• Ingen resultater fundet

GISSELFELD KLOSTER MALERIERNE FORTEGNELSE

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "GISSELFELD KLOSTER MALERIERNE FORTEGNELSE"

Copied!
73
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

Gisselfeld Kloster.

N r . 58.

F E L T M A R S K A L - L I E U T E N A N T C H R I S T I A N G Y L D E N L Ø V E G R E V E T I L S A M S Ø E , H E R R E T I L G I S S E L F E L D

A N D E N B E S I D D E R A F G R E V S K A B E T S A M S Ø E FØDT 1674, DØD I 7 0 3 .

Hacyinthe Rigaud pinx. FOTOTYPI. PACHT & CR0NE8 EFTFL8.

F O R T E G N E L S E

O V E R

M A L E R I E R N E

P A A

GISSELFELD KLOSTER

SAMT I

HANS EXCELLENCE GREV DANNESKIOLD-SAMSØE

TIL GREVSKABET SAMSØES P R I V A T B E S I D D E L S E

K Ø B E N H A V N

1 9 1 8

(2)

K Ø B E N H A V N - G R Æ B E S B O G T R Y K K E R I

D

E N I N T E R E S S E , som e n S a m l i n g gamle Billeder frem­

b y d e r , n a a e r , k u n s t n e r i s k set, k u n sjældent u d o v e r Sum­

m e n af d e e n k e l t e Billeders B e t y d n i n g . Men ser man historisk paa Samlingen, k o m m e r n y e Momenter t i l ; i k k e mindst n a a r den hovedsagelig bestaar af P o r t r a i t e r . Dens O p s t a a e n o g V æ k s t k a s t e r da L y s o v e r d e forskellige Samleres Interesser, S m a g , personlige F o r h o l d o g slægthistoriske S a n s , o g u d af d e enkelte Billeders Tilstedeværelse k a n d e k y n d i g e læse Tildragelser o g Begivenheder af S l æ g t e n s eller E j e n d o m m e n s S k æ b n e hidindtil.

E n d e l i g b e t y d e r en saadan S a m l i n g saare meget f o r Vurderingen af d e e n k e l t e P o r t r a i t e r s r e t t e B e n æ v n e lse .

F o r en P o r t r a i t f o r s k e r f r e m b y d e r den Malerisamling, som ejes eller besiddes af O v e r h o v e d e t f o r d e n Danneskiold-Sam- s ø es k e S l æ g t , særlige G l æ d e r . Malerierne h a r alle — i h v e r t F a l d alle d e æ l d r e — deres specielle T i l k n y t n i n g til S l æ g t e n o g d e n s Besiddelser o g e r tilvejebragt u d f r a d e t e n k l e Ø n s k e hos S a m l e r n e a t v æ r e omgivne af Billeder af deres n æ r m e s t e S l æ g t . Disse G r æ n s e r f o r E r h v e r ve ls e r ne g i v e r Samlingen e n sjælden F a s t h e d o g T y n g d e , o g hvad d e t t e i historisk o g p o r t r a i t k r i t i s k H e n s e e n d e b e t y d e r i Sammenligning med n y e r e Sammenbring- ninger af u k r i t i s k navngivne, tilfældigt tilvejebragte P o r t r a i t e r , kan e n h v e r interesseret forstaa.

N u havde g a n s k e vist særlige F o r h o l d b e v i r k e t , a t Male­

r i e r n e , da Undersøgelsen b e g y n d t e , f o r e n Del hang navnløse

i

(3)

eller med u s i k r e Betegnelser. Men d e t t v a n g k u n A r b e j d e t ind paa d e t S p o r , som altid e r d e t sikreste o g aldrig ved saadanne Undersøgelser b u r d e undlades, nemlig F o r s ø g e t paa a t tilveje­

b r i n g e arkivalske Oplysninger o m , hvem Malerierne tidligere a n t o g e s a t forestille. D e t gjaldt d e r f o r f ø r s t o g f r e m m e s t a t faa f u n d e t gamle I n v e n t a r e r o g Boregistreringer, o g d e n n e Vej viste sig f a r b a r o g g a v g o d e R e s u l t a t e r .

H o v e d p a r t e n af Malerierne opb eva res paa Gisselfeld o g e r k n y t t e d e til d e n n e E j e n d o m s Histor ie, idet G a a r d e n s S k æ b n e i d e sidste P a r A a r h u n d r e d e r e r n ø j e f o r b u n d e t med S l æ g t e n Danneskiold-Samsøes. D e t bliver d e r f o r n atur lig t a t u n d e r s ø g e , hvad vi k a n faa a t vide om d e n n e G a a r d s i n d r e U d s t y r g e n ­ nem T i d e r n e .

Gisselfeld blev b y g g e t f r a A a r 1547 af P e d e r O x e , men k o m e f t e r h a n s Død i forskellige E j e r e s H æ n d e r o g blev i T i d e r n e s L ø b b e r ø v e t sin oprindelige Udsmykning. Da K r o n e n e f t e r K a i L y k k e s F a l d o v e r t o g G a a r d e n 1661, v a r d e r k u n lidet tilbage af den gamle P r a g t . Bland t d e halvthundrede Malerier, som d a n æ v n e s , e r n u k u n e e t paaviseligt, nemlig P o r t r a i t e t af P e d e r O x e ( N r . 170), som d a hang i F r u e r s t u e n o g taxeredes til 5 # , samt muligvis d e t s t o r e Billede af Chri­

stian IV ( N r . 2), (Rigsarkivet, Kommissionen af 4 . S e p t e m b e r 1661 o v e r Kai L y k k e , P a k k e 1, L æ g 1, Inventar o v e r Gissel­

feld). G a a r d e n v a r senere i K r o n p r i n s e n s (Christian V.s) Be­

siddelse, k o m d e r n æ s t i d e Schackers E j e o g g i k videre o v e r til K o n g e n s Y ndl in g, O b e r k a m m e r j u n k e r A d a m L e v i n K n u t h . H a n b yg ge de i k k e alene den n y e F l ø j ( » K n u t h s H u s « ) t i l , men f o r e t o g ogsaa e n s t ø r r e i n d r e O m b y g n i n g . I hans Tid h a r sik­

k e r t d e æ l d r e K o n g e p o r t r a i t e r ( N r . 5 , 8 , 10), K n u t h s e g e t P o r t r a i t ( N r . 16), malet som P e n d a n t til P e d e r O x e s , o g d e gamle hollandske Malerier ( N r . 2 5 1 — 2 5 8 ) f u n d e t V e j til G i s ­ s e l f e l d ; thi d e indgik alle som fast L e d i Værelsernes i n d r e D e k o r a t i o n o g v a r nagelfast a n b r a g t . A n d r e K o n g e p o r t r a i t e r ,

(som N r . 1 — 4 o g N r . 9), o g d e t gamle Originalbillede af K n u t h ( N r . 159) har s i k k e r t ogsaa v æ r e t p a a Gisselfeld i hans T i d .

E f t e r K n u t h s Død k o m G a a r d e n med hele sit U d s t y r i C h r i s t i a n G y l d e n l ø v e s E j e . D e n n e t r a f i nogle O p t e g n e l s e r den testamentariske Bestemmelse, a t Gisselfeld skulde v æ r e E n k e ­ s æ d e f o r hans H u s t r u D o r t e K r a g , men e f t e r hendes Død f u n ­ d e r e en bestemt K l o s t e r h æ v n i n g til 16 d a n s k e adelige J o m f r u e r . Allerede 1703 afgik Ch r is tia n G y l d e n l ø v e ved D ø d e n ; D o r t e K r a g , som overlevede ham i o v e r 50 A a r , t o g d a B o l i g p a a Gisselfeld, som h u n s n a r e r e b e t r a g t e d e sig som E j e r , end som B r u g e r a f . D a h u n 1714 besluttede a t indgaa n y t Æ g t e s k a b , b l e v d e t d o g n ø d v e n d i g t a t a f h o l d e S k i f t e ; e t I n v e n t a r ma a tte optages, o g d e t t e e r lykkeligvis b e v a r e t o g giver o s d e n ældste u d f ø r l i g e F o r t e g n e l s e o v e r Gisselfelds Malerisamling. Deri genfindes d e Malerier, som o v e n f o r e r n æ v n t , samt e n M æ n g d e a n d r e , som i k k e e r f o r b l e v n e ved G a a r d e n .

D o r t e K r a g blev e f t e r sit n y e G i f t e r m a a l b o e n d e paa Gisselfeld, medens hendes ældste S ø n G r e v C h r i s t i a n D a n n e - s k i o l d - S a m s ø e dels o ph o ld t sig i P a l æ e t i K ø b e n h a v n (det n u v æ r e n d e T h o t t s k e ) , dels paa A s s e n d r u p . E f t e r sin F a r m o d e r , G r e v i n d e n af Samsøe, m o d t o g han u d e n Tvivl en Del Familie- p o r t r a i t e r (se N r . 55) o g h a n s F a r b r o d e r G r e v U l r i k Christian G y l d e n l ø v e efterlod ham 1719 6 F a m i l i e s t y k k e r , men d e v a r r i g t i g n o k k u n v u r d e r e d e til 2 4 R d l . ( S k i f t e i Gisselfeld P r i ­ vatarkiv). K u n faa A a r d e r e f t e r , i 1728, a f g i k G r e v e n ved D ø d e n ; h a n s m æ g t i g e Samlinger af B ø g e r , Malerier, Kunstsager solgtes ved offentlig A u c t i o n ; en Del F a m i l i e p o r t r a i t e r blev d o g u n d e r Bobehandlingen o v e r d r a g e t h a n s E n k e , f. v o n Holstein, o g s y n e s derigennem t a b t e f o r S l æ g t e n ( S k i f t e i Gisselfelds P r i v a t a r k i v ) , a n d r e e r d o g utvivlsomt blevne i S ø n n e n s Be­

siddelse.

