Kunsten at fremstille en død helt
Officersportrætter fra De slesvigske Krige og dansk nationalisme i slutningen af 1800-tallet
Søren Mentz
Fortid og N utid, december 2003, s. 243-262
Nederlaget til Preussen og Østrig i 1864 kastede Danmark ud i en eksi
stenskrise. Hvis landet skulle overleve som selvstændig stat, m åtte den danske nationale identitet styrkes. I 1878 grundlagde brygger J. C. Jacob
sen Det Nationalhistoriske Museum på Frederiksborg for at styrke folkets moralske kraft. Et vigtigt indsam lingsfelt i årene efter m useets oprettelse var portrætter af officerer fra De slesvigske Krige. Artiklen gennemgår hi
storien bag disse helteportrætters tilblivelse, og sammenligner deres ud
tryksform med sam tidige europæiske konvensioner.
Søren Mentz, f. 1967, ph.d. i historie, m useumsinspektør ved Det Natio
nalhistoriske Museum på Frederiksborg. Har bl.a. redigeret Kampen i Kongedybet. Slaget på Reden (2001) og skrevet The English Gentleman Merchant at Work. Madras and the City o f London 1660-1740 (udkommer 2004).
Tilbagetoget fra D annevirke i begyn
delsen a f februar 1864 kom som et chok for den danske befolkning. Bis- m arcks velsm urte krigsm askine var sat i bevægelse, og kun en hastig re træ te til skanserne ved Dybbøl u d satte det danske forsvars totale sam m en
brud. Den 15. m arts indledte preu sser
nes artilleri et ødelæggende bom bar
dem ent a f skanserne, som varede i over en m åned. Ved 4-tiden om morge
nen den 18. april åbnede sam tlige p re
ussiske kanoner ild. I de følgende seks tim er affyredes n æ sten 8000 g ra n a ter mod det danske forsvar. D ernæ st blev storm angrebet sat ind, og i løbet a f et p ar tim er var stillingen indtaget.
Det efterfølgende tab af de tre h e r
tugdøm m er Slesvig, Holsten og Lauen- borg blev en tra u m a tisk oplevelse for den danske stat, der m istede hen ved to femtedele af sit areal sam t en mill.
indbyggere. Det v ar en katastrofe, for kunne D anm ark overhovedet opret
holde sin statu s som selvstæ ndig n a ti
on? I den efterfølgende periode blev der gjort flere forsøg på a t genskabe det danske folks selvagtelse. I 1878 etablerede brygger J.C. Jacobsen Det nationalhistoriske M useum på Frede
riksborg, hvor befolkningen kunne genvinde sin nationale stolthed og tro en på nationens frem tid i mødet med fortiden.1 I årene fra 1882 og frem til århundredskiftet erhvervede m useet bl.a. en ræ kke officersportræ tter fra de to slesvigske krige (1848-50 og 1864). H istorien om disse heltepor
træ tte rs tilblivelse giver et in teressan t indblik i, hvordan internationale kon
ventioner indenfor p o rtræ tk u n sten blev anvendt i forsøget på at styrke den nationale m oral i D anm ark.
Nationalism ens tid
Italiens sam ling, som fandt sted m el
lem 1848 og 1870, sam t Tysklands for
ening efter sejren over F ran k rig ved Sedan i 1870 fik stor betydning for E u ropas udvikling og definitionen a f na- tionalstatsideologien. Selvom de ny
etablerede sta te r havde form ået at skabe en geografisk ram m e, manglede de fo rtsat a t definere det ideologiske indhold, som skulle knytte folket sam men; Massimo d’Azeglios berøm te ven
ding “Vi har skabt Italien, nu skal vi skabe italienere”, u n d erstreg er politi
kernes opgave med a t definere de nye n atio n alstaters k arak ter.2 Både i Tyskland og i Italien fungerede spro
get som indikator på n atio n alitet og sam lede folket på trods af de k u ltu rel
le forskelle, der prægede regionerne.
N ationalitetsprincippet skulle k n y t
tes til nationer a f en vis størrelse og
“Kleinstaaterei” blev an set for degene
rerende. Tyske økonomer som F rie
drich List og G ustav Cohn hævdede i 1880’erne, a t en nation med en be
græ nset befolkning og et lille territo ri
um um uligt kunne overleve eller bi
bringe verden noget ny ttig t inden for k u n st og k u ltu r.3 Selvstændige stater som Bayern blev inkorporeret i det nye Tyskland og H ertugdøm m et Parm a blev en del a f det forenede Italien, men hvorfor skulle disse s ta te r opgive su
veræ nitet, m ens f.eks. Holland forblev selvstæ ndigt og hvorfor kunne Irland ikke løsrives fra det britiske im peri
um, n å r den irske befolkning var sprogligt og k u ltu relt anderledes?
Den italienske politiker Giuseppe Mazzini forestillede sig i 1857 et Euro
pa bestående a f godt 12 nationer. K ri
teriern e for en selvstæ ndig natio n al
s ta t kunne fordeles på tre punkter:
For det første skulle nationen være h i
storisk forankret, for det an d et skulle der væ re en veletableret k u ltu rel elite, som benyttede sig af et m odersm ål, såvel litte ræ rt som adm inistrativt. For
det tredje skulle nationen bevise sin eksistensberettigelse; ku n viljestærke og sunde folkeslag havde m ulighed for a t overleve, mens degenererede natio n er ville blive opslugt og inkorporeret i andre stater.4
Disse ta n k er v ar allerede blevet ud form et i den tyske offentlighed i be
gyndelsen af 1840’erne, hvor forestil
lingen om D anm ark som frem tidig del
tag er i det tyske fællesskab blev luftet.
Politisk som økonomisk v ar den d an ske situation svag, og et kommende Tyskland ville være bedre ru s te t til a t varetage landets interesser.5 P å sam me måde frem hævede Jam es S tu a rt Mill det positive i denne proces. E rfa
ringen viste, a t en n atio n alitet der ind
gik i en større statsdannelse styrkede sin position, for havde skotterne ikke fået det bedre i union med englæ nder
ne? De havde bevaret deres sæ rpræ g og styrket deres nationale identitet, selvom de form elt v ar underlagt sty ret i London. Den im perialistiske ver
densorden viste med al tydelighed dis
se forhold og det bevirkede, a t euro
pæiske lande fokuserede på aspekter som racehygiejne og socialdarwinisme for a t sikre nationens frem tid. Den eu
ropæiske forestilling om nationale s ta te r lå altså i anden halvdel af 1800-tal- let langt fra den am erikanske p ræ si
dent Woodrow Wilsons princip om fol
keslagenes selvbestem m elsesret.
N ederlaget til Preussen og tab et af Slesvig-Holsten kastede den danske n atio n alstat ud i en eksistenskrise.
