»Et stykke af mit liv«
Konfirmation i 1900-tallet
AfKirsten Rykind-Eriksen
Envordende konfirmand fra foråret 1999 skriver omsin opfattelse af kon¬
firmationen, oghvorledes hunmener,den foregår (1).
»Ved konfirmationen bekræftermandåben.Nogentagerdetogsåsomet tegnpåatman ervedatblivevoksen. Denslags tingharmanogså i andre
lande. Nogle lande harman ikke konfirmation, men en form for man-
domsprøver.
Til konfirmationen hører der mangeritualer. F.eks. skalmangå i kirke nogle gange for atlære noget om gudstjenestens mening ogbetydning.
Manfarogsålidt ekstra kristendomslære,oglærer nogle salmer. Det hører sig ogsåtil atmanholder en fest med familien bagefter.Nogletagerpå rejse i stedet for. De fleste købernyttøj. Både tilselve dagenogtil anden¬
dagen.Detkræverenfyldt tegnebogatkunne købe alt det dererpå mode.
Manfårjo ogsågavertilensådan fest.Enstordel vil bare havepenge.
Så kan de selvkøbe deting de vil have på andendagen. Nogletænker kun på gaver, gaver og atter gaver. Det hører jo også med til traditionen at
konfirmanden faren salmebog som gave. Det erdesværre ikke alle der følger den tradition.
Tilenkonfirmationsfest bliver der tit læst talerogsungetsange.Deter et ritual at konfirmanden skaffer en takkesang. De kan købes i butik¬
kerne.Tagermansig sammenkanmangodt skriveenselv. Nogle skriver ogsåentale.
Andendagen, somogså kaldes Blå mandag, er en festdag for den kon¬
firmerede.Ivirkelighedenerdet egentlig bareenpjækkedag,mendener blevetaccepteretsom en fridag.Deterdagen,hvormanfester med klas¬
sen.MangetagertilÅrhus,hvorfra detagertil Tivoli Friheden. Det hører også til at konfirmanden far en massetelegrammer. Der står jo typisk:
Tilykke med konfirmationen fra»eneller anden«.
Nogleføler sigmerevoksne efter konfirmationen. De blivermeremodne.
Andre meneratden bare er enslagsengangsfødselsdag, hvor det gælder
omat skrabe så mange penge og gaver sammen, somdetnuermuligt.«
Beskrivelsen afspejler, at for de unge indeholder konfirmationen enblan¬
ding af traditioner og en bevidsthed om, at de ermidtpunktet for dagens
familiefest.
Konfirmationer entradition, der i 2000var264årgammel. Menden er
stadig aktuel, og derfor beskæftigerdenne artikel sig med konfirmation i
1900-tallet. Den bygger på etmateriale, som Egnsmuseet i Egtved Kom¬
mune indsamlede i foråret 1999 ved atkontakte lærerne til 7. klasserne i kommunensfem skolersamtpåenfri-ogungdomsskole.Ideen kom fratradi-
tionsforskerElse MarieKofod, DanskFolkemindesamling,der udarbejdede spørgelisterne (2).Alle 7. klasses eleverfik hverenspørgeliste,og enspør¬
geliste beregnet til forældre/bedsteforældre. lait indkom 58 besvarelser,
hvoraf fire7.klassertogdet sometsamletklasseprojekt. Desudenindkom
18besvarelser fra de ældre generationer. Detblev således muligtatbelyse
konfirmationsskikke lokalt fra ca. 1910 til 1999 inden for de otte sogne,
somEgtved kommunebestår af. Det indsamlede materialedannede grund¬
lagforenudstilling i foråret 2000 (3).
Konfirmationenerblevet tiletinstitutionaliseret ritualgennemde mange
år, den hareksisteret. Langt de fleste unge mennesker vælgerat deltage i
den og dermed fa markeret overgangen fra barndom til ungdom. Selvom
konfirmationen harmistet sinjuridiskebetydning, ogderersketændringer
inormerogholdninger,har ritualet alligevel kunnettilpasses de samfunds¬
mæssige forandringer.
Konfirmationen har siden 1736, da den blev indført, haft til formål at dygtiggøredenunge person. Oprindelig vedatdeskulle erhverve siglæse¬
kundskaber og forståelse for den kristne lærdom, så de gennem prøven, konfirmationen, kunne modtage de borgerlige rettigheder. Samtidig kom
den tilatdanneovergangsritual mellematværebarnog ungtilatblive vok¬
senogkomme udattjene.
Langsomtbegyndte detatspilleenrolle, hvilket tøjogpyntkonfirmanden optrådtemed. Ritualer, derer ensfor alle, bevirkersomregel, atydre tegn
ogpragt kommer til at spille en rolle. De bliver symboler for det enkelte
menneskes eller familiesstatus isamfundshierarkietogfor den betydning,
somritualernetillægges.
Iløbetaf 1800-tallet forsvandt delovbefaledekrav, dergjorde konfirma¬
tionen tilennødvendighed. Ved grundloven af 1849sattesnyeregler forop¬
nåelse afborgerlige rettigheder, i 1880'erne bortfaldt bestemmelsen om
konfirmation før vielse ogi 1909 blevpræstensoverhøring i kirken gjort fri¬
villig. Efter 1912 måttepræsten selv vælge delærebøger, han ville bruge i konfirmationsundervisningenoghvorledes, undervisningenskulle foregå. I
1921 forsvandt kravetom skudsmålsbog, hvor først sognepræsten ogsiden arbejdsgivere skrev om personens karakterog opførsel. Med skolelovenaf
Signe fra Egtved. Enty¬
pisk konfirmand, foråret 1999, ikjolefra »Lily«
med den tilhørende
tynde jakke, som mange
pigerbar. Detsamme
gælder plateauskoene.
