• Ingen resultater fundet

View of Traktat om de tre bedragere

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "View of Traktat om de tre bedragere"

Copied!
3
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

1 9 7

a n m e l d e l s e r

2 0 1 0 · n u m m e r 5 8

Skulle man få lyst til at supplere den med andre forskeres bud på en ud- lægning af Darwins værker, så kan man jo altid gå på jagt i nærværende tidsskrift, da Slagmark i foråret 2009 udgav et temanummer (nr. 54) om darwinisme.

m i k k e l T h o r u p

Traktat om de tre bedragere

Anonym: Traktat om de tre bedragere, oversat af Claus Bratt Østergaard, for- ord ved Frederik Stjernfelt, Informations Forlag, 2010, 176 sider, 199,- kr.

Det er et ofte hørt argument fra religiøse for religion, at der altid har været folk, der troede på noget guddommeligt. At tro altså er noget mennesket iboende. Argumentatio- nen kan dog vendes om, idet der på samme tid også altid har eksisteret skeptikere, agnostikere, fritænkere og ateister. De har bare sjældnere efterladt sig skriftlige, rituelle, iko- niske, institutionelle eller arkitekto- niske vidnesbyrd, ikke mindst fordi det i sandhed er en transhistorisk sandhed, at den religionskritiske eller religionsløse er blevet forfulgt af den religiøse.

Det er også vilkåret for denne anonymt udgive tekst, der tilsyne- ladende er startet som et rygte (og

som bagvaskelse af dem, religiøse og politiske magter har villet dele- gitimere) for på et tidspunkt at ma- nifestere sig som det, teksten blev beskyldt for at være, før den endnu eksisterede som faktisk tekst, nem- lig som en rasende anklage imod den religiøse undertrykkelse. Trak- taten er ikke et angreb på religion som sådan. Teksten selv synes at have et panteistisk grundsyn. Men den er et frontalangreb på religi- onsstiftere og på alle, som bruger religion til at undertrykke andre med. Den er ikke sofistikeret, men dog belæst.

Bogens forord af Frederik Stjernfelt opruller på fornem vis tekstens mysteriøse ophav, de mange rygter om den, diskus- sionerne om dens forfatter(e) samt den publicerings- og receptionshi- storiske vigtige pointe om forhol- dene for publicering af den slags litteratur samt faren ved at læse, eje og forholde sig til den. Det er et vig- tigt forhold ved megen af den litte- ratur, vi som idéhistorikere arbejder med, at de kun kunne udgives ano- nymt, at der skulle bedrag, mod og smugleri til for at udbrede dem, og at teksterne ofte blev kopieret, æn- dret og forfalsket af andre, således at selve forestillingen om forfat- teren og budskabet i deres strenge forstand bliver anstrengt eller de- cideret meningsløs. Her har vi en tekst, hvis afsender eller snarere

Slagmark 58.indd 197 22/12/10 17.55

(2)

1 9 8 a n m e l d e l s e r

s l a G m a r k · T i d s s k r i f T f o r i d é h i s T o r i e

afsendere, vi ikke kender; en tekst, der formodentlig er et sammenkog af en mængde forskellige arbejder på forskellige tidspunkter; en tekst som alle har kunnet skære fra og lægge til, indtil den fik den form i 1719, der nu udgives på dansk.

Stjernfelt og en række af dens avisanmeldere har set en aktuel og presserende relevans i dens udgi- velse, der ikke er baseret først og fremmest på dens indhold, men på at religiøse fanatikere igen un- dertrykker fornuften og det frie ord. Hvis det var bogens relevans, da havde den ingen anden end at være et eksempel på en tekst, der kun kunne udgives anonymt, men heldigvis har den andre og mere interessante budskaber. Først og fremmest som vidnesbyrd om re- ligionskritik i den tidlige oplysning eller i det, som oplysningshistorike- ren Jonathan Israel kalder for den radikale oplysning, der var inspire- ret ikke mindst af Baruch de Spi- noza og hans religionskritik. Den anonyme traktat angives da også (fejlagtigt) at være om “M. Benoit Spinosas Liv og Ånd”. Bogens ud- givelse flugter godt med den for- øgede opmærksomhed i disse år på netop den radikale oplysning, Spi- noza og på den såkaldt klandestine litteratur, der mestendels var religi- ons- og monarkikritisk. Der er sta- dig megen litteratur og meget histo- risk såvel som idéhistorisk arbejde

at gøre med at fremdrage denne litteratur, der har eksisteret sidelø- bende med den kanoniserede og ofte langt mere moderate litteratur, som forskningen ofte nøjes med, når størrelser som ‘oplysningen’ og

‘moderniteten’ behandles.

Som idéhistorisk dokumen- tation af den radikale oplysnings religionskritik er teksten essentiel og vigtig (Jens Glebe Møllers Vi fornægter Gud og foragter øvrigheden.

