flytter med
Ved læsningen afen 100år gammel artikel
Af Knud Prange
Da provst Nissen fra Brørup den 10. februar
1902 holdt et foredrag for en forsamling af
lærere i Esbjerg, havde han næppe drømt om hvad han satte i gang - eller måske rettere:
Hvad hansatte yderligere fart i. Allerede som¬
meren før havde der nemlig været afholdtet møde hvor en kreds af mænd vedtog at man villesøgeat oprette et»Historisk Samfund« for
Ribe Amt. Det var Askov-folkene Ludvig
Schrøder ogPoul Bjerge, stiftamtmand Gustav Stemann, Nissen selvogandre der tog initiati¬
vet. Der var lidt delte meninger om hvilke arbejdsopgaver dette »Samfund« skulle tage op: Udgivelse af en årbog, foredragsvirksom¬
hed ellerindsamling af historisk stof tiletarkiv.
Detblev ibegyndelsen detoførsteopgaverder
kom til at stå stærkest, men atogså det tredje aspekt var med i tankerne fra begyndelsen siger noget om hvor fremsynede disse mænd
var.
Hovedsynspunktetvardogførstogfremmest
at befolkningens historiske sans og interesse
skulle vækkes, og det kom markant frem i
Nissens foredrag. Alene titlen: »Om Oplivelse
afhistorisk Sans« bleven overskrift oget pro¬
gram for flere generationers arbejde. Og det
blev tilmedetsignal derfængede. Ideenom at opretteHistoriske Samfund slog nemlig aldeles omgåendeigennem,og i 1914varnæstenhele
landet dækket afsåkaldte amtshistoriske sam¬
fund. Man havdeåbenbartramt etbehov. Hvad
var da baggrunden for at Nissen - og andre
med ham -ville oplive den historiske sans, og eksisterer der stadig et behov for en levende
historisk sans?
Provst Nissens udgangspunktvar enbekym¬
ring, en fornemmelse af at »det at fortælle
historier og »emter«, sagn og minder, histori¬
ske overleveringerfraen nærmere ogfjærnere
tid elleren nærmereog^ærnereomegn efter¬
hånden er blevet sjældnere.« Detvar »nuom- stunder« andre ting somoptogsind ogtanker
og gav anledning til samtale. Man drøftede
hvad der stod iavisen,mantalteomden nyeste litteratur eller om politik og samfundsspørgs¬
mål. Detså Nissen altsammen gerne-husk vi
eri tiden umiddelbart eftersystemskiftet hvor
Venstre efter mange genvordigheder havde overtagetregeringsmagten efter Højre.Detvar derfor både naturligt og værdifuldt at være optaget af tidens problemer, men folk måtte dog ikke glemme fortiden. Den historiskesans og interesse var nemlig efter hans mening af
det gode fordi den åbnede vej til »åndelige
værdier afbetydelig rækkevidde.« Blev sansen svækket var det beklageligt af tre grunde: 1.
Man kan ikkekende tiden uden tilenvis grad
atkende fortiden, 2. Kendskab til fortiden og
en udviklet historisk interesse fremmer sam¬
fundsfølelsen »i god forstand« og endelig 3.
Deter »fornøjeligtog oplivende atsysle« med
fortiden.
Efter Nissens mening har så at sige ethvert
menneskeenhistorisksans, man behøver ikke
atfremkalde den, men detvar måske nødven¬
digtatoplive den, og enaf vejene gårgennem den »stedligeegnshistorie,gennemlokalhisto¬
rien.« Det nærehar en ganske særlig pædago¬
gisk kraft, ogfra detgårder trådeud til andre
sider af historien.
Provst Nissen skrev at man ikke kan kende tiden uden tilenvisgradatkendefortiden,og det er nok mere rigtigt end de fleste gør sig
klart. Om et menneske der har mistet sin hukommelse, siger man at det ved ikke hvem
deter. Dette menneske kan nokfungereisam¬
fundet, men uden atvide nogetom sin fortid
erdet ikke klaroverhvem deter, såvæsentligt
er detat have sin fortid med sig. Udenen vis
fornemmelse af samhørighed med det sted
hvormanlever, følermansigsom enfremmed.
