• Ingen resultater fundet

View of Da mennesket blev menneske – og fik en historie

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "View of Da mennesket blev menneske – og fik en historie"

Copied!
2
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

195

ANMELDELSER

og hos Lacan (Lilian Munk Rösig), den bevæger sig dernæst over til den tidlige poststrukturalisme hos Derrida (Adam Diderichsen), Foucault (Sverre Raffnsøe & Marius Gudmand-Høyer) og Laclau (Allan Dreyer Hansen) og afsluttes med de ’vilde’ poststruktura- lister, Zizek (Carsten Bagge Laustsen), Deleuze & Guattari (Martin Fuglsang, Michael Pedersen & Bent Meier Sø- rensen) og endelig med Luhmann (Anders Esmark).

Undertegnede fandt størst fornø- jelse i at læse om poststrukturalisterne men til gengæld mest udbytte – da det var mindre velkendt – af at læse om socialkonstruktivismen. Meget mere kunne have været inddraget, men da det altid er tilfældet skal redaktørerne ikke klandres for deres valg. Begge bø- ger indledes med en artikel af redak- tørerne omkring hhv. socialkonstruk- tivisme og poststrukturalisme (der bærer præg af at være skrevet i sidste øjeblik, da de er fyldt med fejl), der sætter dem i forhold til hinanden som to selvstændige traditioner, der forkla- rer deres historie(r), og som markerer deres status som netop analysestrategier.

Velfodret med det teoretiske venter vi nu på to bind med socialkonstruktivi- stisk og poststrukturalistiske analyser.

Mikkel Thorup

Da mennesket blev menneske – og fik en historie

Peter K. A. Jensen: Da mennesket blev menneske, Gyldendal, 2004, 334 sider, kr.

349,- og Peter K. A. Jensen: Menneskets

oprindelse og udvikling, Gyldendal, 2005, 432 sider, kr. 449,-

Det er ganske klassisk at sondre mel- lem forhistorisk og historisk tid ved hjælp af skriften. Det afgørende snit for historisk tid må derfor henføres til udviklingen af kileskriften i den sumeriske civilisation, 3000 år f.v.t..

Selv om der er en god grund til at gøre dette snit, idet der med skrif- ten opstår en teknik der tillader os, at fastfryse begivenheder og opnå en hukommelse ned gennem tiden, så har det desværre forledt til den mis- forståelse, at historie er noget der er forbeholdt de sidste 5000 år. Det er det ikke. Menneskets historie udgøres af mindst 6 millioner år, og den klode vi er så afhængige af for udfoldelsen af vort korte liv, har en endnu læn- gere historie. Det er derfor vigtigt for forståelsen af menneskets udvikling i

’historisk tid’, hvorledes vi overhove- det kom til denne ’tid’.

Videnskaben om menneskets ud- vikling i dette tidsmæssigt noget større perspektiv, er palæoantropolo- gien. Ud fra evolutionsbiologien som grundvidenskab kan der med nuti- dens viden gives et væld af udsagn om menneskehedens historie. Ikke kun som biologiske levevæsner, kastet hid og did af miljømæssige betingelser, men netop som kulturvæsner, som en særlig art hvor sondringen mel- lem biologi og kultur i praksis blev vanskelig allerede for 50.000 år siden, med Cro Magnons kulturelle revolu- tion, og måske principielt vanskelig

(2)

196

ANMELDELSER

allerede med fremkosten af slægten Homo for 2,5 millioner år siden

Begge bøger tager os på en rejse gennem 6 millioner års historie, fra menneskelinjens udspring hos aber- ne, via den oprejste gang, de første spor efter kultur, udvandringen fra Afrika, landbrugets indførsel, til ci- vilisationen og byernes fremkomst.