Studier i den tidlige oplysning, Museum Tusculanum, 2004, kan med stort udbytte læses sideløbende). Vi får i traktaten en slags religionssocio- logisk fremlæggelse af, hvordan religioner er blevet skabt, og hvor- for de bliver troet. Bogen sætter sig for at afsløre tre bedragere, de tre grundlæggere af de store mono- teistiske religioner: Moses, Jesus og Muhammed. Teksten søger at vise, hvorledes religionsgrundlæggerne har benyttet sig af bedrag, trylleri og militærmagt til at opkaste sig til profeter.

En stor del af tekstens energi kommer fra den nådesløse frem- hævning af interne selvmodsigelser i dogmerne og særligt det alt andet end hellige ophav til samme. Man kan vel sige, at teksten opskriver den sunde skepsis ethvert rettæn- kende menneske må have over for sådan noget som jomfruføds- ler, folk der hører guds stemme, brændende tornebuske og deslige.

Slagmark 58.indd 198 22/12/10 17.55

(3)

1 9 9

a n m e l d e l s e r

2 0 1 0 · n u m m e r 5 8

Måske disse fænomener har en mere rationel forklaring end den guddommelige, nemlig som be- drag og manipulation fra dem, der bruger referencen til det hinsides til at vinde jordiske gevinster: “Re- ligionens grundlæggere sørgede omhyggeligt for, at folks uviden- hed var det faste udgangspunkt for deres svindel, og de glemte ikke at fastholde dem i denne tilstand.”

Disse bedrag lykkes kun, fordi fornuften formørkes af de reli- giøse bedrageres skabelse af frygt.

Befolkningen er blevet lært ikke at stille spørgsmål, at tro på ab- surditeter, selvmodsigelser og

“vamle ideer om Gud”. Teksten har fem afdelinger: en indledning, der foregiver at være en advarsel imod skriftet; kapitel 1-4 handler om, hvad gud og religion er; kapi- tel 5-11 handler om Moses, Numa, Muhammed og Jesus (hvor sidst- nævnte får 4 kapitler om hans po- litik, moral og guddommelighed, de andre kun ét); fjerde del, kap. 12-17, er hentet fra andre tekster, nem- lig fra Pierre Charron og Gabriel Naudé (og er bogens mindst inte- ressante); og endelig sidste del, kap.

18-21, der handler om ånder og sjælen: “Men hvorhen fører dette ræsonnement? Det leder os ubøn- hørligt til, at vi må erkende, at Gud, Djævelen, Paradis, Helvede og Sjæ- len ikke er, som de fremstilles i re- ligionen; endvidere, at teologerne,

dvs. dem der kolporterer æventyr som åbenbarede sandheder, bort- set fra nogle enkelte ignoranter, er nogle uredelige mennesker, der på det nederdrægtigste misbruger folks godtroenhed for at få dem til at tro, hvad de ønsker […] Verden har for længe ladet sig fortrylle af denne meningsløse maksime: at sandheden ikke var noget for fol- ket, og at folket ikke var i stand til at fatte den.”

Teksten er klassisk oplysnings- filosofisk i sin overbevisning om, at afsløring af tingenes sande til- stand vil føre til en omvending i folks forestillingsverden. Frygten

“for usynlige magter er kimen til religionerne.” Uden denne frygt og disse bedrag og undertrykkelser vil fornuften af sig selv indse sandhe- den: “Hvis folk blot kunne se, hvad det er for en afgrund, som denne uvidenhed styrter dem ud i, ville de utvivlsomt kaste det åg af sig, som disse kræmmersjæle har lagt på deres skuldre alene for at varetage egne interesser. For at se dette, skal man blot gøre brug af sin fornuft.”

Slagmark 58.indd 199 22/12/10 17.55

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

Mendelssohn er først og fremmest bevidst om, at virkelig oplysning – oplysning der virker i samfundet, oplysning som sæt- ter sig spor i menneskets liv, og ikke blot forbliver

Dette er i sig selv et forbilledligt projekt, men det bliver problematisk, når stør- stedelen af værket tager form af en uhyre bredt anlagt filosofihistorie, hvor

For Israel skal oplysningstiden nemlig ikke forstås som én samlet bevæ- gelse mod fornuft, frihed, lighed og tolerance og heller ikke som forskellige nationale

Dette kompleks berører det grundlæggende spørgsmål om forholdet mellem ny opstående viden(skab), repræsenteret af forskel- lige vidensudøvere eller eksperter, og

Man kan næppe lægge den fra sig uberørt; måske medmindre man tilhører dem, der er bogens angrebs- fokus, hvor anmeldelserne tydeligt viste, at højrefløjen følte sig ramt og

Men hvad enten Grundtvig taler om statsmæssig oplysning eller folkelig oplysning, skal oplysning tjene det overordnede formål at løse knuden - uden at løse

Men hvad enten Grundtvig taler om statsmæssig oplysning eller folkelig oplysning, skal oplysning tjene det overordnede formål at løse knuden - uden at opløse båndene - mellem

Man kan imidlertid ikke uden videre herfra slutte til, at så må også Grundtvigs begreb om universalhistorie have aktualitet. Vanskeligheden ligger i, at hans