Den følgende T i d v a r en sørgelig E p o k e i Familiens H i -

(4)

storie. G o d s e r n e s O v e r s k u d v a r m i n i m a l t ; F o r m u e n o g E j e n ­ d o m m e n e blev u p r a k t i s k o g e g e n n y t t i g t b e s t y r e d e f o r d e mindre- aarige Besiddere, o g disses Ungdom f o r h i n d r e d e dem i a t be­

k l æ d e en af d e vellønnede S t a t s p o s t e r , hvorved d e r k u n d e bringes Ballance i deres Ø k o n o m i . U n d e r disse F o r h o l d m aat t e den e n e Ejendom e f t e r den anden b o r t s æ l g e s ; af Minder om d e u d s t r a k t e o g rige Besiddelser synes n u k u n e t e n k e l t a t v æ r e bleven tilbage f o r S l æ g t e n , nemlig d e t f o r m o d e d e P o r t r a i t af S o p h i e Amalie L i n d e n o v ( N r . 167).

S o m voksen opholdt G r e v Chr istian s ældste S ø n G r e v F r e d e r i k C h r i s t i a n D a n n e s k i o l d - S a m s ø e sig mest i K ø ­ ben ha vn. E n k u r i ø s R e g n i n g , som tilfældigt e r o p b e v a r e t i d e t Danneskioldske P r i v a t a r k i v , o g som formentlig b ø r h e n f ø r e s til ham, viser, a t han tidligt har ladet sig o g sin H u s t r u male.

Den l y d e r :

» F o r Deres H ø y e Grevelige E x e l e n c e G r e v af D a n n e r schiold A n n o 1749 d . 12 J u n i Under­

danigst f o r f æ r d i g e t o g leveret e t o r i g i n a l t P o r ­ t r a i t E f t t e r Naadig G r e v e n 10 R d l . d . 18 Dito E t O r i g i n a l E f t t e r N a a d i g G r e v

I n d e n R d l .

d . 2 0 Decembr E n C o p i e E f t t e r Naadig

G r e v e n s P o r t r a i t 8 R d l .

summa . . . 2 8 R d l . Ovenstaaende R e g n i n g e r mig af H r . S e k r e t a i r R i n g betalt med 26 Rigsdl., siger S e x o g T i v e Rigsdl., h v o r f o r e hermed k v itter e r

H a f n i æ d . 7 O c t o b r . 1750

A. B r y n n i c k e . « (GI. A r k i v S i g n a t u r N r . 16 o g N r . 95).

A t G r e v F r e d e r i k Christian virkelig besad Interesse f o r F a m i l i e p o r t r a i t e r , lagde han f o r Dagen, da den T i d k o m , da

4

O p r e t t e l s e n af Gisselfeld K l o s t e r blev til Virkelighed. D o r t e K r a g havde ingensinde k u n n e t b r i n g e Ballance i s i n e ø k o n o ­ miske F o r h o l d o g hendes Mand, Geheimeraad H a n s Adolph v o n Ahlefeldt, forstod e n d n u m i n d r e d e n n e K u n s t . D e indviklede deres Slægtninge, i s æ r hendes B ø r n o g B ø r n e b ø r n , i o m f a t t e n d e P e n g e t r a n s a k t i o n e r , som k o m til a t k o s t e S l æ g t e n R e s t e n af d e n s R i g d o m . Det e r d e r f o r i k k e u n d e r l i g t , a t D o r t e K r a g , d a h u n d ø d e 1754, efterlod e t insolvent B o . Gisselfeld havde h u n g a n s k e b e t r a g t e t som sin p r i v a t e Besiddelse, saa v i d t e n d o g , a t h u n i sit T e s t a m e n t e overlod den til sin Æ g t e f æ l l e . Da Bobehandlingen n u g j o r d e Optagelsen af e t n y t Inventar n ø d ­ vendig, o g den gamle Geheimeraad Ahlefeldt opdagede, a t H u s t r u e n s testamentariske G a v e ingen Værdi havde, t r a k han sig f o r n æ r m e t tilbage o g n æ g t e d e S k i f t e r e t t e n e n h v e r Assistance, hvilket v a r r e t g e n e r e n d e f o r E m b e d s m æ n d e n e , d e r ingen Kend­

s k a b havde til S t e d e t s P o r t r a i t e r o g d e r f o r i k k e v a r i S t a n d til a t identificere d e i 1714-Inventariet n æ v n t e Billeder. D e r v a r d a intet a n d e t f o r dem a t g ø r e end søge s a g k y n d i g Assi­

stance f r a K ø b e n h a v n ; K o b b e r s t i k k e r e n L o d e p a a t o g sig »som e n b e r ø m t K i e n d e r « A r b e j d e t . H a n h a r d o g i k k e v æ r e t f u l d t u d heldig; af 1714-lnventariets » O v a l e P o r t r a i t s af d e t kongelige H u u s « identificerede han d e t o som F r e d e r i k III o g D r o n n i n g S o p h i e Amalie, en Benævnelse, d e h a r b a a r e t lige til N u t i d e n , s k ø n t d e u d e n nogen Tvivl forestiller C h r istia n V o g hans D r o n n i n g ( N r . 5 o g 8), ligeledes h e n f ø r t e s e t B a r n e p o r t r a i t af en Gyldenløve til Feltmarskallen, s k ø n t d e t s i k k e r t e r d e t lille Billede med S k i b s u d s t y r e t o g N e p t u n , hvilke A t t r i b u t e r kende­

t e g n e r d e t som General-Admiral-Lieutenanten ( N r . 5 4 ) ; ogsaa d e n n e fejlagtige Benævnelse bevaredes h e r til N u t i d e n . L o d e s S v e n d S r . Q v i s t fik i O p d r a g a t rense Billederne.

Det paa d e n n e Vis affattede I n v e n t a r af 1755 fik sin sær­

lige B e t y d n i n g , idet den Bestemmelse blev tr u f f e t af R e t t e n , a t Gisselfelds I n d b o sk u l d e b r u g e s til D æ k n i n g af »Hendes h ø j e

5

(5)

N a a d e s « G æ l d ; d e r b l e v d e r f o r b e r a m m e t A u k t i o n p a a G i s s e l f e l d .

G r e v F r e d e r i k C h r i s t i a n , d e r i v r i g t a r b e j d e d e f o r I v æ r k ­ s æ t t e l s e n a f B e d s t e f a d e r e n s Ø n s k e , K l o s t e r e t s O p r e t t e l s e , o g d e r f o r p a a l a g d e s i g v i d t g a a e n d e O f r e , s ø g t e i K l o s t e r e t s I n ­ t e r e s s e a t s i k r e d e t d e v i g t i g s t e P o r t r a i t e r o g t i l s k r e v d e r f o r I n s p e k t ø r T h o r u p f ø l g e n d e O r d r e u n d e r 2 7 . D e c e m b e r 1 7 5 5 — c i t e r e t e f t e r e n a f G r e v i n d e E . H . D . D a n n e s k i o l d - S a m s ø e t a g e t A f s k r i f t i d e t D a n n e s k i o l d s k e P r i v a t a r k i v — : » D a e e n d e e l a f d e k o n g l . P o r t r a i t e r p a a G i s s e l f e l d b e f i n d e s i n d u p l o , s a a v i l d e j e g h a v e d e s m u k k e s t e r e s e r v e r e d e t i l K l o s t e r e t f r a A u k ­ t i o n e n , t i l h v i l k e n E n d e D e v i l d e b e h a g e m e d a l l e r f ø r s t e a t m e d d e l e m i g C o p i e a f d e n F o r t e g n e l s e , s o m M r . L o d d e h a v e r f o r f a t t e t , s a a s o m S t y k k e r n e s B o n i t é e d e r u d i f i n d e s b e t e g n e d . M e d d e t s a m m e v i l d e D e o g s p e c i f i c e r e a l t a n d e t , s o m D e e r ­ a g t e r a t b u r d e t i l K l o s t e r e t s N y t t e f o r b e h o l d e s o g f r a A u c - t i o n e n u n d r a g e s . « D e n n e O r d n i n g k u n d e n a t u r l i g v i s i k k e g e n ­ n e m f ø r e s-, m a n b l e v d e r f o r n ø d t e t i l p a a A u c t i o n e n a t k ø b e d e ø n s k e d e M a l e r i e r . E f t e r e n a f G r e v i n d e E . H . D . D a n n e - s k i o l d s k r e v e t C o p i e a f d e n g a m l e , n u f o r s v u n d n e R e g n i n g e r ­ h v e r v e d e s v e d d e n n e L e j l i g h e d f ø l g e n d e B i l l e d e r : K o n g C h r i ­ s t i a n V t i l H e s t ( N r . 3 ) 15 R d l . — K o n g C h r i s t i a n I V i K n æ ­ s t ø r r e l s e ( N r . 2 ) 6 R d l . 3 $ . — K o n g C h r i s t i a n V m e d h a n s e g e t H a a r o g i K n æ s t ø r r e l s e ( n u f o r s v u n d e t ) 2 R d l . 2 # . — K o n g C h r i s t i a n V i l e v e n d e S t ø r r e l s e ( N r . 4 ) 13 R d l . 3 •#. — D r o n n i n g C h a r l o t t e A m a l i e d i t t o ( N r . 9 ) 13 R d l . 3 P e d e r O x e ( N r . 1 7 0 ) 8 R d l . 3 # . — G e n e r a l F r . A h r e n - s t o r f f ( n u f o r s v u n d e t ) 13 R d l . — E t l i d e t P o r t r a i t a f G e n e r a l - F e l t m a r s k a l G y l d e n l ø v e ( f o r m e n t l i g B r o d e r e n N r . 5 4 ) 8 R d l .

— E t P o r t r a i t i e e n o t t e k a n t e t o v a l R a m m e , m e n e d e s a t v æ r e O b e r k a m m e r j u n k e r K n u t h ( N r . 1 5 9 ) 1 4 R d l . — F r e d e r i k I I I , o v a l , n a g e l f a s t , o g h a n s G e m a h l D r o n n i n g e n [ a l t s a a e n F o r ­ v e k s l i n g m e d C h r i s t i a n V o g D r o n n i n g ] ( N r . 5 o g 8 ) 1 5 R d l .