Det er den fornemmelse tilflyttere til en egn har i begyndelsen. Derfor er det nok meget karakteristiskatlokalhistorie først ogfremmest
interesserertoheltforskellige kredse: dem der
har dyb rod i lokalsamfundet - og dem der
ønsker at slå rod i samfundet. En viden om
lokalsamfundet skaber solidaritet og lokalt
sammenhold. Eller som Nissen skrev: den historiske sans åbner vej til »åndelige værdier
afbetydelig rækkevidde.«
Nu har lokalhistorisk interesserede menne¬
sker det undertiden med at blive grebet af nostalgi - på den måde at de bliver modstan¬
dere afforandring, undertiden endda enhver forandring. Selv til det bedre. Der kan siges meget godt om de beboerbevægelser som vil
bevareogsikreentendetnu ergadekær, gamle
huse eller markantetræer.Menhergælder det
om at bevare balancen. Det erjo i bund og
grund uhistorisk hvis man vil fastfryse den
historiske udvikling til et eller andet tilfældigt tidspunkt. Her gælder det om at bevare lige¬
vægten,forden seriøse lokalhistoriker ved jo i
hvert fald at de gamle dage ikke nødvendigvis
4
var »de gode gamle dage«. Hvisman beskæfti¬
ger sig indgående med sin egns fortid så får
man efterhånden enfornemmelse af hvad det
erviikke kan giveslippå udenatmisteosselv.
Den tidligere
Århusborgmester
Bernhardt Jensen,som også var en fortrinlig lokalhistori¬ker, har skrevetatvimåforlangeatudviklingen
ikkeforegårhenoveralt det dergiver degamle
lokaliteter deres særpræg; detsærpræg som er
en forudsætning for menneskets trivsel og for
en sammenhæng bagudogfremad.
Hernærmervi osetandet afprovstNissens punkter nemlig at en udviklet historisk sans fremmer samfundsfølelsen. Behovet for at fremme dennefølelse eridag langtstørreend påNissenstid. Vi har nemlig siden hans tid og
navnlig i den seneste menneskealder oplevet
enrække omvæltningersomhannæppehavde
kunnet forestille sig. Ikke blottoverdenskrige,
men også enorme tekniske forandringer på
næsten alle tilværelsens områder, og dertil
kommer de seneste års sammenslutninger i
størreenheder.Lige fra kommunesammenlæg¬
ningerne i det små til alle de store EU-proble-
mer og den meget omtalte globale udvikling.
Deterderfor ikkenogetunderatmange men¬
nesker kan føle at de bliver overhalet af- og måske hægtet af - udviklingen, at der er et opbrud i hele den forholdsvis sikre verden de
kendte og nogenlunde kunne håndtere. Det
kan være svært at finde sammenhæng i tinge¬
ne, mangekan føle sig rodløse eller fremmed¬
gjorte i alt detnyeder omgiver demog somstil¬
ler uvante krav til dem. Netop her kommer
lokalhistorien medetvigtigt tilbudomatskabe
kontakt og forbindelseslinjer mellem den
enkelte ogdet miljøogden lokalitet han lever
i. Derer ikke tvivlom atderen nærforbindel¬
se mellem hvad man har kaldt den grønne bølgeoggræsrodsbevægelserogoptagetheden
af det nære miljø. Disse bevægelser har ofte
Om Oplivelse af historisk Sans.
ForedragpaaSkolemødet i Esbjerg, Fastelavnsmandag 10. Febr. 1902.
Af Provst J. Nissen i Brørup.
Jeg
Pastor Dr.traf sidste
Helms,Sommer i Ribe Domkirkens Historiker
der var saa elskværdig nærmereat vise mig adskillige Partier af Kirken. Ved denne Lejlighed kom vi til at tale om det store Taarn, der
herude paa detflade Vestland kan ses viden om og ses ogsaa mange Mil nede i Sønderjylland, og Dr. Helms omtalte, at dette sammen med en anden af det syd¬
vestlige Jyllands Mærkværdigheder, den store Sten i Tirslund, havde givet Anledning til en Talemaade der
paa Egnen, som gamle Pastor Krarup i Føvling i sin
Tid havde fortalt ham. Ligesom man slutter en Hi¬
storie med de kendte Ord: »Snip, snap, Snude — nu er den ude — tip, tap, Tønde — nu kan du begynde«,
eller som man føjer til, i hvert Fald ude i Vestjylland;
»og fortæl saa én lige saa lang og lige saa trang, men
ikke den selvsamme,« saaledes hedder det fra gammel
Tid i det sydvestlige Jylland: »Snip, snap, snude o. s.v.
tip, tap, Tønde, nu maa du begynde — »og nu skal
Rive Taarn og Tirslund store Sten hænge i din Næs',
til du fortæller en li'saa lang og li'saa trang, men it
den selv sam'.«
brugt det lokale som et kulturværn hvor man
prøvede at sikre og bevare en række gode og kæreting. Interessen for lokalhistorieersteget i takt med menneskers voksende behov for at
føle atdeharetsted hvor de hørertil, hvor de harhjemme. Og medensolid videnom lokale
forhold ogderesbaggrund, ervi godtrustettil
atudforme det samfund vi skal leve videre i.
