• Ingen resultater fundet

Om begrebet kultur

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "Om begrebet kultur"

Copied!
13
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

Om begrebet kultur

AfAxel Steensberg

(i:Axel Steensberg:Fra kulturens overdrev,NytNordisk Forlag Arnold

Busck 1970)

Man skulle tro, at svaret på,hvad derforstås ved begrebet kultur, var såre let, eftersom ordet har mere end to tusind års hævd. Når det al¬

ligevel ikke erså lige til, skyldes det, at »kultur« har skiftet betydning,

ellerrettere sagterblevet mangetydigtiløbet af de sidsteparhundrede

år.Og iden moderne kulturdebat glemmes ofte, atordets egentlige be¬

tydninggennemde første to årtusindervar snævrere, menogså klarere

end den er idag.

Omordetsoprindeligemeningkan der ikke hersketvivl. Manharpå

latin verbetcolo, hvisgrundbetydningeratplejeogdyrkeeteller andet.

Allerede Cato, der levede fra 234 til 149 før den kristne tidsregning,

kaldtesit berømte skrift: Deagricultura.Hvad vil det sigeatkultivere

ageren godt, lyder overskriften til det61.kapitel.Isammekapitel tales

lidt længere nede om en anden form for kultur, nemlig dyrkning af

oliventræer. Og Varro,der levede fra 116til27 f. k.t., brugeri sin Res

Rusticaeudtrykket kultur (eandem culturem) omhakningiplanteskoler,

idet han refererer tilenældre forfatter vednavn Scrofa. OsåFlorus,en

historiker der levede på kejser Hadrians tid, brugeri et udtogafLivius udtrykket cultum agriomjordens dyrkning.

Frajorddyrkning oghavebrug blev kultur alleredeioldtiden overført

til andre områder af livet. Ogsåordet koloni kommer af colo. Colonus

er enlandbruger,ogstedet hvor han borenkoloni. Colo kan simpelt hen betyde at bebo et sted (dvs. udnytte det, dyrke det). Også ordet kultus

kommer afat dyrke. Man plejer - dyrker -en guddom ved gentagne

bønner,ofringer ogceremonier på lignende måde,som man dyrker sin

agerved stadiggentagneprocesser og omhyggelig pleje.

Ikulturenerdet fra fædrenenedarvede, det af ælde ærværdige, dog

merefremtrædende end i agerdyrkningen. Thi den romerske agerbruger

udfoldede stor energi og opfindsomhed med hensyn til afprøvning af

nyemetoder. Agerbruget blev ikkesomkulten domineret af traditionen.

I hvert fald blev alle nødt til at agtenaturens luner så vel som

(2)

stjernernesgang ogdyrekredsens vekslen. Selv den dårligstevarnødt til

attagehensyn tilmangeforskellige faktorers sammenspil. Fremfor alt

måtte han vide, hvornår det var tid at udføre dyrkningens forskellige

faser- thi selv om de klassiske agrarforfattere nævner visse terminer

for arbejders udførelse, gælder disse kun som »tommelfingerregler«.

Hvordan bonden skulle forberede dissefaser, hvilken pløjning, hvilken slags gødskning-omgrøngødning, aske eller mergel i stedet for dyre¬

ekskrementer-det beroede bådepåerfaringogøjeblikkeligt skøn,men

ofte også påetforsøg. Dendygtige bondevardengangsom senerehan,

der forstod atspille på det foreliggende »instrument« medvirtuositet.

Detsammegjaldt frugtplantningen, pilekrattet, olivenlunden, vingården, grønsagsgartnerietosv.Dergavesikkenogenpatenteretvejledning eller ufravigeligt ritual således somfor kulten.

Manforstår,atdetvarnogetafenkunstatdyrke jordenidet klassiske Italien,og atAgricola -bonde, sammentrukket afager ogkultur-var

et hædersnavn. Selv om Cicero i »Disputationes Tusculanæ« taler om cultura animi dyrkning af ånden, vedblev grundbetydningen af kultur

at dominere. Det anvendtes i forbindelse med agerbrug, havebrug og

skovbrug, lige til oplysningstidens filosoffer begyndte at bruge det i

overført betydning.

Detkan værenyttigt atdokumentere dette med nogle eksempler fra

renæssancen og barokkens tidsaldre.I året 1536 tryktes i Lyon enbog

afCarolus Stephanius,hvortil i en udgave fra 1545 føjedes en gammel bog »de cultuetsationehortorum« omdyrkningogplantning af haver.

Her anvendtes altså udtrykket kultus om havens dyrkning.Det samme

gælder Antonio Mizaldi's »Hortorum secreta cultus et auxilia«, hjælp

til sjældne haversdyrkning, trykti Paris 1575. Men allerede 17 år tid¬

ligere i 1558 var der i Paris trykt en bog af P. Bellon, dertog sig på at vise manglerne ved plantekulturen oglære atnyttiggørevilde træer.

