• Ingen resultater fundet

Blide, stormfulde, behagelige og pirrende - følsomhed i slutningen af 1700-tallet

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "Blide, stormfulde, behagelige og pirrende - følsomhed i slutningen af 1700-tallet"

Copied!
15
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

Blide, stormfulde, behagelige og

pirrende —følsomhed i slutningen af 1700-tallet

AfAnne-Mette M. Andersen

Følelserer somregel noget,mantagerfor givet, ogdetanses somnaturligt,

at manhar bestemte følelser i bestemte situationer ellerpå bestemte tids¬

punkter. Ofte knyttes følelserne til kroppenogbliver blandt andet derforop¬

fattet somprivate, og især 'negative' følelsereri dagforbundet med tabu.

Både følelserne og opfattelsen herafer imidlertid foranderlige størrelser,

der ændres medtiden, hvilket kommer tiludtryk, når følelserne ses iethi¬

storisk perspektiv. Nogle tider opfatter følelser som strengt private, mens andre tider har en opfattelse af, at visse følelser godt kan udstilles i et of¬

fentligtrum.

Islutningen af 1700-tallet påvirkede en nymode dele af det europæiske

adels- oghøjborgerskab. Manskullevære følsomogudvise, detmanmente

varenkorrektfølsomopførsel. For eksempelvar det i tråd med samtidens omgangsform at knibe en tåre over rørende historier, at falde på knæ af sindsbevægelseogatdyrke sinegeneller andres melankoli. Glædenog me¬

lankolienvarønskværdigeogblev anset sompositive følelser.

Detfølsomme udtryk blev anvendt af mænd såvel som af kvinder, men kvinder og mænds følsomhed blev opfattet som meget forskellige, idet

mændsfølsomhed blev anset som mere dybføltog ægte end kvinders. Det

var en adskillelse, der hang sammen med det generelle syn på mænd og kvinder. Mænd blev anset som højerestående væsner, der var klogere og bedre mennesker end kvinder. Dermed kunne manden føle mere end kvin¬

den ogsåledes også opnå højere fryd i sin følelse. Manden blev i perioden

blandt andetbetegnet som »det førstekøn«. Mandens følsomhed blev op¬

fattet somophøjet, ogde voldsomste følelser blev sammenlignet med nær-

dødsoplevelserogblev qua opfattelsen af følelsens intensitetanset somde

finesteaf alle følelser(1). Kvindervar franaturens side ikke indrettettil at kapere så store følelser.

Følsomhedenvarikkeprivatmenskulle vises for omverdenenog varder-

(2)

medknyttet til en fremstilling afpersonen.Dervar således tale om en be¬

stemtform for følsomhed og enbestemtmåde atanvende følsomheden på.

Dennefølsomhederprimært beskrevet i historiskoglitterærforskning med franske, engelskeogtyskeeksempler(2). Menfølsomheden kan også ses i

danskeeksempler. Deterdisse danske eksempler påfølsomhedens aktører,

deresudtryk, anvendelseog grænsermedfokus påmænd, somjeg vil præ¬

senterei denne artikel.

De danske

følsomme mænd (og kvinder)

Detvarenbegrænsetgruppe afpersoner, dertog del ifølsomhedskulturen.

Den følsomme periode i Danmark erbegrænset til perioden fra midten af

1760'erne til ca. 1810, og det drejede sig især om mænd ogkvinder, der

havde entilknytning til det litterære miljø. Konkretvardertale om forfat¬

tere, salonværtinderogde personer, der kom i salonerne, herundermæce¬

ner,derogså selvafholdt saloner (3).

JensBaggesenvar en af de følsomme danske skribenter,ogi de miljøer,

hvor Baggesen færdedes, sås en del af de danske følsomme mænd. Det drejer sig eksempelvisomkredsen omkring digteren RnudLyneRahbekog kredsen omkring en afBaggesens mæcener, Grev Ernst Schimmelmann.

KnudLyneRahbekvari sin ungdom selvenaf demegetfølende. Hanskrev

en del om følsomheden og forsøgte sig selv med ulykkelig tilbedelse (4).

Rahbek skrevenlang række tilbedende breve til sinvenskone, hvor han be¬

skrev sintilbedelse,(kærlighed)ogikke mindst sin jalousi. Brevenevar me¬

get følsommeog rummermangeligheder medGoethes opbygning af histo¬

rienom»Den ungeWerthers lidelser«.Denudkårne, Madam Rossing,rea¬

gerede sparsomt,menlod umiddelbart til atnyde interessen. Efteretparår ophørte korrespondancen.

Grev Ernst Schimmelmann, der nokermestkendt foratværefinansmi¬

nister under statsbankerotten i 1813,knyttede i sin ungdometvenskab med

embedsmand og etatsråd August Hennings. Venskabet blev skabt gennem

kærlighed til litteratur, da Schimmelmann læste en litteraturkommentar,

somHennings havde skrevet til deres fælles ven og lærer. Schimmelmann

bad derefteromatblive introduceret til Hennings, ogved gentagnemøder

blev et livslangt venskab skabt. Gennem breve kan venskabet og ikke

mindst følsomheden studeres.

