• Ingen resultater fundet

Uskyld og død

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "Uskyld og død"

Copied!
4
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

Lis Msller

Uskyld og d0d

Anmeldelse af Jnrgen Dines Johansen: Hvalerne venter.

Studier i Klaus Rifbjergs forfatterskab, Odense Universi- tetsforlag 1981, kr. 134,20

Jorgen Dines Johansen (JDJ) har markeret Rifbjergs 50 års-dag ved udsen- delsen af Hvalerne venter, en dybtborende tekstlzsning, hvis teoretiske re- ferenceramme primært er psykoanalysen og den strukturelle tekstviden- skab.

Bogen er opdelt i tre hovedafsnit: Forste del består af en r z k k e analyser af enkeltvzrker, Den kroniske uskyld, Arkivet, Anna (jeg) Anna og Por- t r ~ t for blot at n z v n e et udpluk. Disse analyser har - med undtagelse af enkelte indledende og forbindende afsnit - alle tidligere vzret udgivet i arti- kelform. Anden del er en udskrift af en ikke tidligere offentliggjort samtale med digteren. Og endelig får vi i tredje del en sammenfattende behandling og vurdering af forfatterskabet.

For en umiddelbar betragtning synes den Izser, der i forvejen er bekendt med de tidligere offentliggjorte artikler, ikke at få meget for sine 134 kr.

Forste del optager således alene over halvdelen af de godt 300 sider. Men Hvalerne venter er ikke blot spekulation i en kendt forfatters 50 års-dag.

L z s t i sammenhæng og suppleret med interview og sammenfatning får og- så de 'gamle' artikler ny aktualitet. De bliver brikker til en szrdeles per- spektivrig samlet læsning af forfatterskabet - en læsning, hvis strukture- rende element er 'tidsoplevelsen'.

Ved at tage udgangspunkt i tidsoplevelsen lykkes det ikke alene JDJ at levere en række nzrlzsninger af enkeltvzrker, der yder disse vzrkers spe- cificitet retfærdighed, men samtidig også at fastholde et gennemgående monster i forfatterskabet og belyse dels så centrale, genkommende, temati- ske kategorier som 'uskylden', 'doden' og 'seksualiteten', dels selve skrive- processen, den digteriske skabelsesproces, som Rifbjergs tekster, i overens- stemmelse med den modernistiske tradition, ustandselig selv peger på.

1 forbindelse med analysen af Den kroniskeuskyldsammenfatter JDJ sin redegorelse for romanens tidsperspektiv i et diagram, der ikke blot har gyl- dighed for dette ene v ~ r k , men for forfatterskabet som sådan. Diagram- mets centrum er nutidspunktet, udspændt mellem fremtid, forstået som 'forventning', og fortid, konstitueret som 'erindring'. Som Rifbjerg selv skriver: »Nuet er et produkt af fortiden i bestandigovergang til fremtiden«.

Overgangen fra nutid til fremtid kan, viser J D J , principielt foregå på Elektronisk version af artikel i 'Kultur & Klasse' 45 (1982), © Forlaget Medusa

(2)

tre måder hos Rifbjerg: Gennem en nzrmest rituel gentagelse af bestemte intenst oplevede Djeblikke, gennem forudbestemt udvikling eller gennem forvandling. Af disse tre alternativer er de f ~ r s t e t o negative. Den rituelle gentagelse er jeg'ets f o r s ~ g på at fastholde det intenst sansede, bl.a. for he- rigennem at besvzrge den forudbestemte udvikling, der indebzrer en pas- siv overtagelse af et konformt og repressivt, 'voksent', rollem~nster. Men gentagelsesritualet modarbejdes af selve tiden: Hver ny gentagelse udhuler oplevelsen, t ~ m m e r den for den intensitet, som det netop gjaldt om at beva- re, og slår i stedet om i tvang. Den positive forventning til fremtiden må da knyttes til 'forvandlingen', der ikke betegner kontinuitet, men brud. Håbet om forvandling knyttes til 'den anden': Den kommer udefra som 'nåde' el- ler 'mirakel' og realiseres, hzvder J D J , kun punktuelt i forfatterskabet.