I 1600 årene blev »kultur« enerådende, hvor detgjaldt dyrkning af planter og træer. I 1616 tryktes i Tournon ved Rhone en bog afPierre

de Quiqverau (La nouvelle agriculture) om den ny agerbrugsmåde el¬

ler almindeligevejledning i at plante alle slags frugttræer. En svensker

vednavnN.Sparrman fiki 1641 trykttlille skriftiUppsala med titlen

»Oratio de agricultura« (meddelelse om landbrug). I 1647 tryktes i

København H. Raszmussøn Block's »Horticultura danica, Hvorledis

en zirligocnyttig Urte-Hawe iDannemarck kandanrettis, beprydis oc ved Mact holdis.« Kort efter (o. 1662) skrev den svenske adelsmand

Rosenhane en »Oeconomia« (trykt i Uppsala 1944), hvori han som

overskriftoveret afkapitlerne anvender udtrykket »Horticultura äller trägårdzskötsel«. I 1648 kom i København en oversættelse af Caspar

(3)

Judg. Crimic's »Oeconomia«,hvortil føjedes »Omagriculturoc deslige

vedkommendisJordens Forarbeydelse«.

Menalleredei 1632varP.Lauremberg's »Horticultura« blevet trykt

i Frankfurt a.M., ogden kom inye udgaver bl.a. iNiirnberg 1671-73.

Året efterLaurembergs bog udkom i Rom i 1633 J. B. Ferrarius: »De

florum cultura libriVI«,seks bøgeromdyrkning af blomster. Omsamme

emnetryktes i Paris 1678 en nyfremstillingomkultivering af blomster.

sammetid kunne maniDanmark læse »PubliiVirgiliiMaronisGeor- gica,eller Bondewerks fire Bøger på danske Riimoversatte« afMikkel

Chr.Raun(Kbh. 1680).Virgil var nutilgængelig for almenheden,og en latinskudgave forelå tryktsamme sted i 1694.

Detvar naturligt nok Nederlandene der lå i spidsen med udgivelsen

afhavebøger, dels førsteudgaver, dels optryk, dels oversættelser. Således

kom L. Liger's »Den historiske blomstergartner eller den almindelige

kultur afblomster,træer samt store ogsmåbuske«, i Amsterdam 1706,

toårefterførsteudgaven i Paris 1704.1Amsterdam tryktesogså i 1697 tredjeudgave afDelaQuintinye's »Instruktionifrugt-ogkøkkenhaver tillige med en afhandling om oranger efterfulgt af nogle overvejelser

overagerkultur«, hvori forfatteren ogsåbehandler dyrkning af meloner.

IAvignon udkom i 1759 en »traktat« om hyacinth-kultur. Hellerikke

Italien savnes blandt dem, der anvendte ordet kultur for dyrkning; så¬

ledes udkom i Venezia i 1768 andenudgave afC. Trinci's »L'agricoltore sperimentato«, omagerbrugs eksperimenter.

For en fuldstændigheds skyld skal nævnes, at skovbrug ofte kaldtes

»sylvicultur« -f.eksi Detkgl. Biblioteks gamlestorekatalogoveruden¬

landsk litteratur.H.C.von Carlowitzudgavi Leipzig 1713: »Sylvicultura oeconomica, oder hausswirthschaftliche Nachricht und naturmässige Anweisungzurwilden Baum-Zucht«.Men i øvrigtanvendtes iTyskland

mest udtrykket »Holz-Cultur«, hvor man både på fransk og engelsk

talte om sylviculture. Fra forrige århundrede kannævnes C. Bagneris:

»Manuel de sulviculture« (Paris-Nancy 1873).

Det er interessant at konstatere, at det berømte »Encyclopédie, ou Dictionnaire raisonnédes sciences,desarts etdesmétiers«,udg.AfDi-

derot og d'Alembert, bd.IV (Paris 1754) vedrørende vort begreb kun

harfølgende tre stikord: Culte (religiøst), cultiver (have) og culturedes

tenes(jordens dyrkning).Detsammegælder udgaven fraBern-Lausanne

1782 (10. bd.),men medtilføjelse afordet cultivateur (jorddyrker).