Venskabetvar et vigtigt element i følsomhedskultturen, dels fordi ven¬

skabet isig selv kunne være baggrunden for følelserne, og dels fordi ven¬

skabet rummedemuligheden for både privateog mereoffentligehandlinger

ogytringer. Gennemvenskabet kunnenoget særligt kommunikeres til om¬

verdenen.

(3)

August Henningsvar

en aktivforfatterog samfundsdebattør.Her

sesforsiden tiletafde

merekendteafhans

værker: »Poémesurle sentiment«fra1780.

DetmesteafHen¬

nings'forfattervirk¬

somhedvardebat¬

skabende, ogdetvar

eksempelvisHennings,

derefter sigende førstegangdefinerede

begrebet »oplysning«i værket»Philosophi-

sche Versuche«fra

1780. Derudoverer

udgivetendelrejse¬

beskrivelserafHen¬

nings, oghan varlige¬

ledesproduktiv inden¬

for den følsomme litte¬

ratur.

AtHenningssam¬

lede brevene mellem Schimmelmannog ham selv med henblik

på udgivelseermeget

typiskfor perioden.

Det, vi idag opfattersomprivateskrifterentenfor én selv eller mellem to personer, blev opfattet ganske anderledes i1700tallet. Brevevarikke kun for modtagerensøjnemen tilethelt publikum, nemlig hele modtagerens

omgangskredsogmuligvis flere. Somen del afomgangsformen læsteman

hinandensbreve, ogbrevene skal derforforståssom en mådeatudstille sigselv på.

Derfindes også mangeeksempler på rejsebreve ogdagbøger, derer blevetudgivet, hvilketeksempelvis ersket medflere afHennings'dagbø¬

ger.Dagbøgerogbreve skal såledesislutningen af 1700talletforståssom

andet endintimeskrifter; deer en genrei sigselvogskalses isammen¬

hæng med den personlige udstillelse ogpositionering iforhold til andre.

POEME

sur

LE SENTIMENT,

par

AVG VST E HENNINGS.

i copenhague, chés clavde Phiubext,

i 7 8

(4)

Brevene mellem Hennings og Schimmelmann blev samlet af Hennings

inden dennes død og påsat titlen »Lettres de deux amis enDannemare de- puis 1768 jusqu'å 1771...«, (»Breve mellem to danske vennerfra 1768 til 1771...«, min oversættelse) derer endirektehenvisning til undertitlen iRos-

seaus roman»LaNouvelle Hélo'fse: Lettres de deusamants,habitants d'une petite ville aupieddesAlpes« (»Breve mellemtoelskende, der borienlille by vedfoden afAlperne«, min oversættelse). Dekan i dag læses i tidsskrif¬

tetMuseum fra 1800-tallets slutning, hvor de ertransskriberede, ogbreve¬

neslitterære henvisningererkommenterede (5).

Ikilderne erdertegnpå, at dele af det (primært) københavnske borger-

ogadelskab harværet prægetaf den følsomme tale og opførsel. Dereksi¬

stererdog flere kilder, der udtrykker, atdet bestemt ikke varalle, der billi¬

gede den følsomme opførsel. Den følsomme opførsel begrænsede sig, og skal forståsmere somelitærkulturtværsaf landegrænser, endsometge¬

nerelt udtryk for opførsleni 1700-tallets slutning.

Med

på moden

Følsomheden i 1700-tallets slutning skal forstås somsammensat afmange

forskellige elementer. Følsomheden skal ses i sammenhæng medenrække

forskrifter fra tidens holdninger ogideer, som tilsammen udgjorde funda¬

mentetfor forståelsen oganvendelsen af følsomhed i det sociale liv. Detvar idet socialeliv, atfølsomhedskulturen havde sinberettigelse. Følsomheden

varsammensataf elementer fra denstrengestevidenskab til fiktionensver¬

den,som enfin mosaik medmange dele der tilsammen udgjorde helheden.

Eksempelvis gik medicinske betragtninger omkring menneskets og detsfø¬

lelser og empati hånd i hånd med overvejelser om fysiognomi (læren om personers karakter ud fra ansigtstrækkene) og børneopdragelse, kunstfor¬

ståelse ogfiktion. De klare skel somvi i dag kender mellem videnskaberne

fandtes ikke.

Følsomhedens mosaik havde med sine mange forskrifter også klare

grænserfor, hvad der vartilladelig ogikke tilladelig følsom opførsel. Det

handlede i høj gradomdannelsesidealer i entid, hvor denrettedannelseog

gode opførselvaraf afgørende betydning i det sociale liv. Hvis ikkeman op¬

førtesig på den korrekte måde ietgivent selskab, blevmanopfattetsomlat¬

terlig og var ilde set. Succes i det sociale liv var afhængig af dannelse. At

kende til etikettenvarvigtigt, ogientid hvor følsomhed hørte til etiketten,

varfølsomhedens spilleregler vigtigeatkende.