Det skeratnogen-ikke mindst politikere- spørger om hvorvidt det historikere og histo¬
risk interesserede arbejder med nu også er samfundsrelevant. Hvis man med relevant vil forstå athistorisk aktivitet skalvære nyttigt for bruttonationalproduktet eller tjene erhvervsli¬
vet,så må man noki reglen blive svarskyldig.
Menhvisman meneratpositive aktivitetersom
interesserervæsentlige dele af befolkningen er relevante for etmoderne velfærdssamfund, så kan man roligt hævde atlokalhistorie er sam¬
fundsrelevant. Vedatforstå fortiden bliverman
mindrerodløs og mankanblive en mereaktiv borger.EllersomprovstNissen sagde: Historisk
sans fremmer samfundsfølelsen »i god for¬
stand«. Og det er vel samfundsrelevant om noget.
I denne forbindelse kan der ogsåvære god grund til atse lidt nærmere på den arbejdsop¬
gave som Historisk Samfund ikke ofrede så
mangekræfterpåi sine førsteår,nemligatind¬
samle historisk stof tiletarkiv.Hervarman,og det vil først ogfremmest sige Askovs forstander Ludvig Schrøder,påvirketaf højskolekollegaen
FredeBojsenpåMøn.Nogle få år før, nemlig i
1897 kom den arkivlov der indebaroprettelsen
af landsarkiverne i København, Odense og
Viborg. Denmegetfremsynede rigsarkivar A. D Jørgensen regnede med at landsarkivaren
måtte blive »detnaturlige midtpunkt for oplys¬
ningen af sin egns historie... og at han måtte
komme tilatstå i forbindelse med mænd som
sysler med lignende studier.« A. D. Jørgensen
erklærede også at »vigtige siderafsamfundsli¬
vets historiske forhold... vil først da kunne oplyses i rigere mål og uden forudfattede meninger når opmærksomheden henvendes på de enkelte egnes forskelligheder og nød¬
vendigheden af at drage de lokale kilder ind
under etsamlet studium.« Detvar megetpro¬
fetiske ord, og uden oprettelsen af landsarki¬
verne havde det næppe været muligt allerede nogle ganskefå årsenereatfylde de amtshisto-
riskeårbøger med et stortantal godeogsolide
artikler. De byggede nemlig i høj grad på det
kildemateriale der hidtil havde ligget spredt
rundt omkring hos præster og provster, her¬
redsfogeder, byfogeder og andre embeds¬
mænd. Nu blev kilderne samlet, ordnet og
gjorttilgængeligefor forskningen.
I rigsarkivet og landsarkiverne samledes
imidlertid førstog fremmest de arkivalier der
varblevet til ved destatslige embeder. Men ved
siden af dissemegetvæsentlige kildegrupperlå
derjo adskillige interessante arkivalier rundt omkring i landet. Et af de mest markante nybrud i udviklingen af det lokalhistoriske arbejde siden amtssamfundenes oprettelse er derfor skabelsen af de lokalhistoriske arkiver, mangesteder kaldet lokalarkiverne. Det første
arkiv af denne type blev oprettet i 1937 i Fåborg påFyn,ogdet havde tilformålatredde
lokale arkivaliersom ikkevar omfattet af afle-
veringspligten til det statslige arkivvæsen.
Længe stod arkivet i Fåborg ene eller dog
næsten ene, men i 1960'erne begyndte der pludseligatskeen masse.Det hænger nok ikke
mindstsammenmedatbiblioteksloven af 1964 gav mulighed for at sådanne lokalhistoriske
arkiver kunne indgå i bibliotekernes virksom¬
hed ogdermedfåetstatstilskud der stod i for¬
hold til det lokale tilskud. Detblevengevaldig økonomiskløftestang, ogdaman næsten sam¬
tidig gik igangmed atsammenlægge de gamle
sognekommuner til større enheder, var der
mange dergerne villeforsøge at redde lokale
arkivalier inden kommunen blev opslugt af
den større og måske lidt fremmede enhed,
storkommunen.
