• Ingen resultater fundet

Germaine Greer er stadigvæk vred

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "Germaine Greer er stadigvæk vred"

Copied!
2
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

81

GERMAINE GREER ER STADIGVÆK VRED

I

t s time to get angry again, skriver Germaine Greer i forordet til sin nye bog, The Whole Woman, der angiveligt er en follow-up 30 år efter ud- givelsen af The Female Eunu- ch fra 1969. Men læser man hendes nye flammende kamp- skrift, forstår man jo, at det ik- ke er egen vrede, hun mobili- serer, men derimod en ny ge- neration, hun forsøger at kalde til orden under feminismens faner. Hvad Greer selv angår, har hun været vred hele tiden.

Den kvindelige eunuk rev i sin tid skæl fra øjnene og ka- stede et lys på verden, så den aldrig helt blev den samme igen. For mig er det svært at læse Greers nye bog. For selv om hun skriver godt og skarpt og kaster lys på mange smerte- punkter i kvinders liv, så mobi- liserer læsningen i lige så høj grad protest mod hendes tekst, som vrede over de forhold, hun beskriver. Og jeg undrer mig ikke mindst over, hvordan det er muligt gennem et langt voksenliv at fastholde et så ulti- mativt raseri som Greers.

Dybest set, ved jeg ikke rig- tig, hvordan jeg skal forholde mig til hendes radikalitet, som jeg værdsætter, så længe den er hendes personlige reaktion på kvinders vilkår. Der vil altid være brug for anarkister, der sætter tingene på spidsen. Men i Greers udlægning bliver det helt uholdbare i hendes fast- holdelse af 70’er-analysen til- svarende tydelig. For 1970’er- nes radikalitet led de facto ne- derlag over for såvel hverda-

gens prøve som forventnin- gens sødme, der er bundet i kærligheden, seksualiteten, fa- milien.

Dengang som nu er mænd for kvinder først og fremmest fædre, brødre, sønner, ægte- mænd, elskere og kolleger.

Derfor ønsker de fleste kvinder mænd i deres liv. I 70’ernes fe- ministiske projekt, kom man- den imidlertid til at fremstå som fjenden. En utilsigtet fejl- tagelse som måtte bringe be- vægelsen til fald og en for en sende deltagerne ud i selvrans- agelse og fornyede overvejel- ser. Hos Germaine Greer deri- mod er manden stadigvæk fjenden her 30 år efter. Deraf hendes raseri.

Ifølge Greer defineres femi- nismen, som den forståelse, at man er kvinde, før noget som helst andet. Før medlemskab af nogen race, nationalitet, religi- on, noget parti, eller nogen fa- milie er kvinder først og frem- mest bestemt af deres kønstil- hørsforhold. Set i det lys frem- står manden fortsat som kvin- dens modstander og under- trykker. Det er i kønsforhol- det, krigen udspilles, og præcis i det punkt skiller vandene måske. For i 70érne blev det ret hurtigt klart, ikke bare for undertegnede men for de fle- ste, at kvinders problemer måske nok bliver synlige og ty- delige i forholdet til den nær- meste mand, som hun sam- menligner sig med. Alligevel behøver løsningen ikke af den grund at ligge hverken i køns- krigen eller i den tilbaget- ræknings strategi, som Greer med sin nye bog lægger op til.

Hendes forførende argu- ment er, at eftersom mænd al-

D

E

B

A

T

(2)

lerede i stort tal flygter væk fra hjemmelivet, søger væk fra kvinder, så såre de får chancen, for i stedet at forfølge “en ga- lakse af interesser, som slet ik- ke appellerer til kvinder, og som kvinder ikke deltager i undtagen for at være tæt på mænd”, så peger hun i virke- ligheden kun på realiteten, som hun foreslår kvinder at forholde sig rationelt til.

Kvinder kan ikke ændre mænds adfærd af den enkle grund, at kvinder efter Greers mening ikke har noget at for- handle med. Mænd er ligegla- de med kvinder, ifølge Greer.

Derfor bør kvinder træffe den bevidste beslutning ikke at øn- ske mænds selskab mere end mænd ønsker kvinders. “Hvis det betyder isolation, så må det være sådan. Hvis alternativet er ydmygelse, er der intet alterna- tiv”, som hun skriver til slut.

Isolation eller ydmygelse!

Det er sandt for dyden ikke

noget attraktivt alternativ at få stillet op her ved udgangen af et nyt årtusinde. Og det kan da også kun lade sig gøre, for- di Germaine Greer igen i fuld overenstemmelse med 70’er feminismen afviser kvindebe- vægelsens lange historiske kamp for ligestilling. Hun ser stadigvæk kvindefrigørelse og ligestilling som to helt ufor- sonlige fænomener. For hende er det enten frigørelsens nød- vendighed eller ligestillingens elendighed.

Hendes afsæt er i høj grad et politisk opgør med ligestil- lingspolitikken og de pæne fe- minister, der støtter den. Efter hendes opfattelse bruges lige- stillingsretorikken “i den poli- tiske korrektheds navn til at maskere de tæv, kvinder får”.

Selv ønsker hun at rive den forskønnende maske af for i stedet at pege direkte og utils- løret på alle tæv og samtlige blå mærker, som kvinder ver-

den over bærer til skue. Hen- des raseri formidles begavet, vittigt og pointeret på bag- grund af en imponerende rese- arch og en meget stor viden.

Og for den indsats skal hun have stor tak. Hun er skarp i sit raseri, skøn og forskruet, frådende skinger, vildt urimelig og samtidig dybt anfægtende.

Hun kalder på ambivalensen, skriver på den og skriver den frem, så læseren til sidst svajer som et siv for vinden. For hun har jo ret, tænker man det ene øjeblik, for dernæst helt at afvi- se hendes verdensbillede som klassisk paranoid. Greers raseri rækker tilbage til 70’erne, men er samtidig en opdatering af ubehaget i kønskulturen. Enig eller uenig? Uberørt efterlades man under ingen omstændig- heder.

Elisabeth Møller Jensen, mag.art., centerleder, KVINFO.

KVINDER, KØN &FORSKNING NR. 2 1999

82

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

Markedet (er ikke noget sted), er bogstaveligt talt et medie-stunt: en ekvilibristisk fremvisning af mulighederne i det, som Nielsen i et manifest har lanceret som mediets teater:

kønsbestemt barriere, der kan være en med- forklarende årsag til, at flere mænd end kvinder bliver ledere. Sammenhængen er den, at nogle kvinder kunne tænkes at skrue ned

Samlet tegner fortællingerne om kvinder og mænds forskellige måde at opfatte og hånd- tere seksualiseringen af kollegiale relatio- ner på et billede, hvor mænd – især mandli-

Witz er både opmærksom på en given faggruppes alliancer med nogle mænd, nogle mænds modstand og grupper af kvinder med forskellige professionelle projekter.. Begrebet

Hvad protesterede mange (mænd, kvinder og børn) over i 70’erne?. Hvad ville man have

Skønt der både er positive og negative effekter af økologi, mener Lizzie Melby Jespersen 85. stadig, at der overvejende er fordele ved

Selv om mænd og kvinder naturligvis ikke hver for sig skaber et entydigt ‘socialt køn’, og mænd og kvinder udtrykker feminine og maskuline karakteristika gennem

Ikke helt få aspirantinder, kvinder midt i 30’erne, oplyste, at de ønskede bevilling til skolehold, fordi deres helbred ikke mere slog til i de kræ­. vende