Sammenhængende med dennyemåde atdefinere sig selv på udkom der

i 1700-talletsslutning enlang række bøger, omhvordanman skulle opføre sig foratpasse ind i det bedre selskab. I disse forekomregler for, hvordan

(5)

manskulle stå oggå, hvordanmanskulle bukke, hvad dervargodtoneved

samtaler medandre,regler for hvordan manspiste forskellige måltider, reg¬

ler forklædedragt, dans ogmegetmere. Det var ikke småting, man skulle

havestyrpå ifølge anvisningerne i bøgerne:

»En afde anstændigste Maaderfor Mandfolkatholde deres Hænder, er

bestandig den, at puttebegge Hænder indenfor Vesten,paa en liden Af¬

standfra hinanden. Det giverBrystbilledet en Slags Ramme; kun maa

manpasse ikke at putteHænderne ind for højtoppe, ellers taber Skul¬

drenesogHalsens Dannelse derved; thiidette Tilfælde knuges Skuldrene

ivejretogHalsen forkortes.« (6)

I en begrænset periode i slutningen af 1700-tallet var også det at te sig

følsomtenmåde, hvorpåman kunne udvise god opførsel. Vedatkende til

kodeksen for følsomheden kunnemanfremståsomværende medpå moden,

hvilket varønskværdigt formange.

Det

lyksagelige tungsind

I følsomheden låenvis dobbelthed.Afstanden mellembehagelige ogræd¬

selsvækkendefølelservarikkestor,ogbegge delevarønskværdige. Dogvar

der, iogmedatdemestsmertende følelser blev sammenlignet med det gud¬

dommelige, et stortfokus på det melankolske. Eksempelvis skriver Schim-

melmann i 1768:

»Jegvil dasigeDem, atjeg iløbet afetKvartérertungsindig, munterog

fortvivlet, atjegaldrig har havt selv detsvagesteBegreb omFilosofi, og

atjeger saa lidetvis, atjegsnartikke længertrorpaa Visdommen. Sig mig minKjæreste, hvordan forholder detsigmed disse Følelser, dersaa

hurtigtfølgepaahinanden, dertrængeogbekæmpe hinanden hvert Øie-

blik? [...] Har De troetDem selv vexelvisatværeElendig, en Engel, en Gud, en Orm ellernogetendnuringere?« (7)

Ienbog omvenskab beskrives følsomhedensomtremodsætningspar (8):

Blide-stormfulde

Behagelige-pirrende

Veldædige-forstyrrende (veldædige=godgørende)

Ud over at være hinandens modsætninger, rummer ordene også ambiva¬

lensen ifølsomheden;atfølsomhedenpå énogsammetid skulleværevold¬

somogmådeholdende. Endnueteksempel på vekselvirkningen i følelserer dette brev, skrevet afHennings:

(6)

AugustAdolph

Friedrich Hennings, embedsmandog

forfatter, 1746-1826.

Herafbildeti 1784.

Henningshavde for¬

skellige embederog

varblandt andetamt¬

mandiHolsten. Han

varoplysnings- og

menneskeretsforkæm-

per.August Hennings

vartysk dannetmen havde dansk helstats-

sindelag.

jtrf.xu JPinneierq .

'

f//y s/, r/1 ~tr///s/y,r

c -/f/*'/.<c/fømm r/'Åt?'/' //?/(/ { //r;'x Yr/z/Aw

w>t/r //re/M/'/"r/;

»Deres breveretSjælemaleri, dererstrømmetoveri min Barm. Jo vi¬

derejeglæste, destomerestegminVarmegrad.MitTungsindvegforstær¬

kereFølelser, ogmithjerte slogiTakt med Deres. [...] Lidt efter lidt stil¬

ledes min Feber. Mine Drømmerier blev blidere, jegfølte mer end én Gang, atTaarervædedemitØie.« (9)

Sermanpå Schimmelmanns ogHennings' brevveksling, beskrives følsom¬

heden ved ordsomtårer, skælven, melankoli, lidelse,lyksalighed, tungsind, munterhed, fortvivlelse, elendighed, feber, angst,hjertebankenogdød. Det

erprimært ord, vi i dag forbinder mednoget negativt. Men i følsomheds-

kulturen blev detdepressive,det melankolske, ensbetydende med sande fø¬

lelser og, måske mest vigtigt, med en maskulin følsomhed. Følsomheden

blandt mænd varknyttet til de maskuline dyder og til mandens dannelse.

Melankolien blev anset for maskulin, og melankolien i følsomheden skal

dermed ikkeses somnogetnegativt. Tværtimod.

(7)

Eteksempel påfølsom handling, der indebarsorg og melankoli,var op¬

førelsen og anvendelsenaf Emiliekildemonumentet. Schimmelmann ejede

landstedet Sølyst nordfor København. Dahans første kone (Emilie) døde, opførte hanet monumenti parken ved Sølyst. Dettemonumenthavde ind¬

hugget et øje, hvorfra en kilde sprang. Det skulle være symbolet på den evige sorg og de evige tårer. Schimmelmanns anden hustru, Charlotte, var med til atdyrke sorgen overtabet af Emilie. Derblev holdt forskellige se¬

ancer ved monumentet, blandt andet koncerter og oplæsninger af digte.

Emiliekildenstegnsorg ogdybe følelser kunne således anvendesi andre henseender, udover i sorgen over den afdøde, til at udtrykke god og følel¬

sesfuld smag.

