• Ingen resultater fundet

MOLTKESKE MALERISAMLING

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "MOLTKESKE MALERISAMLING"

Copied!
72
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

«. ' » "

812.

FORTEGNELSE O V E R

DEN MOLTKESKE MALERISAMLING

K Ø B E N H A V N M D C C C C V

T H I E L E S B O G T R Y K K E R I

(2)

,

, l | _r ' *'

f J? J t ' v

s :" 7

' - - .i-.--,* -. , - ^ ' J 5 H '«••

(3)

Fotografisamlingen

FORTEGNELSE O V E R

DEN MOLTKESKE MALERISAMLING

K Ø B E N H A V N M D C C C C V

T H I E L E S B O G T R Y K K E R I

(4)

.

(5)

I

A a r e t 1756 overleverede d e n b e k e n d t e G e r a r d Morell G r e v A d a m G o t t l o b M o l t k e en haandskreven F o r t e g n e l s e over d e M a l e r i e r , som d e n g a n g p r y d e d e d e n s t o r e Sal i d e t g r e v e l i g e P a l a i s p a a A m a l i e n b o r g o g L y s t h u s e t i Fiaven sammesteds. D e n n e F o r t e g n e l s e , som e n d n u bevares, inde­

holder f o r en s t o r Del d e s a m m e M a l e r i e r , som den h e r beskrevne S a m l i n g , o g d e t i l f ø j e d e A n m æ r k n i n g e r vise, a t Mo rel l h a r v æ r e t h e l d i g i a t f o r ø g e d e r e s Antal o g V æ r d . Saaledes blev N r . 7 9 k ø b t i 1757 o g N r . 43 o g N r . 107 i d e t f ø l g e n d e A a r , f o r blot a t nævne n o g l e af d e fortrinligste Erhvervelser.

D e t m a n g l e r p a a E f t e r r e t n i n g e r f o r a t k u n n e f o r f ø l g e Samlingens Berigelse eller Udvidelse med en lignende F u l d ­ s t æ n d i g h e d i d e n æ s t e tyve A a r . Imidlertid ser man af F o r ­ tegnelsen f r a 1780, a t K æ r l i g h e d e n til d e n n e S a m l i n g ikke h a r v æ r e t kølnet hos dens B e s i d d e r , d a n o g l e af d e A r b e j d e r , som især give den B e t y d n i n g , e r e komne til i d e t t e T i d s r u m . Vi ville h e r blot n æ v n e : N . P ouss in, N r . 105; P . P . R u b e n s , N r . 8 ; d e n y n g r e D . T e n i e r s , N r . 14, 16; P h . W o u w e r m a n , N r . 8 9 ; u d e n a t o m t a l e d e t ikke r i n g e Antal g o d e Malerier, som Samlingen skylder h i n e A a r .

Christiansborgs B rand havde en væsentlig Indflydelse p a a dens f ø l g e n d e Skæbne. D e t g r e v e l i g e P a l a i s kom i kongeligt E j e ; Samlingen m a a t t e altsaa flyttes, o g man f a n d t ikke straks e t S t e d , hvor den passende k u n d e blive anvendt. M e n d e n n e O m s t æ n d i g h e d , i F o r b i n d e l s e m e d G r e v e J . G . Moltkes, den d a v æ r e n d e E j e r s , L i b e r a l i t e t , b i d r o g maaske ikke lidet til, a t d e t , som hidtil havde v æ r e t e t Familiesmykke, n u kom til a t blive Genstand f o r den offentlige O p m æ r k s o m h e d o g N y ­ delse. F r a 1 8 0 4 , d a d e n n e S a m l i n g blev opstillet i T h o t t s

(6)

Palais, B r e d g a d e N r . 15, h a r A d g a n g e n til d e n v æ r e t aaben en G a n g hver U g e ; o g i flere A a r var den d e n g a n g , ligesom i en s e n e r e T i d , d e t e n e s t e S t e d i H o v e d s t a d e n , h v o r man f r i t o g bekvemt k u n d e n y d e æ l d r e o g b e r ø m t e K u n s t n e r e s A r b e j d e r o g blive f o r t r o l i g med d e m . V e d e t besynderligt T i l f æ l d e e r d e n n e S a m l i n g desuden bleven som e t v i g t i g t S u p p l e m e n t til d e n kgl. Malerisamling. F l e r e f o r t r i n l i g e M e s t e r e af den flanderske o g hollandske Skole, som d e r sav­

n e s , haves h e r i g o d e E k s e m p l a r e r ; af a n d r e u d m æ r k e d e K u n s t n e r e findes h e r A r b e j d e r , som s æ t t e dem i e t f u l d e r e o g s k ø n n e r e L y s , end d e t d e r e s M a l e r i e r i den k o n g e l i g e S a m l i n g kan u d b r e d e o v e r d e m .

E f t e r 1780 e r vel Samlingen ikke bleven f o r ø g e t i s a m m e F o r h o l d som i t i d l i g e r e D a g e ; m e n d e n h a r d o g heller ikke v æ r e t u d e n Tilvækst, o g man h a r som oftest benyttet d e Lej­

l i g h e d e r , d e r t i l b ø d e s ved Privatsamlingers Adsplittelse h e r h j e m m e . B l a n d t d e t i l k o m m e n d e S t y k k e r f o r t j e n e P . N a s o n s t o P o r t r æ t t e r , N r . 39 o g 40, især O p m æ r k s o m h e d , tilligemed d e t a a n d r i g e Søstykke af D u b b e l s , N r . 1 0 2 , d e r vilde v æ r e en P r y d e l s e f o r e t h v e r t Galleri.

Kjøbenhavn, i Septbr. 1841.

N . H Ø Y E N .

H ø y e n s F o r t e g n e l s e o v e r d e n M o l t k e ' s k e M al eri sa m l i ng

— e t f o r sin T i d over or de nt lig f o r t j e n s t f u l d t A r b e j d e , hvis livfulde Billedbeskrivelser vistnok e n d n u t ø r p a a r e g n e V e n n e r ,

— f r e m t r æ d e r h e r med enkelte Æ n d r i n g e r . D e biografiske D a t a e r r e t t e d e e f t e r d e Oplysninger, d e r e r indvundne siden H ø y e n s T i d . V i g t i g e r e e r F o r a n d r i n g e r n e i Navnebestem­

m e l s e r n e , f o r hvilke d e t h e r e r u nø dv endig a t g ø r e R e d e , d a H ø y e n s Angivelser, overalt hvor d e e r f r a v e g n e , findes o p f ø r t e i en vedf øjet A n m æ r k n i n g . Af H ø y e n s N o t e r e r en­

k e l t e u d e l a d t e , R e s t e n h e n f ø r t e ved Billedbeskrivelserne. Alle nye N o t e r e r t r y k t e med Kursiv.

D e n t idligs te t r y k t e F o r t e g n e l s e o v e r Samlingen e r W e i n w i c h s 1818 udgivne r æ s o n n e r e n d e K a t a l o g . S a a ukri­

tisk d e t t e end e r , b e t e g n e r d e t e t umiskendeligt F r e m s k r i d t overfor Morells ovenfor nævnte haandskrevne F o r t e g n e l s e .

(7)

5

D e n n e v e d f ø j e r Billederne en T a k s a t i o n , d e r h a r Interesse som K u r i o s u m . E t R u b e n s tilskrevet B i l l e d e , A n t o n i u s o g K l e o p a t r a , ikke l æ n g e r e bevaret i Samlingen, takseres høj st, til i o o o R d l . ; Lingelbachs Havnebillede til 2 0 0 R d l . , Hob- bemas L a n d s k a b e r kun til 4 0 R d l . S t y k k e t , mindre end P o e l e n b u r g h s t o Smaabilleder, af hvilke d e t e n e endda e r u æ g t e , — d e t a k s e r e d e s til 5 0 R d l . Stykket — men d o g altid h ø j e r e end Samlingens d y r e b a r e s t e P e r l e , R e m b r a n d t s Billede, da tilskrevet A e r t d e G e l d e r o g t a k s e r e t til 30 R d l .

Samlingen a n b r a g t e s 1879 i dens n u v æ r e n d e L o k a l e i d e t Moltke'ske Palais.

Kjøbenhavn, Marts 1900.

K A R L M A D S E N .

(8)
(9)

L U C A S K R A N A C H ( D E N Æ L D R E ) , f. i Krona ch 1472, d . i W e i m a r 1553.

1. Brystbillede af en Adelsmand i prægtig Klæd­

ning. H a n s Linned med perlestukken Guldbesætning e r l u k k e t i Halsen, d e r tillige e r omgiven af e t t æ t ­ s l u t t e n d e , slangeformet S m y k k e . N e d paa Brystet hænger en Medaillon i en dobbelt gylden K j æ d e , o g hans s o r t e Fløiels K a p p e o g B a r r e t e r e ligeledes guldbesatte. T r æ . 8 " h . 6 " b r .