TilSignesfestvarinvi¬
teret33gæster. Festen
blev holdtiettelt, op¬
stillet ihaven, ogder
varlavetbordplan. »Vi fik oksemørbrad, nye
kartoflerogforskelligt
tilbehør. Børnenefik
sodavand ogde voksne
vin.«»Desidstegæster gik hjemca. kl. 22,30«,
skriverSigne. Fot. pri¬
vat.
1975,hvor det blev lovbefalet med 9 års undervisningspligt imod de tidli¬
gere 7 år, der afsluttedes med konfirmationen, forsvandt konfirmationens betydningsomovergangsritual mellem skoleogarbejdsliv.
Inden for de sidste 100 årer fest og gaver derfor kommet tilatspilleen størreogstørrerolle. I dag iscenesættes konfirmationen af forretninger, for¬
ældre og børn, og den er blevet til en drømmenes fest. Konfirmationens
historie fortællersåledesom ændredeholdningerogopfattelser af deunges
rolle i samfundet.
Spørgelisternevar opdelt i de erkendte handlingsforløb, og deternatur¬
ligt atfølge demog sammenligne dem iartiklen.
Konfirmation
som en procesKonfirmationener enproces-etritual-der altid harværet satsammenaf
enrækkehandlingsforløb. Disse har karakteristisk nok ikke ændret sig i tidens
løb. Deterdesamme forløb,menopfattelsen af, hvad deenkelte forløb be¬
tyder,oghvorstor vægt,de tillægges, har ændret sig.Ældre beretninger (4),
somdogikkeerfra lokalområdet, handlerom,hvorledesdet harværet atgå
til konfirmationsundervisning, om selve konfirmationsdagen og anden¬
dagen. Beretningerne rummer de samme handlingsforløb som dem fra 1999, mentidligere skete de på andre vilkårogmåder.
Dadentidligere lovbefalede grund til atblive konfirmereterforsvundet,
blev de unge i 1999-undersøgelsen allerførst bedt om at tage stilling til,
hvorforde ville konfirmeres. Alle svaredepga.skikogbrug,ogalle 7. klasse¬
eleverneblev konfirmeretundtagenetparstykker, der havdeen andentro.
Enelev skrev detpå denne måde: »Jeg valgteatblive konfirmeretpga.atjeg
erdøbt og pga. festen, traditionen og gaverne.Alle i min klasse blev kon¬
firmeret ogmin familieerligeså« (5). En andenskrev: »Jeg villegernekon¬
firmeres,fordijegtrorpå,atderer en, derstyrerdet hele. Menjegtrorikke på alle de historier, som fortællesomGud, menjeg harenfornemmelse af,
atderer én, derstyrerdet hele«.
Det erkarakteristisk for de fleste, atde reflektererover Guds eksistens,
mensamtidigerde bevidsteom,atdeerkristne, ogatdåbogkonfirmation
hørersammen.
Undervisningen
»Inden vi begyndte, havde vi alle sammenpå fornemmelsen, at det skulle
blive bareensmulekedeligt,ogjegsynes,atviramteplet. For deterretkede¬
ligt athøre omGudogJesusi 2 timer,menvi harværetheldige medvores præst, for hanerretsød. Hantogosmed i biografen foretparugersiden.
Godt nokvardeten filmom Gud,mendetvardapæntgjort«. Deungehar
enmegetafslappet holdning til selve konfirmationsforberedelsen.
Jakob skriver: »Vi startede medatlæreomIsraelrentgeografisk. Ogellers
lærte vi nogetomJesus,Gud, Romerrigetogogsåenhel del fira Det Gamle
Testamente«. Denævnteområder har allepræsternemed i deres undervisning.
I forhold til tidligere beretninger gives undervisningen påen helt anden
måde. Ica.240 år skulle DetNye Testamente,Fadervor, Trosbekendelsenog salmevers læres udenad forudenden lille katekismus. Dagmar Rasmussen, Tørskind, udtrykte det på denne måde om sin konfirmation i 1921: »Un¬
dervisningen foregik i konfirmandstuen ved, at præsten fortolkede detnye testamente,ogvi lærte salmerogskriftsteder udenad« (6).
Menefterungdomsoprøretogbørn, der ikke skulle døbes i 1970-80'erne,
fremkomenrækkeundervisningsmaterialer til brug forpræsterne.Nuskulle
dersamtalesombillederogkunstmed religiøse motiver. Dekristeligesym¬
boler bliver forklaret. Film ogvideoer inddraget. Eleverne udarbejder deres
Udstilling på Egnsmuseet om konfirmation 1736-1999, foråret 2000. På
bordet ses nogle af de bøger, som bruges til konfirmandundervisningen i dag. Desuden to videofilm afAstrid Lindgrens bøger: BrødreneLøvehjerte
ogRonjaRøverdatter. Til højre konfirmationstøj: Renésfra 1995ogHannes fra 1999. Fot. Mogens Bach 2000.
egethefte (7). Deunge lærerometikogholdninger. Derundervisestotimer
omugen og i minimum 48 timer på en sæson. De unge far udleveret Det Nye Testamente, sombruges i undervisningen. Mangepræsterskriver »de¬
resskriftsted« frakonfirmationsdagen i bogen.
I 1700-talletvar dertvungenkirkegang hver søndag. I dag skal konfir¬
mandernedeltage i gudstjenesten 8-10gange, mensde går tilpræst.Dekan
have småopgaver, der skal svarespå, i forbindelse med gudstjenesten.
Tidligeregavkonfirmationen adgang tilatgå til alters, hvilketvarlovbe¬
falet i 1700-tallet. Senereblev detalmindeligtatgåtil alters søndagen efter konfirmationen, evt.sammenmed sine forældre, hvis denungeikkevarude
attjene. Inden for de sidste 20 årerdet blevet almindeligt,atbørnogunge
går til alters med deres forældre førkonfirmationen.
Ikirken
Forberedelsen slutter med selve konfirmationen ikirken, hvorden afslutten¬
de ogbedømmende overhøring tidligerevaret stortproblem formangeunge.
Gennem deres placering i kirken blev det synliggjort, hvor dygtige de var.