6

2 — T v e n d e a f d e k o n g e l i g e B ø r n , d i t t o ( n u f o r s v u n d n e ) ,

— d i t t o , d i t t o ( N r . 1 0 ) , — G r e v i n d e S a m s ø e p a a e n o v a l K o b b e r p l a d e ( n u f o r s v u n d e t ) . — G r e v C h r i s t i a n D a n n e s k i o l d ( N r . 7 5 ) 4 R d l . — h a n s G r æ v i n d e ( N r . 7 9 ) 4 R d l . — F e l d t M a r s k a l k G y l d e n l ø v e ( N r . 5 8 ) 4 R d l - 3 # . — H a n s G e m a l ­ i n d e ( n u f o r s v u n d e t ) 3 R d l . 1 2 h i s t o r i s k e S t y k k e r , n a g e l f a s t e ( N r . 2 5 1 o g v i s t N r . 2 3 4 ) 4 R d l . — 2 M u s k e t i e r S t y k k e r ( N r . 2 5 6 o g e t f o r s v u n d e t ) , 2 L a n d s k a b e r m e d K r e a ­ t u r e r ( N r . 2 5 5 ) , 2 d i t t o , d e t e n e d e r a f m e d F r e d e r i k s b o r g ( 2 5 3 o g e t B i l l e d e , s o m n u e r p a a F r e d e r i k s b o r g S l o t ) , 1 d i t t o m e d K r e b s o g F r u g t ( f o r s v u n d e t ) , a l l e n a g e l f a s t e , 1 4 R d l . — 3 S ø e B a t a i l l e r ( f o r s v u n d n e ) , 1 m i n d r e d i t t o m e d e t S k i b i f u l d t S e i g l ( v i s t n o k N r . 2 5 2 ) , a l l e n a g e l f a s t e , 1 6 R d l . — L a n d ­ s k a b m e d t o D i s c i p l e v a n d r e n d e t i l E m a u s ( N r . 2 5 8 ) 4 R d l .

— C h r i s t i O m s k i æ r e l s e ( f o r s v u n d e t ) 2 R d l . 2

A l l e d i s s e B i l l e d e r m e d U n d t a g e l s e a f G y l d e n l ø v e r n e s o g D a n n e s k j o l d e r n e s P o r t r a i t e r f a n d t e s a l l e r e d e p a a G i s s e l f e l d i 1 7 1 4 . H e n d e s h ø j e N a a d e h a r d o g o g s a a f ø r t s i n e F a m i l i e p o r - t r a i t e r t i l G i s s e l f e l d ; v e l b l e v d e s o l g t e v e d A u k t i o n e n , m e n d e , s o m b l e v k ø b t e a f h e n d e s S v i g e r s ø n G r e v F r e d e r i k L u d v i g D a n n e s k i o l d - L a u r w i g e n , fik s e n e r e d e l v i s B e t y d n i n g f o r K l o s t e r e t , h v o r f o r d e h e r s k a l n æ v n e s ; d e t v a r : G r e v F r e d e r i k D a n n e ­ s k i o l d ( n u p a a O r e b y g a a r d ) 3 R d l . 1 # , — h a n s G r æ v i n d e ( n u p a a O r e b y g a a r d ) 3 R d l . 1 $ . — D e n S a l i g G r e v L a u r ­ w i g e n ( u k e n d t ) 12 R d l . 1 $ . — H e n d e s h ø j e N a a d e , s i d d e n d e i l e v e n d e S t ø r r e l s e ( N r . 6 2 ) 1 6 R d l . 5 $ . — G e h e i m e C o n f e r e n c e R a a d v o n A h l e f e l d t ( N r . 1 5 1 ) 1 8 R d l . — O b e r S t a l l m e s t e r G r æ v L a u r w i g e n o g h a n s G r æ v i n d e ( u k e n d t ) 8 R d l . 5

D e B i l l e d e r , s o m K l o s t e r e t e r h v e r v e d e p a a d e n n e A u c t i o n , b l e v d e n f a s t e S t a m m e f o r d e t s M a l e r i s a m l i n g . G r e v F r e d e r i k C h r i s t i a n t o g s e l v O p h o l d i K n u t h s H u s , d a H o v e d b y g n i n g e n v a r u b e b o e l i g . H e r h e n h a r h a n a a b e n b a r t b r a g t e n s t o r D e l a f S l æ g t e n s p r i v a t e P o r t r a i t e r , t h i i h a n s » R e i s e b o g « f o r 1 7 7 6

7

(6)

( P r i v a t a r k i v e t ) staar o p f ø r t , a t d e r da paa S l o t t e t fandtes 53 Malerier, hvoraf 4 0 var P o r t r a i t e r . E f t e r Billedernes K a r a k t e r maa d e t v æ r e P o r t r a i t e r n e af ham selv o g hans f ø r s t e H u s t r u (Nr. 8 5 — 8 5 ) , af Nicoline R o s e n k r a n t z s S l æ g t n i n g e d e R o s e n - k r a n t z e r o g K r a g e r ( N r . 155, 162 — 165, 172 — 173, 175), af Valloabbedisserne ( N r . 4 0 , 4 2 o g 43) — Nicoline Rosen- k r a n t z havde jo selv v æ r e t Vallødame — o g af d e Augusten­

b o r g s k e F yrst el ig hed er, G r e v e n s F æ t t e r o g K u s i n e r ( N r . 35 — 39). Desuden e r f o r m e n t l i g Lindenovbilledet ( N r . 6 7 ) k o m m e n til Gisselfeld f ø r 1776.

Saaledes k o m m e r Tallet af P o r t r a i t e r n e o p paa 4 0 . Af Malerierne h a r d e r derimod a a b e n b a r t v æ r e t e n A f g a n g paa 6 S t y k k e r .

D a G r e v F r e d e r i k Christian Danneskiold-Samsøe 1778 v a r d ø d , blev h a n s a n d e n H u s t r u , Nicoline R o s e n k r a n t z ' s S ø s t e r ­ d a t t e r , F r e d e r i k k e L o u i s e v o n Kleist, b o e n d e paa Gisselfeld.

D e t synes, som om en s t o r Del F a m i l i e p o r t r a i t e r i d e n n e P e r i o d e e r k o m m e n til Gisselfeld, thi i G r e v i n d e n s »Kassabog«

f o r 1793 findes o p f ø r t e t g r o v t I n v e n t a r , h v o r e f t e r d e r fandtes 9 3 S t y k k e r paa Gisselfeld, hvoraf mindst 4 9 o g sandsynligvis flere, v a r e P o r t r a i t e r . S e l v om man da a n t a g e r , a t n o g l e af S t y k k e r n e v a r K o b b e r s t i k , bliver R e s u l t a t e t d o g , a t Malerisam­

lingen e r bleven betydelig f o r ø g e t . I 1770 v a r Admiral F r e d e r i k D an nesk jol d død u d e n a t efterlade sig a n d r e E f t e r k o m m e r e end D a t t e r e n F r e d e r i k k e L o u i s e C h a r l o t t e , som senere blev Klo­

ste re ts a n d e n P r i o r i n d e . N o g e n T i d d e r e f t e r , t ø r man a n - tage, h a r alle hans Slægtbilleder f u n d e t Vej til G i ss elf e l d ; d e r ved fo rkl ar e s ogsaa d e t s t o r e Antal P o r t r a i t e r af ham, hans H u s t r u o g B ø r n , som findes d e r ; d e t d r e j e r sig specielt o m N u m r e n e 6 5 — 7 1 , 7 4 o g 143, ialt 9 Billeder. Desuden maa d e t f o r m e n e s , a t han h a r ejet en s t o r Del a n d r e Familiebilleder, som ved d e n n e Lejlighed e r f u l g t e m e d ; som E k s e m p e l kan n æ v n e s N r . 5 0 , 53, 55, 57, 59, 6 4 , 77, 78, 8 0 — 8 2 , 1 5 6

n ^ - ^(11

(ialt 12 B i l l e d e r ) ; men alt d e t t e er jo k u n H y p o t e s e r . Vi kan k u n s i k k e r t k o n s t a t e r e , a t Malerisamlingen i S l u t n i n g e n af 18.

A a r h u n d r e d e v o k s e d e betydeligt o g maa da h e n f ø r e T i l k o m s t e n af d e P o r t r a i t e r , som n u findes paa Gisselfeld, o g hvis O p r i n ­ delse ellers i k k e kendes til d e n n e P e r i o d e . T h i h v e r k e n e f t e r Admiralens o v e n n æ v n t e D a t t e r s Død eller e f t e r den længstlevende af G r e v F r e d e r i k Ch r is t i an s Halvsøskende eller e f t e r G r e v i n d e Danneskiold, f. v o n Kleists, F o r æ l d r e s Død k o m d e r Malerier til Gisselfeld ( S k i f t e r i P r o v i n s a r k i v e t ) .

