SLÆGTSFORSKERNES BIBLIOTEK
Dette værk er downloadet fra Slægtsforskernes Bibliotek
Slægtsforskernes Bibliotek drives af foreningen Danske
Slægtsforskere. Det er et privat special-bibliotek med værker, der er en del af vores fælles kulturarv omfattende slægts-, lokal- og
personalhistorie.
Støt Slægtsforskernes Bibliotek - Bliv sponsor
Som sponsor i biblioteket opnår du en række fordele. Læs mere om fordele og sponsorat her: https://www.dsshop.dk/sponsorat
Ophavsret
Biblioteket indeholder værker både med og uden ophavsret. For værker, som er omfattet af ophavsret, må PDF-filen kun benyttes til personligt brug. Videre publicering og distribution uden for
husstanden er ulovlig.
Links
Slægtsforskernes Bibliotek: https://bibliotek.dis-danmark.dk
Danske Slægtsforskere: https://slaegt.dk
HJALMAR MATTHIESSEN BARNDOMSMINDER
FRA FREDERICIA
^EJLE AMTS AARBØGERS MONOGRAFIER VI
BARNDOMSMINDER
FRA FREDERICIA
VEJLE AMTS AARBØGERS MONOGRAFIER
I
Rasmus Mortensen:
JYSK JÆRN 1940
II
Q. Abitz & Aa. Bredsted:
LITTERATUR OM VEJLE AMT 1945
III
R. Mortensen, V.Topsøe, S. Lindqvist, E. Dyggve & N. Jacobsen:
JELLING, DET GAMLE KONGESÆDE Festskrift 1955
IV Axel Johansen:
REALREGISTER OVER VEJLE AMTS AARBØGER 1905—1960 1960
V Jakob Jakobsen:
THALIA I PROVINSEN 1967
VEJLE AMTS AARBØGERS MONOGRAFIER udsendes periodevis og gratis til alle medlemmer
af Vejle Amts historiske Samfund Sælges til ikke-medlemmer i ekspeditionen,
6. Julivej 58, Fredericia (III er udsolgt)
Forordet er skrevet af museumsinspektør, mag. art.
Sigvard Skov, Kolding
Noterne er udarbejdet af afd. maskinmester Edv. Nissen, Fredericia
Trykt som manuskript
i facsimile-offset i ca. % størrelse:
Vejle Amts historiske Samfund Bogtryk:
Philips Bogtryk, København.
Konrad Jørgensens Bogtrykkeri A/S, Kolding
Hjalmar Matthiessen, malet af Herman Vedel 1938.
(Portrættet findes hos fru Henrikke Matthiessen, Hjalmar Matthiessens hustru, i dennes hjem på Frederiksberg).
FORORD
Hjalmar Matthiessen blev født i Fredericia 25. maj 1880 som søn af en malermester, og da begge hans bedstefædre boede i samme by og drev samme håndværk, var det ikke underligt, at han fulgte traditionerne og kom i lære i malerfaget. Han bevarede stedse respekten for det håndværks mæssige i gammel forstand, men fandt snart, at farver kunne bruges til flere ting. Tidligt faldt blyanten ham let i hånden og på de ture rundt i byen og omegnen, som han foretog med broderen Hugo, der blev en frem
ragende kulturhistoriker, dyrkedes nok på broderens foranledning de histo
riske minder; men for Hjalmar kom snart detmaleriske motiv og opfattel
sen af det til at gælde lige så meget. Livet igennem var de to i øvrigt meget forskellige brødre nært forbundne. Også Hugo havde adskilligt af kunstnersindet i sig, selv om det ikke just blev i de digte, han skrev i sine unge år, at det fik sit lødigste udtryk. Landet og folket, naturen, poesien, kunsten og historien lærte begge brødrene nøje at kende. Kol- dinghus, som dog lå tre gammeldags mil fra Fredericias grønne volde, lå indenfor deres fodtures radius, selv om Hjalmar undertiden, distraheret af et kønt motiv på vejen, ikke nåede frem, så Hugo alene måtte dvæle i samlingerne eller drømme i ruinen, der - det var brødrene enige om - tog sig bedst ud i månelys. Det var jo i halvfemsernes år, da ungdommen atter vovede at vedkende sig romantiske stemninger.
Da Hjalmar definitivt havde bestemt sig for kunstnerbanen, forlod 5
han hjembyen for at søge videre uddannelse i hovedstaden, og med færgen til Strib, der står ud af Fredericia havn, slutter hans nedskrevne erindringer.
Vejen gik derefter til Kunstakademiet i København, hvor Matthiessen fik Sophus Vermehren som lærer. Han omtalte ham siden med veneration, men har vist ikke lært særlig meget af den lidet produktive Vermehren. Han brød da også ud og søgte til den skole, der lededes af Harald Foss, som blev hans egentlige lærer. Foss var igen elev af Kyhn og følgelig vel op
lært i den gamle, danske landskabstradition, som han i sin skole videre- gav til sine elever. Matthiessen vedkendte sig gerne arven fra den natio
nale tradition i dansk malerkunst. Fra 1904 begyndte Matthiessen at ud
stille på Kunstnernes Efterårsudstilling. Hans talent var ikke af den art, der suverænt banede sig egne veje; men han har malet yderst kultiverede billeder på det grundlag af naturstudium og redelighed i gengivelsen, som for ham var en så væsentlig del af den nationale tradition. Han har f.eks.
malet udmærkede landskaber fra Fyn uden at gå de fynske maleres motiv
verden for nær. Matthiessen var af naturen tilbageskuende og dette i for bindelse med en følelse af, at de maleriske værdier, han bekendte sig til, og som hans pensel passede til, ikke rigtig kunne forenes med de nye strømninger i kunsten, bevirkede, at han mere og mere lagde sin egen kunst til side for at redde og bevare den gamle. Matthiessen havde en levende kærlighed til den gamle kunst, og restaurerings- og konserve ringsproblemer havde tidligt fængslet ham. Kontakt med museumsverde
nen havde han ikke blot gennem broderen. Selv var han i en årrække den kyndige leder af frimurerordenens museum. Det var derfor et led i en naturlig udvikling, at han i 1936 knyttedes til Frederiksborgmuseet som dettes første malerikonservator. Her virkede han i femten år, til han efter at have passeret 70-års grænsen gik af i 1951. I denne perio de arbejdede han også lejlighedsvis med Rosenborgsamlingens malerier.