V a a b n e t , d e r s t a a e r p a a den g r ø n n e G r u n d , h a r megen L i g h e d med d e t , s o m , i f ø l g e d e t danske Adelsleksikon, til­

h ø r e r F ami lie n B o s t r u p eller B a s t r u p , en Gren af R u m o h r e r n e .

T Y S K K U N S T N E R , M i d t e n af d e t 16de A a r h .

2 . Brystbillede af H i e r o n y m u s B ock , en b e r ø m t t y d s k Bot an ike r , som d ø d e 1 5 5 4 . H a n h a r g r a a t H a a r og et sygeligt Udseende. P a a H o v e d e t b æ r e r han en s o r t Fløiels B a r r e t , o g o v e r den r ø d e Fløiels Under­

klædning h a r h a n e n sortfigureret K a p p e med Halv­

æ r m e r o g m ø r k t F o e r v æ r k . I den h ø j r e Haand hol­

d e r han nogle H a v e b l o m s t e r ; d e n venstre h a r han k n y t t e t saaledes, som man b r u g t e d e t i ældre

(10)

T i d e r , f o r a t s i k r e sig mod d e t avindsyge Øie.

T r æ . 2 7 " h . 191/«" b r e d .

E t T r æ s n i t af Bocks P o r t r a i t i hans 4 6 d e A a r t e g n e t af D . K a n d e l , en S t r a s b o r g e r - K u n s t n e r , s t a a e r fora n i d e forskjel- i i g e U d g a v e r af hans » K r e u t e r b u c h « i d e t 16de o g 17de A a r h .

Billedet var tidligere tilskrevet Chr. Amberger.

J O H A N N R O T T E N H A M M E R , f. i Miinchen 1564, d . i A u g s b u r g 1623.

3. Midt i e t skovrigt L a n d s k a b sidder G u d i n d e n P o m o n a o g holder e t s t o r t Overflødighedshorn ved sin S i d e . T v e n d e B ø r n have hjulpet til a t fylde d e t med F r u g t e r af d e t s t o r e F o r r a a d , som ligger s p r e d t omkring paa J o r d e n , o g som h a r lokket e t P a r Marsvin, nogle E g e r n o g en A b e til a t k omme frem o g g j ø r e sig tilgode. K u n d e t r e Hovedfigurer e r e af R o t t e n h a m m e r ; J a n Brueghel h a r u d f ø r t alt d e t øvrige. T r æ . 2 0 " h . 27V2" b r .

Figurerne skyldes maaske snarere Hendrik van Balen.

J A N B R U E G H E L ( K A L D E T F L 0 1 E L S B R U E G E L ) , f. i Briissel 1568, d . i A n t w e r p e n 1625.

4 . E t Fiskerleje. K va ser ne ligge n e d e ved S t r a n ­ d e n , d e r k r u m m e r sig langs med d e t a a b n e H a v hen til en anselig S t a d . Fangsten bringes op paa den f o r r e s t e P l a d s , h v o r en F l o k T i l s k u e r e ha ve samlet sig f o r a t s e F i s k e n e tømmes ud af K u r v e n e . A n d r e K u r v e p a k k e s f y l d t e paa V o g n e n , som holder for­

s p æ n d t , eller hæ n g e t v e r s o v e r Ryggen paa e t P a r H e s t e o g e t Æ s e l . S æ lg eko ner ne ha ve alt indtaget deres S t a d e r ; d e fleste n e d e n f o r Klippen, som b æ r e r

(11)

9

et gammelt V a g t t a a r n , o g ved V e j e n , d e r snoer sig om dens F o d . K o b b e r . 8 v2" h . i 2 " b r :

5 . P r o s p e c t af en lille nederlandsk B y , hvis H u s e g r u p p e r e sig paa begge S i d e r af en lille Aa o g langs med F l o d b r e d d e n . Ved Bolværket ligger J a g t e r o g Baade. E n F æ r g e m e d H e s t e o g F o l k s æ t t e r ind til B y e n ; flere Smaaskibe k o mme f o r fulde Sejl ned ad S t r ø m m e n P a a den f o r r e s t e B r e d Matroser o g F i s k e r e . T r æ . 1 0 " h . 1 5 " b r .

E F T E R L I G N E R A F J A N B R U E G H E L . 6 . P a a F l u g t e n til Æ g y p t e n h a r den hellige Familie søgt sig en Hvileplads u n d e r t æ t t e , lune T r æ e r ved en F l o d b r e d med h ø j e Siv. Joseph f o d r e r Æ s e l e t , Marie giver B a r n e t D i e , o g t v e n d e svævende F u g l e s t r ø e Blomster ned over Moderen. T r æ . 9 " h . i 2 " b r .

F R A N S F R A N C K E N ( D E N Y N G R E ) ? f. i A n t w e r p e n 1581, d . i s. B y 1642.

7 . Den hellige A nto n iu s bliver f o r s t y r r e t i sin An­

dagt og søger sin Tilflugt i en Besværgelse. Fraadse- riet s t a a r ved den ko g end e K j e d e l , med S k u m s k e e n i den ene Haand o g en T æ r t e løftet i den a n d e n . G j e r r i g h e d e n , med gyldne K a r i F a v n e n , r æ k k e r en Ring hen til A n t o n i u s , men han m æ r k e r d e t i k k e engang. H a n samler hele sin S t y r k e mod den s k j ø n n e Vellyst, som lovprist af D r u k k e n s k a b e n , b y d e r ham smilende d e t fulde Glas. D e sælsomme Væsener i b r o g e d e D y r - F o r m e r , d e r følge med L a s t e r n e , a n t y d e disses v i l d e , fortryllende K r a f t . K o b b e r . 1 y i i " h.

16 ' U " b r .

(12)

P E T R U S P A U L U S R U B E N S , f. i S i e g e n 1577, d . i A n t w e r p e n 1640.

8 . Brystbilledet af en mageligt s i d d e n d e Domini­

k a n e r - M u n k , hvis r ø d f o r e d e H æ t t e med hvid ulden K a n t e r halvt slaaet tilbage. D e t e r e n korthalset, f e d Mand i d e Halvtredsindstyve. H a n s afstudsede F o r h a a r , som m a n s k i m t e r Kronragningen bagved, o g d e t s t u b b e d e S k æ g b e g y n d e s t æ r k t a t g r a a n e ; m e n e t U d t r y k af fyrig L i v s k r a f t spiller i Ø i e t og o m k r i n g M u n d e n . T r æ . 2 i 7 a " h . 1 8 " b r .

Max Roeses (L'æuvre de P. P. Rubens IV, S• 293) an­

tager Biiledet malt omtr. ;6//. Clement de Ris angiver i en Artikel i Gazette des Beaux Arts 1875 f S . 416J med Urette den fremstillede for at vare Michel Ophovius.

9 . E n S a t y r , som h a r e t Dyreskind k a s t e t o m U n d e r k r o p p e n o g d e n v e n s t r e A r m , holder m e d begge H æ n d e r en K u r v , t o p p e n d e fuld af prægtige F r u g t e r . N y m p h e n , d e r h a r n æ r m e t s i g , y t r e r L y s t til e n af d e s t o r e Drueklasser. S a t y r e n g r i n e r skælmsk. M e r end halve F i g u r e r i Legemsstørrelse. P a a T r æ . 4 0 * / s " h. ] 2 " b r .

Højen tillægger Billedet Rubens' Skole. Det stammer fra hans Værksted og er i flere Partier — / . Eks. Satyrens Hoved

— aabenbart gennemgaaet af Mesteren selv. Frugterne er malte af Frans Snyders. Nymfens Figur var dækket i det 18de Aarh.

og blev atter fremdraget i Begyndelsen af det 19de.

Andre Eksemplarer af samme Komposition findes hos Grev Schønborn i Wien og i Gallerierne i Dresden og Haag; Rubens' egenhændige Original ejedes 1890 af Durand Ruel i Paris.

En lignende Komposition er stukket af Alex. Voet. Mellem Rubens' Efterladenskaber opføres uune piece d'une Nymphe et Satyre avec un panier plein de raisins sur fond de bois«.. (Smlgn.

Max Roeses: L ' æ u v r e de P. P. Rubens III S. 9 4 og Noterne til Billederne Nr. 246 i Haag og 9 8 / i Dresdenj.

(13)

11

A N T H O N I E V A N D Y C K , f. i A n t v e r p e n 1599, d . i L o n d o n 1641.

10. H o v e d e t af en Mand af den lavere Almue.

D e t solbrændte m a g r e Ansigt med s k a r p e T r æ k o g s o r t e k r u s e d e H a a r synes a t b e t e g n e en Italiener. R a s k henkastet N a t u r s t u d i u m . L æ r r e d . 1 8 " h. 12V2-" br.