K unne D anm ark på længere sigt op
retholde sin statu s som selvstændig nation, og ville dansk k u ltu r og sprog have en frem tid? F ra m ange hold lød dom m edagsbasuner og profetier om nationens undergang og D anm arks fortyskning. Illustreret Tidende udgav a rtik ler om det danske sprog og ku l
tu rs m ulighed for a t overleve. I 1864 påpegede en artikel, a t det danske sprog v ar tysk overlegent: “Allerede disse simple Bemærkninger give til
Kaiserproklamation in Versailles. Malet a f Anton von Werner, 1885. Frie- drichsruh, Bismarck- Museum. Billedet omtales sidst i artiklen.
strækkelig Oplysning om hvorvidt det kan forholde sig rigtigt med den Paa
stand, at Tysk er Fremtidens Kultur
sprog. Thi naar et andet, om end a f Ty
skerne noksaa foragtet Sprog udtryk
ker Tanken simplere, kortere, mere cor- rect, ja mere logisk rigtigt og med større Modulation, saa er det neppe ri
meligt, at man for Fremtiden skulde blive staaende ved Tysk, men maatte da foretrække dette bedre, fyldigere, tænksomme og correctere Sprog”.6
I G rundtvigs øjne havde tysk sprog og tyske bøger gjort endnu m ere skade end tyske våben og soldater.7 D ansk
heden m åtte styrkes og det skete bedst, n å r kristendom m en udviklede sin fulde k raft og glans i pagt med Nordens helteånd.8 D anskerne m åtte frem stilles som et su n d t og beslutsom t folkeslag, berettiget til en selvstæ ndig n ationalstat. I nederlagets stund foku
serede m an på den danske kam pgejst.
I en artikel kaldet “Om Skam og Ære”, try k t i Illustreret Tidende, beskrives
den heltemodige indsats som danske soldater udviste. De havde mødt fjen
den “med Resignation, med rolig Fast
hed” og artik len fortsatte “Vor lille Hær har udholdt det Utrolige; hvor har den ikke stridt, med Dødsforagt og Løvemod, for Danmarks Ret, Selvstæn
dighed og Ære! Og for Integriteten har den stridt, ja for Integriteten/”9 Folket havde lidt et æ refuldt nederlag, m en am putationen af det danske rige var ikke tegn på degeneration. N ationens vilje til selvstændighed frem gik også a f tidens historiske værker. Bind 6 af Danmarks Riges Historie, som udkom i begyndelsen a f 1900-tallet, afslu tte
des på følgende måde: “Mange var de, som mistvivlede om, at landet, så stærkt formindsket, ville være i stand til at hævde en selvstændig statstil- værelse (...) Men den danske nationali
tet, både Nord og Syd for Kongeåen, vi
ste efter ulykkerne i 1864 en livskraft, større end nogensinde før”.10
D anm ark risikerede a t lide samme
skæbne som Bayern, der v ar blevet op
slugt a f det tyske kejserdømm e, for dansk k u ltu r v ar gennem gående påvirket af tyske strøm ninger, og hvad skulle forhindre “jern k an sleren ” i at ekspandere mod nord? I 1878 hævdede politikere som konseilspræ sident J.B.
S. E stru p , a t D anm ark i en kommende krig mod Tyskland ville blive u d slet
tet. Derfor ønskede h a n a t føre en udenrigspolitisk tilnæ rm elseskurs over for den store nabo i syd.11 Udbygnin
gen a f Københavns landbefæ stning skal ses i lyset af denne erkendelse.
Den signalerede forsvarsvilje u an set om m an blev angrebet fra landsiden eller fra havet, m en understregede sam tidigt a t D anm arks eneste chance for overlevelse var a t forskanse hoved
staden, og holde ud indtil en venligsin
det nation kom til undsæ tning.
Der v ar altså al m ulig grund til a t foretage en m oralsk oprustning af den danske folkeejendommelighed. Ved si
den a f frem træ dende forkæm pere for danskheden som historikeren A.D.
Jørgensen og H edeselskabets stifter Enrico M. Dalgas stod grundlæ ggeren a f C arlsbergbryggeriet J.C. Jacobsen.
Bryggerens nationale projekt - Frederiksborgm useet
Betoningen a f den nationale ejendom
melighed affødte en interesse for n a ti
onens fortid. Gamle bygningsvæ rker som borge, k irk er og kongeslotte blev b etrag tet som historiske m indesm æ r
k er og enkelte fik så stæ rk symbolvær
di, a t de blev opfattet som nationale vartegn, og fik statu s a f historiske mo
num enter. I løbet a f 1800-tallet fik Frederiksborg Slot således k a ra k te r af n atio n alt m onum ent, som guldalde
rens k u n stn ere gengav på en ræ kke kendte m alerier.
Frederiksborg Slot havde på d a
væ rende tid sp u n k t allerede k a ra k ter a f museum . Den kongelige p o rtræ t
sam ling blev opbevaret i slottets sale og i 1812 tilførtes en privat samling, som F rederik 6. arvede. Det v ar la n dets betydeligste sam ling a f p o rtræ t
ter, hvortil besøgende havde begræ n
set adgang mod betaling. E fter ene
vældens afskaffelse tog F rederik 7.
slottet i brug. Det gamle bygnings
væ rk blev ku n delvist renoveret, og n a tte n mellem den 16. og 17. december 1859 udbrød der brand. Størstedelen a f m alerisam lingen gik til grunde sam m en med slottets indre; ku n Audi
enssalen, Løngangen og dele af Slots
kapellet undgik flam m erne. Tabet a f Frederiksborg v ar en national k a ta strofe. Få dage efter branden indledtes spontane pengeindsam linger til slot
te ts genopførelse. Kongen og staten fulgte trop, og i 1861 kunne m an holde rejsegilde på Frederiksborg.
Brygger J.C. Jacobsen havde tjen t en formue på produktionen a f øl. H an rej
ste hyppigt udenlands og lod sig inspi
rere a f forhold langt fra Valby Bakke. I Storbritannien så han, hvordan bor
gerskabet støttede kunst- og k u ltu rli
vet, og denne “Public Spirit” tog h an til sig. Den danske adel levede ikke læ ngere op til standens gamle forplig
telser, og derfor m åtte borgerskabet træ d e til og overtage rollen som natio
nale mæcener. 1 1877 da bryggeren var i fæ rd med a t etablere Det natio n alh i
storiske M useum på Frederiksborg, begrundede h a n sine planer overfor Carlsbergfondet med følgende ord: “Et saadant Samliv med Fortidens Minder vækker og uddanner Folkets historiske Sands og styrker dets Bevidsthed om, at det har haft sin Andel i Menneskehe
dens almindelige Kulturudvikling og dermed dets Erkjendelse a f de Pligter, som denne Arv fra Forfædrene paa
lægger den nulevende og de kommende Slægter, og en saadan Bevidsthed og Erkjendelse vil ikke undlade at styrke Folkets Selvfølelse og moralske Kraft, hvortil et lille Folk som vort i høj Grad trænger”.12
Ifølge m useets første s ta tu tte r fra 5.