G r e v F r e d e r i k C h r i st ia n havde k u n e e t B a r n , en S ø n , G r e v C h r i s t i a n C o n r a d S o p h u s D a n n e s k i o l d - S a m s ø e . I M o d s æ t n i n g til F a d e r e n stod han paa e n meget venskabelig F o d med sine S l æ g t n i n g e ; specielt s y n e s han a t have sat megen P r i s paa sin F'arfaders Halvsøster, D o r t e K r a g s D a t t e r A n n a Joachimine v o n Ahlefeldt, d e r havde æ g t e t O v e r s t a l d m e s t e r G r e v F r e d e r i k L u d v i g D a n n e s k i o l d - L a u r w i g e n . H u n afgik ved D ø d e n 1797 u d e n a t ha v e e f te r la d t sig Livsarvinger o g havde d e r f o r t es ta m e n te r e t sin N e v ø s S ø n , G r e v C h r is tia n C o n r a d S o p h u s , nogle F a m i l i e p o r t r a i t e r , væsentlig d e af hendes Mand paa A u k t i o n e n e f t e r Moderen k ø b t e Malerier. H u n s k r i v e r : »Min salig f a d e r s [ N r . 151] o g mo de r s [ N r . 62] s t o r e P o r t r a i t e r i mit s o v e k a m m e r o g enu e e t af min f a d e r [ f o r sv u n d e t] , H e r t - zogen af A u g u s t e n b o r g [forsvundet] o g h e r z o g i n d e n , f ø d t Danne­

skiold-Samsøe [ n u paa O r e b y g a a r d ] o g G r e v i n d e n f ø d W e d e l l [paa O r e b y g a a r d ] , sa m t t o e af deeres b ø r n [ N r . 72 o g S ø n n e n s P o r t r a i t paa O r e b y g a a r d ] , alle disse p o r t r a i t e r ø n s k e r jeg, a t min neveu Christian Danneskiold-Samsøe ma a tte t a g e til sig, som dend mest berettigst dertil« (Testamentet i S k i f t e t paa L an ds a r k iv et ) . D e n n e Samling P o r t r a i t e r havde den m æ r k e l i g e S k æ b n e delvis a t gaa u d af Familiens E j e o g n u befinde sig paa O r e b y g a a r d . Hvorledes d e t t e e r s k e t , e r n u u o p k l a r l i g t ; men e n F o r b i n d e l s e kan paapeges. G r e v Christian C o n r a d S o p h u s ' s H u s t r u var f ø d t K a a s ; hendes B r o d e r blev g i f t med

9

(7)

A r v i n g e n til G u l d b o r g l a n d Christiane H e n r i e t t e B a r n e r o g an­

t o g som B a r o n N a v n e t K a a s - L e h n ; e f t e r hans Død opholdt E n k e n sig o f t e o g længe paa Gisselfeld, h v o r ogsaa a n d r e S l æ g t n i n g e af G r e v i n d e n havde v a r i g t Op hold. Med Baronessen eller en af G r e v i n d e n s S ø s t r e e r Billederne f or men t l ig bleven flyttede til Guldborglands H o v e d s æ d e O r e b y g a a r d . F o r u d e n med en Del F a m i l i e p o r t r a i t e r af dalevende Medlemmer af Slæg­

t e n , øgedes Samlingen paa Gisselfeld i d e n n e P e r i o d e med den L o r e n t z e n s k e Samling af P r o s p e k t e r af Familiens E j e n d o m m e ( N r . 2 0 2 , 2 0 5 , 2 0 8 — 1 0 , 2 3 7 — 2 5 9 ) .

D a G r e v Christian C o n r a d S o p h u s i 1823 a f g i k ved D ø d e n , t o g hans ældste S ø n G r e v F r e d e r i k C h r i s t i a n D a n n e s k i o l d - S a m s ø e Ophold paa Gisselfeld; d e r b o e d e ogsaa hans M o d e r J o h a n n e H e n r i e t t e Valentine K a a s til sin Død 1843. I hans Tid afgik e n k e l t e Billeder til F r e d e r i k s b o r g , h v o r d e d o g b r æ n d t e 1859 med Undtagelse af et enkelt P r o s p e k t af F r e d e ­ r i k s b o r g S l o t . A n d r e Malerier synes a t v æ r e flyttede til G r e v e n s a n d r e Besiddelser eller afgivne til a n d r e Medlemmer af S l æ g t e n .

Ved G r e v F r e d e r i k Christians Død 1869 blev d e r f o r e ­ t a g e t e n Æ n d r i n g i Malerisamlingens S t i l l i n g ; medens tidligere k u n d e paa A u k t i o n e n 1756 e f t e r D o r t e K r a g k ø b t e Malerier v a r Kl oste re ts E j e n d o m , o g R e s t e n v a r O v e r d i r e k t ø r e n s p r i v a t e Besiddelse, blev d e t n u ved A r v i n g e r n e s enstemmige E r k l æ r i n g til S k i f t e p r o t o k o l l e n u n d e r 28. O k t o b e r 1869 fastslaaet, a t alle d e Malerier, som da b e f a n d t sig p a a Gisselfeld, o g h v o r o v e r d e r o p t o g e s en F o r t e g n e l s e til Bobehandlingen, sk u l d e betragtes som Klosterets E j e ; derved øgedes d e n n e S a m l i n g med N r . 17, 2 0 , 3 5 — 4 0 , 4 2 — 4 3 , 50, 55 (kaldet » U l r i k Ch r ist ian G y ld en ­ løve), 59 (kaldet » J e n s Juel«), 6 0 (kaldet »Sophie Amalie M o t h « ) , 6 4 , 7 8 , 8 1 — 8 6 , 8 9 — 9 0 , 9 5 , 101, 106, 156, 162, 164, 167, 172, 174, 201—-203, 2 0 4 ( » U b e k e n d t L a n d s k a b « ) , 2 3 8 o g 2 3 9 , sa mt 7 u b e k e n d t e kvindelige P o r t r a i t e r , formentlig

N r- 4 4 , 4 7 , 8 0 , 163, 165, 173, 175.

1 0

Den afdøde G r e v e v a r u g i f t , h v o r f o r hans B r o d e r , Stald­

mester G r e v C h r i s t i a n C o n r a d S o p h u s D a n n e s k i o l d - S a m s ø e til Holmegaard o v e r t o g G r e v s k a b e t o g O v e r d i r e k t o r a t e t . Dennes enestaaende Samlerdygtighed k o m paa m a n g e Maader K l o s t e r e t til G o d e ; hvad Portraitsamlingen a n g i k , b e s t e m t e han i sit Testamentes § 9 , a t den sk u l d e f o r ø g e s med 6 Billeder f r a h a n s p r i v a t e Samling, nemlig med d e s t o r e Billeder af C h r i­

stian VIII o g hans D r o n n i n g ( N r . 2 2 o g 24), P o r t r a i t e t af C hr is tia n IX, en Sølvbryllupsgave til ham f r a Majestæten selv ( N r . 29), Bil­

lederne af ham selv o g hans anden H u s t r u ( N r . 121 o g 130), samt e t Billede af Admiralens D a t t e r ( N r , 7 3 ) . Disse Billeder indlemmedes 1886 i Samlingen.

H a n s S ø n o g E f t e r f ø l g e r G r e v C h r i s t i a n F r e d e r i k D a n n e s k i o l d - S a m s ø e føjede sit Billede ( N r . 134) til P o r - t r a i t r æ k k e n af O v e r d i r e k t ø r e r -

D e n n e G e n n e m g a n g af Samlingens H i s t o r i e h a r vel i k k e k u n n e t give O p l y s n i n g o m alle Detailler, men h a r h a f t til F o r - maal a t vise, h v o r enkle d e Motiver til e n hv e r T i d h a r v æ r e t , h v o r o v e r Malerisamling e r s k a b t .

Ved Udarbejdelsen af ef t e r fø lg e n de K a t a l o g h a r d e t v æ r e t F o r f a t t e r e n n ød ve n d i g t a t s t ø t t e sig til den æ l d r e Overlevering, o m d e n n e end paa m a n g e P u n k t e r h a r m a a t t e t k o r r i g e r e s . H v o r N a v n e n e h a r v æ r e t f u l d t u d s i k r e o g upaatvivlelige, e r d e sim­

pelthen a n f ø r t e ; h v o r Benævnelsen derimod h a r v æ r e t tvivlsom, b e t e g n e r d e t f o r a n N a v n e t a n f ø r t e » f o r m e n t l i g « , »muligvis«

eller »maaske« G r a d e n af Benævnelsens S i k k e r h e d , medens en vedføjet N o t e g ø r r e d e f o r Begrundelsen eller T v i v l e n ; i e n k e l t e Tilfælde ( N r . 165, 166, 169, 156) e r Benævnelsen saa hypo­

tetisk, a t d e t m a a s k e havde v æ r e t lige saa g o d t a t h e nf ø r e Billederne til U b e k e n d t e , o g d e r e f t e r i en N o t e oplyse Mulig­

heden f o r Henførelsen til n æ v n t e P e r s o n e r . Men dels vilde d e t volde Vanskeligheder ved Stoffets O r d n i n g , dels e r T e x t e n saa- ledes affattet, a t d e t h y p o t e t i s k e i Benævnelsen bliver klart

1 1

(8)

b e t o n e t . Men fo r h aa ben tlig vil F r e m t i d e n k a s t e L y s o v e r disse Spørgsmaal.

N a a r H ø j r e o g V e n s t r e n æ v n e s i Beskrivelsen b e t y d e r d e t til h ø j r e o g v e n s t r e f o r T i l s k u e r e n ; d e t e r d o g en Selvfølge, a t n a a r d e r tales om h ø i r e H a a n d eller v e n s t r e S i d e , e r d e t den a f b i l d e d e s højre H a a n d , som menes.

Ved O m t a l e n af Billedernes Stilling e r til H ø j r e o g til V e n s t r e o f t e s t u d e l a d t , idet d e t e r e n fast R e g e l , a t Malerier f ø r c. 1800 maledes saaledes, a t Æ g t e m a n d e n ser til H ø j r e , H u s t r u e n til v e n s t r e Side. Ved Undtagelserne b e m æ r k e s den æ n d r e d e Stilling naturligvis altid.

Maalene e r t a g n e i C e n t i m e t e r f r a Blindrammens Yder­

k a n t e r . — Billedbeskrivelsen e r i k k e helt u d t ø m m e n d e ; Bestræ­

belsen e r gaaet ud paa a t give d e t let identificerbare ved P o r - t r a i t e t o g d e t t y p i s k e o g fast d a t e r e n d e i K o s t u m e t .

E n T a k har F o r f a t t e r e n a t r e t t e til Museumsdirektør K a r l Madsen, hvis altid r e d e b o n n e Hjælpsomhed o g Kyndighed e r k o m m e n Katalogen til G o d e ved Omtalen af d e gamle hollandske Malerier.

U d e n den Interesse f o r P o r t r a i t e r n e , som S l æ g t e n D a n n e - skiold-Samsøe til forskellige T i d e r h a r lagt f o r Dagen, vilde d e n n e Undersøgelse have v æ r e t u m u l i g ; særlig h a r a f d ø d e L e n s ­ g r e v i n d e E m i l i e H e n r i e t t e D a g m a r D a n n e s k i o l d - S a m s ø e s N o t e r v e d r ø r e n d e Billedernes H i s t o r i e v æ r e t af s t o r B e t y d n i n g .