Overhøringen kunnetagemangetimer. Sådanerdet ikke længere,mender¬
for kan de ungegodt føleenusikkerhed vedatskulleværemidtpunktog op¬
trædeetsted, de ikkeerfortrolige med.
Iden forbindelse skriveren pige omden ideelle konfirmation: »Hospræ¬
sten skulle detvære næsten ligesom, det harværet,ligeså hyggeligt-hvor
vi skiftedes tilathavekage med-menså skulle vi høre lidtmere omselve
konfirmationen(ceremonien i kirken).Ikirken skulle alle have helt tjek på,
hvordan det skulleforegå, ogvi skulle gå i det rigtigetempo op ad kirke¬
gulvet«.
Flere afkonfirmanderne fra dette hold følte sig usikre og nævner det uheldige, atde ikke kom i fælles taktopad kirkegulvet. Ethold i Bredsten
kirke stødtepå densamme form for usikkerhed, da de blev udsat foretritu¬
al, de ikkevarklarover.Martinfortæller:»Søndag den 2. maj skulle vi kon¬
firmeres. Kl. 9,35 skulle vi komme omi kirkenogfotograferes. Kl. 10,00 begyndte det hele, ogalt gik godt, undtagen da vi skulle til trosbekendelsen,
fordi vi havdeaftalt,atvi skulle sigeden,menvi skulle syngeden. (Detvar altsåmegetflovt, for det lødnæsten, som omvi ikke kunne den)«.
Endreng fra nabokirken, Nørup, har en fyldig beskrivelse af forløbet i
kirken: »...vi skulle mødes ude i våbenhuset. Da klokkernevarfærdige med
at slå bedeslagene, gik vi ind i kirken. Der var ikke så mange salmer før prædiken, og så holdtpræsten en kort prædiken. Derefter kom vi i fokus.
Præstenprøvede at faen snak i gang. Først skulle vi sigetrosbekendelsen
sammen.Derefterspurgte præstenosudomdet, vi havde lært i løbet af året.
Derefter blev vi konfirmeret oppe ved alteret. Detforegik på den måde, at hanspurgte os omvi ville konfirmeres i den kristnetro (På det spørgsmål
svarede vi alleja). Derefter sagde hanen massebibelcitater, der passede til
hverenkelt afos. Gudstjenesten blev afsluttetsomsædvanlig. Dakirkenvar tom,blev vi stilletopved alteret,hvor viblev fotograferet. Davivarblevet konfirmeret,vardet tid til festen«.
Fotografering af hele holdet er blevet en fast skik ved konfirmationen.
Sidenfotografiets opfindelse har detværet skik,atholdet blev fotograferet
sammen medpræsten. Indtil midten af 1900-tallet skete det enalmindelig undervisningsdag. I de sidste 50 årer det hele holdet på selve konfirma¬
tionsdagen.
Konfirmationstøj
ogandendagstøj
Sidenslutningen af 1700-tallet har tøjet indtagetenbetydningsfuld plads i
konfirmandensbevidsthed, både når dervarråd tilnyttøjogisær, hvis kon¬
firmanden måtte stå i lånttøj, der ofteentenvarforstorteller for småt. Det
Udstilling på Egnsmuseet om konfirmation 1736-1999, foråret 2000. På vægplanchen enrække fotosfra Egtved afskiftende konfirmandhold, tageti
kirkensammen medpræsten. Foran tøjfra fire konfirmander: Bentesstrut¬
kjole af broderie anglaise stof 1964; Line, 1990: mamelukker ogoverdel
medskørtfrahendesmorskonfirmationskjolei1959; Finn imørktjakkesæt
ogbutterflymed hvidskjortei1970; Anette i letbomuldsstof, 1992. Bagved fotos afkonfirmandernei tøjet. Fot. MogensBach 2000.
varikkebedre medfodtøjet, sådan somdetvartilfældet for Helga fra Sød-
ovreMark, der blev konfirmeret i 1913. Hun barsortkjoleogfiketparstøv¬
ler, dervartrenumreforstore.DemvarHelga ked af,menstøvlerne skulle
ikkeblive forsmå, hvis fødderne stadigvæk voksede, fortællerengammel
veninde(8).
Fraomkring1850til 1910dominerededensortefarve itøjet.Menmellem
1900 og 1910 dukkede den hvide kjoleop.F.eks. blev Helgas veninde, Andrea,
konfirmeret 1912ienhvidkjole.Dehvide kjolervarsyetaf let stofog van¬
skelige atbruge bagefter. Derfor blev det nødvendigt med en andendags¬
kjole, når konfirmandenskulle til alters med forældrene. Samtidig blev den brugt til »Blå mandag«, når deunge gik på gaden ellertogtil dennærme¬
steby foratvise stadstøjet, ogatdenu varblevetvoksne.
Fraomkring 1910 fik også drengene brug foratfa andendagstøj. Nu skulle
de helst konfirmeres i matrostøj, og dette kunne ikke bruges til hverdag
bagefter. Det havde ellers været således, at drengene med konfirmationen
skiftede fra stumpetrøje ogknæbukser til jakkesæt. Påklædningen marke¬
rede, atdevarblevet voksne. Det samme gjaldt pigerne, der blev tilunge damer medkorset, lang kjoleoghat.
I 1930'rne vendtejakkesættet tilbage. Emil fra Egtved, der blev konfir¬
mereti 1934,oplyser: »Jegfiket sortjakkesæt med slipsog enskjorte med
stiv hvidflip«. Dervarikke noget, der hed andendagstøj hos Emil.
Både sind og krop skulle være parate til den store højtid. Asta, der
blev konfirmereti BalleKirke, september 1935, skriveromatkomme i kon¬
firmationskjolen: »Vi havde jo ingen badeværelse - så jeg må enten ha'
været i Zinkbaljen eller vasket på anden vis;- for tænk-atmåtte trække
i helt nyt tøj fra inderst til yderst - og i en lang hvid kjole - det var
herligt!« Astas andendagstøj bestod i en grøn kjole i raschelvæv og sorte sko.