april 1878 skulle sam lingen indehol
de frem stillinger af fæ drelandshistori- ske minder, bl.a. m alerier, sk u lp tu rer og kunstin d u stri. M useet skulle ikke være et Panteon for berøm theder, m en give en generel frem stilling af natio
nens fortid.13 Bryggerens vision var isæ r inspireret af Versailles i F ran k rig og Gripsholm i Sverige, hvor fortæ llen
de historiem alerier sam m en med por
træ tte r af nationens frem træ dende m ænd og kvinder visualiserede folkets historie. Jacobsen udfærdigede selv en liste med over 80 em ner til historiem a
lerier, som skulle vises på F rederiks
borg. Indsam lingen af p o rtræ tter og historiem alerier viste sig a t væ re le t
tere, n å r em nerne lå langt tilbage i tid og m ere problem atisk jo tæ tte re m an kom sam tiden. Læ ser m an bryggerens planer for m useets indretning er de udførlige for de æ ldste tider, mens be
tegnelsen “krigsbilleder fra 1848-50 og 1864” er eneste kom m entar til de store begivenheder, som prægede Jacobsens sam tid.14
Løjtnant Anker i Skanse II - et tidligt helteportræ t
I 1866 skrev H.C. A ndersen til den unge k u n stm aler Carl Bloch: “Poesi og Kunst ere nu vort Dannevirke (...) Gud bevare os Dem, som De jo virker til at bevare vort Lands betydning”.15 Det var denne m oralske oprustning, som lå bag ønsket om a t etablere et h elte
galleri på Frederiksborgm useet med officerer fra de slesvigske krige. Men hvem udformede retningslinierne for officersportræ tternes tilblivelse og form? U m iddelbart lyder det som et overflødigt spørgsmål, for det h a r vel væ ret bestyrelsens opgave? G år m an im idlertid Frederiksborgm useets ark i
ver igennem , er forholdet ikke så lige til. Ganske vist v ar bestyrelsen aktiv i den første fase, m en krigene havde en
Johan Andreas Peter Anker (1838-1876), prem i
erløjtnant.
Malet a f Niels Christian Hansen, 1865.
Frederiksborgmuseet.
stor offentlig bevågenhed, og derved fik private kom iteer indflydelse på valg a f motiver. Hvad enten p o rtræ ttet blev bestilt a f m useet eller a f en privat komite, havde k u n stn eren dog stor fri
hed i behandlingen af em net, og der
ved spillede internationale konventio
n er også en rolle i de danske heltepor
træ tte rs udformning.
Da Sophus Michaélis anm eldte den årlige C harlottenborgudstilling i 1901 hæ ftede h an sig ved, a t sm å lande hverken havde stof eller lejlighed til a t skabe store bataljem alere; det v ar kun storm agterne forundt og ku n i forbin
delse med store krigsbegivenheder.
Denne antagelse er ikke helt korrekt. I kølvandet på den første slesvigske krig
Henri Alexander Antoine de Dompierre de Jonquiéres (1816-1879), generalmajor.
Malet a f Frederik Vermehren, 1882.
Frederiksborgmuseet.
blev der udført en ræ kke sam tidige krigsbilleder af m alere som Jørgen Sonne og Niels Simonsen, hvorimod slagbillederne fra 1864 v ar få. M est k en dt er Sim onsens to m alerier udført i 1864, nem lig Tilbagetoget fra Danne
virke og Træfningen ved Sankelmark.
Hvad p o rtræ tter angår, blev forbavsen
de få aktører m alet lige efter de sles
vigske krige. H.D. Schepelern fandt det k arak teristisk , a t m an um iddel
b a rt efter en ta b t krig ikke fandt no
gen anledning til a t forevige de højt stående befalingsm ænd, m en valgte populære underofficerer.16
E n a f disse v ar løjtnant P eter Anker, helten fra Skanse II ved Dybbøl. Por
træ tte t blev udført i 1865 af N.C. H an sen og udstillet på C harlottenborg samm e år. Selvom de næ rm ere om
stæ ndigheder ved billedets tilblivelse er gået tab t, v ar ku n stn eren s valg af motiv ikke så underligt endda. Befolk
ningen havde fået kendskab til A nkers indsats gennem a rtik ler i Illustreret Tidende. Som opinionsdanner havde tid ssk riftet stor gennem slagskraft, fordi dets illustrerede a rtik ler blev læ st af et bredt publikum . D ækningen af begivenhederne ved Dybbøl i 1864 skabte helte. I maj m åned blev løjt
n a n t A nker frem hæ vet sam m en med m ajor Jonquiéres og løjtnant Casten- skiold, hvis p o rtræ tter med tiden også fandt vej til Frederiksborgm useet.17 A rtiklen fokuserede på A nkers store mod, og h ans indre ro pointeres flere gange, hvilket givetvis h a r inspireret ku n stn eren s valg a f komposition.
N.C. H ansen lod sig påvirke a f in te r
nationale strøm ninger og blev en a f de første re p ræ sen ta n te r for dansk n a tu ralism e inden for p o rtræ tk u n st, hvor det realistiske, det au ten tisk e og hver- dagsskildringen betonedes. A nker er ikke frem stillet i en heroisk scene.
H an s tå r derimod i en n æ rm est kede
lig og hverdagsagtig situation under Dybbøls belejring med ryggen mod en kanon, der er flankeret a f de beskyt
tende sandsæ kke. Løjtnant A nker re p ræ sen terer den rolige og beslutsom me soldat, og derved frem hæ ver por
træ tte t netop et vigtigt aspekt i sam ti
den, nem lig a t nederlaget i 1864 først og frem m est v ar en konsekvens af preussernes num eriske og m aterielle overlegenhed, og ikke skyldtes en de
genereret dansk befolkning.
F rederiksborgmuseets bestillinger
Frederiksborgm useets statu s som n a tionens portræ tgalleri stim ulerede be
stillingen a f officersportrætter. I be
gyndelsen a f 1882 tog m useets besty
relse initiativ til a t etablere et h elte
galleri fra De slesvigske Krige. Selvom p o rtræ ttet a f P eter A nker først blev er
hvervet af Frederiksborgm useet i 1891, fik N.C. H ansens stil betydning for hvordan efterfølgende opgaver blev grebet an.
Den 28. februar udvalgte bestyrel
sen tre m otiver og tre egnede k u n stn e
re. M an ønskede et p o rtræ t a f adm iral Suenson udført af Otto Bache, et por
træ t af H enri de Jonquiéres af Frede
rik Verm ehren sam t et af general Max Muller, udført af enten Jørgen Roed el
ler A ugust Jerndorff.18 Suensen var den eneste sejrherre fra 1864 og var derfor selvskrevet til heltegalleriet. I slaget ved Helgoland den 9. ju n i 1864 havde de danske krigsskibe slået den tysk/østrigske flåde. O berst Max M ul
ler havde udm æ rket sig under tilb a
getræ kningen fra D annevirke ved at standse de østrigske soldater ved San- kelm ark Sø med et v eltilrettelagt bajo
netangreb. De Jonquiéres blev fra m arts 1864 den højstkom m anderende artilleriofficer i Dybbølstillingen. Val
get af artilleriofficeren er interessant.