Samtidig var de franske oplysningsfilosoffer ganske vist begyndt at bruge ordetienoverført betydningommenneskers kulturimodsætning

til deres natur. Allerede en af det franske sprogs reformatorer Oliver

Patru (1604-81) havdei»Haranguede CicéronpourArchias« sagt: »Le

167

(4)

peu de connaissance quej'ai, je le dois å la culture des bonnes lettres«

(Densmule lærdom, jeghar, skylderjegdyrkningaf gode breve),ogden

franske forfatteroggejstlige, hertugen afBourgognesdygtige opdrager,

Francois Fénelon (1651-1715) skrev i »Telemachos' hændelser« XXI

1693-94 (trykt i 1699): »Il apprit å cultiver les vertus« (han lærte at kultivere sine iboende egenskaber).Voltaire siger i »Henriaden« 1723

omCharlesIX afFrankrig: »Des premiersans du roi la funeste culture

n'avaitque tropen luicorrompula nature« (i kongens første år havde

den korrumperede kultur ikkei ret høj grad ødelagtnaturen iham).

J. J. Rousseauskrevi 1740i »Projetpourl'education deM. deSaint-

Marie«: »L'histoire naturelle peut passer aujourdhui, par la maniére

dont elle est traitée, pour la plus interessante de toutes les sciences

que les hommes cultiverent.« (naturhistorien kan i dag ved den måde, hvorpå den behandles,gåfor den interessanteste af alle de videnskaber,

sommennesketdyrker)-man kan altså dyrke videnskab ligesom man

dyrker sin ager, have eller skov. Også M. J. A. N. Carital, Marquis de Condorcet, skrevomhofmedicineren Lieutaud,athandyrkede (cultive- rede) sin videnskab. Og Rousseaufortsætter i »Discours des sciences«

1750 at anvende udtrykket, idet han siger, at hvis videnskabens dyrk¬

ningerforenelig med krigerske egenskaber,erden det endnumeremed

moralske.

Også iTyskland anvendtes begrebet kultur i overført betydning fra slutningenaf 1600 årene.Chr.Weisebrugtei 1692 udtrykket »die Cultur

der Sprache«, ogJ. F. Bertram i 1728: »Die Cultur der schönen Wis- senschaften«. Schiller talteom »Die Morgenrothe der Cultur«, Johann Christoph Adelung skrevi 1782 sin »Geschichte der Cultur«,ogHerder

kaldte i »Ideen zurPhilosophie der Geschichte der Menschheit« 1787

»Die CultureinesVolkes« for blomsten af dets tilværelse.Mendeteraf

særliginteresse for den følgende fremstillingatbemærke,atV.Nicolaii

»Beschreibungeiner Reise« 1783 hævdede,at dervarintetmereutåleligt

for menneskets forstand end dette uden videreatantageforudbestemte dogmer.

I Danmark har Ludvig Holberg -der som bekendt gav sin mening

til kendeomnæstenalt mellem himmelogjord-skreveten interessant epistel (519)trykti 1754,derhandlerom klimaets indflydelsepå men¬

neskenaturen. Heri skriver han:

»MenniskerneerevedFødselen,paahvilket Sted de end fremkomme,

hinanden lige, Materien, hvoraf de ere sammensatte, er den samme.

Architecturenogsaadensamme.MaterialierneereKiød, Blod, Vædsker,

Beenetc.StructurenerSeener, Aarer, Hierte, Hierne,Vinduer eller Øyne,

hvilke ere fæstede paa et Sted, saa at Formen saa vel som Materien i

168

(5)

alle Ting ere lige, undtagen den udvortes Hud eller Malningen, saa-

somnogle fødes hvide, andresorte.At enlige Skabning ikke haver lige Virkning reyser sig ikke afBygnings-Mesterens Arbeyde; men af deres Efterladenhed, somskal holde den vedlige.Man kand ligneMennisket

ved gode men udyrkede Agre, der intet Korn og Frugter frembringe,

skiønt de have Evne dertil: Agermændene ere Regentere, Lovgivere Philosophi og Lærere, som pløye, besaae og cultivere dem. Sæden er

adskillige slags,hvorforVextenogbliver foranderlig.HvisHvedesaaes

fremspirer Hvede,og hvis Klinte saaes fremvoxer Klinte, og det afen

lige dannetAger. Atderfore lige Jordesees saa ulige,erikke Jordenmen

Jord-dyrkerens Uvidenhed eller Efterladenhed: Mangel af Cultivation

virker det sammehos Mennisker ogForskiællen bliver ligesommellem

Marmor ogsleebetMarmor.Nogle Menniskerforderves ved Mangel af Cultivation, andre ved Forstanderes onde Exempler og daarlige Love,

andreigienaf Vellyster,somOverflødighed med sigfører, hvilke hvis de

ikke tvinges iTide, qvæle all godVæxt.«

Holberg var altså ganskepå linje med sine samtidige i Frankrig og Tyskland.Menhans sammenligning med jordens dyrkningersåklarog ligetil,at den fortjener atkendes udenfor Danmarks og Norges græn¬

ser. I den danske litteratur fra sidste del af 1700 årene blev kultur et

yndet ord, omend det ikkevaralle, der ønskede den udbredt til videre

kredse.