J O H A N N E S V E R K O L J E , f. i A m s t e r d a m 1650, d . i D e l f t 1693.

11. Musikprøven. Den u n g e D a m e h a r sat sin L u t h n e d , medens h u n syngende t a g e r den T o n e , som H e r r e n peger paa i hendes N o d e r o g tillige angiver med S te mmen . F o r a t u n d e r s t ø t t e hende, t a g e r Guitarspilleren den samme T o n e paa sit In­

s t r u m e n t . Mynden staar som en opmærksom Til­

h ø r e r . T o n e n beskæftiger dem saa aldeles, a t Ne­

geren forgæves b y d e r F o r f r i s k n i n g e r , o g a t den gamle K o n e i B a g g r u n d e n , som den u n g e Violin­

spiller synes a t tysse paa, næsten u b e m æ r k e t e r t r a a d t ind. L æ r r e d . 2 23/4" h. 19V4" b r .

Købt paa Agent Lormiers Auktion i Haag 1763 som et Arbejde af nGerards« (Terwestens Catologus S. 219). Højen opførte det endnu som flerrit van Zyl?, men var dog mest tilbøjelig til deri at se et Arbejde af J. Verkolje.

G I L L l A M V A N H E R P , f. i A n t w e r p e n 1614, d. i s. B y 1677.

12. E n flandersk K r o s t u e , fuld af G j æ s t e r . Nogle af dem e r e alt blevne m u n t r e , o g d e t g a a r u d o v e r K jælder pi ge n, som skulde hen o g fylde den t o m m e Kande. Medens h u n søger at k o m m e f r a den kysse­

syge B o n d e , spøger den siddende Jæge r desto f r iere

(14)

med hende. H a n s Sidemand o g B o n d e n , som t æ n d e r sin P i b e i S k o r s t e n e n , m o r e sig d e r o v e r ; den lille P i g e t r æ k k e r h e n d e derimod skraalende i F o r k l æ d e t f o r a t faa h e n d e a f s t e d , o g just d e n n e S t ø j bringer V æ r t i n d e n , som f a a r sig et P a r t i ved den ø v e r s t e B o r d e n d e , til a t kaste Ø j e t d e r h e n . H u n skulde stikke, men h u n glemmer r e n t sine K o r t , som den nysger­

rige Kjældersvend s t a a r o g t i t t e r i ; og hendes a l d r e n d e M o d p a r t , d e r har spillet E s u d , bliver utaalmodig.

U f o r s t y r r e d e af hele d e n n e Bevægelse, o g u d e n a t m æ r k e den selvbudne Tilhører b a g ved d e m , for­

d y b e Manden o g K o n e n , midt ved B o r d e t , sig i en fortrolig Samtale.

F o r r e s t paa G u l v e t h a r Jæg er en s H u n d f o r t r æ n g t H u s e t s K a t fra dennes lovlige S p o r t l e r . L æ r r e d . 2 0 V s " h . 2 91/ « " b r .

T o C ompos itione r af s a m m e M e s t e r , hvori man gjen- finder flere af F i g u r e r n e i d e t t e Stykke, e r e s t u k n e af J o h n T a y l o r , u n d e r T i t l e n : a flemish collation, i f ø r s t e B i n d af Boydelis's Collection.

D A V I D T E N I E R S ( D E N Y N G R E ) , f. i A n t w e r p e n 1610, d . i Briissel 1690.

13. H o s en flandersk B o n d e i Slagtetiden. Svinet h æ n g e r allerede n e t o g p æ n t opskaaret over et s t o r t L e r f a d i N æ r h e d e n af Bagerovnen. H o v e d e t ligger f o r sig p a a en B æ n k . Ved S i d e n deraf staar e t halv­

f u l d t Ølglas, som tilligemed O s t e n e paa den a n d e n B æ n k o g D u n k e n , som staar paa G u l v e t , melder om den H j e r t e s t y r k n i n g , man h a r faaet sig u n d e r Ar­

b e j d e t . D e renligt paaklædte B ø r n m o r e sig med a t p u s t e Svineblæren o p . F o r æ l d r e n e staa helt inde

(15)

I ?

ved I l d s t e d e t : F a d e r e n med K r u s e t i Haanden, Mode­

r e n ved G r y d e n o v e r Ilden, medens h u n tillige taler med en N a b o k o n e , som vil til a t gaa. Betegnet med K u n s t n e r e n s N a v n o g 1 6 4 6 . T r æ . 18V3" h . 2 6 7 2 " b r . 14. I en fattig S t u e sysle e t P a r gamle B ønde r­

folk m e d huslig Gærning. Manden fortæller o g af­

hasper T e n e n , D u n k e n staar ved hans B æ n k . K o n e n h ø r e r t i l , medens h u n d r e j e r R o k k e h j u l e t med den h ø j r e Haand o g spinder T r a a d e n med den venstre.

H u n h a r ogsaa sine g o d e Venner i N æ r h e d e n ; b a g ved h e n d e sidder L æ r k e n i B u r e t , o g ved hendes F ø d d e r ligger en lille H u n d med Bjelder om Halsen.

Betegnet med K u n s t n e r e n s N av n o g 1 6 6 6 . T r æ . i P / 2 " h. 9V2" b r .

En Gjentagelse af Billedet findes i Museet i Køln.

15. I k k e langt f r a B a g e r o v n e n , h v o r K ø k k e n ­ t ø j e t ligger i en malerisk U o r d e n , staaer en u n g Bondepige o g s k u r e r . H e n d e s gamle Madmoder h a r a a b n e t Vinduet o p p e p a a Væggen f o r a t s e e , hvad h u n bestiller, men h a r den S o r g a t o v e r r a s k e sin M a n d , idet han fortrolig t a g e r P i g e n u n d e r Hagen og spidser L æ b e r n e til e t K y s . Imidlertid spille Tjenestekarlene Effen o g Ueffen henne ved d e t s t o r e Bord foran S k o r s t e n e n , u d e n a t blive en anden op­

mærksom Tilskuer va e r, som staar i den halvt a a b n e D ø r . Betegnet med Mesterens N a v n o g 1 6 6 7 . L æ r r e d . 2 8 V i " h . 37V1" b r .

Udførelsen af H u s g e r a a d e t e r faldet u l i g e b e d r e u d end F i g u r e r n e o g R u m m e t , p a a G r u n d deraf k u n d e man n æ r e Tvivl, om Maleriet u b e t i n g e t t i l h ø r e r T e n i e r s .

(16)

16. F o r a n paa Gulvet i d e t rummelige Herskabs- k ø k k e n ligger d e r ved Siden af Vinkøleren et koste­

ligt F o r r a a d af G r ø n t s a g e r , F r u g t , F i s k o g K ø d , b a a d e t a m t o g v i l d t ; paa K ø d k r o g e n u n d e r den s t o r e Skillerumsbue hænger e t P a r p l u k k e d e K a l k u n e r o g en s t o r F l y n d e r ; o v e r den g o d e Skorstensild brase tiere S t e g e paa S p i d d e t ; den e n e U n d e r k o k d r y p p e r d e m , medens den a n d e n , d e r staaer ved K ø k k e n b o r d e t , lader H a k k e k n i v e n e g a a e ; o g d o g forslaar alt d e t t e e n d n u i k k e til G j æ s t e b u d e t , som forberedes. F r a den e n e S i d e k o m m e r G a r t n e r e n o g r e t som en O v e r ­ b r i n g e r af et glædeligt B u d s k a b f ø r e r han F i s k e r e n hen til M e s t e r k o k k e n . Men d e n n e e r med hele sin T a n k e ved F a d e t paa I l d g r y d e n , som han saa var­

somt ser t i l , a t hans Ø j e endnu i k k e e r falden paa den mægtige S t ø r , som den gamle Sømand slæber e f t e r sig, eller paa d e a n d r e Saltvandsfisk, som hans L ed sa ge re b æ r e . F r a den anden S i d e t r æ d e r Jæge­

ren ind med F a l k e n paa Haanden, fulgt af en Jæger­

d r e n g med J a g t h u n d e ; han s e e r sig om, o g d e a n d r e J æ g e r e med f r i s k t Vildt e r e vist e j langt b o r t e . Be­

t e g n e t med K u n s t n e r e n s N avn o g Aarstallet 1 6 7 4 . L æ r r e d . 6 0 " h . 61 Vs" b r .

17. Den hellige A ntonius's Fristelser. Eneboe­

r e n bliver f o r s t y r r e t i sin Andagt af en s t y g gammel Mand med F j e r i H a t t e n o g Glas i H a a n d e n , o g af en hæslig gammel Kjærling med Kløer istedet f o r H æ n d e r . Disse t o , d e r formodentlig skulle forestille F r a a d s e r i o g D r u k k e n s k a b , e r e ledsagede af h ø j st sælsomme Væsener. Betegnet med K u n s t n e r e n s Navn.

