• Ingen resultater fundet

Ordene findes

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "Ordene findes"

Copied!
3
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

Paul Sandby, The Analysist Besh-n, 1753.

I i

l f

' f

>

� t

.•J; •

-1

ORDENE FINDES

Poul Borum

Ordene findes. L

:f:Ivad findes der far ordene?

Hvad findes der efter ordene?

2. F}ndes betyder på dansk både "eksisterer" og "bliver fundet". Denne dobbelthed er digterens materialeoplevelse. Han skriver i sproget og han skriver sproget (frem).

Eks-ii,terer, går ud fra, frem af. Af stilheden, tavsheden, ordløsheden.

Som altså findes før? Og efter?

.

�,

Ordene skriver mig, nej ikke "mig", skriver sig. Jeg (digteren) er en sl<:ærm mellem individet (jeg) og verden (jeg). På hvilken ordene skriver sig .

Vilje? Jovist. Men "min" vilje?

(Undskyld, jeg skrev det ikke med vilje).

Jig læser ordene. "Læseren er det eneste der eksisterer" (Jabes). 4.

5,. Ikke en identifil<:ationsproces: jeg er dette, dette er jeg. Simulations­

tautologier: dette er dette, (jeg er jeg).

§.Er det alligevel mig der "fører ordet". Med min lille sandhed. Kunst­

nerens opgave, siger Harold Bloom: "telling the only truth one can

�§!11, which is a subjevtive, narrow, limited, personal truth".

7.

Som ikke var nogen sandhed hvis den ikke var lig med enhver sand­

hed. Dette er dette. Det bio-logiske sprog.

(2)

46 Poul Borum Læserens sandhed. Ikke en identifikationsproces: jeg er ham/hende, 8.

han/hun er mig. Men et fælles sprog. Sprog er fælles.

9. I det fælles sprog at sige den individuelle sandhed. Som er fælles.

Det lader sig sige -

10. V æren er et sprog. Sproget er en form for væren.Jeg skriver, altså er verden.

11. "Det er at et nyt, altid. At se og finde: i det som er. At skabe det. Med eet ord: leve". (Bjorling).

12. Med eet ord: leve. kunsten er ikke noget erstatningsliv. Kunsten er e11formfor liv. Er livet (betragtet som liv, ikke som kunst) da formløst?

Nej, tværtimod, en overflod af former, af biologiske strukturer.

13. Kunsten som grænseliv. At leve på grænsen mellem ordene. Jabes:

"En dag vil vi opnå at kunne læse de hvide mellemrum mellem or­

dene, takket være hvilke vi kan afgrænse disse".

14. Kunstens livsnødvendighed, livets kunstnødvendighed - to op­

gaver?

Jeg skriver mig ikke ud over mine grænser og ind på dit område. 15.

Kunst er ikke magt. Sproget fluktuerer os.

Jeg arbejder. Det arbejder i mig. De røde og de hvide blodlegemer -16.

og de sorte: ordene. Bogstavernes skygger på papiret. Flygtighe- derne.

17. Det er et nyt, altid. Vågner hver dag til et nyt sprog.

18.

] t

t:·

r

"L

.

l

*

I

--�

f J �

l t

1

f.

-� l �

�·

t,'.

·J; r

;_·.

fe:

··t: t:

·f.,r

'

i

r

t

..

'

! ;

·r.

! !i·

l

i"

,.

.f . 1

"t

Qrden� findes

Per findes intet før ordene. (Og alt).

Per findes intet efter ordene. (Og alt).

I pg med sproget.

1.9,!

47

Jasques Roubaud i hans bog om troubadurernes kunst: at poesien er '!en ki.mst, et håndværk og en lidenskab, et spil/ en leg, en ironi og en søgen (quest), en voldsomhed, en autonom virksomhed og en form fgrHv'.

Alt dette.

. Qg så siger du "personligt udtryk"! Personligheden følger 1;1f sig selv.

20. Når kunsten ikke er et jeg-udtryk kan den heller ikke være et identi­

. fi½ationsobjekt. Lad os holde op med alt det føleri. Tænke med san­

serI\e, sanse med tankerne.

· S�ndhed er sandhed og skønhed er skønhed. Der er alt hvad du ved21.

qg alt hvad du behøver at vide.

22. Sproget er uudtømmeligt. Altså lever vi videre.

�proget er. Altså lever vi.

Fra hvem skulle du spørge om "før'' eller "efter"?!

· Fordi jeg kan sige noget nyt som er sagt før er hver dag forskellig og23.

cien samme.

·24;''Frihed er et relativt begreb, og derfor er graderne af frihed af umå­

delig stor betydning, simpelthen fordi der aldrig kan være tale om en fµldstændig eller absolut frihed" (Northrop Frye). - Jeg sætter or­

clene (i frihed).

25. Men den suveræne lighed. Sprog-ligheden. Den dag vi sætter at alle ordene er lige ... (Gunnar Bjorlings og Gertrude Steins oprør mod ordklassesamfundet).

(3)

48 Poul Borum

26. Sproget begynder ikke og slutter ikke, har altså intet før og efter.

Digtet, det enkelte digt: et topologisk snit. Digtets brudflader (vers, strofer).

27. Det er en sang. Den synger sig. Digte er syngende hud.

28. "Kun læseren er virkelig" (Jabes). Fordi han/hun er tavs. Og synger.

29. Sprog er oplevelse. Kun oplevelse er virkelig. Forståelse uden ople- velse er voldtægt.

30. Som alt bevæger sig.

t;,, -�

• ' �1· �r

V

li! ij

i-1

li� I

:J �

t ·�

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

Det skete, at man tog en kopi til eget brug. Man spillede f.eks. en plade over 

Der blev ikke smækket med døre, fordi nogle vestjyske piger havde opdaget, at de kunne bruges og måske også lære.. noget

Den ikke-ekspressive, men likevel eksplisitte kroppsliggjøringspraksisen som anvendes i Breiviks Erklärung, er kjent fra ulike reenactment-formater (jf. Denne praksisen

Feigenberg, Cafeteatret 2010, s.. afspejler også i sin dystopiske grundtone den harme og angst, der mærkes, når pennen føres, mens katastrofen endnu hærger. På årsdagen for

Undersøgelsen viser, at selvskade hos majoriteten (88 %) af selvskadende psykiatriske patienter udvikler sig til et egentligt afhængighedssyndrom, hvilket understreger

Deltagerne fremhæver perspektiver på vold, der begrundes i konkrete sociale sammenhænge og personer, hvorimod instruktørerne argumenterer for, at vold udelukkende skal ses som

Der findes ikke en bestemt postmodernistisk musik.. Bø.-Rygg remsede fem forskellige tendenser op, og den aktuelle stilistiske forvirring, pluralisme og åbenhed

Islandsk selvbillede før krisen Island er en lille nation, hvor man står op for sig selv og tør tænke stort.. Således har der altid været en vis stolthed over det at