Det u n derstreger intensionen om a t hæ dre de aktive, dem som m ærkede krigen på egen krop og satte liv og lem m er på spil. Der er ikke k n y ttet no
gen speciel heltem odig bedrift til de Jonquiéres’ person, m en Illustreret Ti
dende havde i maj 1864 betegnet ham som en m and, der forenede teoretisk indsigt med p rak tisk energi og dygtig
hed. H ans viden v ar ikke en gold og u fru g tb ar kundskabsm asse eftersom h an udførte sit hverv på en sådan måde, a t fjenderne m åtte agte ham og vennerne beundre h am .19
I m arts 1882 henvendte m useet sig til de om talte krigsveteraner med h en blik på erhvervelse a f deres p o rtræ t
ter. de Jonquiéres v ar død og F rederik V erm ehren gik strak s i gang, m en de to andre modtog et brev med følgende tekst: “/ samlingen paa Frederiksborg
a f malede Portrætter a f Danmarks be
rømte Mænd savnes hidtil et Portræt a f Deres Execellence. Bestyrelsen ville derfor sætte Pris paa, at erhverve et monumentalt Billede a f Dem, som for kommende Tider kunde være et synligt Minde om Deres Fortjeneste a f vort Fædreland”.20 A dm iralen blev beæ ret og gav sin tilladelse, hvorefter Otto Bache udførte et p o rtræ t på baggrund a f en skitse, som allerede v ar forelagt bestyrelsen. Max M uller afslog der
imod høfligt tilbuddet.
Verm ehrens posthum e p o rtræ t af de Jonquiéres fulgte N.C. H ansens stil.
M aleriet kom binerer portræ tgenren med historiem aleriet. Således ses de Jonquiéres i et stille og fredfyldt øje
blik, m ens h an nyder en cigar. Jordvol
den, kanonerne og hånden på sablen er de eneste indikatorer på krigen.
Den indre ro er i fokus. Selvom de mørke skyer h a r tru k k e t sig sam m en på him len, stå r officeren uanfæ gtet på sin post og b æ rer alene forsvarets byr
de. M an tvivler ikke på, a t artillerioffi
ceren er sin opgave voksen og vil kæ m pe trods overm agt og udsigt til neder
lag.
Otto Bache frem stillede Adm iral Su
ensen på broen a f skibet Niels Juel u n der slaget ved Helgoland. Beslutsom heden k ara k terise re r søm andens blik.
I baggrunden bølger krudtrøgen gen
nem luften mens besæ tningen jubler, form entlig i anledning af, a t det øst
rigske flagskib “Schw artzenberg” er blevet skudt i brand. Selvom der ifølge bestyrelsen v ar tale om et m onum en
ta lt billede, blev form atet ikke stort.
Otto Bache skulle have 2000 kr. for udførelsen, hvilket v ar 500 kr. m ere end bestyrelsens første tilbud. K u n st
neren hævdede, a t billedet blev større end almindelige knæ stykker og at bag
grunden ville fordre ikke så få forstu
dier. Hvis m useet ikke hævede be
løbet, ville Bache i stedet male et al
m indeligt portræ t. B estyrelsen accep
terede Otto Baches betingelser, og i
Edouard Suenson (1805-1887), viceadmiral.
Malet a f Otto Bache, 1882.
Frederiksborgmuseet.
m arts 1883 besigtigede den det fæ rdi
ge væ rk i Baches atelier i St. Kongens- gade.21
Indflydelsen fra private komiteer
P å et bestyrelsesm øde 19. septem ber 1883 blev der fulgt op på de to nyer
hvervede helteportræ tter. F ra m useets side ønskede m an a t inddrage person
ligheder fra krigen 1848-50, og m an ville arbejde for a t tilvejebringe por
træ tte r a f generalerne Bulow, Rye og Schleppegrell. Men efterfølgende skete
ingenting. Først i slutningen af 1880’erne blev p o rtræ ttern e bestilt, m en denne gang v ar det ikke Frede- riksborgm useets bestyrelse, som var den aktive part, m en derimod en ræ k ke private indsam lingskom iteer.
E fter Max M ullers død i 1884 udfør
te Otto Bache h ans portræ t. Det blev skæ nket til Frederiksborgm useet af 1.
Infanteri Regiment. Max M uller ses til hest i billedets baggrund, rolig og fa t
tet. Billedets m idterfelt dom ineres af soldaternes bajonetter, hvilket u n d er
streger, hvordan de danske soldater mødte fjenden ved Sankelm ark.
I de følgende å r fik Frederiksborg
m useet en ræ kke p o rtræ tter foræret, hvis udførelse p rim æ rt blev bekostet gennem kom iteen Indsamling fra Land og By. Bag dette private initiativ stod oberstløjtnant N ysted og bog
han d ler Reitzel, hvis navne dukker op i Frederiksborgm useets arkiv. Hoved
parten af de bestilte p o rtræ tter blev udført af Otto Bache og A ugust Jern- dorff. S idstnæ vnte hævdede i et in te r
view i 1904, a t h an kom i betragtning efter afbud fra Frederik Vermehren:
“Det er rent tilfældigt at jeg blev ført ind på det. (...) Man havde forgæves henvendt sig til Vermehren, måske til flere om at få et portræt a f du Plat. M a
terialet der forelå, var så ringe at de ikke ville påtage sig det og så kom Oberstløjtnant Nysted til mig. Det er ham, der hele tiden har stået i spidsen, der har sat det hele i bevægelse. Han gik til våbenbrødrene og fik dem til at bestille, jeg tror det var Biillow; så vidt jeg erindrer, var det Hærens Officerer der bestilte du Plat. Han har også sam let private kredse om sådanne opgaver.
Det gik ud på at få de mænd der men
tes at have haft den mest fremragende betydning repræsenterede på Frede
riksborgmuseet”.22
P o rtræ tk u n sten s formål er a t frem drage modellens væ sen og karakter.
Det er således k n y ttet til lighed og erindring.23 Det gode p o rtræ t frem stil
M aximiliam Muller (1808- 1884), general.
Malet a f Otto Bache, 1887.
Frederiksborgmuseet.
ler mere end modellens fysiognomi, det k an også give associationer til mo
dellens personlighed, selvopfattelse og sam fundsposition. Disse aspekter be
lyses ved a t m edtage visse a ttrib u tte r og symboler i billedets komposition. I forbindelse med heltep o rtræ ttern e kom k u n stn ern e på en vanskelig opga
ve. Flere a f officererne var afgået ved døden og det vanskeliggjorde arbejdet.