T r æ . 1 o " h . 1 2'U" b r .

(17)

>5

Efter Høyen barer Billedet »< et og alt mere Praget af en Efterligner end af Mesteren selv.*

D A V I D R Y C K A E R T , f. i A n t w e r p e n 1612, d . i s. By 1661.

18. Landsbyskomageren. Den k r a f t i g e G r a a s k æ g h a r sat sin flade r ø d e H u e skraas paa d e n skaldede Isse, o g e r u f o r t r ø d e n o g veltilfreds ved sit A r b e j d e . Rispen h a r han t r u k k e t ud o g str a mmer n u ef ter.

Bagved ham staar en Støvle spændt paa B l o k k e n , o g foran ham paa Disken ligger dens Mage mellem d e t andet V æ r k t ø j . K o n e n passer sin D o n t i S k o r s t e n e n . D e t eneste M ø b e l , man f o rr este n s e r i den fattige S t u e , e r et M a d s k a b , g a m m e l t , som d e t s E j e r m a n d , men e j n æ r saa vel conserveret. Betegnet med K u n s t n e ­ rens N a v n . T r æ . 2 8V4" h . 3 oa/4" b r .

nederlandsk, 17. Aarh.s M i d t e .

19. I en rummelig S t a l d , med raa m u r e d e Piller o g B u e r , sidder Maria ved S i d e n af sin n y f ø d t e S ø n , som h u n h a r r e d e t e t L e i e til i en K r y b b e ; Joseph staar bagved hende. Den u n g e Bondepige h a r sat sin Gave, en K u r v Æ g , f r a sig, o g knæler n u med fol­

d e d e H æ n d e r foran B a r n e t . H y r d e r n e , i deres simple Dragt o g med d e r e s lange S t a v e , have samlet sig omkring den hellige Familie. Tydeligst y t r e r Følelsen sig hos den gamle Mand, d e r staar véd H o v e d g æ r d e t med H u e n i begge H æ n d e r , o g hos den u n g e H y r d e , som sidst e r kommen ind o g f o r u n d r e t n æ r m e r sig.

Betegnet med ovenstaaende Monogram. T r æ . 4 8 " b r .

(18)

Monogrammet har med Urette varet tydet som Caspar van Ravestein. Billedet er karakterbeslagtet med Nr. 420 i Stock­

holms Nationalmuseum. Begge minder noget om Arbejder af Brødrene Lenain.

P I E T E R B O U T , f. i Briissel 1644, d . i s. By e f t e r 1700.

° g

A D R . F R A N S B O U D E W I J N S , f. i Briissel 16";8, d . i s. B y e f t e r 1700.

2 0 . Marked i en flandersk L a n d s b y , G r u p p e r af K ø b e r e o g S æ l g e r e , af H o r n k v æ g o g F a a r o p t ag e d e n st ørst e Del af F o r g r u n d e n . P a a den h ø j r e S i d e af G a d e n e r d e r en K r o , hvor en Vogn aflæsses;

H e s t e n e fod r es o g vandes. Ligeoverfor samles F o l k om Fjælleboden, d e r e r slaaet o p mod Gavlen af et H u s . F o r E n d e n af G a d e n ser man en P l a d s , h v o r K i r k e n o g T r æ e r n e bag ved standse d e n v i d e r e Ud­

sigt. L æ r r e d . 1 6 " h . 2 3 " b r .

Landskabet malet af Boudewijns, Figurerne af Bout.

2 1 . S i d e s t y k k e til d e t F o r e g a a e n d e . Medens L y s t h a v e n d e t a g e K ø e r n e i Øje sy n o g Slagteren lader sine S v e n d e t r æ k k e af med den hvide S t u d , e r e n F l o k B ø n d e r o g H ø v e d e r samlet u d e n f o r K r o e n i Skyggen af den s t o r e L i n d , u n d e r hvis G r e n e d e r hænger et Mariebillede med dets b r æ n d e n d e L a m p e . T r o m p e t e r e n med K r u s e t i Haanden paa den hvide Hest t a g e r sig især u d i d e n n e H o b , h v o r d e r hand­

les og d r i k k e s L i d k j ø b . Vejrmøllen i Baggrunden, T r æ t o p p e n e o g d e f j e r n e r e T a g e b a g ved d e n g r ø n n e

(19)

' 7

B a k k e give d e t Hele e t m e r e landligt Udseende. L æ r ­ r e d . 1 6 " h . 2 3 " b r e d .

Landskabet malet af Boudewijns, Figurerne af Bout.

J A N M 1 E L ,

f. i F l a n d e r n 1599, d. i T u r i n 1664.

2 2 . K u n s t n e r e n h a r t æ n k t paa den gamle Sen­

t e n s : u d e n Bacchus og C e r e s f r y s e r Venus. D e t e r derfor, a t han h a r stillet d e f ø r s t n æ v n t e G u d d o m m e sammen h v e r paa sin S i d e af Vinankeret. Venus kom­

m e r til med flagrende K læ d eb o n o g lægger sin e n e Haand paa S k u l d e r e n af d e n siddende Bacchus, som hun venligt tiltaler, idet h u n tillige slaar d e n venstre A r m fortrolig om C e r e s ' s Hals. G u d e n , d e r vender sig om til V e nu s f o r a t modtage hendes Indbydelse, som ogsaa C e r e s synes beredvillig til, æ n d s e r i k k e C u p i d o , d e r staar bagved ham og p l u k k e r en D r u e af hans Vinløvkrans, eller P a n t h e r d y r e t , som snuser o p til den Drueklase han h a r i Haanden. Betegnet J . d e Miel peint 1 6 4 5 . L æ r r e d . 5 4 " h. 51 Ve" b r .

I f ø l g e Aarstallet p a a d e t t e Maleri h a r han u d f ø r t d e t i R o m , hvor han, ligesom s e n e r e i T u r i n , erhvervede sin varigste B e r ø m m e l s e ved F r e m s t i l l i n g e r af d e t d a g l i g e Liv, af J a g t o g Vinhøst. H a n s s a f t i g e P e n s e l , hans v a r m e klare F a r v e finder man imidlertid ogsaa i d e t t e A r b e j d e , som s t a m m e r f r a B o y e r d'Alquilles S a m l i n g o g e r stukke t af J . Coelemans i V æ r k e t derover, P a r i s 1741.

C O R N E L I S V A N P O E L E N B U R G H , f. i U t r e c h t 1586, d . i s. By 1667.

2 3 . P a a et hensvævende Skylag, hvorfra man h a r en vid Udsigt, e r e O ly mp en s G u d e r forsamlede. C e r e s ,

2

(20)

som kommer f r a J o r d e n med e t H o r n fuldt af F r u g t e r , løftes paa en S k y o p til Venus o g Mars, d e r r æ k k e r e f t e r G l a s s e t , som M e r k u r b r i n g e r ham. N o g e t f r a M e r k u r staar Minerva i Samtale med Æ s k u l a p o g Hercules. E n d n u længer tilbage e r e d e øvrige G u d e r forsamlede om den t r o n e n d e J u p i t e r , hvis Herlighed F a m a u d b a s u n e r . I den klare L u f t svæve G e n i e r , som strø Blomster o v e r Forsamlingen. T r æ . 1 5l/i" h 2 S1/," b r .

T O U S S A I N T G E L T O N ,

1655 M e d l e m af L u k a s G i l d e t i A m s t e r d a m . Rimeligvis d ø d i K j ø b e n h a v n 1680.

2 4 . Italiensk L a n d s k a b med en Bygning, o p f ø r t paa ældre M u r e . F i g u r e r n e i antikt Kostume. T r æ . 7 " h . 9 V 4 " b r .

Tidligere tilskreven Poelenburgh og falsk betegnet med dennes Mærke.

B A R T H O L O M Æ U S B R E E N B E R G , f. i D e v e n t e r 1599, d . i A m s t e r d a m f ø r 1659.

2 5 . Mellem gamle r o m e r s k e R u i n e r — e t P a r t i af Kejserpaladserne o g Colosseum — ser man u d til en E n g , hvis b u g t e d e F l a d e begrænses af f j e r n e bløde Bølgelinier. 1 F o r g r u n d e n , hvor G r ø n s v æ r e n d æ k k e r sammenstyrtede M u r e , lader en H y r d e sit K v æ g græsse. T r æ . 151/e" h . 2 1 " b r .

2 6 . R o m e r s k e R u i n e r , h v o r e n H y r d e lader sin H j o r d græsse. Baggrunden dannes af e t lille S k o v ­ parti. K o b b e r . 8 7 4 " h . 1 1 " b r .

(21)

' 9

H E N D R I K T E R B R U G G H E N , f. i U t r e c h t 1587, d . i s. By 1629.