Fiktionen som

medspiller

-

Det præ-romantiske

teater

Følsomhedensomfænomenfandtnogle af sine forskrifter i fiktionensver¬

den. I skønlitteraturen kunne følsomhandling studeres ogmodelleres. Det

vari samme periode,atdannelsesromanerne kom frem. Disse romanervi¬

stemed deresskildring af borgernes hverdagsliv idealerne forgod opførsel,

herunderfølsomhed(10). Beskrivelserne i romanerne varoftetættebeskri¬

velser afblikke, bevægelserogomgivelser. Helte og heltinders handlinger

kunne dermed studeresnøje. Romanernesfigurer kastede sig smertende på

senge,hulkede liggendeindoverbordeogfaldtomi hinandensarme.Skøn¬

hed, dyd, lidelse og død var gennemgåendetemaer. For 1700-årenes læser

beskrevbøgerne etkendt (borgerligt) miljø, og den læsende blev pirret af

den dramatiske handling (11). Det er, litteraturhistorisk set perioden, der læggeroptil romantikken.

En afde mest kendte historier, der har præget følsomhedskulturen, er Goethes fortællingom »DenungeWerthers lidelser«, somder også herre¬

fereres tilgentagne gange. Kort fortalt handler historien om en ungmand,

der forelskersig i enpige vednavnLotte. Pigen følger sin pligt, gifter sig

med denmand, dererhende tiltænktog erloyal overfor denne ægtemand.

Den unge Werther lider i sin uforløste kærlighed, og læseren følger/føler

hans smerte. Kærligheden tilLotte gjorde Werther sindssyg, og somresul¬

tatherafskød han sig selv (12).

»Werther« medførte enbølge af selvmord i Europa. Werthers selvmord

blev kopieret i mindste detalje, herunder detatiføre sigvestog gule hoser.

Bogenvar afsammegrund forbudt i Danmark i enperiode.

Eteksempel på »Wertherinspirationen« kansesi erindringsbogen »Grand¬

mamasBekiendelser«, hvor denungeSofie kurtiseres afenfølelsesfuldung

franskmand, hvem hun har måttet afvise. Reaktionenpå afvisningen beskri¬

vesbl.a.. således:

(8)

»Han blev længe borte, ogda han endelig kom igien, sagde han, atGa-

ronnehavde væretisaadan en Tilstand, at han ikke turdeforladeham, førend hans Tienerkom hiem. Hvad der isærforskrækkede min Broder,

var, athan havde sendtTieneren bort, ogathansladte Pistoler laapaa Bordet. [...] Mit Brevogdet Løvte,atminFader vilde komme til ham Da¬

gen efter, havde pludseliggivetham Taarer. Han havde grædt længe og

heftigt, men var endelig bleven mere roelig. Min Broder bragte migen seddelfra ham, hvorpaa kun stoed disse Ord, næsten udslættede afhans

Taarer:AdieuSophie —! Sophie Adieu!« (13).

Detersvært atfinde dedirektevidnesbyrd på følsom opførsel, altså kilder på det faktiske levede liv: hvordan opførte de sig egentligt? Nåroghvis de pågældende kilder findes,erdetsvært attolke, hvad dererfølsomt,oghvad

der ikkeer. Hvaderudtryk for god opførsel, oghvad erikke? Et eksempel

er, atder findes kilder, der beskriver, hvordandigtere (mænd) besøger gifte

damer i deres sovekammer for med hovedet i damens skødatlæse højtfor

dem. Der kannemtkomme enpikant tolkning ud af dette,mendeter ikke oplagt,atder skal tolkes 'pikanterier' ind i sådanne handlinger. Islutningen

af 1700-talletvardetikkeunormalt, atfeteredepersoner, somfor eksempel digtere, kunne gøre sligt. Detkan opfattes som enydelse og en genydelse

uden seksualmotiv. Dedamer, der blev læst for, varoftepersoner, somdig¬

ternevarøkonomiskafhængige af,ogfor damerne kunne detathaveenfe¬

teretperson tætpå livet bringe glans og succes i social henseende. For at forstået fænomensomforeksempel følsomheden, somden iengiven peri¬

odekommer tiludtryk i handlingogtale, måmanderforprøveatsebagom

ord oghandlinger foratafdækkemeningen.

Selvomvisse følsommehandlinger således blev praktisereti virkelighe¬

den, lader det til, at følsomheden i større grad er blevet udtrykt i tale og

skrift end i faktiske handlinger. Fiktionen spillede en vigtig rolle i de

følsommeudtryk, dafiktionen ofte blev anvendtsomanvisning på, hvorle¬

des bestemte følelser skulle udtrykkes, ogde reelle udtryk kunnemodelle¬

respå denne baggrund.

I brevvekslingen mellem Hennings og Schimmelmann anvendtes både

direkteog indirekte henvisninger til litteraturen, ogsætningerogudtryk fra

litteraturens verden blev brugt til at beskrive sindstilstande. Eksempelvis

blev Rosseaus idealer tydeligt beskrevet og tilbedt i brevene, og figurer,

heltesomantihelte fragræske tragedier, anvendtessombillederpå sindstil¬

stande.