Tidsaksen fremtid-nutid kan siges at v e d r ~ r e den fortalte tid i Den kroni- ske uskyld. Men nar Janus fortzller sin historie, er den fortalte nutid allere- de fortid, det fortalte er erindring - en struktur der i Dvrigt ikke blot kende- tegner denne roman. Herigennem artikuleres den anden del af tidsaksen, fortid-nutid, som J D J bestemmer som symmetrisk med nutid-fremtids- aksen. Til denne akses positive dimension, 'forvandlingen', svarer forestil- lingen om fortiden som radikalt - og positivt - forskellig fra nutiden: Forti- den som et tabt paradis. Til negativ-dimensionen, 'gentagelse' og 'forudbe- stemt udvikling', svarer opfattelsen af fortiden som traumatisk og dermed determinerende for det nutidige. ))l Den kroniske uskylder erindringen for- bundet med Izngsel, en Izngsel efter et tilvzrelsesm~nster og en oplevel- sesform, der er gaet tabt (. . .)men dette er i og for sig kun det positive aspekt af erindringen, idet den også negativt optrzder som fixering« (s. 17).

Det i Rifbjergs forfatterskab helt centrale tematiske oppositionspar, uskyld vs. d ~ d , fremstår på baggrund af dette tidsskema umiddelbart som en ophzvelse af det linezre t i d s f o r l ~ b . Uskylden, understreger J D J , er hos Rifbjerg ikke den seksuelle u b e r ~ r t h e d - tvzrtimod knyttes den ikke s j z l - dent sammen med kimsaktens hengivelse - men betegner en bestemt ople- velsesform, et absolut n z r v z r , en total og prz-refleksiv hengivelse i ople- velsen, hvor tidsforl~bet synes suspenderet, og hvor afstanden mellem sub- jekt og objekt ophzves i en symbiotisk tilstand. D ~ d e n betegner i forhold hertil det absolutte f r a v z r , der er den negative ophzvelse af tidsforl~bet.

Det szrlige ved uskyldsoplevelsen er imidlertid, at den f ~ r s t konstitueres som sadan efterlods, og derfor kan JDJ alligevel indplacere den i sit tids- diagram. Når den opleves, kan subjektet i f d g e selve oplevelsens natur ikke benzvne den som 'uskyld'. 'Uskyld' bliver den f ~ r s t i erindringen, dvs. når den er tabt. Men netop herved bliver den 'kronisk', fordi den bliver det ide- al, det gzlder om at genetablere og således, skriver J D J , »fremkommer det mzrkvzrdige, at håbet om forvandling, den fremtidsrettede forventning, og Izngslen efter det forbigangne, den fortidsrettede nostalgi, flyder sam- Elektronisk version af artikel i 'Kultur & Klasse' 45 (1982), © Forlaget Medusa

(3)

men<< (s. 19).

Noget tilsvarende kommer, i fnlge JDJ's analyse, til at g z l d e for dnden.

Som uskylden er den en gang relateret til fortid og fremtid. Hvor uskyl- den kan sammenkobles med den positive side af fortid-fremtid-aksen, kan dnden assimileres med denne akses negative side. Doden er den absolutte afslutning, men ogsa et »processuelt fznomen« (s. 228), knyttet til 'genta- gelsen', der netop d r z b e r oplevelsesintensiteten, såvel som til den forudbe- stemte udvikling, det konforme rollem0nster. I digtet »Det er blevet os på- lagt« (Konfrontation) hedder det således: b). . .=de sin tildelte d0d / som man hele tiden har vzeret / m z t af<(. Men samtidig er d ~ d e n der fra begyn- delsen: som kastration(strusse1) såvel som en for subjektet konstitutiv op- rindelig 'mangel', som JDJ belyser ved at inddrage den strukturelle psyko- analyse (Lacan og Leclaire). I dette perspektiv bliver den afsluttende dnd projektion af en allerede erfaret mangel - således som 'forvandlingen' er en projektion af uskylden.

