• Ingen resultater fundet

Damen: Fotografen

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "Damen: Fotografen"

Copied!
1
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

!l'l

'� I

il

Damen: Fotografen

Hvis rummet bagved, i huset, gennem vinduernes tern, overhovedet gemmer andet end gardinerne og de blege planter, hvis potter er hvide og melede som kalk eller støv, så er det ikke synligt; værre er det med personerne, som ikke længere findes, og hvis, kun som ældre, i ændret form, selvom de er synlige. Damen holder sig fast om fo­

den på et glas mineralvand, som for at klynge sig til den klare, gennemsigtige effekt, og hendes tørklæde ligger om hovedet i et broget mønster, tæt mod panden over den brede næse, over de sammenknebne øjne, over det stand­

haftige smil, , i en spraglet modstand mod gengivelsens trick, ja, og hvorfor skulle hun ønske at blive set?: og som hvem?: som hun?, som foto?, som ord?: hun sidder af­

slappet bag bordet, men dets form er utydelig, på grund af

J,

l

dugens dække, og på grund af flaskerne og glassene, som roligt er placeret på det grove stof, der tækkeligt er spændt fast med kramper.

Gennem glasset yderst til højre ses den hvide mur, og stolen, der hører til glasset, er tom, for det er Fotografens stol, og han er ikke synlig, og han ser heller ikke ud til at være det, kun hans udsyn er der; den ternede dug, de tykke frakker. Mellem de to poler, Damen, der forræ­

derisk ses og Fotografen, der er gået væk så han kan se, sidder en lille mand med parcacoat og forsigtig hånd om en kvindes frakkeærme: og bindingsværkets krampagtige fasthed passer til hattens filtstramme skygge, der let pla­

cerer ansigtet i mørket over panden; uden at røbe man­

den selv, og han sidder længst væk og lader de trivielle madammer udstille sig, med bjørnekraver og tykke frak­

ker, sikre, nedsunkne i sædernes knirken bag bordet: de diskret riflede striber i stoffet om Damen klemmer sig tyst mod bænkens armlæn: hun, der vist nok er. synlig, klemmer sig mod Fotografen, der ikke er det; billedets hele kontur klemmer sig mod den hvide ramme, den ternede dug klemmer sig igen mod bordet, og problemet er ikke at forstå disse indbyrdes kontakter, men hvorfor de ikke fungerer: hvorfor disse kramper om dugen?, kan den ikke selv holdes på plads, er bordet for stort? - for på fotoet kan man næsten ikke se det. Kvinden der ikke er beskre­

vet klemmer sig mod manden med skyggen, der er. Foto­

grafen ser dugen, de tykke frakker, her i det blege lys, i det begyndende mørke, tusken; det år er forlængst forbi, en dame er glemt og dugen er væk, mens planterne så­

mænd nok står der endnu, bag ternene, i de hvide potter, hvis kalk tenderer samme farve som rammen og støvet.

Jeppe Brixvold

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

Imidlertid vil den medie- sensitive tilgang ikke opskrive mediet til en akse i en triade sammen med form og indhold, men i stedet lade mediet være den baggrund, som de

gruppe af mennesker, der tænker og lever som en selv, og ofte har man meget lidt eller slet ingen kontakt til anderledes tænkende eller troende, og end ikke noget særlig klart bille-

lordbundskravene er temmelig godt belyst. Der står gode bevoksninger på overordentligt forskelligartede jordty- per; men æren kommer tydeligvis lette- re til fuld

Men kommunikationsformen i den skabende organisation er ikke overvejende dialogisk, som i den lærende organisation, hvor man stræber efter forståelse og erkendelse, men den

de. 9g selv for Isdernes Skyld maat'te jeg lade disse Skranker staae, disse Klemmer vedblive. Thi alle de, som fiden sytten Aarhundrede begunstigede dem, forte dem

Og når bogen ikke længere er så centralt placeret, så er litteraturen det heller ikke, fordi det, der kendetegner denne 500-års periode fra, da Gutenberg opfandt tryk- kepressen

Sygehusområdet er et godt eksempel på begge fald- gruber: Selvom der for langt de fleste operationers vedkommende findes et offentligt hospital i Danmark, hvor der stort set

Det skelsættende for undervisning af tosprogede elever i 1970’erne var, at der ikke blev udstedt pædagogiske vejledninger for lærernes undervisning (curriculumniveau 4).. Man