• Ingen resultater fundet

Er der én historisk metode - eller et svar til en ayatollah?

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "Er der én historisk metode - eller et svar til en ayatollah?"

Copied!
2
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

Er der én historisk metode – eller svar til en ayatollah?

A

F

N

ILS

H

YBEL

Niels Lund betragter min bog Danmark i Europa 750-1300 som en ny måde at skrive historie på. Den kan han ikke lide. Han ville hellere have haft, at jeg havde skrevet min bog efter de almindelige metodiske ret- ningslinier for historiske afhandlinger med fyldige historiografiske refe- rencer, kommentarer osv. Heri kan jeg ikke tjene ham, fordi den meto- de er inadækvat for indfrielsen af et af de mål, jeg satte mig med bogen.

Den detalje har øjensynligt undgået Lunds opmærksomhed.

I indledningen oplyser jeg, at det er ambitionen med bogen at skrive en historisk syntese fortrinsvis på grundlag af historisk samtidige skrift- lige og arkæologiske kilder. Den metode er valgt, fordi en af hensigter- ne med bogen er at give en personlig udlægning af Danmarks og Euro- pas tilblivelseshistorie, så rent og upåvirket af andres arbejde, som det kan lade sig gøre. Den programerklæring findes i forordet. Det betyder naturligvis ikke, at jeg i almindelighed er uinteresseret i andre histori- keres arbejde. Men i det ærinde, jeg med bogen er ude i, er historio- grafien irrelevant. Den kan dog ikke helt fortrænges. Jeg har gennem årene trods alt læst en hel del historieskrivning om det, min bog hand- ler om. Bedst havde det været, hvis jeg aldrig havde læst en linie af, hvad andre historikere gennem tiderne har ment. Og ligeledes hvis jeg hav- de haft tid og kræfter til overalt at gå til kilderne og udeladt al historisk litteratur skrevet efter den tid bogen handler om. Min bog er lige så meget tænkt som et dokument om mig og den tid og det miljø, jeg lever og har levet i, som en analyse af den tid og de problemstillinger den tager op.

Lund forstår ikke min brug af vendingen »at lade kilderne tale«. Det får han meget ud af, skønt meningen er såre simpel. Han ser en mod-

(2)

228 Nils Hybel

sætning i, at jeg skriver, at det er hypoteser, emner og problemer, der styrer min udlægning af danmarkshistorien, og samtidig hævder, at jeg lader kilderne tale. Når jeg i indledningen med et glimt i øjet, som Lund slet ikke ser, bruger vendingen, at jeg har valgt at lade kilderne tale, så henviser jeg til, hvad også fremgår direkte af den sammenhæng udtrykket optræder i, at jeg af hensyn til den måske knapt så lærde læser som Niels Lund har indsat mange fyldige kildecitater i teksten.

Meningen er simpelthen at give læseren direkte indsigt i dele af et cen- tralt udvalg af de grundkilder, jeg bygger min udlægning af danmarks- historien på. Ud over disse kildecitater har kilderne ikke et ord at skul- le have sagt. Hvert ord i øvrigt står for min regning, og en del af over- sættelserne af kildecitaterne til dansk er for øvrigt også mine.

Niels Lund har skrevet en historiografisk ekskurs til min bog. Den er sikkert nyttig, men den er helt beside the point. Jeg er naturligvis godt klar over, at en lang række af mine slutninger deler jeg med nuværende og afdøde kollegaer. Ligeledes at det modsatte gør sig gældende. Desværre er det som nævnt ikke muligt helt at rydde ‘harddisken’, når man giver sig ud i et projekt som mit. Lund henviser mig imidlertid også til meningsfæller, jeg ikke var klar over, jeg havde. Det varmer. Til gengæld kan jeg bidrage med en korrektion til hans historiografiske ekskurs.

Den viden om de danske godsstrukturer i tiden frem til 1300, man kan læse om i bogen, bygger helt og holdent på min egen forskning.

Lund mener, det er respektløst at behandle historiske problemer uden reference til tidligere historikeres arbejde. Det fører forudsigeligt til forskning i knæhøjde, siger han insinuerende om mit arbejde. Han mener åbenbart, som en anden ayatollah, at have opnået ret til at udste- de ubegrundede bedømmelser, at udnævne hvem der har vundet hævd på emner og synsmåder, og besidde autoritet til at kanonisere én histo- risk metode. Må jeg være fri!

Frit metodevalg er en grundbetingelse for fri forskning, og syns- punkter på historien kan ikke patenteres. Historikere er kun forpligti- gede af de mål for deres forskning, de selv sætter, og de metoder, der udspringer heraf. Man kan kritisere en metode for ikke er at være adækvat for de opstillede mål, men det giver ingen mening at kritisere en afhandling for hensigter, den ikke har, eller pege på metodiske mangler, som er inadækvate for de opstillede mål. Det er, hvad Lund forsynder sig mod i sit ophidsede indlæg om min bog. Hvad hjertet er fuldt af...

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

[r]

Det havde ikke krævet et stort noteapparat, men kunne med fordel være indarbejdet i teksten som al god formidling.. Og det var

Den affektive subjektivering er med til at forme den måde, de arbejdsløse forholder sig til sig selv på gennem de subjektiveringstilbud og stemninger, atmosfærer og forskel-

 Med  accepten  følger  forventningen..   4   1) Hvad er det Mette Grønkær undersøger i sin phd-afhandling?. 2) Hvorfor er det vigtigt at undersøge alkoholkulturen og

Sammen med brugeren fi nder du ud af, hvilken viden hun gerne vil kunne formidle for at lette kommunikationen med andre. Et meget enkelt.. KomPas kan være kun at formidle,

Undersøgelsen, som Rådet præsenterer i denne publi- kation, viser, at det som socialt udsat grønlænder kan være svært at bede om og at få den nødvendige hjælp i det

Medarbejderne er den vigtigste ressource i varetagelsen og udviklingen af de regionale opgaver. Et stigende udgiftspres i form af besparelser og effektivise- ringer i

23 procent af de adspurgte har i høj eller nogen grad oplevet, at handicappede borgere efter egen vurdering er blevet visiteret til utilstrækkelige botilbud (midlertidige