Mens Menneskets oprindelse og udvikling er rettet mod de højere læreanstalter (med et teknisk vokabular der kræ- vede en vis omstilling hos denne an- melder), og derfor er mere grundig og bedre til at forholde sig til basale videnskabsteoretiske spørgsmål, så vinder lægmandsudgaven, Da menne- sket blev menneske, faktisk hos mig på grund af en imponerende billedside, der er med til at understøtte, hvor fantastisk en indsigt i egen udvikling mennesket er i besiddelse af.

Med stor dygtighed rammer P.K.A.J. en pæl gennem den mudre- de forestilling om, at undren i forhold til menneskets stilling i verden er for- beholdt de humanistiske videnskaber og særligt filosofien. Palæoantropolo- gien, med dens tværfaglige karakter af biologi og arkæologi, maner på en nøgtern måde til refleksion over en række spørgsmål såsom ’Hvad er na- turen?’, ’Hvad er mennesket?’, ’Hvor kommer vi fra?’, spørgsmål som kun lader sig behandle under hensyntagen til at menneskets forståelse af sig selv, og dermed af sin egen historie, har været længe undervejs.

Frank Beck Lassen

Krig

Bo Kristian Holm (red.), Krig – dens legiti- mitet i religion og politik, Anis, Frederiks- berg, 2005, 164 sider, kr. 179,-

Der er penge i krig; eller rettere: der er bøger i krig. Mængden af udgi- velser, der omhandler krig er hastigt voksende. Det er ikke så underligt, når man tager krigen mod terror og Danmarks deltagelse heri i Afgha- nistan og Irak i betragtning. Krig er både et taknemmeligt emne, da det er påvirket af og påvirker så godt som alle områder af menneskelivet, samt et besværligt emne, da behandlingen ofte reduceres til moraliseren eller platituder.

Forlaget Anis og Teologisk Fakul- tet ved Århus Universitet har startet et glimrende samarbejde omkring udgivelsen af artikler med udgangs- punkt i konferencer på Teologi, hvor forholdet mellem religion, etik, po- litik mm. undersøges. Tidligere er udkommet en bog om menneske- rettigheder Tanken om menneskets ret.

Denne gang er formålet at undersøge relationen mellem religion og politik, nærmere betegnet hvordan religiøse forestillinger om krig og vold tjener som legitimering af faktisk førte kri- ge. Irak-krigen som kontekst er tyde- lig i bogens bidrag, men de fleste af artiklerne er på ingen måde bundet til denne kontekst og vil kunne læses med udbytte længe efter den sidste amerikaner er blevet tvunget ud af Irak. Der er dog tale om ofte meget interne indlæg, og bogen når næppe sin ambition, da flere af indlæggene

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

Analysen viser endvidere, at køre- stilen blandt de unge der er i gang med eller har afsluttet en uddannelse på et universitet, samt de unge der er i gang med en uddannelse på

Dermed bliver BA’s rolle ikke alene at skabe sin egen identitet, men gennem bearbejdelsen af sin identitet at deltage i en politisk forhandling af forventninger til

Jeg skal vise, at normalsubjektivitetens dannelse gør det muligt at skrive dens historie; fortælle hvordan enkeltmennesket blev frigjort fra de naturgroede

Der er givet en rationel forklaring på arbejdsmarkedets institutionalisering, når det er muligt at pege på fælles og umiddelbare motiver til at levende mennesker skabte “noget”,

Efter reformationen kan der skelnes mellem kronegods (kongen), godsjordejere (adel eller fra 1700-tallet primært proprietærer), bondejordejere (selvejende eller semi-selvejende

Det genealogiske studie skal vise, hvordan statsformen (og dominansstrukturen) institutionaliseres. Genealogien overtager hvor arkæologien slap; der hvor arkæologien har afsløret,

Dette forbud blev forbundet med et påbud om pengeløn og forbud mod naturalløn (lønnesæd)ved Frd. politiforordningen af 25. Marts 1791 skulle enhver af bondestanden, der ikke

Hverken i den tidligere eller i den senere formue- og obligationsret bliver det afgjort, om arbejdslejekontrakten mellem mester og svend eller fabriksarbejderforholdet indebærer et