• Ingen resultater fundet

Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "Reportage fra Merapi - indonesisk vulkan i udbrud"

Copied!

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

28 GeologiskNyt 3/06

Bemærk - eksempel

15542 0000000000

Postens bladnummer Abonnementsnummer Abonnementsnummer opgives ved henvendelse til Geo- logiskNyt i forbindelse med adresseændringer o.l. Abon- nementsnummer (10 cifre) er påtrykt til højre for denne boks. Girokort udsendes særskilt.

Af Tom Pteiffer, Volcano Tours, og redigeret af Steen Laursen, GeoloiskNyt

Geologen Tom Pfeiffer havde det held at være ved vulkanen Merapi i Indonesien, da den gik i udbrud i maj i år. Her er historien om hans jagt på et godt billede..

Efter en eventyrlig og meget smuk tur til Krakatau er er vi i en forsinket fl yver på vej til Merapi. Udbruddet fi nder sted på krater- ets sydside, hvor der har samlet sig en stor prop af ny tyktfl ydende lava, så det område er sikkert også der, hvor vi ser udbruddet bedst. Området syd af vulkanens kegle er også mest udsat og er derfor blevet eva- kueret, hører vi. Om aftenen vil vi – trods evakueringen – prøve vi at fi nde et godt udsigtspunkt.

Første glimt af udbruddet

Om aftenen møder vi et skilt, som med store røde bogstaver siger : ”Forsigtig! Merapi”.

Vejen snørkler sig stejlt opad og klokken 23:50 er vi der. Bjerget ligger smukt foran os, og vi kan se røgen fra dens top og en rød glød. Et meget smukt syn. Pludselig blusser den røde glød op og belyser røgen og dam- pen, som stiger op over vulkanens top.

Det gør indtryk, men vi er sikre på, at vi kan fi nde et bedre udsigtssted på den anden side af vulkanen, selv om det er mørkt. Der er utallige veje rundt om vulkanen, og der er ikke skilte eller gode kort. Klokken 1:35 er vi stadig på Merapis norvestfl anke, så vi skal rundt om bjerget. Klokken 1:57 løbet bussen tør for benzin. Chaufføren havde beregnet for lidt af den dyre benzin til den udfl ugt, som var vores oprindelige plan.

Fra en bus på vejen får vi benzin nok til at køre videre og kort efter standser vi ved en af de små butikker på vejen. Den er selv- følgelig lukket og landsbyen virker forladt, men det lykkes os at vække en mand og få ham til at sælge os alt den benzin, han har.

På landet sælges det ikke fra tankstationer, men fra bittesmå butikker, der ofte kun består af en simpel reol ved gaden. Benzi- nen bliver solgt i brugte fl asker, hvor den lysegule til klare – og nogle gange relativt mørke væske – sælges ligesom sodavand.

Faktisk står benzinfl askerne i reoler som alle andre varer ved siden af vand, cigaret- ter, snacks og andet godt. Da vi endelig når frem, viser det sig, at vi ikke rigtigt kan se vulkanen fra udsigtspunktet....

Direkte til vulkanen

Næste nat kører vi så direkte imod området, hvor militærpolitiet bevogter de forladte landsbyer. Da vejen for alvor stiger, drejer vi til højre ad en mindre vej, kører et par kilometer og standser ved en moské. Der er kun enkelte gadelys her og der. Vi venter ti minutter, så dukker to mørke skikkelser op og stiger ind i vores minibus. Det er to lo- kale indbyggere, som fører os herfra.

Klokken 3:30 er vi fremme ved en lille plads. Vi kravler de få par meter op til den og kigger os omkring. Vulkanen er der.

Dens glødende top står lige foran os. Den

er nær, rigtigt nær. Vi er begejstrede og al træthed er glemt.

Vi ser små masser af lava løsne sig fra vulkanens glødende spids og styrte ned ad fl ankerne. lavaen danner to strømme, en til venstre for os, som er delvist skjult i en lille rende i fl anken, og en til højre, som er utro- ligt smuk at se på. Det ser ud, som om ild løber ned ad vulkanen. Vi kan også skimte enkelte meget store blokke, der tumler ned- ad og forsvinder bag træerne. Efter et par sekunder hører vi de nedstyrtende blokkes buldren som et fjernt truende tog, der kom- mer imod os.

De evakuerede landsbyer vågner Klokken er 4:00. Som et vækkeur begynder en skinger højtaler at udspy noget komplet uforståeligt gennem den stille nat. Det er en moské i nærheden, der kalder til morgen- bøn. Var området ikke evakueret? Kort efter høres højtalere fra andre moskeer fra nær og fjern. Da det bliver lyst, virker området ganske normalt. Indbyggerne vender hjem tidligt om morgenen for at fodre deres. Må- ske er vulkanen kun farlig om natten? ■

Reportage fra Merapi

- indonesisk vulkan i udbrud

Merapi i udbrud. (Foto: Tom Pfeiffer)

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

I Temaavisen udtaler en patient således at: ”Baggrunden er, at jo fle- re data patienten har og følger med i vedrørende deres egen syg- dom, jo mere motiverede bliver de til at

Ifølge Karlsen pointerer den nyere forskning imidlertid, at det er på tide at ændre opfattelse: Nordisk lyrik er lyrik skrevet i Norden, og den omfatter således ikke blot den

I mange fiskerier er det kompliceret at finde ud af, hvad der er det mest optimale design, da fangsten ofte består af en blanding af arter med meget forskellig tvær- snitsfacon..

Formålet med artiklen er at svare på spørgsmålet: Hvilke vilkår skaber NPM reformer i henholdsvis Manchester og Stockholm for at varetage miljøhensyn via den kollektive

Et grundlag for beregning af solindfald på skrå flader baseres på algoritmer fra European Solar Radiation Atlas til bestemmelse af solens position [Scharmer and Greif, 2000, p..

4 Intra-familie determinanter kan selvfølgelig også være økonomisk determinerede. Dette er et grundlæggende tema i.. virksomhedsform - og for det fjerde kan det være et udtryk for

pejlemærke for Vittarp-folk der skulle over spanget ved Søvig Bæk, og højen ligger da også på noget nær det højeste punkt på vejen mellem Vittarp og Søvig Bæk. Vejforløbet har

lige overflade, ligger stien, som før sagt, meget dybere,.. hvad derfor tilsidst gør