2 7 . Engelen a a b e n b a r e r sig f o r P e d e r i Fængslet.

Den graahaarede, h ø j t b eda ged e Apostel h ø r e r med Forbavselse paa d e t u v e n t e d e B u d s k a b om Frelse, idet han folder sine e n d n u lænkede H æ n d e r . Engelen b ø j e r sig ned imod den Siddende, lægger f o r t r ø s t e n d e sin h ø j r e H a a n d paa hans S k u l d e r , o g peger med d e n v e n s t r e paa d e t H ø j e , hvorfra han e r sendt.

L æ r r e d . 4 0 " h. b r .

T Y S K ? 1 7 . A A R H .

2 8 . Jesu smertefulde Moder. T v e n d e Engle u n d e r ­ s t ø t t e Maria, d e r e r falden i A f m a g t paa R a n d e n af Christi G r a v , medens S ø n n e n s d ø d e L e g e m e hviler o p mod hendes S k j ø d . E n knælende Barneengel løfter Ligklædet o g viser B e s k u e r e n S p y d g a b e t paa Frelserens Side. K o b b e r , a f r u n d e t foroven. i i8/ « " h . 7lU" b r .

Angives købt paa Auktion i Haag 17J) som et Arbejde af F. Zuchero (Terwestens Catalogus S. 69). Af Højen henført til Abr. Bioemarts Skole.

G E R R I T V A N H O N T H O R S T , f. i U t r e c h t 1590, d . i s. By 1656.

2 9 . Brystbillede af en Bacchant. H a n k r y s t e r leende S a f t e n af en D r ue klase i L e r p o t t e n , som han holder med den venstre H a a n d . Dragten svarer til d e t svirende Udseende. S k j o r t e n hænger ned over S k u l d e r e n . H u e n med H a n e f j e r e n sidder paa S k r a a . L æ r r e d . 3 0 " h. 2 4 7 3 " b r .

2*

(22)

J A N V A N B Y L E R T ? f. i U t r e c h t 1605, d . i s. By 1671.

3 0 . Syndefaldet. Adam sidder u n d e r K u n d ­ skabens T r æ o g hviler sig lidt tilbage paa d e n h ø j r e A r m , idet han ser o p paa E v a , d e r s t a a r b a g ved ham og r æ k k e r ham overtalende den f o r b u d n e F r u g t . Mandens Ansigt o g hans løftede v e n s t r e H a a n d a n t y d e F orb av se lse o g M o d s t a n d , men Slangen s t r æ k k e r sig f r a S t a m m e n f o r endnu s t æ r k e r e a t tilskynde Kvin­

den. L e g e m s s t o r e Modelfigurer. K n æ s t y k k e . L æ r r e d . 4 5 " h. 311/4" b r .

I Høyens Fortegnelse som G. Honthorst ?

P I E T E R L A S T M A N ,

f. i A m s t e r d a m 1583, d . i s. By 1633. ( R e m b r a n d t s L æ r e r . ) 3 1 . Den gamle Tobias o g hans S ø n knæle til­

b e d e n d e foran H e r r e n s Engel Raphael, d e r a a b e n b a r e r sig f o r dem, idet en S k y løfter ham mod Himmelen.

Kostelige Sølvkar, d e n t i l t æ n k t e Belønning til den t r o L e d s a g e r , ligge paa J o r d e n n e d e n f o r Engelens F ø d d e r . F l o k k e af K v æ g , L a s t d y r , F u g l e o g d e prægtige Bygninger i B a g g r u n d e n vise den gamle Tobias's R i g d o m . Betegnet med Mesterens N a v n o g Aarstallet 1 6 1 8 . P a a T r æ . 2 4 " h . o g 3 5 " b r .

I Inventariet over Rembrandts Fallitbo i6}6 navnes en Tobias, malt af Lastmann. Denne vides ikke i noget andet Billede at have behandlet Tobias Historie.

R E M B R A N D T V A N R U N , f. i L e v d e n 1606, d . i A m s t e r d a m 1669.

32. Brystbillede af en h øjst bedaget K o n e . H u n

(23)

2 I

staar med roligt sænket Blik og med d e t stille U d t r y k , som kan v æ r e Alderdommen saa eget. Den s o r t e Fløjels K a a b e med g u l t Silkefoer h a r h u n t r u k k e t o p o v e r H o v e d e t ; H æ n d e r n e lader hun hvile i et Silkeflor, som e r bunden om Halsen. L æ r r e d . 2-j1/," h . 25 " b r . I Morells Fortegnelse angives Billedet malt af Aert de Celder.

Weinwich opfører det (1818J som Rembrandt og tilføjer: t>Det er anskaffet her til Galeriet paa den berømte Coypels Auktion i Paris for mere end jo Aar siden«. (I Ch. Blanchs Trésor de la Curiosité navnes det ikke i Uddraget af Fortegnelsen over Charles Coypels Auktion J 7 / 2 . I. S. 68.) Bode (Studien, S. 503 j antager det malt 1654 samtidigt med Rembrandts lige- artede Studier i Eremitage-Samlingen. Samme Model er be­

nyttet i det Hertugen af Buccleuch tilhørende Billede af en gammel Kone, der laser i en stor Bog.

(Billedet er 1894 af Konservator C. C. Andersen bleven overført paa nyt Larred.)

F E R D I N A N D B O L , f. i D o r t r e c h t 1616, d . i A m s t e r d a m 1680.

3 3 A. E n Hollænder af S tan d i sit tredsinds- t y v e n d e A a r . H a n sidder foran e t B r o k a d e s F o r ­ h æ n g i en r ø d t b e t r u k k e n Lænestol ved et B o r d med et r ø d t T æ p p e . Sin H a t h a r han lagt paa B o r d e t o g t r u k k e t H a n d s k e r n e a f , som han holder i sin venstre H a a n d , medens A r m e n hviler paa B o r d e t ved Siden af H a t t e n , o g idet han s t ø t t e r den h ø j r e H a a n d med en let Bøjning pea Stolearmen. Man sk ulde t r o , a t han nylig v a r kommen ind, o g a t han n u med Venlighed h ø r e r paa N o g e t , som foredrages ham.

Legemsstor F i g u r til Kn æ en e. Betegnet med Kunst­

n e r e n s Navn. Aarstallet 1 6 6 0 o g Mandens A l d e r . L æ r r e d . 4 2 " h . 3 5 " b r .

(24)

N r . 33 A. var i Etatsraad R a w e r t s Samling o g blev købt ved dets Bortsalg i 1852.

3 3 B . D a m e p o r t r æ t ( H u s t r u til H e r r e n i N r . 3 3 A).

E n v æ r d i g M a t r o n e , i f ø r t e n s o r t D r a g t , sidder i en r ø d L æ n e s t o l ved e t B o r d , hvorpaa h u n h a r lagt sine H a n d s k e r o g en lille T a s k e . B e t e g n e t m e d K u n s t ­ n e r e n s N a v n o g Aarstallet 1 6 6 0 . L æ r r e d . 4 2 " h . 3 s " b r .

Købt 1884.

G E R B R A N D T V A N D E N E E C K H O U T , f. i Amsterdam 1021, d . i s. By 1 6 7 4

3 4 . L i g e i Indgangen til d e n simple H y t t e , d e r læner sig o p til Klippen, sidder d e n hellige H i e r o n y - m u s o g læser o p m æ r k s o m t i en B o g , som han h o l d e r p a a sit S k ø d . F o r a n hans F ø d d e r ligger e n K u f f e r t , o g hans S t a v s t ø t t e r sig o p til e n J o r d f o r h ø j n i n g , h v o r p a a d e r s t a a r e n K u r v m e d L e v n e t s m i d l e r o g e t simpelt T r æ k o r s . Til v e n s t r e u d e n f o r H y t t e n e r B e d e k l o k k e n o p h æ n g t . B e t e g n e t m e d Mesterens Navn o g Aarstallet 1 6 5 4 . L æ r r e d . 2 1 " h. 1 6 7 ? " b r .

3 5 . Ved F o d e n af en Klippe læser e n E r e m i t i halvliggende Stilling i en s t o r B o g , d e r e r opslaaet p a a e n J o r d f o r h ø j n i n g f o r a n e t Dødningehoved o g e t Krucifiks, som b e s k y t t e s af e t lille T r æ s k u r . Vand­

k r u k k e n o g den flettede K u r v , som staa ved hans F ø d d e r , r ø b e hans f a a F o r n ø d e n h e d e r . I B a g g r u n d e n til v e n s t r e f ø r e nogle T r i n o p til E r e m i t e n s d u n k l e H u l e , d e r oplyses af e n L a m p e . B e t e g n e t m e d Me­

s t e r e n s N a v n o g Aarstallet 1 6 5 5 . L æ r r e d . 2 1 " h . i6 7 s " b r .