På grund af anden verdenskrig blev 1940'rne en periode, hvor det var svært atfå nytkonfirmationstøj. Herom fortæller Johanne fra Egtved, der
blev konfirmereti 1944: »Detvarvanskeligt, men morfik stofved en ma¬
nufaktur, Edle Platz, i Egtved«. Det skulle have været brugt til en brude¬
kjole. Stoffet blev syettil Johannes konfirmationskjole hos familiens faste syerske i Egtved.Hunsyede også Johannes andendagskjole.Derblev mulig¬
hed foratkøbe en frakke iKolding. Konfirmationskjolen blev dog farvet,
såden kunne bruges til fester.
Annalise fraRandbøl blev konfirmeret i 1949. Hendeskjole skulle fun¬
gere sombalkjole efter konfirmationen. »Denblev farvet lysegrøn ogklip¬
petlidt kortere«.
Johanne fra Sdr. Bjertfortællerom sin konfirmation i 1951: »Jeghavde
minstoresøstersfinetaftkjole påogetparfine hvide lærredssko med sløjfe,
sommin far havde købt for5kr. afnogen, som varblevet giftugenfør. Den
hvidekjole kostede 15 kr. at få syethos en syerske og 12 kr. for at få den syetom.Vivar4søskende i den samme kjole, så blev den for sprødoggik
itu. Jeg fik ogsåandendagstøj til efitergildet af naboer, som skulle komme
overtil kaffe ugenefter, manbestemte ikke nogetselv dengang. Restenaf
familien fik ikke nyt tøj, det blev vasketogstrøget,og skoene blev kridtet
med vand ogkridtrørtop«.
Tiderne blev bedre m.h.t.atskaffetøj,ogvelfærdssamfundet begyndteat gøre sig gældende. I 1960'erne blev pigerne konfirmeret i korte kjoler,
gerne af hvidt blondestofi bomuld, ogmed store strutskørter. Skoene var
spidssnudede oghøjhælede. Andendagstøjet var i samme snit somkonfir- mationstøjet. Bentefik i 1964 begge sine kjolersyethosensyerske i Silke¬
borg. Andendagskjolen var af mørkeblåt strukturvævet bomuld. Til kjolen
hørte sorte højhælede sko, »somjeg styltede af sted på«, fortæller Bente.
JohannafraSdr. Bjert
i1951. Hun vari sin storesøsters taftkjoleog etparhvidekridtede lærredssko, købtbrugt afen brud, som varble¬
vetgiftugenfør. Kjolen
blev båretaffiresøstre,
så gik taftenitu.
Fot.privat.
»Blå mandag« tog hun ogkammeraterne til Århus. De gik strøgtur, shop¬
pedeogsnoldede. »Om aftenensmed vi de høje hæle hen iethjørneoggik
ibiografen«.
Jakkesæt varudbredtpåklædning til drenge, indtil ungdomsrøret i 1968 forårsagede opbrud i degængse normer.Hvis drengene overhovedet skulle konfirmeres, kunne detgodt ske i lærredsbukser, rullekravesweater,vestog træsko.
I sammeperiode skiftede pigerne tilbuksesæt. Inger-Marie fortællerom sittøj i 1974: »Jeg havdeenhvidkjole påog dertil hvide lange støvler. Jeg
måtte ikke faenlangkjole på,menmåtte selv vælge den korte kjole. Kjolen
kostede 50 kr. Den blev aldrig brugt igen, og liggergemtpå loftet. Anden- dagstøjet bestemte jeg selvmed vejledning af minmor«.
Vedintroduktionen afteenagemoden i 1950'erne ophørtekonfirmations- tøjet medatdanneetmarkant skel mellem barndomogvoksenliv.Idaggæl-
der detmere om atvise, hvor modebevidst konfirmanden er. Dvs., atbære modetøj ogatvære ung sættesligmed hinanden.
Kommercialiseringen satte for alvor igennem i 1990'erne. Afholdelse af
konfirmationsmessererblevetmereog mereudbredt. IEgtved sker det den
første uge i februar. Forretninger i Egtvedog omegngårsammen om arran¬
gementet, der foregår i forsamlingshuset frakl. 19.30 til 22. Såmange, som salenkan rumme, ca. 200, køberen billet til kr. 50 ogsidder hele aftenen
ved dækkede borde. Mad ogbetjening foreståsaf de handlende selv, ogdet foregår i en pausemellem ca. kl. 20-21. Ellerserder showogmannequin¬
opvisning, hvor »Birger fra København« erkonferencier. Mannequin'erne
erbådepige-ogdrengekonfirmander i tøj til dagenogandendagstøj. Derer
også tøj til forældre ogbedsteforældre samtmindre søskende. I dag erdet
retalmindeligt, athele familien fårnyttøj. Enguldsmed med værkstedog butik vælger smykker til tøjet, og ved hver konfirmand oplæses bestemte
annoncerfor dehandlende, der både kandreje sigom emnertilgaver,til alt
inden forfestmiddagenoglige til fotograferingen. Med mellemrum trækkes
lodomkonfirmationsrelevantegevinster hos de lokale handlende. I februar
2000 var stemningen i hele salen fornøjelig. Folk hyggede ogmorede sig.
Flere sagde, det var et flot arrangement, ogbemærkede, at de handlende gjordeenstorindsats foratsikre sig beboernei Egtved kommune somkun¬
der, så de ikketagertil Kolding eller Vejle forathandle (9).
I 1999 havde mange af deunge nu købt deres tøj i Vejle eller Kolding.
Sortjakke ogbenklæder til drengene vendte for alvor først tilbage i 1998- 99,men nuskal detvære»mærke-tøj«. Brian skriveromsine indkøb i 1999:
»Jegblev konfirmeret i hvide Adidasstrømper.Blå,sorteoggråRBair sko.
Sorte Deenz lårlomme bukser. HvidDeenzt-shirtog ensort Deenzblæser.