G r e v i n d e n arbejdede l æ n g e o g med s t o r Interesse o g Ind­

sigt paa a t bringe O r d e n i Malerisamlingen. — D e t h a r d e r f o r v æ r e t den n u v æ r e n d e O v e r d i r e k t ø r s Bestræbelse a t b r i n g e Moderens A r b e j d e til Afslutning, h v o r o m d e n n e K a t a l o g e r Vidne.

I April 1918. 1 Otto Andrup.

12

C ATA L O G

O V E R D E N L E N S G R E V E L I G E

D A N N E S K I O L D - S A M S Ø E S K E MALERISAMLING.

P O R T R A I T E R A F D E T D A N S K E K O N G E H U S

N r- 1 / ^ o n g C h r i s t i a n I V af D a n m a r k ( 1 5 7 7 — 1 6 4 8 ) . S . af

1 i v K o n g F r e d e r i k II o g S o p h i e af M e k l e n b o r g - S c h w e r i n ; succederede F a d e r e n 1588, k r o n e t 1596.

H e l F i g u r ; staaende. S o r t D r a g t med G u l d o g J u v e l s p æ n d e r . G u l d m o r s æ r m e r . Elefanten i K æ d e . Til V e n s t r e H a r n i s k m . m . T i l H ø j r e paa e t B o r d K r o n e , S c e p t e r o g Rigsæble. N y t L æ r r e d . K o p i f or me n tlig f r a d e t 18. Aarh. H . 7 5 , 5 B . 6 0 , 5 . D - S .

2 S a m m e . —

K n æ s t y k k e . M ø r k t H a a r , n e d r e d t i P a n d e n . F l e t ­ n i n g med lille, r ø d S l ø j f e i v e n s t r e Side. L y s e r e , g r a a s p r æ n g t O v e r s k æ g o g F i p s k æ g . Blaa Ø j n e . B r e d , nedfaldende, kniplingskantet K r a v e . R ø d D r a g t med G u l d g a l i o n e r ; H æ n g e æ r m e ; m ø n s t r e d e , v io le tte Æ r ­ m e r . S t o k i h ø j r e H a a n d . K a a r d e med G u l d f æ s t e . N y t L æ r r e d . H . 151 B . 9 4 . G . K .

Billedet n æ r m e r sig i T y p e n til G e o r g i u s H o l s t ' s S t i k f r a 1641, ( S t r u n k N r . 276). D e t v a r f o r m e n t l i g alle­

r e d e i Kai L y k k e s T i d , i h v e r t F a l d i A a r e t 1714 paa Gisselfeld o g k ø b t e s af K l o s t r e t 1756 paa A u k ­ t i o n e n e f t e r H e n d e s H ø j e N a a d e f o r 6 R d l . 3 fi.

5 K o n g C h r i s t i a n V af D a n m a r k ( 1 6 4 6 — 9 9 ) . S . af K o n g F r e d e r i k III o g S o p h i e Amalie af B r u n s v i g - L y n e b o r g ; blev K o n g e 1670.

Hel F i g u r . R i d e n d e paa e n s o r t H e s t mod V e n s t r e . Halvlang, s o r t P a r y k . H a t med r ø d e o g hvide F j e r .

(9)

' 4

R u s t n i n g med L ø v e h o v e d e r . O r d e n s s t j e r n e n . D e t blaa B a a n d . R ø d K ø l l e r t . Halsklud med Diamantspænde.

Pistolhylster med d e n n o r s k e L ø v e med K r o n e over- S a d d e l d æ k k e n med sammenslynget, t r e d o b b e l t C 5. Mel­

lem Hestens Ben ses Helsingborgs Belejring. T e l t e . E t B a t t e r i , opstillet med 3 K a n o n e r - f - 3 Mø r s er e - | - 3 K a n o n e r , b e s k y d e r B y e n . R y t t e r e med gule Køller­

t e r , r ø d e S k æ r f o g blaa T v æ r s l ø j f e r i Halskluden.

R ø d k l æ d t Infanteri, ligeledes med blaa T v æ r s l ø j f e r . H e l s i n g b o r g K i r k e . K r o n b o r g . F l a a d e n . H . 305 B . 2 7 3 . G . K .

O m t a l e s 1714 paa Gisselfeld. — K ø b t e s af K l o s t e r e t paa A u k t i o n e n 1756 e f t e r H e n d e s H ø j e N a a d e f o r 13 R d l . ; d e t v a r v u r d e r e t til 8 R d l .

4 S a m m e . —

K n æ s t y k k e . M ø r k , krøllet, r e t k o r t P a r y k . G r a a Ø j n e . Kniplingshalsklud med Agraf o g t r e d o b b e l t rød T v æ r s l ø j f e . R u s t n i n g . D e t blaa Baand med E l e f a n t e n . S t o r e Kniplingsmanchetter. Hermelinskaabe med K r o ­ n e r . K o m m a n d o s t a v . Ved S i d e n til Venstre Hjelm med r ø d e F j e r . N y t L æ r r e d . H . 149. B . 118. G . K .

Billedet staar i T y p e n æ r K o n g e n s P o r t r æ t paa Thieles S t i k ( S t r u n k N r . 512). — I S y n e t o v e r Gissel­

feld 1714 ( D o r t e K r a g s B o p a g . 385) omtales forment­

lig d e t t e Billede (3 R d l . ) ; d e t k ø b t e s paa A u k t i o n e n e f t e r hende 1756 af K l o s t e r e t f o r 13 R d l . 3 $ 1 /5.

5 S a m m e . —

O v a l . B r b . M ø r k e b r u n t H a a r . Blaa Ø j n e . Knip­

lingshalsklud med Agraf. R u s t n i n g . D e t blaa B a a n d . E l e f a n t e n . R ø d Hermelinskappe, f æ s t e t med S p æ n d e med s t o r R u b i n . Bagpaa n y e r e Seddel med » F r e d e r i k 3.

o g Steenwinkel p i n x . « . — Malet af Abraham Wuchters.

H . 7 7 . B . 57. G . K .

D e t t e Billede viser den g æ n g s e F o r m f o r P o r t r a i t e r af K o n g e n som u n g , b æ r e n d e sit e g e t H a a r ; d e t gen­

findes i e n R æ k k e S t i k med lidt forskellig A n o r d n i n g af D r a g t e n , saasom S t r u n k N r . 4 9 9 , 5 0 1 — 0 3 o g 520.

15

- P o r t r a i t e r n e paa R o s e n b o r g samt P r i e u r s Minia­

t u r e r staar d e t t e Billede n æ r .

Billedet s y n e s a t v æ r e d e t nagelfaste ovale Billede, som K l o s t r e t paa A u k t i o n e n 1756 k ø b t e som F r e d e r i k 3.S P o r t r a i t , hvilken B e n æ v n e ls e maa skyldes en F o r ­ veksling, s e F o r t a l e n S . 5 .

6 S a m m e . —

Oval Miniature i Emaille. B r b . til V e n s t r e . S o r t P a r y k . Kniplingshalsklud. R u s t n i n g . D e t blaa B a a n d . R ø d K a p p e med G u l d k r o n e r . — Bag­

paa lyseblaa Co n t r ee m a ille med Sig­

n a t u r e n : <SÅuSékoiait

H . 3,1 B . 2 , 6 . D-S.

E t lignende P o r t r a i t af samme Me­

ster findes paa R o s e n b o r g ; s e E . F . S . L u n d , D a n s k e malede P o r t r a i t e r , B d . IV, p a g . 4 7 o g T a v l e X I I I ; K o n ­ gen be t a l te 1693 B a r b e t t e f o r smaa Miniaturebilleder, f or m e n t li g 25 R d l . p r . S t k . — Originalen til Miniaturen e r J a c o b d ' A g a r s Billede paa R o s e n b o r g .

7 S a m m e . —

Marmorstatuette. S t a a e n d e i heroisk Kostume- K r o n e paa H o v e d e t . K o m m a n d o s t a v o g d r a g e t S v æ r d . Imel­

lem hans B e n en L ø v e med e n Kugle. H . 73. D - S . E r f o r m en tl i g u d f ø r t af Abraham César Lamoureux- 8 D r o n n i n g C h a r l o t t e A m a l i e , f. P r ins e sse af Hessen-Cas-

sel ( 1 6 5 0 — 1 7 1 4 ) . D t . af L a n d g r e v W i l h e l m VI o g Hedevig S o p h i e af B r a n d e n b o r g . Æ g t e d e 1667 den senere K o n g Ch r i st i a n V ; E n k e 1699.

O v a l . B r b . L a v , b lo n d F r i s u r e med Smaakrøller o g L o k k e r . K r o n e i N a k k e n . N e d r i n g e t , Løs, guld­

i n d v æ v e t K j o l e med K n i p l i n g i U d s k æ r i n g e n . P e r l e r i Ø r e , o m Hals o g paa Kjole. Hermelinskaabe. Bag­

paa n y e r e Seddel med S o p h i e Amalies N a v n o g »ma­

let af Steenwinkel«. Malet af Abraham Wuchters.

H . 7 7 B . 57. G . K .

P r o v e n i e n s som N r . 5, med hvilket d e t k ø b t e s 1756 f o r 15 R d l . 2 p o g u n d e r N a v n e t S o p h i e Amalie.

2*

(10)

i 6

S t a a r imidlertid D r o n n i n g C h a r l o t t e Amalies Billeder S t r u n k N r . 5 6 6 o g 567 n æ r o g forestiller a b s o l u t h e n d e ; se F o r t a l e n S . 5.

9 S a m m e . —

K n æ s t y k k e til H ø j r e . H o v e d e t til V e n s t r e . O p s a t , blond H a a r med L o k k e r o g K r øller , P e r l e r i H a a r e t , om Halsen, i Ø r e n e o g paa D r a g t e n . G r a a Ø j n e . N e d r i n g e t , løs G u l d m o r s O v e r k j o l e ; b l o m s t r e t , hvid U n d e r k j o l e . Hermelinskaabe med G u l d k r o n e r . Ven­

s t r e Haand paa e t r ø d t , lille B o r d med K r o n e n . F r a Jacob d'Agars V æ r k s t e d . H . 150 B . 118. G . K .

