• Ingen resultater fundet

'Flertydig maskulinitet' som organisatorisk praksis. At skabe blik for mænd som mænd i feministiske organisationsanalyser

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "'Flertydig maskulinitet' som organisatorisk praksis. At skabe blik for mænd som mænd i feministiske organisationsanalyser"

Copied!
6
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

M

ænd og maskuliniteter er efterhånden en anvendt analytisk optik i organisationsanalyser. Maskulinitet forstås her som en organisationspraksis, der repro- duceres i en relationel dynamisk proces. En overvejende del af den empiriske forskning undersøger imidlertid maskulinitet i oppo- sition til femininitet og som primært knyt- tet til ‘lederskab’ og andre hierarkiske posi- tioner, der bæres af mænd, fordi de oftest har den reelle og symbolske magt. Mænd og maskuliniteter tages for givet som nor- mative og hegemoniske identiteter og prak- sisser. Ydermere undersøges organisatio- nens kønnede kultur som rutinemæssig ma- skulin. Det er et teoretisk-empirisk perspek- tiv, der efter min mening for det første ig- norerer kompleksiteten i mænds relationer i organisationen og for det andet negligerer maskulinitet som en kropsliggjort subjekti- vitet, der kommer til udtryk i langt flere positioner imellem mænd i det daglige ar- bejdsliv i organisationer; positioner der ikke entydigt er overordnet af magt og hegemo-

‘Flertydig maskulinitet’

som organisatorisk praksis

At skabe et blik for mænd som mænd

A

F

R

IKKE

R

ANDORFF

H

EGNHØJ

E S S A Y

(2)

nisk maskulinitet. Jeg vil i det følgende ar- gumentere for, at det er nødvendigt at ska- be blik for ‘mænd som mænd’ inden for forskningsfeltet køn og organisationer – og især givtigt for feministisk organisations- forskning. Der er brug for empirisk viden om mænd som kønnede individer og som aktive medforhandlere af køn; en medfor- handling det er væsentligt ikke entydigt at betragte i opposition til ‘femininitet’, men også i forhold til den kønnede orden, der reproduceres og destabiliseres inden for maskuline homosociale arbejdsfællesskaber i organisationer.

M

ASKULINITET SOM FORSKELLIGHED MELLEM MÆND

ET TEORETISK INCITAMENT

Mænd og maskuliniteter som analytisk op- tik i organisationsanalyser kan skabe viden om, i hvilken grad ‘maskuline’ værdier gen- nemtrænger forståelser af den organisatori- ske virkelighed, hvorledes organisationers

‘faglighedsideal’ eller ‘konkurrenceånd’ un- derstøttes af traditionelle repræsentationer af maskulinitet i et dualistisk forhold til fe- mininitet og hvordan konkrete mænd ud- peges som eneste mulige beboere af sådan- ne positioner. Dette udgør et væsentligt teoretisk incitament til at forstå, hvordan fx

‘kønsneutrale ansættelsesprocedurer’, ‘fagli- ge kvalifikationer’ og ‘personlige egenska- ber’ er indlejret i magtforhold, der over- ordner mandlige medarbejdere og under- ordner kvindelige. Inspireret af Collinson and Hearn (1994) vil jeg foreslå, at masku- linitet forstås langt mere relationelt og fler- tydigt. Ikke blot mænd som kategori, men også forskelligheder og relationer mellem mænd og maskuliniteter bør bringes til ana- lyse, fordi der er brug for kritiske analyser af de måder, hvorpå maskuliniteter både fungerer som udgangspunkt for alliancer og som kilde til konflikter mellem mænd.

Connells (1998) begreb om ‘multiple ma- skuliniteter’ er anvendeligt til at sætte fokus på dette ved at fremhæve maskuline subjek-

ters pluralistiske og hierarkiske træk samt deres kollektive og dynamiske karakter. Fle- re forskellige ‘slags’ maskuliniteter kan lo- kaliseres i specifikke kontekster, fordi orga- nisationer er rammer, der konstruerer mul- tiple maskuliniteter forskelligt og definerer forholdene mellem dem. Hegemonisk ma- skulinitet er måske nok den form for ma- skulinitet, der er den mest fejrede, synlige og efterstræbelsesværdige i en bestemt kon- tekst, men hegemonisk maskulinitet er ikke nødvendigvis den mest udbredte form for maskulinitet:

“The dominance of hegemonic masculinity over other forms may be quiet and implicit (...)”

