• Ingen resultater fundet

View of Oplysning om Oplysningen

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "View of Oplysning om Oplysningen"

Copied!
3
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

1 7 3

a n m e L D e L S e r

2 0 1 0 · n u m m e r 5 9

tekst, der provokerer én til at tage stilling. Også oversætterne har gjort et godt arbejde med mundrette ordvalg og prægnante formulerin- ger i et udvalg, der fungerer fint sammen med et meget grundigt efterskrift forfattet af lektor Mikkel Thorup. Efterskriftet fokuserer på Rousseaus originalitet og politiske temaer fra forfatterskabet, der sta- dig har stor aktualitet. Kombineret med et udvidet noteapparat er det derfor en udgivelse, der for alvor gør det muligt at arbejde videre med Rousseaus tekster – uanset om læserens interesse så mest er fi- losofisk eller historisk.

M A T H I A S H E I N J E S S E N

Oplysning om Oplysningen

Jonathan I. Israel: A Revolution of the Mind – Radical Enlightenment and the Intellectual Origins of Modern Demo- cracy, Princeton University Press, 2009, 296 sider, $26.95.

A Revolution of the Mind er tredje ud- givelse i idéhistorikeren Jonathan I. Israels storstilede forsøg på at genbeskrive oplysningstiden. Hans enorme arbejde omfatter, udover A Revolution of the Mind, Radical Enlightenment (2001), Enlightenment Contested (2006) samt et kommende

bind, der skal føre fortællingen frem til og med den franske revo- lution. A Revolution of the Mind er med sine knap 300 sider en del kor- tere end de to foregående bind, der hver fylder omkring de 1000 sider, og fungerer både som en lettilgæn- gelig introduktion til Israels værk og tanker samt som en bro mellem 1752, hvor Enlightenment Contested slutter, og frem til årtierne umid- delbart før den franske revolution.

Israels provokerende tese er, at de tidligere udlægninger af op- lysningstiden har været forkerte og dermed forhindret os i virkelig at forstå oplysningen, årsagerne til den franske revolution og ikke mindst filosofiens rolle i den. For Israel skal oplysningstiden nemlig ikke forstås som én samlet bevæ- gelse mod fornuft, frihed, lighed og tolerance og heller ikke som forskellige nationale oplysninger med særegne karakteristika, men derimod som en kamp mellem to modstridende strømninger: den ra- dikale og den moderate oplysning.

Noget af det mest interessante i Israels værk er dermed, hvordan han placerer oplysningstidens tra- ditionelle helte; dem, der har en fast plads i den filosofihistoriske kanon, og dem, der traditionelt udråbes som frihedens og fornuf- tens forkæmpere, som moderate tænkere. Folk som Locke, Hume, Frederik den Store, Voltaire (og

Slagmark 59.indd 173 01/06/11 09.31

(2)

1 7 4 a n m e L D e L S e r

S L a G m a r K · T I D S S K r I f T f o r I D é h I S T o r I e

mange, mange flere), der advoke- rede for øget frihed, større brug af fornuften og en tro på fremskridtet, var dog overbeviste om, at dette fremskridt måtte ske inden for den bestående orden. De forsvarede traditionens, kirkens, aristokratiets og monarkiets autoritet som den bedste måde at organisere samfun- det på. Ifølge de moderate tænkere var det nemlig langt fra alle, der var klar til oplysning eller til at bruge deres egen fornuft. Oplysningen skulle dermed reserveres de få.

I modsætning hertil opstiller Israel den radikale oplysning, der kæmpede for oplysning til alle og for fornuftens universelle herre- dømme i alle livets aspekter, såvel politisk og moralsk som kulturelt.

De radikale tænkere gik ind for uni- versel lighed (også seksuelt og race- mæssigt), fuld og universel ytrings-, tros- og pressefrihed såvel som repræsentativt demokrati. Grun- den til al verdens uretfærdighed og elendighed lokaliserede de hos den bestående ordens sociale stratifi- kation og hierarkisering. De egali- tære værdier kunne dermed ikke indføres uden en gennemgribende forandring af de bestående forhold.

Sådanne tanker var selvsagt en torn i øjet på magthaverne i l’ancien re- gime, og de radikale tænkere, som bl.a. omfattede Pierre Bayle, Denis Diderot, Baron d’Holbach og mange flere, måtte derfor udgive

deres skrifter anonymt.

Ikke desto mindre viser Is- rael, at de radikale tanker havde en enorm indflydelse og klangbund i samtiden, og han mener samtidig, at det var disse tanker, der sammen- fattede de sociale lidelser i tiden. Fi- losofien var dermed en afgørende faktor ikke bare i den franske, men også i den amerikanske og den hol- landske revolution.

Israel daterer ligeledes oplys- ningstidens begyndelse før den gængse opfattelse, i og med at han gør Baruch de Spinoza til den radi- kale oplysnings intellektuelle ophav.