Resultatet blev i hvert fald atlokalarkiverne skødopoveralt. I dagerder vel næppe nogen kommune som ikke har sit lokalarkiv, mange har endda flere; netop fordi de var blevet oprettet i de gamle kommuner før sammen¬
lægningen. Det er imidlertid ikke blot med hensyn til antalatderersketenstorudvikling, også hvad arbejdsopgaverne angår, erder sket
meget. Foruden privatarkiver har man ikke
mindst indsamlet erhvervsarkiver af næsten enhver art,overordentligmangeforeningsarki-
versamtyderst værdifulde fotografier istorttal.
Adskillige kommunale arkivalier, især skolear-
kiverer også havnet i lokalarkivet. Dererikke
tvivlom atder gennemhele denne aktiviteter indsamleten ganskebetydelig mængde arkiva¬
lier, som dermed ganske simpelterreddet fra tilintetgørelse. Men en sidegevinst, der noker værd at fæstne sig ved, er imidlertid at hele
denne arkivbevægelse har fået aktiveret en omfattende kreds af mennesker som er gået
aktivt ind i indsamlings- og ordningsarbejdet.
Ludvig Schrøder var derfor inde på en rigtig
tanke når hanmente atdetatindsamle »lokalt stof« også kunne medvirke til at oplive den
historiske sans.
Da Historisk Samfund for Ribe Amt blev oprettet, har initiativtagerne åbenbart følt at netop amtetvar en naturlig afgrænsningog et passendeområdeforenlokalhistorisk aktivitet.
Detfikså denvirkningatmanirestenaf landet ogsåvalgte amtetsom arbejdsområde. En und¬
tagelse var der dog. I Viborg Amt kom det
første »Samfund« kun til atomfatte Sallingog
Fjends herred.JeppeAakjær erklærede nemlig
athan ikke »ville gåoverFiskbækken«,så den
østlige del af amtet måtte klare sig på egen hånd. Først en halv snes år senere kom Historisk Samfund forViborg Amttil,sånuhar
amtetaltså to »amtssamfund«. Detvar nuikke alle amter der udgjorde naturlige enheder.
Tænk blotpå de slyngede grænser mellem de gamle Sorø og Præstø Amter. Det tidligere Viborg Amt rakteogså sålangt mod øst atden yderste ende faktisk var forstæder til Randers
der havde sit eget historiske samfund. Til gengæld nåede Randers Amt næsten helt ned
tilÅrhusby. Her harmansåtil gengældheleto
»samfund«, dels Historisk Samfund for Århus
Stift, delsØstjysk Hjemstavnsforening.
Ved kommunalreformen i 1970 skete der
betydelige forandringer både med hensyn til
amtsgrænser og med hensyn til antallet af
amter.Amtssamfundenebestårdog med deres gamlenavne ogvelogsåstort setde gamlegeo¬
grafiskearbejdsområder. Deter nuikke alle de
nye amter der udgør en naturligt afgrænset
historisk helhed.Viborg Amtstrækker sigsåle¬
des helt fraKjellerup i sydoverSallingogMors
til Hanstholm i nord. Andre amtssamfund
hænger bedre sammen, men man kan nok
spørgehvor længemanienforeningkan beva¬
renavnetpået amtder ikke længere eksisterer
som selvstændig enhed. Om en generation
eller to vil meget få mennesker vide at der
engang har været etHolbæk Amt. Hvis amts- samfundenevarblevetoprettet etpar hundre¬
de år før, så kunne vi i dag have haft et
»Historisk Samfund for Havreballegård og
Stjernholm Amter«, og det ville måske have
væretrigeligt kuriøstogsnurrigt. Tiden vil vise
hvordan dette vil udviklesig.
Dererimidlertid etandetpunkt hvor vihar
kunnet se en ændring med hensyn til fore¬
ningsstrukturen. Man har ofte debatteretamts- samfundenes medlemsrekruttering (se for eksempel det værk der ernævnt i note 1), og
1978 . BindXXI-1
Udgivet afHistoriskSamfund forRibe Amt
8
tilslutningen har svinget stærkt i tidens løbog
fraegn tilegn. Dererdog ét træksom synesat blivestadigmerekarakteristisk. Etamthar ofte
været for stort et område til at opsamle hele
den historiske interesse.Under ogved siden af
amtssamfundene er der skudt nye foreninger
op.Dekan koncentrere sigom enenkelt bydel,
enforstad,enkommune elleretandet område.