(Connell 1998, 5).

M

ED HVILKE FORDELE KAN

FEMINISTISK ORGANISATIONSANALYSE BEKYMRE SIG OM MÆND

?

Mænd og maskuliniteter er en fordelagtig optik for især feministiske organisationsana- lyser, fordi det kaster nyt lys over kønnede magtrelationer i moderne organisationsfor- mer, der ofte proklamerer sig som ligestille- de og kønsneutrale. Kønsneutralitet som kvalitetssikring af organisationen kan udfor- dres ved at kaste det normative under lup.

Netop feministisk organisationsteori har det kritiske og forandringsskabende som et dobbelt formål. En af årsagerne til at femi- nistiske organisationsanalyser ikke udbredt har inkluderet et teoretisk-analytisk blik for mænd og maskuliniteter,1skyldes til dels, at feministisk teori associerer maskulinitet med institutionelle praksisser, holdninger og mænds personlighedstræk, som opret- holder maskulin dominans. På den måde fremstår analyser af maskulinitet som anti- tetisk til feministiske analyser, der oftest koncentrerer sig om frigørelse og ‘empow- ering’ fra selv samme maskuline hegemoni.

Jeg vil foreslå, at feministisk forandring ikke forudsætter en forståelse af, at nogle (mænd) undertrykker nogle andre (kvin- der), men at maskuline subjekter er indlej-

(3)

ret i et modsætningsfyldt netværk af magt og privilegium, der er anderledes end kvin- delige subjekters placering i samme rum.

De forskellige rammebetingelser gør, at der med fordel kan kastes et særligt analytisk blik på mænd som mænd for at finde frem til deres forhandlinger af organisationers kønnede orden og de særlige positioner, hvorfra de gør denne forhandling som ma- skulin. Det har imidlertid nogle metodolo- giske implikationer at forene et blik for mænd som mænd med feministisk teori.

For det første er det væsentligt at betragte maskulinitet kritisk. Det vil sige, som en ideologi der er institutionelt indlejret i et magtfelt; som et sæt praksisser der er enga- geret i konkrete grupper af mænd (Gardi- ner 2002, x). For det andet må man indta- ge en ‘tilgivelsesposition’ for aktuelt krop- sliggjorte mænd, idet de, som alle andre, forsøger at konstruere kohærent subjektivi- tet i en verden af modsætningsfyldte tråde af magt og privilegium. Det er et vigtigt af- sæt for integrationen af maskulinitetsstudier og feministisk teori at bygge bro mellem forskellige akser af magt for at belyse, hvor- dan disse systemer både opretholder hinan- den og modsiger hinanden. At forene de to perspektiver sikrer to analytiske greb. Dels vendes forholdet mellem subjektet (det mandlige blik) og objektet (den kvindelige krop) på hovedet; dels udfordres den gængse grænse mellem det maskuline of- fentlige liv og det feminine private liv. Nu- værende forskning i mænd og maskulinite- ter reflekterer, at maskulinitet og feminini- tet hverken udgør parallelle eller komple- mentære roller i feministisk teori og at for- holdet mellem mænd og maskulinitet afvi- ger fra forholdet mellem kvinder og femini- nitet. Forholdene er gjort af historisk vari- able akser af magt og forskelle, social lokali- sering og individuel erfaring.