FilosoffenJohs.Boyegavienafhandling »Om Skolevæsenet« itids¬

skriftetMinerva 1791 det første forsøg på en dyberegående definition af, hvadmenneskelig kulturer: »Detmankalder Levemaade,erendnu

ikke nok: ja, jeg veed ikke engang, om vornærværende saa kaldte Le¬

vemaade bør henregnes til Kultur. At have lært af Dandsemesteren at giøre sine Komplimenter, at luxuere efter Moden, artigen at refusere det,manofte giernevil have,atforgude det smukke Kiøn,atsmigrefor Overmænd, og vise sig stolt eller nedladende mod Undermænd, efter

som man venter at have Nytte af dem eller ikke: dette og andet sligt henregner man til Levemaade. Menalt dette kan et menneske besidde

ihøieste Grad, og endda være den største Barbar iVidenskaben, Kun¬

ster, og alt det, man henregner til Smagens, Forstandens og Hiertets Forbedring. Og paa den anden Side kan man have den fineste Kultur

iVidenskaber og Kunster, uden at have den fineste Levemaade. Dette

sidste træffer meget ofte ind. Den som føler sin Ypperlighed, foragter

atnedlade sigtil Modens Daarligheder.-Da altsaa den,somharfinest

Kultur i Smag, Hierte ogVidenskaber, kan være uden den fineste eller galanteste Levemaade, og omvendt: saa er dette, i mine Tanker, Beviis

nok paa,atvor Levemaade kan ikkesiges atvære kultiveret. Atkunne

169

(6)

forstille sig, kan i visse Tilfælde blive anseet som et væsentligt Stykke

afLevemaaden, ogidet kan enhver Skurk, enhver Dosmer ved Øvelse

blive hærdet.Jeghenregner derfor til Kultur ikke denne gothiskeLeve- maade, som i mange Stykker fortiener ikke megen Agt, men en rigtig Smag,enøvetog dyrket Forstand.JovidereetMenneske har bragtdet

i visse Stykker, des større Grad af Kultur besidder han. Og den, som har bragt det temmelig vidt deri, og har en udbredt Kultur, hos ham

kan man vente at finde den sande Levemaade. Muserne ere beslegtede

med Gratierne. Man kan ikke omgaas hine, uden tillige at komme i

Bekiendskab med disse. ... Den sande Levemaadeeraltsaa en Følgeaf

Kulturen. Ved atdyrke ForstandogHierte, forfinesogsaa Levemaaden.

Ogtager man Kultur i denne Forstand ... saa seer jeg ikke, hvorledes

Kultur kan henregnes til skadelig Oplysning.«

Somman serlefler den kultiverede ikke forsine omgivelser eller følger

flertalletsmening. Kultur består ifølgeBoyeikkeiatfølge skikog brug

og justere sin tilværelse efter omgivelserne, sådan som en senere tids antropologer har villet definere den. Men Boye nærede også en større tillid til den jævnemands muligheder forattilegne sigen højere kultur

end mange i sin samtid.

Lægenogmenneskevennen Johann Clemens Tode (1736-1806)skrev

i femte bind af sine »Samlede danske Skrifter«: »Børn komme ikke saaledes forLyset,som Signor Pinetti'sNellike,nei,deres Kultur kræver

hele Aar«, dvs. at de skal dyrkes vel og længe. Historikeren Frederik

Sneedorff(1760-92)havdeligeledes den almindelige opfattelse af kultur,

thi han omtaler(i »Samlede Skrifter«, Bind 1,1794): »enMand, hvis hele

Bestræbelse gaaer udpaa atudbrede Cultur iVidenskaber,Kunster og

Sæder«. Landøkonomenogforfatteren, professorChr.Olufsen skriver i

»Nyeoeconomiske Annaler« 1812 iforbindelse medenomtale aflåne¬

biblioteker,somhan indrømmede kunnevære enædlere tidsfordriv end kortspil: »Derimoderdetmigefter det Bekjendtskabjeghar til Bonden

ikke fatteligt, athan ved Læsning kan flytte sig selv høiere op paa den

intellectuelle KultursTrappe.« Han er bange for, at bonden skal blive trodsig af læsning. Tilbage bliver kun, at statens styrelse bliver i stand

til »at beskierme den mindre haandfaste, mandstærke og høirøstede

Kultur imod aabenbare Forurettelser af Bonde-Kultur.« Og i 1817 ad¬

varede pastorJ. G. Møller fra Tåsinge i »Om Almeenoplysning, dens

Grændser ogVærd«, modstørreåndskultur, hvisdenblivertil forfinelse

hos bonden. Bonden behøver ikke professorens, regentens, officerens

ellerdigterens egenskaber. Hanbør blive i sitkald.Ogdetergudskelov

ikkemuligt,at»Bondens Aandscultur kan blive saaledes overspændt...

man forestille sig blotet Menneske med høiere Aandscultur henflyttet

(7)

i Bondens simple Stilling.« Hanville føle sig slet tilpasog ikke opfylde

bondens pligter.