P o r t r a i t e t e r f o r H o v e d e t s V e d k o m m e n d e d e t sam­

m e som d ' A g a r s s t o r e Billede paa R o s e n b o r g ( D . m . P . , B d . II, p a g . 325). — D e t omtales for men t l ig alle­

r e d e 1714 p a a Gisselfeld ( D o r t e K r a g s B o , p a g . 385) o g v u r d e r e d e s til 3 R d l . ; k ø b t e s 1756 paa D o r t e K r a g s A u k t i o n f o r 13 R d l . 3 | 1

10 K o n g F r e d e r i k I V af D a n m a r k ( 1 6 7 1 — 1 7 3 0 ) . S . af K o n g C h r i s t i a n V o g C h a r l o t t e Amalie af Hessen-Cassel;

blev K o n g e 1699.

O v a l . B r b . til Venstre. Ungdomsbillede. G r a a Ø j n e . B l o n d P a r y k . H a r n i s k . G u l d m o r s æ r m e . Kniplings- halsklud med J u v e l o g rød T v æ r s l ø j f e . Malet af Jacob d'Agar. I k k e s i g n e r e t . H . 7 7 B . 56. G . K .

Billedet forestiller e n S ø n af K o n g Ch r ist ian V, K r o n p r i n s F r e d e r i k eller P r i n s Christian ( 1 6 7 5 — 9 5 ) ( j f r . Billede N r . 1140 paa Gripsholm), form e n tli g d e n første- I S y n e t paa Gisselfeld 1714 omtales »1 R u n d Oval Skilderi, e r e t af d e K g l . B ø r n « ; d e t e r for­

mentlig d e t t e Billede; d e t k ø b t e s af K l o s t r e t paa A u k ­ t i o n e n 1756, tilligemed N r . 5 o g N r . 8 o g t o a n d r e nagelfaste, kongelige P o r t r a i t e r .

12 S a m m e . —

O v a l . B r b . til H ø j r e . H ø j , p u d r e t A l l o n g e p a r y k . Blaa Ø j n e . Kniplingshalsklud. R u s t n i n g med blaa K a n t ­ n i n g e r . D e t blaa B a a n d . Hermelinskaaben o v e r v e n s t r e A r m . H . 55,5 B . 4 3 . D - S .

' 7

13 K o n g C h r i s t i a n V I af D a n m a r k ( 1 6 9 9 — 1 7 4 6 ) . S . af K o n g F r e d e r i k IV o g L o u i s e af Meklenborg-Giistrow. K o n g e 1730.

H e l F i g u r , staaende. Ansigt o g H æ n d e r malede paa h v i d t S i l k e ; K l æ d e r n e af » L a p v æ r k « , Omgivel­

s e r n e ligeledes. K r o n e n paa B o r d til Venstre. H . 2 4 B . 17. D - S .

14 D r o n n i n g S o p h i e M a g d a l e n e , f. Pr in se s s e af B r a n d e n - borg-Kulmbach-Weverlingen ( 1 7 0 0 — 7 0 ) . D t . af Mark- g r e v Ch r i s ti a n H e n r i k o g C o m t e s s e C h r istia n e v o n W o l f s t e i n . Æ g t e d e 1721 K o n g C h r i s t i a n V I ; E n k e 1746.

Hel F i g u r . S o m f o r e g a a e n d e . K r o n e n paa B o r d til Venstre. H . 2 4 B . 17. D-S.

15 K o n g F r e d e r i k V af D a n m a r k ( 1 7 2 3 — 6 6 ) . S- af K o n g Ch r i st i an VI o g S o p h i e Magdalene af B r a n d e n b o r g - K u l m b a c h - W e v e r l i n g e n . K o n g e 1746.

P a a Gl a s. B r b . i malet, oval R a m m e . I K r o n i n g s ­ d r a g t . F o r n e d e n t o allegoriske F i g u r e r med Danmarks- Vaaben. H . 25 B . 2 0 . D - S .

F o r m e n t l i g malet o v e r K o b b e r s t i k k e t S t r u n k N r . 7 0 9 . 16 D r o n n i n g J u l i a n e M a r i e , f. P r in s e ss e af B r u n s v i g - W o l -

fenbiittel ( 1 7 2 9 — 9 6 ) . D t . af H e r t u g F e r d i n a n d Al­

b r e c h t o g P r i n s e s s e A n t o i n e t t e Amalie af B r u n s v i g - W o l f e n b i i t t e l . Æ g t e d e 1752 K o n g F r e d e r i k V ; E n k e 1766.

P a a G l a s . Brb- i malet, oval R a m m e . F o r n e d e n allegorisk F i g u r med d e t Brunsvig-Wolfenbiittelske o g d e t d a n s k e Vaaben ( o mv e nd t) . H . 25 B . 2 0 . D - S .

F o r m e n t l i g malet o v e r K o b b e r s t i k k e t S t r u n k N r . 7 2 9 . 17 K o n g F r e d e r i k V I af D a n m a r k ( 1 7 6 8 — 1 8 3 9 ) . S . af

K o n g Christian VII o g Prinsesse C a r o l i n e Mathilde af E n g l a n d ; blev K o n g e 1808.

B r b . H v i d t H a a r . L y s e B a k k e n b a r t e r . Blaa Ø j n e . S o r t Halsbind. R ø d U n i f o r m med Sølvsløjfer. E p a u ­ letter med t r e S t j e r n e r . Det blaa B a a n d . D e t o O r -

(11)

i 8

densstjerner. S t o r k o m m a n d ø r k o r s e t o g

S ø l v k o r s e t . B r u n B a g g r u n d . S i g n . : f l O - H ^ & r o H . 64,5 B . 51,5. G . K .

P a a R o s e n b o r g findes e t lignende / Billede, ogsaa K o p i af H a n s H a n s e n e f t e r F . C . G r ø g e r , hvis Original­

billede f r a 1809 ligeledes findes paa R o s e n b o r g o g paa F r e d e r i k s b o r g ; U n i f o r m e n e r d o g æ n d r e t . ( J f r . S t r u n k N r . 874). — D e t omtales i S k i f t e p r o t o k o l l e n f r a 1869 som K l o s t e r e t s E j e n d o m .

18 S a m m e . —

Miniature paa E l f e n b e n . O v a l . B a r n e p o r t r a i t til Venstre. H a t med hvid F j e r . R ø d v i o l e t D r a g t . Det blaa B a a n d . Mathildeordenen. K r o n e n paa en P u d e . A r k i t e k t o n i s k B a g g r u n d . H . 5,3 B . 4 , 4 . D . - S .

Den O m s t æ n d i g h e d , a t P r i n s e n b æ r e r Mathildeorde­

n e n , b e t e g n e r , a t Billedet e r malet f ø r 1772. — E n lignende Miniature (formentlig af A ndre a s T h o r n b o r g ) findes paa F r e d e r i k s b o r g ( K n u t h s S a m l i n g N r . 202).

19 K o n g C h r i s t i a n V I I I af D a n m a r k ( 1 7 8 6 — 1 8 4 8 ) . S . af A r v e p r i n s F r e d e r i k af D a n m a r k o g P r i n s e s s e S o p h i e F r e d e r i k k e af Meklenborg-Schwerin. N o r g e s K o n g e 17. M a j — - i o . O c t . 1814, K o n g e i D a n m a r k 1 8 3 9 — 4 8 .

O v a l . P a s t e l . Ungdomsbillede. B r b . Blaa Ø j n e . B r u n t , l o k k e t H a a r . S o r t Halsbind med hvid K a n t . K a l v e k r ø s ; stiv, hvid Vest. R ø d U n i f o r m med g r ø n n e R a b a t t e r o g K r a v e . D e t blaa Baand o g S t j e r n e n . Bag- paa Seddel med N a v n , »Malet i 1 4 — 1 5 A a r s Alderen af Jens Juel« o g P r o v e n i e n s . H . 31 B . 2 6 , 5 . D - S . H a r t i l h ø r t den a f b i l d e d e s S ø s t e r P r i n s e s s e Ju l i an e, som æ g t e d e P r i n s e n af Hessen-Philipsthal-Barchfeld. — E t lignende Billede findes paa H o lste in bor g . — Ifølge A r v e p r i n s e n s p r i v a t e R e g n s k a b e r betalte d e n n e F e b r . 1802 f o r t o P o r t r a i t e r i P a s t e l af P r i n s Ch r i st i an 7 0 R d l . ; men O p l y s n i n g om K u n s t n e r e n gives i k k e .

' 9 2 0 S a m m e . —

B r b . til Venstre. Blaa Ø j n e . K r ø l l e t , f r e m r e d t , b r u n t H a a r . N o r s k , graablaa U n i f o r m med g r ø n K r a v e . E p a u ­ letter med t r e G u l d s t j e r n e r . E l e f a n t o r d e n e n s S t j e r n e , S ø l v k o r s e t . S i g n e r e t paa

g . K. y c $ 1 0 f i pr

Billedet staar i T y - I R I I I pen H o r n e m a n s Billede / O < J "

f r a 181 o paa R o s e n b o r g

n æ r (jfr. S t r u n k N r . 948). Mest ligner Billedet d o g d e t engelske S t i k af Charles T u r n e r med Eidsvold i B a g g r u n d e n ( S t r u n k N r . 951). Billedet regnedes ved S k i f t e t e f t e r G r e v s k a b e t s 6 . Besidder G r e v F . C . D . - S . 1869 blandt K lo ste r e ts I n v e n t a r .

21 S a m m e . —

O v a l . Miniature. B r b . til V e n s t r e . Blaa Ø j n e . Mørke­

b r u n t , krøllet H a a r . R ø d U n i f o r m med blaa, g u l d b r o d e r e t K r a v e . E p a u l e t t e r . D e t o O r d e n s s t j e r n e r . S t o r k o m ­ m a n d ø r k o r s e t o g S ø l v k o r s e t . I Bag­

g r u n d e n A r k i t e k t u r . S i g n . : H . 14 B . 10. D.-S.