D ertil m åtte k u n stn eren reflektere over sam tidens forhold til de tra u m a ti
ske begivenheder og visualisere beho
vet for de nationale forbilleder, som
h eltep o rtræ ttern e skulle dække selv
om krigen v ar blevet tabt. Otto Bache fandt arbejdet med private kom iteer anstrengende fordi hv ert medlem kom med deres k ritik og forslag til æ n d rin ger a f billedet.24 Alligevel lykkedes det som regel både a t tilfredsstille bestil
lernes ønsker, og inddrage den in te rn a tionale portræ tk u n sts generelle kon
ventioner. Mens billederne af Treårs- krigens centrale personligheder blev udført som m onum entale helfigurspor- træ tter, blev aktørerne fra 1864 m alet i et anderledes m indre form at, selvom
Peter Henrik Claude du Plat (1809-1864), general
major.
Malet a f August Jerndorff, 1885.
Frederiksborgmuseet.
p o rtræ ttern e blev udført i sam m e tid s
rum , a f de sam m e k u n stn ere og på be
stilling a f den sam m e kreds a f perso
ner. Der v ar trods alt forskel på vinde
re og tabere.
A ugust Jern d o rff erindrede, hvor
dan h an med bestillingen a f det første h eltep o rtræ t bevægede sig ind på et uken d t felt. Det største problem var, a t der ikke forelå noget anvendeligt bil
ledm ateriale a f de afdøde officerer, h an fik bestilling på. For a t danne sig
et indtryk a f den historiske ram m e, som modellen indgik i, begyndte J e r n dorff a t læse G eneralstabens b eretn in ger og fik efterhånden noget ud af dem, selvom tek sten i begyndelsen vir
kede fuldstæ ndig “hebraisk”. D ernæ st opsøgte h an soldaterkam m erater, der kunne fortælle sm å anekdoter og m ar
k an te episoder fra den afdødes liv.
Jern d o rff modtog i 1885 bestilling på et p o rtræ t af generalm ajor P eter H enrik Claude du Plat, der faldt u n
der Storm en på Dybbøl. K unstneren begyndte med studier af landskabet og malede en god skitse af vejen, der fra broen over Alssund førte op mod Dyb
bøl Banke. Det v ar på denne vej, a t ge
neralm ajoren overvågede tilbagetoget af de spræ ngte sm å afdelinger af d an
ske soldater, der langsom t tra k sig til
bage efter fire tim ers håbløs kam p, og dér hvor du P lat til sidst faldt for fjen
dens kugler. Tidligere soldaterkam m e
ra te r fortalte kunstneren, hvordan ge
neralm ajoren i dyb sm erte over la n dets og hæ rens lidelser, havde søgt dø
den på det m est u d satte sted.
Det er denne begivenhed p o rtræ ttet fokuserer på. du P la t ses stående uden nogen form for dækning, m ens de m e
nige soldater try k k er sig mod det be
skyttende væ rn af sandsæ kke. Uden heroisme stå r h an med ryggen til be
skueren og med ansigtet vendt i profil.
Med de fine hvide handsker, kikkerten og stokken m inder h a n m est om en elegant person på vej i teateret, m en det er et billede af soldaten, som rolig og fa tte t venter på døden. I billedets baggrund ses den sønderskudte Dyb
bøl Mølle som symbol på landets for
færdelige situation, m en det lader den værdige officer sig ikke d istrah ere af.
M aleriet blev skæ nket m useet a f “en forening a f soldater der havde tjent du Plat”. K ontakten til k u n stn eren blev formidlet af oberstløjtnant Nysted, der også var frontfigur i kom iteen Indsam ling fra Land og By, der mellem 1889 og 1896 lod fire m onum entale p o rtræ t
te r udføre af heltene fra Treårskrigen, som efterfølgende blev skæ nket til Frederiksborgm useet. De om fattede generalerne Krogh og Schleppegrell, som deltog i slaget ved Isted 1850 sam t Biilow og Rye som udm æ rkede sig i slaget ved Fredericia 1849. Den 28. oktober 1887 havde m useets besty
relse m odtaget en henvendelse fra N ysted og boghandler Reitzel, med til
bud om et p o rtræ t a f general Krogh.
Det eneste m useet skulle gøre, v ar a t
bekoste ram m en og give besked om, hvilken plads et sådan m aleri ville få i sam lingen. Den 19. ja n u a r 1889 send
te Reitzel et brev til m useet hvori h an bekendtgjorde, a t en frivillig indsam ling havde tilvejebragt m idler til a t bekoste et p o rtræ t a f general Biilow, der skulle fungere som pendant til det allerede udførte m aleri af general Krogh.25
I august 1890 kom tilbuddet fra den sam m e kreds af m ænd, der havde be
kostet Krogs og Biilows p o rtræ tter om betaling a f yderligere to m alerier fore
stillende Schleppegrell og O laf Rye.26 Hvilken tilknytning denne kreds af m æ nd havde til m useets bestyrelse er uvis, selvom det virker påfaldende, a t de udvalgte m otiver var sam m enfal
dende med de ønsker, som bestyrelsen havde frem sat i 1883. Udførelsen af løjtnant Castenskiolds p o rtræ t un d er
streger dette samspil. Den 26. septem ber 1898 foreslog Ferdinand Meldahl, a t m useet erhvervede p o rtræ ttet af
“den anden flinke mand i skanserne ved Dybbøl”-, nem lig Castenskiold. Bil
ledet skulle fungere som pendant til A nkers portræ t, som m useet havde er
hvervet i 1891.
Den 4. december 1899 modtog F re
deriksborg et tilbud fra en privat ko
m ite, der allerede havde tilvejebragt m idler til udførelse a f et såd an t por
træ t. Kom iteerne valgte også motiver, uafhæ ngigt a f bestyrelsens ønsker og satte deres præ g på udform ningen af m useets sam ling af m otiver fra De slesvigske Krige. Deres indsats blev v æ rd sat og anerkendt. I maj 1890 fik C.A. Reitzel et takkebrev for m aleriet a f general Biilow, som “bestyrelsen har modtaget med stor anerkendelse og til
fredsstillelse og den beder hermed den ærede comitee modtage dens varme tak for den værdifulde forøgelse museet derved har erholdt”.21
Otto Bache udførte p o rtræ ttern e af Krogh (1889), Schleppegrell (1896) og løjtnant Castenskjold (1902). Tids
Frederik Adolph Schleppegrell (1792-1850), generalmajor.
Malet a f Otto Bache, 1896.
Frederiksborgmuseet.
skriftet Kunst beskrev i 1903 Baches p o rtræ t a f general Schleppegrell såle
des: “Hans ansigt er præget a f vældig energi a f hård styrke. Kappen flagrer i suset a f farten, regnen pisker i ansig
terne; det er et betydningsfuldt ridt.