Tilandendagen brugte jeg desammebukserog enblå Pittbluse, jeg fik også
en grøn og sortFive Season sommerjakke. Jegbestemte selv, hvordan mit konfirmationstøj skulleseud inden for nogle prisrammer. 4 km fra der, hvor jeg bor, ligger en forretning, »Torben klær dig«, i Bredsten. De havde ar¬
rangeret enaften, hvor deres tøjudvalg blev vist frem, oghvis vi købte det der, kom vipåenturtil Hamburgog seHamburg S.V spilleenbundesliga¬
kamp. Alt mit tøj, undtagen den sorte blæser, erjeg sikker på, atjeg kan bruge igen. Deneneafmine tostore søstre fiknyttøj til dagen«.
En anden dreng skriver: »Jeg havde sorte Fila sko på, sorte strømper,
sorte Deenz bukser, Levis bælte, sort Deenz skjorte, sort slips med hvide
striber og enlysebrun cardigan. Og jeg fik ogsånyttøj til andendagen.Den dag havde jegetpartømmercowboybukser på, London 3-stribet T-shirts,en Iceman 3-stribettrøje og enLevis cowboyjakke, menjeg havde de samme sko på som til konfirmationen. Mit konfirmationstøj kostede omkring
2000 kr. og mit andendagstøj 1700kr.
Konfirmationsmessei Egtved Forsamlingshus
den 9.2.2000. Dehand¬
lendeinviterer og serve¬
rer. Påpodietfremvises andendagstøj-mærke¬
tøj. Foranseskasser
medsmykker afguld¬
smedensudvalg, som han gavmannequin'er-
nepå. Fot.forfatteren.
Langtde fleste af pigerne køberen»Lily« kjole eller-sæt.»Lily« firmaet,
derprimærterkendt for sine brudekjoler, begyndte i Vejle, hvor det stadig¬
væk haren storforretning. De lancereren ny »konfirmationsmode« hvert
år. I 2000 annoncerede de med: »Lily'skonfirmationsmode anno2000 for¬
vandler satin, crepe, blonde og tyl til frække toppe, lange gennemsigtige jakker, smarte piratbukserog nederdele«. »I kollektionen findes altfra det super-feminine Girly-look til sejesæt,der viser lidtmave«.»Tøjet kankom¬
binerespå krydsogtværsog passerfint ind iden kommendesommers gar¬
derobe«(10).
Det, pigerne købte i 1999, lå tæt på 2000-moden. Navnlig den lange gennemsigtige jakke af blondestofvar populær. Signe fra Ødsted havde
ensådan »Lily« model på: »Det var en lang hvid stropkjole med en lang blomsterjakke ognoglehvide sko«. Andendagstøjet bestod af: »Etpar grå
sko og bukser, røde benvarmere, en hvid T-shirt, en rød- og hvidstribet stropbluse og enlanggrå jakke«.
Louise fra Bredsten var en af de trepiger i sinklasse, der ville have en
lang hvid kjole på. Den blev også købt hos »Lily« i Vejle og var i satin,
»skåret over lige under brystet. Øverst var der blonde uden på satin'et«.
»Skoenevarhvide sandalermedremme overfoden«,oghåret blevholdt af
etdiadem med perler.Detvar drømmen: »Jeg havde altid villet have kjole på, når jeg skulle konfirmeres«, skriver Louise. »Jeg fikogså blåmandags- tøj. Det var en lang cowboynederdel, en Only T-shirt, en hættebluse, en
cowboyjakke,enbøllehatognogle virkelig seje sko«.
Nogle af pigernevarhelt sikre på,atde aldrig ville brugederes konfirma¬
tionskjole igen.Ideneneaf skolerne har de dog den skik,atpigernegår Lucia¬
optogi dereskonfirmationskjoler. Depiger, der valgte hvidebukser,angav
sombegrundelse, atdevar nemmereatgenbruge til festerog sommer.
De unge bestemte foren stor del selv, dog i samråd med deres mødre,
hvilkettøj, der skulle købes,mendetforegik inden for nogle bestemte øko¬
nomiske rammer. Gennemsnitlig lå udgifterne både for piger og drenge
mellem 3.000-4.000kr. forbeggesættøj.
Vedatsammenligne med, hvordanforholdene tidligere varomkring køb
eller anskaffelse afkonfirmationstøj, erdettydeligt, atvaresamfundet i høj grad gør sig gældende. Normer og forbrug omsættes direkte til et masse- fremstilletprodukt. Selvom det bærerpræg af, atdersættes fokus på indi¬
videt, såomsættesdenneinteresse ikke anderledes, endatpigersomdrenge
bliver forholdsvis ensklædt.
Forældrenes
fest
- ogde
ungesKonfirmationen er forældrenes fest. De inviterer, arrangerer, bestemmer bordplan, menu ogtøjet. Inden for de sidste 20 årerdet dog sket i samråd
med konfirmanden. Der sendes ikke mere trykte kort ud. Alle laver deres
egne invitationer påPC'eren, der godt kan bestå afandet end etbillede af
konfirmanden. F.eks. Brians fraNørup, hvor»invitationerne var lavetsom
enfodbold, der kunne åbnes, hvormanså skrevinden i«.
Forberedelser og festmønsterhar ændret sig på flere områder. I dag ryd¬
des hverkenstueeller soveværelse formøbler, såfesten kan holdeshjemme.