Og her begynder Israel at blive særdeles problematisk. Han mener nemlig, at de radikale tænkere alle var inspirerede af Spinozas moni- stiske én-substans lære, der, fordi den er filosofisk sand og konsistent, også blev den historiske sejrherre, idet den radikale tradition leverede det blueprint for democracy (s. 66), der senere blev indført i de vestlige de- mokratier efter 1945. Sådan et po- stulat er idéhistorisk noget proble- matisk, men ikke desto mindre er Israels værk imponerende læsning og et enormt arbejde, hvor man fri- stes til at tro, at han har været nede i samtlige værker, pamfletter og brevvekslinger fra tiden.

Dikotomien mellem den radi- kale og moderate oplysning bliver dog til tider for rigid, når alle tæn- kere skal puttes ned i de forhånds-

Slagmark 59.indd 174 01/06/11 09.31

(3)

1 7 5

a n m e L D e L S e r

2 0 1 0 · n u m m e r 5 9

bestemte kasser (hvorfor Israel også bliver nødt til at lave en sær- lig kategori til Rousseau, og til dels også til Kant). Værket giver imid- lertid et interessant nyt blik på en afgørende epoke i den europæiske (og verdens) historie og lokalise- rer ikke mindst en betydningsfuld og indflydelsesrig radikal tradition, der ikke før er behandlet så grun- digt. Det bliver dermed et must for alle, der beskæftiger sig med oplysningstiden. Men pas på: Den lettilgængelige og korte stil gør, at Israels pointer ofte fremstår ufor- klarede og postulatoriske, og man drages derfor mod de større og mere udførlige værker – hvilket selvfølgelig er et godt salgstrick.

N A N N A K A T R I N E L ü D E R S K A A L U N D

Darwin på dansk

Charles Darwin: Arternes Oprindelse ved Naturlig Selektion eller Bevarelse af de bedst tilpassede racer i kampen for tilvæ- relsen, oversat af Jørn Madsen, forord af Peter C. Kjærgaard, Statens Naturhistori- ske Museeum, 2009, 388 sider, 249,- kr.

Den 24. november 1859 blev en af alle tiders mest omtalte og diskute- rede bøger publiceret. Forfatteren var Charles Darwin, og bogen hed On the Origin of Species by Means of

Natural Selection, or the Preservation of Favoured Races in the Struggle for Life.

Hovedargumentet i Origin var, at arterne ikke var blevet skabt hver for sig, og at mekanismen, hvorved arterne over tid havde forandret sig, var naturlig selektion. I indlednin- gen til Origin skriver Darwin således, at ”Jeg er overbevist om, at arter ikke er uforanderlige, men at de, der hører til samme slægt, nedstam- mer fra andre, oftest uddøde arter, på samme måde som en art kan give ophav til en række varieteter.”

Origin blev udsolgt på udgivel- sesdagen og skabte øjeblikkelig stor debat i alle samfundslag, en debat, der stadig er aktuel i det 21. år- hundrede. Darwin var dog ikke den første, der havde fremlagt en teori om livets udvikling. I 1844 blev værket Vestiges of the Natural History of Creation udgivet af en anonym forfatter. Vestiges vakte en enorm furore og modtog megen kritik for sit indhold, der i høj grad manglede videnskabelig underbygning. Den negative modtagelse af Vestiges var uden tvivl medårsag til, at Darwin ventede så længe med at publicere sine idéer, som han gjorde. Om- kring samtidig med udgivelsen af Vestiges havde Darwin udfærdiget et længere manuskript, der indeholdt en skitse af hans teori. Dette ma- nuskript ville han ikke publicere endnu, men fik det arrangeret så- ledes, at det ville blive offentlig-

Slagmark 59.indd 175 01/06/11 09.31

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

Bogen kan varmt anbefa- les som appetitvækker og indgangs- vinkel til de to teologiske giganter og deres tænkning og forfatterskab, og som man har kunnet notere

Selv om det er korrekt, at heltene finansierer deres rejse mod frihed ved narkosalg, er der intet i Peter Fondas tilkendegivelser omkring filmen, hverken mundtlige eller

Først og fremmest som vidnesbyrd om re- ligionskritik i den tidlige oplysning eller i det, som oplysningshistorike- ren Jonathan Israel kalder for den radikale

”Meros med en kniv under sin kappe sneg sig ind på tyrannen”; hvor atten- tatmanden Tell blev hyldet som befrier, fordi han fra et sikkert skjul skød en tyrans slave? Har I ikke

Et fæng- selsbillede kan altså være en metafo- risk fremstilling af fængslet som en gravplads, hvor man bliver levende begravet, eller en zoo med vilde dyr bag

Dette kompleks berører det grundlæggende spørgsmål om forholdet mellem ny opstående viden(skab), repræsenteret af forskel- lige vidensudøvere eller eksperter, og

Der er tale om et konkret lokalt, nationalt og klassemæs- sigt funderet forsvar mod kapitalens flugt fra det lokale, som for at lykkes kræver international solidaritet og fælles

Men det er meget væsentligt, at man ikke sælger løsningerne som danske – og også på andre måder prøver at sikre, at kunder- ne ikke opfatter dem som skræddersyet til