‘F

LERTYDIG MASKULINITET

SOM ANALYTISK GREB

Jeg ønsker med begrebet ‘flertydig masku-

(4)

“En bondeladsby er åbent land”, Finn Suenson Forlag, 1978

(5)

linitet’ at pege på, at maskulinitet ikke blot forhandles i opposition til femininitet, men også i forhold til ikke-maskulinitet. Desu- den er det en form for subjektivering, der foregår i et modsætningsfyldt forhold til forskellige diskurser af maskulin hegemoni og som udgør rammebetingelserne for mænds handlinger i og uden for organisa- tioner. At studere maskulinitet som flerty- dighed har fordele for den, der bedriver fe- ministiske organisationsanalyser, fordi det genererer en destabiliserende analyse af kønnede magtrelationer, der eksisterer i or- ganisationer som andet og mere end en op- positionel kønsorden mellem mænd og kvinder, maskulinitet og femininitet. Det er en fremgangsmåde, der formår at overord- ne forskellige organisatoriske praksisser med det formål at kropsliggøre subjektivi- tet som de eksplicitte og implicitte krav, der stilles til forskellige aktører i den organisa- toriske kontekst. I en nylig afsluttet under- søgelse2 viser jeg, hvordan mænd forhand- ler maskulinitet inden for homosociale ar- bejdsfællesskaber med henvisning til sociale kategorier som alder, erfaring og faglighed, der betydningssætter og forskelliggør ma- skuline medarbejdersubjektiviteter. De mandlige medarbejdere i organisationen fo- retager en vertikal vurdering af, hvilke be- stemte hierarkiske positioner der kan er- hverves subjekter til forskelligt i forskellige kontekster alt afhængigt af, hvilke sociale kategorier der skabes blik for. I undersøgel- sen forstår de mandlige medarbejdere fx

‘erfaring’ som en mangetydig maskulin handlemulighed, der kan over- eller under- ordnes af alder med det formål at inkludere og ekskludere særlige mandlige medarbej- dersubjektiviteter. Alder og erfaring er situ- erede praksisser, der gøres af mændene i or- ganisationen som maskuline og ikke-ma- skuline, men ikke i entydig opposition til femininitet som den eneste ‘anden’ subjek- tiveringsmulighed. Det er netop gennem at genkende maskulinitet som en flertydig medarbejdersubjektivitet, at man, i den konkrete empiriske organisation, fx kan

være ‘en svinedygtig medarbejder’ på to maskuline måder. Dels ved at leve op til or- ganisationens krav om den rette (maskuli- ne) kvalitetssikrende faglighed, dels ved, som en genkendelig maskulin praksis, at udpege den nærmeste mandlige leder som

‘inkompetent’ og dermed destabilisere ‘le- delse’ som en maskulin hegemonisk posi- tion i organisationen. Udfordringen for empiriske undersøgelser af mænd i organi- sationer er efter min mening at udvide det analytiske blik på maskulinitet som en kropsliggjort erfaring, der kommer til ud- tryk som et flertydigt samspil mellem mænd i organisationer. Det handler om at forstå den sociale og kulturelle kompleksi- tet for at forandre den.

A

T FÅ ADGANG TIL ORGANISATIONERS MASKULINE RUM

Det er som sagt nødvendigt med teoretisk informerede empiriske analyser af ‘flertydig maskulinitet’ som specifikke mandlige ar- bejdssituationer i forskellige organisatoriske rum. For at blive genkendelig som ‘masku- lin’ i en homosocial kontekst, må den en- kelte mand skabe betydninger af de socialt skabte betydninger af maskulinitet og de idiosynkratiske betydninger, der udgør hans unikke kønnede subjektivitet. Disse for- handlinger kan man skabe empirisk adgang til ved at iscenesætte et metodisk rum, der overordner disse praksisser. I den føromtal- te konkrete undersøgelse etablerer jeg en dialogisk ‘setting’, der overordner de mandlige medarbejderes forståelser og praktiseringer af deres handlinger som køn- nede. Det foregår som en billedøvelse, hvor deltagernes konkrete visuelle markeringer af fx ‘gode egenskaber’, ‘faglige kvalifika- tioner’ og ‘omsorgsfuld lederskab’ via bille- der, fremstår som repræsentative udpeg- ninger af deres medarbejdersubjektiviteter i den pågældende organisation. I disse eks- klusive empiriske ‘forsøgslokaler’ afprøver undersøgelsens deltagere maskulin hege- monisk adfærd, forsøger homosocial identi-

(6)

fikation, aftaler potentielle eksklusioner af

‘anden’ maskulin adfærd og forhandler for- skellige diskurser om ‘ligestilling’ og ‘for- skellighed’ ud fra fælles kulturelle forudsæt- ninger, der beror på kropsliggjort medar- bejdersubjektivitet. Men et sådan empirisk rum åbner også op for forskellige etnicitets, alders- og erfaringsfortællinger om masku- lin subjektivitet, der slår skår i forståelsen af maskulin subjektivitet som per se ikke-femi- nin. For her skabes fortællinger om flerty- dig maskulinitet som en organisatorisk praksis, der udtrykkes forskelligt og med forskellige formål i forskellige kontekster.