Ovenståendeoversigt giver sig ikke ud for hverken at være udtøm¬

mende ellerganskesystematisk. Formålet har kun været atgiveet om¬

rids af ordet kulturs betydningsindhold inogle europæiskesprogindtil begyndelsen af1800 årene.

Men det er i hvert fald ikke ganske korrekt, når den amerikanske antropologA. LKroeber har hævdet,atordetkultur førstegangnævntes i ettysk leksikon fra 1793.Viharset, atbetydningsovergangen fra jord-, skov-, havedyrkning etc. til pleje og udvikling af menneskers åndelige egenskaber må være sket i Frankrig. Først dyrker man gode breve, så

sineiboendekræfter, kanmandyrke videnskab,ogder åbenbarersig

en modsætning mellem den gode natur ogden korrumperende kultur,

indtil kultur efterhånden bliver en eftertragtet betegnelse som førstog

fremmest de fine har patent på.

Iden sidste menneskealdersyneshumanisternæsten athave glemt,at kulturdog stadig væk også består idyrkning afmereprimitive livsformer

som bakterier,træer ogandre planter.Der doceres fremdelesetfag ved landbrugsfakulteterog landbohøjskoler, der hedder agrikulturkemi.

Enanden amerikanskantropolog, Franz Boas harsagt, atkulturom¬

fatter alleetsamfundstilkendegivelseriform af socialevaner.Kulturer det enkelte individs reaktionerpå skikog brugiden gruppe,hvori han

lever. Desudener kultursummen af menneskershandlinger bestemt af

skik og brug. Og en tredje amerikaner, Melville Herskovits siger kort

og godt: »Kulturerden af mennesker frembragte del af omverdenen.«

I samme ånd vardet, den danske politiker ogklassiske filologHartvig

Frisch forargede borgerskabet, da han ityverne i sin »EuropasKultur¬

historie« hævdede, at »kultur er vanertaget iallersimpleste forstand.«

Efter denne definition havde overklassen i hvert fald ikke mere hævd

atværekulturbærerne.

Udtømmende erdissedefinitioner imidlertid ikke. Deterganskevist rigtigt, atderienhver kultur findes nogetnegativt,nogettillært, vedta¬

get-konservativt, om manvil. Thi formålet med kulturerblandt andet

at holde en plante eller en gruppe menneskers skik og brug ved lige.

Menikke blot itraditionel forstand. Selv degamleromeregjorde,som

vi harset, hvad de kunne for atforbedre vilkårene for deres planteres

trivsel. Dervar ikke blot nogettraditionelt iden romerske agrarkultur,

menogsånogetaktivt,dynamisk,enbevidst udvikling.Dersporesaltså

både et statisk og et dynamisk element i kulturbegrebet helt fra dets optrædenioldtidens Romforover2000 år siden.Deterderfor ganske pudsigt,atder iprofessor Herskovits' ovennævnte definition,som den

(8)

videre begrundes i »Man and his Works« (NewYork 1952,s. 625 ff.),

slås fastpå éngang,atkulturerden tillærte del af menneskets opførsel,

ogatkultur erdynamisk. Denbetingelsesløse konstatering af det første

skulle synes atudelukke det sidste.

er HartvigFrisch merekonsekvent, nårhan definerer kultur som

vaner tageti allersimpleste forstand.Men »vaner« er indgroede,auto¬

matiske handlinger,symptomernoget,derengangharværetbevidst

og aktivt, men som nu er forvandlet til rutine. Kun under indøvelsen

af de overleverede vaner, det vi kalder traditionen,-hvilket ikke sjæl¬

dent sker under mere eller mindre udtalt modstand og deraf følgende ændringer i det tillærte-er der tale om en aktiv kulturproces. Det er for øvrigt ikke blot mennesker, der har vaner, men også dyrene. Altså

måtte kulturen også omfatte dem, hvis man skulle nøjes med Hartvig

Frisch's forklaring.