Det er længe siden der er lavet mandtal over disseforeninger,ogvi manglerogsåanalyser af
deres aktiviteter. Undertiden er de knyttet til
driften afet af de nævnte lokalarkiver, andre gange afholderman blot foredrag ellerarran¬
gerer kurser, og tit udsender man mindre og
uprætentiøse medlemsblade. Hvad indhold angår konkurrerer de ikke med amtsårbøger-
ne. Og deter nok også et stortspørgsmål om disse foreninger egentlig konkurrerer med
amtssamfundene. Hvis folkerhistorisk interes¬
serede, er derjo intet i vejen for at man er engageret i historisk arbejde på det snævert lokale plan samtidigmedatmanabonnerer på amtsårbogen.Derer snareregrund tilat tro at de to typer foreningerstøtter hinanden og er med tilatrekruttere flere medlemmer end de hver forsig ville kunnemobilisere.
Uanset hvordan manvurderer amtssamfun- denes og årbøgernes fremtid, så er der ikke
tvivlom atde lokalhistoriskeårbøgerharværet virksomme redskaber til atoplive den histori¬
ske sans, men de har tillige haft en anden betydningsom hurtigt stod klart for mange af
deres redaktører: årbøgerne skulle også være til gavn for den videnskabelige historieforsk¬
ning. Det kan belægges medmangecitater,lad mignetop her blotnævne atdenfremtræden¬
delokalhistoriker, førstelærerH. K. Kristensen i1947 skrevat»enaf de opgaver manmåtte stil¬
le til sognehistorien og til det lokalhistoriske bidragi amtsårbogen var,at den skulle hjælpe
videnskaben«.1
Her ervi ved et af de mest interessante og omdebatterede punkter i opfattelsen af lokal¬
historie og lokalhistorisk arbejde -lokalhisto¬
rie erpåéngangbåde enfolkeliginteresseog aktivitet og en videnskabelig disciplin. Den videnskabelige side af lokalhistorien har vel
næppe ståetklart for (måskeendda ikke inter¬
esseret) provst Nissen og hans fæller, og for
mange af de universitetsuddannede faghistori¬
kere vardet heller ikke en realitet dengang. I
1902var det kunca.20 år siden atden senere
rigsarkivar Bricka ienanmeldelse af Hjørlunde
sogns historie, skrev at bogens opregning af gårdmændog husmændvaraldeles ligegyldig,
»de havdealdrig tilhørthistorienogville aldrig
komme til attilhøre den. Så harden kinesiske kejserrækkedogstørrebetydning for os.«2
Setpåbaggrund afetsådantstandpunktvar det nu af den største betydning at de amtshi-
storiske samfund kunne præsentere en helt
andenopfattelseafhvad dervarhistorisk inter¬
essant; ikke blot for den lokale befolkning,
men ogsåforden historiske videnskab. Detvar selvklart for de kredse der stod bag amtssam¬
fundene, at lige så naturligt det var at være optaget af sitlandsog sitfolks historie, ligeså naturligtvar detatvære interesseret i sin egns historie.Dererenddarigtigmangemennesker
der føler en helt umiddelbar trang til atvide nogetomderes bys elleregnsfortid.Hvemhar
boet herfør, hvad erder sket her, oghvorfor
har denne lillepletpåDanmarkskortetfåetdet
særpræg som netopden har -lige her og nu?
Deterjo præcis dette særpræg som ermed til
at præge bevidstheden hos den der er vokset
op på egnen eller som lever der. På godt og ondt føler mange en nær sammenhæng med omgivelserne og hele miljøet. Læs for eksem¬
pel bare de to bøger som Hans Edvard Nørregård-Nielsen lige har udsendt: Mands
Minde ogRiber Ret. De har karakteristisk nok
ikkeundertitlenerindringer, men »ettidsbille¬
de«.