6
Blandt Matthiessens kunstnervenner var Hermann Vedel. Som en meget søgt portrætmaler faldt det i dennes lod at fremstille et helt galleri af of ficielle portrætter. Ind mellem alle repræsentationsportrætterne har han helt con amore malet Hjalmar Matthiessen i blå malerbluse. Billedet giver ikke blot den ydre lighed, men også en levende og forstående karakteristik af vennen og malerkollegaen. Får billedet ens tanke til at strejfe "Fra Piaz
za del Popolo" er det ingen tilfældighed. Matthiessen følte sig naturligt knyttet til fortidens kunstnerliv. Af ydre var han høj og statelig, førte sig med.naturlig værdighed og strøg med en karakteristisk håndbevægelse det velplejede skæg. Han og hans hustru, fru Henrikke, så gerne gæster i deres smukke hjem, både kunstnervenner og yngre museumsfolk, og han forstod da at krydre samtalen med muntre og vel fortalte anekdoter. En tid boede parret i Nyhavn i en hyggelig gammel ejendom, og det morede da Matthiessen ud fra hans dybe fortrolighed med fortiden at finde ud af, hvilke kendte personligheder, der havde boet der, eller var kommet der som gæster.
I erindringerne taler han et sted om malerværkstedets mystik, og når han siden sad med et medtaget gammelt maleri blandt sine rensevædsker og andre remedier, havde han intet imod også at omgive denne syssel med en aura af mystik.
Sjette Julidagen i Fredericia har en stemning, som ikke kendes andre steder. Ved 50-årsfesten tegnede den da ganske unge Hjalmar Matthies sen en række portrætter af de fremmødte veteraner, bedagede gubber, som blev gengivet i et længst glemt tidsskrift. Også sidenhen fejrede Matthiessen på en eller anden måde Fredericias store dag. Fra et af de steder, som besøgende i Fredericia sjældent finder frem til, den jødiske kirkegård, har Matthiessen fremstillet en stemningsbetonet rade
ring i mørke, bøcklinske toner. Men ellers faldt blyanten ham så vel i 7
hånden. Han var en fin tegner og forstod tillige at værdsætte andres ind
sats på dette område, hvad der lidt efter lidt førte til , at hans vægge dækkedes med en udsøgt samling af ældre danske tegninger. Han frydede sig over hver ny erhvervelse og var meget nøje med at finde den helt rigtige ramme.
Så kendt af en større almenhed som den yngre og mere iltre broder, Hugo Matthiessen, blev Hjalmar ikke, ønskede det næppe heller^ men det var et i mange måder rigt liv, der sluktes, da han 75 år gammel døde i 1955.
Når Vejle Amts Historiske Samfund nu udgiver Hjalmar Matthiessens barndomsminder, sker det med en hjertelig tak til Fredericia havn, som har muliggjort udgivelsen gennem ydelse af et tilskud hertil på 5.000 kr.
Sigvard Skov.
8
Sty^cf ^haA^ui fyiúfá/i ,
<ts<xsi ¿éíjfcJ
^atÆ í^kia^C (T^
O^ Jó^v n^LfJ
(M <M<x/
Q ^rc, ¿^'¿+4 y c>5 ¿yb
¿b'ú <^cJ "twd
a -yi^i^ q ~
¿?&*t •
i^íbc) ¿f íbat/LC¿!u/i b&vwaJto&c f " Áa^iw&TTé^b-
'7‘tdØ^ t/y(}'
&b¿4 faM¿¿ j'ej cte^ Q&Pn
tävethcj J(^- SJ .' J8%/t c>j '^L^
^d^/yi4e</L O^tc/áC &éée* „ ^)/'rcfu
<^¿f '2 ^cx/¡ /ca/^V che** 2S / 8 ’
¿KM ¿C4>/?e<J+*tVf e*j2£ye,z V~e¿ f> ’iCtj&'S O^ Qí¿, yOofo . ^(Jl VJaS)
7fcf , <?J Ó¿0j&<) IW
¡fot c»j ej<!^aiwa¿íSt 7 ^OjOz^'' ajeo^
¿
7¿~S ¿7^ ckx^ri*^ 'tSmS}
^O'yydt^C , ¿Zj&w™
d¿sV t/écS)
zj^-tzZ y^tx^c^e/í • ^^€s) t/ecJ e^t
0^ 7f<X <?7ød
¿73¿¿*Zt> f f ¿Iwc)^ ^/csy'^zSl 0&7 0$ >z77 ' QCT3^t Z/<3tyi Jeco^i ZSt^thc i' Xøc^c^c^ sV'T't-fcJ ¿jPcgø/z*, Ti^tøif'c^eTG, & <$
(^c^ ø7c>J ¿¿føtpti.&f'Li/i • —
^tt^ía^6-r\^A7í¿7‘ _ c^e^t ¿Z'¿?¿í, t Z^.
e7^¿ó z s*cd'
¿>^ ¿7Z£&vtsi^> PucMZA T/^77^2 ZSetJ) O/1^cf^c7rtG o3a77 ^'Ttt-^z (7>&77? '
j7c> £ *
T&ststsc&ilj Xo^G^a.^^ / '
'Oc^Tc TJos+^iswifJ2 i^rci 'o sjsicedT+G
¿J&feö A GJlSj -C
(77ø^f ^Zf , ScÅs+t/eTz /yO ,
¿/¿daAout do^> /óc/L-
¿)¿¿¿> Tt&^c^c n^toL^/ . 37~ 7rí7r7t^¿^¿7 *
1
oJ oyj' JO¿Z-a» . (fy&A-. ¿*'*'*¿j £ ¿^0 , '"*''* ¿* *
rJ-e. /i<*^ U¿ e^i>, Aoocx. /t<^
i' tt’ /8WS
f ¿2-¥ AeSotsCs ¿júyi'ichoi'^1/M*0'
¿eéJoj /' •j'&e/yojt-/, ys¿^yr '
¿fto-cr oj / c/øZ^/c-j^-
d^f^Oí^ c^/^j / <f^ Xz4 Áo^cj
¿7^
/ 8 -2 Sf / <^> * y^x/L
'iSetA
d^c^J/ Preo>e^7? ^yf’-
■ey&tcTe oj ^y^e^íl^-oc-. C^a-c-c^öZ ^'r~f A’-o~oKj t/^ecd?y/acd^ O«Oi yed/ *
9nc^l ¿oo£ 'ZS-cJ oJ OO-zzOV
'tXt) o^Ot^>o~^o-M b ¿féxSí , ^to>^oa>
/^d^l- £^AAeo>7c^e.^T, &J ¡'nitå-aacyc '
¿Jí^íd- (^¿OK^Aí O^X-O¿- ■ ¿^3fchJ^aOL. Oj
y¿í-<O ' O-y^L^y
/$sy) 2/
Veterantyper tegnet af Hjalmar Matthiessen ved 50 årsdagen for slaget ved Fredericia 6. juli 1899.