(25)

2 3

S A L O M O N K O N I N C K , f. i A m s t e r d a m 1609, d . i s. By 1656.

56. E n fornem D a m e i sit Paaklædningsværelse.

Toilettet e r f u l d e n d t ; h u n m ø n s t r e r d e t blot endnu engang i Spejlet, som den knælende T e r n e stiller foran hende. 1 den h ø j r e H a a n d holder h u n skødesløs Viften, som dannes af en Paradisfugls H a l e f j e r ; K a a b e n af m ø r k e g r ø n t Fløjel e r slaaet u d b a g o v e r Stolen. H a r Kunstneren maaske t æ n k t paa E s t e r , som s m y k k e r sig til Besøget hos A h a s v e r u s ? T r æ . 3 4 " h . 2 5 " b r .

Et andet Eksemplar af samme Billede findes i Kongen af Rumaniens Samling, der tilskrevet Eeckhout. Bachelin: Galerie Charles I, Roi de Roumanie. Paris 1898, S. i}0.

W I L L E M D E P O O R T E R ,

f. i H a r l e m , hvor han 16? 5 o g 1643 m o d t o g El eve r.

37. L y d i g mod sit hed en sk e H a r e m o g redebon til a t svinge Røgelsekarret, knæler Salomon paa Tri­

n e t foran e t S t e n a l t e r med en opblussende Offerlue.

D r e n g e og K v i n d e r med v e d b e n d o m v u n d n e F a k l e r d a n n e hans Følge. Bag ved A l t r e t staar den gamle hvidklædte P r æ s t o g g y d e r Drikofferet i Flammen, m e d e n s P r æ s t i n d e n henleder d e Bedendes Blik til en G u d i n d e s siddende Billedstøtte. E n af Templets T j e n e r e holder et O f f e r l a m ; hellige Sølvk ar ligge paa Altertrinet. Betegnet med K u n s t n e r e n s N a v n o g 1 6 4 3 . T r æ . 3 9 " h. 2 1 " b r .

S Y M O N K I C K , f. i D e l f t 1603, d . i A m s t e r d a m 1653.

3 8 . Hjemkomsten f r a e n Fuglejagt. Den e n e H e r r e har stillet sig f o r r e s t ved Kaminilden. H a n

(26)

24

har endnu i k k e sluppet sin B ø s s e , Tasken hænger o v e r hans S k u l d e r , o g med et tækkeligt U d t r y k løfter han K r u s e t , som om han vil d r i k k e os til. D e n a n d e n af J a g t h e r r e r n e h a r derimod alt skilt sig ved G e v æ r e t o g faaet T a s k e n a f ; han synes e n d n u a t føle T u r e n s Besværligheder o g s t r æ k k e r sig d e r f o r mageligt paa en Stol med K r id tp ib en i Haanden.

T r æ t , ja fast ligegyldig, hviler hans Blik paa den s t o r e T r a n e , som en af J æ g e r n e b e u n d r e n d e holder i Vejret, o g som hans K a m m e r a t , d e r renser Bøssen, s k æ n k e r e t deltagende Ø j e k a s t . B o r d e t e r s k j u l t af e t præg­

tigt r ø d t T æ p p e . Ved Siden af F y r f a d e t ligger d e r endnu en Vildand o g hinsides staar den y n g s t e af J æ g e r n e o g hælder K r u d t i e t H o r n , u d e n a t b e k y m r e sig om d e Øvrige. L æ r r e d . 3 7 " h . 2 9 " b r .

I Morreis Katalog var Billedet tilskreven Frans Hals; i Høyens Bartholomæus van der Helst. Bode (Studien, 188 S. 155) har med Rette hævdet, at det utvivlsomt var et frem­

ragende Arbejde af Frans Hals' Larling, Symon Kick. Gengivet i en Radering af A. Kruger til den af Bode og Bredius for­

fattede Afhandling i Jahrbuch d. k. pr. Kunstsammlungen, X, 1889, S. 102.

P I E T E R N A S O N ,

f. i A m s t e r d a m 1612, d . i H a a g o m t r . 1600.

39. P o r t r æ t e t af en H e r r e . H a n staar d e r i sin kraftigste Alder med glinsende sort krøllet H a a r o g med e t let F i p s k æ g . Den h ø j r e Haand leger med den hvide Lidse, som hænger ned f r a den udslaaede H a l s k r a v e ; den v enstr e, hvis lille F i n g e r b æ r e r en C a r n e o l - R i n g , hviler i den s o r t e silkeforede K a p p e og holder Handsken. Stilling og Armbevægelse vise os den T i d s Maade a t a n t y d e Manden af S t a n d .

(27)

2 5

G e n n e m Vinduesaabningen til h ø j r e ses i d e t F j e r n e en B y ved en F l o d . Betegnet med K u n s t n e r e n s Navn o g Aarstallct 1 6 5 8 . L æ r r e d . 3 1 " h. 251/*" b r . 4 0 . D a m e p o r t r æ t ( H u s t r u til H e r r e n i N r . 39).

H u n h a r sat sig paa en g r ø n Fløjels Stol, t r u k k e t sine H a n s k e r af o g lagt d e b l o t t e d e H æ n d e r o v e r hinanden i S k ø d e t . H e n d e s s o r t e Klædning e r af figureret S t o f , o g d e t fine Linned h a r en b r e d Knip- lingsbesætning. P a a d e t glat tilbagestrøgne H a a r b æ r e r h u n en S n i p h u e af sort F l o r , og omkring Bag­

hovedet en sort P erl esn o r. D e t e r en beskeden o g d o g forfinet Dragt, som passer g o d t til hendes, i k k e just s m u k k e , men f r i s k e o g venlige Udseende. G e n ­ nem Vinduet ses P r o s p e k t e t af en F l o d b r e d med nogle f j e r n e T a a r n e . B e t e g n e t som d e t forrige og, ligesom d e t , halv F i g u r i Legemsstørrelse. L æ r r e d . 31 " h . 25 V»" b r .

N E D E R L A N D S K M A L E R , S l u t n i n g e n af d e t 17de A a r h .

4 1 . Brystbillede af en G e j s t l i g , d e r e n d n u e r kraftig, skø nd t i k k e længer u n g . Den arformede, d y b e R y n k e lige over Næsen giver d e t fyldige Ansigt e t eget U d t r y k , den rige H a a r v æ k e t synes g r a a n e t f ø r T i d e n . H a n staar i en s o r t D r a g t med B la dkr a ve o g holder sin v e n s t r e H a a n d i Siden, medens den h ø j r e hviler paa S t o k k e n med Elfenbens K n a p . Ovalt paa L æ r r e d . 311/«" h . 24V2" b r .

G A B R I E L M E T S U , f. i L e i d e n 1630, d . i A m s t e r d a m 1667.

4 2 . U d e n f o r H u s d ø r e n , u n d e r S k u r e t med Vin­

(28)

løv sidder en Sælgekone, midt imellem alle sine V a r e r H u n blev søvnig o v e r den B o g , h u n læste i , t o g sine Briller af o g faldt i en Slummer , hvis R o maler sig i d e gamle r y n k e d e , men velnærede o g godmodige Ansigtstræk. Imidlertid staar F a d e t med d e s t e g t e Æ b l e r , d e t L æ k k r e s t e i hele B o d e n , for Vind o g Vove, o g f ø r e r de sude n Drengen, som n e t o p k o m m e r forbi, i en Fristelse, han i k k e kan modstaa. Med Blikket skælmsk o g forsigtigt fæstet paa den sovende, u d s t r æ k k e r han H a a n d e n e f t e r den f o r b u d n e F r u g t . P a a T r æ , a f r u n d e t foroven, i i " h. 8l/ s " b r .

Solgtes paa Auktion i Amsterdam 1729 for 121 fl. (Hoets Catalogus I, S.jpJ og 1742 for )oo fl. (Hoet II, S.49J.

J A C O B O C H T E R V E L T ,

f. i R o t t e r d a m f ø r 1635, rimeligvis d. i A m s t e r d a m f ø r 1700.