Dette billede er i sandhed et fædre- landshistorisk monument. Det er kom
poneret og tegnet med al Otto Baches betydelige magt (...) det ligger ikke til kunstneren at fremhæve i bidende træk krigens meningsløshed og rædsler”.28 Otto Baches officersportræ tter er en hyldest til den danske helt. Schleppe
grell ses under udførelsen a f et fron
ta lt angreb mod fjenden, ridende hen over faldne soldater, m ens general Kroghs billede er et klassisk m agtpor
træ t, som frem hæ ver h an s ro og evne til a t lede hæ ren. P o rtræ ttern e blev
Gerhard Christoph von Krogh (1785-1860), generalløjtnant.
Malet a f Otto Bache, 1889.
Frederiksborgmuseet.
udført som rytterbilleder, og derved kunne Bache vise sit ta le n t som dyre- m aler med heste som speciale.
E fter du P lats p o rtræ t m alede Jern- dorff endnu tre frem træ dende office
rer, nem lig general Biilow (1890), oberst Lunding (1892) og generalm a
jo r O laf Rye (1895). De v ar alle invol
veret i Slaget ved Fredericia. Niels Lunding v ar ingen oplagt eksponent for den danske helt. H an var oberst i Ingeniørkorpset og blev udnæ vnt til kom m andant i Fredericia i 1849, og satte med kort varsel fæ stningens for
faldne volde i forsvarsstand. Jerndorff rådede ikke over billeder fra tiden og m alerens udgangspunkt blev fotogra
fier fra Lundings gamle dage, mens hovedets facon og k a ra k te r blev udført efter oberstens sønnesøn. Ellers ud
Niels Christian Lunding (1795-1871), general
løjtnant.
Malet a f A ugust Jerndorff, 1892.
Frederiksborgmuseet.
nyttede Jerndorff de oplysninger om Lunding, h a n kunne få fra oberstens bekendte. Lunding havde nem lig en sæ rlig måde a t vise tæ nderne på, n å r h a n koncentreret iagttog forholdene, en detalje som ses på p o rtræ ttet. Ka
ra k te ristisk for Jerndorffs billeder frem stilles Lunding i en alm indelig hverdagsagtig situation. H an er i færd med a t passe sit arbejde og iagttager nøje forholdene uden at lade sig påvir
ke af de forestående begivenheder.
M aleriet blev bestilt a f Ingeniørkorp
set, som derved også blev rep ræ sen te
re t på Frederiksborgm useet.
Otto Bache og A ugust Jerndorffs stil og tilgang til opgaven med a t male of
ficersportræ tter varierede, m en bud
skabet v ar det samme. K unsten skal frem stille befolkningens offervilje og
Carl Wilhelm Castenschiold (1837-1919), løjt
nant.
Malet a f Otto Bache, 1902.
Frederiksborgmuseet.
modige forsvar a f fæ drelandet. Det m i
litæ re sam m enbrud fordrede et nyt Dannevirke, og den sag påtog k u n st
nerne sig gerne. Det frem går tydeligt, dels a f interview et med Jerndorff fra 1904, hvori h an beklagede a t h an ikke selv havde deltaget som soldat, dels fra Otto Bache der var blevet kasseret på session tre gange pga. en hjertefejl.
Begge an så k u n sten som deres bidrag til landets frelse.
Bache valgte a t frem hæve det heroi
ske. Castenskiold stå r kæ k t med foden på brystvæ rnet uden beskyttelse mod fjendens kugler, sam tidigt med a t hans håndbevægelse viser soldaterne, a t de skal passe på. Jerndorff derimod, frem hævede modet ved a t underspille det heroiserende. H ans p o rtræ tter vi
ser den indre styrke og overbevisnin
gen om, a t i den retfæ rdige sags tjene
ste, som fæ drelandets beskytter, er in te t offer for stort. O laf Rye er frem stil
let således, a t beskueren ikke er i tvivl om, a t h a n er “mærket til d ø d e nSla
get er endt, sablen er tilbage i skeden og Rye er ene, omgivet a f døde, hans h est ligger død bag ham , og en dræ bt soldat ligger for h ans fod. Der m angler k u n Rye selv, m en h an er rede.29
Hvad enten m an valgte den ene eller den anden udtryksform , sender offi- cersp o rtræ ttern e et k la rt signal. Det danske folk v ar en sund og stæ rk n a ti
on, der v ar indstillet på a t forsvare landet. Selv i håbløse situ atio n er ud viste danskerne beundringsvæ rdigt mod. Det hævdede Illustreret Tidende, som påpegede, hvordan de preussiske sty rk er havde afholdt en dobbelt æres- fest efter sejren: “Det var en Æresfest, en Jubel ovre Seieren: saaledes jubler et stort Folk naar en mægtig Fjende, en farlig Modstander, er besejret”.30
Det er således m uligt a t påvise sam m enhæ ng mellem sam tidens frygt for D anm arks frem tid og udform ningen af heltegalleriet på Frederiksborgm use
et. M otivet til m aleriernes bestilling, u an set om den kom fra m useets besty
relse eller en privat komite, v ar a t ære den danske soldats indsats. Denne op
gave løste k u n stn ern e så godt, a t sti
len både imødekom dette særlige n a ti
onale krav og benyttede de konventio
ner, som v ar frem herskende i euro
pæ isk p o rtræ tk u n st.
General Gordons sidste forsvar - sam tidens internationale helteportræ t
Ser m an ud over D anm arks græ nse og sam m enligner Frederiksborgm useets sam ling a f helte fra slutningen af 1800-tallet med tilsvarende m alerier i Europa, vil m an finde en ræ kke fælles
træ k. F.eks. udførte den franske k u n st
n er Achille Deverias et p o rtræ t af m a r
Jean Jacques Pelissier, fransk marskal.
Udført ca. 1856.
London Illustrated News, 1856.
skal Pierre Joseph Francios Bosquet under belejringen af Sebastopol i K rim krigen 1855. Den franske officer er frem stillet stående tilbagelæ net mod skansens brystvæ rn. H an er b a r
hovedet og synes a t nyde et roligt øje
blik i krigen. P o rtræ ttet, som findes på Louvre, er en fransk forløber for N.C.
H ansens p o rtræ t a f løjtnant Anker fra 1865. Samme stil genfindes i en illu
stratio n fra Illustrated London News af den franske øverstkom m anderende un d er K rim krigen Je a n Jacques Pelis
sier. Også h an ses stående i skanserne, dog iført sin feltm arskalsuniform med m edaljer og ordensbånd, hvilket gør si
tuationen m ere ophøjet og værdig.
F ran k rig havde som D anm ark ikke m eget a t fejre på den internationale krigsarena. N ederlaget til P reussen i 1870 og proklam ationen af Det tyske Kejserrige på Versailles v ar en ydmy
gelse, som nationen ikke glemte.
I S torbritannien var der heller ingen hang til overdreven heroisme. Tiden mellem 1870 og 1900 var præ get af be
kym ring og m anglende tillid til egen styrke, selvom briterne kontrollerede verdens største im perium . H erbert Spencers indflydelsesrige ta n k er om socialdarwinism en slog igennem i løbet af 1880’erne og skabte bekym
ring for, om den britiske nation på længere sigt havde k ræ fter til a t op
retholde sit im perium . Den økonomi
ske væ kst stagnerede, og britiske v a
re r havde svæ rt ved a t klare konkur
rencen i forhold til USA og Tyskland, som m oderniserede deres industri.