Man hører undertiden åndspersoner sige: Derer intetnytunder so¬

len.Allegode ideer har andre haft før os. Ogmantaleromtankevaner

og vanetænkning, hvilket ikke er helt det samme. Sammenholder man

imidlertid sådannepåstandemed virkelighedenidag,viserdesigikkeat

være udtømmende. Mange ideer har mennesker haft i fortiden, mange

opfindelserer blevet gjort, og meget af det er blevet rutine, vaner som børntilegnersig i skolens undervisning.Mender sker immervæknoget nyt.Selv omden klassiske fysik, somvihar lærtiskolen, kan bruges til praktisk forklaring afmange forhold, må man dog indrømme, at den

moderneatomfysik har åbnet heltnye perspektiver.Denerdet, der har gjort vor tids tekniske fremskridt mulige. Plancks konstant falder lige

lidt som Einsteins og Bohrs tanker ind under vanetænkning. Kon¬

struktionen af raketter tilmånen heller ikke- skal man da definere

»vaner« bredt,atogsåmenneskers opfindsomhedanses som en vane.

Sagenernok,atvaner ernoget,der bliver automatiskgennemtillæring,

medens opfindsomheden er noget arveligt.

HartvigFrisch's definition af kulturvarimidlertidinøjeoverensstem¬

melse medmanges opfattelsei hans tid,ihvert fald inden for såkaldte progressivekredse.Ogsåarkæologerogetnografer talteogtalerjoendnu

om »kulturer« ibetydningen folkegrupper, inden for hvilke der hersker

stor ensartethed med hensyn til materielle og åndelige udtryksformer.

ProfessorJohannes Nicolaisen siger i »Primitive kulturer« (Kbh. 1963),

at det eret særkende for mennesket, at det besidderen kultur, dvs. en række tillærte handlinger,somved oplæring af individerne kan fortsætte

fra den ene generation til den anden. Imidlertid er det et spørgsmål,

omdyrenes tillærte handlinger ikkeogså videreføresgennemoplæring,

i hvert fald hvad de mennesket nærmest stående arter angår. Harlows

(9)

primatforsøg(se »Naturensverden«,oktober 1965) viser,atrhesusaber

bliver afsporet, når de oplæres af enunormal moder. De lærer hendes

forkerte adfærd, og når denne indlæring har fundet sted på et tidligt tidspunkt under deres »opdragelse«, er de forkerte handlinger ikke

til at udrydde, selv når aberne kommer til at omgås normale, vilde

artsfæller.

Arkæologerneopererermed begreber som »enkeltgravskultur«, »båd- øksekultur«, »mesolitisk kultur« og lignende, til trods for at det ikke

er muligt at genfremkalde hele det kompleks, der for så ogmange tusind år siden tilsammenudgjorde dissefolks kultur. Det,man nukan analysere - og dét har sin store videnskabelige betydning - er disse

menneskers efterladenskaberiform afbrugsgenstandeog grave,i visse

tilfælde også tomter af deres boliger. Men dette erlangt fra hele »kul¬

turen«.Om dissekendsgerninger, der frister mangetilatlade fantasien spille (enudmærket kulturegenskab i øvrigttilsit brug!),men somofte

lader fagmanden nøgtern tilbage med sin typologi, har den markante engelske arkæolog sir Mortimer Wheelerengang sagt:Arkæologen fin¬

der måske tønden,mengårglip afDiogenes (den velkendte tænker, der

havde valgt en så lidet distraherende bolig!). Og Wheeler fortsætter:

Selv om man fandt detkors, hvorpå Kristus led døden, ville man (dvs.

arkæologerne) ikke uden videre fatte, hvilken verdensomspændende bevægelse, denkorsfæstede hargivet anledning til -selv ikke med den

mestintuitive fantasi som hjælper.

Men selv om man var heldig at finde vidnesbyrd nok om både

materielleogimmateriellevaner,der havde knyttetmenneskersammen,

erdet så tilstrækkeligtatforklare kultursom »vanertagetiallersimpleste

forstand«?

Den tyske sociolog Ralf Dahrendorf hari en bog fra 1963 »Gesell-

schaft und Freiheit« kritiseretnogle af sinefagfællers -ognavnlig den

for tiden berømte amerikanske sociolog Talcott Parsons ensidige

fremhævelse af de stabiliserende faktorer i samfundet. Et af vor tids modebegreberer»statussymbol«. Hvad denenehar,søgerviandreatfå, simpelt hen foratværemedilaget. Navnligi USAhar denne indstilling

i mangeårværetfremtrædende. Ralf Dahrendorferheller ikkeblind for

de stabiliserende faktorers betydning.Hanhæfter signavnlig ved,atde

i høj gradegnersigtil videnskabelig behandling.Ietstabilt samfund

kan man naturligvis langt lettere foretage beregningsmanøvrer end iet ustabilt. Det ustabile er egentlig imod såvel videnskabens som statens

væsen. Ikke desto mindremenerDahrendorf,atvorvestligekultur nok

så meget karakteriseres ved, atden »revolutionære« åndertrængthelt

ned i dejævneste befolkningslag. Ingenvestlig arbejdereritvivlom,at

(10)

tingene kan forbedres og arbejdet gøres anderledes og mere effektivt,

hvorimodmanf.eks. i mangeasiatiske landei langt højere grad slårsig

til tåls med det tilvante, detvaneindgroede.