Brickas opfattelse af hvad der var historisk
interessantvarimidlertid ikkeenerådende. De historikere dervarmestoptagetaf statshistorie, udenrigspolitik, krige, landets finanser og lig¬
nende havde ikke megen interesse for eller brug for lokalhistorien,mendervarfaghistori¬
kere med andre interesseområder. Det kom
tydeligt til udtryk i to foredrag i 1940'erne (senere tryktsom artikler) af den senere rigs¬
arkivarjohan Hvidtfeldtogafprofessor Albert
Olsen.Kortrefereret hævdede deathistoriker¬
nehidtil havdebetragtet forholdene udefraog ovenfra,nu varderbehov foratse dem indefra og nedefra. Eller som Albert Olsen skrev:
Enhver faghistoriker gør før eller siden den erfaring at han må ty til lokalhistorien for at skaffesigdet fornødne overblik. Der manglede nemlig overensstemmelse mellem centrallov¬
givningenogden lokale praksis. En skildring af
eteller andetemneområde kan ikke byggesop
på grundlag af reskripterogforordninger »idet
centraladministrationens kategoriske påbud
næstenaldrigerblevet overholdt«-somAlbert
Olsen så karakteristisk formulerede sig. Vejen
fremgikgennemdet lokale arkivmateriale der
kunne vise hvordanudviklingen havde formet sig i virkeligheden. JohanHvidtfeldtogAlbert
Olsenvar enige om atdansk indenrigspolitisk
historie endnu var såre lidet opdyrket. Man
måtte inddrage det lokalhistoriske stof, man måtte foretage punktundersøgelser afen lang
rækkeemnerogmålet måtteværeatstyrke den videnskabelige udforskning af lokalhistorien
forderigennem atunderbygge og uddybe stu¬
diet afrigshistorien.
Foratfremmesynspunkterne villemanhave
oprettet et Lokalhistorisk Institut, men først
mange år senere, i 1970, fik man - i en ret beskåret form - oprettet Lokalhistorisk
10
Afdeling ved Københavns Universitet. Gennem undervisning forskning og ved publikationer gik Afdelingen ind i det rige lokalhistoriske arbejdesom var udsprunget af ikke mindstde
ovennævntetanker.'
Hvidtfeldts og Olsens synspunktervar nem¬
ligblevetenvældig inspiration formegetlokal¬
historisk arbejde. Der er navnlig grund til at
understrege den betydning som Johan
Hvidtfeldt Fik via sin stilling som formand i
Dansk Historisk Fællesforening (som nu har
fået navneforandring til Dansk Historisk Fællesråd). Detvarog er ensåkaldtparaplyor¬
ganisation som samler amtssamfund, andre
lokale foreninger, arkiver (statslige som lokal¬
historiske), museer, udgiverselskaber, universi¬
tetsinstitutter og mangeandre institutionerog
foreninger der arbejder med dansk lokalhisto¬
rie og kulturhistorie. Gennem tidsskriftet
Fortid og Nutid, udgivelsen af Håndbog for
danske lokalhistorikere (nu afløst af Kulturhi¬
storiskOpslagsværk) ogudgivelsen afenrække
andre håndbøgerog hjælpemidler erder sket
etganske betydeligt kvalitetsløft i lokalhistorisk arbejde i bred forstand. Dervarganske viststa¬
dig nogle »rigshistorikere« som ikke havde
megen sans for værdierne i de lokale under¬
søgelser, mende blev færre ogfærre.
Samtidig skete der imidlertid markante æn¬
dringer i historikernes synspunkter på hvad
historievidenskaben kunneellerburde beskæfti¬
ge sig med. Deter envelkendtsagathvergene¬
ration serpå fortiden med nye øjne. Selv hvor
det erdet samme kildemateriale vi studerer, så studerer vi det fra nyevinkler. Vi interessereros for emner
og forhold som vore forgængere
næppeskænkedeen tanke, vi har ganske enkelt
nyebriller pånæsen og sernaturligt nokpå for¬
tiden med andre erfaringer i baghovedet end
demtidligere tiders forskere havde. Vi kan blot sammenligne dennyesteDanmarkshistorie med
FRA RIBE AMT 2000
BIND X X V I 1 1-2
P
*■" Å-å VJi>|
J' , ' ' -. " ■- 5___ . /",v;
J
- .•/. .
UDGIVET AF HISTORISK SAMFUND FOR RIBE AMT
hvad der blev skrevet aftilsvarende værker for 50 eller 100 år siden, og går vi helt tilbage til Holbergs for ikkeatsige SaxosDanmarkshistorie
erforskellene aldelestydelige.
I løbetafden sidste generation har »rigshi-
storikerne« opdyrket adskilligenyinteresseom¬
råder; det gælder ikke mindst sociale forhold.
Historikere idag eroftesvært optaget afmen¬
neskersvilkår ogtrivsel. De vilgerneanskueog prøve at opfatte fortidens mennesker på bag-
grund af deres tidogmiljø. De vil gerneforstå
deres liv eller skæbnesom enhelhed. Et andet
vigtigt og aktuelt emneområde er mentalitets¬
historien. Hvad tænkte fortidens danskere om
forholdet til deres mand eller kone eller til deresbørn, hvadmentedeomlivogdød, hvor¬
dan opfattede de religionen og forholdet til gud, hvad var deres syn på præst og anden øvrighed, følte de noget ved ord og begreber
som konge og fædreland. Kort sagt: hvordan
varhele deres tanke- ogforestillingsverden?