Den store hovedrengøring med tapetsering ogvinduespudsning hører også
fortiden til. En konfirmand fra Ødsted i 1964 skriver om festendengang:
»Vi holdt festhjemme [på gården] med50 personeri alt på selve dagen,og
ommandagen [aften] havde vi 45 naboer tilspisning«. Forindenvarder ble¬
vet malet,tapetseret,gjorthovedrentog slagtet engris. »Farog mor arran¬
gerede, mor bestemte maden og far fandt en kogekone og 2 serverings¬
damer. Vi fiksuppemed 3 slags bollerogris, suppekød, kartoflerogpeber- rodssovs, fløderandogkirsebærsovs. Derblev holdt talerogsungetaf Høj-
Konfirmationsmiddag på Vandel Kro den 1.4.1962. Konfirmanden sidder
mellemforældrene. Borddækning med hvide duge og servering af øl og
vand. Enfodboldstøvle, der stårforan konfirmanden, blev brugtsom sang¬
skjuler. Den gang som nu ersangskjulerens udformning næsten mere be¬
tydningsfuld end selvesangen. Fot. privat.
skolesangbogen. Efter middag gav 3-4 hold sig til at spille kort, nogle af
damerne strikkede. Der blev serveretøl og sodavand. Til slutvar der kaffe, lagkage og småkager«.
Borddækningenogpynten,der udgørendelaf festen,erændret. Både til
konfirmationen i Ødstedog Hans Peters konfirmationsfest i 1962påVan¬
del kro var der hvide duge, lette blomsterbuketter plukket i naturen eller haven, hvidt porcelæn, hvide lys og servietter. Borddækningen i 1999 var
mere farverig, og ingen af blomsterdekorationerne bestod afblomster, de
selv havde plukket. De var alle fremstillet afprofessionelle. Menuen på
Vandel kro i 1962svarede til den i Ødsted: Suppe,stegogis, hvortil derblev
drukket øl og sodavand. Indtil flere afgæsterne kom med sange, hvor en pyntetfodboldstøvle ietaf tilfældene udgjorde sangskjuleren.
Dererikke sketændringer med hensyn til, hvem der inviteres tilkonfir¬
mationsfesten. Deterdennære familie medbedsteforældrene, forældrenes søskendeogderes børn. 1 1999 lå antallet afgæstermellem 30-50,enenkelt
havde inviteret 75.Når festen holdes ihjemmet, kan dettesættegrænserfor,
hvor mange der bliver plads til. Denne voksenprægede fest kunne godt
komme tilatkede konfirmandenensmule. Dette skete for Lene vedhendes konfirmation i 1976,så hun måttegå på besøg hos veninder sidst på dagen.
Hendes fest var som langt de flestes, dog var der ikke så mange gæster:
»Festenblev holdt i mithjem. Vi var 12personer og mine forældre havde
lavetbordplan. Jeg sad midt for bordet meden forælder på hver side. Bor¬
det varpyntetmed husets fineste porcelænog glas. Midt på bordet stoden
borddekoration, minmorselv havde lavet. Menuen bestod afsuppe, stegog
fløderand, der blev drukket hvidvinogsodavand, til desserten sherry. Senere
varder kaffebord og»skrub af mad«: Rugbrød medmegetforskelligt pålæg
ogtilbehørsamtølogsodavand. Dervarlavettosange. Jeghavde selv lavet
entakkesang, i skolen så vidt jeg husker. Gæsterne gik hjem ved 20-tiden«.
Ikke allevarsåbegejstrede for desange ogtaler, der handledeomepiso¬
der fra konfirmandens barndom. Detvarpinligtatblive grinet af!
Deteranderledes i1999.Mangeafdeungehar det godt medatværefestens midtpunkt. »Det var fedt«, skriver én. En anden: »Skønt at være midt¬
punkt«.Deterikke ualmindeligt med 10sangetilenfest.Detvæsentligeer ikke sangenesindhold, menden måde de »serveres«på. Dererstoropfind¬
somhed, hvadangårsangskjulere, eller hvordansangenskal synges.Næsten
alle konfirmander i 1999 rejste sig og sagde tak for fest og gaver, og de
havde skrevetentakkesang, hvilket ofte er enklasseopgave i skolen.
Selvom deteren decideretfamiliefest,og enfest, der i gennemsnit ikke
ersådyr,holderendel festen uden for hjemmet. I 1999varfordelingen så¬
ledes:
30 holdt festen på kro,restaurant, hotel ellercenter 22 holdt festen hjemme
7 holdt festen i forsamlingshus eller sognegård
Festen kostede mellem kr. 2.400 og20.000. Nogle havde sparet op, andre
ikke.
Entypiskfesti 1999 forløbpå denne måde:»Festenblev holdt iÅstBor- gerhus.Vivar56personer, ogvi havde lavet bordplan« ... »Jeg sad mellem
min mor ogfar. Bordet vardækket med blåt papir oghvide servietter, der
varogså dækket med dekorationer. Til velkomstdrink fik vi Pisangbonogvi
fik rejecocktail til forret, til hovedret fik vi dyresteg med kartofler, brun
sovs ogbønner, til dessert fik vi hjemmelavet is, pyntetmed jordbær. Af
drikkelse fik vi rød- oghvidvin og lidt af de dyre flasker. Der var 2 taler,
somblev holdt af min far ogmig. Min fars tale kan jeg ikke huske,menmin
egenkan jeg godt. Jeg rejste mig ogsagde tak forgaverne ogtak, fordi de
ville komme.Dervar4 sange,hvor denene var entakkesang, jeg havde lavet
til minmorogfar. Derblev spillet musik hele dagen«.
Konfirmationsmiddag på VandelKroden 30. april1995. Sammested, hvor faderens konfirmationsfest blev holdt33 årfør. Bordene dækketmedfarvet dug, lys ogservietter. Konfirmanden medsin morog morforældrene. Ser¬
veringbåde afvin, ølogvand. Fot. privat.
Egentlig varder ikke storforskel på, hvad der blev spist ved de forskel¬
lige konfirmationer. Alle, undtagento familier, havde inviteretgæsternetil
atkomme mellem kl. 12 og 14. Ca.halvdelen havde musik under middagen,
menkun fa stederforegik detvedhjælp afenmusikant. Langtde fleste be¬
tjente sig afetmusikanlæg. Efter middagen blevstueneller salen ryddet for
borde ogstole, ogder blev stilletantil kaffe med kransekage. Ud af de 30,
der holdt festenude, togkun enkelte hjem for atdrikke kaffem.m. Nogle
steder blev derseneredanset. Andregiktur,ogde, der holdt festen på Hotel Legoland, gikenturud i parken.Dervaringen, somtidligere, der fandt på
atspille kort. Langt de fleste steder serveredes der »skrub af mad« ved 18-
19 tiden.