Chr. Christiansen stod mode! til Bissens "Landsoldaten".
Tegningerne er hentet fra bladet "Hver 8. dag" den 16. juli 1899.
o^_ cJe-i/L <r~ty øjb
, ¿z^ Áa^/t/t 'íS&AJut*/ A-te^c cfa ¿t^e-Arefi . 7øc£& Á¿Sí ~
í^i. e^t ü7i'^ety>c^'^
^¡¿>c< *'*'**£ ' Ó>c^} z (2a^t^ 0$ ¿fåee&Zt^øiJi s' o¿c¡cl-
¿dc J¿r<*s¿t&e.
Zz-^bAs /?-&> frti&bfjc
5¿>-€ckSM /% C^' y C73s¿£e<¿c 'ZS-tcJ &// &ray0?/?t<yb^j, __ , ^/ía ce^ó/(TH^t y4~<* ff&oJ*
TiYZ ¿¡ra^o^ icsee) /¿3
,— ¿2&<*
^tOsdiA
^Gc^cS y ' >£¿*-*-<-<5 ¿^^»♦-t<2c*-2^
¿Jj øZ&’t'Ø 7r .
¿5-
/
2 3
/>.C<íh jfy&Se} 11 0¿¿
/u^t a//c *
&-££'&} ,f 3^44 — ck** Á£y1$
j/oY^yckA, — cr**i
<r**i
Ø^&rVaC'rC^/ 0*f
¿C 't'Tst £ l C^2ü^í/c ¿
0^e¿ Y' c ^PcJtÁÁ^Jl
/¿j^/
&/ y^7xc>y
0)41^ 7 C^ &yy&?
yy^y# ^^tej c^
GLé&irc-ts&rl/ CZfáyf rf¿y¿0 Asb£
^€/) c/^jcy e>^
Á¿**ylc [7 {føvw*£'~rit/> , J>o-^i 'O^AcJ'
/tAyUök i
}/Í
a^J
c¿M?e<+ c: /<r-0 cÅfø/i øs 'o¿s*< z — fí'razo'Ze'r-c, eV 2r-i&Vg~ri
a^V tfr'se cf^te^ <^¿cjtVt'^/c-eV~. fåfob&faJi?
•ye-«-*'»*
^0^)0, ' a^ii^r-<.
ff> e^fáí-J cr>^3 í^i^i oá/Ác'f-reyV&J
/tfW-Vj • <£✓ ¿*<Z, Ä ele. ñ
<7c~f y? ä-a> e-^f ¿^£o/^fA+4V)^OPy^c/iv/i.
¿uY /^ínM
4fl' JCc*~t /¿¿ ‘
(L^¿¡V^ , Tu?
tX&itfcféidø^e - •— $&7¿lj d^LC
¿yoc
C^ícte/yt^ 7c/ ¿Se#/,
\^^t^<^cfeereVoeV & e) &
3 7
o$Zl.
&j££ r f yeYjee^Xsö / æY føatsv~K-c nøj^
a>ó~rt^£/¿ > ^zZ^*t/ Åa^A (p/a-cb'£ i y^c)^'^ Ac^
&£>eY ¿Z¿ZZc> A^Zr'tJ ø-^cy/ZeV tfø/'w/vcc • (^¿c^y^st <yb7jb
Cy^e^sr-cd^r-c^t•
^cy^cA / /íó<y
dwct ^0a£/i'¿V} . c^d^Z &><z^ jféyfc
O£
¿Jr'** & '¡Z&~ 7^
cA>w 0rk6¿^ <^3t5 z' Z~t>S
CZ^ ¿si/t't tZ~C4A- -8 ^/2<r»t^«^ J^Ar.' ' >?« e/^t*t>e/dX-» e£ø^Z ^Adrt^i
/ ' i/f'å^A^-te-Z, ^)C>->^! f-CC^l^w£l^ / e>$
/^yteA ^Z jAff-iZ </i(y~>Ayia^ , .ZZ ttmtc Ø/tJAc. / fåetbJe.?
1zM ^2zå ffayfø'V) ø'H^uøa
p¿<<4 j'l'LCZ/rrj t) <p Z
3 S
Barndomshjemmet set fra gården mod malerværkstedet.
På tegningen har Hjalmar Matthiessen skrevet: Den sidste dag i det gamle hjem.
15. april 1903.
s Tts'Cn Jdc^O ¿^7 Vi 9?
C?Ä cA^7 (fa< I/ti^^ 9 Cy*-^* j7&-Y¿C,
¿Tychkfas) j f7 ¿</£>k<)e>~i^^« Øy dtffc
&fí'y-t}j %¿s¿t-¿¿*3 s fejf øifeifeo ¿y&t+fe**' .'
/ . ¿7$ecb/<ya^ éZey^-Jx.
¿t* y ísJ fes '
fe-^f fe / C><) S cfea/i tfeø-cJx <fe5j c^y) c/éi^(7
fím&é'/Á'í' ¿Les • ^e^thf vr
fj'ti'fá**f ^áisY ¿^t 7^¿
'ZS-e&'j
» • (fe øh'jtx. fe^-eJx.
/tjiy(feø>0> ,
^ä7 ^tJin'9~c^-c 2i /Mafiy fe5feo-wt~*4-~
ferae^f , &$ /* «V ¿S *
&4J 0^0-^^-^/ c^
't'i'i-d (twaa*
^A(^) ¿/ø<) /t,cy^> ^éoL^ fenri/t'&y
¿/fit)
')^t>cc? <$>j
-^4^Z' c?7^> ^O^cJt
<2^t^d / ^ttCJLyAj&'T
<j7rc> fy^a^L /2^<a^ 7 a>j ¿ry/c)'7/C£.
c/^y'^^3 A
¿tee^s fóy¡O¿*/¿¿¡.jé^rcj/j cJ&i* J ø/Q/Æe^c ø/e^z
cf&C'&'v' ¿>j Á-¿£>/
/ &&c¿<. ycu^-z>-e^i, &j Árcrj^^c øcr^t
• ^eS 'ZSém a)&i*
ø)&? do-fjT^ fe-/3<^Zesz>, & Gry^o '•'P'lsC'C' -f
&uS 'ZS&L^C) ' ¿J Ø^Z'SL^Ø-?