En del af disse ideer passer megetgodt til
emner der ikke heltsjældent- om end ofte i primitiv form- havdeoptagetgode lokalhisto¬
rikere. En del af emnerne vil mange gange kræve at social- og mentalitetshistorikerne benytteren væsentlig del afde kildersom tra¬
ditionelt havde være lokalhistorikernes. Men
endelig,ogmåskeikke mindstvigtigt,såpasse¬
de disse nye tanker fortrinligt ind i lokalhisto¬
riske synspunkter der var blevet rendyrket i England i den såkaldte Leicesterskole.4 Her opfatter man familien, det lokale fællesskab,
nationalstaten og det overnationale samfund
som en serie af koncentriske cirkler.Altså cirk¬
ler med etfælles centrum, men hvor den ene cirkelligger udenom den anden. Hver af cirk¬
lerne skal selvfølgelig studeres med bestandig hensyntagen til cirklen uden om. Det erjo oplagt at man ikke kan eller bør skrive om et enkelt sogns eller en enkelt bys historie uden hensyntagen til hvad der er sket i det øvrige
Danmark. Det er naturligvis med til atdanne baggrund for den enkelte lokalitets udvikling.
Ganske påsamme måde som det erforkertat skrive Danmarkshistorie udenattagehensyn til
forhold og udviklinger rundt om i verden, i Fællesmarkedet, i hele Europa eller i USA -
eller iAfghanistan for den sagsskyld. Men når
detersagt, sågælder det dogathverenesteaf
de koncentriske cirkler udgør en helhed:
12
Lokalsamfundet, Staten, Det overnationale der kan studeres hver forsig. Deenkelte cirkler har forskellige udstrækninger i tid og rum, og
udforskningen af deres historie stillerforskelli¬
ge krav og arbejder med forskellige problem¬
stillinger.
Der er en lang række af de såkaldte binde- stregshistorier der hver arbejder med hvad vi
kunne kalde lagkagesnitter afcirklerne. Kirke¬
historie, landbrugs-historie økonomisk-histo- rie, rets-historie, militær-historie og andre
anerkendte videnskabeligediscipliner behand¬
ler hver sit udsnit af cirklerne. Det er her Leicesterskolen insisterer på at vi skal opfatte
cirklerne som helheder. De enkelte byers og sognes historie behandler sociale og menne¬
skelige helheder og fællesskaber, derfor er lokalhistorien ikke blotenhjælpevidenskabfor rigshistorien med detformålatunderbyggeog
uddybe den. De lokale historier er ikke bare brudstykker af Danmarkshistorien, lige så lidt
som manfårenDanmarkshistorie vedatlægge
alle sogne- ogbyhistorierne ved siden af hinan¬
den. Den lokale historie kan med godret stu¬
deres for sin egenskyld
Både rigshistorien og lokalhistorien ønsker
altså idagatstudereog forstå helhederog se
sammenhænge der går på tværs af en lang
række forhold. Vi betragter ikke mennesket
sometøkonomiskvæsen,etpolitiskvæseneller
etreligiøstvæsen alene. Vi opfatter detsom en helhed i samspil med omgivelserne. Det var derfor at H. K. Kristensen understregede at lokalhistorikeren skulle kunne så mange ting.
Han skal være nogetafen arkæolog, han skal
kunne læsegotisk skrift,kendede almindeligst
forekommende udtryk i ældre dansk, kunne
sin kunsthistorie,være inde i landbolovgivnin¬
gen,ja detvar i det hele tagetbedst om han
beherskede alle mulige videnskaber, dog
måske medundtagelse af atomteori.5
Såstorekraverselvfølgelig umuligeathono¬
rere, ogdet gælderbådefor rigshistorikereog for lokalhistorikere. Det fritager os imidlertid
ikke fraatforsøgeatleveop til idealet.Dafor¬
fatterenThorkild Hansen fik overrakt Nordisk Råds Litteraturpris 1971,sagde han i sin takke¬
tale som kunne læses 16. februar i Politiken:
»Sandhed ersådan et stortord og underkastet fortolkning. Kan vi ikkeværesande,ogdet kan
vijo desværre sjældent,såkan vi i det mindste
bestræbe os på atvære nøjagtige.«6 For rigshi-
storikerens vedkommende kommer dertilyder¬
ligere at mange af de svar han søger når han arbejder med for eksempel socialhistorie og mentalitetshistorie kræverathan måinddrage
meget store og omfattende kildegrupper. Her
er det ikke nok at benytte gennemsnit eller eksempler. Man må bestandigoperere på indi¬
vidniveau, det vil sige at man må kunne gen¬
finde den samme person eller den samme familie i kilder af vidt forskellig art som for eksempel kirkebøger, skattelister, skøde-og panteprotoller, skifteprotokoller,fattigregnska¬
ber ogandet. Først vedatkæde de forskelligar¬
tede oplysninger sammen opstår helheden.