»Himmel, hvilket rørende Maleri! Hvorjeg var ude afmigselv under Læsningen! DetharnæstenhelbredetmigforminMisanthropi. [....] Jeg fandt den vise Mentor lige saa lykkeligsom sin Elev. Beskuelsen afen

(9)

saadan Elskov kan lyksaliggjøre. Blotatlæse Skildringen deraf harnæ¬

sten tilfredsstilletmitHjerte« (14)

Eksemplet herer enkommentar skrevet afSchimmelmann efter genlæsnin¬

genafRosseaus »Emile«.

Naturen som

billedsprog

Ogsånaturenblev anvendt tilatbeskrivefølsomheden med. Inaturenkunne

manhente billederpå stemninger, ogdisse kunne anvendestil at sætteord

ogbilleder på følelser. Eksempelvis anvendte digteren Steffens naturen,da

han læste Goethes »Den unge Werthers lidelser«. Ved hjælp afnaturen kunneetbillede af Steffens følelser fremmales.Ienrejsedagbog skriver han:

»Farvelmørke, dunkleKlipper, mellem hvilkejegsad, læste Werthers Lei¬

den,føltemine ognød hine salige kummerfuldeTimer, hvor minelænge

tørreØineløboverafTaarer,somlettedemig....Naturenvardetsan¬

deste Billede paa minTilstand« (15).

Det vari samme periode, atden romantiske have havde sin glansperiode.

Et kendetegn ved den romantiske have var, at den skulle vise forskellige tableauer, så den vandrende derigennem kunne opleve stemningerogfølel¬

ser. Der var slyngede stier, der skjulte de overraskelser, der ventede rundt

omhjørnet. Tableauernevarmangfoldigeogkunneværehøjegrantræer,der

skulleilludereskov og ro,eller hytter (gernekopier fra udlandet), der skulle

illudere tænksomhed eller en eksotisk- anderledes - levevis og primiti¬

visme. Det kunne være vandfald, høje, kilder, mindesmærker, gynger og megetmere.Denromantiske havevar enkilde til oplevelser,ognaturenblev

i oguden for haven anvendt tilatbeskrive følelesestilstande med.

Noget af det, der karakteriserede både mændenes følsomhed og den

følsommehave, varmelankoli. Melankolienvar som nævntenbetydnings¬

fuld del af den maskulinefølsomhed.Detvarmænd, derdesignede haverne,

ogmed de toidealer (melankoli ogfølsomhed) kan det melankolske islæt

læses i de romantiske haver. I den klassiske fremstilling »Den romantiske

have« fra 1942udtrykker Christian Elling det således:

»De melankolske eller vildt-patetiske Havepartier var særligt yndede.

Naaletræsplantninger (ogsaa udenfor »norske Partier«)forfejlede her al¬

drig deres Virkning. Blot nogle faaFyrrer eller Grupper af Graner fik

straxVandringsmandensBrysttilatværkeoverLivetsVéoghans Øjnetil

atdugges isød Fortvivlelse-, hvisBrystetikke netopsvulmede af Stolt¬

hed ellerafevigeLøfter. Ihvertfald, Sjælen fyldtes af skrækkelig Ideali¬

tet.«(16).

(10)

Naturenblevsåledes anvendt tilatbilledliggøre bestemte følelser. Deter en mådeatudtrykke sigpå,som manogså kender i dag, måske tydeligst fra fil¬

mensverden.

Naturenstiltrækningoganvendelse i følsomhedensudtryk kan ogsåsesi brevvekslingen mellem Henningsog Schimmelmann. Hennings skriver ek¬

sempelvis:

»Jeggik ofte til Strandbredden, atsøgeNavnene, vihavde ridsetiSan¬

det, naarvibeundrede Naturen, snarti densmajestætiskeRo, snartun¬

der Stormen ogHavets Oprør, der udslettedevoreHændersVærk, opslu¬

gende deneppetegnedeNavne i sitBølgesvælg. Jeghartilbragt hele

Timer paa vorGræsbænk, hvor deniHavetneddalende Solsaaoftefandt

ossamlede. En dyb Stilhed herskede iden tilgrændsende Skov, hvormit

hvileløse Blik tabtesig iSkyggerneogsyntes atforfølge ham, jeg islige

Øieblikkesavnede...<r(17).

Naturen kunne anvendes som spejl på følelserne, ogsamme måde blev også forskellige vejrtyper anvendt som billeder på sindstilstande. Storm

blev på den ene side set somnoget rædselsvækkende, mensamme tid ogsåsomnogetpositivt. Stormensvildskabvaratsammenligne med deop¬

højedeog vilde følelser, som manselv kunne rumme. Det rædsomme var bådeskrækkeligtogdejligt, for det kunne understrege detægteogdybden i

følelserne. Detvar de voldsomme, ukontrollerbare og livstruende følelser,

dervar idealet. Hvor stormenvar det voldsomme, var sneen det blide, og den blevanset somjomfrueligog ren.

Følelsernebølgede fremogtilbage mellem det vildeogdet blide, og det

varimodsætningen mellem disse, det ønskværdige fandtes,menaldrig med

enovervægtaf detene eller det andet følelsesekstrem.

Netopdette ervigtigtat holde sig in mente. I 1700-årenes følsomheds-

kultur skulle grænsen kendes, ogdetvarvigtigt ikke blive revet formeget med af følsomheden. Trodsudskejelserneogdeømme ordvar detnødven¬

digtatkende reglerne.

