrkes ved, atnotitsen bag på selvportrættetopgiver,atJeppe Stavnførst kom til En¬

drupholmi 1789, selvomhan faktisk havdeværetder fast

siden 1776, altså ti år førhofjægermesterensfødsel.

Igennem 50årvirkedeJeppe Stavn påEndrupholm ikke

som ansat, men som logerende,28 der vel erblevet lønnet

efterydelse.Fra deførste20 årkendes kun med sikkerhed

3rullegardiner, ogselvom man antager, athan harværet beskæftiget med anstryger- og malerarbejde på Endrup¬

holm og egnens øvrige gårde, hvis byggeaktivitetstort set

varafsluttetomkring år 1800,følerman,atselvebaggrun¬

den for hans livslange ophold på Endrupholm er blevet

overset, thi jagten, bordets og vinens glæder kan umuligt

have udfyldt den resterende tid, selv om herredsskriver G.M.Friis, Endrup mølle, i et brev til sin datter Sophie tydeligt lader skinneigennem, atJeppe Stavnsfordrukken-

hederalmen kendt.27

Den 29. september 1826 døde Jeppe Stavn og i 1827 Tøger de Teilman,og året efter holdt herregårdsarvingen Tøger Reenberg de Teilman en oprydningsauktion over

overflødigt inventar ikke blot fra Endrupholm, men også

fraKærgård,somhofjægermester Teilmanopgavbesiddel¬

sen af i forbindelse med broderens død. Auktionskatalo¬

get28rummeretbroget udsnit afgårdens inventar, lige fra

to postvogne til en guldvægt og en »himmelkugle«, i alt

1378 genstande. Blandt dissenumre noterer man sig med

interesse en del effekter, der må stamme fra det Stavnske

(24)

atelier, dervarplaceretiøverstestokværk påEndrupholm.

Således 3 staffelier, diverse kasser med farver og pensler,

etdække tilen drejelade,6sætsnittøj, 9bundter drejejern,

1bundtravfile, 1posemedelfenbenogdiverseravstykker.

Endvidere er opregnet 32 oliemalerier og 22 akvareller,

mendesværre kan det ikke ses, omnogle af dissearbejder

harnoget medJeppe Stavn at gøre.Endvidere udbydes til salg en mængde hamre, en marmorplade og 17 marmor¬

stykker, og dette rejser spørgsmålet, om der har fundet stenhuggervirksomhed sted på gården. Elfenbensarbejdet

»Denromerske Gud« laderane,atJeppeStavnharhaften vis indsigt i billedhuggerfaget, og hans eget miniature-

»gravmæle« lader forstå, atgravreliefkunsten ikkeharvæ¬

retham fremmed.Daskrifttyperne fra hans egetgravmæle går igen idet smukke senbarokkeepitafie,som er satover etatsrådTøgerReenberg deTeilmanogtohustruer iVester Nykirke, hvor den flammende rødbrunemarmorflade kun prydes af gyldne bogstaverogaf3våbenskjolde.Ogskulle JeppeStavns sidste arbejde blive den ejendommelige, men

smukke terrakotta-gravsøjle, der efter Jeppe Stavns død

blevrejstinde i VesterNykirkeoverTøgerde Teilmanog

hustru?Detvideskun, atJeppe Stavnhar arbejdetilerog formetskulptureridette materiale. Detskalikkehertages

endelig stilling til, hvorvidtentilskrivning af f.eks. disseto

gravmæler til Jeppe Stavn vil være forsvarligt, men med

interesse notererman sig, at hofjægermesterA. C.de Teil¬

man ienstridmed oldtidsforskerenM. F.Arnthom,hvor¬

vidt etatsrådA. C.deTeilman, Nørholm, har kløvetgamle

runestentilgårdens brolægning, saltkar med videre, kalder Jeppe Stavntil vidne på, atder kunerkløvetstenudenin¬

skriptioner.29

At JeppeStavnharværet enmunter og glad person, en

kender af musikkens ogbordets glæder, og en,der forstod

at sprede latter og glæde om sig, lader sigikke betvivle,

hvilketogsåbekræftes indirekte afjægermesteren,derien

(25)