Når detdrejersigomundersøgelser af denart
er selv et så lille land som Danmark ofte for storttilatman kanforetageenlandsomfatten¬
de undersøgelse. Oghvadgørså rigshistorike-
ren;han studereretudvalgtområde, foretager
enpunktundersøgelse, nogle ville kalde deten
casestudy eller et pilotprojekt. Andre ville
måskesnarere karakterisere detsomslet ogret
enlokalhistoriskundersøgelse.
Rigshistorikeren og lokalhistorikeren kan
have forskellige formål ogforskellig baggrund
for undersøgelser af denne art, men det for¬
hindrer ikke atbegge parterstuderer menne¬
skerpå baggrundaf deres tidogmiljø,ogman vil oftese detstore afspejle sig idetsmå-hvor
det titernemmestatfåøje på. Vedatanvende
mikroskopetsom arbejdsredskab kan manstu¬
dere hvordan de enkelte menneskersåvel som
hele lokalsamfund kan reagerevidt forskelligt
overfor påvirkninger ovenfra og udefra. Her
gør den lokale undersøgelse os klogere på mennesker,på samfundogpå udviklinger. Det
ervæsentligt, for deterjo ikkeså enkeltat de
samme påvirkningermedførerdesammereak¬
tionerrundtom i landet. Man kanstadig bruge
lokalhistorien tilatunderbyggeoguddybestu¬
diet af landetsgenerelle historie,men manskal
være yderst forsigtig med at drage slutninger
fra det rent lokale til det helt generelle. En
lokalundersøgelse kan med fordel bruges tilat
afprøve værdien af almindelige antagelser, den
vilofte viseatgammelkendt viden måtagesop tilrevision. Derforgælder detivoredagemere end måske nogen sinde tidligere at den lokal¬
historiske undersøgelse ganske enkelt er en
nødvendighed for den historiske udforskning
afenlang række af de problemer der optager danske historikere.
Når man genlæser provst Nissens foredrag
100år efteratdet blevholdt,måmangiveham
retiatdetstadigervigtigtatkende fortiden for
at forstå samtiden ogat det stadig ersådan at
en udviklet historisksansfremmersamfundsfø¬
lelsen. Begge synspunkter er faktisk endnu
mereaktuelle end devari 1902. Menhertil må
man ud fra et historisk, videnskabeligt syns¬
punkt hævde at det ikke blot stadig er »for¬
nøjeligt og oplivende atsysle« med fortiden -
for nu at bruge Nissens ord - det er aldeles nødvendigt for udforskningen af danskernes
historie. Mændene der oprettede Historisk
Samfund for Ribe Amt i 1902 havde gode tan¬
ker, og der er spiret endnu bedre tanker af
deres frø.
Noten
1. Her citeret efter KlausEgeberg: »Tiloplivelse af histo¬
risksans«, Skrifterudgivet af Lokalhistorisk Afdeling,
nr.8, 1983, s.82.
2. Her citeret efter Knud Prange: Lokal Historie - en
håndbog,1989, s.25f.
3. LokalhistoriskAfdeling virkede indtil2000,da Historisk
Institutbesluttedeatnedlægge Afdelingen i forbindelse
med minalderspensionering.
4. Se f.eks.KnudPrange: Leicesterskolen-nogle indtryk
afengelsk lokalhistorie i: Nye strømninger i dansk lokalhistorie, 1981.
5. Her citeret efter værket inote2, s.13.
6. Her citeret efter Frans Lasson (udg): Karen Blixens Rungstedlund, 2001,s.73.
Knud,Prange. Født 1930. Degnemosealle, 26, 2700 Brønshøj. Pens. universitetslektor og Leder af
LokalhistoriskAfdelingved Københavns Universitet.
Har skrevet bl.a. Lokal Historie — en håndbog,
HeraldikogHistorie, Mitnavn erJensen-enbogom
slægtsforskningsamtartikleromlokalhistorie, slægts¬
historie, heraldikm.m.
14