Alderens indvirken

på følelser

Følsomheden kom tiludtryk i forskellige sammenhænge. Deterdog karak¬

teristisk,atdenprimærtblev formuleret i relation til venskab, kærlighed (til

det andetkøn)ogtil enselv. De følsomme udtrykvar enmåde, hvorpå den

enkelte kunne forholde sig til sig selvog egenerobring af den socialeom¬

verden. Følsomme forretningssamtaler lader ikke til atforekomme bortset

framellemmegetnære venner. Iden henseende kanman ansefølsomheds-

kulturensomet »ungdomsfænomen«, derpåvirkede enrækkepersonerien

(11)

Heinrich Ernst Schimmel- mann,greve, 1747-1831.

Schimmelmannsespå litografiaftrykket fra 1831.

ErnstSchimmelmann havde mangeembeder,

blandt andetsomfinans-

oghandelsminister. Schim¬

melmann var mæcenfor adskillige kunstnere ogvi¬

denskabsfolk, eksempelvis

JensBaggesen, Fr. Schiller

ogH. C. Ørsted. Det Schimmelmannskehjem og familiens omgangskreds

varpå flere mådertone¬

angivendeiKøbenhavn.

Schimmelmann var enstor elskeraffilosofi, æstetik

oglitteratur.

given periode. De fleste fralagde sig tendensen med alderen, men kunne

have træk af den medsig i (etmere alvorligt) voksenliv. Schimmelmann så tilbage på destormfulde følelser således:

»Dervar en Tid, da voreHjerterudgjøde sig ivoreBreve; deafmalede

med TroskabvoreTanker; detvarligesaamangePortræterafvorehem¬

melige Følelser, som videngang skjulte for profane Øine. Atskrive hin¬

anden tilvardengangen blidTrang, en Lindring forvoreLidelser. Vore Hjerter tilbad Heltemodet, Dyden, Venskabet; disse skjønne Billeder ud¬

gjordevoreDages Tillokkelser.Ak! Alt deterforsvundet«(18).

I brevvekslingen mellem Hennings ogSchimmelmann aftog følsomheden, jo ældre de blev. Venskabet blev grundlagt, da debeggevar i begyndelsen

aftyverne, ogjomere ansvarde med tiden blev pålagt, jo mindre udtrykt

følsomme blev de. Således aftog følsomheden efter Hennings' faders død

hvorHennings gradvistovertogfaderens rolleog ansvar.

Denskiftende følsomhed i relationen til alderbeskrivesi enbogom ven¬

skab således:

(12)

»I Hine styrte ofte de Lidenskaber frem afHiertets Dyd, som rivende

Skovstrømme afFieldkløfterne, som i disse enten igien hentørres, eller

blivertilstilleBække, dergiennemfrugtbare Dale slyngesighen mellem blomstrige Bredder.« (19).

Billedsproget erikke til at tagefejl af. Derudover bliver det udtrykt, atdet

atindeholdeen følsomhed, derkunne komme frem somdenrivende skov¬

strøm, fordrer, at naturenhargivetenmuligheden. Følsomheden blevaltså

ansetsom en medfødtevne,der imidlertid kunne kontrolleresogudtrykkes

i varierendegrad.

Grænser

for følsomheden

Følsomopførsel krævede indsigt ogFingerspitzengefuhl. Detkrævedes af

denenkelte,atvedkommende kunnegennemskue hvilke følelser, dervartil¬

ladelige iengiven situation.Dette indebaratkunne udnyttekendskabetom følelser til egen fordel, at kende udtryksformer og sproget bag den

følsommeopførselogikke mindstatkendegrænsernefor, hvad dervartil¬

ladeligt. Forstanden skulle være med bag den følende facade. Forstanden

var, somHennings udtrykte det, »den kolde Tilskuer« til følelsernes skue¬

spil. Til idealersom en dyrketfølelseogetdannet hjertelå også idealetom etøvetogforstandigt hoved (20).

Melankolivar somnævnt et følelsesudtryk, der knyttedes til maskulini¬

teten.Medicinsk blev melankolienforbundetmedhypokondriog somyder¬

ste konsekvens med selvmordet (21), men trods Werthers gloromspundne

selvmord i fiktionens verden blev selvmord bestemt ikke anset som ære¬

fuldt.

Melankolien måtte gerne udstilles somudtryk for mandens følsomhed,

men melankolien måtte ikke tage overhånd. Fornuften skulle stadig være den bærende faktor i manden.

Deterpå dette grundlag, at endnu et eksempel fra brevvekslingen mel¬

lem Hennings ogSchimmelmann må fremhæves. Hennings blev i enperi¬

ode meget melankolsk, og med baggrund i dette endte Hennings med at skrive selvmordstanker til Schimmelmann. Reaktionen fra Schimmelmann kom prompte: Hennings måtte være momentant sindssyg og måtte straks tagesig sammen.

»Desiger, atDeikke véd, omjegvirkeligtror, atDeviltageLivetafDem.

Hvilken Galskab attænke, atjegalvorlig har kunnet faa detteIndfald.