4 3 . E n Krigsmand i b l a n k t K y r a d s o g over­

drevent udstafferet lægger sig tilbage paa en u n g Piges S k ø d . I den h ø j r e Haand holder han Glasset, som e r t ø m t til hendes Æ r e ; med den v e n s t r e løfter han hendes A r m , d e r nylig hvilede om hans N a k k e , idet han d r e j e r sit Hoved o g t r y k k e r et K y s paa hendes L æ b e r . H u n e r overgiven o g ligesaa e r hendes Veninde, den yppige B r u n e t t e , hvis K æ r e s t e e r falden i S ø v n henne ved D a m b r æ t t e t . N u staar h u n i høj­

rød Fløjels Morgentrøje, Atlaskes S k ø r t o g med Sølv­

kanden i H a a n d e n f o r a t fylde Glasset paany, o g t a b e r sig i Beskuelsen af d e t lykkelige P a r . Alting ler paa hende, og d e t S m æ k h u n slaar med F i n g r e n e , lyder som e t E k k o af Kysset. F o r r e s t e n e r d e r t y s t i d e t t e Værejse, h v o r e t d æ m r e n d e Halvlys h e r s k e r

(29)

2 7

o g T u r t e l d u e r n e n æ b b e s i B u r e t u n d e r L o f t e t ; o g varsomt aabnes B a g d ø r e n af O p v a r t e r s k e n , d e r f r y g t e r f o r a t f o r s t y r r e . T r æ . 1 7 " h . 1 ^ / a " b r .

Solgtes q p for 152 fl. paa Auktion i Amsterdam og kaldtes da: »Een vrolyk Gezeldschap. ongemeen uitvorig en konstig, door J. Ochterveld, zo goed als van F. Mieris« (Hoets Catalogus III, 5 . / / ; ; . Senere henført til F. v Mieris og endnu i Høyens Fortegnelse opført under dette Navn. Lignende Bil­

leder af Ochterveld findes i mange Samlinger (et meget lig­

nende f . Eks. i Museet i Rotterdamj.

F R A N S V A N M I E R I S ( D E N Æ L D R E ) , f. i Leiden 1635, d. i s. By 1681

4 4 . P o r t r æ t af en H e r r e , hvis i k k e fine Ansigts­

t r æ k A a r e n e have givet et endnu s k a r p e r e P r æ g . Alligevel have d e e t roligt og behageligt U d t r y k , d e r vidne om Livsklogskab o g Dannelse. Ogsaa hans Holdning h a r noget f r i t o g s i k k e r t , d e r be te gne r den h ø j e r e Stilling. Den vide fløjelsforede K a p p e e r kastet over den venstre A r m o g tilhyller Alt u n d ­ tagen den h ø j r e H a a n d , som frit hviler paa B r y s t e t . Betegnet med Mesterens N av n o g 1 6 6 5 . Mandens Alder, 52 A a r , e r ligeledes angivet. T r æ . 71/« " h . 5 ' / . " b r .

4 5 . M o d e r e n , e n d n u i M o r g e n d r a g t , h a r ladet sin S ø n læse f o r Skolemesteren o g h ø r e r n u dennes Mening. Den gamle Mands venlige Miner synes a t v æ r e til F o r d e l f o r Drengen, som staar t a v s o g for­

legen o g ser i B o g e n , han holder paa Moderens S k j ø d , medens d e t lyse H a a r falder i L o k k e r ned om hans Ansigt. D ø r e n , som staar aaben til Vindel­

t r a p p e n , o g Vinduet, h v o r man mellem Vinløv skim­

(30)

t e r den blaa Himmel, t y d e maaske paa en Længsel, d e r r ø r e r sig i hans B r y s t ; men Moderen holder ham endnu bestandig med den ene H a a n d , o g i den a n d e n h a r h u n jo hans s o r t e Fløjels H u e med d e b r o g e d e F j e r . Betegnet med K u n s t n e r e n s Navn. T r æ

1 1 " h. 8 ' /t" b r .

A D R I A E N VAN O S T A D E , f. i H a a r l e m l é i o , d. i s. B y 1685.

4 0 . 1 den fattige S t u e med L e r g u l v o g kalket Væg e r e t r e f o r n ø j e d e Mennesker samlede. D e t ene af dem, en B o n d e m a n d , har lagt sig med Armen paa B o r d e t , idet han ret af H j æ r t e t synger en Vise, som han holder med begge H æ n d e r , o g som bringer Kæl­

lingen til a t glemme d e t f u l d e Ø l g l a s , h u n h a r i H a a n d e n . Den a n d e n B o n d e staar b a g v e d ; hans Ø j n e e r e f æ s t e d e paa Visen o g r ø b e , h v o r o p m æ r k ­ s o m t han følger S a n g e r e n ; men han forsømmer i k k e sin P i b e . Betegnet med K u n s t n e r e n s Navn. T r æ . 1 0 " h . 8 " b r .

C O R N E L I S B E G A . f. i H a a r l e m 1620, d . i s. B y 1664.

4 7 . F o r b e r e d e l s e r n e til en Tand-Operation. Den L i d e n d e sidder paa en B æ n k , som han s t ø t t e r sig med Haanden imod. H a n h a r med l u k k e d e Ø j n e overgivet sig i Kvaksalverens Vold, o g d e n n e u n d e r ­ søger ogsaa hans Mund med al den Alvor, som Sagen u d k r æ v e r . Bønderfolk, gamle o g u n g e , staa i t a v s F o r v e n t n i n g ved B o r d e t , d e r e r opfyldt med Medicin­

flasker o g a n d r e L æ g e - A p p a r a t e r ; selv den lille H u n d , e r bleven opmærksom o g s t i r r e r f o r u n d r e t paa P a ­

(31)

tienten. P a a Stangen foran T e l t e t i Baggrunden hænge P e r g a m e n t e r med s v æ r e S e g l , formodentlig Privilegier o g Vidnesbyrd om d e n vidtberejste L æ g e s heldige K u r e . L æ r r e d , sat paa T r æ . 14V1" h .

1 3 V b r .

J A C O B T O O R E N V L 1 E T , f. i L e i d e n 1655 eller 1636, d. i s. By 1719.

4 8 . Den halvberusede B o n de. H a n e r klædt i en graaviolet K o f t e o g h a r en Filthue paa H o v e d e t . Med den v e n s t r e Haand s æ t t e r han d e t glasserte S t e n k r u s i V i n d u s k a r m e n , i d e n h ø j r e holder han Glasset, som han nylig h a r fyldt. Kridtpibe o g T o ­ b a k ligge foran ham. H o v e d e t d r e j e r han lidt ned til v e n s t r e , som om han lyttede e f t e r Noget. Be­

t e g n e t med Mesterens Navn. Halv F i g u r . K o b b e r . 7 Vs" h . 6 " b r .

A B R A H A M D I E P R A A M , O p t a g e n i S t . L u c a s g i l d e t i D o r t r e c h t 1648.

4 9 . H v o r han g o t t e r sig, Manden med den r ø d e H u e , som ler saa hjærteligt, a t han standser med a t fylde sit Glas, m e d e n s hans Medspiller h a r lagt sine K o r t o g f o r e t Øjeblik h a r f j e r n e t sig fra B o r d e t . Hans Munterhed h a r e n d o g naaet V æ r i t n d e n , som henne ved Ildstedet plages af en paatrængende G æ s t . Men d e t o lasede Bræatspillere o g deres betæn k­

somme Tilskuer h ø r e I n t e t ; d e t maa v æ r e e t vigtigt T r æ k , som den e n e af dem e r i B e g r e b med a t gøre. Betegnet med Mesterens Monogram. T r æ .

1 6 " h. 1 8 V 4 " b r .

(32)

Købt paa Agent Lormiers Auktion i Haag 176) (Terwe- stens Catalogus S. }i8). I Ond Holland 1892, S. 250 anføres, en paa gode Grunde bygget Formodning om, at Abraham D.

er identisk med Maleren Arent Diepraam, f . i Rotterdam 1622, d. i s. By 1670.

J A N M I E N S E M O L E N A E R , f. i H a a r l e m o m t r . 1610, d . i s. B y 1668.

5 0 . Mode r o g S ø n ved d e t tarvelige Middags­

b o r d . Halve F i g u r e r . T r æ . 1 46/b" h. 153/," b r . E G B E R T V A N D E R P O E L ,

f. i D e l f t 1621, d . i s. By 1664.

5 1 . K i r k e b r a n d o g P l y n d r i n g om N a t t e n . Flam­

m e r n e , d e r staa h ø j t o p o v e r T a g e t , lyse f o r d e P l y n d r e n d e , som e r e samlede u d e n for K i r k e n . D e f o r r e s t e p a k k e sammnn o g dele B y t t e t , Høvedsmanden holder paa en hvid H e s t imellem dem o g s k y n d e r paa, a t den belæssede Vogn kan komme f r e m . Mel­

lem d e f j e r n e r e svagt belyste H u s e o g K i r k e n kom­

m e r en n y S k a r e af bevæbnede. B e t e g n e t med Meste­

rens N a v n . L æ r r e d , sat paa T r æ . 1 3 " h . 151/®" b r . 5 1 . Ildebrand om N a t t e n i en L a n d s b y . P a a Kanalen i F o r g r u n d e n ligge et P a r Baade, hvis Mand­

s k a b øser Vandet o p til den Klynge af Mænd o g K o n e r , d e r lange B r a n d s p a n d e til S l u k n i n g ; a n d r e r e d d e af Indboet. D e k æ k k e s t e e r e o p p e paa S t r a a - t a g e t f o r a t slaa Vand paa F l a m m e r n e , d e r spille h ø j t o v e r H u s e t s Rygning. Man f r y g t e r f o r N a b o t a g e t , d e r b e s k y t t e s med v a a d e Sejl. Sva gt skimtes, mel­

lem S k y e r o g T r æ e r , Maanen helt n e d e ved Hori-

(33)

31

zonten. Betegnet med Mesterens Navn. L æ r r e d , sat paa T r æ . 1 3 " h . 161/*" b r .