Selve festen ogforberedelserne til denerdet handlingsforløb, der har for¬
andretsigmest. Denprivate økonomi erfor folk i landdistrikternegennem¬
gående blevet bedre, ogboligernemererummelige, så der kan vælges mel¬
lem atholde fest ude ellerhjemme. Det har ikke så meget atgøre med, at husmoderen i vore dage er udearbejdende, for tidligere tog rigtig mange
en kogekone til hjælp. Dagens forløb erændret. Detvarskik, at gæsterne
varinviteret til frokost ogblev der hele dagen. Såsentsomi 1976 og 1981
19
Toiletsætisølvvaren heltuundværliggaveforpigerne.Astasfra 1935.
havdeenfamilie i VesterNebelinviteret dennærmestefamilie til frokostog 40 gæstertil middagom aftenen. Festen holdtes i hjemmet. Dervarkoge¬
kone. Unge fra nabolaget serverede. Under middagen vardersange og ta¬
ler. Disse formerforindslag har ikke ændret sig.
I 1980-90'erne erderbyttet rundt på måltiderne. Den treretters middag indtages midt på dagen, egentlig et gammelt landligt træk, og den lettere
»skrub af mad« serveresefter kl. 18.
Gaver og
telegrammer
Gaver ogtelegrammerer enmegetvigtig del af hele konfirmationen. I løbet
af 1900-tallet har despillet enstørreogstørrerolle. I 1800-tallet kunne det ske, at konfirmanden fik en bibel foruden salmebogen. I dag får konfir¬
manderneenbibel med detnyeTestamente af kirken ved undervisningens begyndelse,og heri skrivermangepræsterkonfirmandens skriftsted.
Foruden biblen har det allerede frabegyndelsen af 1800-talletværet tra¬
ditionatgive smykker i konfirmationsgave. De udgjorde envigtig del af pi¬
gernes personlige udstyr ved indgåelse af ægteskab. Mange piger får sta¬
digvæksmykker.
Detsammegælderuret,der blevenalmindeliggavefra slutningen af 1800-
tallet. De ungemennesker skulle udattjene eller i lære,ogi det begyndende
industrisamfund blev tidenenvigtig faktor.
Bestemte skønlitterære bøger kom til som populære gaver foruden det nymodens fotografiapparat i håndformat. I 1935kunneAstafra Ballepræ¬
steredennegaveliste: Etsølvgarniture tilatligge på kommoden eller toilet¬
bordet. Det bestod af:Kam,børste,spejlog enskål til hårnåle. Etfotografi¬
apparat,»Borgslægtens historie« af Gunnar Gunnarsson,»HostrupsComedier«
itre bind. Tohalssmykker, 11 kr., somhun købteenbog for: »De seks« af
Rufolf Bruhn. 70 telegrammerogetfotografi af farmorogfarfar.
I 1999 skrev næsten alle ønskeseddel og fordelingen af demest typiske
gaver for60 konfirmanderså således ud:
antal antal
Smykker 20 Kamera 8
Cykel 14 Stereoanlæg 8
Tv ogvideo 13 Sportstaske 4
Ur 9 Computer 3
Hertil kommer, at penge gennem hele 1900-tallet harværet den mest po¬
pulæregave, især fra forældrenesvenner ognaboer.Ilykønskningskortene,
hvoraf der fra slutningen af 1800-tallet kom en stor industri, var der lige plads tilenpengeseddel. Pengebeløbeneerblevetstørreogstørre.Blandt de
60konfirmander i 1999 kunne beløbeneligge fra3.000til 12.000,hvoraf11 havde fåetover 10.000kr.
Lykønskningskort eller telegrammerer enhel mani. Alle konfirmanderne
i 1999 skrev, atdemodtogogsendte telegrammer. Deterikke unormalt, at
En samling typiske telegrammer fra 1910-35. Udstilling på Egnsmuseet, foråret2000. Fot.forfatteren.
Det erpopulærtatgive pigerne smykker. EtsætfraAnetteskon¬
firmation i1992.
en konfirmand modtager mindst 100 telegrammer. Konfirmander fra et holdgiver hinanden kort-ogdet bliver til såmange,athver konfirmand får
enposeellerenplads ikirkens våbenhus, hvor kort, blomsterm.m. lægges.
Deterpudsigt,atkortene stadig kaldes telegrammer, for deterlænge siden,
der kunne sendestelegrammer ud medpostvæsenetom søndagen.
Telegrammernes motiverer engod kilde til at analysere hvilke drømme
og forestillinger, der knytter sig til tiden og de unge. De ældste lykønsk¬
ningskortvardekoreret medblomster, gerneirelief, fugle elleretlitografi,
dergengav enbegivenhed fra bibelen. Kortenefra 1930-50'erneafspejlede
drømmenom enbestemttypeDanmark, der domineredes af idylliske bon¬
dehuse oglandsbyer med kirken i baggrunden. Vandet spillede ogsåenrolle.
Fjorde, åer, havne med sejlskibe eller fiskerkuttere var yndede motiver.
Idyllenvari forgrunden. Konfirmandeneretandet yndet motiv, der stadig
anvendes. Fra 1950-60'ernesesdrenge i mørkt jakkesæt med sjalsreversog
glatkæmmet hår. Fra 1970'erne forandredes drengetypen. Håret blev læn¬
gere og mere viltert, jakken forsvandt, måske også skjorten, der blev til en hvid rullekravesweater. I 1999 havde drengene atter fået jakke på.
Konfirmationskjolernes skiftende udseende afspejles ligeledes i kortenes
motiver. Kort medblomstermotivererlige så yndede somkortmed konfir¬
manden (11).