For en historiker er dette temmelig åbenbart. Thi den europæiske

bonde blevjokarakteriseret på sammemåde i slutningaf1700 årene-

selv om det nok var temmelig overdrevent. Men historien viser også,

at fremtiden ikke ladersig beregne,netop fordi der ikke råder balance

mellem defaktorer, der udgør den hele »kultur«. Selvom man godt kan lægge planer ud fra visseforudsætningeroganalyser, forholder detsig

som meden general, der møderopmed omhyggelige angrebsplaner lagt lang tidi forvejen,men som under selvekrigsudviklingen bestandig er

nødt til at improvisereog ændre sineplaner -enkriger vel den mest

dynamiske samfundstilstand, der findes. Selv i det mest velsmurte og stabile samfund bliver derenuberegneligresttilbage, som gørdet nød¬

vendigt at improvisere. Og til de mest uberegnelige samfundsborgere

hører kunstnerne, digterne, opfinderne, forskerne - alle de, der ikke

vil slå sig til tåls med detnemme og ligetil, det nedarvede og tilvante.

Undertidenopfører sådanne »originaler« sigså usædvanligt,atde ikke

engang kan accepteres i intellektuelle kredse, hvor de egentlig burde

hørehjemme.Mantørmåske betvivle,atSørenKierkegaard ville have

fundet plads i et dansk akademi, hvis et sådant havde eksisteret på

hans tid? Thi man erindrer, at Det kgl. bibliotek i København afslog

at modtage hans efterladte papirer. Den slags mennesker er skabt

til at være en torn i kødet på alle os borgerlige - for ikke at sige os spidsborgerlige - samfundsstøtter. Men det er først og fremmest folk

af hans art, der holder liv i kulturen, der gør, at den ikke stagnerer eller dør afmangel på næring.

Det vil efter den her fremførte opfattelse næppe være tilstrækkeligt

med den amerikanske etnolog Ruth Benedictat beskrive kulturensom

et mønster.Thived »kulturmønster« bringesmanuvilkårligt tilattænke på nogetstatisk,nogetfastlagtsom en dekoration ellermønsteretet

stykketøj. Ganske vistdukkerder i kulturen situationerop, somligner

hverandre. Menladmig bruge et billede,somjeg har anvendti indled¬

ningen til det af mig redigerede værk »Dagligliv i Danmark«, bind 2:

»Mankansammenligne det indtryk,vifår vedatbetragte fortiden, med

denoplevelse, deteratbeskue verdenshavet frastorhøjde.Set på denne

afstand forsvinder al bevægelse.En rolig flade udbreder sigmed skibe,

der synes at ligge for anker, bundne til sammeplet, skønt man ved, at de skyderenfart af adskillige knob. Langskysternetegnerbrændingen sigsom enkridtstregpå en sorttavle, slået éngangforalle,ubevægelig

gennem årtusinder. Fra luften ser man også, at der rundt om øer og

(11)

kyster ligger grunde og undersøiske skær, der ikke kan skelnes af de

søfarende.Foretagermanimidlertid etdyk nedgennemluften, øjnerman

flereog flere enkelthederpå selve havfladen, medens dybdeperspektivet samtidig forsvinder. Detbillede, der før forekom stillestående,kommer

nu ibevægelse. Ogbefinder man sig endelig nede på selvevandfladen,

er deti uroligt vejrnæsten ikke til atse havet forbølger.«

Deter i kulturensom i havet: Utallige strømninger og påvirkninger modarbejdereller understøtter hverandresom envekselvirkning mellem

sammentræffende bølgebevægelser-en »interferens«.Det ernyttigt,at

nogle forskere samler interessenom det, dererindarbejdetsomnormale

processer i denne »kulturinterferens« eller kulturens brydningsforløb,

således som det altid harværetvidenskabenssagatskildre det typiske.

Men lige så nyttigt og vigtigter det, at andre samler interessen om de dynamiske, de uberegnelige, om dem, man forhen kaldte »kulturbæ¬

rerne« i litteratur, videnskab,religion ogkunst.