En maskulinitet, der per se er flertydig, for- di den konstant forhandles på plads som re- levant for den enkelte mandlige medarbej- ders subjektivitet.

Moderne organisationsformer og mana- gementdiskurser fremhæver individuelle egenskaber, sociale kompetencer og per- sonlige kvalifikationer som det bærende i konstruktionen af det daglige arbejdsliv. På samme tid fremstår især akademiske vi- denstunge organisationer som ligestillede, ikke-hierarkiske og kønsneutrale, hvilket af- føder en kønnet kultur, der fremstår som en kollision af forskellige diskurser om køns ikke-relevans og relevans. Efter min mening kan der empirisk og analytisk åbnes effek- tivt op for undersøgelser af reproduktionen af kønnede magtforhold i sådanne sandhe- der om køn og organisationer ved at anven- de ‘flertydig maskulinitet’ som analysepara- meter. Perspektivet afsøger på samme tid

sprækkerne i normative og kønsneutrale diskurser, og bryder med forståelsen af neu- tral og normativ organisationspraksis som mere og andet end maskulin hegemonisk dominans. På den måde er det ikke kun analytiske begreber, der bør mangfoldig- gøres, men også den (feministiske) forsk- ning, vi engagerer os i.

N

OTER

1. Se Gardiner (2002) som et nyligt eksempel på integration.

2. Hegnhøj (2004).

L

ITTERATUR

· Collinson, David and Jeff Hearn (1994): “Nam- ing Men as Men: Implications for Work, Organiza- tion and Management”, in Gender, Work and Or- ganization, 1.

· Connell, R.W. (1998): “Masculinities and Glob- alization”, in Men and Masculinities, 1.

· Gardiner, Judith Kegan (ed.) (2002): Masculinity Studies & Feminist Theory. New Directions. Co- lumbia University Press, New York.

· Hegnhøj, Rikke Randorff (2004): Mellem konsen- sus og krise. En undersøgelse af kønnede foran- dringsmuligheder i organisationer. Speciale i Kom- munikation. Roskilde Universitetscenter.

Rikke Randorff Hegnhøj, cand.comm.

Forskningsassistent, Sociologisk Institut Københavns Universitet

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

Dermed bliver BA’s rolle ikke alene at skabe sin egen identitet, men gennem bearbejdelsen af sin identitet at deltage i en politisk forhandling af forventninger til

2) Diskursstrengens tekstomfang: Det angives, hvor mange tekster der indgår i diskursstrengen fra de forskellige udvalgte medier. 3) Rekonstruktion af diskursstrengens oprindelse

Man forestiller sig, at gæsten har det avancerede IT-system med de forskellige teknologier til at påvirke sanserne hjemme hos sig selv, og at der på besøgsstedet er en form

Hun har spurgt leder, pædagoger, forældre og børn, hvordan det går – hvad er svært, hvad er nyt, hvad er blevet rutine.. Der er ingenting i verden så stille som

Anvendes dette perspektiv på participation, tegnes et billede af participation, hvor medarbejderen vil indgå i en sund udvikling i det omfang, at participationen giver

Køns- og seksualitetsforestillinger som effektfuldt retorisk våben indgår også centralt i Desjardins Klemens-bidrag, som først og fremmest viser, hvordan den ideale Kristustilhænger

Selv om mænd og kvinder naturligvis ikke hver for sig skaber et entydigt ‘socialt køn’, og mænd og kvinder udtrykker feminine og maskuline karakteristika gennem

Mænd har – endnu – ikke udviklet disse fællesskaber og sproget baseret på udvek- sling af reproduktive erfaringer, og de bli- ver derfor heller ikke konfronteret med de-