Det tematiske oppositionspar uskyld og dnd gnres af JDJ samtidig til de to poler, skriveprocessens dialektik. Den Rifbjerg'ske skriveproces be- stemmes som et spil mellem uskyld, forstået som n z r v z r , (opleve1ses)fylde og narcissistisk almagtsfnlelse, og dnden forstået som f r a v z r , mangel, tomhed og afmagt. At ville genoprette uskylden (i skriften) bliver et forsog pa at opfylde tomheden, at besvzrge doden. Men samtidig er dnden også meningsskabende for Rifbjerg; »den forlener oplevelsen med en szrlig kvalitet. Oplevelsen bliver vzrdifuld, fordi den er flygtig<<. Doden er, siger J D J , en »strukturerende faktor, der giver nzrvzrsf0lelsen dens kvalitet og vzrdi« (S. 84).

Hermed har JDJ en indfaldsvinkel til forholdet mellem erindring og kunstnerisk produktion hos Rifbjerg. Selve erindringen fremtrzder i skri- veprocessen >>som gennemarbejdning og rekonstruktion af en forbigangen, mistet intensitet, opfyldthed, på fravzrets betingelser« (s. 84). Selveskrive- processen bliver, med et udtryk hentet fra psykoanalysen, til snrgearbejde.

Rifbjerg skriver på dnden, og i dette perspektiv bliver omdannelsen af forti- den til fiktion et forsgg pA, ikke blot at genopleve det svundne, men at skabe en betydning som en slags besvzergelse af doden. Selv er han, også i sine ikke-fiktive tekster, ret eksplicit pA dette punkt: »(at) skabestof af abstrak- tionen - erindringen - at st0be et fundament af virkelighed under sig for at g0re det flygtige stabilt eller fastholde livsforlnbets nvzrdiercc som en slags investering mod den endelige tilintetgnrelse.« (s. 258).

Den psykoanalytisk-strukturalistiske lzsning af Rifbjergs vzrker, hvor det er tekstens operationer snarere end forfatterpersonen og dennes sociale og klassemzssige indplacering, der interesserer, er samtidig udgangspunkt for JDJ's vurdering og kritik af forfatterskabet.

Grundlaget for denne kritik antydes allerede i analysen af Den kroniske Elektronisk version af artikel i 'Kultur & Klasse' 45 (1982), © Forlaget Medusa

(4)

uskyld, idet uskylden sEttes som ideal oplevelsesform hos Rifbjerg, men kun kan klassificeres som sådan, når den er blevet fortid, erindring, indta- ger det erindrede den centrale plads i forfatterskabet. »På denne måde etablerer erindringen (...)et i m a g i n ~ r t rum, der truer med at blive subjek- tets egentlige virkelighed. Erindringen (.

.

.) kan betragtes som en uafladelig produceren af personlig mytologi.« Dette får som nEvnt konsekvensen for oplevelsen af fremtiden: »...håbet om forvandling, den fremtidsrettede forventning, og I ~ n g s l e n efter det forgangne (.

.

.) flyder sammen, med det resultat at fremtiden som den personligt realiserede kvalitative forandring er f r a v ~ r e n d e i bogens (og i forfatterskabets) univers« (s. 19). Sagt meget kortfattet: Den kvalitative s a m f u n d s m ~ s s i g e forandring har ingen integre- ret plads i Rifbjergs forfatterskab. Den sociale og historiske dimension er f r a v ~ r e n d e i forfatterskabet.

