• Ingen resultater fundet

Redaktionelt forord

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "Redaktionelt forord"

Copied!
2
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

Hvad kendetegner et medie? Da litteraten Marie-Laure Ryan blev be- stilt til at skrive om medier og narrativitet i Routledge Encyclopedia of Narrative, kom hun i tvivl. Det kom der et essay ud af, hvor hun bl.a.

skriver: “Spørg en sociolog eller kulturkritiker om at definere begrebet medie, og han eller hun vil svare: TV, radio, film, internettet. En kunst- kritiker vil opliste: musik, maleri, skulptur, litteratur, drama, opera, fo- tografi, arkitektur. En kunstners liste ville begynde med ler, bronze, olie, vandfarver, stof, og listen kunne afsluttes med eksotiske genstande brugt i “mixed-media”, såsom græs, fjer og ølkapsler. En informations- teoretiker eller historiker ville tænke på lydbølger, papyrusruller, kodex og silikonechips”.

Der er med andre ord ikke enighed om begrebet medie. At det for- holder sig sådan, skyldes bl.a., at medier ikke er medier, før vi siger, at de er det. Så længe de genstande, vi sammensætter, organiserer og be- arbejder, ikke gives et samlet udtryk med mening i, forbliver de blot dødt materiale. En definition af medier, som går på tværs af fagskel, kunne således lyde: Medier er intentioner og budskaber medieret gen- nem forskellige materialer. Definitionen er ikke specielt gangbar, hvil- ket sikkert også var pointen hos medieteoretikeren Marshall McLuhan, der med sin artikel “The Media is the Message” komponerede en tau- tologi, som efterhånden har opnået kultisk status: Mediet er budska- bet.

Men hvad betyder det så? Det vil vi med Passage 48, Kunstens me- dier, forsøge at give en række bud på.

I artiklen “Teksten og bogsiden” beskriver Max Ipsen med udgangs- punkt i den danske 60’er-avantgarde, hvordan bogstavet og siden i en række bog-eksperimenter kommer til at indgå i nye forbindelser, der sætter bogen som medie til fornyet diskussion. I artiklen “Avantgarde som software”, der hermed for første gang er oversat til dansk, viser den russisk-amerikanske kunstner og medieteoretiker Lev Manovich, hvordan det moderne computerinterface har rødder i 1920’ernes avant- garde. IT-revolutionen er ifølge Manovich ikke udtryk for en nytænk- ning af formprincipper, men vedrører nye muligheder for tilgang til og manipulation af allerede eksisterende avantgarde-teknikker. Lars Qvor- trup fortsætter temaet om avantgarden i medieæstetisk forstand. Med computerkunsten skabes der en interferens mellem værk og beskuer, som udfordrer forholdet mellem kunst og ikke-kunst. I “Apocalypse now” skriver Jacob Wamberg om telenærvær, cyborgs, medier og kunst.

Kunstens medier

Passage 48 – 2003

(2)

Ifølge Wamberg medfører de nye digitale teknologier, at kunsten træ- der ind i virkeligheden ved ikke blot at simulere, men også udvise funktionelle egenskaber, som normalt ikke forbindes med æstetiske virkemidler. Christian Ulrik Andersen beskæftiger sig ligeledes med forholdet mellem funktion og æstetik i sin artikel “Fra Windows til sanserum”. Her er vægten imidlertid lagt på den æstetiske dimension af digitale rum. Eksempelvis kan computerspillet ikke alene forklares som en udvidelse af det reelle rum. Spillet leger med det digitale rum, der overskrider brugervenlighedens behov for kontrol. I “Efter medi- erne” sætter Søren Andreasen og Lars Bang Larsen spørgsmålstegn ved den lukkede medieopfattelse. En moderne medieopfattelse må bygge på ‘post-medier’, hvor netværk, installationer, materialer og aktivitet tænkes ind i en større sammenhæng. I nummerets sidste artikel, “Bo- gen som medie”, giver Niels Brügger et rids af bogens historiske trans- formationer. Litteraturens medie, bogen, er ikke blot en historisk kon- stant, der som en transparent ramme giver liv til litteraturen. Snarere viser bogens historiske udvikling og kunstneriske forsøg med bogen som medie, at litteratur og medie ikke er adskilte fænomener.

God læselyst!

Redaktionen

4 Kunstens medier

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

Den forholdsvis negative beskrivelse af lønmodtagerens motivationsprofil skal ses i lyset af, at de færreste kunstnere er lønmodtagere af natur – lønmodtagerens motivationsprofil

(Gengivet efter seminar om samtidsteateret på Aarhus Teater den 21. september i år.) I kraft af denne selvbeskrivelse og med en virkelighedsbaseret forestilling som Sandholm er

Eksistentielt set finder han mønsteret i sit liv, og dette mønster er samtidig livets forklaring. Blixens »stork« er en metafor for fortællingen, og historien kan læses

Dette peger igen på, at sammenhængen for henvisninger til Luther/luthersk er en overordnet konfl ikt omkring de værdier, der skal ligge til grund for det danske samfund og at

Når de nu har brugt hele deres liv til at skrabe sammen, så vil det jo være synd, hvis det hele blot går i opløsning, fordi næste generation – hvis der er en sådan – ikke

Han vækkede hende ved at hælde koldt vand i sengen. Ved at fortæller, hvordan noget bliver gjort. Det ligner det engelske by ....-ing. Jeg havde taget et startkabel med, det skulle

Ser man den første vidnende litteratur som drevet af denne nødvendighed – og umulighed – af at vidne, bliver det måske mere klart, hvordan man kan forstå den første nye

Det vil være naivt at tro i dette tilfælde, så det betyder, at fi- nansieringsomkostningerne ved at vende tilbage til drakmer vil blive meget belastende (Og hvad med snakken om,