M agtforholdet på det europæiske kon
tin en t blev æ ndret, og den aggressive tyske m ilitarism e bekym rede de b riti
ske politikere, som blev m ere og m ere indadskuende. V ictoriatidens S torbrit
annien var præ get af bekym ring, som forstæ rkedes af den britiske hæ rs dårlige re su ltater i flere m indre m ili
tæ re aktioner. V æ rst var deltagelsen i K rim krigen 1854-56, hvor nationen led et alvorligt prestigetab, selvom m an undgik nederlag. Ude i im periets random råder var den britiske h æ r også blevet påført nederlag i en ræ kke m indre træ fninger, bla. i A fghanistan og Sudan, og selvom kontrollen efter
følgende blev o prettet stod m an tilbage med en fornemmelse af, a t frem tiden på ingen m åde tegnede lys.
Elizabeth B utlers m aleri fra 1879 The Remnants o f an Army udstillede nationens sørgelige tilstan d efter ne
derlaget i Den Første A fghanerkrig i 1840’erne. Det viser hvordan den ene
ste overlevende fra Kabul ankom til Jalalab ad efter hæ rens undergang i K hyberpasset. Der var en k la r tendens i Victoriatiden til a t frem stille neder
lag og fiasko frem for de store triu m fer. M an sværm ede om tem aer fra M iddelalderen, og nygotikken v ar et forsøg på a t opbygge et billede af en tryg og behagelig fortid, hvor æ re og høvisk adfæ rd v ar frem herskende. For
The Rem nants o f an Army.
Malet a f Elizabeth Butler, 1879.
Tate Britain.
a t stive m oralen af, havde befolknin
gen brug for helte, der kunne personi
ficere de m oralske dyder som im peri
ets frem tid afhang af, først og frem m est offervilje. En sådan person var general C harles Gordon (1833-1885).
Pga. Suezkanalens etablering var Storbritannien blevet involveret i Egyptens forhold og derm ed også i Sudan, som form elt v ar underlagt sty
re t i Cairo. I 1884 gjorde Sudan oprør, og efter en sejr over den egyptiske h æ r var landet under oprørernes kontrol med undtagelse af hovedstaden Khar- toum. Som følge a f et folkeligt pres i England sendte den britiske prem ier
m inister William Gladstone general C harles Gordon til Sudan for a t evaku
ere K hartoum s egyptiske befolknings- del, m en Gordon v ar en excentrisk og uberegnelig person. H an havde ud prægede sadistiske tilbøjeligheder og næ rede et inderligt ønske om a t lide m artyrdøden.31 Befolkningen blev ikke evakueret i tide, for Gordon lod oprørs
styrkerne om slutte byen, i håb om a t opinionen i London ville tvinge politi
kerne til handling. Selvom Gladstone ikke ønskede a t blive involveret i Su
dan, gav h an efter for presset og send
Charles George Gordon, engelsk general.
Malet a f G. W. Joy, ca. 1893.
City A rt Gallery, Leeds.
O laf Rye (1791-1849), generalmajor.
Malet a f August Jerndoff, 1895.
Frederiksborgmuseet.
te en større b ritisk styrke mod Khar- toum. Den nåede bare ikke frem i tide.
De sudanske oprørere havde allerede in d taget byen og dræ b t hovedparten a f byens indbyggere, h eru n d er general Gordon. Begivenhederne i Sudan gjor
de Gordon til en a f Victoriatidens m est feterede helte. H ans heltedåd tvang ef
terfølgende den britiske regering til at u d ru ste en h æ r un d er ledelse a f gene
ral Kitchener, der generobrede Sudan mellem 1896 og 1898.
I 1893 udførte G.W. Joy et m onu
m en talt portræ t, der forestillede gene
ral Gordons sidste forsvar i K hartoum . Situationen er opdigtet og viser gene
ralen stående foran en trappe. Flere oprørere er på vej op, bla. én med løftet spyd k la r til a t sende det dræbende våben afsted. P å trods af udsigten til en snarlig og voldsom død s tå r genera
len uanfæ gtet i fuld uniform og med fez på hovedet. I højre h ån d holder h a n en sk arp lad t pistol, m en den er
sæ nket som tegn på, a t yderligere m odstand er nytteløs. Den venstre hån d holdes foran brystet, og h an s myndige attitu d e viser, a t h an ikke vi
ger m en vil beskytte den bagvedlig
gende frygtsomme egypter med sit liv.
Det er den engelske version af O laf Rye eller Claude du Plat. Såvel Gor
don som Rye og du P lat p o rtræ tteres um iddelbart før deres død, m en de h a r ikke m istet fatningen; de er i en højere sags tjeneste og det giver indre ro og styrke.
Der er således klare lighedstræ k mellem de danske h e ltep o rtræ tter og den måde, hvorpå m an frem stillede engelske og franske officersportræ tter i slutningen a f 1800-tallet. De frem herskende konventioner inden for por
træ tk u n ste n kunne således både an vendes i verdens betydningsfulde s ta te r og i nationer, der var faretruende tæ t på afgrundens rand. Men i såvel Storbritannien som F ran k rig og Dan-
Die Eroffnung des Reichstages im Weissen Saal der Berliner Scholss durch William II am 25. Juni 1888.
Malet a f Anton von Werner, 1893.
Deutsches Historisches Museum.
Friedrich Karl (1828-1885) Preussisk prins, øverst
kommanderende i 1864.
Udført ca. 1864.
Frederiksborgmuseet.
m ark v ar der en um iskendelig frygt for, hvad frem tiden ville bringe, og en nagende angst for a t landet ikke k u n ne bevare sin position i den kommende verdensorden. Tyske h e ltep o rtræ tter er i sam m enligning herm ed langt m e
re m ilitante, og genspejler den unge nations selvtillid og tro på Tysklands voksende betydning.
E fter storm en på Dybbøl blev der udført et litografi a f den preussiske prins Friedrich Karl, der overtog kom m andoen over h æ ren den 18. maj m ens H elm uth v. Moltke fungerede som stabschef. Prinsen er frem stillet i klassisk positur, til h est med hæ vet sabel og blikket re tte t mod beskueren.