notits i sin dagbog om et besøg hos broderen efter Jeppe

Stavns død skriver: »Den 16. Juni (1827) til Endrupholm,

men det glade, fordums muntre Liv var borte. Jeg mødte

minkjære BroderiGaarden efterenJagt. MitegetHumeur

vartridstogsaa,bidrogatjegfandt altsaa alvorligt«.30

Katalog over Jeppe Stavns arbejder

MALERIER

1. Ca. 1780. Dekorationsrullegardin, forestillende rokokolandskab

medsø,huseogjæger.

(130X90) -malet påtyndt,fint lærred-ogforoven forsynetmed

3stroppe,der har muliggjort billedets opspænding foran vinduet.

Opspændtnytlærredi 1974ogindsatiblindramme.

Ejer:EbbaM. M.Hald, København.

Proveniens: StammerfraEndrupholm,hvorfra det kom til Gjelle¬

rupholm-samlingen.

Litt.: OmGjellerupholm-samlingenognuværende ejerforholdse:

Carsten Teilman Hald: Vestjyske Adelsfolk, Den Teilmanske Portrætsamling på Gjellerupholm, Varde1966.

2. Ca. 1780. Dekorationsrullegardin, forestillende rokokolandskab med hollandskehuse, træer,jæger,hundogklapper.

(108X85),malet på tyndt,fint lærred.Hargennemmangeårvæ¬

ret opspændt blindrammeog indrammet af gyldne lister.

Ejer:VardeMuseum(kat.nr.2255).

Proveniens: StammerfraEndrupholm, hvorfra det kom tilGjelle¬

rupholm-samlingen, der 1919 afhændede det til Varde Museum.

Litt.: FraRibeAmt, XII,s. 20,hvor Jeppe Stavndogikkeer op¬

givetsomophavsmand.

3. Ca. 1780. Dekorationsrullegardin, forestillende et rokokoskov- parti. Jvf. oplysningerne nr. 2. Ejes af Varde Museum (kat. nr.

2256).

4. 1807. Peterfornægter Christus.

(27X33),maleri påtræ.SigneretJ.Stavn,1807.

Ejer:VardeMuseum(kat.nr.2254).

Proveniens:Jvf.nr.2.

5. 1808.Gravlæggelsen.

27X33,5),maleri påtræ.SigneretafJ.Stavn, 1808,pendant til 4.

Ejer:VardeMuseum(kat.nr.2253).

Proveniens:Jvf.nr.2.

6. Korsfæstelsen.Maleritræ.

Indsat ialteretstopstykkei VesterNykirke underenrestaurering omkring år 1800.

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

bæksholm ved Næstved.12 Med denne sin Hustru fik Teilman mange Penge og et meget flot Udstyr: Sølv¬.. tøj i Massevis, selv Spejlrammerne var

Three place-names - Nørre Snekkebjerg, Sønder Snekkebjerg and Snekketefter - near the site are thought to be connected with it (the word snekke is an old Danish word for

Baronen får dermed ikke det sidste ord, mens Jeppe også gør en lidt anden figur, end vi er vant til, da han afslutningsvis indhyllet i patos fra et kor af stemmer, der

Ved denne særlige produktion var min funktion dog ikke kun dramaturgens, men også tolkens, da den tysktalende Milan Peschel ikke følte sig i stand til at gennemføre et

Politiet  låste  begge  mændene

Jeg giver bud på hvad vores børn ikke lærer af sig selv, selvom de næsten er født med en mobiltelefon i hånden, og jeg giver bud på hvordan skolen kan bidrage til at gøre dem

Fundet blev meddelt præsten i Ølgod, men jeg tror ikke, der kom museumsfolk og så på det..

— Jeppe Hejbøl havde saaledes gennem Slægtskab Tilknytning til adskillige af de gamle Bondeslægter i Ølgod og Ansager Sogne, de to Sog¬.. ne, hvis Historie han kom til at