£, Æ'&'V ¿?3'æ C * ftryvfae)
¿L't/ c^e/ cby> ^2C2^^i ¿s-feb/.
J
3
¿^ ¿ty ¿2^ ¿L4~£</
¿2&S} '
<3. ¿^C • X ¿^A^í/ &
' (fø/afø) ¿t&~2 ¿s3¿d>£e^h/-
¿7j C^oi^ "Zy&>^ c^Csi C^^O / ' c^G
^»^2OJ2y) cy~-¡^¡^t-^ c^ z Vt j y
¿¿e -
<- ¿5^Z*Z>? ^í^r ä 'c^tS ^Ccr-^^
¿3 f ob ¿e^Osf oe-^C^-T-ti^c-e ¿>7*0 ^í¿-¿í¿r-€t
¿Í-CO 0^0 • £><&■/ -f ' ->*-*-»^-»
cJcn-^t Ø^riZt't'C^ z • ¿^3c-é-¿ej/
y c) j O5 f?
¿2s^¿X^C¿5<
¿_¿7 yy^-T J2j/
<2^ c^y¿/
^2(2) ^Gk^ist^ 0^ yG. Oíste)' O'
<^07 z^oi^ /y^c) fl
¿V) ¿/¿¿^ ¿y>f><
<&*£<) ^2^ 'pv'CÆ^^eJ* //^ ^///c^ ^^JaÅAd 'ZS#S> €^ Q'Z'l c'jecsi'tj
/(ír¡^ /-^L^ f Áe^c^ fí3¿¿(> , -&/
O//cxfXLx/ t>¿cS) 0p}¿)%'£¿¿¿
Ox//^ /3c^t^/^. ,
(^¿c "i-es/t ¿±"0-0 'C^<^>/ £ '€
^>ecZCX-s'o/'a <?£
^e*/ £é?ev cfåcao
c^>/ ZScXsJ O-rTt/m'
¿X <Z c^Ot^t ftc^J&'fø. / £f~e. • ¿y<t^c-&o~Jf^rCMa
J^oct-e fta^c/^C. ¿ferCz
'ZS’sf e (/cy>
¿)í^tnjí/ „ /ac)
,i /¿l^b t /¿lÅ^ /[^CrzV2yb^tZ //^vøj f j< &$ (^2^2 '2'1'? csctfc3cS¿ ' /^ c^e^íx»
i* &<) /¿>~2 *
.< ^¿rt. ¿y&t'i. /a^i. "T^y^e. W<? (//ez&'+'t*
" ^5 Tfhstj
f* (^vx/rt '*'1/) 9
¿2
A'*'!
<fø-e , ^5 '¿'¿¿'Y /yy% ^0^
¿7&V ^Í^.z3cc7/jTe.7
/7¿^cze^. 'I/? 'íé't'Ljc / ^ecCi/}¿e*4 5S "&y y7^y¿^ó , 'iSast ¿)m r
c)e^^^ . 2)^ <rf
e^ y^¿Z£L^a^K (HA^i flfcA tS7 '¿S¿ZJA (y^zX^cy&rUtff
Ochóle /chy ^7 ’ ¿3 ¿> C>/^y¿^XY¿*Zc¿f.
'¿¿¿¿^ y*¿¿y¿y ;
t^7 á7"l"t cJt^c-esi / &&-£<. ¿)£^O~¿y
^r¿\ ¿$€^1 y'¿¿£¿¿^2 ¿^¿ ''¿s?
yyy^tífic c ¿y7 * ’ zj^^c) y*
e ir$ 5<5
¿y^yy^r-^4 £&<>
/ oT&zs} 't£r-&‘j 7^ ¿?S T^^cyTc^ ¿y^O y A A^¿A ¿Zt-^-eZ t/AAtZ, -
TTj2*^søh7
<&J¿cs/ Zs7 ¿Vj2&¿L s' y^r ¿t
¿3
I
Lt
/ cy efe. zfe 4 /feoy
(øbø afe-t^yoc-n^ ÁoJ1^/ /!,'¿ ,' ¿fe-fSyøcessts, gj-ty'esu, (syo /Jutstl
ySfey/feS^ <fe^. fef
¿Sø-fc^.-ra-^^ øsj &-ø-e^ fejf fefe^yc/.-
&yí<-v t c-fefefe^-c-e^ ScfeS ^mo^i -zs~e/
fefe£¿¿e>fe¿i ¿y /f &e*y5aSsfe ¿7$
f) C-í-eS> '1'1'LS'fe^ l—i-'ts-C'O/ Á^Srtj -42—is t/Sfe-es-r'-c Oy?/¿JSsofe ■^'i^-i Ce.y~Z^—tSe ¿fea-4—e>€L ~
^-efpJ/0} . 'fefeøt-, fåyfeMeP
c>y ¿yCcS) ./,fe£ ,, ¿/fecyfe-feø->-t$e-n * z/feøyÅeycsz-f'-x^øe^t tjeri—i ■¿seeS
^'?*£4>fe' //ufes-^ (fe/fejo. feí-t-eo -fe ¿/fejfei:
¿73'7~&4 c9 <vt
¿>i
^^^o/c-¿U/X ZfeOc/) ¿fej 7f ~
fesfed^t ¿Jd^td^C $3 ' Cfe-d'*'* Å-d J Øer**'? ¿Zéi-Ci
<2‘? v-?