Gaver oghilsner skal der takkes for.Idet sydjyskeser mangemegetprak¬
tisk på denne proces. Der indrykkes simpelthen en annonce i den lokale ugeavis, hvor der i al sin enkelhed kan stå: »Hjertelig tak. Mine forældreog
jeg takker for opmærksomheden ved min konfirmation«, sign. Christian
Jark Holm. Andre gør lidt mere ud af det: »Tak. Jeg takker for alt ved¬
rørende »dagen«. I kan tro,/atdetvarsagen./Enhilsen også framor ogfar.
Denforsølvedebarnestøvle kanstadigvækforekommesom
gave. Hererdet Renés fra
1995. Udstilling på Egnsmuseet, foråret 2000. Fot.forfatteren.
/ Vihåber, alleoshørtnuhar«. Sign. ChristianW.Olsen,Rugstedlund. Ons¬
dag den 31. maj 2000var enhel side fyldt med sådanne takkeskrivelser.
Andendagen på landet
Konfirmationen fejres ikke blot på selve dagen. Andendagen er lige så vigtig. Menhererder både sket ændringerog ikke sketnogen. På landeter
festen, andendagsgildet, for naboerne forsvundet, ogbegrebet »Blå man¬
dag«varukendt for deunge, detvarkunnoget, de kendte til i byerne. Poul
Arnefra Ødsted fortællerom andendagen i 1964: »Vi holdtstorfest hjem¬
me med 50 personeri alt på selve dagen,og ommandagen(aften) havde vi
45 naboer til spisning. Vi havde friom mandagen-dagen blev brugt tilat rydde op eftergæsterne om søndagen og gøre klar til festen omaftenen«.
Det var praktisk med andendagsfest lige efter søndagen. Ofte fik man
sammemenu, ogkogekonenkunne blive i huset.
Hos den føromtalte familie iVesterNebel blev der holdtto andendags¬
gilder lige efter hinanden, hver forca. 40gæster. Detvarnaboer, der havde givettelegrammerog gaver. Serveringenvartil delsresterfra festen, serve¬
retsomplatter med brød til.
Iandendagsskikken indgik ofte,atder blev holdtenungdomsfest foruden
de unges »blå mandag«. Hanne fra Fredsted, der blev konfirmeret i 1967,
fikdet hele. Hunskriver: »Jeg havde fri fra skole dagen efter. Vivarnogle stykker i Kolding. Vi var i midtbyen ogpå indkøb. Der blev holdt anden¬
dagsgilde for venner og naboer. Vi havde gæster 2 aftner, hvor vi fik smørrebrød, ølogsodavand. Kaffeogkage. Vi holdtenungdomsfest i Øster Starup forsamlingshus, hvor vi hver især inviterede noglestykker med. Der
varforældre tilatlavemadogholdeopsyn.Vi fik pølser, sodavandogæble¬
skiver. Og vi havde levende musik (et pigtrådsorkester)«.
Blåmandag anno 1999 er et større projekt. Flere begynder dagen med
fælles morgenbord hos en af kammeraterne,inden de unge drager af sted.
FraØdstedtog præstenmedogfraEgtvedenaf lærerne. Turen gårententil Kolding, Vejle eller Århus. Der gåes strøgtur, spises, bowles og eventuelt gårmanibiografen.
Determestpopulærtat tage til Århus. Herkan man ikkeværeforunge mennesker den dag. Steffen fra Bredsten oplevede det sådan: »Vi kom så
alle sammen og spiste god morgenmad (hos Marie kl. 7,45). Bagefter var der nogenforældre, der kørteos ind på Vejlebanegård, hvor vitogtogettil Århus.
Vi gik på gågaden, der delte vi os helt automatisk i pigerog drenge. Vi
aftalteså, hvor vi skulle mødesogtagei Tivoli [Friheden]. Efter nogletimer
mødtes vi såogvilletagebusnummer4,for den vargratis for konfirman¬
der. Vi havdenemlig faetenrabatbog. Menda den førstkom, fandt vi hur¬
tig ud af, atdetvar endårlig tingat tagebussen, for denvar såfuld af kon¬
firmander, at manden, der kørte bussen, kørte et stykke længer hen og bremsede op, og der komen stakkonfirmander ud, ogbussen kørte hurtigt igen, så der ikkevar nogen,der nåedeatkomme med. Nogen afos drenge togsåentaxatil Tivoli«. Der ventede vi såpå de andre, så vi kunne komme
ind i Tivoli.Dadetvarvedatværedentid, vi skullehjem medtoget,gik vi
tilÅrhusbanegårdogtog togettil Vejle. Derefter gik vi ind på Jensens Bøf- hus, ogtil sidst gik vi indogbowlede. Derefter blev vi kørt hjem«.
Sådangik det foretår siden. Traditionerneerunder konstant forandring.
12000kom holdet fraEgtved hjem igen til aften,ogderblev festet i menig¬
hedshuset. Som formanden formenighedsrådet sagde: »Det errartatvide,
hvor de unge erhenne-og så vil vi hellere have dem her end på gaden i Århus«!
Betydningen
Næstenalle 1999-konfirmandernementeikke,atkonfirmationen havdeno¬
gen betydning for, om de følte sig mere voksne eller blev behandlet som voksne. Steffan skrev:»Jegvarvirkelig gladogstolt af festenogalt det, der
varmed til konfirmationen. Jeg vil ikke sige, jeg fik lov til mere og følte migheller ikkesomvoksen. Dererikkenoget,jegvilgøre om.Detvarmin
ideelle fest ogkonfirmation«. Detvar modsat forenpige, der blevkonfir¬
mereti 1976;hun skriver: »Et eller andet sted betød konfirmationenetskel formig. Dengav adgang til nogle ting, der førvarforbudte. Jeg fik lov til
atværelængere udeom aftenen, fik lov tilatgå til fester. Jeg følte nok også selv, atjeg skulle have lov til flere ting. Jeg var faktisk 14 år, da jeg blev
konfirmeret«.