Hvadjegsagde, sagdejeg iSpøg, og saa megenSjælshøihed harjegal¬

tid tiltroetDem, atjegkunne ikke drømmeom, atdette Raserinogensinde

kundebetageDem.«(22).

(13)

Schimmelmann gavHenningsenmulighed for oprejsning ved atkalde bre¬

vet et udtryk for et feberanfald, og Schimmelmann selv brændte brevene,

hvis indhold han anså forfarligt.

Hennings var embedsmand ogkunne ikke tillade sig at true med sådant dårekisteri; grænsenfor følsomhedenoggod dannelsevaroverskredet.

Fornuft, følelse

og

modernitet

Følsomheden i 1700-tallets slutningvar enkompleks størrelse. På den ene sidevardet moderneatudstille sig selv følelsesfuldt,ogpå den anden side

vardenneudstilling begrænset afenrække regler for, hvad god opførselog maskulin (eller feminin) dannelse indebar. Følelserne var således yderst

kontrollerede ogskalses ogforstås i denne sammenhæng. Forskrifter på fø¬

lelserne kunne blandt andet findes ifiktionen,og de beskrevne følelser blev

modelleret af den enkelte tilatpasseind i den kontekst,somvedkommende indgik i.

Den danske gruppe af følsomme begrænsede sig til en lille, elitær (og meget litterær) gruppe, der primært var følsomme i deres ungdom. I ek¬

semplet med brevvekslingen mellemErnst SchimmelmannogAugust Hen¬

nings ses temaer som skønlitteratur ognaturen anvendt i en følsom kom¬

munikation mellemtoungemænd. Ligeledeserdet maskuline idealom me¬

lankoli, som enpositiv følelseog enmådeatfremvise sine følelser, tydelig

i brevvekslingen. Trods forkærligheden for det melankolske var deret sta¬

digt krav om atholde følelserne inden forvisse rammer. Forstanden skulle

være enusynlig tilskuer til følelsernes spil ogskulle kunne bidrage tilmo¬

delleringen af følelsesudtrykkene, så devarpassendeogikke overskrednor¬

merogetik.

Umiddelbartvardeudstillede følelserihøj grad udtryk foreniscenesæt¬

telse af personeni dengruppe, sombrugte følsomhedensomudtryk formo¬

dernitet.

Slutningen af 1700-tallet er enperiode, der afmange erblevet betegnet

som detmodernes fødsel. Deter en periode, hvor mennesket som individ

træder ikarakter, oghvormennesket (eliten) skulle læreatdefineresig selv

iforhold til andre.Tidligere havde slægtenværetaltafgørende i det sociale liv, men det ændredes i slutningen af 1700-tallet. Enpersons egne meriter

blevaltafgørende for, hvordan vedkommende blev modtagetogacceptereti

det sociale liv. Følelserne kan ligeledes forstås i denne sammenhæng, idet

følelserneindgik i konstruktionen af selvet, ikke mindsti mødet med andre.

(14)

Noter

1 Andersen, Elin & Povlsen, K.K. (red): Tableau -det sublime øjeblik. Klim. Aarhus. 2001.

2 Eksempelvis: Barker-Bensfield, G.J.: The Culture ofSensibility. Sex and Society in Eighteenth- Century Britain. Chicago University Press. Chicago. 1992; Carter, Phillip: Men and the Emer-

genceofPolite Society, Britain 1660-1800. Person Education Ltd. Essex. 2001; Johnson, Claudia

L:Equivocal Beings. University of Chicago Press. 1995; Todd, Janet: Sensibilityanintroduction.

Methuen &co.Ltd. London. 1986. De fleste af dissetagerderes udgangspunkt i kvinders følel¬

ser,dog ikke Carter. 3 Spændende læsningomsalonkulturen findes i: Scott-Sørensen, Anne (red.): Nordisk Salonkultur. Odense Universitetsforlag. 1998. 4 Clausen, Julius: Fra Werther- Tiden. 1895 &Rahbek, K.L.:Ungdomskærlighed. Fra de skønnefølelsers tid. MemoirerogBreve, København. 1911. 5 Bloch,J: EnBrevvexlingfra Struense-Tiden. I: Bruun, Hovgaard & Rist:

Museum-Tidsskriftfor HistorieogGeografi. København. 1891 & Bloch, J: Brevvexling fra Au¬

gustHennings' Rejseri Jylland i Efteraaret 1779. I: Bruun, Hovgaard & Rist (red.): Museum-

Tidsskrift for HistorieogGeografi. København. 1894. 6 Wenzel: Manden af Verden. Køben¬

havn. 1818. 7 Bloch,J: EnBrevvexlingfraStruense-Tiden. I: Bruun, Hovgaard & Rist: Mu¬

seum-Tidsskriftfor HistorieogGeografi. København. 1891 s. 133. 8 Rahbek, K.L.: Om Ven¬

skab. København. 1800. 9 Bloch, J: EnBrevvexling fra Struense-Tiden. I: Bruun, Hovgaard &

Rist: Museum- Tidsskrift for HistorieogGeografi. København. 1891 s. 145. 10 Mai, Anne- Marie: Efterskrift. I:Mai, Anne-MarieogEsther Kielberg (red.): Moralske Fortællinger, Køben¬

havn, Borgen. 1994 . 11 Korte, Barbara: Theatralität der Emotionen. Zur Körpersprache im englishen Roman des 18. Jahrhunderts. I: Bentheim, Claudia; Flieg, A & Kasten (red.), I: Emo- tionalitätzurGeschichte derGejuhle. Böhlau. Köln. 2000. 12 Goethe,Johann Wolfgangvon:

Den Unge Werthers Lidelser. På dansk ved Frank Jæger. Gyldendal, København. 1982.