P å uniform en ses ordener og ordens
bånd og den høje m ilitæ rhue er udsty
re t med dødningehoved. I baggrunden
rid er stabsofficererne, m ens soldater
ne m archerer på vej til fronten. Det er sejrherren m idt i krigstum len m an ser. På samm e måde blev der frem stil
let sta tu e r a f kan sler Bism arck som Roland von Berlin, en m iddelalderlig ridder i fuld rustning, med skjold og d raget sværd eller i uniform støttende sig til sin sabel.32
D et tyske selvværd genfindes også på Anton von W erners Kaiserprokla- mation in Versailles udført i 1885 som er gengivet på s. 245. Billedet frem stil
ler det tyske kejserriges fødsel og Wil
helm l . ’s hyldest i Versailles. M aleri
ets udform ning blev æ n d ret under ud
førelsen, for at betone Bism arcks rolle i det historiske forløb. P å den endelige version er h an placeret i billedets cen
tru m sam m en med Moltke, mens Kej
ser Wilhelm 1. ses til venstre i billedet, stående på en forhøjning, m ens h an m odtager salens hyldest.33 1 1893 gen
tog Anton Von W erner kompositionen i Die Eroffnung der Reichstages im Weissen Saal der Berliner Schlosses durch Wilhelm II am 25. Juni 1888, hvor den aldrende kan sler ses i bille
dets m idte foran en forhøjning, hvorpå Kejser Wilhelm 2. ses med den k a ra k teristiske ørnehjelm, røde kappe og hånden på svæ rdet.34
Konventioner i portræ tkunsten
Danske ku nstn ere levede ikke i en osteklokke afskåret fra deres omver
den. De indgik i et større hele og lod sig inspirere af den europæiske udvik
ling inden for po rtræ tk u n st. De dan ske h eltep o rtræ tter er derfor hverken unikke i deres komposition eller i b ru gen a f virkemidler, m en betoner de be
kymringer, som prægede både den danske og den engelske befolkning i slutningen af 1800-tallet. A ugust J e rn dorffs og Otto Baches h eltep o rtræ tter balancerede mellem dansk national selvforståelse og internationale kon
ventioner. De skulle tilpasses bestil
lernes krav og ønske om a t vise de danske soldaters offervilje på en måde, som ville vække forståelse og an erk en delse i udlandet. Jerndorffs p o rtræ tter fulgte N.C. H ansens n atu ralistisk e stil, hvorimod Otto Baches udtryk blev m ere heroiserende, isæ r på billedet af Schleppegrell.
Sådan h a r det altid væ ret, n å r k u n sten træ d e r i staten s eller i ideologiens tjeneste. C hristian 4. benyttede Re
næ ssancens billedsprog til a t betone m onarkiets rolle i sam fundet og isæ r sam tidens interesse for guddommelig arvefølge på et tidspunkt, hvor landet v ar et valgkongedømme. Herved beto
nes kongens idealer, ikke den faktiske politiske situation. P å samm e måde fortæ ller h eltep o rtræ ttern e ikke m e
get om De slesvigske Krige eller om of
ficerernes sande karakter. De un d er
streger befolkningens frygt for den sto
re nabo i syd og erkendelsen af, a t dansk uafhæ ngighed i frem tiden k u n ne kræ ve stor offervilje i befolkningen.
M åske kunne m an ikke vinde, m en m an kunne i hvert fald tabe med v æ r
dighed.
Noter
1. K. Glamann: J.C. Jacobsen Brygger og mæcen, M. Bligaard (red.): J.C. Jacobsen og Frederiksborg. Frederiksborgmuseet 1997, s. 8.
2. M. Clark: Modern Italy 1871-1982, London 1984, s. 30.
3. F. List: Das nationale System der politischen Okonomie. Mit einem Nachwort versehen von Giinter Fabiunke, Berlin 1982; G. Cohn:
Nationalokonomische Studien, Stuttgart 1886.
4. E. J. Hobsbawn: Nations and Nationalism since 1780. Programme, Myth, Reality, Cam- bridge 1990, s. 36-39.
5. C. Bjørn og C. Due-Nielsen: Dansk Uden
rigspolitiks Historie bd. 3: Fra helstat til na
tionalstat, Gyldendal, 2003, s. 76-77.
6. Illustreret Tidende 1. maj 1864, nr. 240, s.
254.
7. P. Bagge: Nationalisme, antinationalism e og nationalfølelse i Danmark omkring 1900, S.
Ellehøj (red.): Festskrift til Astrid Friis, Kø
benhavn 1963, s. 3.
8. F. Lundgreen-Nielsen: Grundtvig og dansk
hed, O. Feldbæk (red.): Dansk Identitetshi
storie bd. 3: Folkets Danmark 1848-1940, København 1992, s. 160.
9. Illustreret Tidende 5. juni 1864, nr. 245, s.
287.
10. N. Neergaard: Danmarks Riges Historie 1852-1864, København 1893-1907 bd. 6, s.
286-7.
11. D. Tamm: Konseilspræsidenten Jacob Brøn- num Scavenius Estrup 1825-1913, Køben
havn 1996, s. 223.
12. P. Eller: Brygger J. C. Jacobsens plan over historiske fremstillinger til Frederiksborg
m useet, Danske Magazin 8. rk. 5. bd. 4. hf., 1989, s. 309.
13. S. Heiberg: N ationalt portrætgalleri eller na
tionalhistorisk museum? (jfr. note 1), s. 56.
14. P. Eller: Brygger J. C. Jacobsens plan over historiske fremstillinger, (jfr. note 12), s.
325.
15. R. Magnussen: Carl Bloch 1834-1890, 1931, s. 50.
16. H.D. Schepelern: 1864 i danske billeder. Ka
talog over m indeudstilling på Frederiksborg i 1964, s. 12.
17. Illustreret Tidende 1. maj 1864, nr. 240, s.
249.
18. Frederiksborgmuseets arkiv, FMj 20/1881- 82
19. Illustreret Tidende, 1. maj 1864, nr 240, s.
249.
20. S. Heiberg: Nationalt portrætgalleri eller na
tionalhistorisk museum?, (jfr. note 1), s. 60 21. Frederiksborgmuseets Arkiv FMj 20/1881-82
Otto Bache til Frederiksborgmuseet 24.
marts 1882 og 8. marts 1883
22. Stenografiske interviews ved C.C. Clausen, Hver 8. dag nr. 16, 17. januar 1904.
23. S. Heiberg: Danske portrætter, København 2003, s. 13, 20.
24. Otto Bache. Malerier, Studier og Tegninger, København 1928, s. 50.
25. FMj. 44/1889-90, C. Reitzel til Frederiks
borgmuseets bestyrelse, 14. december 1888.
26. FMj 90/1888-89; 108/1889-90.
27. FMj 44/1889-90, 3. maj 1890 Bestyrelsen til C.A. Reitzel.
28. Kunst 5. august 1903
29. RM. Hornung: Ny Dansk Kunsthistorie bd.
4: Realismen., København 1993, s. 70f.
30. Illustreret Tidende, 5. juni 1864, nr. 245, s.
287.
31. R. Aldrich: Colonialism and Homosexuality, London 2003, s. 69-70.
32. Bismarck - Preussen, Deutschland und Eu
ropa, Deutsches Historisches Museum 1990, s. 471, 474.
33. M aleriet findes på Friedrichsruh, Bismarck- Museum.
34. Victoria & Albert, Vicky & The Kaiser. Ein Kapitel deutsch-englischer Familiengeschich- te, Deutsches Historisches Museum 1997, s.
180.