siSø-rc,
¿J-
,'-(/])o¿&J ' <2l-^t-c
^¿ZZC / &C) <#&& n^L&J ZS7
—. tS7 '¿S^t'J —
<XK-Z J Jc tåa'^g4
^Mr-m ^uec^c fz^eJ
fes} &"A <J e c
AtsJ / /
<Jjf''Af jAr& J^øc^ensi •
A ^*-r ¿/aj>
C^t o^/ Ox^cz^ '
JriTdCt ^^e.J ¿$2?<J¿
¿J&J £-£z<7 ^Lc'^cJ/g ¿¿»cJ
¿^Jec) få'ct-iÆj/ øt&cc) „ ciéL^ cJ&L/ló
*zs4c^ /
)¿r'DÁ40 ¿Toa c/& £¿^£rC ¿J
¿7
j/z^- C^-éeA&ti ¿L'tSe'r^rn ¿A~C
ZZ
cskA/
OA-r-e^_ ^'*5$ e<Ax. '»^ce^ ÅAf fåz&YCi»
¿'•■'u - ÅZcns-t'! 't-t-'t
C¿<) 0~£¿¿z CfG'-K^'V-C ^-*-c- ¿X-t-O3í>(/
cíAciZZpia^/! ¿>C^i ’^-ta^yiZ^ /t¿C/l
ZZ
jYA-^A /
¿?^ e^^*-*^r7/éí •&/ ^^/
aZ
í^A
c^ / '
/f ofå/Ad AfYY / ’ &)'»'•■■<AicJ&tZíZ> y<ycA¿)C^cA>.y J
,,
olY
/téi-tscA f/fZ^at-écAc Zeøc> oAe^rf'c^¿f --- Úd~V~V tyjí ', — y e^C /seA&q ¿¿¿{(¿b/
$'9+*
^A
z^-
oavA
oA
ø aaZ&^-(.^^£M^/?éeA ¿féej yy^oi ('^cz*+isi^i ert&ójadc,
cAcA ¿¿¿iynAA ¿Ac) yAz ^aZZu^iz
¿?^ y&Y-fo¿*^¿ZZ> 't^ce^ /íAAc ^aaZíAd
¿>e/> cAeS /o¿*<* A-/’J-fá**t ~ -Øe^e^cYc ^taZe^i „ ¿^tAAtduA}:
¿>is^ /*■ K?-e«/c¿z-/ 'cv¿? A- <r^aZe7 / % 7/, jfyoiZS Ae^t ÅyAi '
¿7£ 'Use* '¿eyQcn'LASLÆjf y' ¿Acares a, A/cMe^,
7
(¿}feí¿ fefe csfe fe/yfe øyo Oj fefjfex
¿✓^w L/e/tfeøre^i, fecrt^t. ¿fes» fe^e-cSsyo/fe^,
<S¿fefe-fes) , ¿fes Oyefer ¿*-¿uJfe fee<‘s' y/afef / yfes-feS t,Sfeo^ytnJi^i
eddes» yØ^cs JZ£ttéøf -tsS „ fe^fetsfefeafeffe^
fel'tS-t'l eSdtsisi Oacs/ fefey't'terycSscsjKS. øfefef, Sto'UX'Hj & ’ <//>y y/fert fecrvfefeq,
fegfe 'isses? t/a/n ^¿■¿■¿'»'*0, eøéts fe-efe^e^Sc S ^cs-ffessi-Øeyes-efe .
¿fez/ 'Zs'ezS >J-t-t-A-ycs/fefccsyvbfefe&r-i 9 fe fe
¿fefevtS) fec^Øcfe <zfecfe
cfe^Ksts) fec&t-tfeechj '¿ksJ feyyfe'-ife^'» j/øs
Zs/fex.fJc'Cør-t'lA 0^ <7^t •
Z^ØcS ^cs'cfe føtyfe esfefefe'/'fed/
¿rfe ¿JwiS feøfeøSS fe/fe t cfes
fe^&ØcfeeK-* ¿SAS» ¿''fe-tyffefe Øy 't—c-ec) fetSffe fetasrwcs^ysfees-fffei • tS¿> fefefec yfe ~
cfø-ydøs y/"¿fe/¿fefes/ fe'øtny //^»y
¿> <) ^iriSTmst- c/ø~øfec f -£■*■»
cy/ø^fefedtJe-'i'i-cfe fefefefe? øt feJc/stA, esfe
7/
J-^7- Åcrt^i ¿**4 cfø
¿yp fpAc y ¿7J A&tSj&A-g . ----fri^t/H^j
¿/fay? ¿S<2A ¿/rrc Øj
&J /ó ¿fø-Q r
'tsetJi d&fijomi <) få/lcfcfe . ¿fåtp-e-rt'O ¿JjSre^rc" /
¿?j cJ&X, kco^tAz (fåcnrj&z t i >f
t, j/l£^C^i 0cn^
y^&-^ Øj
¿ypørjC
cX/l/7 'a&o t e^éhs O¿<a. pv'j -&J Áa-rJ
£&¡gv &/ føilj ¿¿ej&Qj ¿es ¿-^u -T O </ &cn^i ohrtOJt^jtyjefjy.
'Zfá&C'tá&H ,, ¿^jÁsSc*, -¿ée^ ¿l-£¿'¿}
^^tOWT^ H y^'eS^Íyo^ ¿S&f Vi"^ øhe^ua
" ¿S 50S c
7o í^ a^c^co
'&&-') ¿¿¿¿€<r-c.¿Z, ! ' eV ^a^/ ¿A '
7 7
U/TTiTÁjul føttf ^¿*¿b ^A. ¿LA ¿e+'t. „ / ¿J/J¿e44¿y¿4y
¿TøjQ'U / ctfa/jy /^95>/ o^ ¿9£'TiøZa'*4 k/7¡^r]7' c7 /& <¡¿)¿.cy 7^9 7
¿■7? ¿f¿^t^ t¿7'f^y/t^ró hzg. ¿få&f/e =
£i'*'i <«-<-* s cX7¿o') y¿c4 c¿y¿> ¿^t^' Øcn^t ø^cZ) 5 7>& '
<75y&\
¿l^ 7fyt<j7¿i^ yuJiy ¿ya/¿y /'/í^s-*
yy?ø~r7 7/7^
¿føpAefec# ^ioíZZi^c^í ZéA/ZrZZt^ o A¿¿y&Z2A¿Sy-£-
^¿t'vZ/Aj&f'Có A'Aoy „ fe
¿Tez?
/ //éZ A
7 (Z^yTrC' ^77 JL e>^t^ '?-d-Z ¿^7jfe>A és 'j ¿b*77Ay&
¿prsøt 7fA¿^^ • ¿F^íi/í?4íns *2/7 7 7^7 /ce^¿7^
"7í^ M ^Tó/^Tn^Ty 7>
f c/7'yi/eJ^f 'yi^ ¿y, 7¿t^¿ó y7¿Z4 /y¿e£á :
Jz' Tøørz 7&i ¿4sC
^^¿yz/y#^ y77^7yy&z. ¿y
^ccAt7 ø^ Ty^y^yTf ¿7ca f
i¿/'VC4~ 7$XA ¿7¿)^¿^<J '1'1 &J&, f^TdCL^U&^jc^
¿3
j ¿X
¿x>> <^\5
0^3^sCfe-C- *£/?4^1 ¿JdV '' d'ts't 'Ts-Lsydfe3J¿TjQrd7
¿73^^ '9^L^c) 7í0-¿¿drt¿% d^ ¿$^2ststst^sts6 .