13 Thalbitzer, Sofie Dorothea: Grandmamas Bekiendelser. Memoirer og Breve. København.

1922. 14 Bloch, J: EnBrevvexling fra Struense-Tiden. I: Bruun, Hovgaard & Rist: Museum-

Tidsskriftfor HistorieogGeografi. København. 1891s. 148. 15 Daae,Ludvig: Af Henrik Stef¬

fens'sDagbogi Aaret 1794.1: Bruun, Hovgaard & Rist (red.): Museum-Tidsskriftfor Historieog

Geografi. København. 1894 bd. 2s336. 16 Elling, Christian: Den Romantiske Have-Danske Studier. København. 1942. 17 Bloch,J: En Brevvexling fra Struense-Tiden. I: Bruun, Hov¬

gaard&Rist:Museum-TidsskriftforHistorieogGeografi.København. 1891s.251. 18 Bloch,

J: EnBrevvexling fra Struense-Tiden. I: Bruun, Hovgaard & Rist: Museum-Tidsskriftfor Histo¬

rie ogGeografi. København. 1891 s.352. 19 Rahbek, K.L.: Om Venskab. København. 1800.

20 Rahbek,K.L: Kunstenatleve med MændefterGoethe,Lafontaine, WielandogJJ Rosseau.

Nytårsgave, København. 1801. 21 Muller, J. V: Selvmord efter dets medicinskeogmoralske Aarsagerbetragtet, Med hosføiede LevereglerogReceptertil Bedste for Hypochondriskeog me- lancholske Personerfor LægerogTænkende Læsere. København. 1796. 22 Bloch, J: En Brev¬

vexling fra Struense-Tiden.I: Bruun,Hovgaard& Rist: Museum-TidsskriftforHistorieogGeo¬

grafi.København. 1891 s.281.

Summary

Tender, stormy,

pleasant and exciting

-

sensibility in

the late 1700s.

In the late 17hundreds sensible conductwaspartof the understandingofgoodmannersinasmall

elitist groupof peopleamong the Danish nobility and bourgeoisie. Theuseof sensibilitywas mainlyseenin socialgroupsthat had close tiesto literature, suchasthose known for hosting salonsor werepatrons to poets.

Inthis article, examples of the Danish sensibilityareshown primarily througha number of

letters writtenby Count Ernst Schimmelmann and his friend the civilservantAugustHennings.

Thesensibility displayedwasmainly connectedtowordsmorethanactions. The sensibility had

manyprecepts, reaching from strict sciencetothe world of fiction, gardening andnature.The

(15)

masculine and feminine sentimentswereconsideredtobeverydifferent, accordingtothe confines ofacceptable behaviour of thesexesduring this period.

Males oftenexpressed melancholy. Thiswasregardedaspositive,aslong itwastreated andcon- trolled within thecommonunderstanding of goodmanners.The ideals of sensibility hadabroad Spectrumcoveringconceptsfrom gentletohorrifying sentiments. Words liketears,fever, pain, and deathareused sideby side with words suchashappiness, joy, and delight in the letters expressing thesensibility.

The culture ofsensibilitycanbe understood intermsof theemergenceof modern society. In the modeling of the self, sensibility couldaetas atool in the construction of individuality. The culture ofsensibility must be understoodthrough the interaction between people and as a complex culturalphenomenon withmanyrules.

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

Der er særligt tre aktører, der har været fremherskende indenfor dette område; det er BoKlok, som er et samarbejde mellem Ikea og Skanska; det er De Forenede Ejendomsselskaber,

[r]

kan kravet om, at der skal være samtale efter hver enkelt tvangsanvendelse, og at den skal gennemføres »snarest efter tvang«, hvor patienten måske fortsat er for psykotisk til at

Hvor det offentlige fattigvæsen i slutningen af 1700-tallet og i 1799-fattigplanen af fattigmyndighederne blev opfattet som berettiget til at modtage velgørenhed, idet

Ved at betragte heteroseksualitet som smagsfælles- skab fremhæves ligeledes kvinders og mænds lyst og socialitet til og med hinan- den som et åbenlyst og grundlæggende

I debatten har der været mindre fokus på det for- hold, at der også er forskel på kvinders og mænds obligato- riske arbejdsmarkedspensioner, dels fordi kvinder arbejder færre timer

Kvinder kan ikke ændre mænds adfærd af den enkle grund, at kvinder efter Greers mening ikke har noget at for- handle med.. Mænd er ligegla- de med kvinder,

Der er nemlig igen tegn på, at mænd og kvinder fasthol- der den tradi tionelle fordeling af både køn- sadskilt og ideologisk brug af håret som symbol: mænds hår er