Indvendingen er imidlertid ikke blot t ~ n k t som en kritik af de syns- punkter og meninger, forfatterskabet indeholder. Det er JDJ's e r k l ~ r e d e intention at påvise, at Rifbjergs manglende evne til at foretage socialhisto- riske perspektiveringer samtidig a f f ~ d e r en r ~ k k e formelle eller 'kunstne- riske' svagheder.

Til trods for de perspektiver, der måtte ligge i en sådan sammenbinding af den indholdsmzssige og den formelle kritik, er JDJ's såkaldte »kritiske dialog« med teksten ikke vellykket. For det f ~ r s t e fordi den formelle kritik aldrig rigtig przciseres - om Et bortvendt ansigt hedder det således, at den

»falder fra hinanden og »fuser ud«« (s. 272) - men frem for alt fordi det aldrig bliver klart, hvilke krav - indholdsmzssige såvel som 'kunstneriske'

- JDJ egentlig stiller til den litterzre tekst.

P å den ene side anes et krav om at litteraturen skal formidle en bestemt viden om de bagvedliggende socio-~konomiske forhold. Rifbjerg formår ikke i t i l s t r ~ k k e l i g grad at indsztte det subjektivt sansede i en s t ~ r r e sam- fundsmzssig sammenhzng og forhindrer dermed Izserne i at nå til en ind- sigt i disse. P å det 'kunstneriske' plan er resultatet en »narrativ fragmente- ring« (s. 272). På den anden side g ~ r e s det klart, at det ikke er rimeligt at k r z v e af litteraturen, at den skal fremstille hovedmodsztningerne i det nu- tidige samfund, men a t dens potentialer ligger et helt andet sted. Det siges således, at forfatterskabets centrale kvaliteter beror på dets evne til at akti- visere driftsbesatte erindringer og fantasier samt på dets fremstilling af nsansningens bliven betydning« (s. 309).

JDJ's krav til og opfattelse af den litterzre tekst er påvirket af såvel 7O'ernes ideologikritik som af den strukturelle psykoanalyse, der har ud- gjort et vzsentligt teoretisk grundlag for analysen. Mellem disse t o referen- cerammer pendler JDJ frem og tilbage, uden at det nogensinde kommer til en egentlig afklaring. Det synes som om de kvaliteter, JDJ fremhzver i for- fatterskabet, kun kan bestå på bekostning af dets såkaldte 'mangler'.

Elektronisk version af artikel i 'Kultur & Klasse' 45 (1982), © Forlaget Medusa

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

Soren Baggesen, Thomas Bredsdorff, Torben Brostrom, Niels Egebak, Hans Hauge, Aage Henriksen, Jorgen Holmgaard, Jorgen Bonde Jensen, Jorgen Dines Johansen, Smen Schou,

re at tilbuddet blev fremsat før den danske stat og Esbjerg kommune fremsatte krav derom. De samlede krav lød på

• Ledelsen skal dele den viden, der er re- levant for det professionelle arbejde, og det skal være tydeligt, hvor ledelsen for- venter, at sagsbehandlere selv tager ejerskab

Kun 6 ud af 54 observationer kan udlægges som avlet før trolovelse/ægteskab. Der er dokumentation for, at 4 af de 6 samtidigt er opkaldt efter en slægtning. Og dermed er der reelt

Imens venter Franz utålmodigt på faderens død, selv et rygte - spredt af Franz selv - om Karls død slår ikke den gamle ud, Franz får derfor faderen spærret inde, erklærer sig som

Peter Brook’s berømte essaysamling The Empty Space (1968; da. En scene var ikke længere en scene, men en åben scene. Tilsvarende med værkbegrebet. Herpå fulgte en åben karakter

Cyber- space eller internettet skaber eller bekræfter tilsyneladende illusionen om, at kønsfor- skellen drejer sig om komplementære størrelser eller binære, symmetriske

Som udgangspunkt kan man lade eleverne undersøge, hvilke sprog der bruges på skolens egne opslagstavler, alternativt sende dem ned i det lokale supermar- ked eller på biblioteket