¿7'3 **
4
' ^?oo/é^z^y¿/
c øj#/ etsis J^sCs^/irZsu, ¿¿y^j 7¿> 73¿-e*bfe(A<s^
¿¡¿Xsist 't£édfe> ¿¿/c)j /¿fedfet ¿j^ n TtdXs^ ¿77d^t
¿?£ Ti désjt?e)
• >2
¿> Te^-rtst¿Vi S&137' (3'¡¿cJestsi'iøJ? fe¿^¿) e'jsL^c* cjL-¿e-^dd. "isisc-e fe d•'I'ts'l ¿< &c> 33? e^tyC 7zdfe-0~r C^ ~fe3)7/dtfe> ¿Jdeíst, • Cfe^^&Sl^ ^"^fe* *'j
^Cfeíst^t- <33 ¿Zslsisc^ó /&-/d* C¿c ¿ ¿3d)¿sts^sóc, y d>$ 37^c^c^' TfedMs't'i^ Cs '/fe&dfe "ØfSH-C
£) ¿lo^-esísfje . <337//> ¿7dJp^^c / 7*idd¿Í4-
¿3fe¿^r<A , ¿J d^dfs ¿fe3sd>b2eydL/L dfedt^fe d3c^¿d^rV, fe¿y fe0tS¿L> fe¿ ¿yC>fefez-i'tefe c/j oy^feodefe
¿2 /£ / ¿''¿Z-í-l^ 0r~C fe/fe ' fe-t-t, ' fe-O-ert
y¿u< fe'fe - ¿¿fe ~
JJø-r-eS} fe^ø^e.at-r-if-y'fe. 0-fe fe ¿SCSetst
d)¿4sls»st^ S/'d), Ø'lstSl'tZjf ¿3-Pd) -
^T^StSl SjSlS? ¿¿/b/ ¿ ^¿JS^S~td~Cfel •
¿5^>í
3tfe7 c3dsr~d> ¿stsl- 'Ts^ cr-i^st £,'¿z¿ ¿S/ó=¿fe^sfeSf^ fesa. ^r0>fe^t ; ¿¡¿x—S' -¿is- by
&j Vc^) ¿¿)A¿77e4.
(TrC^Ó o33l/^ó^i^ / ' ¿73 øj e^t^ö&; ^7/
/&¿>d / 37^c^e / <¿7) ¿33/86% e¿&^ ¿D? S , ¿¿7^* *~~ c^17 c o-g^^c^ T^yy? 8?c3?
<7<7c) /8 Z 8 7 7e)^Cd e, >
-o 7&y7~ett7
&'*'? 0^ Ti&C'i't'J TtS7J¿^óú^l ¿73s 7)2¿7aL7^
¿7^syi77¿¿4. V £/*, 6'J ^¿TU^L
¿3¿¿6 C¿7é7t7c4^¡¿ ¿2-^ 73^/y^U • Tp/c^i^f ¿>^2 t ^eJc¿t¿ 7 • 7& t7^0 / • /8Z% / ¿73øj<^ec , 0 7 ¿*^ 7 ¿*~-c*-e 0¿ts¿¿7
¿3 C/-¿¿f'j c>£ ¿"*''*'*3 S*3 ¿ 3)
<J^J^ <7os ¿¿fø77s7 ?’ 736j¿*'ty&-c
7ø^7 7 J , ¿) cr^í, X^t^Tc
/í^^oTl^ Tt^e^tTc & £ Te^cT) *73L/z > i_3/ <7)7 ~
^2 ejt^c/yi 7& e7 ^eT'
TzvlTTt <7¿7óc
¿^3t^ 7/ ¿^7c r
</^C^ 7hcc7¿3<*^ g¿7y¿y77¿¿t^ .
t&tSt't'ieTf c7o J ¿/3e7<^L^7p eT/j /¿¿¿7tfL &J SyeTfo 73^7>/e/^ &-V 7r<7¿^ 3¿x^z
¿¿
/¿raks (fåeeb/<y¿w få¿)&~>^
^øtfåAst , Oj ¿fåøj ey/esi ¿)/^\, 7n^i c) / ’ ¿A>/ (/?/ Z^w z det / " Øøøf
/A ¿y^øAtsC&i AJøh _-
^øC&ists ø-t^c. e^J øj
¿øjø*ø ^¿*>1/ AfåA , 0^ e^si
&>0¿A &c^t cks^ ø^&&>eS, ^øcs-oyb-^
3-eV Ayyy Aetcb^ ^ø&^ <^d
¿'ó C¿t7^dc^tc)&^^ , (/£<?< <Sc^ cjøfc^A^
Ä ¿^ig^rø^-^r Åec^ehy ^2> ec^/e^aji
<^^(>0 ¿7ccj^ -vi^ttJ -e-^i &e-£o-e/ix^ic¿-7j
£ ¿-¿7• cS^-éi' ¿t-efs^c <S~e~. / tÆcee. e^a^e^b^ øm*, /Ac^C ¿"tst ¿Leyjt'i J -e-J?eJ<stjs& øféyjJ a øj Jfå'e&r ¿&? Ae^ • fåeøl tsa^ Jøc^c^^T) / ’ ø^&u* :
3~e4Å> fåA^> , zøa^V
øø¿ts> *3^ Jx / cJy^< y^rø-^
Aosyts^ 0^ fåexjjesøc* /a^/oeV/‘
t/s^ A'£ , øfc) eteS yirr&Aa øAx)
&01 ¿ '¿& (fy, &>j ¿øeJ <^c& -e^v /->ø-&Ar& Cxfåe^^&o , øj ^crr^øi Ac^b fåej~
¿7
c)¿t'-tS'l ~ J f s'L^'T^e cJ <g ^Y-J ¿¿X_> óXj /oW*
'^'í^'r-csQ.; &^Cj <2^ y) Øj '¿ytr? V ¿¿X_, Csh-¿øøt _ /¿^zt>z <Z/ai/> *
<2^S O^ØTy^ z( ¿/3
¿)</¿> c? a^c^-eS
cV 'ZSaø)
'-'T'-x-'XX-^
.c^¿i'c¿-e/\y i ú td O /a J øTTø^tco¿fy(s2>^rx) øj
¿^>Ot^tJt^. • Q&a d-éOc^j ¿^/e^r-^^eJeJa-^o ^U¿£¡
¿2fi 7 o / o j ^<¡"
Øj ¿)2&yx. (/&£ c
ø^øa^C> ( ¿>
'ISOs'/ &*X>4 ¿få Ø-y'yV'e^åø'yr-T'i-é^^^
Ú C^~^1 (0^%^
^2'1 & cJqr~0) &
<2^t X- &**£■&£
s££&**L 03 fåfå'ljøf / & ¿*"¿1 ¿få3<>oo^ --- ,
¿^Cstst Ø^T>X ¿t ¿>c^c^o^c ¿/2tá^¿</i)
¿2 Sc^ø/c / ''¿s ¿C'-v' z:
ybTystiTy
¿*y Ty^zØ^Y ¿) 73<^<aA 'dTTr-C
&<) TS&ui' yr&jTTJy &y/
? øTøac^y^^ 'zsccs} ¿Qe-w. yy e> 7e^2^
y¿<y&y¿~r?2a¿ryr^j J O(Z^! ¿^^ørzy /
^0^7^ jTyf&ty 'T^^y ¿y
& $ . ¿fåfcJd/s^LY C/CJ>
é't't -C^cfø're*S^y øt^t7 o>^ yy 'ZS^cS?