22 S a m m e . —

K n æ s t y k k e til Venstre. B r u n t , krøllet H a a r . B a k ­ k e n b a r t e r . R ø d Fløjelsuniform ( H ø j e s t e r e t s d r a g t ? H o f ­ dragt?). H v i d Vest. Kniplingshalskiud. Diamantbesat K a a r d e . O r d e n s s t j e r n e r n e i Brillianter. S ø l v k o r s e t . O r - d e n s k æ d e r n e . Kniplingsmanchetter. S i g n e r e t : I. Vilhelm Gertner pinx. 184H. 124 B . 9 6 . G . K .

Bagpaa s t e m p l e t : E n k e d r o n n i n g e n s E j e n d o m , N r . 11.

— Billedet skænkedes af E n k e d r o n n i n g e n til G r e v ­ s k ab et s 6 . Besidder G r e v F r e d e r i k C hr is tia n Danneskiold- Samsøe, som t e s t a m e n t e r e d e d e t til Gisselfeld Klo ste r . 2 3 S a m m e . —

T e g n i n g . B r b . Profil til V e n s t r e . L o k k e t H a a r . U n i f o r m . S i g n e r e t : F r e d e r i k s b o r g S l o t , d . 3. D e c b r . 1841. / . Vilhelm Gertner f. H . 16 B . 11,5. G . K .

(12)

2 0

Bagpaa s k r e v e t : » E . C . L . 1 0 — n — 8 6 . « o g

»Skal e f t e r min Død til Gisselfeld«; N a v n e t h e n t y d e r fo rme n tlig til K o n v e n t u a l i n d e i K l o s t r e t F r k . E l e o n o r e C o r n e l i a Lillienskiold.

2 4 D r o n n i n g C a r o l i n e A m a l i e , f. P r i n s e s s e af Slesvig- H o l s t e n - S ø n d e r b o r g - A u g u s t e n b o r g ( 1 7 9 6 — 1881). D t . af H e r t u g F r e d e r i k C hristian d . Y . o g P r i n s e s s e L o u i s e Au gust a af D a n m a r k . Æ g t e d e 1815 K o n g Ch r i sti a n VIII af D a n m a r k ; E n k e 1848.

K n æ s t y k k e . B r u n t H a a r , skilt i Midten, K r ø l l e r ved Ø r e n e ; Diamant i smalt Baand om P a n d e n . P e r l e i Ø r e t . Vid, s o r t Fløjelsdragt med Kniplingskrave.

Diamantsmykker paa Æ r m e r n e . S i g n e r e t : I. Vilhelm Gertner pinx. 184H. 125 B . 9 5 . G . K .

B a g p a a Billedet s t a a r m a l e t : E n k e d r o n n i n g e n s Ejen­

d o m , N r . 10. — P r o v e n i e n s som N r . 2 2 . — Udkastet hertil f a n d t e s paa N o r d f e l d , men h æ n g e r n u paa Gis­

selfeld som N r . 2 8 . 25 S a m m e . —

O v a l . Miniature paa E l f e n b e n . B r b . til Venstre.

B r u n t H a a r med Diamantdiadem o g Kniplingsslør. Blaa- graa Ø j n e . Diama nter i Ø r e t o g p a a

B r y s t . Nedringet, rød Kjole. Blaa

Ka p pe . S i gn. : y*/»i

o g 1841- H . 14 B . 11 D.-S.

2 6 S a m m e . —

L e t , farvelagt T e g n i n g . K n æ s t y k k e . M ø r k F r i s u r e , skilt i Midten, Krøller ved Ø r e n e . T u r b a n af lyse- blaat o g hvidt, m ø n s t r e t Klæde. Hvid, ne dr i n g et At- laskes K j o l e ; blaat S h a w l . Balustrade med R o s e r . S i g n . : C. K. 1840. H . 34 B . 31. D . - S .

Originalen til d e t t e Billede e r B æ r e n t z e n s L i t h o - grafi ( S t r u n k N r . 1008). — C . K . k a n muligvis be­

t e g n e Altona-Tegneren Carl Kroymann-

21 2 8 S a m m e . —

Blyantstegning. K n æ s t y k k e til Venstre. U d k a s t , an­

vendt til N r . 2 4 . S i g n e r e t : I. Vilhelm Gertner fec. 1845.

H . 13.5 B . 11. D - S .

H a r tidligere t i l h ø r t G r e v i n d e Danneskiold-Samsøe, f. Z a h r t m a n n .

30 S a m m e . —

Oval Miniature. B r b . til V e n s t r e . G r a a Ø j n e . P e r l e s n o r o v e r P a n d e n . B r u n t H a a r med L o k k e r ved Ø r e n e . T u r b a n l i g n e n d e H o v e d b e k l æ d n i n g med E n d e r n e u d h æ n g e n d e ved h ø j r e S i d e . P e r l e r o m Halsen. R ø d K j o l e . P e r l e s m y k k e f o r a n i K j o l e n . S i g n e r e t : C . Tridon Nach Stieler. — H . 6 B . 4 , 5 . D.-S.

|

2 9 K o n g C h r i s t i a n I X af D a n m a r k ( 1 8 1 8 — 1 9 0 6 ) . S . af H e r t u g Vilhelm af S l e s v i g - H o l s t e n - S ø n d e r b o r g - G l y k s - b o r g o g P r i n s e s s e L o u i s e af Hessen-Cassel. K o n g e 1863.

O v a l . B r b . til H ø j r e . B r u n t H a a r , Kind- o g O v e r ­ s k æ g . G r a a Øjne. G e n e r a l s u n i f o r m . E l e f a n t o r d e n e n s j Baand. S t o r k o m m a n d ø r - o g S ø l v k o r s e t . E r i n d r i n g s -

medaillen o g S v e n s k S v æ r d o r d e n . S i g n . : H. Christian Jensen 1877. — R a m m e med K r o n e o g L a u r b æ r o g In­

s k r i p t i o n : C . IX til Christian C o n r a d S o p h u s Lehns- g r e v e af Danneskiold Samsøe, d e n 19. Marts 1875. — B a g p a a : Sølvbryllupsgave f r a H s . Maj. K o n g C h r . IX til L e h n s g r e v e Danneskjold S a m s ø e C . C . S . H . 7 0

B . 56. G . K .

Billedet e r af G r e v s k a b e t s 7 . Besidder L e n s g r e v e C . C . S . Danneskiold-Samsøe t e s t a m e n t e r e t til Gisselfeld K l o s t e r .

30 S e e f t e r N r . 2 8 .

i

(13)

2 4

D E N S L E S V I G - H O L S T E N - S Ø N D E R B O R G - G L Y K S B O R G S K E LINIE

4 0 P r i n s e s s e L o u i s e S o p h i e F r e d e r i k k e ( 1 7 0 9 — 8 2 ) , Ab­

bedisse i Vallø. D t . af H e r t u g P h i l i p E r n s t o g C h r i ­ stiane af Sachsen-Eisenberg.

H a l v F i g u r . P u d r e t , t o p p e t F r i s u r e . S l ø r . Hvid K j o l e med hvide o g s o r t e Kniplinger. L ' u n i o n par- faite. Valløordenen med D r o n n i n g e n s N a v n e t r æ k i Dia­

m a n t e r . Bl aa Hermelinskappe. Abbedissestav med d e t d a n s k e o g markgrevelige b r a n d e n b o r g s k e Vaaben u n d e r e n K o n g e k r o n e . Blaat Draperi med b r u n l i g t F o e r . Ma­

let af A. Briinniche; i k k e signeret. H . 8 0 A . 62. G . K . Billedet e r u d e n N a v n ; men e t lignende, gammelt Billede p a a Vallø b æ r e r bagpaa N a v n e t o g A. Briin­

niche pinx. 1752. — E t lignende Billede i Familien H v a s ' s E j e h a r d o g e n fejl P a a s k r i f t bagpaa.

O m t a l e s paa S k i f t e t 1869 som Klosterets E j e n d o m .

U D E N L A N D S K E FYRSTELIGE P O R T R A I T E R

N r- C o r m e n t l i g P r i n s e s s e F r e d e r i k k e a f W i i r t e m b e r g - 42 r N e u s t a d t ( 1 6 9 9 — 1 7 8 1 ) , Abbedisse i Vallø 1 7 3 8 —

4 5 . D t . af H e r t u g F r e d e r i k A u g u s t o g G r e v i n d e Al­

b e r t i n e S o p h i e E s t h e r af E b e r s t e i n .

H a l v F i g u r til H ø j r e . L a v , p u d r e t F r i s u r e med S l ø r . B r u n e Ø j n e . Hvid D r a g t med K n i p l i n g e r o g s o r t S n o r e ­ besætning. Blaa Hermelinskaabe. L ' u n i o n p a r f a i t e . Valløordenen med D i a m a n t e r . Abbedissestav med d e t danske o g markgrevelige b r a n d e n b o r g s k e Vaaben u n d e r K o n g e k r o n e . A r k i t e k t u r . D r a p e r i . H . 78,5 B . 6 1 . G . K .

P a a Vallø findes f o r u d e n d e t o v e n f o r undei; N r . 4 0 n æ v n t e Abbedisseportrait e n d n u e t , nemlig af oven­

n æ v n t e , malet 1740 af A. Møller-, med d e t t e h a r Bil­

ledet h e r n o g e n L i g h e d ; h v o r f o r d e t f o r m e n e s a t forestille Prinsessen af W i i r t e m b e r g .

O m t a l e s paa S k i f t e t 1869 som K l o s t e r e t s E j e n d o m . 4 3 F o r m e n t l i g S a m m e . —

H a l v F i g u r . Malet A f r u n d i n g f o r n e d e n . L a v , p u d r e t F r i s u r e med Kniplingsslør. B r u n e Ø j n e . Hvid K j o l e med hvide o g s o r t e K n i p l i n g e r . Blaa Hermelinskaabe.