Thi kultur kræver ikke blot traditionogvanetænkning. Denkræveri høj grad ogsåopfindsomhedog evnetil atfindenyeveje. Desværre ervi

mennesker ofte forkategoriske ivoropfattelseoginddelingaf omverde¬

nen.Vi venter rentumiddelbart atfinde »kulturbærerne« i samfundets

højere lag. Men vi glemmer,at de, der harevnen tilat komme til tops, ikke automatisk behøver atvære skabende ånder. Determåske lige så

tit folk, der har evnen til at udnytte og omsætte de skabende kræfteri

en kreds, derknyttes til dem? Detsker oftere, endmanialmindelighed

gør sig klart, at ideer og tanker fostret af medarbejdere, knyttes til

lederens navn. Tiest kan i virkeligheden ingen afgøre, hvorfra det nye i tiden stammer, fordi det er opstået under meningsudveksling - eller simpelt hen fordi menneskene i centrum frådser i omgivelsernes ideer

og originale tanker,ogdet villeværeformeget at forlange,atde skulle give sigtid til at notere,fra hvem de fik de afgørende impulser.Formen¬

nesket i centrumer det afgørende at skønne om, hvad impulserne kan bruges til, og om de i det hele tagetlader sig udnytte ikulturens store malstrøm, eller de synke til bunds. Måske kan deså dukkeopet

senere tidspunkt, nårtidener blevet moden.

Kultur ligner levende organismer. De bæres oppe og kittes sammen afutallige »celler«, hver med sin vanemæssigeellernedarvede funktion.

Men i lighed med egentlige organismer er de desuden udrustet meden slags aktive »følehorn« og »hjerneceller«, der skal hjælpe dem vedori¬

enteringogplanlægning,såartenkan overleve. Ikkealle individerer ens udrustetlidtsomalle cellerien organisme.Og»hudcellerne« forstår naturligvis ikke til hvilken nytte »nervecellerne« fungerer. Alligevel er

begge lige uundværlige for individets beståen.

(12)

Det har været hensigten med det her fremførte at besinde sig på,

hvad begrebet kulturset ihistoriens lys, egentligrummer.Thiivor tids

kulturdebat gør de færreste sig klart, hvad der burde være det fælles udgangspunkt for diskussionen: endefinition der dækker alle afskygnin¬

geraf begrebet.En sådan definitionmåomfatte såvel kulturens tillærte

som dens arvelige og dynamisk virkende elementer. Voltaire stillede

natur og kultur op imod hinanden, men betragtede unægtelig ikke det

sidste som et forædlingsprodukt af det første! Det hænger naturligvis

sammen med, at naturen var »god«, som om man uden videre kunne

tillade sig at fælde en så kategorisk dom om noget så kompliceret og ubestemt. På dette sted vilvi begrænseos til det faktiske, at »kultur« i

sinoprindelse brugtesom endyrkning eller forædling af den omgivende

ogindrenatur.Ensådan forædling er enslags vedvarende destillations¬

proces,hvoraf bestandigt opstårflygtige, raffinerede væsker-svarende

til »Åndskulturens« nybrud-medens de tungere bestanddele lejrer sig på bunden som seje masser-svarende til de indlærte »vaner«. Natur¬

ligvis dækkeretsådant billede ikke helt virkeligheden. Konklusionenmå blive,atkultur omfatter både statiskeogdynamiske elementer,ogatdet dynamiske element ustandselig udskiller statiskevaner,efterhåndensom

nybruddene forvandles til dagligdags, indgroede rutinehandlinger.

176

(13)

)grorældre ire medbørn

ig Hanneer, som mangeandre fai

r billigere,og hvor derer mere fri

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

Ved dette besøg synes vi begge, at vi bliver godt orienteret, og er fortrøstningsfulde, fordi vi også begge tror, at det er den pågældende læge, der skal operere min mand, og han

a) Under forudsætning af aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse i undervisningen er prøven en fri skriftlig opgave i forlængelse af en eller flere af

arv, hvormed ordet kultur ifølge Steensberg gennem oplysningstiden i Frankrig blev taget i brug i overført betydning om dyrkningen af men¬.. neskenes egen natur, deres evner

Her er det klinikken, der er i centrum og patientens fortællinger, den intersubjektive relation mellem læge og patient, hvad diagnoser betyder og får betydning for – alt sammen

Det er ikke alene offentlige institutioner og videregående uddannelser, der er truet, det er i høj grad også den politiske kultur og ytringsfrihed i særdeleshed. Her er

Eller hvis man vælger at bruge antropologiens indsigt i andre kulturer til at kritisere sin egen vestlige kultur, sådan som Boas’ elever i høj grad gjorde det, kan man ikke sam-

Eksamen er også forbundet med mange vaner og traditioner, og der kan være en vis inerti i forhold til at få ændret på mangeårig praksis (Lauvås, 2004, s. Hvis eksa- mensformen ikke

menstille design med begrebet kultur opnås en dynamisk kobling, der understreger den vægt og bevågenhed, som udviklingen af en særlig kultur kendetegnet ved nogle