¿x^s ^7¿y<7*>c^ cTtføi'g'S <7es?
¿73C'C'o/zsTTeJ ¿2-^ 71^ & Øc^i^g øfo Q CYJ ¿A> 0^ CMvmtj'
¿73e7c /’ '^^7 ¿yÆZAté ¿fföttA
¿> <> / 7¿^Sg^^¿^t^ó ^it-y ¿>*¿c ^<>/ 7*a cJ^ O&A¿¿e> O^a^c^/zjfj, ¿73¿*y¿.
7y CX^2 , T^zy^cl/) & <^ 7^*^° **zX"t-'z ¿>j Ä-w
^.<7^ £> , <¿3e7 'Z/c&'Y ¿¡yy*¿) O^ga^rT**}
a <^9~y ¿2-t^x 7r¿i^> £-é?e^cJ
*2'1'7 ¿7 (7'2'1^ t ¿T^^yt^r^yt / Q¿<~ &7&7
7 ¿»7 X¿o^ eTe^t ¿A
£-¿77tS <7c-S 7y x/í'TTSH^'ick) ¿ 7y Z7s7o'>**'y7l\ "
(2^ „ 37f¿>^
-gss'fdistal, 77 y^sl 7<y d> C^3**
¿>£ Tcfestsi ¿-¿4 T^o/yd 4 ¿y 2d. crf3ns*~isv'*~¿j<' 7<Jx0¿dfe? , C2stsi$f'l/^¿ T^&V^ y 7yds(S-&/
/&^sytsd, óyf 7 7*7. 7>
¿3¿3>f ¿b fOfsisf ¿Gtstsl^ds ¿¿7^ 0 Xí^kAvj
o ¿7 7^c7¿7 d'St’SC
J2/^scfe-dd>Tefe ¿Zdd-J £-&*-s&-d*sc»
¿3tfe¿/(¿d(X 7'g/c7) ¿^¿^>^S-Cso7dr^ y (fel
¿73(¿felsi / 77dstsrifed. 7¿Csy/ l¿7 '¿7 ¿fe&y-tj føtaefø'
¿-3J &b*"i A^feí,¿? ^nr&77ioJif c) Otstsi-d ¿/^YXs 73 o^s^s^dfef 4) 7^sd¿¿d w
r
tfdcj c¿dS
T'r&csist ¿ ¿sisc^ tfed^fe ^ae^cTyt 0$ fes d< J)¿ £¿> ¿73&77Xs y 2¿3t-dfed-G TTj^slsl j
7*cfe) t¿7 737y^ f 7¿¡^7?
777tsf7¿ 7cs¡ ^^sichrC 73
7 7¡¿sc^^cd>dsis<-d <¿y3 7<s¿ 7d Q-eyb¿/% c 7* '^€ Ti^f e-is-dsi^c^sTdsi . ^stsi ¿yTi e¿^¿í£
OTgststsis^stsf ^As7?¿) cT^dT? OCn^s¡ V^e^-Csd t/^c3 7< ¿ ¿)&t , 7zstsy b T^J ¿h ThsS^s^JtsyyUö
? 7
é>i/i J f0c/e^tslØ^C
<^A>/ -'Z'*ä/xzjø s ^£4^00
øJørCs Sf'c) , ¿3
tJeri^t do$ c^-t ^'ir&^) '& £^i
/t ' ,0 0^*4
<7^L^£cJ &<-c/ ¿"S,SA y ¿^Ä^-T *
ä<¿c 0^ cJ ccaJ ¿t-ZX^-k? $ t^7 øJe/JLc — f> c. ¿Åy * XT^
/tø-faty ø^c^J ¿/fa^&etrvtiyxf'
¿?^ &y/e~j ¿%4 ø>e4 &-^ Qe-C,. 2^t^vr-e-^i esv Ja&^t-e. zza^f ¿z-^£^e^<
^''&'-£'t'*'1 o^CS i) /z^cx-^ø^ Q/ 'cJe^c fj £< a, ¿/^Cc44Lt^
b
¿ ^2 rfnCt^y
yo <=C y £^r-£^i f
¿ *£ —• ¿4^f
y^c<y &)¿y <fåø^~c>. y^c4^y¿>0<^^
/ /y? ( y
få) øc^T^i
lo /
0 y&sce^r-e/ ¿c^/ -7ø Oi^i ¿J¿^i 7j_c^
Q^C^tf & ¿>c^i^t^i J ¿AZZ-t? /Z/u£0> , Af*&/ J) f ZZe^c g/7 tfAccJ. '—-
e^i , pcrw tøaø
cfyo ø'*'? c77 (Z&Jy ft A&t* (øj ¿ø e7'/~^oø&r^øA ft?
¿J3eeZ>f¿y¿</¡ , cfå/yo ¿^øT&'r-ø** '?0^0(
Ai^ (A3 ¿A& CS7^ -
Z&A Afåøl(AoZeZ (øj øfyZetZc Jfaq
&)&* Z&t'istjc, Aøø'rZzø. cyj c^øAc 'f AA*;
< ¿/lArs'uig * <^A ¿¡A^ &C^I Ga/:
sø~u&, (Aot^i s&t cfe^Zzø-ZAe C>fåc^i ch) c?yp ø( ¿JAe, .