L ' u n i o n parfaite. Valløordenen. Abbedissestav d o g u d e n Vaaben. H . 7 6 B . 6 1 , 5 . G . K .

Da d e t t e Billede h a r n o g e n L i g h e d med foregaaende P o r t r æ t , synes d e t a t m a a t t e forestille samme, da Vallø o m k r i n g Midten af 18. A a r h u n d r e d e k u n havde t o Abbedisser ( j f r . N r . 40). Maaske e r d e t d o g e n Deka­

nesse, s o m h e r e r s m y k k e t med H e r me lin e t.

O m ta l es paa S k i f t e t 1869 som Klosterets E j e n d o m . 4 4 K e j s e r i n d e C a t h a r i n a I I a f R u s l a n d , f. Prinsesse S o ­

p h i e A u g u s t e F r i e d e r i k e af An ha ll- Ze r b st ( 1 7 2 9 — 9 6 ) . D t . af F y r s t Ch r i s tia n A u g u s t o g Prinsesse J o h a n n e Elisabeth af S l e s v i g - H o l s t e n - G o t t o r p . Æ g t e d e 1745 den senere C z a r P e t e r I I I ; E n k e 1762.

(14)

2 6

K n æ s t y k k e , siddende. Ansigtet en face. Blaa Ø j n e . S o r t H o v e d s æ t . S o r t D r a g t med hvidt L i n . Blaat O r - densbaand o v e r højre S k u l d e r . N i t a k k e t O r d e n s s t j e r n e med K o r s i Midten o g r ø d t o g blaat M i d t e r p a r t i . F o r ­ g y l d t S t o l med hvidt S i l k e b e t r æ k . K r o n e o g K o m ­ mandostav til V e n s t r e . Søjle, A r k i t e k t u r o g D r a p e r i . H . 72 B . 6 2 . G . K .

Billedet e r e t af d e u k e n d t e D a m e p o r t r a i t e r , som 1869 o p f ø r t e s som K loster ets E j e n d o m .

E t f u l d s t æ n d i g t lignende Billede h æ n g e r paa Lise­

lund paa Møen.

F'ormentlig P h i l i p p e I I , H e r t u g af O r l é a n s , P e t i t - f i l s d e F r a n c e , tidligere H e r t u g af C h a r t r e s ( 1 6 7 4 — 1 7 2 3 ) , R e g e n t i F r a n k r i g u n d e r L o u i s X V ' s Mindreaarighed.

S- af H e r t u g Philippe I o g Elisabeth C h a r l o t t e af P f a l z - S i m m e r n .

K n æ s t y k k e til Venstre. Blaa Ø j n e . L a v , b r u n Al­

l o n g e p a r y k . R u s t n i n g . H v i d t S k æ r f . R ø d t G e h æ n g . S t . E s p r i t i blaat B a a n d . Hjelm med hvide F j e r . Blaa K o m m a n d o s t a v med Guldliljer. H . 38,5 B . 31,5. D - S . P o r t r a i t e t h æ n g e r paa Samsø u n d e r N a v n e t C h r i ­ stian Gyldenløve, som imidlertid h v e r k e n v a r Marskal af F r a n k r i g eller R i d d e r af S t . E s p r i t o r d e n e n . N u viser d e t sig, a t p a a d e n n e T i d u d n æ v n t e s ingen til Marskal af F r a n k r i g i saa u n g A l d e r , som P o r t r a i t e t s . Billedet maa d a fremstille e t Medlem af d e t f r a n s k e K o n g e h u s , da d e paa d e n n e T i d o f t e a f b i l d e s med Marskalstaven.

Bla n dt d e faa y n g r e Medlemmer af Ko nge h u s et, som i T i d e n 1 6 9 0 — 1 7 0 0 — thi d e t e r K o s t u m e r n e s Al­

d e r — b a r S t . E s p r i t o r d e n e n , h a r Billedet k u n L i g ­ hed med t o , nemlig o v e n n æ v n t e Philippe af O r l é a n s o g den senere Dauphin, L o u i s d e F r a n c e , H e r t u g af B o u r g o g n e ( 1 6 8 2 — 1 7 1 2 ) , som 1695 fik S t . E s p r i t o g 1697 æ g t e d e Marie Adelaide af S a v o y e n ( 1 6 8 5 — 1 7 1 2 ) . P h i l i p p e af O r l é a n s fik S t . E s p r i t o r d e n e n 1686 o g æ g t e d e 1692 Mademoiselle d e Blois. N a a r P o r t r a i t e t d e r f o r e r h e n f ø r t til d e n n e sidste, e r d e t , fordi P e n ­ dantbilledet u d t r y k k e l i g t ligner Ml l e d e Blois o g h a r

2 7

r i n g e Lighed med H e r t u g i n d e n af B o u r g o g n e . — Bil­

ledet k ø b t e s i Halvfemserne i K ø b e n h a v n .

4 6 F o r m e n t l i g F r a n ^ o i s e M a r i e d e B o u r b o n , kaldet Made­

moiselle d e Blois, légitimée d e F r a n c e (1681 — 1749).

D t . af K o n g L o u i s XIV o g F r a n g o i s e Athenai's d e R oc h e c h o u a r t, Marquise d e M o n t e s p a n ; æ g t e d e 1692 H e r t u g Philippe af C h a r t r e s .

K n æ s t y k k e . S i d d e n d e e n face Blaa Ø j n e . B l o n d , højt opsat F r i s u r e med d e t o K r ø l l e r . H v i d , g u ld ­ b r o d e r e t D r a g t . Blaa K a p p e . Hvid, lille H u n d . R ø d t D r a p e r i . H . 38,5 B . 31,5. D - S .

Billedet h æ n g e r u n d e r N a v n e t C h a r l o t t e Amalie D a n n e s k i o l d - L a u r w i g e n . O m G r u n d e n , h v o r f o r d e t e r h e n f ø r t til Ml l e d e Blois, s e N r . 4 5 . P r o v e n i e n s som f o r e g a a e n d e .

4 7 U b e k e n d t f y r s t l i g D a m e f r a T i d e n o m k r i n g 1750.

H a l v F i g u r . Blaa Ø j n e . L a v , p u d r e t F r i s u r e med Smaablomster. P e r l e r i Ø r e n e . K n i p l i n g om Halsen o g p a a den nedringede, hvide K j o l e . L ' u n i o n parfaite.

R ø d Hermelinskappe. T r æ e r o g L u f t - B a g p a a Biend­

r a m m e n med n y e r e S k r i f t : Briinicke pinx. — N y t L æ r ­ red. Billedet har f or me n tlig v æ r e t signeret i nederste H j ø r n e (nu ødelagt). H . 75 B . 6 0 . G . K .

H e n h ø r e r til d e ved S k i f t e t 1869 som u b e k e n d t e o p f ø r t e , Klosteret tilhørende D a m e p o r t r a i t e r . — Bil­

ledet har en meget s t o r Lighed med den f j e r d e Be­

sidders f ø r s t e H u s t r u Nicoline R o s e n k r a n t z o g fore­

stiller, t r o d s H e r m e l i n e t , muligvis d e n n e .

4 8 K o n g O s c a r I a f S v e r i g e o g N o r g e ( 1 7 9 9 — 1 8 5 9 ) . K o n g e 1844. S . af K o n g C a r l XIV J o h a n o g Désirée C l a r y .

Miniature. Brb- til H ø j r e . M ø r k t H a a r , skilt i v e n s t r e Si d e , med K r ø l l e r ved Ø r e n e . B a k k e n b a r t e r . Lille O v e r s k æ g . F i p s k æ g . Blaa U n i f o r m med Guld­

e p a u l e t t e r . Serafimerordenen med S t j e r n e . T r e O r d e n s - s t j e r n e r o g d e t r ø d e F r i m u r e r k o r s . S i g n e r e t : Way.

H . 5,3 B . 3,7. D . - S .

(15)

2 8

4 9 K o n g F r i e d r i c h W i l h e l m I V a f P r e u s s e n (1795 — 1 8 6 1 ) . K o n g e 1840. S . af K o n g F r ie dr ich W i l h e l m 111 o g L o u i s e af Meklenborg-Strelitz.

Miniature. B r b . til H ø j r e . B r u n t , f r e m r e d t H a a r . Blaa Ø j n e . B a k k e n b a r t e r . S o r t Halsbind. Blaa U n i ­ f o r m med h ø j , rød, g u l d b r o d e r e t K r a v e . E n R æ k k e O r d n e r med J e r n k o r s e t forrest- D e n s o r t e Ø r n s rød­

gule O r d e n s b a a n d . S i g n e r e t : Høze (?) 1826 (?). Dia m . S. D.-S.

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

Jens Juel: Marie Sophie

Maalene er Lysmaal (cm). Højden er angivet først. Hvor intet andet er vedføjet, er Billedet malet i Olie. Udført i Fællesskab af Harald Slott=Møller og Agnes Rambusch. Hotelejer

tør Gulman. Skuespiller ved det kgl. Portræt, Tegning af Jens Juel. Sanger ved det kgl. Kostumebillede som Marsk Stig i »Drot og Marsk«, malet af

Langs dennes Kant er slebet et vandret Baand, omsnoet af et Perlebaand og en Guirlande.. F irkantet Fod; facetteret Stilk, som gaar jæ vnt over i

Det er arbejdsgruppens opfattelse at reel bruger- indflydelse på boformerne forudsætter at kom- munikationen mellem boformernes brugere, ledere og medarbejdere støttes, så

Redaktør Carl Behrens næv- ner Find, som i 1888 havde malet en kraftig øjebliksskitse af ham, blandt de skønånder, der samledes i hans hjem, hvor også Hamsun var blevet bekendt

Petersen, Jens Peter Christian Nødskov. Ribert, Ellen Marie..... Sørensen, Carl

Peter Heinrich Vilhelm Koch, Adjutant, Harald Carl Gustav Gunnersen Harboe, Christian Peter Martin Hansen, Johan Frederik Emanuel Lowsen, Hans Corfixen Lau¬.. Otto Lindegaard