G O D F R I E D S C H A L K E N , f. i M a d e 1643, d . i H a a g 1706.

5 3 . Salome k o m m e r gaaende med e t F a d , som h u n skødesløst holder op mod H o f t e n , o g hvis Lin- klæde k u n slet tilhyller Johannes den D ø b e r s blege H o v e d . H e n d e s r ø d e Silkekjortel og d e t gulstribede, flagrende S l ø r passe g o d t til den f o r n ø j e d e Mine, hvormed h u n ser paa T e r n e n , d e r lader Vokslysets s t æ r k e S kin falde paa hendes Ansigt o g vel i k k e u d e n Betydning peger paa sit B r y s t , idet h u n taler til Prinsessen. I den d æ m r e n d e S k y g g e staar Bøddelen med S v æ r d e t paa S k u l d e r e n , o g gennem Fængslets G i t t e r v i n d u e s e r man den s t j e r n e k l a r e Himmel. Mer end halve F i g u r e r i Legemsstørrelse. L æ r r e d . 44V2" h . 32V2" b r .

J A N V A N G O Y E N , f . i L e i d e n 1596, d . i H a a g 1656.

5 4 . Ved B r e d d e n af en F l o d , noget for an et Fiskerleje, ses en gammel B o r g med et r u n d t T a a r n o g forfaldne b e v o x e d e M u r e . E t P a r F i s k e r e ha ve sat R u s e r u d o g derpaa lagt sig med deres B a a d e ved F o d e n af T a a r n e t . Betegnet med Malerens N a vn o g 1 6 4 2 . T r æ . 1 7 V i " h . 2 4 V 2 b r .

H E R M A N S A F T L E V E N , f. i R o t t e r d a m o m t r . 1609, d . i U t r e c h t 1681;.

4 5 . Udsigt o v e r den jævne Rhin-Flade, d e r slyn­

g e r sig mellem h ø j e K y s t e r hen til en B y ved den

(34)

f j æ r n e r e B r e d . I F o r g r u n d e n ligge t o Flodskibe, hvoraf d e t stø rste lader. Skipp er en s K o n e staar paa D æ k k e t o g taler med S t y r m a n d e n i e n f o r b i r o e n d e Baad. T r æ . 6 vs" h . 8l/ i s " b r .

J A C O B V A N R U I S D A E L , f. i Haarlem 1628 eller 1629, d. i s. By 1682.

5 6 . E n lille Flod s t r ø m m e r hen i Slagskygger af d e n s s k o v g r o e d e B r e d d e r , h v o r nogle E g e rejse sig mellem d e t lavere B ø g e k r a t . E n k e l t e Klipper, som r a g e f r e m o v e r dens rolige F l a d e , a n t y d e den u j æ v n e G r u n d , som f o r r e s t d a n n e r et lavt Fald mel­

lem hensmuldrende Blokke. Eftermiddagssolen be­

lyser d e dunkeltfarvede S k y e r s K a n t e r o g E g e t r æ e t paa F l o d e n s m o d s a t t e S i d e ; e n d n u s t æ r k e r e falde dens S tra al er ind paa d e t s k u m m e n d e Vand o g den f o r r e s t e Klippeflade. Men den s t æ r k e Modsætning h a r i k k e længer S o m m e r e n s Venlighed o g Varme, det t y d e r paa E f t e r a a r e t s Kølighed o g Alvor. Betegnet med Mesterens Navn. L æ r r e d . 2 6 " h . 20'U" b r .

5 7 . T æ t ved en A a , i Udgangen af en venlig Dal, ligger d e r en H e r r e g a a r d m e d S p i r paa d e t h ø j e T r a p p e t a a r n . B u s k e o g r a n k e E l m e t r æ e r , mel­

lem hvis S t a m m e r man ser u d i d e t F j æ r n e , staa hinsides A a e n , d e r s n o r sig om F o d e n af en skov­

k r a n s e t B a k k e med nogle B ø n d e r h u s e . Klippegrund afløser imidlertid G r ø n s v æ r e n , o g d e t stille Vand tvin­

g e s i F o r g r u n d e n ilsomt ned i K l ø f t e n , h v o r d e t s k u m m e n d e vælter sig mellem S t e n e n e . Bløde graa- lige S k y e r d æ k k e f o r en Del Aftenhimlen, men Klar­

hed o g mild R o e r u d b r e d t o v e r hele E g n e n . Be­

(35)

33

t e g n e t med Mesterens N a v n . L æ r r e d . 26V2" h .

2 0 V 4 " b r .

5 8 . Mellem G r a n - o g E g e t r æ e r løber en k n u d r e t S k o v v e j ned til en M ø l l e b æ k , d e r k o m m e r f r a d e n modsatte S i d e , b ø j e r om forbi nogle stevnede Pile, b r e d e r sig i F o r g r u n d e n og falder u d o v e r en Planke­

d æ m n i n g , hvis e n e E n d e den h a r b e g y n d t a t rive b o r t . Hinsides S m a a b u s k e n e , d e r betegne B æ k k e n s L ø b , g a a r d e r e t lavt H e g n , o g b a g ved d e t a a b n e r d e r sig e n G r ø n n i n g midt i S k o v e n , h v o r et ensomt, r e t anseligt, Bondehus ligger foran nogle G r a n e r . O v e r d e f j e r n e r e T r æ t o p p e h æ v e enkelte H ø j d e r sig blaalig i den fugtige L u f t . Betegnet med Mesterens Navn.

L æ r r e d . 3 8 " h. 3 5 " b r .

5 9 . T o S t r ø m m e fo ren e sig i b r u s e n d e F a l d mellem fremragende Klipper, d e r synligen undergraves af d e rivende Vande. Den u a f b r u d t e K a m p , som S k o v n a t u r e n h e r maa bestaa, a f p r æ g e r sig i den for­

k n y t t e B ø g e b u s k , hvis G r e n e hænger u d o v e r d e t midterste K l i p p e s t y k k e , o g i den k n æ k k e d e Bøge- stamme. E g e n , d e r u d s t r æ k k e r sine R o d s k u d o v e r V a n d e t , h a r staaet kraftigere imod. Himlen e r u r o ­ lig; d e f o r r e v n e S k y e r svæve t u n g t o g lavt, o g k u n mat glimter Solen i Baggrunden paa d e b r a t t e Fjeld­

s i d e r , som begrænse den e n e S t r ø m , o g hvis n æ r ­ meste P y n t b æ r e r en gammel B o r g . Betegnet med Mesterens N a v n . L æ r r e d . 3 8 " h . 3 j " b r .

M E I N D E R T H O B B E M A , f. i A m s t e r d a m 1638, d . i s. B y 1709.

6 0 . Udsigt henad V e j e n , som løber gjennem en 3

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

befalet at opbinde Frøstænglerne paa Bedeplanterne, naar det kan overkommes. Jeg er tilbøjelig til, med de tyske Frøavlere, at anse dette for ikke alene

giver udtryk for, at de ikke har haft behov for psykologhjælp af forskellige årsager: at det skal de nok klare selv, at de har været igennem så meget i livet, så det ikke

Billederne skal være uden overflødigt blikfang som for eksempel særprægede smykker. Be- klædningsgenstande skal kun med, hvis de giver en pointe til billedet. Stropper, sokkekanter

Medarbejderne er den vigtigste ressource i varetagelsen og udviklingen af de regionale opgaver. Et stigende udgiftspres i form af besparelser og effektivise- ringer i

Der er dog ringe Sandsynlighed for, at hans Billede i Museet ei blevet forenet med Billedet af hans Veninde, da der af hende ikke synes at findes noget fuldt autentisk

• Inuit innarluutillit pisinnaataaffii, arnanik assigiinngisitsisarneq, naalliutitsisarneq, innuttaasutut politikkikkullu pisinnaatitaaffiit kiisalu meeqqat

Den individorienterede opfattelse af ”AKT” i den danske folkeskole kan i grelle tilfælde resultere i en løsning, der implicerer udskillelse fra klassemiljøet til f.eks. I

(Overs, af forsk. Digte af Goethe, bl. hefir Bjarni Jonsson frå Vogi. Del af Faust i islandsk Oversættelse). Grimur Thomsen: LjoSmæli. Omtale af Goethe i Anledning af hans