'ZsCcsS eSc^t , °'
¿/3f chZe^e¿rj , &Z J øotøA&^sic^
<¿0¿0&-rx~ ''AJ c&x <Zt eAA^y/' ¿øj oZ^^l ¿JØc^t^tcZøéjJ jj(S(J pc, c^.<7 Z-Z&
<A¿A’, cfå '^z--? J *1
Z -Z^XöcoAs 9
A3&^v^ø. Øj / ~^-J •
Åø^&Z ø^A /Ayptø
JA: ?A ¿de O¿? eTc 'T^zy 0-cTx^ ^<^7 ¿T&tst z
^^¿^rrx-1 z TjT/øY^ooYJ /rTe* y&^<7c (Te
¿2^7 ¿A¿2¿x ¿Tcs-üe ¿73 ¿/ä/J 7f¥7 r
tYc'd-'J'GeY (J/íy'c'-fc^íYc; cZc^^GC Ve-ZlA-C
¿73^ a<^c2 ¿y >/<5~s) r
^2¿¿((Tt'Yi'tz 3¿y 7¡^^yt¿/c ¿2-i^u 'V&y'
TT^ — <77* .
f7 7^L4>g^¿ c*A ¿LeytTtrcJe.
77i¿Jos /zø3 <yá'¿Y&yz
¿y7^ ¿'L'L'f <3cA_ ^/¿L4YVL¿7 ,.9'1'1oZAz''. cAYi^L Z
j Ase 7, i2¿cj7 ¿a ¿yy* ^y /y?¿y 7 j? 777>y ¿>^
* x^.yy,^^776^/7¿yyz¿yzi*si»
Tfé''™ e^ y, ¿7)
¿Ty^iyioye./, c^y ¿73 f¿7 s 7™i
ftc^y^g eTc ¿y^z^yy < 7/ ? /^i^aá. Tl&'L'l 7¿yy^ &* '/ x^y
/-n <0/ <Z<? ^<st/2 ^¿Xxíxj ¿yy& <77:
^y/ crj 7y ¿3y¿¿j &t¿¿¿. f 7y z/a^ 0 77-rx> Vcn^tyT^c *
H</
Den mosaiske kirkegård i Fredericia (Fredericia museum).
feac^s-e. CSae/iefe ¿fe fe (¿JO 2 ce.5 efe
feøfee^tfe feer/ feej^Cn^-o Ái^o
feo (/sscfet j -'t-t't-e—o fefe-Kj ¿fescfeeJ
¿ífeafe feAsC^c. d^fece^jefe fet£e-n-ó ^¿fe-dfe
¿refe-ce, ,, fe fefefecfec,
'scøfe? "— ¿fe /fefcfe „'ktaJijcfe yfetSrfe] 'U-¿c¿fe¿> ?/fe¿> . ¿fe/¿fej 0j **ft*?r
c9^7** 'tSee-S /cn-t'G , fe’fe)
^ís-tsc / ofeSíf 'ki-tcfec. A fefeifec*, fea-ddc. fe 0-77 ¿^¡stssi 77stJ¿¿r»^dó --
*7^ <Zfe7 dstsl JdlAÍstSsisSLt^
TéTésrOstsl fez¿y>fe
fefefeisz*- . jfe*¿fec (S^øfe^fej ¿jfes ff ))¿Lafe¿i fe&)
s /¿¿fe øTfeie* fe'!’» fedtSAsfefe^. , <fe)efe
"ÍS
aS2
fe^fefe , ¿j ^es) d-diø /kfee.
feczcefe -fefe'¿fe ¿¿¿fe fefe¿ feífet:
fe fe feíX-f-f ¿felfea (fe2cfeø*1
¿j fe^feef'j L^t fe-fefes £)¿OC¿fe feg^t ÍS-^t-feeí.
¿fexstsc^b ¿sfeé'*'! &j fe^fe^e fefe-'ø-efe'tfe.'
¿7^ fefeø^yb ¿i* 'T'/'-cfe, ÍS'/feeS
/Zk
'Ztesj cSe.
o<^ TZtSiéGjí'ts^, ¿*0
<Z¿¿> '^¿'C'O 4 JXx-«^ * <>«-€**■,
a¿ n ¿¿'<7¿7'C. ¿c^t JaoøtStA
¿n0d¿e¿ ¿¿i-'t'icfø ¿3y
^cXøfya&l ", ¿ ¿r øck><x0**0*<¿G tå&yje/f s
cb&t*c7^>yøjeéj .'
-th/) ¿3 a
<2''f¿t''r¿¿¿), cSesj J'KØj'at'tsi'tø'j c
''&&CSI / %¿e. ¿0 jj e0J / ¿'t't
¿t¿ «//^ et0a^t>c. ^>£t^ ¿¿f
¿0 A%e*£e> • yAAZj¿¿o 'ZS-1
¿SéeQ ¿'TJ
c¿Zx< •O'T^-t £>A¿ ;
O 0—t'-*"*- z SsL¿c r^'¿ ¿y7
e^t O^e^ó'&^tje. *
<<Z' Z¿CLSL^¿C ■S0<32¿>
s¿?
¿cte-S Oc< 4 (^Ja^ééíy •
*^U.
«¡Ae*"! e^c^o/cd&O ^cn^eA ^a-S ./ec/Hsts-Mj t -£&t)
^c>-d aV t ¿fåad^>&'*ce*i*
^/t/i
z^/7
¿ cf crt^CQ¿^e, ¿&<*-£$ %c* t
í^^enrc (¿c. ¿)o*-'i*s^ ,
¿Lébv ØCtØt <3^t^i'^ /P?1*/
ø"*^^ ¿'■n ^Oo~^7
,^<^71 ^(^óírrVC , <>><’'>'*'’ ¿>^**^***£ t/^2
, £>$ eshzV &-&4J ¿¿Jt/ri/
'^<^</ykzÁe^ t^a'y' e*"S ^e't>*' e^e^t (OT?^(OcDri'i a^t2c^/.
,//'£ ‘12a-/ e^c/) (^Jí(c
¿&¿ZcJ &/, ¿X. ¿?3
0>j cfféyy/vi. <
<3=^ ^¿5
a^Jrij 'Á^OL.j £■? í^c ¿>7c3^^/ fJ-ccoTC-rt^C-